JUBILERENDE WIM KAN
LAAT ZICH NIET KENNEN
Het voetspoor van
Mary Kingsley
TELEVISIE VANAVOI
Ie
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 13 AUGUSTUS DAC
„Hij heeft een paar geheimen
die ik hem zou willen ontfut
selen voor het te laat is",
peinst hardop en vrijmoedig
Paul van Vliet, wanneer hem
gevraagd wordt naar zijn me
ning over de grote meester
Wim Kan.
Paul grist uit de grond van
zijn hart een boeket opwellen
de ervaringen weg: "Vanaf het
moment dat hij in PePijn tus
sen het publiek zat, houdt hij
zich intensief en beschouwe
lijk bezig met mijn program
ma. Hij discussieerde erover
met mij,, omdat hij mij zag als
een nieuwe kleur in het palet
van het vaderlandse cabaret
Hij schrijft mij ook wel zeer
voorzichtig als hij kritiek
heeft: "Nu gaat vader zeuren,
als je me het niet kwalijk
neemt en als je er dan ook nog
een korreltje zout bij wil doen,
maar..." „En dan komt hij na
al die verontschuldigingen met
zeer bescheiden bezwaren
voor de dag".
Het verhaal van Paul klopt
met dat van anderen. Hij heeft
de contouren van deze Godfa
ther van het cabaret leren ken
nen zoals door Kan zelf in
weinig woorden geschetst:
"Opgebouwd uit losse stukjes
twijfel, bijeengehouden door
mijn vrouw. En wat ik zing'
denk ik niet en wat ik denk
zing ik niet". Ook de jubileren
de Wim Kan laat zich niet
kennen.
Teken daar maar eens een
portret uit na. Wim lbo, die er
al eens een cabaretbijbel over
open deed, krijgt ook geen
vaste voet op Kan's ontwijken
de persoonlijkheid, zodra het
informaties over hemzelf be
treft. Een interview kon hij
dan ook vergeten, toen de VA
RA hem ruime radiozendtijd
offreerde voor een program
ma over: "Veertig jaar Wim
Kan met Corrie aan zijn zij
de". Toch gaat het morgen
gebeuren op Hilversum 1 om
22.40 uur. Eerder op de dag op
dezelfde zender om 10.33 uur
gaan een uur lang succesnum
mers in heden en verleden
eruit, juweeltjes van het ABC-
cabaret, dat op 15 augustus
1936 in het Amsterdamse
Leidsepleintheater aan een
lang en nog immer durend
leven begon. Simon Carmig-
gelt, Herman Stok en Wim lbo
praten er omheen over de
man, die als zijn belangrijkste
levensbijzonderheden noemt,
dat hij in Scheveningen werd
geboren, in Den Haag getogen
en in Amsterdam afgetuigd. In
dit ochtendprogramma wordt
vooruitgelopen op de nog deze
maand te verschijnen jubileu
melpees en de door Wim lbo
en ook Wim Kan zelf geschre
ven (auto)biografie onder de
titel "Het koffertje van Wim
Kan".
Voor morgenavond riep Wim
lbo een lange reeks bekende
vaderlanders op de been, die
hem voldoende van nabij ken
nen om een bestseller over
hem open te doen. Wim lbo
puntte de vragen aan en re
kende daarbij op zodanig pitti
ge uitspraken, dat Wim deze
niet over zijn Kan(t) kan laten
gaan en alsnog met een per
soonlijke reactie de mens en
de vakman Kan in een onthul-
lender licht zal plaatsen.
Wim Kan: een glimlach waarachter twijfel en terughoudendheid schuil gaan.
Twijfelaar
roert: "Kan staat bekend als
een twijfelaar. Hij komt altijd
onzeker op. Hij moet het elke
avond gaan maken, wachten
op de borreling, die de onze
kerheid weg moet spoelen. Bij
de repetities geeft dat veel
problemen. Hij heeft een ge
weldige behoefte aan perfec
tie. Hij vindt altijd de laatste
voorstelling van een reeks, de
zoveel-honderdste dus, de be
ste, omdat hij daar het langst
aan heeft kunnen schaven.
Als hij aan een nieuw pro
gramma begon, luisterde hij
altijd nog even de banden van
de vorige voorstelling door en
vroeg zich dan vertwijfeld af,
of de mensen daar nu echt om
hadden moeten lachen. Hij
kan zich dat niet voorstellen.
Zelf zei hij altijd: "Als het
doek zakt, rijst de twijfel".
Hij leek zichtbaar bezeten
door de angst voor de ene
grap die de andere dood
maakt.
Hij is overgevoelig voor kri
tiek en liet bij het uitgaan van
de voorstelling reacties van
het publiek noteren. Zelf stap
te hij ook wel naar de brand
weerman of de juffrouw van
de garderobe om hun te vra
gen, of zij het leuk hadden
gevonden en hoe het publiek
had gereageerd. Om Wim Kan
moed in te spreken, noemde
Cor Lemaire, Kan's eerste be
geleider, is het met Ru van
Veen eens: Kan is een man die
je met zijn hele wezen inspi
reert, ook buiten het directe
werk om. Anders hou je het
trouwens niet zo lang met hem
uit
In deze uitzending komt overi
gens niet aan de orde de ver
andering, die het ABC-cabaret
in de loop der jaren heeft on
dergaan. Aanvankelijk gold
Corrie Vonk met haar voor
drachten als de leading lady
van dit cabaret. Het was toen
eigenlijk zo, dat het ging om
"Corrie Vonk met Wim Kan
aan haar zijde". In de loop der
jaren gaf het cabaret de ont
wikkeling te zien van de na
druk op de conférence ten
koste van het chanson. Maar
in Kan's speciale geval moet
ook hebben gespeeld, dat hij
in zijn Indische jaren, tijdens
zijn internering door de Ja
panners, zijn invloed heeft
ontdekt op zijn omgeving. Bij
de aanleg van een electrische
leiding in het kamp, stak hij
zijn medegevangenen een riem
onder het hart door op'te mer
ken: "De leiding moet onder
de grond". Die kreet is van
mond tot mond gegaan met
verwijzing naar Kan, wiens
woorden nadien werden inge
dronken om in trieste gevan
genschap moed uit te putten.
Zelden heeft Wim Kan zich zo
lovend over een jongere colle
ga uitgelaten als over Herman
van Veen, die hij een van zijn
zeer weinige echte vrienden
noemde. Herman van Veen
was daar zelf destijds be
duusd van en schrijft die lof
van Kan toe aan hun beider
affiniteit tot het theater. Van
Veen kan inderdaad een zaal
tot dwepens toe betoveren,
hetgeen ook aan Wim Kan
gegeven is, echter met dien
verstande, dat beiden met
verschillende middelen wer
ken: vervoerende droefgees
tigheid naast geestige vervoe
ring, lijden aan de onvol
maaktheid van het leven
naast lachen om de onvol
maaktheid van de mensen.
Kan's lof voor van Veen zegt
veel over Kan zelf, al was het
maar dat zij beiden van het
theater dezelfde verwachtin
gen koesteren.
Frans Halsema en Jenny
Arean hebben weer een heel
andere kijk op Kan. Zij heb
ben er beiden in een onverge
telijke tijd veel geleerd, maar
zegt Halsema: "Bij Kan zat je
net in een klasje met Corrie
aan het hoofd. Maar bij pro
blemen bel ik hem nog altijd.
Bij mijn telefoon staan drie
nummers: de politie, de
brandweer en Wim Kan. Ik
heb veel invloed van hem on
dergaan, ook al neemt Wim
altijd alles weer terug wat-ie
eerst met veel stelligheid
heeft beweerd".
En Jenny Arean: "Er heersten
merkwaardige sociale toestan
den bij Kan. Je werd knap
onderbetaald. Daar kon je
geen eigen kamer van betalen.
Gelukkig woonde ik toen nog
bij mijn moeder thuis. Dat
wist hij en toen ik een keer
om opslag vroeg, zei hij: "Dat
heb jij niet nodig, jij woont
toch bij je moeder thuis". We
moesten ook altijd tweede klas
reizen, maar wel kreeg je op
hun kerstfeest zulke dure ca
deaus dat het voor een jaarsa
laris aan geld kostte".
Impresario Wouter van
Liempt noemt Kan een man
met veel geduld. Was dat op
zeker moment op, dan kon je
van hem zeggen: Hoed u voor
een man met veel geduld.
Vaak staat hij een uur voor de
voorstelling heel alleen voor
de lege zaal op de rand van
het toneel. Dan staat hij zich
te bezinnen op wat er straks
van hem wordt verwacht. Ap
plaus geldt voor de kleine man
als einddoel. Voor een groot
man als Kan dient het ter
aansporing.
Tilly Perin-Bouwmeester, eer
ste medewerkster aan het
ABC-cabaret, noemt Corrie
voor 100 pet. menselijk en
Wim voor eenzelfde percenta
ge integer. Samen hebben zij
een huwelijk van twee mensen
die volkomen in elkaar op
gaan. Dit tref je zelden zo aan
en je kunt je dan ook afvragen
of beiden zich ook niet wat
meer open voor anderen had;'
den moeten stellen.
En Joop den Uijl noemt Wim
Kan een provo lang voor dit
verschijnsel zich aandiende.
Kan ontmaskerde de autori
teit. Hij droeg daardoor bij tot
het zelfbewustzijn van gewone
mensen. Als hij bezig was,
werd er werkelijk iets gescha
pen. Hij was iemand die we
zenlijk democratiseerde.
Met het cabaretnummer,
waarin Wim Kan zich laat in-
verviewen in de persoon van
de visser Knodde in het jaar
2000, sluit deze Wim Ibo-jubi-
leumbijdrage. Een onthullende
sketch, waarin een interviewer
alsmaar vraagt wie toch wel
die Wim Kan was, een vraag
die Kan als Knodde blijvend
omzeilt door uitgebreid te bab
belen over de kommervolle tij
den waarin Wim Kan leefde,
zonder deze ook maar één
keer te noemen.
Een" standbeeld zou nochtans
voor Wim Kan op zijn plaats
zijn, maar dan moet er vol
gens Toon Hermans wel een
heel kleintje naast worden ge
zet voor Corrie Vonk.
TON OLIEMULLER
Jan Stulen
dirigent
Promenade
orkest
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum - De NOS heeft met
ingang van 1 januari 1977'voor
een periode van twee jaar Jan
Stulen benoemd tot chef-diri
gent vein het Promenade-orkest.
Jan Stulen is sinds 1972 muzi
kaal directeur van het Neder
lands Dans Theater en heeft al
eerder NOS-orkesten geleid.
NOS beperkt
uitzendingen
Rep. Conventie
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum - De NOS-informatie-
rubriek „Panoramiek" beperkt
het geplande aantal televisie-uit
zendingen over de Amerikaanse
republikeinse conventie van vijf
tot drie. Dit omdat de conventie
slechts drie dagen zal duren. De
aangekondigde uitzendingen op
maandag 16 en vrijdag 20 au
gustus vervallen die op 17, 18 en
19 augustus gaan gewoon door.
De rol van Mary Kingsley wordt gespeeld door Penelope
Lee.
De NCRV-serie „In het voet
spoor der ontdekkers" is van
avond gewijd aan de zeer En
gelse Mary Kingsley die in 1893
en 1894 Afrika opzocht en in
streken kwam waar voordien
geen blanken waren geweest
Mary reisde als dame, in kle
ding die zij thuis ook droeg. Ze
had geen wapens, maar alleen
wat spullen om uit te delen.
Wanneer stamhoofden zich ge
droegen tegen Mary's smaak in,
werden zij geweldig beknord.
Mary bereikte, na tochten door
stinkende moerassen, langs re
genwouden en menseneters
haar doel, tot ieders verbazing
levend. De Afrikaan was voor
haar geen wilde.
Ned. I, 20.40 uur.
Zonder grenzen
Een team uit Hilvarenbeek moet
het voor Nederland opnemen in
Spel zonder grenzen, dat zich
vanavond in Luik afspeelt De
Hilvarenbekers hebben een
kans op de finale, wanneer zij
de prestaties van Pijnacker,
deelnemer aan de eerste wed
strijd, overtreffen.
Ned. I, 19.05 uur.
Collaborators
„Het contract" is de titel van de
aflevering „De collaborators,
die vanavond gaat over een
veelgevraagd fotomodel. Ze is
ontvoerd en moet veel geld op
brengen. De speurtocht naar de
ontvoerders wordt een race te
gen de tijd.
Ned. I, 22.10 uur.
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Na bijna een jaar is Can
non terug voor twee afle
veringen, waarvan van
avond „Proces onder pres
sie" wordt uitgezonden.
Cannon
In de aflevering Cannon die
vanavond wordt uitgezonden,
wordt het meisje Julie vermist
Een dubbel vervelende zaak,
want Julie is de dochter van
rechter Haynes die op dat mo
ment het proces leidt tegen de
maffia peetvader Len Francis
co. Canon komt zwaarlijvig in
actie.
Ned. H, 21.15 uur.
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Moderne electronics
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Spel zonder grenzen
20.40 In het voetspoor der ontdek
kers
NOS
21.35 Journaal
NCRV
21.50 Onder de open hemel
22.10 The Collaborators, TV-serie
NOS
23.- Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale hitparade
NOS
20.- Journaal
AVRO
20.25 De onzichtbare man, TV-se
rie
21.15 Cannon, TV-serle
22.05 Televizler Magazine
22.45 Help een klant
NOS
23.10 Journaal
DUITSLAND I
17.55 Journaal
18.- Nieuws uit Noordrljnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.30 Café Hungarla
19.15 Hier und Heute
19.45 Hit om kwart voor a
20.- Journaal
20.15 No place to run, TV-I
21.30 Het zevende zintuig 1
21.35 Verslag uit Bonn
22.- Journaal
22.15 Images, speelfilm (19
23.55 Journaal m
18.20 Comedy Capers
18.55 Barbapapa
19.- Journaal
19.30 Bultenlandiournaal
20.15 Petrocelll, TV-fllm
21.15 Journaal
21.30 De duizend doden vi
Chlffre f
22.30 Oe sport van vandaai
23.- Weather Report, Jazz
23.45 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.55 Mumfie resta
19.10 Wickie de Viking |hal
19.35 Tom Jerry fzien
19.45 Journaal jeld l
20.15 The Fllnstones kunn
20.40 Alice's Restaurant,K) gi
film (1969) [ie d
22.25 Ten huize van pator jerha
beeckx hal
23.15 Journaal exp
nin
-geno
NEDERLAND I
NOS
15.30 Journaal
TROS
15.32 El sa de leeuwin (afl. 10)
17.05 Suske en Wlske (afl. 22)
17.30 Circus Santolll
DUITSLAND I
10.- Journaal
10.05 Draaischi|f
10.25 Verslag uit Bonn
10.50 Muziek uit studio B
11.35 We geneest heeft gelijk,
documentaire
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
ite a
13.- Journaal ld- 1
15.10 Journaal y
15.15 Het programma met (Hriv
15.45 Mariaverering vandaj de
16.15 Westdultae atletiektlk voc
DUITSLAND
rest:
thai
13.30 Voor Joegoslavische!^
beiders
14.15 Voor Spaanse gastaqteih
14.58 Journaal Q
15.- Black Beauty pker
15.20 De boenes *rk<
15.35 Mijn oom van Mars i—
16.- De knaap met de i
vaders
17.- Journaal
17.05 Spiegel der
HILVERSUM I
KRO 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten.
18.44 (S) Zomerstereo 19.30 (S) Edwin,
platen en swingen. 20.00 (S) In ant
woord op uw schrijven. 22.00 Reisoog-
st. 22.25 Ovenweging. 22.30 Nws. 22.40
(S) Goal. 23.55-24.00 Nw£"
HILVERSUM II
di urn. 20 30 Gamma van Alpha
21.00 (S) Jazz Festival Larel
23.55-24.00 Nws". 1
NOS: 18 03 De vakaturebank. JN -
NOS-maal. VERONICA: 19.02 (S we
ca op drie. VPRO: 20 00 (S) VFf bi
dag-op-drie. 23.02 Radio Vrijo
0 02 (S) Amigos de musica. AV.UU,L
(S) Er floot een vogel in de viP
7.00 (S) Continu de nacht door.iuw
e b
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O. (7.30
Nws. 7.41 Dingen van de dag.). 8.30
Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45
(S) Z.O. (vervolg). 10.30 Nws. 10.33 (S)
40 jaar Wim Kan met Corrie' aan zijn
zijde. 11.30 (S) De proeftuin. 12 26 Med.
tb.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.14 (S) Wegens vakantie gesloten.
14.30 (S) 90 jaar industriebond N.V.V.
15.30 Nws. 15.33 Twee uur Ierland.
17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag.
HILVERSUM II
TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
Ontbijt-Soos. (om 8.00 Nws.; 8.11-8.30
Aktua I; 9.35-9.40 Waterstanden.) 10.00
Tien-om. 10.30 Aktua-Sportcafé (11.00
Nws 11.30 Wegwezen. OVERHEIDS
VOORLICHTING: 12.49 Informatie voor
het bedrijfsleven. TROS: f3.00 Nws.
13.11 Aktua II. 13.30 Oude grammofoon
platen. 14.30 Met een knipoog naar het
theater, cabaretprogr. 16.00 Nws. 16.30
HILVERSUM III
10.03 (S) Muziek bij de koffie
Hollands kwartiertje. 11.15 i
country style). 12.03 (S) Los vaf
(S) Bij Barend op de vrolijke to<
(S) Sportshow.
lillVHiH'im
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Revei
Nws. 9.02 (S) Zo hoor je nog ee
9.20 (S) Holland Festival 1976.
In de wetenschap dat. 10.00 (S)
ven-concert. 11.45 (S) Kortweg i
(S) Operettemuziek. 13.15 (S) 0| J
en snaren: harprecital. 13.40 (S)
ren maken muziek. 14.00 Nws. 1
Courant(e). 15.20 (S) Zwitserse
sche orgels. 16.00 (S) Aspecten
17.00 Radiojourn.
Dat heet geen concurrentie
meer maar pure overmacht als
de VARA een lachfilm plaatst
tegenover de programma's van
de Evangelische Omroep. Zeker
als het een film is waarin Fran
sen vrijelijk met het volk der
Britten gaan stoeien moet men
wel heel bijbelvast zijn om aan
de verzoeking van een heerlijk
brokje amusement weerstand te
kunnen bieden. Vooral omdat
de EO inmiddels algemeen be
kend heeft gemaakt dat men er
door slordig taalgebruik geen
onderscheid meer weet te ma
ken tussen uitzending en zen
ding, zullen er maar weinigen
zijn geweest die in EO's Nader
Bekeken de onthulling van een
Amerikaan hebben gehoord dat
de huidige periode van droogte
en de aardbevingen in China
door de bijbel zijn voorspeld.
Jammer dat de Amerikaan niet
werd gevraagd of hij niet een
beetje onchristelijk had gehan
deld door niet even die Chine
zen daarover van te voren op te
bellen. Het Nederlands Elftal
van Koos Postema speelde voor
afgaand aan de film zijn beste
wedstrijd tot nu toe doordat
men de gebruikelijke familieru
zies vergat toen Koos naar reac
ties vroeg op het bericht van de
arrestatie van de Limburger die
wordt verdacht van oorlogsmis
daden. Er ontspon zich een zeer
fijnzinnige discussie over bij
voorbeeld de vragen of bestraf
fing nog zin heeft en welke
functie een veroordeling heeft
Over de manier waarop het
Journaal dit nieuws gebracht
had vielen veroordeling*
„erg onsmakelijk" „gebri
goede smaak-" en „pure
tie" te horen.
Terechte verwijtèn, want
.tweemaal toe in beeld bi
van het huis van de
had geen enkele functie
verslag behalve het
aan sensatiezucht door
achterdeurtje het goede g(
van het beschermen van
vacy van een verdachte
ren te schenden. Een
misstap, vooral omdat del
we hoofdredacteur Ed van
terloo druk bezig is het I
naai van iedere franje tfl
doen en een uiterste zalj
heid na te streven. Het ru
beginselprogramma van a
<±A werd zowel in Nader I
ken als in Achter het Nj
onder de loep genomen, w
tekent dat men er niet al
uit te weten kwam. De E0|
de het af omdat het geen
is van de bijbel, waarna
tij bij de VARA een thi
strijd mocht spelen. Fundi
tele zaken bleven buiten
omdat men het de
der van de partij niet al tel
maakte. Een vriendelijkhi
goed paste in het ovei
luchtige karakter van de Vj
avond. Maar je ontkw;
helemaal aan de indruk
optreden van het duo
van Duin en Frans van
schoten eerder op de avf
het programma Filmblik
uren later al in een iets
omgeving werd herhaald.
JAN!