SONJA BAREND ACHT KEER MET LEVEN IN DOORSNEDE Eerlijk portret van Vrouwenhuis I illlll Q „Nachtwacht" naar Prix Italia Hilversum 4 niet boven 100.000 luisteraars EEN UUR PUZZELEN MET FRED OSTER TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE ZATERDAG- RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 20 AUGUSTUS 1SIIJD llllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllilllllli iiililllllilillllliliillllllillllllllllllllllllllllillllllllllllllllllilllllliilllllllllllllllllllllllliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii illllllllllllllllllllllllllllllliiliiiiiiiiiiiiiiiiillllllllllllllllilllliillllllllllllliiiiiiiilllilllilillll Na haar programma „Sonja 's avonds", zoals giste ren gemeld krijft Sonja Barend, weg bij de AVRO, bij de VARA opnieuw de kans te bewijzen dat zij met mensen van alle rangen en standen kan omgaan. Met ingang van vrijdag 12 november krijgt zij bij deze omroep een maandelijks terugke rend programma van anderhalf uur. Een naam hiervoor is nog niet gevonden en zelfs de aanvan kelijke werktitel „Midden tussen de mensen" komt te vervallen. De formule voor Sonja's pro- sprake komt. Dat kan een ar- gramma is tamelijk nieuw. De tiest zijn voor wie de hoofd presentatrice krijgt in elke uit- gast op dit moment grote inte- zending een „belangrijke" resse heeft, maar kan even- gast, van wie het leven van dit goed een buurman zijn of een ogenblik in dwarsdoorsnee op leverancier, die in het huidige het scherm wordt gebracht, leven van de hoofdgast een Dit gebeurt in gesprekjes van belangrijke rol speelt en bij enkele minuten waarin her- Sonja spontaan optreedt, haaldelijk een sub-gast ter Grote verrassingen als: „Na Sonja Barend, acht keer anderhalf uur bij de VARA maandenlang onderhandelen kunnen wij nu aan u voorstel len, dames en heren, u kent hem ongetwijfeld, de gro te. doen zich in Sonja's nieuwe programmaniet voor. Sonja is met de hoofdgast in gesprek en bespreekt met hem of haar, hoe aardig het zou zijn als nu eens die of die op het podium zou kunnen ko men. Hoewel deze gesprekken spontaan worden gevoerd, zijn de voorbereidingen intensief geweest De hoofdgast die 12 november aandrager van sub-gasten is, wordt Lex Goudsmit die dus, al zijn de voorbereidingen dan afgerond, met Sonja de rest van de avond moet samenstel len. Want niet alleen de hoofdgast - Joop den Uyl staat hiervoor ook hoog genoteerd - ook Son ja doet voorstellen, al is haar aandeel in het aanbrengen van sub-gasten aanzienlijk kleiner. Wel staat elke gast in het te ken van het huidige, dagelijk se leven van de hoofdgast wiens verleden niet wordt op gerakeld en ook niet op toe- komstblikken wordt onder vraagd. Sonja is in dit pro gramma niet de interviewer of degeen die een gesprek in ba nen leidt, zij is in de program ma de vrouw die met de hoofdgast de avond samen stelt, waaruit een beeld móet ontstaan van de huidige omge ving van de hoofdgast en diens interessen. Van Sonja zelf is op haar nieu we programma geen commen taar te verwachten. Zij is ze nuwachtig gespannen op de resultaten, en liet via de VA RA weten pas een mond in het openbaar open te doen, wan neer zij de eerste uitzending achter de rug heeft De uitzendingen zijn dit jaar op vrijdagavond, eens in dè maand, te beginnen met 12 november. In het volgend jaar verhuist Sonja van de vrijdag- naar de zaterdagavond. Tegen die tijd wil de VARA van de „belangrijke" hoofdgast zoals Lex Goudsmit en Joop den Uyl, naar minder prominente gasten uitkijken, die echter even onderhoudend kunnen zijn. Overigens is de rol van de hoofdgast niet bepalend voor het niveau van het pro gramma. Dat wordt voorna melijk gevormd door de stroom van sub-gasten, die in actie komen. „Het wordt dan ook een prestatie-show", wordt gemeld. „Geen praat programma". F. J. BROMBERG Hel vrouwenteam aan het werk voor Vrouwenhuis; v.l.n.r. Mady Saks (samenstel ling). Janneke Leffelaar (geluid), Marjon Rosinga (camera-assistente) en Heieen de Wit (camera). Technisch zit de reportage „De vrouw en haar vrouwenhuis" die de VARA vanavond via Ned. I om 21.50 uur uitzendt, niet zo heel best in elkaar. De compositie is wat rommelig, evenals het camerawerk, dat onweerstaanbaar de gemakkelijke conclusie in de hand legt: vrouwenwerk, misschien was de camera toch te zwaar voor cameravrouw Helleen de Wit. Inhoudelijk is „Vrouwenhuis" een eerlijk por tret geworden, relativerend en mild voor alle partijen. Sinds juni 1972 is het „Vrouwenhuis" een be grip geworden dat flink kon worden aangeval len; immers, mannen worden niet toegelaten. Alleen vrouwen, maar dan ook zonder enige beperking. Vrouwenhuizen staan nu in Amster dam, Eindhoven, Groningen en Utrecht; Den Haag en Rotterdam hebben een vrouwenhuis in oprichting. Doel Van de vrouwenhuizen: emancipatie van de vrouw. Wie binnentreedt kan cursussen vol gen, onder meer in timmeren, yoga, zelfverdedi ging, gewoon praten en uithuilen. De reportage, die Mady Saks in opdracht van VARA's Achter het nieuws maakte, met behulp van Heieen de Wit camera, Marjon Rosinga camera-assistente en Janneke Leffelaar geluid, toont er beelden van. Uiteraard komen ook spreeksters aan bod, die hun aanklachten in diverse toonaarden ventile ren. „De vrouw heeft na het huwelijk één beroep: huisvrouw", is er een van. Aangevuld met „Dat zou de man moeten gebeuren. Daar zou revolutie van komen". ten wordt duidelijk gemaakt: „We voelen ons minder geremd, zonder mannen om ons heen". En: „We hebben er angst voor dat wanneer hier mannen zouden komen, ze tóch de leiding nemen". In tegenstelling tot wat een vrouw uit het vrouwenhuis de camera toesnauwt: „Hier zijn alleen maar griezelige vrouwen, nog griezeliger zelfs dan ik", is de sfeer in het vrouwenhuis, voor zover de camera dat in beeld brengt, redelijk vriendelijk. Een woordvoerster zegt: „Iedereen is altijd welkom", voor zover het vrouwen betreft, „maar wie zich als huisvrouw gelukkig voelt, moet dat blijven". Een mening wordt niet opgedrongen, de repor tage van Mady Saks verwijst. Zo komen jong gehuwden in beeld die van emancipatie niet zo weten en meisjes die vermoedelijk later fijn gaan trouwen en fijn de aardappels schillen. „Gewoon", zeggen ze dan. Uitspraken Vrijheid Het vrouwenhuis geeft de binnenloopsters alle gelegenheid om in vrijheid te emanciperen, zich zelf te worden of wat men maar zoekt. Dit houdt ook in, dat een vrouw tot de ontdek king kan komen diepere genegenheid voor een vrouw te koesteren dan zij aanvankelijk thuis, in het gezin voor mogelijk had gehou den. Een vrouw vertelt daarover. Ook andere ervaringen worden in de reportage uitgewisseld, zoals die van de vrouw die thuis vijandigheid tegenkwam nadat zij was gaan werken. Een lied zonder woorden brengt een vrouw, die stil en trots een tram bestuurt, zich er misschien niet van bewust voor de camera te zijn. Waarom de vrouwenhuizen geen mannen toela- De enigzins rommelige aanpak heeft het na deel, dat op sommige vragen geen antwoord wordt gegeven. De VARA: De belangrijkste functie van het vrouwenhuis is, dat het een ontmoetingsplaats is geworden voor al die vrouwen in de samenleving die zich bezighou den met vrijmaking en bewustmaking van de vrouw in het algemeen". Daar wordt men niet zo heel veel wijzer mee en de tv-beelden geven wat kreten, barokke uitspraken en indrukken die soms van gluurderige aard zijn. „Een man, daar is niet mee te leven", is zo'n markante, maar door de werkelijkheid onbewe zen stelling. Of de vraag aan een bruid: „Wat verwacht je?" Antwoord: „Niks". Een voor het vrouwenhuis krachtig wervend staaltje, zo los gebracht, maar niet helemaal eerlijk. Voor dubbele uitleg zijn vatbaar de opnamen die zijn gemaakt van een afdeling cosmetica, met keurende eu dubbende vrouwen. Men kan de conclusie trekken: een vrouw blijft een vrouw, in welke lak ze ook wordt gezet, maar ook: „Mens, als je je zo blijft verven, raak je nooit geëmancipeerd". De kijksters zullen zelf hun conclusie moeten trekken en bij zichzelf te rade gaan of het zagen van dikke planken, zoals de reportage toont, zo'n grote overwin ning op de afwas is. F. J. BROMBERG (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op het 28ste radio- en televisieconcours om de Prix Italia, dat dit jaar van 15 tot en met 27 september in Bologna wordt gehouden, zal Nederland voor wat de televisie betreft vertegenwoordigd zijn met twee programma's. In de kategorie dokumentaires wordt ingezonden „Nachtwacht onder 't mes", een door de NCRV uitgezonden dokumentaire over de restauratie van Rembrandts onder 't mes", een door de NCRV uitgezonden dokumentaire over de „De Nachtwacht". In Bologna zal het programma in het Engels, Duits en Frans resp. worden aangekondigd. In de sektor muzikale produkties wordt ingezonden „We are not amused", een door Wilhelmina Hoedeman geregisseerd programma, dat de NOS op een nog nader te bepalen datum in het najaar uitzendt. Het wordt uitgevoerd door de King's Singers, die zes historische vorsten (Elizabeth 1, Iwam de Verschrikkelijke, Willem de Zwijger, Frederik de Grote, Lodewijk XIV en Koningin Victoria) en hun omgeving uitbeelden en muziek uit de diverse perioden* vertolken, alsmede een opdracht van de NOS voor de Singers f geschreven kompositie „Sing me a choir" door Ken Napper. (Van onze radio- en tv-redaktie) HILVERSUM De belangstel ling voor het klassieke radiop rogramma op Hilversum 4 blijft vrijwel constant In het eerste kwartaal 1976 werden 80.000 luisteraars genoteerd en in het tweede kwartaal 90.000. Er wordt op deze zender 's mor gens iets meer dan 's middags geluisterd en tijdens de twee uren gesproken woord ligt de luisterdichtheid ook wat lager. Dit meldt een rapport van de afdeling luister- en kijkonder zoek van de NOS. De totale beluistering van alle zenders is ongeveer gelijk. Al leen in mei verloren de zenders 1 en 2 een paar procent luister dichtheid aan Hilversum 3. Sommige programma's op Hil versum 1 en 2 halen echter forse luistercijfers. Hiertoe behoren VARA's „Z.O" en „Weer of geen weer", en het KRO-programma van Hans van Willigenburg in het middaguur. Op tijden, dat Hilversum 1 en 2 nieuwsuitzen dingen en lichte muziek bieden, wordt er relatief ook veel naar deze zenders geluisterd, aldus het rapport Met Fred Oster is het vanavond weer puzzelen geblazen in het spel Telecross. Vier kandida ten, uit Montfoort, Eindhoven, Son en Breughel en Den Haag, worden in het moeilijke puzze luur bijgestaan door een panel dat wordt gevormd door Marij ke Merckens, Ronnie Bierman, Rijk de Gooyer en Ruud ter Weijden. Ned. II, 21.15 uur. Lia Velasco zingt vanavond in Toppop, op Ned. II om 19.05 uur haar nieuwe nummer Another Friday. McMillan Van de politieserie McMillan en vrouw wordt vanavond uitge zonden de aflevering „Gehei men te koop". Mc.Millan raakt zijn trouwe rechterhand kwijt, omdat deze zijn elf jarige loop baan bij de politie eraan geeft, na zijn verloving met een rijke juffrouw. De man treedt in dienst bij een bedrijf dat infor matie zou verlenen, maar in werkelijkheid werkzaam is in de spionage. De trouwe politieman komt daardoor in moeilijkhe den. Ned. 1,19.05 uur. Onzichtbaar David McCallum, de Onzichtba re Man, treedt vanavond op in de aflevering „Een zakcentje". Hoofdfiguur is een wat ouder, aantrekkelijk dametje dat graag pokert en zakcentjes opneemt, zonder een rekening bij de bank te hebben. Als dat uitkomt, zal zij de gevangenis in moeten. Maar er zijn toch wel mensen, die haar willen helpen. Ned. II, 20.25 uur. Een klant De voorlichtingsserie voor per soneel in de detailhandel „Help een klant" gaat vanavond voort met de aflevering „Met blijd schap geven wij U kennis". In deze uitzending wordt aange toond wat zoal mis kan gaan met het opstellen van een offer te. De prijs kan te hoog zijn, de specificatie te beknopt of te uit voerig. Getoond wordt, hoe een juiste offerte eruit ziet. Ned. II, 23.00 uur. CHIO De NOS zendt vanavond een reportage uit van het CHIO in Rotterdam, het jaarlijkse paar- desportevenement waaraan ook aandacht wordt besteed in de NOS-sportuitzendingen op za terdag van 17.30 tot 18.45 uur via Ned. II en zondag van 16.27 Rijk de Gooyer helpt de vier kandidaten in Fred Osters tot 18.00 uur via Ned. I. Puzzel uur. Ned. II, 18.00 uur. HOU HET SCHERM IN HET OOG NEDERLAND I Teleac 18.30 De eerste levensjaren van het kind NOS 18.45 Kortweg 18.55 Jpurnaal VARA 19.05 McMillan en vrouw, serie 20.40 Het raadsel van de vogel trek VARA 21.50 De vrouw en haar vrouwen huis NOS 22.20 Journaal 22.25 Panoramlek-Extra NEDERLAND II NOS 18.00 CHIO Rotterdam 18.45 Ti-Ta-Tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 Nationale Hitparade AVRO 20.25 De onzichtbare man 21.15 Puzzeluur 22.10 Televlzler Magazine 23.00 Help een klant l.llUUWÜI.l 17.55 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordri|i Westfalen 18.05 De rivalen van Sherli mes 19.15 Hier und Heute 19.45 Hit om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Anton, trek aan de klucht 21.45 Het zevende zintuig 21.50 Verslag uit Bonn 22.25 Journaal 22.40 Atletiek in West-Berlljn 23.20 Night must fall, spee (1963) 00.50 Journaal DUITSLAND II SIN 18.20 Comedy Capers 18.55 Barbapapa 19.00 Journaal 19.30 Buitenlandjournaal 20.15 De heer der schepping, jechof-verhalen 21.45 Journaal 22.00 Korte films 22.30 The Streets of San Frai co, serie 23.15 Journaal (Va 3IDI leeft 18.55 Mumfie 19.10 Fietspadenactie 19.45 Journaal 20.15 Flinstones, tekenfilm 20.40 A matter of life and speelfilm (1948) 22.20 RK uitzending 22.50 Journaal Ol ensU oerd NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00-13.10 Ochtendprogra met om 11.35 hitmuziek 15.00 Programma-overzicht 15.10 Journaal ISrael- 15.15 Zomerpret met de muls I 15.45 Nieuws van de kleding 16.30 Phonzeit film 16.00 Tommie - verhaal 16.05 Werkwijzer: Emailleren 16.20 Parijs gezien door een jon gen film 16.40-17.20 Swiebertje herhaling NEDERLAND II NOS 17.30 Studio Sport atletiek en paardesport 13.00-18.00 Namiddagprogn met om 15.00 jeugdseries en] 16.00 Amerikaans amusemenl HILVERSUM 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 Sprong in het heelal. 19.30 (S) Edwin, platen en swingen. 20.00 (S) in ant woord op uw schrijvea 22.00 Reisoog- st. 22.25 Overweging. 22.30 Nes. 22.40 (S) Goal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Embargo. NOS. 20.0C Nws. 20.05 (S) Europees Concertpo dium. 21.00 (S) Nordring Festival 1976. ?3.00 (S) Met het oog op morger om 23.05 Akt. overz. Radio-TV 23.20 Den Haag vandaag en om Even ontspannen voor gaan... 23.55-24.00 Nws. ind:LTU,',rfïï 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) I maal. VERONICA: 19.02 (S) Veromc 3. VPRO: 20.02 (S) VPRO-vrijda drie. 22.55 Meded. 23.20 Radio België. 0.02 (S) Amigos de i AVRO: 1.02 (S) Er floot een v de wei. 2.02-7.00 (S) Continu de ri HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. 7.30 Nws. 7.41 Dingen van de dag. 7.53 (S) Z.O. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Z.O. 10.30 Nws. 10.33 (S) De C. Flink Show. 11.00 (S) Cabaretprogr. 11.30 (S) De Proeftuin. 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Wegens vakantie gesloten. 14.30 (S) Muziek uit Studio I. 15.30 Nws. 15.33 (S) Het zout in de pap. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Ontbijt-Soos. 8.00 NNS. 8.11-8.30 Aktua I. 8.30-9.00 vervolg Ontbijt-Soos. 9.00 CHIO-Rotterdam, m.o. 9.35-9.40 Water standen. 10.00 Tien-om. 10.30 Aktua- Sportcafé. m.o. 11.00 Nws. 11.03 Weg wezen. 12.30 OVERHEIDSVOORLICH TING. TROS: 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Voorzichtig, breekbaar. 14.30 Ca baretprogr., in de pauze 15.15-1 CHIO. 16.00 Nes. 16.03 De Europa/ na 17.00 (2). 17.55 Med. HILVERSUM NCRV: 7.02 (S) Happy sound. 7.55 lijk gezegd. 8.03 (S) Pop Station (S) Muziek bij de koffie, m.o. Hollands kwartiertje en om 11.15 ly Country Style. 12.03 (S) Drie de middag. 14.03 (S) Bij Barend (S) Sportshow. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. Nes. 9.02 (S) AVRO-thema. 9.20 Pi recital. 9.40 (S) Progr. over geschi nis. 10.00 (S) Ochtendconcert. 11.4! Volksmuziek. 12.15 (S) Operaga 13.15 (S) Op haren en snaren. 13 3! Koorzang. 14.00 Nes. 14.02 (S) CoiJ t(e). 15.21 (S) Zwitserse historische gelsp. 16.00 (S) Aspecten. 16.40-1 Radiojourn. Gisteren konden wij nogmaals konden kijken naar het „Grote gebeuren" dat de VPRO al op oudejaarsavond van het vorig jaar vertoonde. Een verhaal van Belcampo dus, dat de dag des oordeels beschrijft en dat door Jaap Drupsteen vorm werd ge geven, zodanig brillant dat de Nederlandse televisie-critici zoals u allang weet hem mede daarvoor hun jaarlijkse onder scheiding de Nipkov-schijf toe kenden. Het programma werd dan ook min of meer triomfan telijk door een stem op de ach tergrond aangekondigd. Het was voor de vierde achtereen volgende maal, zo deelde zij mee, dat een VPRO-programma werd bekroond en zij verbond er de wens aan dat de Neder landse tv-kritiek zich ook in de toekomst „op dit peil" zal weten te handhaven. Welnu, een mens kan niet meer dan zijn best doen. „Het grote gebeuren" bleef overigens ik zag het. zij het deze keer niet in zijn geheel, voor de derde maal inder daad een fraai groot gebeuren en zeker een onderscheiding waard, al zou déze tv-criticus toch de voorkeur aan een'ander programma hebben gegeven. Het toch al hallucinant aan doende programma werd overi gens geteisterd door vrij erns ge atmosferische storingen. ,di VPRO had ook de tegenwo digheid van geest de omroepsl lin te laten meedelen dat het da [e„ om ging en nergens anders oit Daarvoor zag men in ..striJBge het portret van Gerrit Stö man, een stakingsleider uit 1 uw verleden. Een dichterlijke s reel kingsleider ook, zoals bleek. 1 rd< Cherry Duyns bleek er natui es lijk weer precies de man na id om zo'n vrij gecompliceei persoonlijkheid voor een ied Le „sprekend" te maken. ian Het „Nederlands elftal" v Hei Koos Postema verloor zich e een onderling debat over 1 acl feit dat de Hoogovens in f k dagen van werkloosheid tc*n, niet aan voldoende arbeid! or< kunnen komen en ook nog ev n, over een krantebericht dat v Nederlanders, in het jaar 1» di met zijn allen 100 miljoen n den hebben „wegggegooid". v< nni gende week is de laatste aflev >t ing van dit programma. Bij>ni gelegenheid hoop ik nader op ieri merites ervan terug te komen- id Ook de VARA werd (uiteraafrtr; getroffen door dezelfde atn oe ferische troebelen, die >or VPRO-programma op het a#*aai re Nederlandse net onderrii on den- HERMAN HOFHUIZl 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2