DE FLUWELEN
VINGERS VAN PIM
Koninkliike piloten:
Prins Bernhard
X?
BEELD
SPRAAK
HET „WIPPERTJE" ALS WERELDNIEUWS
NOS stelt film
Mannenhuis uit
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
Jazzconcours in Laren
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAANDAG 28 JUNI
De TROS-mensen van „Music all in" (Pim
Jacobs, Rogier van Otterloo en de leden van
diens orkest) hebben opnieuw een elpee vol
gespeeld met succesnummers. Allemaal ever
greens van een grote herkenbaarheid en op
gediend met een sudderend sausje, stukken
muziek waar je niet eens naar hoeft te
luisteren om het toch te horen.
Bij het beluisteren van deze plaat schoot ons
het adagio van de tachtigers in gedachten: „Ik
hecht aan woorden die als een man op me
afkomen." Zo hoort het in de muziek ook met
noten te zijn, maar zoals Pim met fluwelen
vingers in de toetsen tast, schitteren de schok
kende effecten door afwezigheid. Pim laat
zich al sedert jaren kennen als een pracht van
een pianist, die alle grepen van het jazz-
idioom beheerst, maar als zachtgeaarde per
soonlijkheid het criante in het wezen van de
muziek verdoezelt. En Rogier van Otterloo,
die normaal niet voor een vondst of een
pittige passage uit de weg gaat, voelt er niets
voor om Pim's pianistiek te overtroeven. Hij
beperkt zich tot wulpse violen en week koper
werk. Zo wordt alles glad gestreken, van
„How high the moon" tot „Over the rainbow".
Kurt Weill's „September Song", van oor
sprong van een puntige tonaliteit, zakt weg
in zoetgevooisde versmelting van het complete
instrumentarium. Toch gaat het om allemaal
mensen die het vak beheersen tot in de
vingertoppen en dat merk je soms wel, zoals
bij de inzet van „Meditation", maar veel te
vaak verwijlen we in ijle ruimten waar vage
muziek zich laat horen, niet muziek die je in
het hart pakt of je in de nerven grijpt. Het
swingt allemaal goed, maar het dwingt niet.
„Music all in" vormt dan ook typisch een van
de beste TROS-programma's. Het is allemaal
met zoveel suikeren vochten smeüig toebereid
dat je het niet eens hoeft te kauwen. Je kunt
het zomaar doorslikken en het is nog lekker
ook.
Ralph Inbar (links) ziet met genoegen aan, dat Rogier van Otterloo (midden) en Pim Jacobs weer
een mooi stukje evergreen met muzikale saus hebben overgoten.
Een wippertje uit de hogeschool van het
straatvoetbal werd een week geleden wereld
nieuws. Sepp Maier ging bij elke penalty bij
de beslissing van het Europees voetbalkam
pioenschap horizontaal naar de verkeerde
hoek, want aan elk schot gaat misleiding
vooraf en met de multiple choice van de vier
hoeken in het doel bestaat er 25 pet kans
op een goede afloop. Toen de Tsjech Panenka
de vijfde moest nemen, stuurde hij Sepp naar
links, waar hij sip bleef liggen, de bal ging
echter niet naar rechts. Nee, hij produceerde
gewiekst een weggooi-wippertje, waarop het
schoolplein octrooi bezit.
Voor dit wonder van voetbalwellust hebben
de kijkers in vele landen een hoop kijkgeld
moeten neertellen. Het is zeer de vraag of dit
terecht was. Om verschillende redenen. De
Tsjechische tv ving veel geld van alle landen
die de uitzendingen overnamen en daarnaast
zoveel reclamegelden van Westerse kapitalisti
sche instellingen, die met een bord rond het
veld zaten (zelfs werd hevig ingezoomd op het
merk van de bal waarmee gespeeld werd), dat
het wel een gesponsorde uitzending naar
Amerikaans model leek. Maar ja, er werd op
de eerste avond na uitstekend voetbal gepre
senteerd, zodat gesproken kan worden van
een exploitabele manifestatie en daarvoor
moet ook in communistische landen dik voor
betaald worden. Met deze zienswijze scharen
wij ons geheel achter de voetbalbond. Maar
deze bond, althans de KNVB erkent, dat de
bond wegens een samenspel van maatschap
pelijke verplichtingen gehouden is mede te
werken aan de mogelijkheid van berichtge
ving, zoals het heel fraai wordt geformuleerd
in het rapport „Vrije nieuwsgaring", dat de
KNVB liet maken, toen zij de NOS wilde laten
weten waarom zij in het komende seizoen
meer geld wil zien voor voetbalflitsen. De
KNVB vindt dus, dat zij het volk het nieuws
moet bieden, dat in een voetbalwedstrijd ont
staat. Dat kan een doelpunt zijn, een ernstige
blessure, maar evenzeer elke onverwachte
ontwikkeling. Nu, dat wippertje was zelfs
voor de geheide doelwachter Maier, een ken
ner tussen de palen al schopte Neeskens hem
een keer zowat met bal en al in het net, een
zo onverwachte wending en variant tevens op
de huidige voetbalwetenschap, dat het een
nieuwsfeit opleverde, die we gratis thuisbe
zorgd hadden kunnen en moeten krijgen.
We pluizen dit allemaal maar eens nauwkeu
rig uit, omdat de NOS met een tegenrapport
gekomen is op het eerder genoemde rapport
van de KNVB, waarin de professorale juristen
Van Maarseveen en Slagter hun licht laten
schijnen op de kwestie van betalen of niet,
die momenteel tussen NOS en KNVB speelt
en waarvan afhankelijk is of we de komende
winter weer de nodige doelpuntjes op het
scherm krijgen.
Van beide rapporten publiceerden we eerder
al een korte inhoud. Omdat de NOS zich op
het standpunt stelt, dat er recht op vrije
nieuwsgaring bestaat, d.w.z. het recht om
inlichtingen te verzamelen en die wereldkun
dig te maken, toont de KNVB in haar rapport
aan, dat noch de grondwet noch internationa
le overeenkomsten, die door ons land zijn
onderschreven, dit recht erkennen. Zeker niet
mag de nieuwsgaarder daaraan het recht
ontlenen vrij toegang te hebben tot het parti
culier terrein van een ander. De KNVB noemt
een voetbalwedstrijd een exploitabele mani
festatie, waarvoor kosten zijn gemaakt en
waarmee geld moet worden verdiend. Voor
elke vorm van reportage zou er dus geld op
tafel moeten komen. Ook een film kan niet
zomaar worden uitgezonden. Daarvoor moet;
betaald worden aan de distributeurs, onge
veer een halve ton per film. Wij kunnen de
KNVB in die opvatting wel volgen. Ook de
vrije toneelprodukties gaan niet direct het
scherm op, maar pas tegen betaling als de
tournee achter de rug is. Het kost allemaal
een hoop geld en daar wil men uiteraard een
en ander van terug zien.
Nu vragen de juristen van Maarseveen en
Slagter, die rechten doceren aan de Rotter
damse universiteit, zich evenwel af of die
opvatting houdbaar is. En daarover gaat het
nu in hun rapport. De argumenten, die zij
aanvoeren en waarvan we er hier een reeks
aanstippen, klinken ons minstens zo plausibel
in de oren.
Allereerst wordt een uitspraak van minister
Van Agt aangehaald, dat voetbal boven de
privaatrechtelijke sfeer is uitgegroeid en dat
het 'een algemeen belang is geworden. De
KNVB noemde het zelf eerder in zijn „Nota
betaald voetbal" een overwonnen standpunt,
dat voetbal een zakelijke onderneming is
waarvan verwacht mag worden dat het zich
zelf bedruipt. Daarop baseert de KNVB haar
claim op overheidssubsidie, welke claim
wordt geaccepteerd door minister Van Doorn
van CRM, die in de „Nota sportbeleid" liet
opnemen, dat sport en zeker ook voetbal een
maatschappelijk verschijnsel van grote bete
kenis is geworden. De KNVB profiteert gelde
lijk in ruime mate van dit inzicht en strijkt
per jaar meer dan een miljard op aan over
heidsgelden, nog los van de publieksgelden
die via de toto binnenkomen, jaarlijks vijf tot
tien milioen.
KNVB en NOS zijn niet uitsluitend te be
schouwen als particuliere organisaties, die
produkten afzetten, welke met geld of kijk-
dichtheidscijfers worden betaald. Hun onder
linge verhouding kan men redelijkerwijs niet
vaststellen zonder rekening te houden met het
publiek. Zij zijn beide service-organisaties, die
werken met gemeenschapsgelden en die resp.
voorzien in sportieve rekreatie en informatie.
Het touwtrekken tussen die twee verzwakt de
positie van de consument en die dient een
stem in het kapittel te hebben waar diens
belangen aan de orde zijn. Omdat KNVB en
NOS zich ten doel stellen te voldoen aan de
behoeften van de consument op het terrein
van dé passieve recreatie en omdat de consu
ment in welke vorm dan ook bijdraagt tot het
instandhouden van beide, heeft de consument
recht op de informatie waarover zij beiden
beschikken. De belangen van de consument
komen in botsing als NOS en KNVB elkaar
niet zouden weten te vinden.
De heren Maarseveen en Slagter baseren hie
rop hun conclusie, dat de KNVB het (zij het
nog ongeschreven) recht mist om baten te
plukken van exploitabele manifestaties en dat
de NOS een zodanig redelijke vergoeding
dient te betalen, dat de KNVB financieel
verantwoord kan blijven draaien.
Mocht het beroep op de publieke functie van
de KNVB falen, dan verdient het aanbeveling
op de KNVB druk uit .te oefenen via voor
waarden, te verbinden aan toekenning van de
overheidssubsidie. Het <vare immers toch te
dwaas, vinden de beide hoogleraren, indien
het rijk, de provinciale en gemeentelijke over
heid enerzijds met aanzienlijke bedragen de
sportorganisaties, waarónder de KNVB, subsi
dieert en anderzijds zou moeten ondervinden,
dat het rijk genoopt wordt tot verhoging van
de omroepbijdrage, omdat diezelfde KNVB
ook nog eens langs de weg van buitensporige
verhoging van de vergoeding aanspraak
maakt op kijkgeld. De overheid staan midde
len ten dienste om hieraan beperkingen te
stellen, opdat „misbruik van omstandigheden"
door de KNVB, die in een monopoliepositie
verkeert, wordt voorkomen.
Op berichtgeving over sportzaken heeft het
publiek zonder meer recht, aldus de samen
stellers van het rapport. Wie meent de nieuws
media, die deze berichtgeving verzorgen, de
feiten te mogen onthouden of te kunnen
verbieden de feiten anders dan tegen betaling
bekend te maken, betreedt een zeer gevaarlij
ke weg.
De KNVB dreigt te verzeilen in een dubbel
hartige houding. Want verlangt zij enerzijds
meer geld van de NOS voor elk doelpunt, ja
zelfs voor doelpuntloze wedstrijden waarvoor
elke zakelijk denkende voetbalclub eigenlijk
het entreegeld zou moeten terugbetalen (wie
laat zich met een lege zak naar huis sturen
als hij een pond suiker koopt en betaalt?),
anderzijds vindt de KNVB dat zij gehouden
is mee te werken aan de mogelijkheid van
berichtgeving, telkens als er sprake is van een
nieuwsfeit rond een voetbalwedstrijd. Elk
doelpunt heeft de waarde van een nieuwsfeit
(er ontstaat iets wat er voordien niet was) en
dit zou de KNVB blijkens eigen standpunt
gratis ter bezichtiging op de tv beschikbaar
moeten stellen.
In dit opzicht heeft de UEFA dezelfde plich
ten als de KNVB. Terwijl NOS en KNVB de
komende maanden onderling zullen moeten
uitmaken wie aan het langste eind trekt,
blijven wij ons vergenoegen met het beeld van
het driemaal herhaalde wippertje in Belgrado,
een nieuwsfeit omdat dit een beslissing ople
verde in de finale tussen Duitsland en Tsje-
choslowakije, een nieuwsfeit ook omdat dit
wippertje op het begin duidt van een nieuwe
ontwikkeling in het Europese voetbal wezen,
n.l. de terugkeer naar de bron van alle voet
bal, het straatvoetbal. Voor dit wippertje was
vooraf dik kijkgeld betaald aan UEFA en
Tsjechische tv en wat we met dit stuk hebben
willen betogen en aantonen is dat we als
kijkers recht menen te hebben op teruggave
van minstens een deel ervan.
Het is bekend dat Prins Bern
hard een zeer enthousiast en
bekwaam vlieger is. In de loop
der jaren heeft de prins talloze
keren de stuurknuppel gehan
teerd van een groot aantal ui
teenlopende vliegtuigtypen.
Hoe de prins dit heeft ervaren,
is te zien in een Britse tv-döcu-
mentaire die de AVRO van
avond op het scherm brengt
onder de titel „Koninklijke pi
loten: prins Bernhard". Deze
documentaire wordt uitgezon
den ter gelegenheid van de
65ste verjaardag van de prins.
Ned. I, 21.50 uur.
Mash
In de serie MASH, spelend in
een veldhospitaal tijdens de Ko
reaanse oorlog, hebben Haw-
keye en Trapper het druk met
het vermaken van hun favoriete
verpleegsters. Daarbij komt de
fanatieke kolonel Flagg weer in
actie en hij treedt genadeloos
op.
Ned. 1,19.05 uur.
Ouwe baas
Sam Cobett, die bij zijn schoon
zoon en dochter inwoont, loopt
in de-serie „M'n ouwe baas" de
laatste tijd overal tegenop. Ei
genlijk zou hij een nieuwe bril
moeten hebben, maar dat ont
kent, Sam.
Ned. 1,19.30 uur.
Clive Dunn als Sam, die
eigenlijk aan een nieuwe
bril toe is.
een ontvluchte Duitse herder.
De herdershond steelt deze keer
een hot-dog en vlucht daarmee.
Nick verstopt hem, wanneer Joe
wordt achtervolgd, waarna de
achtervolgers de andere kant
worden opgestuurd.
Ned. II, 19.05 uur.
Grote weg
Run, Joe
„Bon voyage" is de titel van de
aflevering uit de serie voor de
jeugd „Run, Joe, run", waarin
het gaat over de avonturen van
Sonny Pruitt en Will Chandler,
de twee jongens van de grote
weg, nemén een andere weg -
dan de gebruikelijke, omdat
Will zo graag van het landschap
wil genieten. Dat landschap is
wel mooi, maar ze treffen ook
een auto aan die door kogels is
Musical West
In het TROS-programma Glen
Cambell, The Musical West
praat John Wayne over het wil
de westen en Glen Cambell
zingt liederen zoals Oh Susanna,
I'm so lonesome I could cry en
Peacy in the valley. Met Burl
Ives zingt hij een medley van
klassieke songs, over Billy the
Kid, John Hardy en Jesse Ja
mes. Bovendien worden heel
wat wild-west taferelen getoond
in een speciaal hiervoor omge
bouwde studio in Engeland.
Ned. II, 22.30 uur.
Morgenmiddag,
De NCRV zendt morgenmiddag
het sprookje „De Jonkvrouwe
en de draak" uit. Een verlegen
ridder is verliefd op een jonk
vrouw, maar hij maakt geen
schijn van kans, want om haar
te kunnen huwen moet hij eerst
een woeste draak verlaan. Doet
hij dat niet, dan gaat een op
schepperige krachtpatser met
haar vandoor.
Dinsdag Ned. 1,14.00 uur.
Liefde en tijgers
Een speelfilm vol romantische
circusavonturen is „Liefde en
tijgers", waarin dompteur Ma-
rat wordt gedwongen zijn
vrouw met de tijgers in de
kooi te laten optreden. De
vrouw krijgt nu alle eer en
Marat wordt danig jaloers.
Dinsdag Ned. 1,14.25 uur.
HOU HET
SCHERM
IN
HET OOG
NEDERLAND I
NOS
j 18.30 Tour de France
18.55 Journaal
AVRO
19.05 M.A.S.H.
19.30 M-n ouwe baas
19.55 McCoy
NOS
21.35 Journaal
AVRO
21.50 Koninklijke piloten: prins
Bernhard
22.40 Symbiose
NOS
22.44 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Run, Joe, run!
19.30 Doctor Who
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Jongens van de grote weg
21.15 O moeder, wat is het heet
21.45 AktuaTV
22.30 Glen Cambell the musical
west
NOS
23.20 Journaal
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Detective Harvey
20.00 Journaal
20.15 Report
21.00 Sterren in de studio
21.45 Met de communisten
ren?
22.30 Journaal
DUITSLAND I
WDR
18.00 Nieuws uit Noordrijnland-
I Westfalen
DUITSLAND II
18.20 Geheimagent 0014
18.55 Mainzelmënnchen
19.00 Journaal
19.30 De negen
20.15 Gezondheidsmagazinj
xis
21.00 Journaal
21.15 Pas si mechant que Q
23.00 Journaal a
BELGIE
NEDERLANDS
18.55 Barbapapa
19.00 Klein, klein kleutertje
19.15 Sporttribune
19.39 Mededelingen
19.45 Journaal
20.20 Micro-macro
20.50 De kroniek van de fj
Adams i
21.50 Nieuwsgierig als een',
23.00 Journaal
NEDERLAND I
NCRV he
14.00 De jonkvrouw en dj ge
14.25 Liefde en tijgers ba
J0f
HILVERSUM I
18.00 (S) Wij hebben een woord voor
de wereld. 18.30 Nws. 18.41 (S) De
Trekvogels. 19.00 Ronduit. 19.40 (S)
Bijbels perspectief. 20.00 (S) Achter de
horizon van het zomergebeuren. 21.15
(S) Rep. EO-landdag (2). NOS: 22.00
Voor blinden en slechtzienden. 22.15
(S) Lichte gramm. muz. 22.25 Bond
zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 22.40
(S) Hier en nu. VERONICA: 22.55 Vero
nica op 1akt.Jnf. en muz.
HILVERSUM II
19.00 (S) Muziek in uw straatje.] u
(S) Met uw instemming. 20.00, re
20.05 (S) Radio Kamerork. met de
21.05 Orgel en klavecimbel. 21) ge
Literama. Shakespeares Leer om] W(
NOS: 23.00 Met het oog op mj
(23.05 Akt. ouerz. 23.20 Den Haa;
daag. 23.52 Even ontspannen vo| ee
slapen gaan.) 23.55 Nws. i va
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank
NOS-Maal. AVRO: Let's twist!
20.02 Radiojourn. 20.05 (S) Sup le'
Dreammachine. 21.02 (S) De Ne§i ge
jazz-show. 22.02 Radioiourn. 21 7Q
Blues, Ballads Beat. 22.55 Met
(S) Candlelight-show. (0.02 Radic,
1.02 (S) Continu de nacht door.
HILVERSUM I
HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02
Dag met een gaatje. (7.30 Nws. 7.41
Radiojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor
de huisvr. 8.45 Prog. overz. 8.50 Mor
genwijding. 9.00 De platenkeuze van
Willem Strietman, 10.00 Radio Lawaai-
papegaai. 10.10 Arb. vit. (10.30 Nws.
10.33 Radiojourn) 11.30 (S) Rondom
twaalf. (11.55 Beursber.) 12.26 Med.
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht.
13.25 'n Middagje AVRO (15.30 Nws.
15.33 Radiojourn) OVERH. VOOR: 17.20
Mens en samenleving. 17,30 Nws. 17.32
Radiojourn. 17.50 (S) Muzikaal gemoti-
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54
Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade. 9.10 Schoolradio (9.35 Water-
st.) 10.00 De letter M. (11.00 Nws. 11.30
Ouder worden we allemaal, bejaarden-
prog.) 11.55 Scheepspraat. 12.00 Vijf
tellen na nu.OVERH. 12.49 uitz.
voor de landbouw KRO: 13.00
13.11 Echo magazine. 13.40 Opm
gels. 14.00 Schoolradio. 15.00 r'
wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03
Disch ontvangt op zijn spreekuur*
(S) De hutsgeklutste kinderspelerf
(S) Country tirr
17.55 Med.
HILVERSUM III
17.45 Verki
VARA: 7.02 (S) Gesodemeurder^l
(S) Pep op drie. 11.03 (S) DrieL
op verzoek van mensen uit de srf
reld. 12.03 (S) VARA's zoekft.
14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03 (S)s t
top'20 en de Tip-LP. 17.03 (S)|
Laqarde.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S)
9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeek
(S) Het kind en wij. 10.00 (S) Opii
tot twaalf. 12.00 (S) Intermezzo.'
beelH
Tour de France op radio en tv
De NOS geeft vanavond op Ned. I een samenvatting van de laatste
kilometers en de aankomst van de etappe van de Tour de France
Le Touquet Paris Plage naar Bornem van 18.30 tot 18.50 uur.
De radio geeft via Hilversum 3 een nabeschouwing van 18.30 tot
18.35 uur. Morgen wordt van 8.00 tot 9.45 en van 13.30 tot 16.15
uur bericht over de tijdrit van Leuven naar Verviers.
John WByne praat over
het wilde westen in Glen
Campbell, The Musical
West.
HILVERSUM De in het NOS-
televisie-programma van
woensdag 30 juni geplande
Zweedse televisiefilm Men's
hostel (Mannenhuis) komt te
vervallen. Er zijn problemen
gerezen met de vertaling waar
door de flim niet tijdig voor
uitzending gereed is. Zij zal op
een later datum worden uitge-
zonden. j
Er voor in de plaats komt de-
zelfde tijd 20.00 tot 21.30 uur via
Nederland I de film Robinson
Crusoe naar het wereldver
maarde boek van Daniël Defoe.
HILVERSUM De NOS-radio organiseert dit jaar weer een
Laren-Jazz-podium, een amateur en semi-professioneel jazzconcous
voor Nederlandse groepen en solisten, dat wordt gehouden van
dinsdag 10 tot en met zaterdag 14 augustus in Singer in Laren
(N-H).
Het Laren-Jazz-podium vormt een onderdeel van het internationaal
jazz-festival Laren 1976, dat dit keer wordt georganiseerd door
Singer en door Nick Vollebregt's jazz-café in Laren, in nauwe
samenwerking met de AVRO, NOS en VARA. Het podium wordt
gehouden op de middagen van dinsdag 10 tot en met vrijdag 13
augustus in de tuinzaal van Singer. De finale is zaterdagmiddag
14 augustus. Deze wordt door de NOS-radio opgenomen voor latere
uitzending.
NOS sprak met Rockefeller en Humphrey
Hilversum Klaas Jan Hindriks heeft voor Als oriëntatie op de beide partij conferenties in
het NOS-televisie-programma Panoramiek ex- juli en augustus, waar de Amerikaanse politie-
clusieve gesprekken gehad met twee Ameri- ke partijen hun candidaat aanwijzen voor de
kaanse toppolitici, vice-president Nelson Roc- presidentsverkiezingen in november, zal de
kefeller en senator en oud-vice-president Hu- NOS-televisie de twee gesprekken op een nader
bert Humphrey. Beiden.spraken een half uur bekend te maken datum uitzenden,
over de politieke toekomst van Amerika.
Hoe warm' het dit weekeinde
eigenlijk wel was, drong pas in
volle hevigheid tot mij toen ik
toenik zaterdagavond de Ameri
kaanse tv-film „Verkrachting"
tot mij nam, aan het slot waar
van de dader na een vele minu
ten durende achtervolging werd
overmeesterd. Alleen het kijken
naar de slopende verrichtingen
van de mannen, die letterlijk
door ruiten gingen, deden mij,
ofschoon toch alles tegen elkaar
openstond, hevig transpireren.
De TROS -had die film beter tot
het winterseizoen kunnen bewa
ren. Nog beter had zij haar in
het geheel niet kunnen verto
nen. Want hij was van een ont
moedigend voorspelbare door
zichtigheid. Waarschijnlijk heeft
die jongens een „psychologische
thriller" voor ogen gestaan.
Maar die psychologie was er een
van de in de gegeven omstan
digheden overigens niet eens zó
onwelkome koude grond.
Wel had de TROS eerder op de
avond een kleine verrassing
voor ons. Toen werd „Koning
kind" voor ons vertoond. „De
wetten van volwassenen gezien
door de ogen van een kind".
Natuurlijk werd er ook in de
richting van VARA's Koning
Klant geknipoogd. Maar het
aardigste was toch, dat het pro
grammaatje doortrokken was
van een zeer prettige, ironische
toon, die terecht de bemoeizuch
tige tendensen in de kringen
van de „opvoedende mensheid"
hekelde. Jos Brink en Lia Ka
ron brachten het met een onbe
kommerde slagvaardigheid. Zij
zullen wel erg blij zijn geweest
met de geroutineerde mede
werking van een acteur als Je
rome Reehuis. Net als onderge
tekende trouwens. Hij, Reehuis,
bezorgde ons een uitstekende
komische typering van de direc
teur van een „Sucretella"-fa-
briek. Dat was bij Ton van
Duinhoven af.
Willem Ruis kwam met zijn der
de, tevens laatste show. Er werd
niet vermeld of de zaak straks
m<F
de fei
nog wordt voortgezet,
daar geen overwegende li
ren tegen kunnen hebbenjpu
ven het feit dat de omra te
reld nu eenmaal zonderitre
niet schijnt te kunnen drjter
maar bij een eventuele peni
gatie moet dat spelletje rrten
panel er natuurlijk wordaer
gelicht. Drie voorstellingeijrle
ben wel geleerd dat dawa:
geen chocola valt te ni_
Zelfs niet door Rijk de G
of Harry Mulisch. Wat la<k
noemde overigens betreft
den van mijn leven heb ij
zo'n juiste man op zo'n vel.
de plaats zien zitten. jl(
„Kom mee naar bttiten:
maal", zei de NCRV giste
tegen ons. Een ietwat
scherts. Want wie wilde li
moest natuurlijk binnenbEU
En hij zag dan een aardifiefi
medie van Mike Leigh ovtj.3d
merkwaardig vegetariscling
taarspelend en principes urn
gend echtpaar, dat kanïn i
moeilijkheden te krijgen rmde
kele spaarzame gasten ojiar
verder geheel verlaten can^ j
terrein. Er werd goedaardjjzj
spot gedreven met de al tbp|
ginselvasten onder ons e£rc
was best amusant om n4m
kijken. Menigeen echterat
waarschijnlijk met mij eer; v
delijker slot of althans iety,
een ontknoping aan het spelde
hebben willen zien. NadieJ
men nog kijken en
naar „Meeting mr. Ives
opname van een opvoer
„Carré" in Amsterdam,
werd al besproken door
ziekrecensenten. Afgaand
wat ik op het scherm waa
moet ik zeggen, dat deze
rekte nogal melige revue
naar ik hoop niet represe
kan worden geacht voor
halte van het „Amerika
Holland Festival in zijn
In ieder geval was zij het
niet voor het werk van
ponist Charles Ives, die
wat anders afleverde
grapjasserige deuntjes.
HERMAN HOF