Drum als je je draai gevonden hebt Meer voor leidingwater glastuinbouw? Gaudeamus 1976 leert dat jongste muziek meer aansluiting zoekt bij tonale tradities Verlies verwacht in bloementeelt Groentetelers spelen quitte 1971— DINSDAG 7 SEPTEMBER 1976 LEIDSE COURANT P.A.J. ENTHOVEN: Voorzitter P. A. J. Enthoven van de Centrale Coöperatieve Westlandse Snijbloemenveiling (CCWS) in Honselersdijk ver wacht voor de Nederlandse bloementelers gemiddeld een verlies van 12 procent Dat neemt niet weg dat de veiling CCWS blijft uitbreiden. Dit jaar is er al 19.000 vierkante meter bijgekomen en op 10 september wordt de eerste paal geslagen voor een uitbrei ding met 34.000 vierkante meter. Is die gereed, dan beslaat de veiling een oppervlakte van 145.000 vierkante meter. J.H.J. REINCKE: POELDIJK In de Westlandse groenteteelt krijgen naast de "grote drie": sla, tomaten en komkommers, enkele voor heen weinig of niet geteelde produkten steeds meer aan dacht. De drie Westlandse groenteveilingen zullen dit jaar samen 40 miljoen aan paprika's omzetten, de teelt van aubergines groeit sterk en op sommige bedrijven komt een jaarrondteelt van radijs tot ontwikkeling. Produkten als koolrabi (in het Venlose tuinbouwgebied al eerder geteeld) en rammenas beginnen zich nu ook in het Westland aan te dienen. Grote resultaten van hun inspannin gen verwachten de groentetelers dit jaar niet Voorzitter J. H. J. Reincke van de veiling Westland-noord ziet aankomen dat men net zo'n beetje quitte zal spelen. In de Vara-studio in Hilversum heeft NOS-voorzitter mr. E. Jürgens zon dagavond de prijzen uitgereikt die een internationale jury had toegewe ien aan vier van de negentien compo nisten van wie dezelfde jury ingezon den partituren voor uitvoering had uitgekozen. De eerste prijs ging naar de 27-jarige Italiaan Fabio Vacchi voor een knap en boeiend geschreven, welluidend en fijn genuanceerd strij- Aersstuk „Les soupirs de Geneviève" dat door het Radiokamerorkest onder Ernest Bour voorbeeldig was ge speeld. Ondanks het doordachte schema van timbres, tijdsduren en harmonieën dat Vecchi tot uitgangspunt diende, zocht hij in bouwstof en uitwerking duide lijk contact met de tonale tradities, hoe vrij hij daar soms ook mee om sprong. In dit opzicht was de hoofd prijs karakteristiek voor de algemene tendens van deze Gaudeamus-mani- festatie. De nieuwe muziek die kenne lijk niet meer vooruit kan met gedurf de nieuwigheden, wil een brug slaan naar het verleden zonder uiteraard alle nieuwe verworvenheden prijs te geven. Deze natuurlijke ontwikkeling leidde er in dit geval toe dat elektroni ca en zelfs tapes er nauwelijks aan te pas kwamen, dat grafische partituren en toevalselementen uitzonderingen werden en dat de experimenten van het mini-muziektheater allemaal een nostalgische hunkering verraadden. De tweede prijs kreeg een ook verre van experimenteel blaaskwintet „It's in the air" van Marjan Mozetich, in Italië geboren maar in Canada opge leid en woonachtig. Het levendige stuk heeft een duidelijke persoonlijke in breng, zoals bleek bij de verdienstelij ke uitvoering door het Asko-ensemble onder Cliff Crego zondagmiddag in thet Amsterdamse Shaffy-theater. De derde prijs was eveneens met Italië verbonden want Claudio Bilucaglia werkt zowel daar als in Joegoslavië. Hij is een voortreffelijk vakman. Vroeger hebben andere jury's ook al werken van hem laten uitvoeren. Nu eeg hij een derde prijs, niet voqr het door Maarten Bon uitstekend gespeel de pianoconcert maar voor „Sospiri", een stuk dat het Utrechts Orkest aan vankelijk niet wilde uitvoeren maar dat na enig geharrewar onder Hup- perts dan toch een redelijke vertolking kreeg. De bezwaren van de orkestmusici te gen Bilucaglia zijn voor mij onbegrij pelijk. Zijn muziek is goed gemaakt, niet gemakkelijk maar ook beslist niet buitenissig. Wel vind ik dat het ge bruikte basismateriaal zich niet leent en te bloedarm is voor zijn breedvoeri ge uitwerkingen. Dat is echter een kwestie van appreciatie en beslist geen grond voor een uitvoeringsboy cot. De vierde prijs, de aanmoedigingsprijs van de AVRO, ging naar de Ameri kaan Burr van Nostrand, van wie zaterdagmiddag in de Rotterdamse •Doelen Susan Allen en Robert Stall- man een faaie uitvoering gaven van een duo voor harp en fluit. Voor de inhoud was het stuk twee keer te lang en van een 31-jarige mag men meer verwachten. Wat mij betreft had de aanmoedigingsprijs mogen gaan naar "3-jarige Fin Jukka Tiensuu, van wie het ensemble Pro-Kontra zater dagavond in het Amsterdamse Con certgebouw een pittig en soms verras send kwartet onder de titel „Aspro" uitvoerde. Zo zou er over de prijstoekenning nog meer te redetwisten zijn. Jury en deel nemers hebben dat gisteren in Biltho- ven gedaan en zouden dat vandaag voortzetten. Zondagavond waren er echter al velen die er vast op hadden 'gerekend dat de eerste prijs zou gaan naar de Brit Nigel Osborne, niet voor de muziek voor bas-blokfluit, cello en tape bij oude foto-dia's die in Amster dam hun effect misten, maar wèl voor de beide liederen op Russische teksten die onder de gezamenlijke titel „The Sickle" in een bezielde weergave van de sopraan Anne Haenen met het Radiokamerorkest in Hilversum verre weg de meeste weerklank vonden van alle 21 stukken op de 8 concerten. Er waren er ook die met reden vonden dat de Duitser Jürgen Beurle best een prijs of een aanmoediging had kunnen krijgen voor zijn „Kontra" voor drie piano's, een leuk, vitaal speelstuk dat met een geweldige inzet werd ge bracht. Een teleurstelling was dat er maar één Nederlands werk aan bod kwam. Wa- 'ren er niet meer aanvaardbare inzen dingen of had alleen Wim de Ruiter zijn tweede strijkkwartet voorgelegd? Dit werd zaterdagmiddag door het Gaudeamus kwartet levendig en ex pressief gespeeld. Het had als compo sitie stellig ook kwaliteiten maar het valt te veel in herhaling en is niet helemaal gaaf gerealiseerd. Toen de manifestatie vrijdagavond in het sjofele Utrechtse Tivoli begon, zag ik de toekomst eerst somber in. In „Mutations" imiteert Hodgson Mahler en Bartok maar het is dan ook het eerste opus van deze Canadees. Beter maar toch moeizaam maakwerk bleek „Diagramma" van Prochènzka, een Tsjech die als politiek vluchteling in een Zwitserse machinefabriek werkt en nog nooit een noot van zijn eigen muziek had gehoord. Waarom de jury deze onrijpe stukken voor uitvoering koos, weet ik niet maar zij deed twee goede padvindersdaden want de com ponisten in-spe waren als kinderen zo blij dat zij in dit kader mochten mee doen. Dót is wat Maas met Gaudea mus voor had: geen demonstratie van meesterwerken maar een werklabora- torium waar meningen over probeer sels mogen en moeten botsen. Dat unieke werk moet blijven, welke ver gissingen er ook bij worden gemaakt en in welke situatie de nieuwe muziek ook komt te verkeren. Gaudeamus wil in dit verband ook komen tot een uitwisseling van buiten landse compositie-studenten. Natuur lijk kwam Milaan het eerst aan de beurt. Een magnifiek dubbelblaas kwintet liet horen hoe docenten aan het Verdiconservatorium aldaar ge staag blijven zoeken naar nieuwe klank- en structuurmogelijkheden. Hoewel niet spectaculair „nieuw" vond ik „Actus" van Corghi heel goe de muziek en „Die Zefiro e Pan" van Sciarino was best de moeite waard. Milanese conservatoriumstudenten de monstreerden daarna hoe knap zij het vak leren: de uitvoeringen onder de jonge Vittorio Parisi waren heel goed en de composities hadden allemaal wel wat aantrekkelijks, zelfs die van Ben Omar met zijn goochel-attributen en zijn in een kuip water ondergedom pelde gong. Nederlandse muziekstudenten deelden het programma met hun Milanese col lega's. Charles van dér Leeuw bleef in zijn „Confession in shadows" ste-4 ken in een Schönberg-achtig expres sionisme maar treffend vond ik „Mei", een goed stuk voor fluit en vier strij kers van, Alex Manassen. Natuurlijk is het onmogelijk alle uitge voerde werken te bespreken. Wel moet worden opgemerkt dat de prijstoeken ning uiteraard slechts een relatieve betekenis heeft. Ten eerste was het al bijna onmogelijk in korte tijd uit on geveer 200 inzendingen er 20 tot 25 te selecteren maar bovendien was de uit voeringskwaliteit vaak zo verschillend dat men zich gemakkelijk kon vergis sen in de intrinsieke waarde van de compositie. Men moest zich verweren tegen overwaardering als gevolg van een suggestieve vertolking en tegen onderwaardering omdat de uitvoeren den de stof slechts middelmatig be heersten. Maar al is geen enkel concours hele maal en voor iedereen bevredigend, ér gaat stellig een belangrijk stimulerend effect van uit Dat heilzame effect is ook bij Gaudeamus 1976 opnieuw ge bleken. j. KASANDER NAALDWIJK - De zoetwa tervoorziening voor de glas tuinbouw in het Westen van ons land heeft zich dit jaar als bijzonder onbetrouwbaar ge karakteriseerd. Vandaar dat enkele tuinbouwbedrijven op leidingwater zijn overgescha keld. Hierbij speelt het erva ringsfeit dat leidingwater geen virus bevat eveneens een grote rol. Tot dusver betreft het nog speciale bedrijven, zoals plantenkwekerijen en veredelingsbedrijven. Indien het waterleidingbedrijf in staat is het zoutgehalte zo rond de 80 mg te krijgen, wordt het voor de tuinders interessant, zo meent de heer Sonneveld van het Proefsta tion te Naaldwijk. De telers zullen dan wel over een bas sin moeten beschikken, want aftappen op elk willekeurig tijdstip is er niet bij. Onlangs ging plantenkweker Duijvestijn in Honselersdijk over op leidingwater. Hij liet een bassin in de kas aanleg gen. Aannemer Van Antwer pen, eveneens uit Honselers dijk, klaarde het karwei. De heer Duijvestijn mag alleen 's- nachts het bassin, 350.000 m3, bijvullen. Overdag kan dat al leen na telefonisch overleg. Deze plantenkweker heeft uit gerekend dat het leidingwater hem drie kwartjes per liter kost. Het gaat hier om een jaarkontrakt. Speciale bedrijven gaan over op leidingwater Volgens de heer J. Walma, di recteur van de Westlandse Drinkwaterleiding NV te Mon ster, zijn de tuinders welkom. Al zou de capaciteit van zijn bedrijf wel verdrievoudigd moeten worden, indien werke lijk alle tuinders in het betref fende gebied op leidingwater willen overgaan. Zo'n vaart zal het wel niet lopen. Binnen een jaar of vier vijf hoopt men in Monster het zoutgehalte aanzienlijk te hebben terugge bracht. Normaal ligt dit op 160- 170 mg. De in de toekomt te hanteren EEG-norm komt uit op 150 mg. De heer Walma hoopt echter beneden de 100 mg uit te komen. Meer- tuindersaansluitingen zullen het leidingwater niet goedkoper maken, aldus de heer Walma. Dit vanwege de extra benodigde investerin gen. Het regelmatige overleg tussen het Naaldwijkse Proef station en de Monsterse Wa terleiding NV brengt wellicht in de nabije toekomst nieuwe mogelijkheden voor het ver krijgen van betrouwbaar giet- water. Eerste kamerlid Elfferich (ARP) heeft onlangs antwoord ontvangen op de vragen die hij aan Minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat heeft gesteld. Met name drong de heer Elfferich aan op een snelle aanleg van het zoetwa terkanaal Maarssen-Bodegra- ven. Dit als verlengstuk van het geprojecteerde zoetwater kanaal Waddinxveen-Voor- burg. Beide kanalen zijn vol gens de betreffende water schappen nodig voor een vlot te en voldoende aanvoer vap zoetwater uit het IJsselmeer via het Amsterdam-Rijnka naal. Oplettendheid Minister Westerterp erkent dat de grootste oplettendheid ver eist is voor de kwaliteit en kwantiteit van de watervoor ziening. Niet alleen in West- Nederland, maar in ons gehele land. De bewindsman wijst echter een beslissing op korte termijn over de aanleg van het kanaal Maarssen-Bodegraven van de hand. Gezien de steeds hogere kosten dient een kos- ten-baten balans opgesteld te worden. Ook technische zaken zullen opnieuw in studie wor den genomen door een daartoe ingestelde werkgroep. Het antwoord van de Minister is uiteraard met teleurstelling in tuinderskringen ontvangen, omdat iedere nieuwe studie verdere vertraging meebrengt van de reeds meer dan tien jaar oude plannen. Deze jong ste ontwikkeling zou er we ieens sterk toe bij kunnen dra gen dat het aantal waterbas sins in het Westland en de Kring sterk toeneemt. Drukkerij te Zaanck

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7