deTijd
Student maakte
kernbom als
Sterilisatie
blijft
absoluut
verboden
Opvatting Lutheranen over eucharistie
voor r.k. kerk onaanvaardbaar
Ontslagverbod
bij huwelijk,
bevalling en
zwangerschap
FISHilRS
*8
8
*8
ai
at
fl®EH
Leden Russische kerken in verzet tegen discriminate
"8
"Dissidenten in Rusland
hebben geen leven
~iA
VI
01
ES
V ATI KAAN:
KARDINAAL WILLEBRANDS:
os
re
KORTE METTEN
PAGINA1
Na bevalling twaalf weken vrij
(Van een onzer verslaggeefsters)
DEN HAAG Ontslag bij huwelijk, zwangerschap en bevalling
is vanaf 1 augustus verboden. Volgende maand treedt namelijk
een nieuwe wet in werking die belangrijke aanvullingen geeft
op het ontslagrecht, zoals dat in Het Burgerlijk Wetboek is
geregeld.
Op het ogenblik geldt er reeds een ontslagverbod bij verzuim door
ziekte of militaire dienst. Het verbod wordt met ingang van
volgende maand uitgebreid tot de gevallen van huwelijk, zwanger
schap en bevalling.
Ontslagverbod biw huwelijk is niet alleen van toepassing op
vrouwen. Het gebeurde bijvoorbeeld wel, dat mannen die voor een
bepaalde tijd naar het buitenland werden uitgezonden, zich bij
arbeidsovereenkomst verplichtten om niet te trouwen. Zo'n af
spraak is nu niet meer mogelijk.
Een vrouw die door zwangerschap niet meer kan werken, mocht
in de oude regeling ook niet worden ontslagen, omdat dit volgens
de ziektewet als ziekte wordt beschouwd. Maar vanaf 1 augustus
is het eveneens niet toegestaan een zwangere werkneemster te
ontslaan die wèl kan werken. Evenmin mag een werkneemster
volgens de nieuwe regeling worden ontslagen wegens haar beval
ling. Op dit moment geniet zij al rechtsbescherming zes weken
voor en zes weken na de bevalling. Ze hoeft dan niet te werken
en krijgt toch haar loon doorbetaald. De periode van zes weken
na de bevalling wordt volgens de nieuwe wet uitgebreid tot twaalf
weken. Drie maanden waarin dus het loon wordt uitbetaald en
waarin de werkgever de werkneemster niet kan ontslaan.
Wanneer de werkgever handelt in strijd met het ontslagrecht, dan
moet de werknemer beroep aantekenen. Hiervoor heeft men twee
maanden de tijd. Voor het beroep is geen aangetekende brief of
een andere speciale vorm vereist. Kennisgeving aan de werkgever
is voldoende. Het ministerie van justitie raadt, in een toelichting
op de regeling, aan zich van rechtskundige bijstand te voorzien
omdat het in dergelijke gevallen nodig kan zijn de hulp van de
kantonrechter in te roepen.
De nieuwe bepalingen gelden nog niet voor ambtenaren, omdat
hun rechtspositie apart is geregeld. Het is echter wel de bedoeling
de wijziging in het Burgerlijk Wetboek ook in hun regeling aan
te brengen.
Elsevier spreekt met minister
Duisenberg. "De kroonprins van
Den Uyl ben ik niet meer en ik
ben erg blij dat dat over is,
want het was buitengewoon be-,
lastend voor me. Een minister
van financiën kan alleen maar
functioneren in volstrekt samen
spel met een premier. Als zo'n
samenspel alleen maar voortdu
rend in een conflict of concur-
rentiesfeer plaatsvindt, dan
wordt het wel erg moeilijk".
Voorts een interview met Amal-
rik. "Onlangs werden twee dissi
dente schrijvers gewoon vergif
tigd. Ateliers van dissidente
kunstenaars worden door onbe
kenden in brand gestoken, bui
tenhuisjes van dissidenten ver
nield. Moord wordt niet ge
schuwd. Ene Dubrow, een man
uit de provincie, kwam eens bij
de bekende dissident en natuur
kundige Sacharov praten. Op de
thuisreis werd hij vermoord".
Ook een vraaggesprek met de
Amerikaanse presidentskandi
daat Jimmy Carter. "Ik zal
agressief en snel willen optre
den om enkele van 's lands pro
blemen aan te pakken, de ele
menten van het leiderschap
weer te herstellen, de functie
van verschillende regeringstak-
ken te coördineren". Zijn kandi
daat voor het vice-president-
schap Walter Mondal zegt: "Ik
geloof in het vrije onderne
mingsschap. Ik geloof in con
currentie, ik geloof in arbeid. Ik
krijg verschillende etiketten op
geplakt, maar ik denk dat mijn
staat van dienst aantoont dat ik
geen ideoloog ben".
De Haagse Post schildert een
portret van staatssecretaris Jan
Schaefer, wiens naam wordt ge
noemd als toekomstig voorzitter
van de PvdA. "Daar ben ik
totaal ongeschikt voor. Ik heb
nogal de neiging om te zeggen:
nou is het geouwehoer afgelo
pen en aan de slag maar dat
kost weer leden. Denk er om dat
mensen daar boos om kunnen
worden".
Ook een interview met Henk
Fievet van de hartpatientenver-
eniging. "Ik heb nu het goeie
gezien van Amerikaanse chirur
gie, het goeie van de Nederland
se chirurgie weet ik ook, en dat
samen gaan we nu eens efficiënt
runnen in een eigen kliniek. Wie
zou dat beter kunnen dan wij
als hartpatiëntenvereniging?
Waarbij ik dan nog wel eens wil
zien of staatssecretaris Hen
driks de moed heeft het te stop
pen. Het belangrijkste is dat we
gat-verdimme een vuist maken".
Een vraaggesprek tenslotte met
Amalrik. "Veel mensen in Rus
land denken dat marxisme het
zelfde is als moord en rechtsver
krachting, en zouden een mar
xist nooit een hand willen ge
ven. Maar ik heb zulke comple
xen niet. Ik zou erg graag een
oprechte dialoog met marxisten
willen voeren. Anti-marxisme is
geen echte filosofie. Het gaat
voorbij aan het feit dat het mar
xisme een zeer belangrijke in
vloed heeft gehad en in de toe
komst nog zal hebben".
In Vrij Nederland een interview
met de Amerikaan Ellsberg die
een groot aandeel heeft gehad
in de val van Nixon. "Er is geen
enkele aanwijzing dat de dingen
die in de Pentagon Papers of in
de Watergate-stukken worden
beschreven, ongewoon waren of
uniek. Integendeel, dat we er
een blik op hebben kunnen wer
pen, dat was ongewoon. Zoals
Nixon zei: "Ik heb niets gedaan
dat anderen niet ook gedaan
hebben. Velen geloofden dat
niet. Ik wel. En later hebben we
kunnen zien dat hij gelijk had".
Ook Alexander de Merode,
voorzitter van de medische com
missie in Montreal, komt aan
het woord. "De belangen die bij
de Olympische Spelen op het
spel staan, zijn zo groot, en het
winnen van een gouden medail
le zo belangrijk voor het natio
naal prestige, dat men in som
mige landen zelfs wetenschap
pelijke vorsers aan het werk
heeft gezet om nieuwe tover
drankjes en wonderpillen uit te
vinden die geen sporen nalaten.
Volgens De Tijd verkondigt
Amalrik een enge politieke filo
sofie: Men moet zijn oproep aan
het westen om de Sovjet Unie
politiek in het isolement terug
te dringen, als onverantwoord
afwijzen. Een dergelijke handel
wijze zou slechts leiden tot on
nodige internationale spannin
gen en in Rusland zelf eerder
een verstrakking dan een ver-,
soepeling van het regiem tot
gevolg hebben".
Het omslagartikel is gewijd aan
een andere Russische schrijver,
Paustovski, ofwel: "Hoe men in
Rusland de literatuur ver
kracht". De Britse auteur Gra
ham Greene vertelt in het blad
hoe zijn vermaarde film "De
derde man" gestalte kreeg.
Voorts een artikel over softe-
non, "de ramp die te voorkomen
was geweest".
Ook een reportage over de
Westduitse jeugd, die kapt met
de kerk. "Consumptie-en presta
tiedwang spelen hier de voor
naamste rol. Elke vraag omtd|
lijden, ziekte, dood en ven
woordelijkheid jegens ande;
wordt verdrongen. Als men
de persoonlijke sfeer dan ti
met leed wordt geconfronteta
reageert men neurotisch. 11
zelfmoord toe. De klap k4
extra hard aan als ook de K
geen adequaat antwoord bl,
te kunnen geven".
(Va
in de
De Groene Amsterdammer en inl
bliceert uit een geheime ge\gns T
genisnota. "Het onthullende[)e
deze vertrouwelijke nota is,*..jpri
er absoluut niets in staat.
men op justitie absoluut rj^
nieuws van plan is. Dat roegel
voorstellen van alle hooggej
de commissies weggewuifd y
den, en dat het gevangenisbe5ien
de komende decenia net 6611
grote puinhoop blijft als hef*en?\0
laatste jaren is geweest". nacil
Het dubbelartikel prikt de ?r 31
the van de Russische supre?er m
tie ter zee door. "De groei fan
de Sovjetvloot de afgelopen16" aar
ren kan door geen serie 6 r
waarnemer ontkend wor<F^ 6
Maar dat neemt niet weg dat
Sovjet-dreiging door woordvl6. X™'
de'rs van de Amerikaanse mr66"_
ne enorm is overdreven I
meer geld voor het bouwen
schepen los te krijgen".
Portugal is volgens het bladn® c
de terugweg. "De regering
res bracht een confrontatie
de arbeiders".
wraak
Driekwart van Nederlanders
tevreden met verdiensten
AMSTERDAM (ANP) Bijna
driekwart (74 procent) van wer
kend Nederland was eind juni
tevreden met het verdiende
loon, zo heeft het Nederlands
Instituut voor de Publieke Opi
nie opgemaakt uit een steek
proef met de vraag 'bent u wel
tevreden met u inkomen of
niet".
Dezelfde vraag stelde het NIPO
in januari 1974. Toen was 63
procent tevreden met zijn loon
of salaris. Niet tevreden was 26
procent, tegen 24 procent in juni
dit jaar. Het percentage dat
geen antwoord gaf daalde van
11 naar 2 procent. Bij NKV-le-
den signaleert het NIPO duide
lijk minder tevredenheid over
het inkomen (50) dan bij de
leden van NW (72 pet) en CNV
(83). Ook zijn de werkers met
een inkomen van meer dan
1.750 gulden per maand meer
tevreden (87 pet) dan die onder
dat bedrag uitkomen (65 pet).
Ingedeeld naar leeftijd blijken
de arbeidenden ontevreden te
beginnen en tevreden te eindi
gen: leeftijd 18 tot 24 jaar 63 pet
wel tevreden, 25 tot 65 jaar 70
75 pet tevreden, en boven 65
is 83 pet tevreden.
TOTAAL
MIS(S)
Het is me ook
wat! Om met je 23
maanden te wor
den uitgeroepen
tot schoonheids
koningin. Eerst
dat vermoeiende
paraderen en naar
je laten kijken. En
dan als klap op
de vuurpijl nog
eens een kro
ningsplechtigheid.
Sarah Coombs
weigert dan ook
er nog langer aan
mee te doen, trekt
de kroon van haar
hoofd en beproeft
het aloude middel
om haar zin te
krijgen: vrouwen
traantjes. Zelfs de
1000 pond, die de
eerste prijs vorm
den in de wed
strijd die door een
Londense zeepfa
brikant was uitge
schreven konden
haar boosheid
niet wegnemen.
Van onze correspondent Charles Cook
WASHINGTON Hij is ongetwijfeld de
bekendste onbekende student in de Ver
enigde Staten, die derdejaars student die in
de zomervakantie tijdens zijn studie aan
het Massachusetts Institute of Technology
een bruikbare kernbom ontwierp. Hij werd
zo beroemd na het schrijven van zijn scrip
tie dat de Amerikaanse televisie een film
over hem maakte, waarin zijn rol wordt'
gespeeld door een acteur om zijn anonimi
teit te garanderen tegen de belangstelling
van in een dergelijk project geïnteresseerde
terroristen. De bom die hij ontworpen heeft
zou voldoende kracht hebben om b.v. het
hele Binnenhof en een groot deel van het
Buitenhof in Den Haag in één klap te
vernietigen. En dat is toch niet slecht voor
een dingetje dat in vijf weken in elkaar
gedraaid is alleen maar met behulp van een
zakrekenmachientje.
Volgens de film is alle informatie die de
student nodig had gemakkelijk te vinden in
de Verenigde Staten, in niet-geheime onder-
zoekpublicaties die nu in de openbare biblio
theken te vinden zijn. De student zelf zei
daarover: „Ik bleef maar denken dat er veel
meer achter moest zitten". Maar dat bleek
niet zo, en op het einde van de vakantie
bezorgde hij zijn mentor de schrik van zijn
leven.
Het grote belang van deze ontwikkeling voor
de rest van de wereld is dat we nu met rasse
schreden het punt beginnen te bereiken
waarop voorraden plutonium, het basisma
teriaal voor alle nucleaire apparaten, betrek
kelijk toegankelijk beginnen te worden voor
terroristengroepen die voldoende vastbera
denheid bezitten om na te doen wat deze
student in Massachusetts klaargespeeld
heeft. En zulke groepen zijn er bepaald wel.
Een aantal van hen zal echt wel aan pluto
nium kunnen komen. Er is maar een paar
ituuri
voorl<
pond nodig om een bruikbare bom te p*n<^
met een explosiekracht van 1000 ton e^S(
Het probleem is om afdoende toezCan(j
houden op de voorraden plutonium,
die goed te bewaken. Momenteel verf'var)
er nogal wat spoorloos, minstens 1 pr Y
Vanuit hun basis in Genève probei g
Internationale Commissie voor Keipxej a
op de hoogte te blijven waar het pluie
op de wereld zich bevindt. Maar cWqq
begroting kunnen zij slechts 15 miljos n
den uittrekken voor beveiligingsaspect^ g
er zijn meer dan 200 kerncentrales
de wereld. j1(
Dr. Ted Taylor, vroeger de meest vo£
staande ontwerper van atoombomrr^
Amerika, gelooft nu dat dit voorval r
student van het Massachusetts Instif
Technology slechts een eerste voorles—"
van veel ernstiger ontwikkelingen
nog te wachten staan.
Copyright The Gu
-de
KERK
EN
WERELD
De sterilisatie van de mens blijft volgens de leer van de r.k. kerk
absoluut verboden. Aldus een document van de Romeinse Congrega
tie voor de Geloofsleer, dat het jezuïtentijdschrift „La Civilta
Cattolica" deze week heeft gepubliceerd. Het document is het
antwoord op een vraag van de Amerikaanse bisschoppenconferentie
vanwege het toenemen van sterilisaties in vele klinieken in de V.S.
uit het tot dusver geheim gehouden antwoord werd voor het eerst
geciteerd tijdens een artsencongres, dat in mei te Londen werd
gehouden.
Volgens het Romeinse document mag de overheid de burgers niet
dwingen tot sterilisatie vanwege het algemeen belang. Een dergelijk
voorschrift schendt - aldus de Congragatie voor de Geloofsleer -
de waardigheid en de onaantastbaarheid van de menselijke persoon.
Het feit dat „niet weinig theologen" afwijken van de traditionele
leer mag voor geen enkele katholiek een argument zijn voor
sterilisatie. De r.k. ziekenhuizen en het medisch personeel wordt
verboden mee te werken aan ingrepen die ten doel hebben om
zwangerschap te voorkomen.
In een commentaar typeert „La Civilta Cattolica" de sterilisatie
ironisch als het derde „geschenk" na abortus en euthanasie, dat
zekere stromingen van de moderne beschaving aan de mensheid
geven. Helaas wordt ook deze aanval op de waardigheid van de
mens - aldus het blad - in steeds bredere kring gepraktiseerd, vooral
als deel van de campagne voor de geboortebeperking.
Ook het Vatikaanse dagblad „Osservatore Romano" herinnert aan
de klassieke leer over geboorteregeling, zoals deze 25'juli 1968
omschreven werd in de encycliek „Humanae Vitae" en nu volgens
het blad met voeten wordt getreden door de bekende Duitse
Moraaltheoloog, pater dr. Bernard Haering, een redemptorist die in
Rome en in de V.S. doceert.
In zijn wekelijkse antwoordrubriek over huwelijksvragen in het
Italiaanse familieblad „Famiglia Cristiana" (oplage circa 2 miljoen)
had een lezeres pater Haering het probleem voorgelegd dat een
vierde kind nadelig zou zijn voor haar gezin en dat zij gezien haar
ervaring geen vertrouwen meer had in de periodieke onthouding.
In zijn antwoord herinnerde professor Haering aan de traditionele
leer over de tegenstelling tussen twee verplichtingen, onder andere
door de Franse bisschoppen verkondigd. Volgens deze leer moet men
de voorrang geven aan de voornaamste plichtZo is het mogelijk
- aldus Haering - dat twee gehuwden een voorbehoedmiddel kiezen,
mits dit niet tot abortus leidt, en dit gebruiken in goed geweten
en zonder schuldgevoel. Vorige maand ging pater Haering in het
familieblad op de vraag in of zijn raad in overeenstemming is met
„Humanae Vitae". Volgens Haering kan men de encycliek zowel
letterlijk als soepel uitleggen.
Volgens de moraaltheoloog G. Guzzetti, die Haering van repliek dient
in de „Osservatore", moet de encycliek naar de letter worden
toegepast. Prof. Haering schaart zich- aldus Guzetti - in de rij van
degenen die de encycliek uithollen, bijvoorbeeld in naam van het
recht van het geweten.
Guzzetti verwijt het blad „Famiglia Cristiana" het standpunt van
Haering te hebben gepubliceerd en hij adviseerd de priesters goed
na te denken of ze het populaire familieblad in hun kerken blijven
verkopen.
De opvatting die onder Lu
theranen in theorie en prak
tijk bestaat, dat eucharistie
ook zonder gewijde bedienaar
mogelijk is, is voor de r.k.
kerk onaanvaardbaar. Aldus
kardinaal J. Willebrands,
aartsbisschop van Utrecht,
die deze week sprak te North-
field in de Amerikaanse staat
Minnesota. Op uitnodiging
van het Lutherse St. Olafcol-
lege geeft hij er drie lezingen
in zijn funktie van voorzitter
van het Romeinse Secreta
riaat voor de Eenheid. Maan
dag ontving de kardinaal er
een eredoctoraat.
Kardinaal Willebrands ging in
zijn speech uitvoerig in op de
bediening van de eucharistie.
Hij herinnerde eraan dat de
Lutherse theologen in de sub
commissie over eucharistie
van de gezamenlijke werk
groep hadden gesteld: „Wij
kunnen niet zeggen dat de eu
charistie alleen kan worden
gevierd onder leiding van een
gewijde bedienaar". Het laat
ste concilie citerend, wees de
kardinaal erop dat de wijding
echter een voorwaarde is om
het Heilig Avondmaal te kun
nen leiden. Ook in de Lutherse
leer 'wordt de eucharistie door
gaans door een gewijde pastor
bediend. Hij benadrukte dat
Luther zelf, zelfs in geval van
nood, niet toestond dat de eu
charistie v/erd gevierd zonder
gewijde bedienaar.
Ook over de kerkelijke struc
tuur verschillen de opvattin
gen. „Wanneer het verkondi
gen van het woord en de be
diening van de sacramenten
eenvoudigweg worden be
schouwd als taken van het ge
meenschappelijk priester
schap van alle gelovigen, dan
is er geen overeenstemming
mogelijk met de r.k. kerk,"
aldus de kardinaal, die eraan
toevoegde, dat de bisschoppe
lijke structuur volgens de
katholieke en de orthodoxe
leer behoort tot het wezen van
de kerk en van haar eenheid.
Sterk benadrukte kardinaal
Willebrands dat de dialoog pas
in het beginstadium is. Men
heeft elkaar leren kennen en
waarderen, maar een lange
reeks problemen moet nog
worden opgelost. Ook tussen
Lutheranen en Hervormden
zijn er nog belangrijke ver
schilpunten inzake ambt en
wijding.
De kardinaal vroeg zich af of
de theologische werkgroep
van Katholieken en Luthera
nen al voldoende tot overeen
stemming was gekomen om de
resultaten formeel aan de ker
kelijke autoriteiten te kunnen
voorleggen. Verder stelde hij
de vraag hoe de documenten
kerkelijke documenten kun
nen worden. Van katholieke
zijde gebeurt dit door een for
meel antwoord van de bis
schoppenconferenties samen
met de paus, na zorgvuldig te
hebben nagedacht over de
reacties van de gelovigen en
van de theologen. De Lutherse
Wereldfederatie heeft echter
niet de bevoegdheid om de
Lutherse kerken bindende be
slissingen op te leggen. Boven
dien bestaat er over een aantal
vraagstukken geen eenslui
dend Luthers standpunt.
De kardinaal wees het verwijt
van de hand dat deze discus
sies alleen maar intellectuele
haarkloverij zijn of het vast
houden aan eigen prestige.
„Degenen die deze gesprekken
voeren zoeken oprecht om
trouw te zijn aan Christus, het
evangelie, aan de kerk zoals
hij deze heeft gesticht en aan
Vanuit deze trouw erkenr'
we," aldus kardinaal Wil3nri
brands, „dat de verschil^331
tussen ons nog van dien af111816
zijn dat er nog geen volledj»eld
kerkelijke gemeenschap lre
zijn en dus ook geen euchaf6^
tische gemeenschap."
Toch zag hij geen reden \'<^m
pessimisme. Reeds nu kunr—
christenen veel dingen sar»«
doen. Wie weet, hoe groot
inspanningen zijn om tot ef/~\
heid te komen, kan het n\_J
eens zijn met het wijd verbi
de standpunt dat de oecume
pas op de plaats maakt. "Qrli
geduld is een vrucht van he1
Heilige Geest," zo besloot kj^u
dinaal Willebrands zijn leziipr0
ierc
g
Vanwege de tiende ver
jaardag van „Populorum
Progressio", de in 1967
verschenen encycliek over
de bevordering van de ont
wikkeling van de volke
ren, heeft de pauselijke
commissie „Justitia et
Pax" (Gerechtigheid en
Vrede) een prijsvraag uit
geschreven. De deelnemers
moeten in een bijdrage
van 5000 a 8000 woorden
vanuit christelijk stand
punt schrijven over het
thema „Vrijheid, verant
woordelijkheid en solida
riteit onder de volkeren".
Inzendingen moeten uiter
lijk eind maart 1977 wor
den toegezonden in zes-
voud aan „Justitia et
Pax", Vatikaanstad. Er
zijn prijzen beschikbaar
gesteld van 1000, 700 en
400 dollar.
Onder de titel „De oecume
nische beweging, de feiten,
de dialoog" heeft de beken
de oecumenische deskundi
ge, professor dr. Charles
Boyer S.J. (91) een aktueel
naslagwerk van de oecu
mene gepubliceerd, zoals
het Vaticaanse dagblad
„Osservatore Romano" het
nieuwe boek typeert. In het
voetspoor van de Romeinse
strategie onderstreept pa
ter Boyer dat het allereerst
gaat om de toenadering
tussen de rk en de orthodo
xe kerken, die volgens hem
vandaag mogelijk is. Deze
groei naar de eenheid is
aldus Boyer niet alleen
een heilige plicht voor bei
de kerken, maar tevens een
voordeel voor de andere
kerken, die deze toenade
ring dan ook moeten be
vorderen.
De missie van de orde van
de kapucijners in Indone
sië is een zelfstandige pro
vincie geworden. De nieu
we provincie telt zo|n 200
religieuzen, van wie de
helft Indonesiër is. Van de
buitenlanders zijn er onge
veer 80 Nederlander. Ver
der zijn er Zwitsers en
Duitsers. Het aantal Indo
ier
nesische paters en breen
ders neemt de laatste j
ren snel toe. De orde is
Indonesië werkzaam op
eilanden Sumatra, Ser
wak (Borneo) en Sibolgy-
Provinciale overste weil
de uit Nederland afkomsf
ge pater Hub. Snijders (4^
die lange tijd directeur
geweest van het groots
minarie. Vice-provincia
werd de Indonesische
ter Thomas Saragi.
In een brief aan het Presi
dium van de Opperste Sovjet
hebben 28 christenen, beho
rend tot zes verschillende ker
kelijke gemeenschappen, zich
verzet tegen de discriminatie
van Russische christenen, die
in feite - zo stellen zij - als
tweederangs burgers worden
behandeld. Dit gezamenlijk
optreden van leden van ver
schillende kerken is nog nooit
eerder voorgekomen. Onder
hen zijn vertegenwoordigd de
Pinkstergemeente, de Adven
tisten, de Baptisten, de Kerk
van Christus, de Rooms-Kath-
olieke en de Russisch-Ortho-
doxe Kerk. De schrijvers, on
der wie zich zeer bekende fi
guren bevinden, vragen hun
mede-christenen om adhesie
betuigingen. Een afschrift is
toegezonden aan de Wereld
raad van Kerken, die van 24
tot 28 juli spreekt over de
vrijheid van godsdienst en
van geweten in die landen die
de verklaring van Helsinki
hebben ondertekend.
Onder de ondertekenaren van
de brief bevinden zich twee
Russische orthodoxe priesters;
Gleb Yakunin en Lev Regel-
son, die tijdens de assemblee
van de Wereldraad in 1975
voor opschudding zorgden
door hun uitvoerige brief over
de situatie waarin Russische
christenen zich bevinden.
Voor de eerste maal doen ook
dissidente Baptisten mee in
een actie, waarbij andere ker
ken betrokken zijn. Een van
hen is predikant Boris Zdoro-
vets. Zijn handtekening is te
vens het bewijs, dat hij on
langs uit een strafkamp ont
slagen moet zijn. De Rooms-
Katholieke Kerk, waarvan
acht leden tekenden, is die van
Litouwen, die relaties heeft
met de bewegingen voor men
senrechten in Moskou.
Tevens is de brief onderte
kend door de wiskundige Igor
Shafarevich, vooraanstaand
lid van de Beweging voor
Mensenrechten, die zeer sym
pathiek staat tegenover de
kerken. In de brief wordt ge
zegd, dat deze niet voorkomt
uit vrees voor de toekomst van
het christendom, „maar het
doet ons pijn", aldus de brief,
„dat de huidige situatie, waar
in de godsdienst in ons land
verkeert, ernstige schade aan
het land veroorzaakt en dit zal
ernstiger worden naarmate
het langer duurt".
De doelstellingen, waarop de
huidige houding van de staat
ten opzichte van de godsdienst
is gebaseerd, werden een hal
ve eeuw geleden ontwikkeld,
toen de totale vernietiging van
het geloof in God werd uitge
roepen als een in de naaste
toekomst te realiseren i'<L_
Maar het leven heeft aan^j
toond, dat dit een illusie w^i
De invloed van de godsdieij
wordt groter, jonge men%c]
voelen zich ertoe aangetrceei
ken. In deze nieuwe situat^
aldus de brief, moeten we n^a,
vasthouden aan standpuntf
die door het leven zelf tot^n.,
ondermijnd zijn. Pogingen
werkelijkheid te ontkenngu
zijn altijd gevaarlijk, voogCI
wanneer het essentiële elem^
ten betreft in het leven vJn(
een volk.