Onderzoek gereformeerde kerkdienst: gemeente wil een gemeenschap zijn Thuis naar de bioscoop kan ook gezellig zijn Koraalmosje of „nertera": een wegwerpplantje? de krant is 'n alledagsvriend Laat u niet van de wijs brengen IONDERDAG 2 SEPTEMBER 1976 LEIDSE COURANT PACINA 7 „Het is een welvaartsver schijnsel", zegt de bloemist „Plantjes van rond de vijf gulden gaan de asbak in als ze miezerig worden". Ais voorbeeld noemt hij het ko raalmosje of „nertera", een sierlijk plantje, waarvan de botanicus zegt dat het met moeite kan overwinteren. Hij vindt dat een aardig werkje, maar het kost veel tijd. Tijd hebben de mensen tegenwoor dig niet meer, zodat de bloe mist in de praktijk wel gelijk zal hebben. Als de feestelijke oranje bes jes aan de kruipende lange stengels gaan verdrogen, gooit men het plantje net zo gemak kelijk weg. Planten zijn vaak geen troeteldiertjes meer. Het koraalmosje maakt ons die liefdeloosheid gemakkelijk. Het kost vier gulden in plas tic potje en zes gulden in een stenen potje; het laatste is te preferen omdat deze potjes van onderen water opzuigen. En het plantje wil juist van onderen water hebben. De „nertera" is de hele zomer te krijgen. Ze wordt steeds op-' nieuw met tussenpozen bij de kweker op bepaalde data inge zaaid. Op een lichte plaats ge zet heeft men er vier tot acht weken plezier van. Wie een gooi wil doen naar verder kweken kan een stek, van herfst tot voorjaar in droge stikstofarme grond laten rus ten op een koele plaats maar wel in het licht Er zit een kans in dat in mei/juni schuchtere groenachtige bloempjes ver schijnen, die met een ouder wetse plumeau moeten wor den afgeveegd om vruchtzet ting te bevorderen. Het koraal mosje is ook zelf te kweken uit zaad. Gasten ontvangen is een kunst. Ieder doet het op eigen wijze: een aangeklede bon-el, een avondfeestje, mensen laten genieten van vakantiedia's. Het laatste is wel een beetje problematisch, want terwijl de gastheer zelf staat te juichen achter de projector hoe mooi het juist op dat plekje met uitzicht op de rivier was, zitten de gasten in donker naar een statisch plaatje te kijken dat hen niet meer zegt dan een kleurbriefkaart. Het typerende van dia's vertonen is dat de gastheer niks merkt van de aankruipende verveling. Zijn enthousiasme is veel te groot. De prentjes roepen een stuk of wat vakantieherinnerin gen op, die hem in staat van vervoering brengen, maar de anderen vaak weinig doen. Heel anders wordt het als men de gast(en) op een echte huisbioscoop kan tracteren, die binnen ieders bereik ligt als we over een beetje ruimte beschikken. Het kan zo goeckoop of zo duur uitvallen als men zelf wil. Maar (afgezien van de appara tuur voor het filmen) moet men toch rekenen op een be drag van rond 1500,- voor de inrichting van eer bioscoopka mer. Eerst moeten de wanden worden afgeplakt. Denk aan de vloerbedekking en wat goedkope stoelen of zitelemen- ten. Zelfbouwers verzinnen wel iets, waar eer. man of acht lekker achterovergeleund ken nis kunnen maken met bij voorbeeld de Sahara. Men rijdt mee met de landrover, ziet de sporen die hij nalaat in het zand, de oases en de kleren wasserde inheemsen. En was verrassend is, men kan ook de pamen horen rui sen. In een aparte montage ruimte (kast of afgeschoten kamerdeel) kan immers ook geluid op de film gebracht worden. Bovenden hebben ve le camera's ingebouwde ge luidsmogelijkheden. Een be kend Rijswijks architect, die een fantastisch» huisbioscoop heeft neemt vin zijn talloze reizen ingeblikt» muziek, pas send bij zijn fims, mee. Bij voorbeeld op de bandrecorder opgenomen marktlawaai van de soekjes in Marokko, geruis van de zee en dergelijke. Of hij koopt muziek van een in heemse plaat (het fluiten van bels, luidsprekers, schermen. Lichtdicht Dit plezier is voor elke goed willende amateur weggelegd. Elke filmer kan zijn informa tie krijgen bij de foto/filmhan delaar of zich aansluiten bij een filmclub om aan zijn in formatie ten aanzien van tech nische problemen te komen. Het filmzaaltje moet aan enke le eisen voldoen. Het dient manier op. Als de accommo datie maar goed donker is. Het rol (150 cm breed), dat wordt gespannen in een frame. Dit hang je op. Om de bioscoopsfeer zo goed mogelijk na te bootsen is af dekking van het projectie scherm wel het leukste. Het is mogelijk het doek door de gor dijnen van bijvoorbeeld dob- bystof voor en na de voorstel ling aan het oog te onttrekken, door montage van een om keerbaar electrisch motortje, dat opereert van links naar rechts en omgekeerd. Luxa flex heeft ook electrisch be- dienbare .gordijnjaloezieën', die misschien ook bruikbaar zijn. De langzaam open en dicht schuivende gordijn jaloe zieën geven de grappige illusie in een echte bios te zitten. Verlichting vraagt ook aan dacht. Natuurlijk moet die stemmig zijn en indirect (dim mend) worden uitgedraaid. Vanzelfsprekend moeten luid sprekers verdekt worden op gesteld en zo nodig gecamou fleerd. Tenslotte een woordje over de geluidscabine. Bij gebrek aan belendende kast, kan een klein hokje in de kamer worden afgeschoten door over de volle breedte een wand van spaanplaat te ma ken, waarachter de technische apparatuur wordt opgesteld. Mooier is natuurlijk een aan palende ruimte of- klein ka mertje daarvoor speciaal in te richten. Er moeten goede werktafels staan, bekleed met stofvrij materiaal. Films mo gen niet met stof in aanraking komen. In de projectieruimte dient men voldoende stopcon tacten aan te brengen voor de apparatuur. Als de hobbyist het dan allemaal voor elkaar heeft, kan hij met succes ken nissen en vrienden in zijn ei gen bioscoop inviteren: „Jon gens kom es even kijken, ik heb een film gemaakt van de grotten in Peche Merle..." De projectieruimte, waar ook aan de films gewerkt kan worden (foto links boven) De huisbioscoop, zoals een Rijswijkse architect die in zijn woning heeft. een slangenbezweerder). Deze geluiden ,mixt' hij, soms met ingesproken tekst in de aan zijn bioscoopje grenzende pro jectieruimte. Hoofdzaak is dat de filmhobbyist een perma nente ruimte heeft waar hij zijn films kan afdraaien zon der elders in huis herrie te schoppen en zonder dat de sfeer van het samenzijn bein- vloed wordt door het moeilijk doen met projectietafels, ka- |van|^UI§^UIT j plafond moet donker worden gesausd, de muren in donker lichtdicht te zijn, bijvoorbeeld met geblindeerde ramen. Maar ieder lost dit op zijn eigen groen, blauw, bruin/oranje worden geplakt (jutebespan- ning kan ook) zodat resonantie van het filmgeluid wordt be perkt. Op de vloer voldoet donkerbruin vilttapijt goed. Vilttegels hebben de voorkeur. Ze zijn vervangbaar als er in duister een kop koffie tegen de grond gaat. Het projectie scherm is makkelijk zelf te maken. Op de gordijnafdeling van bijvoorbeeld een waren huis koopt men een stuk PVC projectiedoek, verkrijgbaar per strekkende meter van de Bonneterie gaat er volgend seizoen in als koek. Als de dagen korten zullen er veel van die onsterfelijk lange ves ten verschijnen, gebreid zoals een kind dat doet, met grote, grove steken. De modellen zijn sluik en hangerig, lekker on verschillig en helemaal inge steld op de jeans voor de jon ge groep. Soms sluiten ze met houten knopen, soms wordt er een ceintuur omheen gedraaid. Ze hebben een shawlkraag en grote zakken. Het vertrouwde bruin, mahonie, de lichtende blauwe kleuren en de verscho ten groenen die je tegenkomt in een herfstig bos zijn er met, prachtige effecten. De kleur- kaart van de in Europa gesty- leerde ontwerpen, onder de naam „Cecily" op de markt gebracht door Chaffersen Chads in Voorschoten is ver bijsterend. Alle Nederlandse boetieks (namen en adressen Lange lijn" siert nieuwe modeseizoen aata te vragen bij het Confectie Centrum, Amsterdam) voor ziet de firma van truien, ves ten, V-hals combinaties in gil lende kleuren, géinspireerd op de tinten 1976/77. Men moet zich niet verbazen als er tien tegen elkaar botsen in één rol- hals (Tui, wandelvest met ca puchon of welke „woolly" ook. Gezien bijvoorbeeld 20 cm. lange knalgele manchetten aan movrw met paarse en groe ne strepen en oranje ingebrei- de stukken. De trui zelf levert, ook zo'n kleurenslag. Prijzen rond 69,-, maar dit hangt van de boetiek af. Er zijn ook se tjes verkrijgbaar met lange shawl en handschoenen in het zelfde kleurengamma. Brede strepen in fijner gebreide jur ken maken ook dat men niet onopgemerkt binnenkomt Vooral niet als de wollen kou sen bijpassend zijn. Kruidenrecepten voor „eigen kweek" Steeds meer mensen gaan er toe over om tuinkruiden te kweken. In de volle grond, ot in een bok op bet balkon. Ook wel in de vensterbank. Krui den zijn dankbaar. Ze doen bet altijd wel. Een paar recepten wat u er mee kunt doen: Frankfurter groene saus Smelt 20 gram boter en roer daar 20 gram bloem door. Steeds een scheutje melk erbij gieten (in totaal 2 1/2 dl) maakt er een sausje van. Zachtjes laten volume aannemen en door het warme spul 50 gr. mayonaise roeren (er zijn goe de half-vette mayonaises in de handel). Saus afmaken met 8 eetlepels gehakte kruiden, als dille, peterselie, bieslook, ker vel. Afmaken met een ideetje citroensap, peper en zout Goed bij eieren, vis, Frankfur ter worstjes, gekookte ham. Dragonsoep Maak van een buiten- of scharrelkip 1 liter bouillon. Bind met aardappelmeel. Gooi er 6 eetlepels gesnipperde dra gon bij, 1/2 dl. koffieroom (van het vuur afnemen), peper en zout Komkommer Snij de helft van een komkom mer in elegante blokjes en de andere helft in sierlijke plak jes. Maak een saus van olie, azijn, karwij (smaakt zoetig), geperste knoflook, gesnipper de bieslook, peper en zout. Schep de saus door de kom kommer en laat ze even rus ten. Smaakt heerlijk op stok brood met pittige smeerkaas. Brochure tuinkruiden ver krijgbaar bij Voorlichtingsbu reau voor de voeding, Postbus 1772. Vermelden brochure tuinkruiden en f 1.55 extra aan postzegels op de brief kaart plakken. Wie in de vacantiemaanden eenvoudig en niet duur wil eten kan een stencil aanvragen met 30 zomermenu's. Maak daarvoor 2,75 over op giro 2841981 t.n.v. Stichting Econo misch Huishoudelijk Beheer, Lobelialaan 34, Den Haag. Kruidenbeginnelingen moeten zich bezinnen op het behouden van de geur, die de „smaak makers" meegeven. Sommige zijn juist geschikt om mee te sudderen in vlees, soep of groente, andere verliezen bij verhitting juist de fijne smaak. Hier volgt een alphabetisch lijstje voor in de keuken: Wat wel en niet mag worden meegekookt Meekoken mogen: anijs; basili cum; bieslook; bonekruid; kar wij; knoflook; komijn; korian der; lavas (maggiplant); marjo lein; mosterdzaad; munt; pe terselie; rozemarijn; salie; sel derij; tijm; venkel; wijnkruid. Niet meekoken mogen: borage (komkommerkruid); citroen melisse; dille; dragon; hysop; lieve vrouwe bedstro; tuinkers. vrijdag maandag.... Er bestaat bij de gerefomeerden behoefte aan meer variatie in het aanbod van kerkdiensten en aan bjeenkomsten die geen opvallend liturgisih karakter dra gen, maar meer kans bieten tot informeel gesprek en persoonlijke ontmoeting. De gemeente wil een gemeenchap zijn. Dit zijn enige conclusies -an het Instituut voor Praktische Theologe van de Vrije Universiteit te Amsterdan in een sociolo gisch owlerzoek over de kerkdienst. Het onderzoek werd ingesteld onder de leden van de gereformeerde ken van Haarlem- Oost. Volgens het instituut zijn de kwalita tieve conclusies geldig vor de gerefor meerde kerken in het algeneen en wellicht ook voor andere kerken. Bijna negentig procent van ie gemeentele den vindt de kerkdienst belangrijk. Veertig procent is echter ontevreder met de huidi ge kerkdiensten. Vooral vanwege de ge brekkige relatie tot medekerigangers. Ook vinden velen dat de eigen 'erantwoorde- lijkheid onvoldoende tot haa- recht komt. Door de week zou er meer contact moeten zijn met het oog op gezamonlijke bezin ning, vindt bijna de helft. Eenzelfde percentage is van mening dat gemeenteleden moeten worden betrokken bij de preekvoorbereiding. h de preek moet volgens de overgrote meerderheid de boodschap van Christus central staan en gericht zijn op een versterking van het persoonlijke geloofsleven. Betrekkelijk weinig instemming krijgt de uitspraak dat de preek moet activeren tot- sociaal en poliek engagement Dat de preek steun moet bieden bij het bepalen van een politiek standpunt vindt men nog minder nodig. Het belangrijkste van de predikant vindt men dat hij persoonlijk staat achter wat hij zegt. Het oordeel over de kerkdienst wordt sterk beinvloed door de kerkelijke betrokken-, heid. Trouwe kerkgangers oordelen door gaans positiever. Ook hangt dit oordeel nauw samen met iemands houding ten aanzien van veranderingen in de kerk. Zo oordelen degenen die nadruk leggen op de mondigheid, die zij te zelden aantreffen, negatiever over de kerkdienst, dan dege nen die het direkt ingrijpen van God in deze wereld erg belangrijk vinden en dit terugvinden in de diensten. Een merkwaardige uitzondering op de re gel is dat de opvattingen over de maat schappelijke taak van de kerk het oordeel over de kerkdienst niet beinvloeden. Nog opvallender is dat evenveel linkse als rechtse „verontrusten" vinden dat de kerk een kritische funktie heeft in de maat schappij. In tegenstelling met de gangbare opvatting, blijkt er geen of slechts een zeer gering verband tussen politieke progressi viteit en kerkelijke beleving. Kerkelijk links denkt niet meer of minder politiek progressief dan kerkelijk rechts. Volgens het rapport stelt het feit dat er geen samenhang is tussen de opvattingen over politieke en maatschappelijke vraag stukken en religieuze opvattingen en prak tijken (zoals bijbellezen en bidden) de ker ken voor duidelijke vragen, voor zover men aanvaardt dat het evangelie betekenis heeft voor alle sectoren van de samenle ving. Wel is er onder de gereformeerden van Haarlem-Oost grote overeenstemming over de gedachte dat de kerk zich bezig dient te houden met brandende sociale en poli tieke kwesties, voorzover deze althans wor den vertaald in concrete problemen, zoals racisme, de behandeling van buitenlandse werknemers, de atoomwapens en abortus. Aan algemene bewoordingen heeft men geen behoefte. Prof. dr. Miskotte overleden Op 81-jarige leeftijd is in Voorst, waar hij de laatste jaren woonde, de in brede kring bekende hervormde theoloog prof. dr. K. H. Miskotte overleden. Tot ver buiten de eigen kring ondervond hij waardering voor zijn inzicht en brug- genbouwende visie op ui teenlopend terrein zoals de politiek, de richtingen in de kerk en Israël. Kornelis Heiko Miskotte promoveerde in 1932 in Groningen op een studie, getiteld „het wezen der joodse religie, vergelijken de studie over de voor naamste structuren der joodse godsdienstfilosofie van deze tijd". Hij was ook eredoctor van de universi teit van Glasgow. In 1945 werd Miskotte benoemd tot hoogleraar vanwege de Ne derlandse hervormde kerk aan de rijksuniversiteit te Leiden, waar hij tot zijn emeritering per 1 januari 1960 dogmatiek, christelijke ethiek, kerkrecht en zen dingswetenschap doceerde. In 1959 verhuisde hij naar Voorts, van waaruit hij sprekend en schrijvend ac tief bleef. „Wie het concilie en de paus opzij schuift plaatst zich bui ten de kerk van Christus. Ik zeg dit nadrukkelijk omdat een groep mensen uit allerlei landen de laatste weken deze weg dreigt op te gaan. Het is uitermate triest en zeer be treurenswaardig dat deze mensen in bisschop Lefèbvre een leider hebben gevonden die ook nog via zijn seminarie in het Zwitserse Econe pries ters om zich heen verzamelt Aldus mgr. Gijsen, bisschop van Roermond, naar aanlei ding van de komst naar Lim burg morgen, van de geschor ste aartsbisschop mgr. Lèfeb- vre. Doelend op Bertha Meu- lenberg in Stein en haar aan hangers vervolgde mgr. Gijsen aldus: „Helaas zijn er ook in het bisdom Roermond mensen die mgr. Lefèbvre willen vol gen. Ik vraag hen dringend dit niet te doen. Zij moeten zich niet laten meeslepen door lie den die door welke oorzaken dan ook ertoe gekomen zijn de enige echte leider van de rooms-katholieke kerk paus Paulus de Zesde af te wijzen. Laat u toch niet van de wijs brengen door wat bij zoge naamde verschijningen van met name Maria zou zijn ge zegd. Dit is vals en misleidend. Houdt u aan de ware kerk, juist nu allerwegen een verlan gen naar meer innerlijke een heid binnen de rooms-kath olieke kerk te bespeuren valt en wij ook kunnen bemerken hoe de trouw aan het concilie en paus Paulus de Zesde meer en meer gaat spreken en het geloof een duidelijker gestalte krijgt Bisschop Gijsen verklaarde nadrukkelijk dat hij en de lei ding van het bisdom Roer mond pal achter paus Paulus Mgr. Gijsen bij komst Lefèbvre: de Zesde staan. Voorts gaf hij een schets van de grote ver warring binnen de kerk waar van priesters, leken en Zelfs bisschoppen het slachtoffer zijn geworden. Niet uitsluitend door perspublicaties over het concilie, al meenden die een eigen visie te moeten geven en te moeten suggereren dat veel essentieels in de kerk veran derd zou zijn, maar ook door figuren die leer en traditie van de kerk willen ombuigen naar hun eigen opvattingen. Zij maar niet de paus, noch het concilie hebben bijvoor beeld het sacrament van de biecht en de tien geboden af geschaft. Zij hebben de onver breekbaarheid van het huwe lijk op de helling gezet, even als het verschil tussen de kath olieke en de protestantse ker ken, tussen priesters en niet- priesters. Zij hebben de zon dagsplicht ondergraven en ex perimenten op sexueel gebied gepropageerd. Zij zijn zelfs zo ver gegaan dat ze de heiligste momenten van de liturgievie ring van godsgeheimen in een nieuw daglicht hebben ge plaatst en daaraan een ge- loofsvreemde uitleg hebben gegeven. Bisschop Gijsen laakte de scholen waar nieuwe theorieën over Jezus, Maria als ook over goed en kwaad zijn verkon digd en waar de leiding van de paus en de bisschoppep erg gemakkelijk ter zijde is ge- schoven onder het mom van de mondigheid van de leken. Intussen heeft kapelaan W. Kouwenberg, die diensten doet in de eigen kapel van Bertha Meulenberg te Stein laten we ten dat mgr. Lefèbvre om elf uur deze kapel op plechtige wijze komt wijden en dat hij aan tientallen kinderen van katholieken uit Nederland, België en Duitsland het Vorm sel zal komen toedienen om 16.00 en om 19.00 uur. Mgr. Gijsen heeft gisteren een onderhoud gehad met Bertha Meuleberg. Zoals bericht gaat de komst van mgr. Lefèbvre niet door, in verband met ziek te van de bisschop. Het onderhoud duurde vijf kwartier en verliep in een har telijke en aangename sfeer, al dus de persdienst van het bis dom Roermond. Op het be sprokene wenste het bisdom niet in te gaan. Evenmin op het gericht, dat mgr. Lefèbvre vrijdag niet in Stein het vorm sel zal toedienen. Bertha Meulenberg beschreef haar gesprek met bisschop Gijsen als zeer open maar zon der resultaat. „De bisschop is op zijn standpunt blijven staan en ik op het mijne. Daar brengt mij ook niemand van af', zei zij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7