VERONICA
GING
NAAR
VOLENDAM
Kenmerk over
werking van
bedrijfscoöperaties
I
„Ik krijg er
twee zusjes bij"
KRO-opdracht aan Argentijnse componist
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE DONDERD
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 4 AUGUSTUS 1L(
aw
Behalve informatie over het IJsselmeer en de Volendammers biedt het Veronica-totaalprogramma
vanavond ook een half uur pop. Voor een van de bekende Volendamse etablissementen musiceert
o.a. de groep „Lucifer".
Het Veronica-totaalprogram
ma komt vanavond uit Volen
dam. Hierin krijgt het IJssel
meer in alle facetten mime
aandacht. Rob Out van de
Veronica Omroeporganisatie
liet weten dat het tv-program-
ma dertig minuten popmuziek
gaat leveren en de overigens
100 minuten informatie
spuwt: „Over de historie van
het IJsselmeer vanaf het jaar
O, de recreatie en de visserij.
We zetten Volendam tegen
over Urk. Urk dat confessio
neel is en nog aan zeevisserij
doet. We kozen Volendam om
te laten zien hoe zo'n oud
vissersdorp veranderen kan in
het onechte dorp van nu. Daar
leggen we de nadruk op. Ik
hoop dat de mensen het even
goed als amusement zullen
ondergaan".
Minister Westerterp vertelt tij
dens de opname op het haven
hoofd dat de regering binnen
een half jaar over de eventuele
inpoldering van de Marker
waard zal beslissen. En, dat
het een positieve beslissing
(dus inpoldering) zal zijn# Dat
is nieuws. Westerterp geeft
vriendelijk antwoord.
Tineke Vos tegenover ons:
„Ja, je snapt wel dat je niks
mag publiceren. Anders is on
ze documentaire helemaal ver
pest. Hand ik geweten dat je
daar stond, dan had ik je weg
gestuurd".
Voorlichter van Verkeer en
Waterstaat: „Ja, je kunt niets
schrijven hoor. Anders hangen
direct De Telegraaf, de Volks
krant en iedereen aan de tele
foon bij ons. Dat kan niet Ook
voor Veronica niet".
Terug in hotel Spaander, het
perscentrum, Rob Out: „Je
snapt natuurlijk wel dat wat
je nu hebt onder embargo is.
Niks publiceren dus, he?"
Het was allemaal tevergeefs.
Wij hadden immers toestem
ming gekregen om aanwezig te
zijn. Jammer voor Veronica.
Wij hebben de primeur intus
sen geplaatst
De ontslagen Felix Huizinga
is niet bij de opnamen. Voor
hem is er Piet Hein een
free-lance journalist Hij doet
de actualiteiten in het radiop
rogramma op de maandag
avond tussen 11 en 12 uur. Nu
is hij ook eindredacteur van
de tv- actualiteiten.
Piet Hein, die van zijn achter
naam Broenland heet, horen
wij tegen directeur Zwart van
de Stichting Recreatie zeggen:
„De conclusie van dit pro
gramma is, dat de recreatie en
de natuur in Volendam in goe-,
de harmonie zijn en dat we
dat zo houden moeten".
Ned. H 20.30 uur.
Bob Bouma, bezig in de studio met de opnamen voor zijn rubriek „Voor een
briefkaart", liep daar zijn zuster tegen het lijf, nl. Maya Bouma, die een rol speelt
in de KRO-serie „Pa Pinkelman" naar de strip van Godfried Bomans. Broer en
zus zullen elkaar vaker zien, maar het was voor het eerst, dat ze elkaar in de
studio voor de voeten liepen.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiilillllllllllliiliiiliilillllllliliiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
GEEN SPECIALE KIJKCIJFERS MONTREAL
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De afdeling
kijk- en luisteronderzoek van
de NOS houdt geen speciaal
onderzoek naar de belangstel
ling voor de uitzendingen van
de Olympische Spelen. Over het
luisteren naar de Olympische
uitzendingen op Hilversum 3
zijn geen cijfers te verwachten.
aangezien in de zomer geen
steekproeven inzake luister
dichtheid worden genomen.
Cijfers over de kijkdichtheid
van de televisie-uitzendingen
gaan in het normale continu-on-
derzoek mee. De NOS, die dit
meedeelt, verwacht ongeveer
half augustus cijfers over de
eerste week waarin de Olympi
sche Spelen in het totale pro
grammapakket op het scherm
kwamen. In 1968 beliepen de
kijkdichtheidscijfers voor de
spelen in Mexico twintig pro
cent, in 1972 voor de spelen in
München 14 procent. Bijzonder
hoge kijkcijfers voor Montreal
worden niet verwacht.
Illlllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
lllllllll
(Van onze radio- en tv-redactie)
Werknemersproduktiecoöperaties zijn schaars
in ons land. Er zijn in Neerland een tiental
van deze WPC's. Verder zijn er enkele bedrij
ven die weliswaar door de eigenaars zijn
overgedragen aan het personeel, maar die geen
cooperatievorm kennen. Veelal worden nieuwe
nv's of bv's gesticht, waarbij een democrati
sche besluitvorming overigens niet is uitgeslo
ten.
Tot nu toe telden WPC's hooguit 100 tot 150
werknemers. Vandaar dat met veel belangstel
ling wordt gekeken naar de ontwikkelingen bij
het bouwbedrijf Moes in Zwolle,, dat door de
familie Moes werd overgedragen aan dé coöpe
ratieve vereniging van de ruim 700 personeel
sleden.
De televisierubriek „Kenmerk" besteedde on
langs aandacht aan dit experiment Vanavond
(van 19.30 tot 19.55 uur op Ned. II) volgt een
soort follow up. ïn een 23-minuten durende film
van Rolf Hartsuiker wordt aandacht gevraagd
voor de sfeer en werkwijze van twee Neder
landse coöperatieve bedrijven, waarin het per
soneel het voor het zeggen heeft Het gaat om
de kunststoffenindustrie „Artiplast" in Leleys-
tad (20 werknemers), die in 1970 als WPC van
start ging, en de Groninger coöperatieve bou
wonderneming (GCB), met 150 werknemers, die
ruim een halve eeuw geleden begon te functio
neren op initiatief van een groep werkloze
bouwvakkers.
Bij werknemers-produktiecoöperaties zorgen
de leden-werknemers, inclusief directie, samen
en voor gezamenlijke rekening voor de produk-
tie. Continuiteit prevaleert bij deze onderne
mingen boven het winststreven, hoewel een
gezonde economische basis uiteraard een voor
waarde is om de markt te kunnen blijven
voorzien van goederen en diensten. De werkne
mers zijn veelal gaarna bereid was extra arbeid
te vërrichten zonder hiervoor overwerkgeld te
incasseren. Idealisme is een van de voornaam
ste drijfveren. Tenslotte zijn WPC's in West-Eu
ropa midden vorige eeuw ontstaan in Frankrijk
en Engeland als reactie op het kapitalisme en
de economische en sociale consequenties van
dit evenzeer aanbeden als verguisde systeem.
WPC's hebben echter nooit een duidelijke stem
pel op de Nederlandse economie kunnen druk
ken. In de Ver. Staten en Rusland is deze
ondernemingsvorm zelfs geheel onbekend. Fu
rore maken WPC's in onder meer Hongarije,
Frankrijk, Tsjechoslowakije, Italië, Mexico, De
nemarken, Engeland, Zweden, Zwitserland, Po
len, Turkije, India, Canada en Zambia. In 1970
waren er bijna 75.000 WPC's in de wereld met
bijna zeven miljoen leden werknemers. De ge
zamenlijke omzet bedroeg 19 miljard. Neder
land speelt met 12 werknemers produktiékroop-
eraties (1970) met een omzet van 50 miljoen een
uiterst bescheiden rol.
Weilswaar telt ons land goed georganiseerde
coöperatieve organisaties in vooral land- en
tuinbouw, terwijl ook de Rabo-bank uit de
samenwerkingsgedachte voortkomt, maar bij
deze coöperaties is de inbreng van de leden c.q.
werknemers minimaal. Het management (over)-
heerst.
Sedert de discussie rond de nieuwe wet op de
ondernemingsraden is het ideaal van dé coöpe
ratie weer actueel. De kritiek op de nieuwe wet
is groot. De opposanten menen, dat de wet geen
enkele garantie biedt voor verdere bedrijfsde-
mocratisering: de ondernemingsraad blijft ad
viesorgaan, het management blijft beslissen.
Ned. II 19.30 uur.
In de IKON-tv-rubriek .Jouw
wereld" met gezinsprogram
ma's voor alle leeftijden wordt
vanavond een film vertoond
over echtscheiding in twee hu
welijken met kinderen. Deze
heeft als titel: „Ik krijg er twee
zusjes bij".
Saskia is 14 jaar en heeft twee
jongere broers, Just en Piet-Jan.
Toen haar moeder Johanna na
de echtscheiding Rob leerde
kennen, kreeg Saskia niet alleen
een nieuwe vader, maar ook
twee jongere zusjes, Robijn en
Florien. Samen gingen ze met
vakantie om elkaar beter te le
ren kennen. De kinderen vertel
len hoe ze dat hebben beleefd.
Deze film bestaat uit twee delen.
Het tweede deel volgt volgende
week woensdag. Het eerste dqel
van het tweeluik laat vooral
zien, hoe de kinderen op die
gebeurtenis en op elkaar reage
ren. Vooral voor Saskia, de oud
ste, brengt de vakantie veel din
gen met zich mee om over na
te denken. Ze mist één broertje,
die liever bij zijn echte vader
bleef en wil ook zo goed moge
lijk haar nieuwe zusjes leren
kennen. Staan in deel één de
gevoelens en ervaringen van de
kinderen centraal, in de uitzen
ding van volgende week vertel
len de ouders hoe ze deze onge
wone vakantie beleefden.
Ned. II 19.05 uur.
Amerika
Het 200-jarig bestaan van Ame
rika is voor de Ey. Omroep
aanleiding om na te gaan hoe
Amerika zijn godsvertrouwen
heeft waargemaakt, dat tot uit
drukking wordt gebracht in de
spreuk in het randschrift van
hun munt: In God we trust.
Hoofdpersoon in de film is een
grootvader, die met zijntwee
kleinzoons, een tocht door de
States maakt en hen al zwer
vend wijst op voorvallen en za
ken, die van belang zijn geweest
in de geschiedenis van dit land.
Bijzondere aandacht wordt ge
schonken aan de invloed van
mensen, die hun vertrouwen op
God stelden en vanuit dit ver
trouwen handelden.
Ned. 119.05 uur.
De vluchteling
Warren Cole heeft een leidende
functie bij een kernenergie-cen
trale. Hij is een idealist. Zijn
werk ziet hij als een opdracht,
in die zin dat hij meebouwt aan
de ontwikkeling van de mens
heid. Gebruikmaken van de
techniek om deze ontwikkeling
te stimuleren en steeds van
nieuwe impulsen te voorzien is
zijn ideaal. Zijn zoon Jeff is ook
idealist. Maar bij Jeff gaat het
om wat anders. Wat heeft de
mensheid aan kernenergie, als
het milieu hierdoor geschaad
wordt? Het komt dan ook on
vermijdelijk tot een botsing tus
sen Jeff en zijn vader. Jeff
pleegt sabotage in de kernener
gie-centrale en ontvlucht het ou
derlijk huis. Hoe deze situatie
afloopt, tussen twee mensen die
beiden overtuigd zijn van hun
recht, kan men zien in „Time to
Run".
Ned. I 19.55 uur.
Delen of sterven
„De Groene Revolutie was geen
revolutie, maar een evolutie",
zegt dr. A. Boerma, oud-direk-
teur-generaal van de Voedsel-
en Landbouworganisatie van de
IN
HET OOG
Dit zijn de kinderen uit twee ontbonden huwelijken, die
na het nieuwe huwelijk van hun ouders met elkaar verder
moeten.
Verenigde Naties (FAO), die NOS-televisieprogramma „Pa-
kommentaar geeft bij de film- noramiek" vanavond. Deze re-
beelden over de problematiek, portage in de versie van Pa-
van honger en armoede in het noramiek getiteld: „Delen of
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De KRO-radio heeft een
opdracht verstrekt aan de Argentijnse kom-
ponist Mauricio Kagel, voor een radiofo
nisch werk dat de verbinding van muzikale
en dramaturgische elementen als technisch
uitgangspunt heeft
Kagel schreef „Die Umkehrung Amerikas"
- Episches Hörspiel, voor 8 stemmen, 8
kinderstemmen, spreek- en zangkoor en drie
musici (slagwerk en blaasinstrumenten). Het
werk, gebaseerd op dokumenten uit de pe
riode 1495-1550, heeft betrekking op de kolo
nisatie van Midden-Amerika door de Euro
peanen. Deze kolonisatie kostte destijds het
leven aan miljoenen autotochtonen, de over
levenden werden op allerlei manieren verne
derd. Zo werden ze ook gedwongen een
vreemde taal aan te leren. Dit is het belang
rijkste thema van het hoorspel: het als het
ware geprogrammeerd uitroeien van een
sterven" is een samenvatting
van de dokumentaire „Five mi
nutes to midnight". Samenstel
ling en presentatie van het pro
gramma berusten respektieve-
lijk bij Manus van der Kamp en
Joop van Zijl.
Ned. I 21.50 uur.
autotochtone kuituur en taal. Het hoorspel
zal in het najaar met Nederlandse artiesten
en onder leiding van Kagel worden gereali
seerd en begin volgend jaar voor het eerst
worden uitgezonden.
De KRO heeft een dergelijke opdracht voor
het eerst in 1974 verstrekt. Toen maakte
Luciano Berio, op tekst van Edoardo San
guined, de radiofonische documentaire voor
5 stemmen „A-RONNE".
NEDERLAND I
NOS
18.45 Vei1(eers(p)llcht
18.15 Journaal
EO
19.05 In God we trust, documen
taire
19.55 De vluchteling, TV-flIm
NOS
21.35 Journaal
21.50 Panoramlek
22.30 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 TkTa-Tovenaar
18.55 Journaal
IKON
19.05 Jour wereld, mijn wereld
IKON/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Socutera
VOO
20.30 Veronica op het IJsselmeer
22.40 Starsky Hutch, TV-serle
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND I
17.05 De weglopers
17.35 De groten mogen alles
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordrljnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.30 Commissariaat 9
19.15 Hier und Heute
19.45 Truc om kwart voor acl
20.00 Journaal
20.15 In het brandpunt
21.00 Wie driemaal liegt, quiz]
21.45 Vrachtwagenkaravani
22.30 Journaal
vandaag
DUITSLAND II
17.00 Journaal
17.10 Circüssensatles
17.35 Draaischijf
18.20 Zwickelbach Co, TV-
18.55 Malnzeimannchen
19.00 Journaal
19.30 Sportsplegel (zeilen)
20.15 Magazine
21.00 Journaal
21.15 De zonen van Allah c
ons, documentaire
21.45 Lachen met Laurel t
22.45 Journaal
19.45 Journaal
20.20 Het meisje van de TV
20.45 Het poppenhuis, speeF
(1947)
22.20 Journaal
NEDERLAND I
VPRO
14.00 akrobatiek uit China
15.00 Het eiland, tekenfilm
15.10 Laurel Hardy
15.30 Twee tekenfilms
EO
16.00 Van hart tot hart
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 De val van Ac
TV-film
11.55 Tekenfilm
12.05 Magazine
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Blind.
.iiumvi.in.
HILVERSUM I
18.30 (NOS) Nieuws. 18.41 De blauwe
zaden (21). 19.00 Muziektriptiek. 22.00
Bluestime. 22.30 (NOS) Nieuws. 22.40
Actua. 23.00 Aan de rand van de duis
ternis. 23.52 Lichte grammofoonmuziek.
23.55 (NOS) Nieuws. 24.00 Sluiting.
HILVERSUM II
18.00 (NOS) Nieuws. 18.11 Dingen van
de dag. 18.25 Franse operette. 19.30
Orkest Malando. 20.00 (NOS) Nieuws.
20.05 Der Freischütz, opera in drie
bedrijven. Carl Maria von Weber
Kamermuziek van Ludwig v
ven. NOS 23.00 Met het oog op n
23.05 Actualiteitenoverzicht
23.52 Even ontspannen v
gaan... 23.55 Nieuws. 24.00 Sluiting*!
HILVERSUM
NOS. 18.03 De vacaturebank. fPj
NOS-maal. 19.30 Langs de lijn. sporTj
muziek. 22.55 Mededelingen. SÓScJ
richten enz. 23.02 NOS^Jazz. 0.0? WgJ
it easy. 1 02 Dat wordt weer na**me
4.02 De achternacht. Y«
BI
Ai
-
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S)
Muziek in uw straatje. 8 24 Op de man
af. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huis
vrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst. 9.45 (S)
Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33
(S) Een uur natuur. 11.30 (S) Muziek
uit films en musicals. 12.00 (S) Uit het
songbook van Ria Höh. 12.15 Boer en
tuinder. 12.26 Med. voor land- en tuin
bouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu.
12.55 Middagpauze-dienst 13.15 (S)
Goed gestemd. 14.00 (S) Klanksnoer.
15.00 (S) Globaal muziek, mensen en
meningen. (15.30 Nws.) 17.30 Nws.
17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 811
Radiohourn. 8.25 Dag met een gaat|e
(Vervolg). 8.50 Morgenwijding. 9.00
Eenzaam en alleen. 9.35 Waterstanden.
9.40 Arbeidsvitaminen. 10.00 Radio. La-
waaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitaminen
(vervolg). 11.00 Nws. 11.03 Radio
11.05 Arbeidsvitaminen (vervolg). 1L,
Rondom twaalf. (11.55 Beursbericht!
12.30 Wekelijkse sportrevuel 12.45 I
Saldo. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoil'
13.25 'n Middagje AVRO. (16.00 t
en om 16 03-16.30 Radiojourn 171
(S) Parlevinken. OVERHEIDSVOlJ
LICHTING: 17.40 Den Haag a
AVRO: 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II
TROS 7.02 (S) Drie op je botei
9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S
draait op verzoek. 12.03"(S) Drie
Jussen de middag. 14.03 (S) Pop-I
takt. 16.03 (S) De Hitmeesters.
HILVERSUM IV
"I
KRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Badinerie
Nws. 9.02 (S) Gedachten ter o\
ging. 9 10 Echo. 9.30 (S) Sopra
en clavecimbel. 10.00 (S) Aubade. 12|
(S) Rondom Haydn f'~"
14.02 Echo buitenland,
sieke pianomuziek.
piano. 15.00-17.00 (S) Kol lage.
).30 (S) Sopraan, fl
I.00 (S) Aubade. 12U
dn (10). 14.00 Nl
ïland. 14.10 (S) Klfl
14.30 (S) Klarinet
(S) Kollage.
In de Hilversumse droomfabrie-
ken is alles piekfijn geregeld.
Alsof ze ervan op de hoogte
waren, dat gisteren bekend zou
worden dat de omroepbijdrage
weer wordt verhoogd, hadden
de programmasamenstellers de
zomerse malaise onderbroken,
en een avond in elkaar ge
draaid, waarvoor men zelfs op
het koudst van de winter zijn
vingers aflikt. Dat kwam vooraf
door de Duitse documentaire
„Operatie München", een gedra
matiseerd verslag van de vlieg
tuigkaping die een paar maan
den na de Olympische Spelen
van München door Palestijnse
commando's werd uitgevoerd
met het doel, de in leven geble
ven overvallers uit de Duitse
gevangenis te bevrijden. In het
verslag waren interviews ver
werkt met Duitse autoriteiten,
die tijdens de kaping verant
woordelijk waren voor de ge
beurtenissen rond de vrijlating
van de terroristen. De samen
stellers hadden deze kapers ge
kozen, omdat zoals aan het be
gin werd medegedeeld, het een
kleine aktie was geweest, waar
bij slechts 13 passagiers waren
betrokken, zodat men een over
zichtelijk beeld kon geven van
de reacties van de inzittenden
van het vliegtuig. Een verkla
ring waarmee men ongetwijfeld
ook bij voorbaat elke opmer
king over sensatiezucht wilde
voorkomen. De kaping kan im
mers niet los worden gezien van
het wereldschokkende bloedbad
in München.
Die verwijten zouden trouwens
niet terecht zijn geweest, want
in de woordgetrouwe recon
structie was elke valse drama
tiek vermeden. Uiteraard w<^
den in zo'n naspeling door alp
teurs bepaalde dramatische
pecten wat dikker aangezet d e
ze waarschijnlijk in werkelijy
heid zijn geweest. Wat onverm g
delijk is bij het samenpers v
van de totale operatie in e4j
tijdsbestek van bijna twee ui
waarin de aandacht van de k
ker moet worden vastgehoude z
Maar de medewerking van
gezagvoerder en een stewarde
van het gekaapte vliegtuig i
het gebruik van de oorsprong
lijke geluidsbanden waarboi
den de authenticiteit van li
verslag. En dat betekende dat
in tegenstelling tot de zog
naamde rampenfilms geen si
perhelden of superbangerikf
waren te zien, maar gewot
mensen die afwisselend bang
koelbloedig waren, egoïstisch
bereid tot zelfopoffering, tactv
en onvoorzichtig.
Die verschillende reacties, ingtj
geven door de nervositeit vi
het moment, en de groeient
verstandhouding tussen kaper
en gekaapten, waarvan
slachtoffers van andere terrori
tische akties ook vaak getuif
den, kwamen zeer goed tot ui
drukking naast de analyse va 1
de technische en politieke as i
pecten van de kaping. I
De kaping kwam destijds te
einde zonder dat er slachtoffer
waren gevallen, wat voor algf
mene opluchting zorgde. Da
happy end werd in deze knapp
en aangrijpende reconstructif
terecht tegen de inktzwarte ach
tergrond geplaatst, dat het ge
weid het weer had gewonnen'
En dat is vier jaar later helaas
nog steeds een bittere realiteit!
JAN nies;