IKON boos maar nieuw naar komend seizoen Zwijnenstal - zwartgallige film van Pier Pasolini ommsm VARA begint komische serie „Reuben, m'n jongen' MEEST BEKROONDE OMROEP" TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG TERUGBLIK 1 PAGINA 2 LE1DSE COURANT DONDERDAG 2 SEPTEMBER 197|DONI Boos en opstandig, wrevelig omdat de IKON tóch moet werken met cijfers, begint deze omroep die geen leden telt, aan een nieuw seizoen waarin alleen nieuwe series te zien zijn. Kortere en langere series, allemaal nieuw en altijd duidelijk gericht op een bepaald doel of thema. Maar Wim Koole, tv-directeur van de IKON, is boos. Met name op de toewijzing van zendtijd op de late vrij dagavond, niet meer vastgeplakt aan de vaste omroep van die avond, maar wis selend van zender. Voor de IKON bleek deze regeling die 1 januari van dit jaar inging, ruïneus. Koole: „Ook al gaan wij zelf niet zo met de cijfers om, anderen drukken de waar de en de betekenis van IKON wèl in kijkdichtheidscijfers uit Onze zwakte op dit punt wordt wel eens geconstateerd. Wie dat doet, vermeldt er nooit bij, dat je verbannen kunt worden naar tijdstip pen die kansloos zijn. Dan wordt vastge steld dat toch niemand naar IKON wil kijken. En dat is dan de eerste stap naar het bewijs van onze overbodigheid". De IKON, minder vertrouwd met kijkcij fers en kijkdichtheid, wijst er wel op, dat de IKON in zeven jaar dertien nationale en internationale prijzen en onderschei dingen kreeg. „Dat zijn er bijna twee per jaar", aldus Wim Koole. „Wie dat getal in relatie brengt met het kleine aantal programma's dat we, in vergelijking met de andere omroepen kunnen maken, zal geen moeite hebben met de conclusie, dat we de meest bekroonde omroep van het land zijn". Wim Koole voegt eraan toe: „Wie hetzelf de doet met de exportcijfers van Neder landse programma's naar het buitenland, kan vaststellen, dat de IKON het beste export-artikel van de Nederlandse om roep produceert Wat over de grens goed genoeg blijkt om door iedereen gezien te worden op een kansrijk tijdstip, dreigt in ons eigen land door een getals-mechanisme vermalen te worden. Dat zit ons dwars", aldus Koole, die de kijker voorhoudt dat Nederland er een lastige, gediscrimineerde minder heid bij heeft. Niveau Alle omroepen zijn het met Wim Koole eens, dat de IKON programma's uitzendt van hoog niveau en ontleend aan de werkelijkheid. Koole, sprekend over de programma's die door het buitenland zijn aangekocht: „Het sterkt ons in het vertrouwen, dat wij ook voor Zweden en Italianen heel herkenbaar blijken te zijn. En dat is dan ónze overeenkomst met Pepper, Columbo en Kojak. Alleen, die bestaan niet echt". De IKON wil de werkelijkheid niet ont wijken en geen confectiewerk afleveren. Koole: „Wat wij maken is rafelig maar echt, het komt niet uit de computer, je kunt het makkelijk afzetten, want het is niet spannend. En het klopt vaker niet dan wel, met wat het volk wil". Wat het volk dus liever niet wil, op een beperkte, maar in belangstelling gerichte groep, heeft de IKON tot begin volgend jaar al op papier gezet. „Ik spreek jou nog wel", gesprekken met 15-16-jarigen rond Wim Neijman is gisteravond voor het eerst op de buis geweest, een pro gramma waarbij ook de ouders betrok ken moeten zijn, is de IKON van mening. Van 20 oktober tot 24 november, even eens op de woensdagavond wordt, als „Ik spreek jou nog wel" is afgelopen, uitge zonden „Duizend-jaar-als-een-dag", een zesdelige serie met Nederlandse gedich ten en teksten, van de vroege middeleeu wen tot de twintigste eeuw. Eindredactie heeft Karei Eykman, verantwoordelijk voor sóms schitterende beelden. De gebruikte gedichten worden gezongen en gespeeld door ervaren acteurs en ac trices: Andrea Domburg, Ronnie Bier man, Jules Croiset, Jenny Arean, Ber nard Droog, Henk van Ulsen, Coen Flink en vele anderen. De IKON hoopt dat de kijker steeds het gevoel krijgt dat men teksten hoort die vandaag geschreven hadden kunnen zijn; vandaar ook de titel. Duizend jaar poëzie en op de dag van uitzending actueel. De kosten van dit programma zijn niet buitensporig hoog, maar de beelden die gereed zijn, tonen groots spel en volledige ontplooiing van het materiaal dat de dichters uit voorgaande eeuwen aandroe gen. Karei Eykman heeft zijn taak uitste kend begrepen en met hem de acteurs. Bovendien zit er het IKON-lintje aan, door Wim Koole ooit omschreven met: „De reden waarom een andere omroep het niet zou uitzenden". Deze tv-directeur zei het al eerder, „het is niet spannend". Maar ongelijk krijgt hij, wanneer hij zegt dat het programma gemakkelijk is af te zetten. Achter de gekozen teksten hangt wel degelijk spanning, al is die niet van een thriller. Deze spanning is indrukwek kend en soms angstaanjagend. De IKON bereikt meer dan al dan niet bekommerd kijken. Oud-Nederlandse ge dichten als Van der mollenfeeste, Marie- ken van Nieuwegen, de Spaanse Braban der, Multatuli's twijfel „O God, er is geen God", werk van Anna Bijns, zijn voor sommige kijkers verplichte leerkost ge weest en dus vervelend. Eykman drama tiseerde voortreffelijk en bracht leven in een door velen vergeten kunstuiting. Want Jenny Arean als Marieken, verleid door duivel Moenen, in een wereld vol kreupelaars en kwakzalvers is gewoon spannend, sfeervol en meer dan de moei te van het kijken waard. Al is 't maar van de IKON. F.J. BROMBERG Scène uit de nieuwe IKON-serie ..1000 jaar als een dag" met op deze foto Bernhard Droog en Wim van der Grijn in „De tijd van de reformatie". Beeld uit de film „De zwijnenstal". „Porcile" (De zwijnenstal) vanavond op uw scherm is waarschijnlijk wel het meest zwart gallige werk van Pier Paolo Pasolini uit de periode, dat nog films uit eigen overtuiging maakte en niet voor het grote commerciële succes zoals „Decamerone" en „The Canterbury tales". Aan de hand van twee parallel-lopende verhalen wilde Pasolini met „Porcile" aantonen, dat door de eeuwen heen de mens, die zich niet aan de maatschappij wil of kén aanpassen, door diezelfde maatschappij letterlijk wordt opge vreten. In beide gevallen wordt „het vonnis" door dieren voltrokken. Maar de voorbeelden, die de regisseur koos zijn wel erg extreem en gruwelijk. In net eerste verhaal, dat zich in het middeleeuwse Italië afspeelt, zien we een jonge man, die hongerend door 'n vulkanisch woestijnslandschap doolt, een man doodt en hem vervolgens oppeuzelt. Al spoedig heeft hij een roversbende om zich heen verzameld die het kaniba- lisme'niet schuwt en als de burgerij hem te pakken krijgt betaalt men hem met gelijke wrede munt, door hem als prooi voor wilde dieren vastgebonden in de woestijn achter te laten. Het tweede verhaal gaat over de zoon van een rijke indus trieel in het na-oorlogse Duitsland, die men wil uithuwelijken totdat blijkt dat hij de voorkeur aan de varkensstal geeft. Een concurrent van de vader wil dit feit voor ch'antagedoe- leinden gebruiken, maar omdat van hèm bekend is dat hij beslist geen brandschoon oorlogsverleden heeft besluiten de concurrenten tot een compromis. De jongeman zoekt de stal weer op, waar hij door de varkens wordt verslonden. Een gruwelfilm, waar zelfs de Engelse Hammer-studio's voor zouden terugschrikken, maar in handen van Pasolini uitge groeid tot een artistieke nachtmerrie met Pierre Clementi als de kanibaal en Jean Pierre Léaud, de held uit zovele Truffaut-films, als het „slachtoffer" van een hypocriete maat schappij. Pier Paolo Pasolini kon, toen hij in 1969 de film maakte, nog niet vermoeden dat hij eens zelf bijna even gruwelijk aan zijn eind zou komen. Uit het bovenstaande blijkt wel; beslist niet voor jeugdige kijkers. Ned. I 21.50 uur. Otto milo De VARA begint vanavond aan een nieuwe komische serie „Reuben, m'n jongen", die uit vijf afleveringen bestaat. Reu ben is een wat oud uitgevallen zoon, die zich moeilijk van zijn bedillerige moeder kan losma ken. Zijn pogingen om zich wat zelfstandiger te maken lopen stuk op de goedbedoelde, ver stikkende liefde van moe, die in de eerste aflevering een huw baar meisje voor Reuben heeft opgescharreld. En dat levert een paar moeilijkheden op, die zelfs de lamme goedzak Reuben te ver gaan. Ned. II, 21.40 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG Op zijn eerste werkdag ont vangt hij een bijzondere gast. Ned. II. 19.30. uur Beryl Pipo Pipo is terug in een nieuw ver haal van Wim Meuldijk: „Pipo en de piraten van Toen" dat in vijf delen wordt uitgezonden. Het verhaal speelt zich af in een ver land. Pipo's zusje Plom is ook van de partij met een prachtige vrachtauto, een thea ter—auto, want de laadruimte is ook toneel. In een mooi haven-' stadje treedt het gezelschap op en Plom heeft veel succes met haar buiksprekerspop Judi. Maar aan de horizon doemen problemen op. Als vanouds is Cor Witschge Pipo, Marijke Bakker Mammaloe, Herbert Joeks KLukluk en Janine van Wely Plom. Ned. II, 19.05 uur. Dokter Hogg „Dokter Hogg terug" is de titel van de tv—film, die een half uur duurt en verhaalt over de lotge vallen van dokter Hogg. De man heropent zijn praktijk, maar zijn instrumenten zijn verou derd en zijn kennis eveneens. Opnieuw begint de VARA aan een reeks lotgevallen rond Beryl Humphries, een 40—jarige huis vrouw, haar man Tom, de vrien den, de familie en de buren. Beryl is tot de ontdekking geko men dat het leven meer te bie den heeft dan de afwas en de snijboontjes. Zij heeft een baan tje om wat bij te verdienen en ze gaat naar een avondschool om wat meer kennis op te doen. Dertien afleveringen lang. Ned. H, 20.25. uur. Ombudsman Voor het eest na de vakantie komt de ombudsman vanavond op het scherm. Hij stelt in dit programma aan de orde een nieuwe methode ter begeleiding en revalidatie van geestelijk en/of lichamelijk gehandicapte kinderen. Een Amerikaanse arts heeft een methode ontwikkeld waardoor verbetering in de con Moeder Greenberg met haar wat oudere zoon, Reuben, m'n jongen. ditie van deze kinderen op treedt. Er zijn echter bedenkin gen tegen deze methode. De om budsman plaatst er dan ook een vraagteken achter. De resulta ten zijn vrij gering en niet in evenredigheid met de inspan ningen die kinderen en ouders zich moeten getroosten. Boven dien staat niet vast, dat de ver beteringen een logisch gevolg zijn van de gevolgde methode, die ouders en kinderen uren per dag verplicht tot aanhoudende en veeleisende oefeningen, die psychisch en fysisch zijn. Waar deze methode bovendien de ou ders verplicht samen te werken met de Amerikaanse arts zijn ook de financiële consequenties-' niet gering. Toch blijkt in ons land belangstelling voor deze methode te bestaan. Ned. II, 21.15 uur. LOKALE OMROEP MOET ER VOOR IEDEREEN ZIJN EINDHOVEN Minister mr. H. van Doorn (CRM) heeft in eindhoven de studio van de experimentele radio-omroep „Omroep Brabant," officieel geopend. Omroep Brabant startte gisteren haar uitzendingen voor de regio's uit Oost-Brabant Het experiment wordt gefinancierd door het rijk en duurt twee jaar. In zijn openingsrede stelde minister Van Doorn nogmaals nadruk kelijk dat de Omroep Brabant na beëindiging van het experiment bekostigd zal moeten worden vanuit de regio. Minister Van Doorn zei graag gelden te hebben vrijgemaakt voor een aantal proefne mingen, „maar met het verstrijken van de periode van twee jaar zal naar een andere oplossing moeten worden gezocht", aldus de minister, die daaraan toevoegde graag te willen meezoeken naar een bevredigende oplossing. Over het karakter van de zender zei de minister, dat de regionale omroep geen afspiegeling mag zijn van de belangrijkste politieke groeperingen in de regio. De regionale omroep moet diversiteit uitstralen. De lokale omroep moet ook niet in handen zijn van burgemeesters en andere notabelen. De regionale omroep is een voorziening voor een van de regio. Men wake er tegen het stempel van elitair te krijgen. De minister toonde zich een tegenstander van reclame in de regionale omroep. Walter v.d. Kamp is voor de AVRO-tv momenteel volop bezig met de opna men voor het tv- spel „Hollands Glo rie" naar het boek van Jan de Hartog. Deze auteur (rechts op de fotd) kwam gisteren in de stu dio's een kijkje ne men om te zien wat er van zijn boek gaat terecht komen. In het midden regis seur v.d. Kamp en verder Hugo Met sers, die als kapi tein Jan Wandelaar een hoofdrol speelt in deze serie. WK-wielrennen op radio en tv (Van onze radio- en tv-redaktie) HILVERSUM Van zaterdag 4 tot en met vrijdag 10 septem ber zendt de NOS-televisie re portages uit van de wereldkam pioenschappen wielrennen die in Italië worden gehouden. De wegkampioenschappen worden in Ostuni verreden, de baan- wedstrijden in Monteroni. De samengevatte reportage van de wegwedstrijd voor dames wordt zaterdag 4 september van 18.00 tot-18.30 uur via Ned. uit gezonden. De reportage van de wegwedstrijd voor profs op zon dag 5 september van 14.02 tot 16.00 uur, eveneens via Ned. I. Van de baanwedstrijden wor den reportages uitgezonden op: dinsdag 7 september van 18.15 tot 18.45 uur op Ned. I en van 23.00 tot 23.20 uur op Ned. II. Woensdag 8 september van 17.50 tot 18.45 uur op Ned. I en tussen 22.05 en 22.55 uur in „Studio Sport" Ned. I. Donder dag 9 september van 22.55 tot 23.30 uur op Ned. I. Vrijdag 10 september van 18.15 tot 18.45 uur op Ned. II en van 23.20 tot 23.45 uur op Ned. II. Deze laat ste twee reportages behelzen de halve finales en finales van de diverse onderdelen. Alle repor tages worden door Fred Racké en Jean Nelissen van kommen- taar voorzien. Op alle dagen geeft ook de radio reportages. C.'Cabout hoofd radio NOS (Van onze radio - en tv - redac tie) HILVERSUM - De heer C. Ca- bout is met ingang van ljanuari 1977 benoemd tot hoofd van de dienst radioprogramma's van de NOS, alsmede tot chef van de afdeling gesproken woord. Hij volgt daarmee de heer H. Fel- derhof op, die met pensioen gaat NEDERLAND I NOS 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal EO 19.05 Natuurlijk evenwicht in je achtertuin natuurfilm 19.30 De Waltons serie 20.20 Windkracht 16 belevenis sen van een oorlogsvlieger 20.50 Lilly Reaching zang 21.15 Metterdaad de kerk NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Porcile speelfilm van Pa solini NOS 23.20 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal VARA 19.05 Pipo en de Piraten van Toen serie 19.30 Dokter Hogg terug serie NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Beryl's lot serie 21.15 De Ombudsman 21.40 Reuben, m'n jongen serie 22.05 Achter het nieuws NOS 22.55 Den Haag Vandaag 23.10 Journaal 'i'inmTii 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Tip om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Plusminus magazine 21.00 Detective Rockford s 21.45 Discussie 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Wegen naar het leven serie i 18.55 Verhalen uit de geschied nis 19.00 Journaal 19.30 Circus, Circus 21.00 Journaal 21.15 Burgers Vragen, Politici Aij woorden 22.15 Glück zu Allen JahreszelU film 23.15 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 De Oniksen Kleuterserii 18.05 Jonger dan je denkt voo de ouderen 18.45 Leef Nü vrije tijdsmagaz) 19.10 Veilig Verkeer 19.15 Uit de dierenwereld 19.40 Mededelingen en Journaa 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Première 22.15 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00-13.10 Ochtendprogramma met om 10.30 film Met de came ra erbij en om 11.15 amuse ment 15.00 Journaal 15.05 Internationale Renweek Ba den-Baden 15.50 Journaal 15.55 Documentaire sterrenwactj 16.40 Het programma met de muil 17.10 Teamwörk 17.55 Journaal ■.i.ot^nsu 16.30 Avontuur Wildernis filr 17.00 Journaal 17.10 Kinderen in de Kerala film 17.40 De draaischijf KI NCRV 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpa norama. 18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S) Leger des Heilskwartier. 19.25 (S) De wereld zingt Gods lof. 2005 (S) Schuttersweg 8. 22.25 Avondoverden king. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Rondom het woord. 23.25 (S) Stairway to the stars. 23.55—24.00 Nws HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP.: 11.00 De Boeren Partij. IKON: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 (S) Tourix Folk. 19.30 (S) Hoogtepunten uit operette' 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.1( Programma-overzicht. 20.15 (S) Het lei vend verleden. 21.55 (S) Omroep kamen koor. 22.10 (S) Essay. 22.40 (S) Dat zit onnH font NOR- M (V) IS) Mot het ooo] HILVERSUM III NOS: 18.03 Devakaturebank. 18.10 (S NOS-maal. TROS: 19.02 Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's soul top-10. 21.02 (S Luister uit en thuis. 22.02 (S) Als dal zou kunnen. 23.02 (S) Sesjun. 0.02 (S) De Hugo van Gelderenshow. 1.027.00 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7.07 (S) Hans van Willigenburg. (7.-3Q Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huis vrouw. NOS: 8.45 Spiegel van België. KRO: 9.15 (S) Anne van Egmond. (10.30 Nws.) 12.00 (S) Hans van Willigenburg. (12.22 Wij van het land. 12.26 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Anne van Egmond (15.30 Nws.) 16.00 (S) Jacques van Kollenburg's spreekuur. 17.00 (S) Annej van Egmond voor kinderen. 17.30 Nws: 17.32 (S) Echo Maaazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Herken ning, praatje. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00 Olue uit de ijskast: Alaska. 9 35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio 10.00 Wat heeft dat kind. 10.15 De taal in je hand samen praten over het leven in de taal 10.30 Eurolight. 11.00 Nieuws. 11.03 Meer over minder. 11.30 Toerismo. Overtieidsvoorl.: 12.49 Uit zending voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. 13.30 Vonken onder as. 13.45 Onder de groej ne linde. 14.00 Aspekten van de kamer muziek. 15.00 Zoeklicht op Nederland (16.00 Nws.) 16.30 Kijk op het buiteni land. VPRO: 17.00 Welingelichte krin gen. 17.45 Symbiose. 17.55 Med. HILVERSUM III EO: 7.02 Matinata. 8.03 (S) Tijdsein. (8.03, 8.30 en 8.45 Akt.) 9.03 (S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Ronduit,j TROS: 11.03 (S) Drie draait op verzoek.' 12.03 (S) De Hugo van Gelderenshow NCRV: 13.30 (S) Pop-Kontakt. NOS: 16.30 IS) Hitmeesters. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9 00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. (9.02 Marijke Ferguson. 9.45 Ernst Ver meulen). 10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Ralph Kirschbaum. EO: 13.00 (S) Klank- spiegel. 14.00 Nws. 14.02 Klankbord. 14.20 (S) Daar waar de molens staan. 14.45 (S) Woord der waarheid. VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek od vier Wim Neyman hij verwierf bij de toekenning van de Nipkov- schijf een eervolle vermelding voor „Jouw beurt" sneed gis teravond een serie gesprekken aan met wat oudere kinderen, van 15 tot 16 jaar: „Ik spreek jou nog wel". Het eerste ging over „gezag". Uiteraard miste men in deze leeftijdsgroep de touchante bijkomstigheid van de poëtische argeloosheid, die de kleinen nu eenmaal ken merkt, maar ook de tieners heb ben de bij hun passende char mes. Die kwamen meteen al royaal aan het licht. Ik heb het destijds, meen ik, al eens opge merkt: de grote kracht van Ney man is dat hij zo goed, dat wil zeggen zo stimulerend kan luis teren. En ook weet hij in een kort tijdsbestek een veelheid van onderwerpen aan te roeren, zonder dat men de indruk krijgt van een jachtig van de hak op de tak springen. Ook met deze serie gaat hij kennelijk weer uitstekend werk doen. Philo Bregstein is een uitste kend documentalist, dat wisten wij al lang. En men herinnert zich wellicht nog het voortreffe lijke film-portret dat hij van een man als prof. Presser destijds maakte. Nu bleek hij er een vervaardigd te hebben over de Zwitserse schilder Ernst Schau- blin. Een zondagsschilder min of meer, maar dan wel een van uitzonderlijk niveau. Een in zijn' onsentimentele gevoeligheid en zijr. diep-denkende eenvoud ook kennelijk uitzonderlijk mens. Bregstein liet hem zelf aan een stuk door vertellen over zijn leven en werk. Hst was bepaald een vreugde om naar deze man te luisteren. In een toelichting op het programma heette dat het Bregstein (met behulp van zijn vrouw) bij het maken van de film „stilte, rust en aandacht vond" en dat hij die „op de kijker wilde overbrengen". Dat was hem voortreffelijk gelukt. Althans ondergetekende werd er stil van. En ontroerd tevens. De NCRV had ook het radiopro gramma „Bij Barend" naar de televisie overgeheveld. Hij had plaats genomen onder een enor me pet. Men zou dat niet pikant voor het vertoonde kunnen noe men. Laat ik er mij echter maar toe beperken op te merken dat er van Barend Barendse een vriendelijke bonhommie uit straalt, waar ik eigenlijk niet tegen bestand ben. Herman Hofhuizen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2