Vrijwillige hulpverleners krijgen onderkomen in dependance Sociale Dienst LAK wil plaats in Leids culturele leven behouden "Personeel AZL voert actie voor nieuwbouw DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN 'coS4nnesty International, houdt e£ nesie-actie as 6'fijkvereniging in Academie- Pieterswijk Matrogoth hangt nog tussen zweven en gewoon lopen Robert Redford als Condorin gevecht met CIA-raderwerk EN VERDER... BIJ HEROPENING SCHOUWBURG MEI (UJDAG 28 MEI 1976 LEIDSE COURANT PAGINA 3 :intuig rnaal lasse ,EIDEN Het personeel van het Acade- nisch Ziekenhuis voert een actie voor leuwbouw van het ziekenhuis in de euwenhoek. Binnenkort zal staatsse- etaris Klein een petitie worden aange- jden. Iet personeel stelt dat de huidige staat [an ae behuizing van het AZL zich in een ermate slechte conditie bevindt dat het jiterst noodzakelijk is, dat gelden voor de bouw van een nieuw academisch zieken huis op tafel komen. „Het AZL heeft behalve een belangrijke functie ten aan- iien van de gezondheidszorg in de regio is in Par^" belangrijke taak voor de ontwikkeling ran de medische wetenscahp in nationaal in internationaal opzicht. Het is daarom ibethwejat een modern geoutilleerd ziekenhuis in jen goede accommodatie een eerste ver eiste is", aldus het personeel in de petitie. In juni zal worden beslist of er nieuw bouw gaat plaatsvinden of niet. De kans is groot dat er een streep door de nieuw- bouwplannen zal worden gehaald. Het personeel van het Academisch Ziekenhuis noemt een dergelijke bezuiniging op de gezondheidszorg „onduldbaar „Op deze wijze kan de positie van de gezondheids zorg in Nederland ernstig in gevaar ko men", zo waarschuwde het de staatssecre taris. De actie van het personeel is vorige week voorafgegaan door een brief van het be stuur van het AZL aan de bewindsman, waarin met klem werd verzocht om te beslissen tot nieuwbouw in plaats van de huidige kostenverslindende renovaties van de diverse gebouwen. Collegicum Musicum aOtlSChe verzorgde oudere muziek, die in de r moerige sfeer bijna omeruitverkoop, ™Zfn s%re. i grappen en grollen L f is r,0Ln van de dichters van —bcll(JU Graffiti waren wat al te bekend; daarnaast las men werk van be- *"*4DEN Het LAK aan den volke ver- kende dichters en, p gisteravond toond zouden wor- van zichzelf, rneruityerkoop" in den. Hierna volgden de LAK-salon. Al- Als speciale attractie poppen (marionet- ei cursussen en had men uit Wage- ten), fraai vervaar- Symfèpen mochten la- ningen een groep la- digd, waarvoor in al- Kuituur), zjen> waar ze het ten komen met een lerijl een paar simpe- morqen^°Pen jaar mee toneelwerk van Pin- le stukjes voor in de ÏS waren geweest, ter ,Een beetje pijn", kast verzonnen wa- et slapen Dat werd helaas een ren. LESKO zou be- hele toestand bij- teleurstelling. On- geleiden. De mario- ii|ii werd een afwis- danks zeker aan- netten zelf waren het V^Mrnde. maar wat vaardbal spel van de best. keet. Zo mannelijke bezetting, De formatie Pitch bank i»en we ^et LESKO bleek Pinter te hoog inmiddels gedoopt, 19 02 Ve zogenaamde mo- gegrepen. Het kinder- op het laatste zon- op dntfnere „klassieke" theater sloot zijn se- dagmiddagcafé had- (S) Amiiziek spelen: een rie voorstellingen af den ze nog geen titel K) (S) Ojasstuk van Hinde- met een de scène van luidde de avond en tb en een stuk de dikke man uit ,Eu- haar drummer uit. >r twee celli van forensoep met Bie- Zoals tegenwoordig -*.ok. Het laatste geitjes', dat zijn weer gebruikelijk diepe droevige waarde al heeft be- werd er gedanst. ;n. De fotosectie wezen. Hierna volgde Maar toen waren de de boel in het een acrobatiek-act kleine uurtjes al aan- om platen te van een cursus, die gebroken. Ij iTj B |inen schieten, die zo'n vijftien lessen PAUL VAN DER br op de avond bezig was geweest. PLANK 7 Station; 'EN De adoptiegroep Leiden van Amnesty International ;ft de Tunesiër Mohammed Ben Kilani geadopteerd. Deze Reveiiiqarige student werd in februari 1975 door de Tunesische J]®1-Jitieke politie opgepakt omdat hij een belangrijke rol speelde ner stade studentenvakbond. Volgens de adoptiegroep Leiden staat jreum''an' dagelijks bloot aan vreselijke folteringen. ;ra. izcr Kilani en andere politieke gevangenen organiseert Amnesty ikhobb^ernational, dat vandaag vijftien jaar bestaat, deze week een 'an,^l jnesië-actie. Hiermee wil deze humanitaire organisatie president eu [bib Bourghiba er toe bewegen een algemene amnestie voor alle Ütieke gevangenen in Tunesië af te kondigen. De president rdenkt op 1 juni het feit dat hij 21 jaar aan de macht is. Mogelijk .hij daarom bereid zijn amnestie te verlenen. ^^idenaars, die een brief willen schrijven naar Mohammed Ben |ani of die hun handtekening op de - lijst willen zetten die naar ïsident Bourghiba gaat, kunnen zich wenden tot; Christa Putter, "lorpad 4a, tel. 151641, Sylvia de Bruyn, Flanorpad 4a, tel. 151641 'ieke van Os, Pelikaanhof 6b, tel. 143763. ■Bjno Mn ort trijD£^ De Academie- en Pieterswijk krijgt een eigen wijkver- mnPng' In de consistoriekamer van de Pieterskerk (ingang via het pi ude kosterswoning in de Kloksteeg) zal op 1 juni de oprich- Volksvergadering van de vereniging voor Pieters- Academiewijk m&en f(jen geh0U(jen. n°£'dens deze vergadering heft het wijkcomité, dat de laatste paar com§r de belangen van de bewoners van de Pieters- en Academiewijk Bellnd t behartlgd, zich op. Het wijkcomité ontstond enige jaren oceden als actiegroep, die veilige speelruimte voor kinderen in ,ge j wijk nastreefde. Toen dit was verwezenlijkt, is de actiegroep worgegaan als comité voor de Pieters- en Academiewijk. vergadering begint om acht uur. Als kandidaten voor het vToeg&tuur zjjn de heer T. Korthals Altes, mevrouw C. van Weizen, I1 lk j heer H. Verhulst, de heer P. Bakkér en de heer J. Doove h"t gedragen' **et üdmaatschap bedraagt per jaar 5,- per per- net ayn en 7 50 per gezin. Op de hoek van de Diefsteeg en de r|terskerkstraat is een stand ingericht waar informatie over de et in iel te rjchten wijkvereniging is te krijgen. Eventuele andere be hjg'urskanc^d3ten kunnen hier schriftelijk worden ingediend, wl^mamM the* „Stukgoed" van Matrogoth. Oud-directrice opent verbouwde r.k. Vakschool Mevrouw Van Oerle-Nipper, oud directrice en oprichtster van de r.k. Vakschool voor meisjes aan het Galgewater was woensdag voor één keertje terug in haar oude school. Dit ter gelegenheid van de heropening van de school na een ingrijpende verbouwing. Mevrouw Van Oerle trok in haar openingstoespraak een vergelij king tussen het onderwijs van vroeger en nu Woensdag overdag waren de leerlingen van de r.k. Vakschool te vinden in het sportcomplex „Hertogspark" in Rijpwetering, waar een sportdag was georgani seerd. Met drie boten waren de leerlingen via de Kaag naar Rijp wetering komen varen. Ter gele genheid van de heropening van de school, werden zij gedurende de boottocht aangenaam bezig gehouden met een quiz. In café Bakker werd de meisjes een ver snapering aangeboden. LEIDEN Het Trainingscentrum voor vrijwillige hulpverleners krijgt op korte termijn de beschik king over een deel van het pand aan de Herensingel, waarin een dependance van ae gemeentelijke Sociale Dienst is gevestigd. Thans heeft het centrum een onderkomen in het gebouw van de gemeentelij ke onderwijsinspectie aan de Sta tionsweg. Per 1 augustus moet het centrum hier wijken voor een dan aan te stellen onderwijskundige. „We weten nog niet of we op het aanbod van de gemeente om naar de Herensingel te vertrekken, ingaan", aldus Jaap Bregman van het trainingscentrum. „We zitten aan de Stationsweg in één kamertje. Dat is natuur lijk te klein. Wanneer we definitieve huisves ting krijgen willen we minstens de beschik king hebben over drie kamers en het is niet zeker of we dat krijgen van de Sociale Dienst." Het trainingscentrum ging vorig jaar februa- rj als een experiment van start. Het verleent hulp daar waar professionele hulpverleners (maatschappelijk werkers) om de een of andere reden niet komen. Zo worden de vrijwillige hulpverleners uitgestuurd om zie ken of psychiatrische patiënten te bezoeken. „Het verschil tussen vrijwillige hulpverle ners en professionelen is, dat de laatste hulp verlenen vanuit een theorie. Wanneer een professioneel met een cliënt naar de bio scoop gaat, doet hij dat in het kader van een therapie. Een vrijwillige hulpverlener richt zich op één persoon. Een maatschappe lijk werker holt van de ene cliënt naar de andere", aldus Jaap Bregman. Als experiment wordt het trainingscentrum tot 1 januari 1978 gesteund door de gemeen te. Over de hoogte van het subsidiebedrag valt volgende week een beslissing. Aanvan kelijk had het college van ben w 4.800,— per jaar voorgesteld. Dat is evenwel volgens Jaap Bregman niet toereikend. „De raads commissie voor maatschappelijke aangele genheden zal nu moeten beslissen over een subsidiebedrag van 10.000,—." Bovendien krijgen we van het ministerie van CRM volgend jaar ook nog een bepaalde subsidie. In 1978 zal onze gemeentelijke subsidie op de begroting worden geïntensiveerd. De ex perimentele fase hebben we dan achter de rug." De vrijwillige hulpverleners van het trai ningscentrum worden opgeleid in een cursus van enkele weken. In juni start het trai ningscentrum ook met een kadertraining. De kadercursus is bestemd voor de vrijwilli gers, die de hulpverlening in een bepaalde wijk gaan begeleiden en coördineren. Het trainingscentrum wil zijn werk in de toe komst namelijk meer decentraliseren. Wan neer er een aantal coördinatoren is opgeleid, zullen zij alleen vanuit hun eigen wijk wer ken en niet meer vanuit het centrum. In september gaat een tweede trainingscur sus voor coördinatoren van start. De cursus bestaat uit veertien lessen en kost 9,— per avond. De cursisten leren hoe zij een vrijwil- ligersproject moeten opzetten en hoe zij een vergadering moeten leiden. Tevens wordt er aandacht besteed aan de manier waarop zij de vrijwilligers bij hun werk moeten steunen en motiveren. Behalve de vrijwillige hulpverleners van het centrum kunnen ook anderen zich voor de trainingscursus opgeven zoals club- en buurthuiswerkers, vormingswerkers, op bouwwerkers, medewerkers in een groep- spraktijk en mede werkers van Sociale Dienst of Arbeidsbureau. LEIDEN Matrogoth bestaat zo'n driekwart jaar als theater-improvisatie trainingsgroep olv Warner van Wely. De laatste maand zijn ze wat voorstellin gen gaan geven. Zo lieten ze gisteravond in het LAK zien waarmee bijna een jaar gewerkt was. Qua technische uitvoering heeft Matrogoth voor amateurs een heel behoorlijk peil. Men beweegt goed, gebaren zijn nauwkeurig, cross-talk (door elkaar spreken) gaat de spelers goed af en ook op elkaar is men goed ingespeeld. Aan zo'n presen tatie als van gisteren kan je de training wel afzien. Inhoudelijk heb ik enige bezwaren. Zeker, sommi ge delen waren voor het publiek interessant om naar te kijken en waren op het niveau van een theaterpresentatie: het Chinese sprookje, dat op ingenieuse en spanningwekkende manier door drie mensen verteld werd; het tamelijk gestructureerde stuk dat begon en eindigde met een soort groepsfo to. waarbinnen het kind en zijn dromen centraal stond hier had men goed nagedacht; de buik spreker met pop. Ook de associatieve overgangen van de ene naar de andere scène (voor de pauze) voornamelijk vanuit houding en gebaar, waren dan wel niet altijd onverwacht, maar zeker boeiend. Toch bleven sommige gedeelten van de voorstelling teveel hangen in een soort oefeningen, die belangwekkend en nuttig zijn om zelf te doen, maar die meer moeten krijgen, als men het pu bliek wil onderhouden. Ik denk hierbij vooral aan momenten waarop spanning of sense belangrijk waren en die stukken met een ritueel karakter. Kortom de simpele, „oppervlakkige", meer humo ristische delen bevielen me het best Blijft het feit, dat men best wel iets bereikt heeft in dat kleine jaar. Doorgaan is dan ook zinvol. Concreet blijven, niet te diep, niet te pretentieus, lijkt me het devies. Een volgende confrontatie zie ik dan met belangstelling tegemoet PAUL VAN DER PLANK TRIANON Drie dagen van de Condor (18) met Robert Redtord en Faye Dunaway. Regie: Sydney Pollack. Dat het in de hoogste kringen van de CIA niet altijd even eerlijk toegaat wisten we uit recente publikaties al. Sydney Pollack's thriller „Drie dagen van de Condor" gaat daar nog wat verder op in en al is het dan allemaal fictie, het zou best waar kunnen zijn. Pol lack greep de recente bestsel ler „Six days of the condor", comprimeerde de actie tot drie dagen en gaf een onthut send beeld van geheime dienst, die allerlei gewapende acties „ontwerpt" alleen maar voor het geval dat. Als corrupte hoge functiona rissen in de CIA het willen kunnen zij zo'n actie ten eigen bate ten uitvoer brengen en eventueel eigen personeel om zeep helpen vóór een van de collega's argwaan krijgt. Joseph Turner, codenaam Condor, werkt voor de CIA als „lezer". Hij moet uit krante nartikelen, stripverhalen en boeken nieuwe ideeën opdoen, die dan in de computer op hun bruikbaarheid worden getest. Tijdens de lunchpauze wordt Condor's afdeling door onbe kenden uitgemoord. Alleen Condor weet het er door 'n toeval levend af te brengen, maar dan blijkt hem dat „er- geps hoog in de organisatie" nog steeds op hem wordt ge loerd. Condor is niet van plan om rustig af te wachten tot de gehuurde moordenaar ook hem te pakken heeft en begint 'n eenmanskruistocht, daarbij geholpen door een fotografe die hij eerst gegijzeld heeft. We kunnen ons best voorstel len dat u halverwege het ver haal de draad kwijt bent, te meer daar Pollack zo nu en dan een rustpauze inlast om Robert Redford en Faye Du naway een liefdesscène te la ten spelen. Want welke vrouw zou niet graag eens gegijzeld worden door de knappe Ro bert? Na zo'n romantisch intermezzo neemt Pollack onvervaard de draad weer op en als Condor tenslotte in het hol van de leeuw is doorgedrongen heeft de scenarioschrijver nog 'n open einde in petto dat de eenzame held en het CIA-ra- derwerk gelijke kansen geeft op de eindzege. Alfred Hitchcock had het pa tent op simpele thrillers, waar in één man werd opgejaagd door een onbekende organisa tie om hem onbekende rede nen. De CIA heeft het voor Pollack in dit computertijd perk veel gecompliceerder ge maakt. MILO LEIDEN Het bestuur van het Leids Academisch Kunstcen trum heeft een beroep op de gemeente Leiden gedaan de acti viteiten in het LAK-theater te subsidiëren. Voor het doen plaatsvinden van circa vijfen twintig voorstellingen van pro fessioneel artistiek niveau, denkt het bestuur 50.000,- sub sidie nodig te hebben. Het Leids "Academisch Kunstcen trum is van start gegaan als een instelling voor alleen studenten. Langzaam maar zeker heeft het zich een grotere plaats in het Leids culturele leven verworven. Dit niet in de laatste plaats door het feit dat de schouwburgvoor stellingen, gedurende de restau ratie van de Leidse Schouwburg, werden „uitbesteed" bij het LAK-theater het Rijnlands Ly ceum en de Stadsgehoorzaal. Nu de Leidse Schouwburg in november weer wordt geopend, wil het LAK-theater zijn gemeenschapsfunctie behouden. Het theater is, volgens het bureau, uitermate geschikt voor de opvoering van kleinere producties, waarbij het publiek partici peert. In dit verband schrijft het bestuur van het LAK aan het college van b en w dat het vreest dat met de heropening van de schouwburg een „verschraling van het culturele leven van Leiden" zal optreden. In het programma van de schouwburg zijn bijvoorbeeld geen voorstellingen van vormingstheatergroepen opgenomen. Dergelijke groepen zouden in het LAK- theater beter op hun plaats zijn dan in de Leidse Schouwburg. Het accepteren van het LAK-theater ais gemeenschaps voorziening voor het Leidse culturele le ven zou ook tot gevolg hebben dat andere theatervormen aan bod komen. Het be stuur van het LAK noemt; 1. Het ama teurtoneel. Voorstellingen in de Schouw burg zouden voor vele amateurgroepen te duur zijn. 2. De kleine-zaalproducties. i zoals van Baal, de Appel, het Mickery Circuit. Deze vragen vaak een grote par ticipatie van het publiek. Het is dan ook de vraag of zij in de grote Schouwburg tot hun recht zouden komen. 3. Cabaret. Vooral de jonge cabaretgroepen zoals Honoloeloe Virus en de Bastaard zullen niet aan bod komen in de Schouwburg. 4. Ongesubsidieerde experimentele thea tergroepen. Deze zullen veel eerder op hun plaats zijn in een klein theater zoals het LAK dan in de schouwburg. „Condor" Robert Redford in actie CAMERA „Easy-Rider", wereldberoemde film met in de hoofdrollen Peter Fonda en Dennis Hopper als hippies op indrukwekkende motoren (18). STUDIO „Love and Death", vermakelijke one-man-show van, voor en door de Amerikaanse komiek Woody Allen (14). LIDO „One flew over the cuckoo's nest". Oscar winnaar Jack Nicholson in de beklemmende rol van een patient in een psychiatrische inrichting (18). REX „De man van Okinawa", een van de gebruikelijke vechtfilms van oosterse makelij. In de hoofdrol Subby Chiba, de Japanse „Bruce Lee" (14). LUXOR „Vier vuisten op een schietend scheurijzer", Michael Coby en Paul Smith daveren op motor met zijspan al knokkend door het „wilde westen" (14).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 3