•pharles Ives als uitschieter op een ail-American concert Krachtig pleidooi voor samengaan van religieuze instituten h Overtuigende pleitbezorgers Koorzang in festival stiefmoederlijk bedeeld f Laatste avond Akademie voor Podiumvorming ïoegoslavisch Beethovenconcert Bataafs Orkest Jongerenpastores uit Duitsland in Holland te gast BOSTON MUSICA VIVA Amerikaan redt Engels ballet KORTE METTEN LATERDAG 5 JUNI 197Ö LEIDSE COURANT/ PAGINA 7 flOLWefTIVAL 76 let was een even onverwacht als lezierig feit dat het Amsterdamse oncertgebouw gisteren zo vol was oor een programma van hier nage- oeg onbekende Amerikaanse muziek, let koor van conservatoriumleerlin- en dat een kleine taak had in Ives' Holidays Symphony" (1913) zal wel Dor de meeste aanhang hebben ge- >rgd. Overigens werd het pianocon cert (1926) van Copland het klapstuk van de avond. Het meest nieuwsgierig was ik per soonlijk naar „Dichotomy" van Wal- lingford Riegger. Hoewel het uit 1932 daterende stuk in de versie voor ka merorkest werd gespeeld, leek mij de bezetting met vier contrabassen rijke lijk zwaar. Mogelijk lag het daaraan dat Richard Duffalo aan het hoofd van het Concertgebouworkest de „tweedeling" waarop de titel doelt en die bestaat in het contrast tussen een strenge seriele structuur en ritmische ongebondenheid, niet markant genoeg gestalte wist te geven. Ik had het gevoel dat de muziek kop noch staart had maar mogelijk werd het stuk met de beste bedoeling niet goed gepresen teerd. Dat was wèl het geval met Coplands laatste experiment in symfonische jazz. De pianiste Cnstina Ortiz speelde de pianopartij uitstekend en dirigent en orkest gaven haar optimale steun. Niettemin bleef de muziek steriel en vervelend. Copland erkent ook eerlijk dat het wezen van de jazz met dit stuk niets van doen heeft en dat alleen jazztechnieken zijn compositorische fantasie op gang brachten. Zijn muzi kale inspiratie in elk geval niet. Veel boeiender en avontuurlijker was het werk dat Ives in 1913 symfonie noemde maar dat een suite is van vier, ook afzonderlijk te spelen program- mamuzieken over Amerikaanse feest dagen. Een montagewerk met patriot tistische liederen en hymnen die heel onconventioneel in de wonderlijkste combinaties zijn toegepast De feest stemming aan het slot van „Fourth of July" was een explosie van heterogene klankcomplexen, hoogst amusant, evenals de harmonische klankvelden van bewegende clusters en glissando's. De uitvoering zat nog wat te veel aan de noten vast. Het had vrijer, losser, spontaner gekund. J. KASANDER HOiiaNTOVAL r: 76 Den Haag liet het geheel afwe ten bij het optreden van het Boston Musica Viva Ensemble Dnder leiding van Richard Pitt- man, gisteravond in de Houtrust rotonde. Destemeer pleit het Ivoor dit uit 8 musici en een technisch medewerkster be staande ensemble dat zich spe cialiseert in 20e eeuwse muziek, <lat zij ook voor slechts 10 men sen hun concert lieten door gaan. Terzijde zij vermeld dat |bij het hieraanvoorafgaande (concert in Amsterdam wel een redelijke belangstelling bestond. Behalve de naam van Ives wa ren de namen van de andere hedendaagse Amerikaanse com ponisten wier werk deze avond werd uitgevoerd min of meer onbekend. Het betrof Joseph Schwantner. Ronald Perea en Arthur Custer. De van hen uit gevoerde werken dateerden alle uit de jaren 1970—1975. Het is in dit bestek onmogelijk om op elk van de op zich zelf complexe werken nader in te gaan. Inte ressant waren ze zeker, met na me beide stukken van Schwant- zer, waarbij o.m. gebruik ge maakt werd van de klank vein met een natte vinger aangestre ken glasranden. Behalve gecom pliceerde partituren tot „Musica Viva" te maken, bleken de musi ci ook uitstekend te kunnen im proviseren. In het stuk Interface 2 van Custer deden zij dit drie maal naar aanleiding' althans gelijktijdig met achter hen geprojecteerde dia's die tijdens de pauze door het publiek met viltstift en ander materiaal nij ver waren ingetekend. Alleen al gezien het hoge uitvoeringsni veau hadden zij veel meer publi citeit en aandacht verdiend. E.J.B. Het ensemble Musica Viva uit Boston met rechts dirigent Richard Pittman. Toen het nu vijftigjarige Britse Ballet Rambert tien jaar gele den van de klassieke weg af week tegen het grotere en machtiger Royal Ballet viel niet meer te concurreren heeft de leiding, oprecht gepoogd Sce nisch en vooral choreografisch emplooi te vinden in de moder ne danskunst. Daar viel men vergelijke bijv. ons eigen Neder lands Danstheater nog te avonturieren en danstechnisch te pionieren. Maar in hun hart zijn de Engelsen van romantiek en van begrijpbare toneelverha- len blijven houden. Uiteraard tot tevredenheid van hun dan- spubliek, dat zich op het „avondje uit" niet wrevelig van zinloze en vaak schokgevende zaken behoefde af te wenden. Maar het gevaar van de kitsch is gebleven. Alleen sterke en inventieve balletmakers ont snappen daaraan, waarvan onze eigen Hans van Manen een lich tend voorbeeld is. De Brit Chris topher Bruce, artistiek direc teur, choreograaf en zelf(s) nog danser, heeft het met zijn senti mentele, overgesymboliseerde „Black Angels" niet kunnen redden. Het ontbreekt hem be paald niet aan theaterzin, maar een componist als George Crumb had beter scènisch lot verdiend. Ook Glen Tetley kwam met het veel te lang uitge sponnen „Moveable Garden" gisteren in het Congresgebouw nogal zwak voor het voetlicht Het was de Amerikaan Louis Falco, wiens uitsmijter „Tutti frutti" op zichzelf onnozele rockmuziek van Alcantara deze Britse overkomst zeer levendig rechtvaardigde. Toch nog festi- valpeil! D-y BOtfaMFWAL Den Haag wordt in het Holland Festival niet verwend met koorconcerten. Trouwens, de koorzang neemt in het gehele festival een al te bescheiden plaats in cn een internationaal vocaal ensemble komt er in het geheel niet aan te pas. Het eni ge Haagse concert door het Ne derlands Kamerkoor werd gis teravond gegeven, in de Luther- Kerk met een programma, jdat niet in staat bleek al te veel jmbliek te trekken, gin het eerste programma gedeel te stond de vogelzang centraal en het bleek, dat in meerdere eeuwen de componisten zich graag lieten inspireren door de gevederde vriend. Gastdirigent Kerry Woodward liet werkjes zingen van Janequin, Des Prés, Byrd (een verrukkelijk lied geti teld „The nightingale so plea sant" voor kleine bezetting), Weelkes, Vautor, Mendelssohn en Pizzetti. Het onderwerp is bepalend voor de keuze en daar door zijn niet alle werken even boeiend. Dat dit koor professio neel zou zingen mocht men ver wachten, doch de zang klonk ook professioneel, te veel ge kunsteld, te weinig spontaan. Na de pauze was het program ma gewijd aan Amerika, een beknopt overzicht van de ont wikkeling van de koorzang. Een stukje geschiedkunde zoals het verhaal van het psalmboek dat door de Pilgrims in 1620 vanuit Delfshaven naar Amerika werd meegenomen. Ainsworth schreef dit psalmboek en zijn landgenoot Billings schreef 150 jaar later een geraffineerd werk getiteld „Jargon". Een werk van Woodbury werd door de man nen van het koor knap gezongen en de mezzo-sopraan Sibylle Raaphorst oogstte succes met „„In the beginning" van Cop land. Organist Kees de Wijs speelde vakbekwaam werken van Dandrieu, Handel en van Crandell een even grillig als weinig boeiend werk n.l. de sui te Carnival. A.H. Kunst en kunstenaars In Zurich wordt tot 28 augustus in het grote park grenzend aan het Meer van Zürich de totnog toe vermoedelijk grootste ten toonstelling gehouden van wer ken van de Britse beeldhouwer Henry Moore. Er zijn 131 wer ken, waaronder een schaap van zes meter hoog dat vijf ton weegt en dat waarschijnlijk door de gemeente Zürich zal worden aangekocht. Terpsichore, Het al 21-jarige jeugdballet o.l.v. Dory Molier, geeft op 18 juni in het Openluchttheater Zuider park te Den Haag de première van een nieuwe „danserette" n.l. „Hans en Griejte". De „balleri na's" zijn 6 tot en met 14 jaar oud. Na tien jaar houdt de Haagse Akademie voor Podiumvor ming noodgedwongen op te be staan. Daarmee eindigt tevens het goede gebruik om jaarlijks de geslaagden een totaal-avond te laten verzorgen in Diligentia. Dat leverde gisteravond een :t programma van het Beethoven-concert, dat it Bataafs Symfonie Orkest onder leiding van liin Baarens gisteravond in een volle Doopsge- jnde kerk aan de Paleisstraat gaf, was zowel por het contracteren van niet minder dan drie >listen als door de keuze van de werken bijzon- Br ambitieus. Daarbij loopt een amateurensem- le als dit personeelsorkest van de Shell het rhoogde risico, dat de overbekende werken door het publiek worden getoetst aan vaker ge hoorde virtuoze vertolkingen. Dat het Bataafs Symfonie Orkest daarbij tekort schiet zal niemand het orkest durven aan te rekenen, want het gaat bij de amateurmusici allereerst om het plezier van het muziek maken. Het orkest en zijn dirigent hebben dit in hoge mate en weten het bovendien goed op de toehoorders over te dragen. Het verontschuldigt echter niet geheel het feit, dat vooral de violen niet goed waren gestemd. Met name de uit Joegoslavië afkomstige violist Svetislav Militch, die na het openingstuk „Musik zu einem Ritterballet" de tweede vioolromance speelde, ging tengevolge daarvan triest ten onder. De sopraan Rina Croese wist zich daarentegen met haar mooie stem te handhaven in haar zeer fraaie vertolking van de scene en aria „Ah! Perfido". Ster van de avond was zonder meer Militch' landgenote Olivia Krenek, die hiermee op formida bele wijze in Nederland debuteerde. Haar goede techniek en grote muzikaliteit, die ze ten toon spreidde in het derde pianoconcert, rechtvaardi gen de wens dat deze sinds kort in ons land woonachtige pianiste spoedig meer van zich laat horen. J.N. uitgebreide tableau de la trou pe op, want behalve de exami nandi (Maarten Duk, Joke Huy- bregts, Christel Pijtak, Jan Rietbroek, An Schonk en Renee Soutendijk) traden ook de twee deklassers aan die elders hun heil zullen moeten zoeken. Zoals in een kort woord van afscheid werd gezegd, bestond het unieke van deze akademie hierin, dat elke leerling werd benaderd als een individu met eigen mogelijkheden. Daarnaast evenwel werd gewerkt aar. een zo ruim mogelijke podiumbe kwaamheid, zodat de geslaagde alsnog een eigen weg kon kie zen. Deze breedheid karakteri seerde de laatste uitvoering. Al len zingen, dansen, spelen toneel en leggen een zekere vaardig heid aan de dag in expressie in de ruimste zin van het woord. Zij weten wat zij moeten doen met teksten, maar kunnen ook uit de voeten met de beeldende mogelijkheden van het lichaam. Dat bleek enerzijds uit fragmen ten als „Glazen speelgoed" van Tennessee Wiliams en „De meid" van Keijermans zowel als uit de abstracte figuraties in. dansen als „Unrequited initia tion" en „Variaties op de A-sca la" van Laban. Wij zullen niet beweren, dat het allemaal vol maakt was, maar de vrijmoedig heid om royaal te tonen wat er aan talent en aan het aangeleer de voorhanden is, vormt niet alleen het doel van deze oplei- ding, maar maakt tevens een einduitvoering tot een afwisse lend en boeiend spektakel. Daardoor een verkwikkelijke avond zonder weemoed, maar met als speelse uitsmijter „An evening at Rose's Place", dat niet alleen liet zien waartoe deze jonge mensen in staat zijn, maar tevens duidelijk maakte wat Den Haag gaat missen. TON OLIEMULLER Er wordt nog te weinig ge daan aan samenwerking en - samengaan van religieuze in- I stituten om tot levensvatbare grepsvorming te komen. Een I aantal religieuze instituten heeft menselijkerwijze ge- I sproken weinig overlevings- kansen Toch hebben zij nog een aantal vitale mensen die I misschien samen met anderen het religieuze leven kunnen I voortzetten. Een krachtig pleidooi voor dit samengaan wordt gedaan in het jaarverslag van het CA- I PER, het Centraal Adviesbu- reau voor Priesters en Reli- I gieuzen in Utrecht. Dit bureau I is door de bisschoppen en ho gere oversten in het leven ge roepen om priesters en reli- I gieuzen met persoonlijke moeilijkheden of problemen in hun werkomgeving, van ad- I vies te dienen. Het pleidooi wordt onder- I steund door de ervaring uit de praktijk, dat het aantal uittre- I denden en alleen wonenden onder de religieuzen tussen I dertig en vijfenveertig jaar I groeit. Het gaat hier om vitale I en religieus bewogen mensen, I die ook religieus willen blij- Binnen de bestaande institu ten zien zij geen perspectief meer of vinden daarbinnen geen leefwijze die aan hun re ligieuze en menselijke ver wachtingen beantwoordt. Een aantal van hen zou in een levensvatbaarder verband van religieuzen hun religieus leven willen voortzetten, maar er is te weinig keus. In het verslag wordt een ver snelde ontwikkeling voorzien en wordt gevraagd, waarom het rapport, „Samengaan van religieuzen" uit 1971 zo weinig heeft bijgedragen tot een an der beleid. Het CAPER doet de suggestie een pastoraal instituut of een pastorale brain trust te vor men om de grote problemen in de Nederlandse kerkprovincie aan te pakken, zoals die van jeugd en geloof, polarisatie, basisgemeenten en de toe komst van het religieus leven. Er is te weinig steun en kriti sche begeleiding van mensen en groepen, die tekenen zien van een nieuwe toekomst voor geloof en kerk. Als het gezamenlijk nog niet gaat dan kunnen afzonderlijke congregaties misschien alvast beginnen om samen de situatie van hun jongere leden aan te pakken en hun eigen congre gatie voorbereiden op „een nieuwe weg" van integratie. Bisschoppen zouden, naar een voorbeeld in Amerika, voor re ligieuzen die het in de eigen congregatie niet meer zien zit ten, als „sponsoring bishop" kunnen optreden. Het jaarverslag merkt tot slot over deze problematiek op: „Als wij samen niet bij machte zijn meer aan te bieden dan de huidige bestaande vormen, kan veel inspiratie en man kracht verloren gaan. Of moe ten we genoegen nemen met een afbouw en afsterven van die bestaande instituten en wachten op een nieuwe revolu tie vanuit mensen die opnieuw beginnen? Misschien moet dat zo. We kunnen er alleen vrede mee hebben als wij, samen, er alles aan gedaan hebben om aan een kostbare traditie van religieus leven nieuwe moge lijkheden te bieden". In het jaarverslag wordt ook ingegaan op de problematiek van de diegenen, die zich tot het bureau om hulp wenden. De eenzaamheidsbeleving is een tekens terugkerend thema, het gebrek aan ruimte om „an ders" te zijn, de problemen van de kleine groepen. Het Caper meent ondanks wat mislukte pogingen dat de klei ne groep grote mogelijkheden geeft, zowel tot persoonlijke ontwikkeling als tot echte saamhorigheid. Binding met een grotere groep, het bestuur van de congregatie of andere verantwoordelijken acht het Caper heel belangrijk. Kardinaal Alfrink, voorzitter - van de Nederlandse sectie der r.k. vredesbeweging Pax Christi heeft kardinaal I Gouyon van Rennes alle in formatie aangeboden over het I initiatief van de Nederlandse Pax Christi in verband met de I inmiddels ongedaan gemaakte Nederlandse deelnemin? aan I I I I -P Nederlandse deelneming aan de bouw van een kerncentrale in Zuid-Afrika. Kardinaal Gouyon is president van de Franse Pax Christi. De Mexicaanse bisschop Ser gio Mendez Arceo heeft een beroep gedaan op de katholie ke kerk van Italië om haar houding tegenover de Italiaan se communisten te herzien. Bisschop Mendez Arceo van Guernevaca heeft een bezoek van enkele weken gebracht aan Italië en andere Europese landen. Hij gaf als zijn me ning, dat de kerk vanzelfspre kend bepaalde uitspraken van het marxisme moet afwijzen, maar dat zij van de andere kant toch bereid moet zijn tot een dialoog met marxistische partijen. De strijd voor de so ciale rechtvaardigheid biedt daarvoor een gemeenschappe- lijke basis. De oecumenische jury heeft geen prijs willen toekennen bij het in Cannes gehouden dertigste internationale film festival. Volgens de jury was er dit jaar slechts een reeks „trieste, geen hoop bevattende en voor een deel buitenge woon gewelddadige films". Zij is er zich van bewust dat filmisch breed uitmeten van geweld en vertwijfeling de toestand weerspiegelt waarin de samenleving zich bevindt. Maar zo intensief geweld ten toon te spreiden kan weer verder geweld uitlokken in plaats van het aan de kaak te stellen. De Nederlands hervormde kerk is erin geslaagd het be grote tekort van bijna zes ton 1975 door fikse bezuinigingen en enkele meevallers om te buigen in een batig saldo van ruim 174.000 gulden. Voor dit jaar is weer een tekort ge raamd vein 286.700 gulden. De kerkelijke financiën blijven door de inflatie een zorgelijke zaak, maar de financiële raad constateert dat zeer veel leden van de Nederlands hervormde kerk de algemene arbeid van de kerk willen steunen. Be moedigend daarbij zijn ook de resultaten van de totale op brengst „levend geld" van de gemeenten, die in 1974 met 13,5 procent steeg en boven dien voortreffelijk werd on dersteund door de actie Kerk balans. Het Service Centrum voor Levensvorming te Den Haag zal van 8 tot 13 junigastheer zijn voor drieëntwintig jongerenpastores uit West- Duitsland, allen uit de omgeving van" Mun- chen. Dit meldt „JP", het blad van het service cen trum en het jongerenpastoraat in de bisdom men Haarlem en Rotterdam. De jongerenpasto res zullen logeren in het oecumenisch vor mingscentrum Oud- Poelgeest te Oegstgeest en vandaaruit kennis maken met het jongerenpas toraat in Noord- en Zuid Holland, de Neder landse kerksituatie en het maatschappelijk kli maat in ons land. Onder begeleiding van Jan Commissaris van het centrum Oud-Poelgeest en van Rob Kur- vers, directeur van het centrum Oud-Poelgeest en van Rob Kurvers, directeur van het genoem de service centrum zullen de Duitse pastores een bezoek brengen aan Amsterdam en van daaruit aan een aantal basisgroepen en jonge- renpastoraatsgroepen in Amsterdam en omge ving, aan Rotterdam, Scheveningen en het Westland, in welke plaatsen zij zullen worden ontvangen door jongerengroepen. Ook zullen zij een dag te gast zijn van de K.R.O., waar zij aan de hand van enkele filmp jes van onder meer 't Zand 33 en „Heel de mens" in gesprek zullen komen over de bijdra ge van radio en televisie aan het proces van vorming en ontwikkeling van de (katholieke) bevolking van ons land, met daarin de plaats van jongere mensen. Zondag 13 juni zal er een jongerendienst zijn in Naaldwijk, waarin de groep uit München zal deelnemen. In het najaar wordt een begin gemaakt met de voorbereidin gen voor het eerste pan-ortho- doxe concilie sinds meer dan duizend jaar, zo is door de Wereldraad van Kerken be kend gemaakt. De eerste voorbereidende con ferentie wordt in oktober in chambesy, een voorstad van Genève, gehouden. Hier moet overeenstemming worden be reikt over de agenda en over procedurele details van het „pan-orthodox groot concilie". De metropoliet Meliton uit Chalcedon, die onlangs aan Na duizend jaar weer panorthodox concilie het hoofd van een delegatie van het oecumenisch patriar chaat een bezoek heeft ge bracht aan dertien oosterse orthodoxe kerken, heeft ge zegd dat alle kerken het conci lie zo spoedig mogelijk bijeen willen laten komen. De delegatie heeft bezoeken gebracht aan de kerken van Alexandria, Antoichie (Syrië), Jeruzalem, Moskou, Servië Roemenië,Bulgarije, Georgie, Cyprus, Griekenland, Polen, Finland en Tsjechoslowakije. Het conclie wordt het eerste sinds het zevende oecume nisch concilie van Nicea in 787. Nicea ligt in he tegen woordige Turkije.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 7