Holiday Inn Agenda En verder... Hotel-restaurant annex herstellingsoord Boeiende expositie bij Van der Vlist M.A.S.H.-achtig gesol na Amerikaans ziekenvervoer LEIDEN In galerie Van der Vlist aan de Botermarkt is tot 30 september een gevarieerde tentoonstelling ingericht met werk van drie schilders en een edelsmid. Het is een boeiende expositie, niet alleen door het uit vak-oogpunt gedegen werk, maar ook door het variabele van het geheel en zonder te veel artistieke zijsprongen. Het werk is op het eerste gezicht door de beschouwer ervan „verstaanbaar". Aquarellen zijn er van Marjon de Wit en Andries Beeftink, schilderijen van Piet Gentenaar en het edelsmeedwerk is van de hand van Hans Karreman. Piet Gentenaar, die in Bode graven woont, is een geboren Leidenaar. Zijn opleiding be gon reeds op zijn twaalfde jaar (hij werd geboren in 1911), als leerling van de Am bachtsschool. Hij zoekt zijn onderwerpen vooral in de na tuur, maar ook andere zaken schuwt hij niet. Een mooi voorbeeld van de laatste categorie is vqoral een stilleven in zgn. fijn-peinture, met als onderwerp een dood- genone gebarsten boeren- klomp. Het doek is niet alleen fraai van compositie maar ook van stofuitdrukking. Heel mooi is ook „Knotwilg met vlinder", een stoere mona- druk. Ook enkele grote teke ningen hangen er van hem, DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN LIDO Mother, jugs and speed (14) met Bill Cosby en Raquel Wel ch. Regie: Peter Yates. „Zwarte komedies" zijn na het succes indertijd van een film als M.A.S.H. een lukreatieve aangelegenheid geworden. Om macabere humor wordt vandaag ge makkelijker gelachen dan vroeger, maar toch moet je van goede huize komen om zoiets waar te maken als filmer. Lachen- om-ellende vraagt een benadering waar in het cynisme een aanvaardbare achter grond krijgt. En daarin ligt het misluk ken van Peter Yates' jongste film „Mo ther, Jugs and Speed". Yates' film gokt inderdaad voor een groot deel op de „sick jokes" van M.A. S.H. Het Amerikaanse ambulancewezen staat model voor zijn film en aangezien dat een prive-aangelegenheid is, en twee concurrerende firma's hun best doen ook op ongeoorloofde manieren zieken, ge wonden en lijken voor eikaars neus weg te kapen, zit er stof genoeg in voor een reeks macabere grappen op dat niet zo bar menselike systeem. Maar het lijkt wel of de scenarioschrij vers onderweg bij hun werk geen kant meer uit konden of mochten. Halverwege de film krijgt het muisje een uiterst dramatische staart, wordt er een opbloeiende liefdesaffaire volgens Holly- wood-tradities in verweven en het geheel eindigt tenslotte in een bloedige schiet partij van een nogal psycopatisch heer schap die genoeg doden oplevert om de ziekenvervoerder overuren te bezorgen. Toch is regisseur Peter Yates niet de eerste de beste. Met Bullitt maakte hij zo'n acht jaar geleden opeens furore (o.a. via de veel geciteerde achtervolgingssce- ne) en daarna bleek hij met een aantal zeer uiteenlopende films een regisseur aan de goede kant van het gemiddelde in Hollywood. Maar zeker voor een ver haal als „Mother, Jugs and Speed" was hij afhankelijk van een goed scenario en dat laat het duidelijk afweten. Nu wordt er op diverse paarden gegokt en geen van alle haalt de eindstreep. De grappen blij ven rauw, het brokje aanklacht dat zie- kenvervoersysteem valt nauwelijks se rieus te nemen en als er ook nog een vrouw in de ambulance moet bevallen en sterft wordt het ronduit larmoyante tra- nentrekkerij. Er zitten eigenlijk maar een drietal echt leuke scènes in - o.a. als de vrouwelijke betonplaat Raquel Welch de politie moet verschalken - en dat is wel erg weinig. Je kan na het zien van „Mo ther, Jugs and Speed" verder dan ook alleen maar blij zijn dat wij een GGD hebben. Minder kleurig, maar wel zo rustig. BERT JANSMA LEIDEN Nog een halfjaart je en Holiday-lnn is gebom bardeerd tot een waar herstel lingsoord. Bezoekers kunnen niet alleen genieten van de uitstekende kookkwaliteiten van het keukenpersoneel, maar kunnen zich ook ont spannen in het Leidse wegres taurant. Zij die eigenlijk teveel hebben gegeten, kunnen de overmatige ponden kwijtraken door na de maaltijd een duik in het zwembad te nemen of gebruik te'maken van de sau na, het dompelbad of onder watermassage. Natuurlijk niet meteen van tafel in het zwem bad springen, maar eerst even de spijzen en dranken laten zakken door wat te luieren in de Pirate bar of rustig een spelletje te bowlen. Thans zijn nog plannen in voorbereiding voor de aanleg van een aantal tennisbanen en een squash- baan. De man die alles draaiende houdt is resident-manager Martin Spaargaren. Een man die om een voorzichtige bena dering vraagt, want hoe gek een voorstel ook lijkt, Martin Spaargaren ziet er altijd brood in. Op en top een zakenman, die in een paar jaar tijd Holi day-lnn heeft gemaakt tot een voor de Leidse bevolking bij zonder aangenaam uitgaans- en vermaakcentrum. In dat zelfde Holiday-lnn zijn in de afgelopen jaren ook een aantal wereldrecords neergelegd: zo hebben vier personen er meer dan honderd uur gebowld. Ook op andere manieren heeft Martin Spaargaren Holiday- lnn betrokken bij de Leidse gemeenschap, onder meer door het houden van exposi ties. De hotelaccommodatie van Holiday-lnn telt 185 kamers met dubbele bedden, die gedu rende het hoogseizoen gemid deld voor 90 procent zijn be zet. In de overige maanden zijn de kamers gemiddeld voor 68 procent bezet. Het grote Holiday-lnn concern is in 1951 opgericht door Kemmons Wil son, die thans directeur is van Holiday-Incorporated. Het be drijf beschikt over 1747 vesti gingen, waarvan het hoofd kantoor gevestigd is in Memp his in de Amerikaanse staat Tennessee. Tenminste vorige week waren het nog 1747 vesti gingen, nu zullen het wel 1750 zijn, want elke drie dagen wordt een nieuwe Holiday-lnn aan de lijst toegevoegd. Holiday-lnn is eigenlijk een vakan tieherberg voor trek kend toerisme. De Amerikaan se opzet van het bedrijf is duidelijk te merken in het res taurant onder meer aan het internationale gezelschap van obers. De klant is in Holiday- lnn overigens nog steeds ko ning. „Als de klant vindt dat waaronder een mooie impres sie uit Joegoslavië. Maar bomen schijnen op deze schilder de grootste aantrek kingskracht uit te oefenen. Opvallend zijn „Boomstronk", geschilderd tegen een volledig witte, dus absoluut neutrale achtergrond, evenals een stille ven met hakhout. Een enkele maal gaat Gerte- naar een min of meer surrea listische toer op en daarbij tevens een ietwat filosofische. Een goed voorbeeld daarvan is „Maskers in een boom", ztenslotte is er nog een heel mooi stilleven, gecomponeerd uit een drietal motieven: een knijneschedel, een houtstronk en een stuk kabeltouw. Een wel heel ongebruikelijke com binatie maar een der meest imponerende doeken van deze tentoonstelling. Enkele archi tectuurtekeningen van zijn hand ronden de collectie af. Andries Beeftink is een gebo ren Arnhemmer en al vele ja ren docent aan dé Academie voor Beeldende Kunsten al daar. Zijn bijdragen aan deze tentoonstelling bestaan hoofd zakelijk uit aquarellen, die hij soms met nogal ruwe vegen schildert. Ze krijgen daardoor soms de (te)zware indruk van olieverf, maar missen daar door dan ook soms de luchtig- en de lichtheid, die de kenmer ken van de aquarel toch in hoofdzaak zijn. Er hangt werk, dat hij maakte in Bretagne met zijn havens en stranden, die hij wijds weet te schilderen. Imposant is het „storm aan Bretonse kust", dat de ruwe en barre sfeer van van circa 125 gram, 4 dunne plakjes peperpaté, 4 plakjes rau we ham en twee eieren. Rol de paté in de plakken rauwe ham. Maak een inkeping in de biefstukken en stop de paté en de ham er in, zout ze en haal ze door het meel en daarna door de geklopte eieren. Braad ze langzaam gaar en haal de .bief stukken uit de pan en maak het volgende sausje: beetje boter met wat fijne uitjes, paprikapoe der, tomatenpuree en bloem (niet te hoog vuur), blus dit af met veel rode wijn en daarna room en op smaak brengen. Hierbij serveert u rijst, salade of doperw tjes. Het geheel is ook met var kenskarbonaden te bereiden. Coupe Holiday Ingrediënten: vier verse perziken, een halve meloen, vier balletjes ijs en Crème de Menthe. Snij de perziken en de meloen in partjes en doe het geheel in een grote coupe. Het ijs er bo venop en hierover Crème de Menthe. EXPOSITIES Galerie v.d. Vlist, Botermarkt 3, Leiden. Schilderijen van Piet Gertenaar, aquarellen van Marjon de Wit en Andries Beeftink, edelsmeedwerk van Hans Karreman. Geopend di t/m za van tien tot vijf uur, donderdag Galerie 't Straatje, Nieuwstraat 23, Leiden. Handwerken van Thea Gouverneur. Geopend di. t/m za. van tien tot vijf uur. Rijksmuseum van Oudheden, Rapenburg, 28, Leiden. Geopend di. t/m za. van tien tot vijf uur, zondag van één tot vijf uur. Amro-filiaal, Rosmolen 19, Leiden. Illustraties, affiches en boekomslagen van Dick Bruna tot 21 september. Geopend ma. t/m vr. van negen tot vijf uur. De Ruif, Janvossensteeg 59, Leiden. Landschapsfotografie van Wouter Daams, tot 23 september. Galerie de Pomp, Dorpsstraat 38, Warmond. Een expositie over vrijetijds besteding. Geopend ma t/m zo. van een tot vijf uur en van zeven tot tien uur, woensdag van tien tot twaalf uur. Atelier De Scherf, Nassaulaan 41, Oegstgeest. Schilderijen, glas- en aardewerk van Ans van der HeideKort. Geopend na telefonische afspraak. Galerie Pulchri Studio, Passage 10, Oegstgeest Grafiek van Willy Rieser tot en met 16 september. Geopend ma t/m za. van tien tot vier uur. Galerie JA, Sportfondsenbad, Wassenaar Tentoonstelling van leden van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders tot en met 12 september. Geopend wo. van acht tot tien uur 's avonds, do. t/m zo. van tien tot CONCERTEN Stadsgehoorzaal, Breestraat 60, Leiden, tel. 131704 4 september, twaalf uur 's nachts, concert „Magna Carta". Soefitempel, Sportlaan, Katwijk, 4 september, half negen, Thijs van Leer met zijn trio, klassiek en modern. LAK-theater, Levendaal 150, Leiden. 8 september, acht uur,optreden jazzpianist Carel Heinsius met twee medewerkers, luisterliedjes. Zaal onder Salvatorikerk Alphen aan den Rijn, 4 september, half negen, optreden van de formatie „Colt" DIVERSEN Grote Burcht, Burgsteeg, Leiden. Antiekmarkt 4 september van negen tot vijf uur. Groenoordhal, Willen de Zwijgerlaan, Leiden. 4 september, veertigste VEBO-tentoonstelIing. Geopend van zeven tot twee uur 's middags. Zwembad „De Zijl", Paramaribostraat, Leiden. 4 septeynber demonstratie van de Leidse Reddingsbrigade van twee tot vijf uur. Strandpaviljoen Fok en Best, Katwijk. 4 september start grote duin- en stradwandeltocht tussen half en twee uur. Zaal Nabij, Van Lennepstraat, Alphen aan den Rijn. 4 september, kinderfilm „Dik Trom weet raad", aanvang half twee; „Duizend Toma hawks tegen Winnetou", aanvang vier uur; „Woodstock", aanvang kwart voor acht Heuvelweg, Alphen aan de Rijn. 5 september, springwedstrijden voor paarden. Aanvang tien uur. dat oud-Keltische land bijzon der fel weergeeft. Zijn werkwijze lijkt echter toch soms wel wat wild, waar door de luchtigheid van het aquarel wel wat erg in de ver drukking raakt, zeker in een bepaald „Bosgezicht". Dat „wilde" is ook terug te vinden in enkele bloemschilderijen, die overigens heel mooi zijn van kleur en schikking. Marjon de Wit (geboren 1926, in het schildersparadij Blari- cum, woont thans in Wolfhe- ze), schildert althans zo valt wel op te maken uit het werk op deze tentoonstelling, even eens in een nogal wilde toets en wat vage contouren. Voor beelden daarvan zijn o.m. „Bretonse haven", het toch wel stoere „Haven in Bretag ne" en een gouache „Bloe men" dat wel heel erg wild geschilderd is. Compositair merkwaardig is „De groene berg", dat in over wegend dwarslijnen is geschil derd, hoewel men hier toch de verticale lijn zou verwachten. Het werk is ietwat „onvrouwe lijk", maar over de appreciatie daarvan kan men natuurlijk van mening verschillen. Tenslotte is er een vitrine met edelsmeedwerk te zien van Hans Karreman. Het zijn sie raden voor de vrouw met smaak en distinctie. Maar ge lukkig zonder al te extrava gante vormen, waaraan ma kers van zulk werk zich nog wel eens te buiten willen gaan en de „adeldom" van het vrou welijk sieraad aldus geweld aandoen. WILLEM PRINS het eten niet goed is, dan ne men we het direct terug", al dus Martin Spaargaren. De spijskaart wordt om de drie maanden gewijzigd. Op tafel staan kaartjes waarop eters hun lof of hun afkeuring over een bepaald gerecht uit kun nen spreken. Aan het einde' van een kwartaal worden alle kaartjes bij elkaar geraapt en de spijskaart wordt aangepast. Chef-kok van Holiday-lnn is de 40-jarige Johan Geervliet, die geboren is in Apeldoorn. Sinds januari van het vorig jaar is hij in' Leiden werk zaam. Daarvoor werkte Johan Geervliet als kok bij het ver maarde Hilversumse restau rant „Gooiland". Na zijn ver trek was dat restaurant ge doemd te verdwijnen en thans is de KRO in het pand geves tigd. Johan Geervliet heeft een fijne neus voor buitenlandse gerechten en is expert in de Indische keuken. De ervaring met rijsttafels heeft hij opge daan in „Westend" op de Am sterdamse Overtoom. Natuur lijk is ook in Holiday-lnn een uitstekende rijstschotel te krij gen. Het wegrestaurant aan de Plesmanlaan, sinds kort ook per fiets te bereiken, heeft el ke dag een andere speciale schotel. Tevens worden elke week drie verschillende lunch- schotels geserveerd die in prijs variëren van 8,50 tot 10,75 gul den. De prijzen van de diverse gerechten zijn concurrerend te noemen. Dat geldt ook vooj- de diverse visgerechten, die Mn prijs variëren van 18 tot 37 gulden. Chef-kok Johan Geervliet geeft speciaal voor de Leidse Courantlezers drie recepten voor een volledig menu: LUXOR-The Taxidriver (18). Smeuige ac tiefilm die eigenlijk een psychologisch com mentaar op de samenleving is. Regisseur Martin Scorsese won ermee een Gouden Palm in Cannes. CAMERA-Once upon a time in the West (18). Inmidde'^ legendarische western van Sergio Leone, thans onverkort uitgebracht. STUDIO-One flew over the cuckoo's nest (18). Jack Nicholson als patiënt in een psy- TRIANON-André van Duin's Pretfilm (al). Bundeling van bekende scenes uit zijn t.v- shows, aaneengeregen met enkele korte nieuwe scenes. REX-Meisjes die zichzelf bedienen (18). Doorsnee sexfilm van de gebruikelijke, mati ge kwaliteit. Zelfportret van Piet Gertenaar Ingrediënten: twee aubergines, 4 uien, 3 ons garnalen, twee teen tjes knoflook, vier tomaten, vier plakken pittige kaas, marjolijn, tijm en oregano. Snij de aubergines door de helft in de lengte en bak ze in de frituurpan, waarna het vrucht vlees makkelijk te verwerken is. Bak het vruchtvlees, de uien, de garnalen, knoflook (alia fiin ge hakt) met de kruiden n 'Ie koe- kepan. Breng het geheel op smaak met zout en peper. Deze vulling in de uitgeholde aubergi nes verdelen, plakjes tomaat er op en de plakken kaas en het geheel enkele minuten in de oven of grill totdat de kaas ges molten is. Hierbij warm stok brood serveren. Het bovenstaan de kan ook als een lunchhapje worden gebruikt. Kalfssteak Gordon Rouge Ingrediënten: 4 Kalfsbiefstukken Raquel Welch bij de ambulance, die een centrale rol speelt, in Peter Yates cynische comedie. Gevulde aubergines orientales (vier personen)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7