Tweede zondagse
kerkgang bij
gereformeerden „uit
1 leraar/lerares
KERK
WERELD
Paus: kerk bereid
met communistische
landen te praten
KORTE METTEN
WOENSDAG 23 JUNI 1!
LEIDSE COURANT
vaid. Eysackars. Piet Haasbeek Arian van
den Heuvel. Rob Hoogervorst. Funk Kraan.
Paul Rutte. Johan Schoo. Ronald Veel. Ron
Voskuil Glenn Sopacua, Ron Glasbergen, Per
ken T-stroom: Evert-Jan Bik. 'Ruud Hooien-
boom. Frans Kleijn. Jan van Schle. Martin
Voor mechanische techniek T-stroom: Peter
Aanhane, Ruud Ammerlaan. Johan Heemskerk.
Jos Kriek. Mark van Lent.
Paulus de Boskabouter-Het beest van Ploemanac
Bart Balloon
i,RS|«k
Staaldu
ran Toni
Rob Hoogervorst, Fn
jud Ammerlaan
Schoo. Ronald
Meijden. Paul Rutte. Johan
Veel. Ron Voskuil. Chris van l
Han Kettems. Ted Kooter, J,
Hans Pelten burg, Johan var
Rijt. Ben do Roo. Onno va
van Veen. Percy van der V
Voor ^mechanische techniek
J 1 Door RSESI
a K6> JEAN ern he<
DULiEEkerderi
-afiL t* P~ livisie.
X "27 |aar e<
min,
tets ve
iederla
ter At
I W.14
toch warempel dat ie zich gaat
ren!" Het beteren was echter va}
korte duur, want juist tden ze weu»
een flinke hoogte bereikt had, begol
de bezem te sputteren en toen ginuT„T
het weer mis. Jlbl
Wolvers Peter
«ar motorvoertuigentechniek P-stroom: Rob
llissen. Peter Kerkvliet. Evert Knelange. Cor
i Koning. Arnold Nederstlgt. Ton van Velzen.
W-14 De meeste heksen vinden het
fijn om goed hard te gillen als ze
op haar bezemsteel rondstuiven. Eu-
calypta maakte daarop geen uitzon
dering. Omdat de bezem dit keer wat
vlotter van start was gegaan, uitte ze
een gierende kreet, waardoor Grego-
rius weer ontwaakte. ,,Kijk, ze is weer
aan het vliegeren," mompelde hij.
Eucalypta beschreef een feilloze
bocht boven haar tuin, maakte een
duikvlucht rakelings over de kop van
Krakras en jubelde: „Nou geloof ik
Aan deze campingset kunt u van
de zomer nog veel plezier beleven.
80% Katoen/20% viscose. Blauw,
bleu, brique of bruin. Voor de
verrassende prijs vaiy^t=^^^
De Blinkende Boemerang
Suske en Wiske
ISfVOISfWEPflGl
Professor, ik kom mei,
}leruóvoortkmm 1
doelDcretkl hebTol)
ziens of.. VAARWEL!)
loekde Bar$ der Goosten,
vanwaar de TpermQa's 1
{do diamanlan boomoranQj
{afschuiert.
SM De
leerde
jntrale
j over
gonne
In.).
baseer
ken ir
[t loper
-tuiseboscn, Ge
Wét moet ar dón)
'óebouren. Wc
hebben óoonórm
^=7 wstormoer1]
damodels,
vek, hul ver
daar vandaan.
geteem benepen hart
trekt lambik alleen
het oerwoud in, vast
besloten 1un slechte
daad wflr goed te ha
ken.
<itty Kiebert.
rrie Moerkerk
iet. Peler va
LUCKY LUKE - DE WITTE RIDDER Dargaud S.A. -1975
Peler Mosseveld. Pau
STICHTING
SAMENWERKING BEROEPSONDERWIJS
ZOETERMEER
.troavjewe, dank2u O kön IK niet eem6 OPtre
den... en) uiaj uitvoering. vam mijn witte ridder
wa-5 OM Tg huilen! £m nu verdenken ze on4
omda' ze óeloucv rw dat u 8u ome
v--g^tzelecwap hoort! vi
LX 0EÖINT ME KWAP DE
KEEL UITTE HAM-SEN, ME-
MEER! UW MAMIE VOO^OMDER-
:OEK HOOPT ON-5 IEDERE KEER
'E VOOKETELLINö TE -STOPPEN...
l Groot. Guu
school Don
Het bestuur van de Stichting Samenwerking
Beroepsonderwijs Zoetermeer vraagt wegens
uitbreiding voor de technische en agrarische
afdelingen van haar scholengemeenschap zo
spoedig mogelijk
Bart Balloon.
GEMEENTE WARMOND
Ontwerp-bestemmingsplan "Zuid"
AVO 41b of 77b
in volledige weektaak
De burgemeester van Warmond maakt ingevolge het
bepaalde in artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening bekend, dat met ingang van 25 juni 1976
gedurende èèn maand ter gemeentesecretarie voor
een ieder ter inzage ligt het ontwerp-bestemmings
plan "Zuid", betrekking hebbende op de gronden
gelegen tussen de Haarlemmertrekvaart, de Warmon-
derleede, de Groote Sloot de Bak. de Zijl en de
gemeentegrenzen met Leiden en Oegstgeest.
f WAAROM EET JE
NIET MET OME MEE
WE HEBBEN VANAVOND
KUNE-TVLEE-S
NOU t... en'
eept li IET-9
j-evonden
Sollicitanten die belangstelling hebben voor
bovengenoemde funktie gelieve binnen 10 da
gen na verschijning van dit blad bij het bestuur
van de Stichting, Du Meelaan 4a, Zoetermeer,
te reflekteren.
Voor gehuwden wordt alle mogelijke mede
werking verleend bij het verkrijgen van een
woning.
Nadere inlichtingen verstrekt de direkteur van
de scholengemeenschap voor Beroepsonder
wijs, de heer W. Zwikker, telefoon 079-310300
(school) of 071-126191 (thuis).
6CHIJN, M'N
0E-5TE -SCHIJN1.
DAT I'S NU EEN
MAAL TONEEL!
Gedurende genoemde termijn van eèn maand, kan
een ieder schriftelijk bij de gemeenteraad bezwaren
indienen tegen dit ontwerp-bestemmingsplan.
Warmond. 23 juni 1976
De burgemeester voornoemd.
W. F. de Vreeze
VOOR FRANSE KATHOLIEKEN GEEN POLITIEKE VERBODEN
aan te sluiten bij het socialistische kamp.
In hun verklaring geven de bisschoppen
de katholieken als algemene richtlijn, dat
zij bij de keuze van een politieke partij
naar eer en geweten als christenen moe
ten beslissen. Uitdrukkelijk beklemtonen
de Franse bisschoppen, dat op het terrein
der politiek de kerk „geen partij" is en
dat de katholieken geen politieke hulp
troepen zijn.
In tegenstelling tot hun Italiaanse colle
ga's hebben de Franse bisschoppen ver
meden een algemeen verbod uit te spre
ken voor de katholieken om zich actief
in te zetten voor de Franse communisti
sche partij.
Zij hebben zich beperkt tot de aanspo
ring, dat de katholieken bij de keuze van
hun partij en bij de beoordeling van
maatschappijmodellen dienen te hande
len overeenkomstig hun geloof.
De verklaring der bisschoppen volgde op
de vergadering van de permanente raad
der bisschoppenconferentie. Volgens we
lingelichte kringen is deze verklaring het
antwoord van het episcopaat op de op
roep van de secretaris-generaal der com
munistische partij, Georges Marchais,
aan de christenen van Frankrijk om zich
algemeen de relatie gods
dienst-wereld al tientallen ja-
"ren negatief wordt beïnvloed.
Hulp bepleit voor katechisten
Het zondagse kerkbezoek der gereformeerden
heeft zich voor wat betreft de ochtenddienst
en gestabiliseerd op bijna vijfenveertig pro
cent. Voor wat de middagdiensten aangaat
evenwel, heeft de achteruitgang zich voortge
zet en met drieëntwintig procent een nieuw
dieptepunt bereikt.
Dit blijkt uit het rapport dat is uitgebracht
door het Instituut voor Praktische Theologie
aan de Vrije Universiteit in Amsterdam onder
de titel: „Ontwikkelingen in het kerkbezoek
in de gereformeerde kerken in Nederland in
de periode 1955/1976".
Zowel voor de stabilisering van het bezoek
der ochtenddiensten als voor de verdere da
ling van de belangstelling voor de middag
diensten voert het instituut vele factoren aan,
maar is uiterst voorzichtig met de interpreta
tie ervan.
Duidelijk meent het te kunnen constateren,
dat de gereformeerde norm van twee keer per
zondag naar de kerk, al lang aan het afbrok
kelen is. De afbrokkeling lijkt nu voltooid.
Een andere stabiliserende factor zoekt het
instituut in het lagere geboortecijfer, dat het
aantal ouderen relatief doet toenemen en
daarmee het aantal potentiele kerkgangers.
Het instituut meent de stabilisatie van het
kerkbezoek in verband te kunnen brengen
met een blijvende of zelfs toenemende waar
dering van de kerkdienst. Daarmee ontkent
het instituut niet, dat in de laatste jaren de
kritiek op kerk en kerkdienst onder de gere
formeerden is blijven bestaan of zelfs is toege
nomen. Het noemt in dit verband een percen
tage van veertig procent ontevredenen over
het aanbod der kerkdiensten.
Het instituut voor toegepaste theologie ziet in
de stabilisering van het kerkbezoek een extra
prikkel om de kerkdiensten te verbeteren. Er
zijn nieuwe behoeften gegroeid, aldus het
instituut, naar kerkdiensten, waarin een veel
sterker accent komt te liggen op de uitleg van
de bijbel, naar leerdiensten waarin de centra
le geloofsvragen nadrukkelijk aan de orde
komen, naar informatiediensten, waarin ge
poogd wordt de band weer te leggen tussen
bijbel en leven, en naar dialoogdiensten,
waarin het gesprek tussen gemeenteleden
weer een kans krijgt.
Paus Paulus heeft de regerin
gen van de communistische
landen uitdrukkelijk verze
kerd, dat de rooms-katholieke
kerk bereid is tot gesprek.
Daarbij gaat het allereerst om
samenwerking bij de oplossing
van de grote problemen der
mensheid, maar ook om voor
deel van de kerk zelf. De paus
betreurt het. dat de communis
tische regeringen zich echter
voor elk contact met de kerk
afsluiten.
Hij zei dit in een toespraak tot
de kardinalen, die hem hun
gelukwensen aanboden ter ge
legenheid van zijn naamdag
(Johannes de Doper) morgen,
alsmede van de dertiende ver
jaardag van zijn pauskeuze en
-kroning.
De paus zei verder, dat de
relatie kerk-wereld en in het
In grote delen van Europa en
Azië, maar ook in Amerika en
Afrika zijn politieke krachten
aan de macht gekomen, die in
ideologie en praktijk de mens
heid willen bevrijden van wat
zij noemen „de religieuze ver-,
vreemding".
De paus zei bedroefd te zijn
over de talrijke situaties,
waarin de kerk en haar gelovi
gen bloot staan aan beperken
de maatregelen en zelfs duide
lijke ongerechtigheid. Hij wil
de hier uitdrukkelijk op wij
zen om de indruk te vermij
den, dat de Heilige Stoel dit
zou hebben vergeten of dit in
de loop der jaren zou hebben
aanvaard. Hij wilde de kath
olieken in de communistische
landen duidelijk maken, dat
..hun trouw en hun verborgen
lijden" hem niet onbekend
in derde wereld
Als de kostenexplosie niet kan worden opgevangen, dan
zullen de jonge kerken niet meer in staat zijn hun zielzorge
lijke activiteiten uit te breiden, of zelfs maar op peil te
houden. In menig Afrikaans land zijn al vele katechisten,
die de ruggegraat van de jonge kerken vormen, gedwongen
in het onderwijs te gaan.
De president van hot internationale katholieke missiewerk
„Missio", prelaat Wilhelm Wissing, zei dit tijdens een bijeen
komst in Hannover, waarbij hij pleitte voor een krachtiger
hulp aan de kerken van de derde wereld. Hij schetste het
belang van de katechisten aan de hand van het voorbeeld
van Laos, waar nadat de communisten de macht hadden
overgenomen, voor de 45.000 katholieken nog maar zes eigen
priesters en tien zusters restten, alsmede een onbepaald
aantal katechisten.
Prelaat Wissing noemde het onverantwoord wanneer er in
andere landen van de derde wereld lange wachtlijsten voor
theologiestudenten zijn. Hij riep de katholieken op om op
Wereldmissiedag, 24 oktober, speciaal te geven voor de
opleiding van katechisten en theologiestudenten.
De „Variety Clubs Internatio
nal", de internationale bond
van varieté-artiesten en to
neelspelers, heeft haar liefda-
diglieidsprijs voor dit jaar
toegekend aan kardinaal Le
ger, voormalig aartsbisschop
van Montreal. Hij kreeg de
onderscheiding vanwege zijn
inspanningen voor de noodlij
denden in de wereld. De kar
dinaal (72) trad in 1967 af als
aartsbisschop om onder de
melaatsen in Afrika te kun
nen gaan werken. Acht jaar
lang was hij hun zielzorger in
Kameroen. Sinds vorig jaar
werft hij mensen en geld voor
de missie en kerkelijke ont
wikkelingshulp.
In Miinchen is drieenvijftig
jaar oud, na een operatie over
leden de schrijver en journa
list Reinhard Raffalt, onder
anderen bekend geworden
door zijn toneelstuk „De Op
volger". geïnspireerd op de
gang van zaken rond de keuze
van Paus Joannes XXIII. In
1974 trok hij opnieuw interna
tionaal de aandacht met het
boek „Waarheen stuurt het
Vaticaan?", waarin hij de Oos-
teuropese politiek van het Va
ticaan onder de loep nam. Raf
falt werkte ook als Romeins
correspondent mee aan de
Duitse radio, televisie en pers
en was bovendien organist van
de Romeinse kerk van Santa
Maria dell' Anima.
Het verbond van Duitse ar
cheologen heeft erover ge
klaagd dat nieuwe inzichten
in de prehistorie en vroege
geschiedenis onvoldoende of
te langzaam doordringen. Bij
na geen leerboek vermeldt,
dat niet pas Bonifatius in de
achtste eeuw het christendom
naar Duitsland bracht, maar
dat er al in de derde eeuw
christenen waren. Ook ont
breekt de vermelding van een
van de nieuwere wetenschap
pelijke ontdekkingen, name
lijk, dat er al honderdvijftig
duizend jaar geleden mensen
in het Rijnland hebben ge
leefd.
Het dominicanenklooster Sint-
Andreas in Kopenhagen houdt
op te bestaan. In 1953 begon
nen paters van de Parijse pro
vincie het werk in het vroege
re jezuietencollege Sint-An
dreas, waartoe ook de zielzorg
in de gelijknamige parochie
behoorde. In de afgelopen tien
jaar verliet meer dan de helft
van de paters de orde. Sinds
enkele maanden waren er nog
maar twee dominicanen in het
klooster, reden voor de orde
om haar activiteit in Denemar
ken te beëindigen. In de overi
ge Skandinavische landen
werken nu nog zevenentwintig
dominicanen.