Karei Eykman:
„Als ik voor me
uitkijk,
schrijf ik ook"
VPRO zendt Pasolini's
„Koning Oedipus" uit
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
WINTER PROG RAM MA'!
VAN NOS1RADIO
DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1-
NEDERLAND I
NOS
18.45 Toeristischs tips
18.55 Journaal
EO
19.05 Van handen, voeten, ellen
en meters, tekenfilm
19.15 Flap uit
19.25 De geweldlozen, docisnen-
talre
20.30 Evle Thomqulst In Holland
21.00 Nader bekeken
21.25 Tenslotte
NOS
21.35 Journaal
VPRO
21.50 Edipo Re, speelfilm (1967)
NOS
23.20 Journaal
NEDERLAND II
DUITSLAND I
18.00 Nieuws uit Noordrijnld
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Tip om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Een zondag fn auguttj
documentaire
21.15 Ko|ak
22.00 Titel, Thesen, Tempering
22.45 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Wegen naar het leven,
serie
18.55 Verhalen uit de geschls
nis, tekenfilm
19.00 Journaal
19.30 Festival für elnen Gaui
TV-komedle
21.00 Journaal
21.15 Controversen
22.00 Ruckstënde, TV-fllm
23.25 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.55 Barbapape
19.00 Tienerklanken
19.45 Journaal
20.15 Coronation Street
20.40 Panorama
21.30 Ik leef vandaag, documii
taire
22.15 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.30 Een zondag In augustus,
documentaire
11.30 Duizend jaren als één dag,
documentaire
12.05 Titel, Thesen, Temperamen
ts
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
15.50 Journaal
15.55 Beiers prenten- en nol^er
boekje
16.40 Zomerpret met de muls
17.10 Szene 76
DUITSLAND II
16.30 Avontuur Wildernis
17.00 Journaal
17.10 Gevaarlijke streken, TV De
and<
17.35 Draaischijf
HILVERSUM I
HILVERSUM II
HILVERSUM III
leder heel uur nws. NOS. 18.031,
vakaturebank. 18.10 (S) NOS-nfc
TROS. 19.02 (S) Poster 20 02 (S) f
Maat s Soul top-10. 21.02 (S) Lu»
uit. en thuis. 22.02 (S) Als datL
kunnen. 22.55 Mededelingen. 23.1*7
Sesjun-Jazz en blues live. 0.02 (S
Hugo van Gelderen Show. 1.02 (5
Nachtwacht ft
Nws). 8.30 Nws. 8 36 Gym.
huisvrouw. NOS 8.45 Spiegel van Bel-
gie. KRO: 9.15 (S) Anne van Egmond.
(10.30 Nws.). 12.00 (S) Hans van Willi-
genburg. (12.22 Wij van het land. 12.26
Med. 12 30 Nws.) 14 00 (S) Anne van
Egmond. (15.30 Nws.). 16.00 (S) Muzi
kaal spreekuur van Jacques van Kollen
burg. 17.00 (S) Anne van_Egmond v
HILVERSUM II
de
Arb
Nws. NCRV: 13.10 Hier en nu. f»ged
13.30 Vonken onder de as. 13.45 0|
de Groene Linde. 14.00 AspektenUj
de kamermuziek. 15.00 Zoeklicht^'v
Nederland. (16.00 Nws.;. 16.30 k
HILVERSUM III
EO; 7.02 (S) Gospelsound. 8.03 hul
Tijdsein. (8.03. 8 30 en 8.45 Akt.).brd.
(S) De muzikale fruitmand. 10.03 (q 's j
elfder ure. TROS: 11.03 (S) Drie <1 de
op verzoek, 12.03 (S) De HugoL
ckau. Kirnx/- nin rs\Pdl
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws 7 02 (S) Vroeg klas^
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof x
10 30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Een ti
kantengeslacht uit de Nederlar
rok. (slot). Aansluitend: sopraan,
net en piano, moderne muziek
13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. if
(S) Zo maar zomers. VPRO 15.00-1»
(S) Muziek-op-viei'
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het NOS-be-
stuur zal zich vrijdag buigen
over het win terschema voor
1976-77 van de NOS-radia In
grote lijnen wordt voortgegaan
met de bestaande programma's
al „lijkt bet goed" aldus de
toelichting, „om met een gelei
delijke verversing van de pro
gramma's door te gaan".
Als nieuwe programma's wor
den genoemd „Wetswinkel",
waarin voorlichting wordt gege
ven over manier om recht te
verkrijgen in samenspel met de
wetswinkels in Tilburg, Leiden,
Amsterdam en Utrecht; „De
Club van Rome en daarna...";
„Voorlichting over agrarische
vraagstukken voor niet-agra-
riërs"; „Programma voor Antil-
lianen" (het bestaande program
ma voor Surinamers en Antillia-
nen is uitgesplitst in een pro
gramma voor Surinamers en
één voor Antilhanen afzonder
lijk). Een nieuw element vormen
verder de Belgische bijdragen
in het programma „Zoeklicht op
Nederland".
De programmaraad radio, die
akkoord gaat met het winter-
schema, heeft er zijn teleurstel
ling over uitgesproken dat zijn
wens tot instruktieve/edukatieve
radioprogramma's die enigszins
gezien zouden kunnen worden
als een aanloop op de uitzendin
gen van de Open School, niet
gehonoreerd is. Ook het projekt
„Levende Nederlandstalige lite
ratuur" is nog niet gerealiseerd.
In zijn toelichting op het winter-
programma merkt de progi
macommissaris radio op,
beide projekten bijzonder
drovend zijn, maar dat zij I
shst niet in de vergeethoek z
geraakt
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIICIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII»
NOS vraagt r
om zendtijd r
voor open E
school E
(Van onze radio- en tv-reda<
HILVERSUM De NOS
aan de minister van CRM v
1977 vragen om bijna 48 1
radiozendtijd ten behoeve
de open school.
De activiteiten van de
school voor radio en telev
zullen beginnen op 1 septe
1977. Televisiezendtijd behfl
voor dat jaar niet te
aangevraagd, aangezien Te*
reeds twee jaren beschikt
52 uren zendtijd ten behof
van open school-uitzend
terwijl er voor het kom
jaar slechts 49 uren en 20 r
ten televisiezendtijd nodig is-i
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll'
PAGINA 2 - LEIDSE COURANT
r
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
de EO volgde Evie Tornquist 'op haar tochten, toen zij
vier dagen in Nederland was.
In de serie speelfilms van de
vorig jaar overleden regisseur
Pier Pado Pasolini zendt de
VPRO vanavond uit Edipo Re
(KoningOedipus), een bewerk
ing van een min of meer auto
biografisch karakter van Sofo-
kles' tragedie, met verwijzingen
naar bet huidige Italië. Oedipus
is door zijn vader, de koning
van The be, vanwege een nood
lottige voorspelling te vonde
ling gelegd. Hij wordt geadop
teerd door de koning van Ko-
rintbe. Op 16-jarige leeftijd
boort hij van het orakel, dat hij
zijn vader zal doden en met zijn
moeder zal trouwen. Alles komt
uit Maar wanneer twee getui
gen van het te vondeling leggen
worden gevonden, hangt de
moeder zich op en steekt Oedi
pus zich de ogen uit en gaat hij
in verbanning leven.
Ned. I, 21.50 uur.
Evie
Het Zweeds-Amerikaanse zan
geresje Evie Tornquist was vier
dagen in Nederland en de EO,
die regelmatig Evie op de buis
brengt, was er snel met de ca
mera bij. Evie wordt op haar
tochten langs Amsterdamse
grachten en in het haventje van
Spakenburg gevolgd en in de
studio werd een aantal liedjes
geregistreerd.
Ned. I, 20.30 uur.
Film-blik
André van Duin en Frans van
Dusschoten zijn vanavond te
gast in VARA's Film-blik. Dit
ter gelegenheid van de première
van André's „Pretfilm". Op ver
zoek van jeugdige kijkers wordt
een fragment gedraaid uit een
Tarzanfilm, en een deel uit de
tv-serie „Q en Q", waarvan bin
nenkort een bioscoopfilm ver
schijnt Stan Laurel neemt het
slapstick-gedeelte voor zijn re
kening en de uitzending wordt
besloten met een deel uit de
roek-opera „Tommy".
Ned. D, 19.05 uur.
Hup Frankrijk
De VARA zendt vanavond de
speelfilm „Hup Frankrijk" uit,
met Diana Dors in een hoofdrol.
De film geeft een lachwekkend
portret van de grote supporter,
getoond met vlag, das en toeter
en deze keer worden de suppor
ters van het Frans rugby-team
gevolgd, wanneer Frankrijk het
in Engeland tegen de Engelsen
moet opnemen.
Ned. H, 20.55 uur.
Tragische scène uit „Koning Oedipus".
Edwin Rutten en
Letty de Jong naar
"Nordringfestival
„Nou bén je thuis en ben je
er eigenlijk helemaal niet",
citeert de 40-jarige televisie
schrijver Karei Eykman zijn
vrouw, die haar man soms in
gedachten voor zich uit ziet
staren, geheel afwezig. „Maar
dan zit ik eigenlijk te schrij
ven", legt Eykman uit. „Wat
op papier komt is alleen de
uitwerking maar". De schrij
ver, die vorig jaar met zijn
„Verlegen vogelverschrikker"
een zilveren griffel won, toont
zijn aantekeningen, die later
tot script worden gebundeld.
„Nee, ik heb geen schrijfma
chine, ik schrijf alles met de
hand. Ja, daar hebben ze soms
de pest aan. En waarom dan
geen schrijfmachine?" Eyk
man geeft het ruimschoots
toe. „Ja. Gewoon botte on
wil".
Eigenlijk had Karei Eykman
achter de kansel behoren te
staan, als jeugddominee. Maar
hij kreeg laaiende ruzie met de
kerk, had tóch altijd ad schrij
ver willen worden en tóen hij
in 1970 in vaste-halve-dienst
bij het toenmalige Ikor kon
komen werken nu de Ikon
keerde hij de kansel de rug
toe. „Ik had eerder voor de
keus gestaan Nederlands of
theologie te studeren. De stu
die Nederlands trok me min
der; je moet zo veel boeken
lezen en ik dacht: een preek
maken is eigenlijk óók schrij
ven. Daarom werd het theolo
gie".
Maar na kerkelijk gekissebis
ging Eykman teksten schrij
ven voor het Ikon-programma
Woord voor woord, wat hij
nog steeds doet en vervolgens
maakte hij het zich geweldig
druk met andere program
ma's, waarbij dezelfde namen
terugkwamen.
In woelig Hilversum begon
het rond 1970 te klonteren:
Aart Staartjes, Wieteke van
Dort. Joost Prinsen, Willem
Wilmink, Jan Riem, Hans
Dorresteijn, Ries Moonen, Ed
win Rutten en regisseur Frans
Boelen begonnen zich te bun
delen, tot hele en halve groe
pen. En nu komt ook de KRO-
hofschrijver Harrie Geelen er
bij, met zijn vrouw Imme
Dros, in een toekomstig pro
gramma.
Eykman: „Dat wordt het pro
gramma „Wie oren heeft",
waarmee in februari wordt be
gonnen. Het is grappig dat ik
Harrie en Imme al van mijn
studententijd ken, maar het
wordt nu pas voor de eerste
keer, dat we aan een zelfde
programma werken".
Natuurlijk zijn de acteurs die
op de beeldbuis komen het
bekendst; dat zij het van tekst
schrijvers moeten hebben die
het bovendien leuk moeten
vinden om in teamverband te
werken, kan als minder be
kend worden verondersteld.
Karei Eykman is zo'n schrij
ver, die van afstand program
ma's tot stand ziet komen en
de ruzies, „soms slaande",
enigszins geamuseerd aan zich
voorbij ziet trekken.
Hij zag ook, hoe van het ene
programma het andere kwam:
Woord voor woord (extra),
Stratemakeropzeeshow, Wij en
de wereld, Panorama Woens
dagshow, Ome Willem, Heeft
de regen een vader en Dat ik
dit nog mag meemaken. Pro-
dukties van Ikon en VARA,
waaraan vaak de zelfde ac
teurs en schrijvers werken.
Eykman: „Alleen de samen
werking tussen Aart Staartjes
en Frans Boelen lukte niet al
tijd zo. Aart wil alles precies
geregeld hebben en Frans im
proviseert graag. Als de éér
ergens verscheen, verdween
de ander. Niet dat ze elkaar
niet mogen, ze kunnen alleen
niet samenwerken".
Die samenwerking staat bij tv-
produkties voorop. Karei: „Je
zit elkaar achter de broek, je
moet wel. De muziek moet er
zijn, de teksten, de acteurs
moeten die uit het hoofd leren
en iedereen heeft het gelijktij
dig geweldig druk. Trees Ha-
zelhoff van de VARA wilde
binnen zes maanden een
jeugdprogramma. Dat kón ei
genlijk helemaal niet, in zo
korte tijd. Ze haalde Aart
Staartjes erbij, die wat ging
zitten nadenken. Aart en
Frans beweren allebei dat zij
de titej van de Stratemakerop
zeeshow hebben gedacht,
eraan voorbijgaand, dat het
idee van mij was".
Aldus Eykman, die het onget
wijfeld grappig bedoelt, maar
er zo effen bij kijkt, dat het
moeilijk is de grap van ernst
te onderscheiden.
De helft
Flarden gesprek produceert
Eykman, moeizaam te volgen,
al gaat dit gaandeweg beter.
Eykman breekt promt de zin
af, als de rest van zijn tekst
te raden valt. Van elke volzin
blijft de helft in de lucht han
gen, waarna Eykman adem
schept en een nieuw onder
werp half aansnijdt
Maar ergens in zijn achter
hoofd liggen de onderwerpen
waarmee hij bezig is, hecht
verankerd, al toont hij zich de
onzekerheid zelve.
„Van het programma „Dat ik
dit nog mag meemaken", ko
men er nog twintig. En dan
„Hup Frankrijk", schreeuwde hij aanvankelijk nog als vrij man. Diana Dors speelt de ster in „Hup Frankrijk"
heb ik een opdracht van de
NCRV en van de NOS".
Voor de NCRV werkt Karei
Eykman aan een script
waarvan de eerste versie is
goedgekeurd met een aspect
van het bejaardenprobleem
Karei: „Kleinkind en groot
moeder sluiten een verbond.
Kind en grootouders doen in
deze wereld niet mee en nu
"heb ik een verhaal bedacht
over een antieke klok van
grootmoeder, die opeens ge
weldig veel geld waard is.
Veertigduizend gulden. Ik
moest van de NCRV een ver
haal maken dat zich binnen 24
uur afspeelt Nu. Kleinkind en
grootmoeder maken het geld
binnen een etmaal op, Frans
Boelen heeft al uitgestippeld
waar in Brussel drie-sterren
restaurants zijn. Misschien
krijgen ze het geld niet hele
maal op, misschiéh maak ik
van die veertigduizend twintig
duizend, we zien wel. Maar het
geld gaat er snel doorheen,
waarbij de middengeneratie
ongerust toekijkt".
Voor de NOS maakt Eykman
een vrije opdracht, waarvan
de werktitel is: ,,'t School
blad". Eykman: „Er zijn drie
redacteuren van een school
blad geweest. Ze zijn nu vol
wassen en volkomen omge
zwaaid. De linkse rakker van
toen is nu zakenman. Dat
soort. Nu wil ik nagaan, wie
het meest aan zijn verleden
trouw is gebleven. Overigens
wantrouw ik zo'n ommezwaai;
er moet vroeger al iets zijn
geweest, dat later kon uitbot
ten. En dan zeggen de mensen:
„Nu ben ik mezelf".
Met de hand schrijft Karei
Eykman aarzelend kleine stuk
jes als voor een puzzel, die
later een hecht geheel vormen.
„O ja, ik veel me soms heel
onvolwassen", overweegt Eyk
man. „Erg hè?" Maar hg
meent het wéér niet.
F. J. Bromberg
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Op uitnodiging
van de NOS zal een Nederlands
artiestenteam deelnemen aan
het Nordring-festival, dat acht
Westeuropese landen van 7 tot
en met 20 augqstus in de Schot
se stad Iveness houden.
De Nederlandse ploeg wordt ge
vormd door de vocalisten Letty,
de Jong en Edwin Rutten, de
saxofonist Ruud Brink en de
dirigent-arrangeur Jerry van
Rooijen. Het Nederlandse jury
lid zal Gé Gouwswaard zijn. Er
komen elke avond tussen 21 en
23 uur twee landen tegen elkaar
uit. Het Nederlandse team ont
moet op de laatste avond het
Noorse. Elk team voert een ei
gen programma dat 40 tot 50
minuten duurt, uit. De NOS-ra-
dio neemt alle concerten recht
streeks over op Hilversum 3.
Alleen het laatste, waaraan Ne
derland deelneemt, is op Hilver
sum 2 te horen.
Karei Eykman: „Een preek maken is eigenlijk óók schrijven".