„Meisjes van de
weeffabriek" voelen
zich teveel betutteld
HARDE WAARHEID IN
„HET ELFDE UUR"
3
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE DONDERD
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
WOENSDAG 23 JUNip
ROB
Met Rob Out als bezig baas
je in de weer voor de V(ero-
nica)00 schijnen er nogal
eens complicaties in de per
soonlijke sfeer op te treden.
Zelf zegt Rob, dat zijn han
den nergens verkeerd voor
staan en dat hij als directeur
bereid is om een kopje kof
fie te halen voor de nederig
ste medewerker of -ster. Dat
verlangt Rob ook van ande
ren en dat betekent, dat als
hij plotseling zonder sigaret
ten zit hij aan willekeurig
iemand in zijn omgeving op
draagt om voor een nieuw
pakje te zorgen. Niet iede
reen voelt zich echter zo'n
willekeurig iemand en on
langs was er dan ook een
Veronica-mcisje, dat zei dat
zij er niet voor aangenomen
was om sigaretten voor
mijnheer te halen. Rob ont
sloeg haar toen op staande
voet. Dit meisje zocht steun
bij een ander Veronica-meis-
je en tenslotte zelfs bij me
vrouw Budie, de vrouw van
slagen regende. Als Rob al
zijn mensen om een pakje
regisseur Henny Budie. Kor- sigaretten naar huis stuurt,
torn, het is een hele heisa wodt Veronica natuurlijk
geworden, waarbij het ont- nooit een grote omroep.
MARY
"De bedelaar van Parijs"
heet de jongste plaat van Ma
ry Bey, beter bekend als de
Zangeres Zonder Naam. Zij
zegt: "Ik ben helemaal geen
droevig type. Ik ben zelfs een
heel optimistische vrouw, in
staat andere mensen op te
beuren als ze in de put zitten.
Daarom sta ik voor honderd
pet. achter het genre dat ik
zing. Als je zulke liedjes
brengt als die van mij, dan
moet je daar wel in geloven".
Op haar elpee zingt zij sa
men met haar broer Jerry
Bey over allerlei smartelijke
dingen, waarbij haar hart
vooral uitgaat naar die Parij-
se bedelaar, die aangweezen
is op een zwervend bestaan,
omdat zijn rusteloze hart
geen burgerbaantje am
bieert
CATHERINE
y .fprrw
De Parijse Catherine Ferry, die onlangs op het Eurovisie
Songfestival in Den Haag met "Un, deux, trois" 'zich een-
twee-drie naar de tweede plaats zong, werd dezer dagen in
Hilversum gesignaleerd. Zij verbleef daar om voor de NCRV
radio-opnamen te maken, die intussen zijn uitgezonden.
Mogelijk heeft zij hier en daar ook nog een studio aangedaan,
al was het maai* die van „Top-pop", omdat zij intussen een
nieuwe single op de markt heeft gebracht. Zij hoopt, dat
die het net zo goed gaat doen als "Un, deux, trois". Haar
leven zit toch al vol onverwachte dingen. Toen de Franse
deelnpmer voor het Songfestival werd gezocht, noemde ie
mand toevallig haar naam, omdat toen haar liedje juist op
single was gekomen. Als volkomen onbekende werd zij toen
tweede.
GERRIT
Van dichter Gerrit Komrij,
die ook over tv schrijft, zou
je menen, dat hij bij literai
re programma's aan radio en
tv gekluisterd zit. Mis Van
"Literama" van NCRV-radio
heeft hij de buik vol, want
daarin gaat het over christe
lijke literatuur en die be
staat volgens hem niet. „Ba-
bel" van de KRO vindt hij
wat breder, maar daar wil
hij verder weinig over zeg
gen, omdat hij er zelden
naar luistert. „Open boek"
van Wim Hazeu op de TV
acht hij de grootste onzin
die er bestaat. Wat zou hij
dan doen als hij het voor het
zeggen kreeg in Hilversum?
Gratuite vraag. Zijn ant
woord volgens de VPRO-
gids: "Het hele zootje er uit
gooien en opnieuw beginnen.
Ja, het hele zootje opblazen.
Er zijn mensen genoeg. Je
citeert maar een vloek van
me. Zo'n vloek zou een com
mentaar van mij zijn op de
literatuur op radio en tv".
PIET
Piet Ekel, alias Malle Pietje,
ziet er momenteel evenals
zijn vrouw erg mal uit. Vrij
wel tegelijk met zijn vrouw
kreeg hij geelzucht, een ziek
te die hen beiden voor enige
maanden aan bed en huis
kluistert. Pietje liet weten,
dat hij na zichzelf in de spie
gel te hebben bekeken, een
ogenblik heeft overwogen
om een paspoort voor China
aan te vragen. Daar zouden
ze hem tenminste kunnen ac
cepteren op het scherm met
zijn gele gelaatskleur.
IKON-tv, veelal in de weer
om jonge volwassenen weg
wijs te maken in de leefwe
reld van anderen, heeft drie
reportages gewijd aan Honga
rije, nl. aan fabrieksmeisjes,
aian scholieren en aan een
vrouw die in huwelijk en
werk moeilijkheden onder
vindt Vanavond op Ned. I om
19.05 uur krijgen we als eerste
„De meisjes van de weeffa
briek" te zien, welke film in
teressant vergelijkingsmate
riaal oplevert voor de situatie
in ons land.
Alle drie films en zeker ook
deze zijn in staat af te rekenen
met een aantal misverstanden,
die er hier bestaan over de
toestand in de landen achter
het IJzeren Gordijn. Dat daar
grauwe, armelijke omstandig
heden heersen met dagelijks
mensen in de rij voor een
brood is onjuist. Het econo
misch herstel van het westen
kwam na de oorlog sneller op
gang weliswaar, maar in de
Oostbloklanden leeft de econo
mie danig op.
Dat verschaft deze communis
tische samenlevingen, zeker
ook in Hongarije, een levendig
aanzien, dat bepaald wordt
door mensen die er zin in heb
ben. De druk van het commu
nisme viel de Hongaren des
tijds al te zwaar, maar na de
opstand in 1956 werden vrijhe
den ingevoerd, waarbij iede
reen zich wel voelt. Om een
voorbeeld te noemen krijgt de
geestelijkheid ruimte en geld
om te werken.
Waarmee niet gezegd wil zijn
dat iedereen daar nu tevreden
en in vrede leeft De twee 16-
jarige werkende meisjes Erz-
sebet en Jerlia, werkzaam in
een weeffabriek, vergaat ho
ren en zien temidden van de
machines. Zij zijn blij, dat ze
zich van tijd tot tijd mogen
terugtrekken in de „stilteka
mer", waar men gezellig onder
eikaar kan zijn. In ons land
geldt weven als mannenwerk,
maar omdat in het communis
tische systeem man en vrouw
gelijk zijn, worden vrouwen in
de industrie niet ontzien. Zij
verdienen ook evenveel. Beide
meisjes zijn gesteld op de
sfeer in de fabriek, ook al
worden er hoge eisen gesteld,
omdat de fabrieken bezit van
de gemeenschap zijn. Als je in
het westen al weg kunt lopen
bij een baas, aan de gemeen
schap kun je je niet onttrek
ken. De gemeenschap op haar
beurt biedt de meisjes echter
ook kansen om studies te vol
gen en later voor een meer
intellectueel of creatief beroep
in aanmerking te komen.
Veel meisjes in de fabriek ko-
De twee meisjes van de weeffabriek Erzsebet en Jerlia voelen zich tamelijk
gelukkig in Hongarije, maar vinden wel dat ze teveel betutteld worden.
men van het platteland. Vaak
is er bij hen sprake van een
voorkeur voor het werken in
een grote stad, omdat zij dan
weg zijn van thuis en van de
betutteling van oudsher, die
hierin bestaat dat je scherp in
de gaten wordt gehouden en
dat ouders en familie evt. een
man voor je uitzoeken. Ver
van hun woondorp echter ko
men zij terecht in het fabriek-
sinternaat, waar vaak zo stren
ge regels heersen dat die de
meisjes aan een klooster doen
denken. Zij vinden zichzelf
oud en wijs genoeg voor wat
meer vrijheid.
Dat strenge internaatsleven
wordt door sommigen geweten
aan de restanten van de intus
sen verdwenen overheersing
door de kath. kerk. Het lijkt
meer voor de hand te liggen
als oorzaak daarvoor aan te
zijzen de invloed van het nog
jonge communisme, dat geen
erotische escapades duldt (zie
de Chinese communes), omdat
alle energie moet worden inge
zet voor het scheppen en in
stand houden van het commu
nistische welvaartsparadijs.
Een aanwijzing daarvoor vindt
men in de behandeling van de
meisjes in de internaten. Zij
die zich onderscheiden door
goed gedrag - althans naar het
inzicht van de leiding - hoeven
maar met vieren een kamer te
delen; de meisjes die het wat
gemakkelijker nemen met hun
zessen. Als de meisjes het leer
proces achter de rug hebben,
mogen zij zelfstandig op ka
mers gaan wonen. Daar wordt
niet overmatig veel gebruik
van gemaakt, want de kamers
zijn duur en bovendien hech
ten de hospita's aan de naam
van hun huis, hetgeen in de
praktijk neerkomt op betutte
ling.
Volgens regisseuse Hillie Mole
naar en interviewster Erika
Dedinzsky zijn deze proble
men volop in discussie bij
daarvoor gevormde gespreks-
commissies, die aan al te na
drukkelijke vormen van tucht
een einde willen maken. Zij
hebben in Hongarije in hoge
mate in vrijheid kunnen wer
ken, zeggen zij zelf, al is het
wel zo, dat je voor het betre
den van bedrijven en benade
ren van autoriteiten in het be
zit moet zijn van vergunnin
gen, waaraan vragen vooraf
gaan omtrent de preciese be
doelingen van de activiteiten.
Het geloof speelt in het open
bare leven van de jongeren
niet meer zo'n grote rol. Zij
kunnen het aantal keren tel
len, dat zij naar de kerk zijn
geweest. De beide meisjes zijn
wel gedoopt. Zij geloven in het
bestaan van God, maar wor
den door de communistische
jeugdbond te zeer in beslag
genomen dan dat zij veel tijd
aan geloofsactiviteiten zouden
kunnen besteden. Wel komen
zij graag in kerken waar
kunstschatten zijn te bewonde
ren. Vanaf de kleuterschool
worden de Hongaarse kinde
ren met kunst vertrouwd ge
maakt.
Erzsebet en Jerlia dreigen op
de duur bij het werk op deze
fabriek blijvende beschadi
ging van het gehoor op te
lopen. Maar daar willen zij
niet aan denken. Erzsebet
grijpt trouwens de kans aan
op gymnasiumstudie. Wie wil
mag studeren, maar iedereen
die studeert moet van tijd tot
tijd in een fabriek werken,
omdat die van de gemeen
schap is en draaiend moet
blijven.
TON OLIEMULLER
Lee Towers treedt op in
Veronica totaal (2).
De Poolse tv-film „Het elfde
uur" handelt over een man die
naar de dokter stapte omdat hij
hevig pijn lijdt. De arts ver
wijst hem naar een specialist
en een blik op het verwijsbrief-
je levert de man de ervaring op
dat hij kanker heeft. En dus
nog kort te leven. Van dat mo
ment af verandert hij volko
men; thuis en op zijn werk zegt
hij de waarheid en hoe hij er
precies over denkt en zo maakt
hij zich onmogelijk. Hij verlaat
het bedrijf en zijn vrouw. Maar
als de operatie achter de rug is,
moet de man inzien, dat hij
zichzelf te pakken heeft gehad.
Een pijnlijke conclusie.
Ned. I, 20.00 uur.
Van gewest
Van gewest tot gewest brengt
„de dertien dorpentocht" die
burgemeester drs. Rinse Zijlstra
eind vorig jaar maakte om ken
nis te maken met de inwoners
van Smallingerland en de der
tien omringende dorpen. Hij
had iets goed te maken, want
zijn leus: „Smallingerland, zeg
maar Drachten" viel niet zo best
bij de inwoners van die dorpen.
Drs. Zijlstra, Fries, legde de
tocht gedeeltelijk per schaats af,
kreeg een geit, twee zwanen en
meer cadeaus. In dit program
ma van drie kwartier wordt
voornamelijk Fries gesproken.
Ned. 1,19.05 uur.
Zoo
De NOS brengt een oude, maar
immer boeiende film van Bert
Haanstra op de buis: „Zoo"
waarin impressies worden gege
ven van de gedragingen van
mens en dier. Haanstra maakte
gebruik van een verborgen ca
mera en bereikte daarmee bij
zondere effecten.
Ned. I, 21.20 uur.
Veronica
De VOO brengt weer een Vero
nica totaal-programma met drie
onderdelen: Doe, een komische
serie over een plattelandsdokter
die zijn praktijk in New York
heeft. Het tweede deel bestaat
uit aktualiteiten, informatie,
amusement, pop en sport. Deel
drie wordt gevormd door de
politieserie Starsky en Hutch.
NED. II, 20.30, 21.00 en 22.30
uur.
NEDERLAND I
NOS
18.40 Kortweg
18.45 Staatsloterij
18.55 Journaal
19.05 Van Gewest tot Gewest
19.50 Politieke partijen
20.00 Het elfde uur
21.20 ZOO
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Panoramiek
22.45 Studio Sport
23.10 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-Ta-Tovenaar
18.55 Journaal
IKON
19.05 Jouw wereld, mijn wereld
IKON/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Stichting Socutera
VOO
20.30 Veronica totaal (1)
20.37 Doe
21.00 Veronica totaal (2)
22.30 Starsky Hutch
23.28 Veronica s agenda
NOS
23.30 Journaal
DUITSLAND I
18.00 Nieuws uit Noordrijnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.45 Motief liefde
19.15 Hier und Heute
19.45 Truc om kwart vc
20.00 Journaal
20.15 Stop!
21.00 Geen commentaar I
21 45 Gezichten van Azië
22.30 Journaal
22.50 Sport
23.35 Journaal
DUITSLAND I
18.20 Een zaak voor Stein
18.55 Mainzelmannchen
19.00 Journaal
19.30 De sportspiegel
20.15 ZDF-magazine
21.00 Journaal
21.45 Genieën in Oxford L
22.35 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
17.30 Tip-Top
18.30 Ti-Ta-Tovenaar
18.35 Bonanza
19.25 Zomeragenda
19.35 Fietspadenactie
'19.40 Mededelingen
19.45 Journaal
20.15 Het meisje van de tv
20.40 Uit de dierenwereld
21.05 Spel zonder grenzei
22.30 De vijfde windstreek|
23.20 Journaal
f
k
NEDERLAND I
15.00 Van hart tot hart
HILVERSUM I
(18.00 Sportnws.) 18.30 Nws. 18.41 De
blauwe zaden (15) 19.00 (S) Muziektrip-
tiek. van zeven tot tien (19.00 (S) Jazz
Sir; 20.00 Eight o'clock special 21.00
(S) Kruis en mol) 22.00 (S) Alles moet
weg 22.30 Nws. 22.40 Aktua III 23.00
(S) Oswald Molero. hoorspel 23.45 (S)
Lichte muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM If
Tussen start en finish. 19.30 (s[~
Malando. NOS: 20.00 Nws. 2jW
Holland Festival 1976: Reside
kest. 23.00 Met het oog op
(23.05 Akt.-overz. 23.20 Den H^.
daag. 23.52 Even ontspannen
slapen gaan). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS 18.03 De vakaturebanl
NOS-Maal. 19.30 (S) Langs
(19.38 Paardekoersen). 22.55
(S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Take
(S) Dat wordt weer nachtwerk.
(S) De Meurders Methode.
n
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 Te Deum Laudamus. 7.30
Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Muziek
in uw straatje. 8.25 Op de man af. 8.30
Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45
(S) Tot uw dienst. 9.45 (S) Onder de
hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Een
uur natuur. 10.30 (S) Muziek uit film
en musical. 12.00 (S) Uit het songboek
van Ria Joy. 12.15 Boer en tuinder.
12.26 Med. voor land- en tuinbouw.
•12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S)
Middagpauzedienst. 13.15 (S) Goed ge
stemd. 14.00 (S) Klanksnoer. 15.00 (S)
Globaal. (15.30 Nws.). 17.30 Nws. 17.32
Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 ~Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Dag met een gaatje. 8.00 Nws. 8.11
Radiojourn. 8.50 Morgenwijding. 9.00
Informatief progr. 9.35 Waterstanden.
9.40 Arbeidsvitaminen. (10.00-10.10 Kin-
gerproqr.). 11.00 Nws. 11.03-11.05 Ra
diojourn. 11.30 Rondom
11.55 Beursberichten. 12.30 S|_
12.45 Per saldo. 13.00 Nws. l|
diojourn. 13.25 'n Middagje A
ziek, informatie en service. (1'-r
16.03-16.10 Radiojourn.). 17 00\rL
levinken. progr. voor en over wsr
ters. OVERHEIDSVOORLICHTING
De politie nu. AVRO: 17.55 Med1
HILVERSUM I
TROS: 7.02 (S) Drie op je b<?t
9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (s
draait op verzoek. 12.30 (S) Dri t
tussen de middag. 14.03 (S) FL
takt. 16.03 (S) De hitmeesters.
SC
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badineu
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorb
Echo. 9.30 (S) Kamermuziek 10
Aubade. 12.00 (S) Rondom HayJII
14.00 Nws. 14.02 Schoolradio
17.00 (S) Kollage. van alledaT
zeldzaam.
it
HOU HET
SCHERM
IN HET
OOG
Van Bert Haanstra wordt vanavond uitgezonden „Zoo".
Dat wij hard ,aar het einde der
tijden toehollen mag wel hieruit
blijken, dat er momenteel de
mogelijkheid wordt geopperd
de ballenjongens op Wimble
don te vervangen door ballen-
meisjes. En als het zo ver zou
komen kunnen wij het natuur
lijk wel opgeven. Hoe ernstig de
situatie is bleek gisteravond uit
reportage, die Haye Thomas
r „Hier en Nu" maakte over
het tennisfestijn, dat bepaald
wordt door tradities, teveel zelfs
om op te noemen. Maar in ieder
geval, zo bleek, worden zij zeer
bepaald door champagne en
thee drinken, door Geoffrey
Green, tennismedewerker van
The Times, de gestalte gewor
den Brit om zo te zien en
door ladies, die nu eens op haar
naar de mooie benen van de
mannen komen kijken. Een al-
lèraardigst item, waar in een
kort bestek veel werd verteld.
Ook was er in de actualiteiten
rubriek een gesprek met de heer
Aantjes, naar aanleiding van
het feit, dat het CDA tot ieders
voldoening, verbazing of ontzet
ting een lijn had getrokken bij
de loondebatten in de Tweede
Kamer. Maar het allemaal nog
niks. Pas in september „het sal
do" worden opgemaakt, zei de
voorzitter van de AR-fractie.
Natuurbeschermers zjn uiterst
keurige mensen, die les kon
men in ieder geval trekken uit
de documentaire ,,'n Kwestie
van zelfbehoud", die de NCRV
ook vertoonde. Zij viel in twee
delen uiteen. Eerst zag men een
film over de Veluwe, dat als
nationaal park ingericht moet
worden en daarna was er een
forum dat in Otterloo was opge
nomen. Welaan, die film toonde
overduidelijk aan dat de Veluwe
een heel mooi natuurgebied is,
waarin nog steeds allerlei voor
Nederland vrij onverwachte die
ren rondlopen. Af en toe wer
den de beelden onderbroken
door een interview met staatsse
cretaris Meijer van CRM, dat
deels werd afgenomen door mr.
Pieter van Vollenhoven, die
trouwens ook iets te maken
scheen hebben gehad met de
samenstelling van de hele docu
mentaire.
Het was als ik mij niet vergis
het tweede openbare optik
sinds wij hem bij Seth Ga||
ma achter de vleugel „i.
meer doen" hadden zien sn.
Het forum was er daarnjj'
van de zeer overgeleverde
Er werden vragen „die irb
midden leven" niet alleem
handeld, maar zelfs „dol
speeld". Onder meer aariL
kolonel uit Arnhem, die gtl
stellend meedeelde dat de ir
betrokken gebied „voort
mooie natuur zorgen". Fel
leider N.C. Boogaart (same*
Ier naast de heer Van Vollef
ven) besloot met te zeggen
er nog veel gepraat zal md
worden", en met de opwel*
vooral geen brandende pel
weg te gooien. Kortom, ar
het mij vraagt dwaalt ofl
grote stille heide nog steed
herder eenzaam met zijn kil
rond. Maar hij kletste erl
minste niet over.
De Limburgse tenor Willyl
ron zong nog succesnumn
van Joseph Schmidt: „Ein
geht urn die Welt". Jongere
kers zal het allemaal niet zo
gezegd hebben. Maar voor
en mijn generatie-genoten
de brave Willy in een miriii
van tijd even die hele afschi
lijke dertiger jaren weel
bij elkaar: Hitier, de
het sentimentele gezeur var
Duits-lyrische operettes in
eerste sprekende en zingf
film. Joseph Schmidt koi
destijds waarachtig niets
doen, maar Caron nu
althans ondergetekende joef
nog eens de stuipen op het
Als hij nog eens wat weet.
Herman Hof hu
Holland Festival
de radio
In het kader van het Hol
Festival vanavond op Hilver
2 om 20.05 uur een directe
zending van het slotconcel
de Doelen in Rotterdam
het Residentie Orkest
Charles B. Axton, Doris 1
rett, René Frank, Larry Fu
John Waddell en het koor
Sacrum" uit Poeldijk. Als
lijsting: slotmanifestatie bu
de Doelen.