BOB DYLAN Meegedragen op de wind der verandering Wetgeving van Sovjet-Unie maakt godsdienstvrijheid tot illusie KUNST EN KUNSTENAARS (BLOWING IN THE WINDS OF CHANGE) RAPPORT AAN WERELDRAAD: „Smeekschrift" van Fransen aan paus over mgr. Lefebvre PAGINA 10 LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 AUGUSTUS lïw WIM KAN IN KON. SCHOUWBURG Te beginnen vrijdag 13 en voorts op alle vrijdagen, zaterdagen en zondagen in augustus staat Wim Kan met zijn programma in de Haagse Kon. Schouwburg. Hij viert dit jaar het 40-jarig jubileum van zijn ABC-cabaret, reden voor Wim Kan om zijn bestaande programma te voorzien van aan dit jubileum aangepaste nummers, die te maken hebben met het succesvolle verleden. In deze nummers worden ook Corrie Vonk en pianist Ru van Veen betrokken. Bovendien heeft hij een geheel nieuwe openingsscène geschreven. De gemeenteraad van Groningen heeft besloten de subsidie aan operagezelschap Forum per 15 augustus 1977 te stoppen. Daarmee wordt het provinciaal bestuur gevolgd dat de subsidie ook stopzet. Voor Forum zou deze maatregel tot ophef fing kunnen leiden. Gaëtan Picon, de Franse criticus en essayist, is op 61-jarige leeftijd te Parijs overleden. Hij ver wierf grote bekendheid door zijn algemeen als briljant geobekstaafde werken als .Panorama de la nouvelle littérature francaise', .Panorama des idéés contemporaines' en TEcrivain et son ombre'. Kunstkring De Zevenster exposeert van 13 t/m 27 augustus schilderijen, aquarellen, gouaches wandkleden van leden in de Openbare Bil theek, Dr. H. Colijnlaan 343, Rijswijk. Galerie Ikon, Frederiksplein 16. Amsterdam, poseert van 1 september tot 1 december onder titel .Zomeroogst 1976' nieuwe schilderijen vani in Amerika werkende Nederlander Arie van S< Kunsthandel Ivo Bouman, Lange Voorhout Den Haag, houdt van 18 tot 30 augustus zomertentoonstelling. Bob Dylan tijdens een benefiet-concert in Houston voor de bokser Ruben „Hurricane" Carter. (Van onze correspondent Mi chael Gray) Eind mei vierde Bob Dylan zijn 35e verjaardag. Het lijkt vreemd dat die Charlie Cha- plin-achtige jongeman die zo enthousiast een barse stem opzette om zulke onheilspel lende blues te zingen als „See That My Grave Is Kept Clean" en die haastig zijn ftA Hard Rain's Gonna Fall" in elkaar draaide omdat hij ver wachtte dat hij door de Cu baanse crisis dat lied nooit meer zou kunnen afmaken, nu al behoorlijk op weg is naar de middelbare leeftijd. Het is misschien ook vreemd dat hij na 15 jaar platen ma ken en beroemdheid nog steeds een schrijver is die zijn vinger op de pols van de tijd weet te houden, nog steeds mager en rusteloos, en nog steeds met dat aureool van integriteit om hem heen waar mee hij in de jaren '60 de harten van een generatie won. De jaren '60. Het heeft er lang naar uitgezien dat dat nu juist zijn probleem was. Bob Dylan- had zo duidelijk zijn stempel gedrukt op die periode dat het ernaar uitzag dat hij daaraan vastzat en verouderd was toen de hardere tijden van de jaren '70 aanbraken. Dylan was immers in het begin van de jaren '60 uit Minnesota naar New Ycrk gekomen en had onmiddellijk de bloeiende folk-wereld aan zijn voeten. De zieke Woody Guthrie, de alom geëerde Pete Seeger, de toen geweldig populaire Jack Elliott en Joan Baez met haar. trillende stem al deze rasartiesten verwelkomden hem met open armen. De New York Times schreef lyrisch over hem. Dylan's lied jes, waarvan er dagelijks nieuwe ver schenen, werden al gauw op de plaat gezet en Columbia contracteerde' hem voor optredens. Het Newport Folk Festival van 1963, dat begon met zijn naam ergens onderaan op het pro gramma, eindigde met Bob Dylan in het middelpunt van de belangstelling. En hoewel het niet zijn beste songs zijn, werden „Blowing in the Wind" en „The Times They Are A'Changing" al snel even bekend als het volkslied. Dat was het begin van de jaren '60, toen de studenten nog rustig en se rieus waren, een ander soort publiek dan de grote massa teenagers die hun eigen muziek van een inmiddels ver moeide Elvis Presley ook beu begon nen te raken. Maar toen kwamen de Beatles. Amerika ging door de knieën en het zag ernaar uit dat Bob Dylan op een zijspoor terecht gekomen was. Maar John F. Kennedy was dood en Vietnam stond in brand. Noch de Amerikaanse Oud-Links politiek waarmee de folkmuziek vol zat noch de plezierige maar zielloze overgave van „I Want To Hold Your Hand" bleken goed genoeg. Niemand reali seerde zich dat nog, totdat het gebeur de. Wat nodig was om de jeugd van die tijd in vuur en vlam te zetten was een combinatie van rock'n'roll en een nieuwe radicale politieke instelling. En geïnspireerd door de popversies van de Animals van twee favoriete folk songs en door de hit-single van de Byrds van zijn eigen „Mr. Tambourine Man" bracht Bob Dylan die combina tie tot stand. Dat bleek uit „Like A Rolling Stone" met zijn bittere staccato en zijn bijten de refrein „How does it feel? How does it feel?" Het was een groots opgebouwd nummer en een profetisch lied en het was een rocksong. Het doorbrak de drie-minuten-barrière, wist toch door te dringen op de radio en de hitparades, en gaf een massa publiek eindelijk eens een tekst met echte inhoud. En juist die laatste pres tatie maakte iedere rockzanger die daarna van groot belang zou blijken enthousiast, van Frank Zappa tot Jimi Hendrix en van Steely Dan tot David Bowie. Na „Like A Rolling Stone" durfde John Lennon ook intelligente teksten te schrijven voor de Beatles. Dylan keerde in 1965 terug naar het Newport Folk Festival om dit alles aan zijn studentenpubliek voor te leg gen. Die vonden het afgrijselijk. Zon der veel bijval maakte Dylan toernees door Amerika, Scandinavië, Australië en Europa met zijn nieuwe electrische muziek en de enige plaats waar hij niet werd uitgefloten was Australië. In Londen legde hij zijn publiek in de Albert Hall uit: „Vroeger klonk het zo, maar nu klinkt het zo". Iemand uit de zaal riep: .Judas". Het was een afmat tende toernee. Na zeven maanden moest hij het opge ven vanwege een motor-ongeluk. Hij werd een teruggetrokken vader-figuur voor een generatie die al spoedig ont dekte dat hij al die tijd gelijk gehad had. Dylan deed niets, maar zijn in vloed was overal merkbaar. In 1968 kwam Bob Dylan terug, met een bestraffend-ascetische, strakke en grimmige plaat „John Wesley Har ding" maar daarmee bleek hij tegen een al te sterke stroom op te willen zwemmen. Het leek een perverse stunt van zijn kant dat hij toen voor coun- try-muziek koos wat toen de meest verachtelijke populaire muziek was in de ogen van wat inmiddels een snobis tisch hippie-rockpubliek geworden was. En wat nog erger was, Dylan werd pafferig, kleedde zich conserva tief en bleek betrokken te zijn bij de rechtse vleugel van het Zionisme. En zo braken de jaren '70 aan, met de reputatie van Bob Dylan's charis ma zwaar aangetast. Met Richard Ni xon in het Witte Huis, de „black powe- r"beweging en Nieuw Links verbrok keld en de nieuwe teenagers die ner gens anders belangstelling voor had den dan suf te raken met behulp van goedkope wijn en pillen, was het on vermijdelijk dat er een gevoel van reaktie tegen de afgelopen periode bestond. Voelbaarder dan anderen stond Bob Dylan daar dps ook buiten. Hij maak te geen nieuwe platen (afgezien van de muziek voor een film) tussen eind 1970 en eind 1973 en bracht die jaren door met zo goed als niets te doen. De hippie-muziekbladen behandelden hem als iemand waar je eigenlijk niet meer over kunt praten, de in ongena de gevallen held van een vroegere periode. Toch heeft Bob Dylan nu, op zijn 35« veel te vieren. Toen hij in 1974 aa zijn eerste toernee sinds 8 jaar begonfi/" bleken 6 miljoen mensen hem te wi]L\_ len zien en horen. En dat waren niel alleen maar wat oudere hippies, maai voor een groot deel ook weer teen gers. En toen kwam Dylan vorig jaar we< met een nieuwe plaat, waarmee hij - met succes bewees dat hij ook in d« jaren '70 nog een vooraanstaand fi> guur is. „Blood On The Tracks" wai misschien wel zijn beste plaat, eeö a hoogst intelligente en vindingrijke có\u% lectie songs die hem eindelijk verlost* 1 en bevrijdde van het vuilnisvat van de jaren '60. Hij bewees daarmee een nieuw artistiek vermogen en subtilit^ teit, en de plaat werd gekozen tojL, Plaat Van Het Jaar. L. Op twee manieren zette Dylan dit op succes voort: in 1976 kwam hij melh een nieuwe plaat, „Desire", die mis-Ler schien wat zwakker van inhoud is dan de voorgaande, maar muzikaal hoogst avontuurlijk en die nog beter verkocht!^ dan de vorige. Op deze plaat staat deiu song „Hurricane", die er mede toeL heeft bijgedragen dat de rechtszaalJ^ tegen de bokser Ruben Hurricane1^ Carter waarover de song gaat opnieuw in behandeling werd genc^, men. (De bokser was het zoveels^rt slachtoffer van veroordeling op gront h van identificatie). Afgezien daarva^, begon Dylan eind vorig jaar een niei^, 5 we toernee, ditmaal als versterking v van het programma bij verrassings j concerten in kleine zalen in kleinL stadjes in de Verenigde Staten. Zt^ kwam hij weer samen met Rambling Jack Elliott, Joan Baez en anderen. r|g, En dat zal waarschijnlijk nog®11' niet de laatste keer zijn ge* weest dat Bob Dylan een vollef j dige kringloop doorloper da heeft. Zoals de eerste song ojSjd „Blood On The Tracks" afc zegt: „Ik ben nog steeds oC weg, altijd weer op weg naar het volgende puntEn 31^ zal heus nog niet het einde zij* van de weg van Bob Dylan. (Copyright The Guardian! Sinds de ondertekening van de ver klaring van Helsinki in augustus 1975 is er geen enkele verandering gekomen in de weigering van de Sovjet-autoriteiten autoriteiten om zelfs maar de meest elementaire rechten van de gelovige mens te erkennen. Aldus verklaren drie onderzoekcen tra in een rapport, dat een bijdrage wil zijn voor het onderzoek van de Wereldraad van Kerken naar de godsdienstvrijheid in de landen, die de verklaring van Helsinki in augus tus 1975 hebben ondertekend. Het is bedoeld als materiaal voor de bijeen komst van het Centrale Comité van de Wereldraad, dat tot 18 augustus in Genéve bijeen is. Het rapport is de gezamenlijke ar beid van het Engelse Keston College, centrum voor bestudering van gods dienst en communisme, van het insti tuut „Geloof in de Tweede Wereld" te Zurich en van het Interacade- misch Instituut voor Missiologisch en Oecumenisch Onderzoek in Ut recht. De drie onderzoekcentra hebben hun rapport geschreven met de specifie ke bedoeling informatie te verschaf fen over de situatie der kerken in de Sovjet Unie. Zij zijn van mening, dat de kerken in de Sovjet Unie deze informatie niet kunnen verschaffen vanwege de politieke situatie, waarin zij moeten leven en werken. Kernpunt van het rapport is de ana lyse van de huidige Sovjetwetgeving met betrekking tot de godsdienst. Het eerste deel is geschreven door de drie onderzoekcentra. Het tweede deel dateert van 6 maart 1976 en is een nieuwe zeer uitvoerige brief van de Russisch-orthodoxe priester Gleb Yakoenin en de leek Lev. Regelson. Beide Russen hebben door hun brief aan de assemblee van de Wereldraad van Kerken in Nairobi in november 1975 het onderzoek van de wereld raad naar de godsdienstvrijheid fei telijk op gang gebracht. Het rapport constateert, dat de zoge noemde godsdienstvrijheid in de Sovjet Unie afgeleid wordt van arti kel 125 van de grondwet. Daarin staat: in overeenstemming met de belangen van de arbeiders en met de bedoeling het socialistische systeem te versterken worden de burgers van de USSR wettelijk gegarandeerd: a. vrijheid van spreken, b. vrijheid van pers, c. vrijheid van vergadering en massabijeenkomsten, d. vrijheid van straatoptochten en demonstraties." Kernwoorden hier zijn volgens het rapport: „In overeenstemming met de belangen van de arbeiders Deze belangen staan ter beoordeling van de door de staat gecontroleerde justitionele autoriteiten. Met andere woorden, elke vrijheid, die volgens de beoordeling van de justitie de belangen van de arbeiders niet dient, is niet gegarandeerd. Dit betekent in het Sovjet-systeem, dat die dan ver boden is. Artikel 124 van de grondwet garan deert de gewetensvrijheid. Maar de communist interpreteert deze vrij heid als een „bevrijding van gods dienst" oftewel „bevrijding van godsdienstige vooroordelen". De vrijheid van eredienst beperkt zich tot liturgie binnen de enkele daar voor vrijgegeven kerken, maar is geen vrijheid openlijk zijn geloof te belijden en dit te verkondigen. Het rapport toont aan, dat de Sovjet Sovjet-wetgeving de godsdienstvrij heid tot een illusie maakt. Wanneer drie gelovigen geregeld bij elkaar zouden willen komen om te bidden, bijbel te lezen of over godsdienstige dingen te praten, dan is dit zonder uitdrukkelijke en geschreven toe stemming van Moskou verboden. Aan de kerk behoort niets meer toe: het kerkgebouw, de liturgische ge waden en anderebenodigdheden zijn eigendom van de staat en worden slechts „uitgeleend". Deze uitlening kan elk ogenblik stop gezet worden. Het rapport geeft talrijke andere voorbeelden van onvrijheid. De brief van de priester Yakoenin (door de patriarch teruggebracht tot lector, gewoonlijk een lekenfunctie) en Lev. Regelson (een wetenschapsman, die sedert zijn strijd voor de godsdienst vrijheid geen werk meer kan vinden) bevestigt de constateringen van de drie onderzoekcentra. In hun brief wijzen zij erop, dat de godsdienstwetgeving in 1975 zorgvul dig werd herzien met het oog op de Helsinki-conferentie, maar dat deze wetgeving juist dient als„een overtui gend, objectief en kant en klaar bewijs voor het feit, dat er in de Sovjet Unie godsdienstige discrimi natie bestaat, gesanctioneerd door de staat". De briefschrijvers wijzen er in hun laatste brief op, dat de discussie tijdens de assemblee van de Wereld raad van Kerken in Nairobi in de Sovjet Unie voor de nodige boze opwinding heeft gezorgd. De Sovjet- raad raad voor godsdienstzaken ver ordende de plaatselijke autoriteiten om onder de priesters en de gelovi gen een protestcampagne te organi seren teneinde het effect van de brief van de Wereldraad te neutrali seren. Yakoenin en Regelson waarschuwen de Wereldraad van Kerken dat zij zich niet in de war moeten laten brengen door de bereidheid van de Sovjets om enkele gevallen van godsdienstdiscriminatie toe te geven. Zij dringen er bij de wereldraad op aan om zijn onderzoek naar de gods dienstvrijheid voor wat betreft de Sovjet Unie te baseren op een analy se van de huidige Sovjet-wetgeving wetgeving. De drie onderzoekcentra in Enge land, Zwitserland en Nederland ko men tot dezelfde constatering, als Yakoenin en Regelson, namelijk, dat de nieuwe wetgeving van 1975 de godsdienstonvrijheid in de Sovjet Unie verscherpt. De meeste verande ringen in de wetgeving dateren uit oktober 1962, toen Khroetsjevs aan val op de godsdienst op zijn hoogte punt was. De drie onderzoekcentra trekken ui teindelijk dezelfde conclusie als Ya koenin en Regelson, namelijk dat heel wat in de Sovjet-wetgeving wet geving moet veranderen voordat men kan spreken van gewetensvrij heid en voordat christenen in de Sovjet Unie geen tweederangs bur gers meer zijn. Terwijl de aartsbisschop van parijs mgr. Marty gewag maa htl van een scheuring,die de kerk als gevolg van de houding v;- een bisschop (mgr. Lefebvre) bedreigt, heeft een groep vooraa Sj. staande Franse letterkundigen en kunstenaars een zogenaai4p] smeekschrift van „liefde en vergiffenis" tot de paus geric%r Aldus meldt onze Parijse correspondent. bLt Tot de tekenaars daarvan behoren Michel Droit, Michel de j Pierre, Jean Dutoor, Louis Salleron, Henri Sauguet en Gusta \y Thibon. Van enkele van de ondertekenaars is bekend dat ïEle weliswaar traditionalisten zijn, maar het gezag van de pa nc; geenszins betwisten. JL] In de brief maken zij gewag van de grote emotie, die de sancti ;te tegen de geschorste mgr. Lefebvre veroorzaakt hebben. 2 wijzen er op, dat de kerk ongestraft zoveel riten, praktijk! ne en opinies zich laat ontwikkelen, dat deze binnenkort ev< talrijk dreigen te zijn als de priesters en de gemeenschappe Zij wijzen verder op de „ongehoorzaamheid aan Rome, 1 lul vreemdsoortige en zogenaamde oecumenische missen die opg dragen worden, zonder dat daar ook maar de geringste sanc| 8( tegen wordt genomen." v De ondertekenaars hebben in een commentaar verklaard d mgr. Lefebvre niets anders vraagt dan de eeuwenoude tradil van de kerk voort te zetten, terwijl tal van priesters ra£t( betrekking tot de hervormingen van het tweede Vaticaan gti concilie zich zogenaamde onvoorstelbare vrijheden veroorlovi iT zowel in de eucharistieviering als in de interpretatie van theol gie en dogmatiek. Deze worden niet gesanctioneerd, maar mgr. Lefebvre, die enk de traditie wil voortzetten, wordt gestraft. Er wordt dus rofo v twee maten gemeten, aldus de ondertekenaars. ■sc: Zij verklaren geenszins allen in naam van de traditionalist! jgj te handelen, maar zij zeggen, dat zij tal van brieven 1 honderden telefoontjes krijgen van mensen die vrezen dat 1 cj. kerk in wanorde en chaos ten onder zal gaan. Zij hopen t ondersteuning van de brief die zij aan de paus gezonden hebbf nog een lijst van 50.000 tot 100.000 handtekeningen te verzamel! jde om die bij de hunne te voegen. Lefebvre tal van Fransen het getroffen en, zo menen zij, ook een groot aantal katholiek! in heel de wereld, die van de sanctie tegen de bisschop gehoo! hebben. art ,.15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 10