In nieuwe wegwerpluier in T-vorm
heeft de baby het beter naar z'n zin
Zelf theatertjes bouwen:
oud knutselwerk
werd weer als nieuw
Indrukwekkende opvoering
van Shakespeare's Henry V
hortensia: voor tuin en kamer
VAN^^UIS^t
ach nog hoogtepunt aan slot Holland Festival-toneel
Met „American Salute"
afscheid van het Holland
ir Festival 1976
Meeting Mr. Ives
XNSDAG 23 JUNI 1976
LEIDSE COURANT
ierpartikelen hebben
25 jaar na de oorlog in
Ierland een grote vlucht
>men. Ze worden gebruikt
>r ziekenhuizen, in de in-
strie en bij moeder en kind.
itste Europese producent
lölnlycke AB, die zich on-
associeerde met een der
kapitaalkrachtige
concerns Svenska
llulosa Aktiebolaget met
werkgelegenheid voor
mensen, waarvan 5000
I Mölnlycke. De argumenten
een fusie waren: expan-
en risiospreiding. osprei-
ig. De medische afdeling
D het gehele concern levert
:I 400 verschillende soorten
™^ikelen, operatieprodukten,
ding, hygiënische, sterk ab-
om berende bescherm ingspro-
i bonkten voor baby en kraam-
piaer.
tg.
bestaan uit absorberende
har stof, gaas, textiel, tissue,
t vG#stic en cellulose pulp. Mid-
nt pj Tekst:
Ikon
en Tiny Francis
den 1963 kreeg het bedrijf ook
een vestiging in Nederland en
wel te Hoogezand (700 werkne
mers), dat indrukwekkend ex
porteert. Veertig procent van
de consumentenartikelen gaat
naar België, Luxemburg en
Scandinavië.
Ons land laat zich voor eigen
gebruik ook niet opzij duwen.
We kennen allemaal het
maandverband Mimosept, slip-
vast en slipvast mini, de weg-
werpluiers Mölny en Billies
Welterusten alsmede de Amira
tampons, waarop de televisies
pot zich zo ijverig werpt en die
bij miljoenen over de toon
bank gaan. Verder celstof
doekjes voor keukengebruik,
gebruik, en in de industrie
wegwerppoetsdoeken per rol
en kappersdoeken. Na het 12
1/2-jarig bestaan van hetNe-
derlands Produktiebedrijf
werd recentelijk een nieuwe
hal inHoogezand feestelijk
geopend voor de fabricage van
een nieuwe papieren luier
voor de internationale markt
(België, Frankrijk, Zweden).
Er is nogal wat verschil in de
consumenten van de hygiëni
sche wegwerpzaken. Maar er
is slechts een groep, die alleen
zijn wensen kenbaar kan ma
ken door schreeuwen of la
chen: de baby. Mölnlycke inte
resseert zich bijzonder voor de
zuigeling. Vijf jaar lang boog
de Nederlandse research-afde-
ling zich in samenwerking met
een aantal Zweedse ziekenhui
zen over de luier in verschil
lende uitvoeringen, welke on
derzoekingen resulteerden in
aantallen ingevroren pla-
sluiers om te ontdekken op
welke plaats dit instrument
het snelste en intensiefste ging
soppen. Uit de plasjes van dui
zenden baby'sbleek dat de ge
bruikte luier een T-vorm ging
aannemen. Het absorptiemate-
riaal werd naar voren geduwd.
Het gerommel over de luier
moet niet worden onderschat.
Moeder en kind vormen bij
Mölnlycke Internationaal de
twee groepen consumenten
met de grootste omzet, zijnde
verbanden, tampons en luiers.
Per jaar schat men dat in
Nederland op 850.000 verscho
ningen; 40% van de moeders
gebruikt wegwerpluiers (tegen
100% in Zweden). Natuurlijk
een globaal cijfer. In de grote
steden zijn de cijfers 58%, in
het zuiden 12% en in het (meer
conventionele oosten) 7%. Moe
ders maken het de baby graag
naar de zin. Al in het prenata
le stadium houden ze zich met
het babyverzorgingsvraagstuk
bezig.
Ongemak
Ze spellen Spock, wikken en
wegen over aanschaffingen.
Wat bleek uit de luier onder
de loep? Goede observeerders
van de „proefbaby's" zagen
dat baby ging lachen als men
hem de luier uitdeed. Het liefst
plaste hij voor het vaderland
weg. Het is dan ook geen pre
tje luchtdicht in een steeds
natter wordende lap of ander
materiaal verpakt te zitten.
Want de onvermijdelijke plas
tic broek sluit broeierig af.
Afgezien van dit ongemak
voor de baby, is het apparaat
dat als een buitenboordmotor
motor aan de bibs hangt geen
fraai gezicht in een leuk pakje.
Het systeem van de wegwer
pluier is dat hij zo min moge
lijk kledderig wordt en dan
door de zwaarte afzakt.
Tot nu toe kwam men niet tot
optimale resultaten. Een wan
hopige strijder tegen de zak-
broek: „Galgjeshelpen niet,
bandjes helpen niet, je kunt er
alleen maar een spijker in
slaan....". De stapel ingevroren
luiers deed de onderzoekers
nieuwe ideeën aan de hand.
Als de hoeveelheid pulp in de
luier in een T-vorm wordt ge
stuwd door hier het grootste
volume absorptiemateriaal
aan te brengen vangt die de
grootste hoeveelheid vocht op.
De nieuwe lijn loste meteen
het probleem van het afzak
kende broekje op, want de on
derkant van de luier is geplas
tificeerd. De losse plastic
broek wordt vervangen door
een luchtig stretch broekje
van textiel (rood/wit, blauw/-
wit) dat het zaakje op zijn
plaats houdt. Het is wel effe
wennen, want het risico van
lekken is groter als de nieuwe
luier niet goed wordt aange
bracht.
Voor de nieuwe hal waarin dit
produkt wordt vervaardigd
zijn indrukwekkende machi
nes ontworpen. Het kost de
onderneming miljoenen. Maar
de filosofie van Mölnlycke is
gezond: diversiteit, sterke en
voortgaande expansie en een
groeistrategie gericht op
markt en consument. De totale
omzet van de Mölnlycke SCA-
groep bedroeg inl975 ruim 2
miljard gulden.
De nieuwe Mölny-luier met de meeste absorberende celstof aan de
voorkant. Hij onderscheidt zich duidelijk in uiterlijk en gebruik van
alle andere wegwerpluiers. Door het bijpassende textiel (stretch)
breekje en een minimum aan plastic is de luier erg luchtig. Van
5,95 - 8.11 per 28 stuks. (De prijs is afhankelijk van het
inkoopquantum van de detaillist)
hortensia of „hydranga macrophylia" siert
vel de tuin als de kamer. Ze houdt wel van
i schaduwrijk plekje. Een plant voor in de
;lte met een groot kleurengamma. Als ze zich
I" eft getooid met haar in alle schakeringen van
se tot oranje en zelfs blauwe bloemen, wil
j veel water hebben en tweemaal per week
t mest. Afgesneden hortensiabloemen kun-
n heel goed gedroogd worden. Men moet ze
n samenbinden met een touwtje en onderste-
'en hangen op zolder of in een schuur. Na
bloei moet de kamerhortensia verhuizen
naar een grotere pot in een cocktail van turf
molm, potgrond (ook in de supermarkt ver
krijgbaar), graszodengrond en wat droge koe
mest. 10 cm lange stekken (zijscheuten en
afgesnoeide toppen) wortelen in een glas water
voor het raam en kunnen nieuwe planten vor
men als de wortels lang genoeg zijn om in
bovengenoemd mengsel te worden gepoot. De
rose hortensiabloem wordt blauw gemaakt
door in de zomer een eetlepel ammoniak-aluin
op de aarde te gieten. Fijne plant om als
cadeautje furore mee te maken.
-*
Een zelf gebouwd theater
Om een oude vrijetijdsbesteding opnieuw te introdu
ceren wordt deze hele maand juni, tot en met 4 juli
in het Museum Borg Verhildersum in Leens (bij
Groningen) een unieke tentoonstelling gehouden uit
de verzameling van Ab Vissers. Ouderen herinneren
zich misschien het oude schimmenspel waarmee men
zich rond 1900 thuis vermaakte. Daaraan verwant,
maar veel kunstiger is het papieren theater, dat in
Nederland nooit zo populair werd als in Frankrijk,
Duitsland, Oostenrijk, Denemarken en Engeland. In
;;ijn simpelste vorm, de bouwplaat kent Nederland
het tegenwoordig wel. Het echte papieren theater
was lang niet kinderachtig. Juist volwassenen amu
seerden zich er enorm mee. Sir Winston Churchill
had er een en de bekende Engelse schrijver Robert
Louis Stevenson was er ook dol op. Men fluistert
zelfs dat zijn beroemde boek „Schateiland" voor het
papieren theater was geschreven. Het papieren thea
ter geeft zijn fans gelegenheid mini-toneeltje te
spelen met zelf gemaakte lijmpoppen. Vooral in het
buitenland waren schouwburgbezoekers in de gele
genheid na afloop van een toneelstuk op straat of
in de winkel van hun geliefde acteurs te kopen. Ook
de décors van een bepaald stuk kon men krijgen.
Soms was er een summiere, aangepaste tekst bij,
zoals van Eduard Hal in Don Quichotte. Papieren
acteurs zijn natuurlijk een beetje immobiel, maar
ze waren in verschillende houdingen nagetekend,
zoals bijvoorbeeld Koning Arthur te paard, zittende,
stervende.
Zo konden ze achter elkaar worden „ten tonele
gevoerd".
Kopie
Het oude papieren theater was een vrijwel natuurge
trouwe kopie van bestaande schouwburgen, ongeveer
zo groot als onze televisie. De Koninklijke Schouw
burg in Kopenhagen was in Denemarken erg in trek.
Het front met gordijn werd overeind gehouden door
een constructie van lichte latten. Hieraan waren de
coulissen bevestigd en de décors. Men was in die tijd
reuze handig met het maken van deze décors. Hand
geschilderde uitslaande branden, deinende golfjes,
een woeste zee, ze leken „net echt". En het effect
benaderde dat van het echte toneel. Verlichting ont
brak niet. Die bestond uit een stelletje kaarsen of
een (walmende) oliepit. Enthousiaste schouwburgbe
zoekers kleurden de prenten zelf zwart/wit waren ze
goedkoper dan gekleurd) en plakten ze op karton.
Na nog één keer uitknippen waren de figuren be
speelbaar. Dit dubbele knipwerk was praktisch. Door
de knipsels voor het opplakken tegen elkaar te
schuiven, werd op karton bespaard. Er bestonden
verschillende manieren om ze overeind te houden.
Een ervan was ze in latjes te construeren. Omdat
het eigenlijke toneel verhoogd w.as en verborgen bleef
achter de onderzijde van het front kon men de
„toneelspelers" in overdwarse gleuven op de verho
ging op hun latjes of stroken karton heen en weer
schuiven zonder dat de toeschouwers „achter de
schermen" konden zien hoe de beweging ontstond.
Bovendien maakte het front vaak deel uit van de
toneellij st of het wa$ voorzien van een (geschilderde)
orkestbak.
Verzameling
Ab Visser, zelf semi amateur (papieren)theater-direc-
teur is werkzaam bij het Amsterdams Toneelmuseum.
Omdat men daar wil weten wat er nog in huis is,
catalogiseert hij wat er nog aan papieren theaters
in verborgen hoekjes huist en harkt bij elkaar wat
er nog beschikbaar zou zijn. Zelf heeft hij (los van
het museum) nog een eigen verzameling en bij hem
ontstond het plan in binnen- en buitenland eens te
gaan neuzen of hij nog meer van deze kunstige
knipsels kon opsporen. Door er een tentoonstelling
van samen te stellen hoopte hij een vrijetijdsbeste
ding uit vroeger jaren weer in de belangstelling te
brengen. Hij trok er speciaal voor opuit. In Antwer
pen was het geluk hem al direct gunstig. In de vitrine
van een antiquariaat lag een prachtig theaterfront
van papier. De eigenaar nodigde hem op zolder nog
eens in een kist te graaien, waarin zich nog wat „van
die rommel" zou bevinden. Ab Visser haalde er de
mooiste poppen uit in nog ongeknipte vorm. Hij zette
bij elkaar zo'n 30 theatertjes in elkaar van spullen,
die hij van heinde en ver bij elkaar verzamelde.
Hoewel het tijdens deze speurtochten wel bleek dat
nog enkele doehetzelvers zich bezig hielden met het
maken van papieren theaters, blijkt de moderne mens
er toch weinig van te weten. Mogelijk komt door het
enthousiasme van Ab Vissers deze vorm van vrije
tijdsbesteding er weer in.
-JWIW
Vrd
Holland Festival-toneel
iaa)t gisteravond een slot gekre-
Ai dat eigenlijk zo'n beetje om-
heterd evenredig was aan al
dia voorafgaande. Wat de Royal
ikespeare Company in de
isterdamse Stadsschouwburg
zien, was namelijk zonder
he(r indrukwekkend: Een voor-
lenlling van Shakespeare's „Hen-
die je graag het voltallige
Lerlandse toneelpubliek zou
chotelen. Inclusief toneel-
Iers, acteurs, vormingstoneel-
likanten, hun gelovige disci-
rn en wat er nog meer in de
^Jjaterdoos van Pandora schuil
En£e gaan.
het Engelse Shakespeare-gezelschap
le was een combinatie van acteerta-
sterke regie-opvatting, decorkunst
log altijd actuele zeggingskracht van
?en eeuwenoud werk, waar een volle
schouwburg laaiend „U" tegen zei. Jam
mer dat zoiets maar een enkele maal
opgevoerd kan worden, en dan nog niet
eens dankzij het Holland Festival, maar
voornamelijk door de goedgevigheid van
de Banque de Paris et des Pays-Bas die
in eerste instantie de financiën fourneer
de en eergisteren de eerste voorstelling
voor een geheel eigen publiek voor zich
opeiste. -
Merkwaardig overigens, die Franse bank
met zo'n Engels historie-drama waarin de
Fransen verslagen worden en bovendien
nogal karikaturaal (zeker in de regie van
Terry Hands) als pronk- en praatzieke
haantjes worden neergezet. Terry Hands
drukte trouwens toch een uitgesproken
stempel op de opvoering. Als het publiek
binnenkomt staan de acteurs op het to
neel te wachten: De een in een slobberig
trainingspak, de ander in huiskamerkle-
dij of op gympjes. Als de verteller op
komt verontschuldigt hij de gebreken
van het theater, doet hij een beroep op
de fantasie van de toeschouwers om de
spectaculaire stof met veldslagen en al
toch maar vooral zelf mee te helpen
verbeelden. De acteurs vangen hun spel
aan in werktenue, maar langzaam aan
krijgt het geheel meer kleur. Er ver
schijnt een gekostumeerd acteur, er vol
gen er meer en het lijkt of je fantasie
inderdaad die middeleeuwse wereld in
Royal Shakespeare Company
met Shakespeare's „Henry V".
Vanavond, 23 juni en morgen
24 juni nog in de Stads
schouwburg van Amsterdam.
het verder kale decor met alleen hoge,
staketsels voor de trompettisten, enkel en
alleen beheerst door een prachtig en
ingenieus reuzendoek dat achtereenvol
gens dienst doet als allesoverheersend
wapen, tentenkamp en baldakijn, op
roept.
Henry V is het drama van de „goede"
koning die strjd levert op diverse ni-1
veau's. Met zichzelf en zijn koningschap, j
met zijn manschappen, met Frankrijk,
culminerend in de Slag om Agincourt
(1415) en uiteindelijk met de liefde. Een j
complex werk, dat hier te lande nooit
werd gespeeld, als „moeilijk" gold doon
de beperkte identificatiemogelijkheid met
de held Henry, maar dat opeens volko- j
men speelbaar als een brok veelzijdig
theater met heroiek en de dubbele bo- j
dems daarvan, poëzie, humor en volop
theatereffecten in deze Engelse opvoering
overkomt.
Voorop gaat hoofdrolspeler Alan Howard J
die een ook in z'n taalplastiek gebeeld- j
houwde visie op de jonge Henry gaf,
maar naast hem staan zoveel perfecte
acteurs dat namen noemen eigenlijk on-
begonnen werk is: De „clowns" Pistol en
Bardolph (vroegere kornuiten van Fal-
staff), kleurrijke soldaten uit diverse de
len van het Britse rijk met accenten en
al, de Franse Dauphin. Als er nog kaart
jes zijn, ga kijken. Dat is het enige dat
er op zit.
BERT JANSMA
Het ligt bijna voor de hand, dat een Holland
Festival gewijd aan Amerika wordt afgesloten
met een concert dat getiteld is „American Salu
te". Zo'n kreet impliceert voor de één een muzi
kaal ere-saluut, de ander slaakt wellicht „Ameri
can Salute" met een zucht van verlichting omdat
in deze weken aan de Amerikaanse compositori
sche import geen einde leek te komen. Hoe dan
ook, het zeer uitvoerige programma werd gister
avond door het Residentie Orkest in een vrijwel
geheel bezette Prins Willem-Alexanderzaal gepre
senteerd en zal door dezelfde uitvoerenden van
avond in de Rotterdamse Doelen tot klinken
worden gebracht. Dirigent is Charles B. Axton.
Het programma in deze kolommen in de krant
van gister reeds uitvoerig belicht - had voor het
publiek veel aantrekkelijks. Die „aantrekkelijk
heid" valt overigens moeilijk te verklaren, omdat
het concert door het Promenade Orkest met de
zelfde soort composities in het Circustheater uitge
sproken slecht bezocht was. Men hoorde de top
pers uit musicals en operettes met de bekende
namen: Rodgers en Hammerstem (South Pacific,
Carrousel en The King and I), Jerome Kern
(Roberta, Showboat) en verder Lane Harburg,
Lerner Loewe, Bock Harnick. Geen dagelijk
se kost voor het Residentie Orkest, doch dirigent
Axton had de musici wel de juiste sfeer bijge
bracht. Soms wat stijfjes, dat wel, maar over 't
algemeen goed afgewerkt en sfeervol. Men had er
hoorbaar zin in en dan is al veel gewonnen.
Drie vocale solisten: Doris Bierett, John Waddell
en Henk Smit. Bierett en Waddell moesten 't van
de presentatie hebben en Henk Smit van de
vocaliteit. En dan natuurlijk het succes van de
avond Larry Fuller in Tap Dance Concerto van
Morton Gould. Ik heb er eerlijk gezegd geen idee
van hoe goed 't was, maar het maakte een uitste
kende indruk en 't was ook grappig, zij 't wat
te lang. Tenslotte een compliment voor het veelzij
dige koor „Deo Sacrum", dat ook nu toch maar
weer prima voor de dag kwam.
A.H.
Veilingen
naar alleen als je hem al goed kent)
helmina Hoedeman maakt
r de NOS experimentele te-
isieprogramma's: muziek om
t te kijken. Er zitten wel
s aardige vondsten in maar
geheel maakt bijna altijd
gekunstelde indruk van
uld-be originaliteit. Je moet
en en persoonlijkheid van de
iponist en de betrokken mu-
t kennen, om te zien hoe
ik een volkomen vertekend
bid van de historische werke
nd wordt gegeven. Het is
JUr goed dat die programma's
niet erg populair zijn want ze
zorgen maar al te gemakkelijk
voor de grootste misverstan
den.
Dit alles geldt in verterkte mate
voor de show „Meeting Mr.
Ives" een oorspronkelijk Ameri
kaanse produktie die mevrouw
Hoedeman met enkele Engelse
tv-mensen (die vóór drie maan
den ook nooit van Ives hadden
gehoord) heeft bewerkt. Waar
om die bewerking nodig was,
weet ik niet want ik ken de
originele versie niet, maar wat
gisteravond in de toneelzaal van
het Congresgebouw werd ver
toond was een belediging voor
Ives en zijn muziek. De compo
nist kwam over als een vage
halve gare, zijn vader als een
clown, en dat waren ze geen van
beiden. Ze kenden hun vak be
ter en wisten meer van wanten
dat de zotten die ze presenteer
den en dat (ook gezien van het
standpunt van theatraal vak
manschap) uiterst dilettanterig
en kinderachtig deden. Het ge
bruik van voorvallen uit Ives'
leven en exacte uitspraken ga
randeren geen authenticiteit in
een volstrekt vertekende toneel
matige werkelijkheid, die geen
moment overtuigde.
Het enige van waarde aan de
show was de muziek van Ives
zelf, enkele redelijk gezongen
liederen, niet al te best gespeel
de pianomuziek en dan een ra
dio-orkest van 36 man achter
het toneel, dat onder Richard
Dufallo van allerlei fragmenten
produceerde. De toeschouwer
die „the unanswered question"
niet kent en herkent, kon bij
voorbeeld de daarbij klungelig
geacteerde scène niet doorzien.
Gelukkig maar. Er waren enke
le tientallen belangstellenden
dus de schade kan niet groot
zijn geweest. Maar weldra komt
dit wanprodukt op de Neder
landse tv, en dat is dan veel
erger! j KASANDER
Cultuurprijs
Heerlen voor Paul
Hupperts
HEERLEN De cultuurprijs
van Heerlen, genoemd naar
oud-burgemeester van Gruns
ven, is toegekend aan de uit het
Limburgse Gulpen afkomstige
musicus Paul Hupperts, diri
gent van het Utrechts Symfo
nieorkest. De prijs, groot 2500
gulden, zal aan de bekroonde
dirigent op een nog nader te
bepalen dag worden uitgereikt.
Het gemeentebestuur van Heer
len heeft de prijs aan Paul Hup
perts toegekend op voordracht
van een jury waarvan deel uit
maakten de heren André Jur-
rens uit Breukelen, André Rieu
uit Maastricht en Rogier Starre-
veld uit Amsterdam.
RIJNSBURG, 22 juni, bloemen (resp. gem.
prijs, aanvoer): Alstroemena 0.243 15220. I
Amaryllis 0,209^1390.
Tros Jr.C. 2,381 16451. Wirral
0,158 21450, Duizendschoon 0,646 17112.
Eremerus 0,615 9993. Freesia 1.104 8543.
Gerbera 0,327 5920. Gladiolen 0,270 78583.
Glad. Colville 0,132 48380. Glad. Nanus
0.209 116920. Godetia 0,707 1015. Iris 0,772
22569. Ixia 0,645 2757. Korenbloemen 0,085
56180. Lathyrus 0,469 635. Lelie Kelk 0,217
9560. Lelie Tak kas 0,383 141670. Liatris
0,300 9480. Margriet Wit Enk. 0,075 36597.
Margriet 1,301 1771. Narcis kas 0,284 4110.
Orchideeen 0,513 714. Ornithogalum 0,143
1090. Pioenen 0.566 1900. Rozen Grootbl.
0,176 7280. Rozen Kleinbl. 0,092 51680. Sca-
biosa 0,190 5220. Snijgroen 0,658 1040. Sta-
tice 1,510 6003. Stephanotis 0,204 1550. 2e
soort per bos 0,497 152. Violieren 0,283
12580. 2e soort per stuk 0,092 39742. Anjers
Tros 0,207 31950. Rozen Baccara 0,197
11040. Rozen Sonia 0,101 31840. Rozen Ilo-
na 0,229 6160. Div. Snijbloemen 0,097 33573.
Div. Snijbloemen 0,206 144154. Gladiolen
Imp. 0,154 19600. Liatris Imp. 0,210 4260.
St Paulea 0.795 895. Div Perkplanten 0.252
2433. Div Potplanten 0.834 2306.
KATWIJK. 22 juni, groenten Waspeen
per kist. Nieuwe oogst AI 1300-1810 All
850—1750 BI 1990—2290. Bloemkolen 6 I:
44—144 6 II. 38—117 8 I: 67-126 8 II
29—36. Aardappelen 130-145 Andijvie
15—28. Bonenkruid 32—41. Waspeen I
91-98 Waspeen II 61-112. Breekpeen 770.
Kroten 23-36. Peterselie 21. Krulpeterselic
44—52. Princessebonen 370. Radijzen
11-22. Selderie 56-59. Sla 9-19. Snijbo
nen 310. Spitskool 62—68. Tuinbonen 76.
Weer huwelijk
Frank Sinatra
De zanger en acteur Frank Si
natra trouwt 10 oktober met
zijn vriendin Barbara Marx.
Dit is het vierde huwelijk van
Sinatra, die nu 60 jaar is. Bar
bara is „ongeveer 44 jaar".
Het huwelijk wordt voltrokken
in de woning van de acteur Kirk
Douglas. Barbara is getrouwd
geweest met Zeppo Marx;
Frank met Nancy Barbato, Ava
Gardner en Mia Farrow.
Steenkamp, Sandra Tielkemeij-
sendorp, Eelco Geertsma. Fred d
Heinrich. Arie Heinsman. Harry Hakman, use
van Hamert, Yolanda den Hoed. Marjolein
Henn Krauwel. Patra Langereis. Constance
van Leeuwen, Henk van der Linden, Annehes
Meyer, Yvonne Nieuwenburg. Aartian Nooter,
Christine OosterhoH, Wim van der Plas, Gerda
van Polanen. Marianne Polderman, Hero Post,
llonka van Riet, Ron Robijn. Gé Roozenda
Examens
gemeenschap z.|n geslaagd voor Mavo-3:
Robert De Boer. Arién Brouwer. Jolanda Cor-
sten. Marc van Geel. Oesirée Klopma. Yvonne
Komen. Marietta van Loenhoud. Rudi Mole
naar. Manan Pepers. Lex Schoordijk. Dwight
man. Manna van der Bijl. Liesbeth Chaudron.
Martme de Clercq. Rene Cramer, Robert van
Doorn. Thea van Di|k, Sam Erades. Laura de
Haaa. Elsbeth Hardenberg. Enk den Hartog.
Marhen Hennink. Philip Hollebeek. Herman
ir Lee, Henk de Leeuw. Enny
Gene MacLennan. Mana
Mekel. Berthil
b Pronk. Made-
on Schoitz. Heleen Smin'k, Peter Smit. Robert
rsluys, Margreet Wink, Peter
k Aartsma. Bert Bavelaar.
Monique Dekker. Herma Gitaar. Wim Klaren-
beek, Paul Kuyt. Felix Meyknecht, Hans Otte-
vanger. Caria de Ruiter. Tom Saat. Arnold
Schalks. Henk Velders. Biek Verra, Rob Visser.
Caroline Vonck. Pauline Wilmink. Jack van
Woudenberg.
tiilebrand. J. c_
wen, W Oremus. G POuw. F Pynacker. M
Scheilmgerhoudt. J Stedmg. I Stokman. J.
T Bennerman. L Bouter. J. Bras. V Breedi|k
i Scharder. N. Smorenburg. J Timmermans.