Bij bonbon en tv gaat het om vorm en vulling - vindt Verhulsdonk van Postema's Nederlands Elftal G IlllVHiH'IM iui* Hopelijk heeft de tand des tijd niet teveel geknaagd aan de film „Fanfan la Tulipe" TELEVISIE VANAVONlj TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 29 JULI 1! ;DONDI NOS^^^S)Olympische Spelej^yeest. portages en overzicht, afgewissel^niljoe ?8*10 3De vakaturebank; 22.55 M J lingen) TROS: 5.02-7.00 (S) De F V™*™ wacht. Alter A overb Sden land: Regionale zaken nader bek« dWOn (16 00 Nws.) 16.30 Kijk op buitenl f VPRO 17.00 Welingelichte Krinj rechtstreeks debatprogr 17.45 Uitz slever Symbiose. 17.55 Mededelingen. zienli NOS 17.30 Olympische Spelen 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal EO 19.05 Water, lucht en wind 19.25 Flap uit! 19.30 e Waltons 20.15 Windkracht 16 20.40 Connie Smith persoonlijk 21.05 Olympische Spelen 1976 NOS 21.35 Journaal EO 21.50 De wedloop NOS 22.00—01.00 Olympische Spelen NEDERLAND 17.55 Journaal 18.00 Olympische Spelen 20.00 Journaal 20.15—01.00 Olympische 18.55 Verhalen uit de geschl nis 19.00 Journaal 19.30 Karei Gott 20.30 Notities uit de provincie 21.00 Journaal 21.15 Controversen 22.00 Die Illusion der möglit (tv-film) 23.15 Journaal BELGIE NEDERLANDS 17.30 Olympische Spelen 19.00 Tienerklanken 19.40 Mededelingen 19.45 Journaal 20.00 Olympische Spelen 22.30 Standpunten 22.50 Journaal 23.00 Olympische Spelen (Van eet LEIDEI* baar v« een tc veel rot zelfs on moest I bevorde vervoer in het en mar beid gi „stond" schijn NEDERLAND I DUITSLAND me! verhalenkater Bagp js. De DUITSLAND 10.00 Journaal 10.05—12.00 Olympische Spelf ook de 16.30 Avontuur wildernis 17.00 Journaal 17.10 Olympische Spelen 10.00 Journaal 10.05 De draaischijf 10.25 A tree grows in Brooklyn 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 15.50 Journaal 15.55 Emil bij de Post 16.40 Zomerpret met de muis en 17.30 Olympische Spelen BELGIE NEDERLANDS tobusoi kriem den er nog ve busver recons burger een vo zuinig' HILVERSUM I HILVERSUM III HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Zomer 76 (7.30 Nws. 7.41 Echo. 8.24 Overweging). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor huisvrouwen. NOS. 8.45 Spiegel van België. Muziek en nieuws van onze zuiderburen. KRO: 9.15 (S) Zomer 76 (10.30 Nws). 12.00 (S) Gram- mofoonmuziek (12.26 Mededelingen. 12.30 Nws.. 12.41 Echo). 13.00 (S) In de tuin van. .gesprek. 14.00 (S) Zomer 76 (15.30 Nws.) 16.00 (S) Muzikaal spreekuur met Jacques van Kollenburg. 1700 (S) Vakantietips voor kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo magazine. NCRV 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Te Deum Laudamus: Gewijde mu ziek. 7 54 Spoorzoeken. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Rozegeur en prikkel draad: het leven van alledag. NOS: 9.00 Papoea Nieuw Guinea: gesprekken met Ned. ontwikkelingswerkers. 9.35 Water standen. 9.40 Voorlichting beroepskeu ze. 10.00 Wat heeft dat kind?: pedago gische rubriek. 10.15 De taal in je hand: praten over het leven in de taal. 10.30 Eurolight. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder: de stem van de .sprekende minderheid. 12.30 Toerismo: Amerika als vakantieland. OVERHEIDSVOORL: 12 49 Uitz. voor de landbouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV. 13.11 (S) Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as: Ned volksverhalen en volksgebruiken. 13.45 -Onder de Groene Linde: oude liedjes en balladen. 14 00 Aspekten van de kamermuziek. 15.00 Zoeklicht op Neder- HILVERSUM III NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klass 9.00 Nws 9.02 (S) Stof van eeuv 10.30 (S) Vocalise: klassieke vokale ziek en operette-verzoeken. 12.00 (5 Een muzikantengeslacht uit de f Barok: De Loeillets (IX). 2. Sopraai, orgel: moderne muziek. EO: 13.00 Klankspiegel concertgebeuren uit den en verleden. 14.00 Nws. 14.0? Tsjechische volksmuziek. VPRO: 1 17.00 (S) Muziek-op-Vier: jonge nisten in Amerika. Laurel en Hardy ook weer op tv. neringen, moet er zich aan zet ten om door de tand des tijds heen te zien. Met een beetje goede wil moet dit kunnen luk ken. Ned. II 20.55 uur. Connie Smith De Ev. Omroep laat de country- gospel-zangeres Connie Smith uit Nashville opdraven om zin gend te getuigen van haar liefde HOU HET SCHERM IN HET OOG voor haar land en voor de men sen. Ned. 1 20.40 uur. Madeleine Madeleine Manning-Jackson is een Amerikaanse atlete met gro te voornemens voor de Olympi sche Spelen op de 400 en 800 meter voor dames. Of ze erg ver gekomen is, wist de Ev. Omroep niet, toen zij dit filmpje aan kocht. Ned. 1 21.05 uur Filmblik In deze aflevering van deze filmrubriek voor jeugdigen eindelijk ook eens fragmenten van films, die blijkbaar niet door ouders aan hun kinderen zijn aangeraden om aan te vra gen bij de VARA. Daarom van avond geen volwassen films, maar wel bijv. Pippi Langkous, Zorro en Laurel en Hardy. Voorts Pink Panther en de slap stick „Doing doing done" met Harold Lloyd. In de studio is aanwezig de Duitse wonderman Hans Walter Kramski, die als een expert geldt in het opwek ken van geluidseffecten. De techniek daarvoor draagt hij met zich mee in een koffertje. Hoe het allemaal werkt, komt hij vanavond vertellen. Ned. II 19.05 uur. r\ r Vorm en vulling laten zich niet uitvlakken in leven en werken van de Schiedamse bonbonmaker Gé Verhuls donk (51). Als ambachtsman van vader op zoon, die zijn ziel legt in wat hij met zijn handen doet, creëert hij de ene opvallende bonbon na de andere in het atelier vlak ach ter zijn exquise zaak in de Hoogstraat, waar via een open deur in een glazen wand elke klant hem op de vingers mag kijken. Hij koestert geen ander geheim dan het mees terschap van zijn vakman schap: „Mijn vullingen wijken af van wat een fabriek er aan doorsneespul in stopt Ik werk op slagroombasis. En het uiterlijk van mijn produkt wordt bepaald door de creati viteit van de dag". Daar kun je een leven mee vullen, maar zijn zorg voor vorm en vulling, gedegenheid met een speels randje, verlaat hem evenmin als hij als voor zitter van de WD-fractie van de Schiedamse raad het ge meentebeleid in liberale banen poogt te buigen, liever met kwinkslagen dan met het ge kwelde gemoed van de politi cus die mens en maatschappij naar de kelder ziet hollen. Zei de burgemeester: „Ik zie het al, jij bent eigenlijk geen WD- er, jij bent een echte liberaal". Gé Verhulsdonk: „Zo voel ik me ook. Geen aanhanger van Wiegel, ik zit meer op de lijn van Thorbecke, net als Molly Geertsema. Al praat deze een beetje bekakt, hij preekt niet de politiek van de somberheid. Gooit er af en toe met een glimlach een schepje luchtig heid overheen. Dat doe ik ook en zo ongeveer moeten kennis sen van mij met Koos Postema over mij gepraat hebben, toen hij bezig was de Nederlandse Elf samen te stellen, die als een doorsnee van de bevolking elke donderdagavond heet van de naald zijn visie op de actua liteit geeft. Ze zeggen van mij wel eens dat ik de lolbroek uithang, maar wie een clown doorgrondt, ontdekt in zijn spot en zijn satire meer ernst dan in de opgelegde zwaar wichtigheid van veel mensen die doorzagen over zaken, waarvan de sop de kool niet waard is. Als ik met dat soort mensen krijg te maken, werp ik het op de satire. Daarmee kun je iemand uitkleden en als-ie dan in zijn nakie staat, laat hij dan maar waar maken waar hij voor staat. Ik voel me verwant aan Carmiggelt in meer dan één opzicht. Hij ver pakt zijn levensernst in hu mor. Net als ik vertoeft hij graag in bruine cafe's om daar naar de mensen te kijken en met de mensen te babbelen. De gaande en de komende man, die blijven altijd boeien en alsjeblieft niet dat elitaire gedoe. Ik ben een relativerend mens. Als je aan alles even zwaar tilt, kom je in de verga deringen van de WD, van de gemeente en in de commissies niet meer uitgepraat. Het moet ook een beetje gezellig blijven. Ik neem de problemen na een vergadering nooit mee naar huis. Ik klets liever wat na in het café over heel andere din gen". van het heffen van belastin gen. Hij houdt wel van een kwinkslag in de politiek, maar wie een potje wil maken van de democratie, vindt bij Ver hulsdonk niet thuis. Gé Verhulsdonk: „Ik spreek in mijn zaak veel mensen. En dan krijg je er wel zo'n beetje kijk op waar de problemen liggen. Als volgens een enque- te driekwart van de mensen tevreden is met hun inkomen, dan zet ik daar een vraagteken achter. Tevredenheid heeft minder te maken met wat men verdient dan wat men er zoal mee zou willen doen. Met de tv is het al niet anders. Er wordt te zwaar gepraat over allerlei moeilijke dingen. In het nieuws en in de journaal- rubrieken wordt van de pre sentatoren verwacht, dat zij met dezelfde stem over de ge boorte van een zesling praten als over een aardbeving in Guatemala. Ze mogen niet la chen, niet huilen en zich niet verspreken. Door al die graf stemmen, de kille sfeer rond dit alles, worden de mensen in paniek gebracht. Op de tv heb ben ze een man of een vrouw nodig, die eens in de week in simpele taal in een half uurtje komt vertellen, dat er altijd ellende overal geweest is en dat dat wel zo zal blijven ook, maar dat er altijd nog heel veel moois is te genieten ook. Ik kijk graag naar mooie vrou wen, ik ga ook wel de natuur in en neem op een zondagmid dag wel duizend kleuren groen waar. Ik zie als perspectief in de samenleving verdriet, vreugde en de betrekkelijk heid daarvan. Dat moet je ont dekken, beleven en mee leren leven. Dan heb je er ook niet zo'n behoefte aan om ver weg te gaan met vakantie. Ik ben nog nooit met vakantie dicht geweest. Zes dagen per week sta ik jaar in, jaar uit in de zaak. Mijn vrouw is daar niet altijd mee eens en die ging dan wel eens met de kinderen. Maar ik heb voor een hele tijd genoeg na een zondagmiddag je in de Brabantse Kempen. Dan hoef ik niet zo nodig ach ter een gids rond het Colos seum aan". Als onbezoldigd ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hij soms door bevriende paren gevraagd. Hij spreekt dan niet over liefde. Dit acht hij zulk een beladen woord, dat hij het maar op verdraag zaamheid houdt. Uiteindelijk moet elk mens zijn eigen leven invullen, er vorm aan geven. Zoals hij zelf eigen opvattin gen over vergaderen heeft ont wikkeld. Hij leest beslist niet alle stukken en rapporten die hem voor vergaderingen wor den toegestuurd. Doe je dat wel, dan verzuim je een eigen oordeel te vormen. Verhulsdonk: „Dat is de dood van de democratie. Je moet los van rapporten ook zelf over de dingen durven naden ken en desnoods met een nat te vinger werken. Net als met' bonbon bepalen vorm en vul ling ook de kwaliteit van een vergadering of tv-programma. Daarom doe ik graag mee met Koos". TON OLIEMULLER Gè Verhulsdonk: „Toen zei de burgemeester: „Ik zie het al, jij bent eigenlijk geen WD-er, maar een liberaal." (Foto Milan Konvalinka). Toch stapt hij niet luchthartig over de dingen heen. Hij staat voor zaken die hem aan het hart gaan. Zo heeft hij in een motie van de Schiedamse raadsfraktie aan het hoofdbe stuur van de WD laten weten, dat men het niet eens is met de procedure rond het WD- initiatief-wetsvoorstel inzake abortus. Medisch, ethisch en juridisch schijnt deze zaak on voldoende onderzocht en in elk geval zijn de leden er on voldoende over geïnformeerd. In zijn partij onderkent hij twee stromingen, het christen dom en het humanisme, en die komen in de WD-kijk op de abortus onvoldoende tot recht, vindt hij. Hij heeft daar scher pe vragen over gesteld. Hij stelt in dit verband de zwijg plicht van Van Riel aan de kaak, vraagt zich af of er vol doende aanwijsbare redenen zijn om op het gebied van normering en ethiek samen te werken op dit punt met de PvdA en wijst erop dat vol gens de toen bekende cijfers meer dan 70 pet. van de artsen de vrije abortus afwijst. Al evenzeer ergert hij zich juist als liberaal aan wat er op Bloemenhove gebeurt. Moet een minister zich de les laten lezen door een paar vrijpostige dokters? Na aardgas wordt de abortushulp aan buitenlandse vrouwen onze beste deviezen- bron. Dat. strookt niet met zijn opvattingen van het liberalis me. Als 150 vrouwen gedaan kunnen krijgen, dat de minis ter afziet van het toepassen van de wet op de abortus, dan wil hij graag met 150 mede standers een beleg bij de in specteur van de belastingen om te bereiken dat de minister van financiën verder afziet Tussen deze speels-diplomatieke bedrijvigheden door houdt Fan- fan tijd genoeg over voor zijn andere hartstocht, nl. het beha gen aan vrouwen, die op haar beurt gek op hem zijn, want die houden bij alle oorlogsernst ook wel van een grapje. Als mooie meisjes in de omgeving van Fanfan figureren een (toen nog beginnende) Gina Lollobrigida, Geraldine Page en Sylvia Pela- no. Fanfan blijft niets bespaard en hij staat ook voor niets. Even simpel als komisch draait hij zich weg uit de meest penibele situaties. Hij onderneemt speel se vrijages op momenten waarin hij er beter aan zou doen om zijn eigen hacnje te redden en hij windt koning, keizer en ad miraal om zijn vinger. Pippi Langkous vanavond op het scherm De tand des tijds knaagt ook aan filmtechniek en aan de ar tistieke opvattingen, die in de filmwereld gelden, en daardoor mede aan de figuren die in de herinnering als groten zijn blij ven voortbestaan. Markant voorbeeld daarvan biedt Ge rard Philipe, wiens meester schap nog steeds onweerspro ken is maar wiens films - nu een kwart eeuw oud soms wat verouderd aandoen. „Une si joli petite plage", verle den week, bood zoveel donkere, sombere beelden, dat men zich bij alle waardering voor het spel tóch zat af te vragen wat in die film-van-toen het publiek-van- toen zo bijzonder heeft aange sproken. Nu wordt een film er toch al niet beter van als hij van bioscoopdoekformaat wordtte- ruggebracht tot scherm-afmetin- gen, zeker niet als er in zo'n film ook nog met veel totale beelden en weinig close ups werd ge werkt. Jongere films hebben in dit opzicht wat minder te lijden, omdat juist onder invloed van de tv de filmmakers met hun camera's veel dichter op het on derwerp zijn gaan zitten. Aan deze invloed hebben de films van Gérard Philipe niet onderhevig kunnen zijn, omdat in zijn grote jaren de tv pas de kop voorzichtig had opgestoken en nog geenszins liet vermoeden dat zij zozeer eigen vormen ging ontwikkelen, dat de voor de bio scoop bestemde film tendele wel mee moest. Dit dient men allemaal in over weging te nemen als men van avond naar „Fanfan la Tulipe" gaat kijken, eertijds beschouwd als een vrolijk meesterwerk met Gérard Philipe in de rol van een schelmse schurk, een opgewekte snaak die de mensen naar zijn hand wist te zetten en dat wel op zodanige manier dat iede reen daar plezier in had. „Fanfan la Tulipe" is een cos- tuumfilm met een verhaal dat speelt in de tijd van Lodewijk de Vijftiende. Deze Franse ko ning stort zich in het oorlogsge weld met aan zijn zijde Rusland en Oostenrijk tegen Engeland en Pruisen. Fanfan komt te recht in het paleis van de ko ning, zet daar iedereen naar zijn hand, inclusief de koning die zich daarbij toch niet helemaal lekker voelt en wel een reden weet te bedenken om Fanfan ter dood te veroordelen. Fanfan blijft echter ongrijpbaar en speelt beide oorlogszuchtige partijen op zodanige wijze tegen elkaar uit, dat hij als enige over winnaar te voorschijn komt. Scène uit „Fanfan la Tulipe" met Gérard Philipe, die speelt met de toen pas beginnende Gina Lollobrigida. Heel deze film is doortrokken van deze onstuimigheden en wie hem zich van vroeger weten te herinneren zullen beelden bijge bleven zijn die deze film tot een onvergetelijke maken. Wie niet kan terugvallen op deze herin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2