Peter
Knegjens
„De grote klok" thriller op KRO-tv
Olympische Nachtbraker slingert elke
nacht een gave happening de ether in
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE
ZATERDAG—
RADIO VANAVOND
wsMsmi
RADIO ZATERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 30 JULI £B-A
„LIEVE JONGEN, MIJN
TRAGIEK IS, DAT IK MIJN
HELE LEVEN AL TWIJFEL"
Kamer Drie in het Rechthuis
een door knoflook en koppig*
Bourgonje gelooide pleister
plaats in het sompig laaglanc
van Kortenhoef. Het bed i:
duidelijk en met overtuiging
beslapen. Zacht kwijlend ijs
kastje aan het voeteneind mei
de fourage voor de twaalfde
Olympische Nacht: veel vier
kant in de fles, doch rond op
de tong. Ook wat gebruind
vuurwater van de Schotse
hooglanden, Black and White
zoals ook het televisietoestel
op de bijzettafel, dat trillende
beelden van gehaaste voetgan-
Bij het raam, achter een tafel
met kranten, naslagwerken en
twee flessen wijn, die invallen
als boekensteun maakt Peter
Knegjens zijn huiswerk: knip
sels bijeensprokkelen, via hal
ve brilleglazen de oogst taxe
ren der dagbladklerken, die
elk spastisch etmaal in Mont
real turven.
Zojuist heeft Knegjens
droeve hangsnor, hemd uit de
broek, blote voeten in sanda
len met gepast wantrouwen
gelezen hoe criticus Van Bue-
ren hem die morgen in de
Volkskrant heeft getypeerd.
De rondborstige gast-preker in
Kees Buurmans .„Olympische
ether-leergang rijst uit de ko
lommen op als een oude knar,
die te lang vergeten is en nu
een feestelijke come-back
maakt. „Bedoelt die man dat
nou onaardig of niet?", vraagt
Knegjens zich vruchteloos af,
„dat weet je nooit bij zo'n
azijnpisser. Wat moet ik nou
bijvoorbeeld bakken van deze
zin: „het fenomeen Knegjens
bestaat eruit, dat hij uitslui
tend gewapend is met Het
Grote Clichéboek, maar alle
afgekauwde clichés per onge
luk of met opzet steeds op een
ander moment gebruikt, dan
het boek voorschrijft".
Na het voorlezen verzinkt
Knegjens spontaan in somber
gepeins, dat een halve minuut
aanhoudt. Dan zegt hij hoofd
schuddend: „lieve jongen,
mijn tragiek is, dat ik mijn
hele leven al twijfel. Of ben ik
daardoor nou juist een bof
kont. Ook dat weet ik niet
eens. Als je de mensen om je
heen mag geloven brengt
Knegjens een dik-in-orde-
show. Moet ik dat geloven of
niet? Volgens de lieden uit de
teevee- en radiosfeer doe je
het nooit slecht Die geven je
gelijk een dikke voldoende en
roepen achteraf, dat je bent
i als een gieter.
Meer routine
Ik begrijp eerlijk gezegd ook
niet al te best, waarom Kees
Buurman mij heeft gevraagd
voor die radioklus. Alsof er
geen smak mensen op het
thuisfront zitten, die meer rou
tine hebben dan Knegjens. De
laatste Spelen, die ik voor de
radio verslagen heb waren die
van Helsinki in 1952. Mind
you. Dat is dus bijna een kart
eeuw geleden. Daarvóór had
ik ook al de Spelen van Lon
den in acht en veertig gedaan.
Dat waren de legendarische
dagen van Fanny Blankers-
Koen, de sjezende moeder der
lage landen. Ik versloeg de 100
meter hordeloop voor dames
en waarachtig ik krijg die
zaak spits. Binnen vier tiende
seconde finishten zes wijven
en ik noem ze stuk voor stuk
in de goeie volgorde.
Om elf uur drie begint de Olympische Nachtbraker Peter Knegjens, als gastspreker door Kees Buurman
ingehuurd voor zijn Canadese ether-leergang aan zijn privé marathon van drie uur. Als zaterdag de
klus voltooid is zal Knegjens 42 uur radio gevuld hebben.
Achteraf denk je dan: „was
dat nou geluk of wijsheid?".
Mischien was ik toevallig ge
disponeerd. Was mijn haar
niet te lang en had ik net niet
te veel gezopen en net niet te
weinig gegeten. Zoiets.
Op zo'n moment begint toch
weer die twijfel aan je te vre
ten. Een jongen als Willem
Ruys, die de drie uur vóór me
pakt verslaat al zes jaar sport
voor de radio. Die kun je dus
om een boodschap sturen. En
wat zou meneer denken van
Henk Terlingen? Is dat een
formidabele luchtacrobaat of
niet? Tsjonge, dat is klasse. De
boy kent de geheimtaal van
Hilversum als zijn broekzak
en doet ook nog een beetje aan
liplezen. Daarbij weet hij ver
rot veel van muziek en heeft
hij in zijn bagage een snijden
de humor, waar niet tegen op
te boksen valt Die man gaat
iedereen te lijf op een manier,
waar de honden geen brood
van lusten.
Twijfel
En dan is er ook nog Peter
Knegjens met zijn eeuwige
twijfel. Die om drie uur in zijn
hotelbed met het glas in de
hand luistert naar Terlingen
en denkt: „mijn God, wat moet
ik beginnen tegen zo'n snie
rend schaap met vijf poten? Ik
weet in de verste verte niet,
hoe ik 's nachts bij de vracht
wagenchauffeurs, die dwan
garbeiders van de weg ben
overgekomen. Was ik gezellig,
oubollig, maakte ik te platte
grappen, was ik grof, smerig,
luchtig, lichtig? Zoek het maar
uit. Een jongen als Henk Lich-
tenveldt heeft nog alle tijd en
als hij zorgt, dat zijn keel ges
meerd blijft kan hij nog vijf
Olympische spelen mee
draaien. Die man is de grote
radio-ontdekking van deze
Spelen, dat staat voor mij als
een paal boven zijn water.
Vergelijk zo'n man nou eens
met Theo Koomen. Die stikt
ook bijkans in zijn enthousias
me, maar dat is geen eerlijke
opwinding. Koomen is in de
ether een profiteur, die onge
vraagd beslag legt op je aan
dacht en dingen zegt, die niet
waar zijn. Gewoon een fouteri-
ge man, die verliefd is op zijn
eigen huig.
Geen tijd
Hoe ze over Knegjens denken
is me niet bekend. Accoord,
een stelletje practical jokers is
een actie begonnen „houd Pe
ter in de ether", maar dat
doen ze meer voor hun eigen
lol dan voor mij. Ik vind het
prima. Het geeft trouwens
niet, of ik het goed doe of
slecht, want ik heb toch geen
tijd meer over. Ik heb de over
gangsjaren royaal achter de
rug en ben inmiddels een dik
ke eik geworden, die om een
stormpje mag lachen. Ik doe
mijn best, maak vlijtig mijn
huiswerk, maar ik hoef niet
meer zo nodig gevulcaniseerd
aan een stoel te kleven.
Ik houd wel zo veel mogelijk
rekening met het moyenne, de
gemiddelde luisteraar, de tien
duizenden, die op de camping
de slaap niet kunnen vatten op
die verdomde stretcher en uit
armoe naar Hilversum 3 luis
teren. Die horen Knegjens aan
een lid van de Nederlandse
hockeyploeg vragen: „zeg
steek je wel eens een stickie
op?" en begrijpen er niks van.
Die hockeyer trouwens ook
niet Na een aangrijpende stilte
riep hij) „nee hoor, ik rook
alleen een pijp."
Begrijp je? Toch maak ik 'zul
ke grappen, want radio maken
is voor mij geen strugle voor
hihg life meer. Iedereen weet,
dat ik volgaarne een stukje
Engels of Frans door mijn
tekst gooi. Dat doe ik dan
uitsluitend voor mijn eigen ge
noegen. Voor de televisie zei ik
bijvoorbeeld: „Attention pour
le signal du départ". En dat
alleen, omdat ik het zo alle
machtig mooi vind klinken. Of
ik maak: „Wilt u zich s.v.p.
naar de startholes begeven" of
„één twee drie go". Dat zijn
kreetjes, die helemaal bij
Knegjens passen, maar Piet in
Gorredijk heeft daar geen
boodschap aan en denkt: „wat
roept die goser nou weer?".
En dan praat ik nog niet eens
over een man als Nico Scheep
maker, die een lezersbereik
heeft van pakweg één miljoen
Nederlanders. Als die op een
gegeven moment trek in je
krijgt, slacht ie je compleet af.
Graadmeter
Wat is trouwens een succesvol
televisieprogramma? Zo'n
kwis voor de Avro soms? „Ja",
zeggen ze, want de kijkdicht
heid is groot. Dat blijkt voor
de heren in Hilversum de eni
ge graadmeter te zijn, die be
langrijk is. En dat, terwijl de
kwis de verfoeilijkste uitvin
ding aller tijden is. Het barst
trouwens op de televisie van
programma's die een hoge
kijkdichtheid hebben, maar
het aankijken niet waard zijn.
Als ze mij zouden aanbieden:
„Peter, je krijgt 100 gulden als
je naar zo'n programma kijkt"
zou ik zeggen: „houd ze
maar". Terwijl ik toch een
man ben, die elk dubbeltje van
de straat opraapt.
Monoloog
Knegjens onderbreekt nu zijn
monoloog om een toegesnelde
heer in de gelegenheid te stel
len een witz te vertellen, die
wellicht ter blijde stoffering
van Peter's verbale hoogstand
kan worden toegevoegd. Zegt
de heer, bij voorbaat snikkend
van het lachen: „een paar Spe
len terug komt er een Mara
thonloper zó vroeg het stadion
binnen, dat de terreinknechten
nog geen tijd hadden gehad
om de hordes van het vorige
nummer weg te halen. Springt
die man soepel over de hordes
en finisht in een nieuwe Olym
pische tijd. Zegt iemand naast
me op de tribune: „Kunst, met
zo'n lange aanloop".
„Juist", zegt Knegjens, „het is
een grap met een fraai sikje,
maar als ik hem goed gecoif
feerd de ether ingooi wordt er
misschien in Pinjum om gela
chen.
Hij last een snelle pauze in om
de brand te kunnen steken in
een verse bolknak en vervolgt:
„die 42 uur Olympische Spelen
voor de radio vreten me wel
op. Toen dat aanbod kwam als
een bliksemschicht in een glas
heldere hemel had ik er nog
een kinderlijke voorstelling
van. Ik dacht: „drie uurtjes
zwakke schijven aan elkaar
praten. Kwart over twee in het
Rechthuis onder de wol, zeven
uur 's morgens kwiek op het
koude zeil, een douchje nemen
en in gezwinde pas naar Am
sterdam om mijn verdere za
ken te regelen.
Nou vergeet dat maar. Na drie
uur radio ben ik volledig afge
brand en ternauwernood nog
in staat om in mijn hotelka
mer naar de ijskast te lopen.
Ik luister wel tot een uurtje of
vier, vijf naar Terlingen, dit
afhankelijk van de geplaatste
consumpties en val tegen half
zes in slaap.
Live
Maar toch hoor je me niet
zeggen, dat het een rot klus is.
Nee, lieve jongen. Ik vind ra
dio een te fascinerend medium
om het af te vallen. Ik sta elke
nacht weer verbijsterd te kij
ken, hoe ze het spits krijgen.
En allemaal live, live, live, al
les rechtstreeks, rechtstreeks,
rechtstreeks. Formidable.
Komt een jongen als Bolhuis
glashelder op de antenne, als
of hij in de achterkamer staat
en niet aan de overkant van
de grote plas. „Ben je daar
Bolhuis, hier is je vrouw".
Zegt ie ook nog: „lieve", alsof
hij naast dat mens in bed ligt
Ik ben mesjokke van die am
biance. Radio heeft een par
fum, dat je over je water
jaagt. Neem een goudhaan als
Kees Buurman. Die jongen
staat al vanaf het begin van
de Spelen 12 uur per dag op
zijn voetzolen. En maar rege
len, licht op rood, licht op
groen, „attentie" roepen in de
koptelefoon en na afloop om
vijf uur 's nachts ook nog even
vergaderen met de jongens in
Montreal.
Entrecötje
Ik merk op een gegeven mo
ment, dat Buurman in geen
dagen warm eten heeft gehad
en ik bestel dus bij het Recht
huis een entrecötje met wat
ordentelijk sauswerk en die
neem ik 's avonds in folie mee
naar de studio. Jongen, ik heb
nog nooit een sterveling zo blij
een hap vreten zien wegwer
ken als die avond door Kees
gebeurde."
Treurmuziek
Het is inmiddels half elf ge
worden. De radio naast zijn
bed zendt treurmuziek uit na
de afgang van het Nederlands
Hockey-elftal. Op de televisie
heeft de Duitser Breidenbach
zojuist een sierlijke snoekduik
op de sintelbaan gemaakt
„Drama, drama, drama", jam
mert de reporter. Knegjens on
derdrukt met kracht een spon
tane braakneiging en roept:
„wat nou drama, wat nou af
gang?. Alsof het niet ongeloo
flijk is, dat onze hockeyers bij
de laatste vier zitten. Neder
land is een muggenpoep op
het behang en als één van
onze hockeyers per ongeluk te
ha^d slaat moet ie gelijk voor
zijn bal invoerrechten bij de
Duitse douane betalen. Kom
nou asjeblieft, mensen. Laten
we het fijn houden en het niet
erger maken dan het al is. De
Olympische Spelen hebben
zichzelf al lang overleefd en
het enige, wat van ons radi
overslaggevers verwacht
wordt is een gepast woord bij
de open groeve".
Hij sprenkelt wat reukwater
over zijn gezicht, trekt schone
sokken aan en stapt in zijn
bolide. Zijn huiswerk heeft hij
naast zich op de voorbank ge
legd.
Gevreesd moet worden, dat de
Olympische Nachtbraker er
straks wéér een gave happe
ning van maakt.
Leo Thuring
Foto's Milan Konvalink?
NOS
17.30 Olympische Spelen
18.55 Journaal
KRO
19.05 Twietie, tekenfilm
19.20 De wondere wereld onder
water
19.45 The big Clock, speelfilm
(1948)
NOS
21.15 Olympische Spelen
21.35 Journaal
21.50 Olympische Spelen
NEDERLAND II
Teleac
18.30 Sociale verzekeringen
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 De onzichtbare man
21.15 Donny en Marie Osmond
22.05 Televizier Magazine
22.45 Help een klant
NOS
23.10 Journaal
17.55 Journaal
18.00 Nieuws uit Noordri|f
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.30 Café Hungaria
19.15 Hier und Heute i
19.45 Hit om kwart voor acht''
20.00 Journaal
20.15 Onderzeeër Wayne
heime missie, TV-film
21.30 Het zevende zintuig
21.35 Actualiteiten uit Bonn
22.00 Journaal
22.15 California Split, spt
(1974)
24.00 Journaal
17.- Journaal
17.10 Olympische Spelen
18.55 Barbapapa
19.-- Journaal
19.30 Olympische Spelen
1.15 Journaal
17.30 Olympische Spelen fcN -
19.15 Wickie de Viking «Zijl
19.45 Journaal bstus
20.- Olympische Spelen [erlec
begi
De grote Klok" is de titel van
de thriller, die de KRO-tv van
avond uitzendt. Een uitgestelde
huwelijksreis is eigenlijk het
begin van alle ellende. George
Stroud, werkzaam bij een groot
krantenconcern en een genie in
het opsporen van spoorloos ver
dwenen personen, besluit na
zeven jaar eindelijk eens een
keertje met zijn vrouw op va
kantie te gaan. Vlak voor zijn
vertrek krijgt Stroud (Ray Mil-
land) van zijn baas Janoth een
nieuwe opdracht, die hij wei
gert, wat hem op ontslag op
staande voet komt te staan. Di-
rekt daarna ontvangt George
Stroud een telefoontje van Pau
line, de ex-vriendin van zijn
baas, met wie hij een borrel
gaat drinken. Uit balorigheid
besluit Stroud voor zijn baas,
die bezeten is van klokken, een
wat ongewone klok te kopen.
Teruggekeerd in de flat van
Pauline krijgen zij plotseling
bezoek van Janoth. Stroud ver
bergt zich en is oorgetuige van
een daverende ruzie tussen
Pauline en Janoth.
Janoth kan zich plotseling niet
meer beheersen en vermoordt
Pauline met de door Stroud ge
kochte klok. Janoth vlucht in
paniek maar ziet tijdens zijn
vlucht de schaduw van een
man, die hij niet thuis kan bren
gen. Om uit de misère te komen
roept hij de hulp in van Stroud
die nu de opdracht krijgt achter
de identiteit te komen van de
man in Pauline's flat, zodat Ja
noth de schuld van de moord in
andermans schoenen kan schui
ven Stroud weet dat Janoth
de moord heeft begaan. Een
zaak die hij zal moeten bewijzen
wil hij anderen van zijn on
schuld kunnen overtuigen.
Ned. 119.45 uur.
Twietie
Twietie is een ondeugend teken- Scène uit de KRO-thriller De grote klok" met Ray
film-vogeltje, dat gek is op mal- Milland, Charles Laughton en George McCrezde.
Ie fratsen. Ned. 119.05 uur.
Onder water
„Bloemen in de tuin van Posei
don" zo luidt de titel van de onder de waterspiegel van de
aflevering uit de serie „Wondere Middellandse Zee waar de aan-
wereld onder water" die de dacht wordt gericht op de zee-
KRO-tv vanavond uitzendt. De roos en de zee-anemoon, welke
kijkers wordt een blik gegund laatste een doorsnee kan berei
ken van maar liefst vijftig me
ter. In deze aflevering krijgt in
het bijzonder de purperroos de
aandacht. Een plant die zich het
meest op zijn gemak voelt in de
branding en die met recht de
mooiste in Poseidons tuin wordt
genoemd.
- Ned. 119.20 uur.
Osmonds
De AVRO-tv brengt vanavond
de Osmondshow, die de titel
„Donny en Marie" meekreeg. In
het programma komen overi
gens niet alleen Donny en Marie
Osmond aan bod. Little Jimmy
Osmond zingt het bekende
„Tweedeleedee, tweedeleedom"
en de speciale gast in dit pro
gramma, en tevens ontdekker
van de Osmonds, Andy Wil
liams, zingt „Away, away come
with me". Maar de meeste ruim
te in het programma is toch
ingeruimd voor Donny en Marie
Osmond. Zij zingen onder meer:
„Babyface", „I wanna take you
higher" en een medley, getiteld:
„I like country and I like rock
'n roll", die bestaat uit: Love
letters in the sand, Down by the
lazy river, Hounddog en Why
can't we be friends. Samen met
de Amerikaanse zanger Andy
Williams kijken de Osmonds te
rug naar de verschillende afle
veringen van de „Andy Williams
Show", waarin de leden van de
familie Osmond aan de kijkers
werden voorgesteld. Regisseur
van deze Osmond-produktie is
Art Fisher.
Ned. H 21.15 uur
NEDERLAND I
NEDERLAND II
NOS
15.30 Journaal
VARA
15.32 Papermoon. TV-serie
15.57 De vele gezichten van India'
16.25 Roetsje TV-film
16.55 Klaartje Tip en Balthasar
17.- De film van Ome Willem
DUITSLAND I
10.- Journaal
10.05 Olympische Spelen
12.05 Als de eerste mensen
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.- Journaal
15.10 Journaal
15.15 Programma met de nu
15.45 Weekend with Father,
film (1951)
17.05 Olympische Spelen
|l||| III I I
13.- Weekoverzicht
13.30 Voor Joegoslavische <j
beiders
14.15 Voor Spaanse gastari
14.58 Journaal
15.-- Black Beauty
15.20 De Boefjes
15.35 Hallo Doe
16.- De knaap met de <M 1
vaders
17.- Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
17.30 Olympische Spelen.
i als
HILVERSUM I
KRO: 18.30 Nws. 18.41 Marktberichten
i.s.m. KNBTB. 18.44 (S) Zomerstereo.
19.30 (S) Edwin, platen en swingen.
20.00 (S) In antwoord op uw schrijven
verzoekplatenprogr. 22.00 Reisoogst.
toeristisch magazine. 22.25 Overweging
22.30 Nws. 22.40 (S) Met het volle
verstand. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
VPRO: 18 00 Nws. 18.11 Embaro NOS
19 30 (S) Europees Concertpodium:
Promenade Concert 1976 - BBC Symp
hony Orchestra met solisten: klassieke
en moderne muziek. In de pauze: plm.
0 (H
jr) o
20.20 VPRO: a. Nieuws, b. NOS-
(1): kunstkultuur-kort. 21.45 I
tuur (II). 22.30 Gamma van
Bèta: nieuws uit de wereld i
schap en technologie. 23 00 (S) N
oog op morgen, met om 23.05 Alijke
teitenoverzicht Radio - TV en omf m
Even ontspannen voor het slapen, A
23.55-24 00 Nws. n a'
a, m
NOS 17.03 (S) Olympische Spel^e"f
portages en overzichten, afgev enij
met populaire grammofoonngelw
(18.03-18.10 De vakaturebank. 22.^e^e
l£
IB
VARA. 7.00 Nws. 7.02 (S) ZO. 7.30 Nws.
7.41 Dingen van de dag. 7.53 (S) ZO.
8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huis
vrouw 8.45 (S) ZO 10.30 Nws. 10.33 (S)
De Coen Flink Show. 11.00 (S) Een.
boeketje Tekst en Muziek. 11.30 (S) De
Proeftuin. 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Wegens
vakantie gesloten. 14.30 (S) 90 jaar
industriebond NW. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Twee uur Polen, klankbeeld. 17.30 Nws.
17.32Dingen van de dag.
NOS: 7.02 Olympisch journaal. V]
7.20 (S) Happy sound. 7.55 EerljSj
zegd. 8.03 (S) Pop-station. 10.d,
Muziek bij de koffie. (11.03 Hoi
kwartiertje 11.15 Strictly Country j
12.03 (S) Drie tussen de middag.tl(J]
(S) Bij Barend. 16.03 (S) Zaterdaj 1
dag op single. NOS: 17.03 (S) d tt
Spelen.
t be
l'IIUldzUHIl
TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Ontbiit-soos. Om 8.00 Nws.
8.11-8.30 Aktua en 9.35-9.40 Waterst.
10 00 Tien-om. 10.30 Aktua-sport 11.
Nws. 11.30 Wegwezen. OVERHEIDS-
VOORL 12.49 Vast en zeker. TROS:
13.00 Nws. 1311 Aktua 13.30 Voorzich
tig breekbaar. 14.30 Met een knipoog
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveillefjd
Nws. 9.02 (S) Zo oor je nog eensh.
9.20 (S) Nederlandse Gitaardag L
9 40 (S) 't Is historisch. 10.00 (S)L
tendconcert. 11.45 Kortweg. 12.1r
Operettemuziek. 13.15 (S) Op harp
snaren. 13.40 (S) Kinderen makerpk^.
ziek. 14 00 Nws. 14 02 Willem MaBntj
berg. 15.11 (S) Zwitserse histortt n
orgels. 1600 (S) Aspecten. 16.40-[jjgi
Radiojournaal. so^
tc
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll[i
Actueler kon het niet. Nauwe
lijks had het journaal beweerd
dat minister Van Agt niet van
plan is af te treden in verband
met de abortus-zaak, of zijn be
sluit was een klein kwartier la
ter al het twistpunt in Koos
Postema's Nederlands elftal.
Zoals te verwachten werd het
een zeer geëmotioneerde discus
sie, waarin de overige tien elf
talleden zich behalve over de
minister, ook over de liberale
bonbonmaker heen stortten. Die
verloor dan ook de controle
over zijn snorpunten en kon on
danks de hulp van Koos Poste-
ma niet meer goed verwoorden,
dat naar zijn mening de andere
leden wat al te gemakkelijk aan
de etische aspecten van deze
kwestie voorbijgingen. Enkele
andere gespreksdeelnemers le
ken door de felle reacties van
de voorstanders van legalisering
van de abortus geintimideerd,
en wekten de indruk een stand
punt te geven, dat vooral geba
seerd was op de angst om zich
te moeten verdedigen tegen de
bewogen uitvallen. En zo bleek
weer eens, hoe de grootste
schreeuwers een gesprek kun
nen manipuleren en hoe men
vaak door onverdraagzaamheid
zijn gelijk probeert te halen in
discussies. Het is, alsof je in een
spiegel zit te kijken waarbij het
bekijken van de ontwikkelingen
in het gesprek fascinerend*
dan de uitgesproken menirf
In het vaste patroon van
wekelijkse VARA-zomeraj
den neemt ook het prograil
„Film-blik" een opvalle
plaats in. Niet alleen van\»
de vertoonde filmfragmei
die gisteravond duidelijk 4
de kinderen zelf en niet, t
bij eerdere uitzendingen,
hun voorouders waren gekcfcOl
Het aardige van deze vakai m
serie is de ongedwongen eiw
lijk informatieve manier, vA
op wordt gepraat
speeld met film, al loopt pr^r-i
tator Edwin Rutten zo nifeft
dan zijn spontaniteit iets teov
vallend te acteren. ts"
De kijkjes achter het filmdfchl
waarbij de aanwezige kindfcve:
de uitgelegde technieken zel.jy
praktijk mogen brengen, r
soms onthullend. Gisteraijg i
bijvoorbeeld werden door vt
kinderen geluidseffecten h
maakt bij een film van jhe
Trom. Dat lukte wonderwelh.
ter dan de meikers van de Jlit'
het er hadden afgebracht, laa
kens de erbarmelijke synehaeu
satie schijnen die bij het ig
vaardigen te hebben gedach
dat het toevoegen van gejC
kinderwerk is. Ze hebben gef
en daarom ging het bij hentve
mis.
JANlfie
iiiniiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiu'1!!*
Dm