200 JAAR AMERIKA (Van onze correspondent Janet Watts) (I Naarmate het aantal gruwelver halen en het sterftecijfer rond Udine oplopen, neemt ook het aantal onbeantwoorde vragen toe. Hoe voorspelbaar zijn aard bevingen en hoe vermijdbaar zijn dus de gevolgen ervan? De wetenschap van het voorspel len van aardbevingen werd tot voor een tiental jaren door de v serieuze geofysici beschouwd als onzin. Vol minachting lieten deze het voorspellen over aan profe ten, intriganten en andere zon derlingen, en verklaarden dat de volgende aardbevingen zouden plaatsvinden in de aardbevings gordels tussen 30 seconden en dertig jaar na nu. Nu houden honderden weten schapsmensen zich ermee bezig, in de Verenigde Staten, Japan en de Sovjet-Unie, waarbij ze gebruik maken van de modern ste instrumenten - de satelliet die de Amerikanen dezer dagen in omloop brachten is daar een goed voorbeeld van. De Chinezen hebben duizenden mensenlevens gered bij de aard beving in de provincie Lianing in februari 1975: eerst door de bevolking te verplichten de na tuurverschijnselen in de gaten te houden, en daarna door twee steden te dwingen tot evacuatie op grond van een aardbevings voorspelling vijf uur voordat de aardbeving ook werkelijk plaats vond. De Chinezen hadden ontdekt dat dieren duidelijk de eerste trillin gen van grote bevingen eerder oppikken dan mensen. Een pan da in een Chinese dierentuin hief zijn kop op en gaf een schreeuw vlak voor de aardbe ving in de Golf van Phai in 1969, de tortelduiven werden onrustig en tijgers, zwanen en buffels gin gen plat op de grond liggen toen zij de eerste bevingen voelden beginnen. De verslagen uit Udine bevatten ook details over honden die be gonnen te blaffen of te janken al voordat de grote bevingen voelbaar werden. Dr. Peter Smith, lector in de aardwetenschappen aan de Amerikaanse Open University, stelde vorige week: „De Chine zen gebruikten voor het voor spellen van aardbevingen metho des die in het Westen niet ver standig geacht worden: vervol gens dwongen zij de mensen tot medewerking op een manier die niet mogelijk zou zijn in een Westerse democratie - de men sen werden met het geweer op de borst gedwongen hun eigen leven te redden. „Het gaat hierom: Als iemand in China een aardbeving voorspelt en die vindt dan niet plaats, dan is de politieke situatie daar zo dat dat geen probleem is. Maar in Amerika zou dat zo gemakke lijk niet gaan. Als je een aardbe ving zou voorspellen over twee dagen in San Francisco, dan zou de chaos al niet te overzien zijn; maar als die dan niet zou plaats vinden, dan zou je pas goed in de problemen zitten." Dus toen Amerikaanse onder zoekers onlangs met succes twee (nogal onschadelijke) aardbevin gen voorspelden in het westen van Noord-Amerika - zelfs met hun puur wetenschappelijke me thodes, zonder acht te slaan op de dieren - publiceerden zij hun voorspellingen niet tot nadat de aardbevingen hadden plaatsge vonden. Dr. Smith wees erop wat er gebeurt in Amerika met wervelstormen, die gemakkelijk te voorspellen zijn: een grote groep mensen weigert eenvou digweg toch om hun huizen te verlaten. „De wetenschap van voorspellin gen verkeert nog in een zo vroeg stadium en de westerse politiek is zodanig dat het nog wel een lange tijd zal duren voordat ie mand het op komst zijn van een aardbeving zou durven aankon digen", aldus Dr. Smith. In de wereld van voorspellingen en voorzorgsmaatregelen voor aardbevingen heeft zuidelijk Eu ropa de pech ergens in het mid den te liggen. China heeft de bevolking op de uitkijk staan en een politiek bestel dat de men sen beveiligt. Californië heeft het geld en de technologie om zijn eigen voorbodes van bevin gen nauwkeurig te registreren. Maar een plaats als Udine heeft noch een wetenschappelijke tra ditie van aardbevingsvoorspel lingen noch het geld om daar nu mee te beginnen, en ook geen noodplannen voor het geval er een aardbeving zou plaatsvin den. (Copyright The Guardian) n alle BE TIENDE PENNING oordaf van Er is een geuzenlied over de van tiende penning, die Alva in de lit dat Nederlanden wilde heffen. Er waar komt een „harde regel" in voor: iden, ghy draeght den bast al om u erleid strot... kinddWat zachter gezegd: gij draagt nij is de strop al om uw hals. In de en in meeste verhalen over de snode voornemens van Alva wordt de iadr.uk gelegd op de kwalijke iconomische gevolgen van deze is^Nei )elastingheffing: 10% omzetbe- pj'jj 2 asting bij de verkoop van roe- met "ende- en 5% bij de omzet van •en. D >nroerende goederen. Maar er stops was veel meer aan de hand. Tot Nu Ijnu toe was voor elke belasting- is, dat leffing de toestemming nodig oolondvan de staten-generaal. Alva wil de voor eens en voor goed vast leggen, dat hij een vaste belas- ijn we ing zou kunnen heffen, waar af gez voor hij geen toestemming meer n heb) ïodig had. ^at is de beslissende stap naar ijkbovjgn absolutistisch geregeerde celijk ftaat ^.ls de medewerking van de vertegenwoordigers van hen, einde: moeten betalen niet meer lie jan 10dig is, dan is het volk uitgele- an. MaVer<d aan de willekeur van de lat je nachthebber. Je kri n 1625 kwam Karei I in Enge- and aan de regering en in 1649 itierf hij vóór zijn paleis op het meer ïchavot. In de jaren daartussen it wel s hij in voortdurend conflict ,Ja", v jeweest met het Britse parle- "ne1"1 1 ment. Reeds in het eerste jaar niet 'van zïjn regering begon het. De dat i ïeffing van een belasting, die »Meeri lan vor^e koningen voor de ssen a *uur van reêering was toe* lissen. 'e^aan- werd door het Lager- en lat< lu's nu maar bewilligd voor één r schojaar De bedoeling was, dat de weerjtamng ieder jaar opnieuw bij het parlement zou moeten ko- ïGHOI toen om de belastingheffing goedgekeurd te krijgen. Gedu rende de regering van Karei I is vooral John Hampden, lid van het Lagerhuis, bekend geworden om de consequente wijze, waar op hij weigerde, enige belasting te betalen, die geheven werd zonder toestemming van het par lement. En voor hem en zijn medestan ders was het een groot succes, dat Karei I in 1628, na drie jaar van harde strijd, the Petition of Right aanvaardde, waarin voor altijd werd vastgelegd, dat nie mand verplicht zou zijn enige belasting te betalen zonder toe stemming van het parlement. El ke belastingheffing zonder me dewerking van het parlement werd onwettig verklaard. In 1689 hebben Willem III en Maria, als koning en koningin van Enge land dit in the Declaration of Rights nadrukkelijk bevestigd. DE REGEL VAN OTIS En nu komen we weer terug bij de geschiedenis van de Verenig de Staten. Bij de XIII koloniën van New Hampshire tot Zuid- Caroline aan de Atlantische kust in Noord-Amerika. De zevenjari ge oorlog had de Franse kolo niën in dat gebied doen over gaan in Engelse handen. Het Britse gebied strekte zich nu uit tot de Mississippi en tot de Hud- sonbaai. Voor de kolonisten was de weg open voor een grote ex pansie naar het Westen. Zij had den trouwens braaf meegedaan tegen Frankrijk, hoewel niet met zulk een overtuigend succes. Maar wat oorlogservaring had den zij wel opgedaan en George Washington was een van hun aanvoerders geweest. De oorlog had de Engelse schat kist zwaar gehavend en de En gelse koning en de meerderheid van het parlement vonden, dat die Amerikanen, die er het meest van profiteerden, wel mee konden betalen in de kosten. Nee, zeiden verschillende Ameri kanen, daartoe zijn wij niet be reid en ook niet verplicht. An derhalve eeuw bestaan deze ko loniën nu, en nog nooit hebben zij één shilling aan belasting be taald voor de Britse schatkist. Wel belasting, maar alleen voor de kosten van het bestuur van de eigen kolonie en na goedkeu ring van onze vertegenwoordi gers in de koloniale raad. De Scheepvaartwetten uit 1651 heb ben ons verboden om onze pro- dukten anders te verzenden dan met Engelse schepen, en dat is al een kwalijke beperking. Maar belasting betalen aan de schat kist in Londen, daar kan niets van komen. En de advocaat Ja mes Otis (1725-1783) van Boston heeft toen de regel geformu leerd, die in allerlei varianten werd herhaald: TAXATION WITHOUT REPRE SENTATION IS TYRANNY. Belastingheffing zonder verte genwoordiging is tyrannie. In the Declaration of Rights staat, dat zonder toestemming van het parlement in Londen geen belas ting mag worden geheven. Daar steekt een algemeen beginsel achter, dat heel wezenlijk is naar Engelse rechtsopvattingen, even oud als sterk. Er wordt alleen op wettige wijze belasting geheven, wanneer er een toestemming is van degenen die moeten betalen, een toestemming via huri verte genwoordigers. En Britten in Eu ropa hebben hun vertegenwoor diging in het parlement te Lon den, maar de Britten in Amerika zijn daarin niet vertegenwoor digd en dat parlement heeft dus geen bevoegdheid over de vraag, of zij belasting zullen betalen. Elke belasting, hun door de Re gering in Londen opgelegd, is onwettig, want het is een taxa tion zonder een representation. Al klinkt in de vertogen van Otis af en toe ook een verwijzing naar het „natuurrecht" door, in hoofdzaak zijn zijn pleidooien een beroep op een oer-Engels recht, door de eeuwen heen er kend en aanvaard. Het is geen wonder, dat hij daarbij in Enge land zelf de steun kreeg van vooraanstaande parlementariërs, zoals Pitt en Burke. Vooral Ed mund Burke moet hier worden genoemd. De man, die de Franse Revolutie later zou bestrijden en daarbij er telkens aan zou herin neren, dat elke vergelijking met The Glorious Revolution van 1688, waarbij Jacobus II werd verdreven en Willem III en Ma ria de regering aanvaardden, on gepast en onhistorisch was. Want in 1688 ging het niet om een omwenteling, maar om een herstel. Een herstel van het recht en de instellingen van Engeland, vruchten van een eeuwenlange historie. ONZEKER BELEID Wilde Engeland dus belastingen heffen in de Amerikaanse kolo niën, dan zou het zéker stuiten op verzet Toch heeft de regering van George III, koning van En geland, het geprobeerd. Maar niet met vaste hand. Juist de willekeur, waarmee gehandeld werd, stijfde het verzet. Eerst werd een zegelbelasting inge voerd, en daarna weer ingetrok ken. Toen kwamen er een aantal belastingen op goederen, die uit Engeland in Amerika werden in gevoerd. Die werden ook weer ingetrokken, behalve de heffing op thee, om daar het vasthouden aan die éne heffing te laten zien, dat het récht tot belastingheffing werd gehandhaafd. Thee werd in Amerika inge voerd door de Engelse Oostindi- sche Compagnie en om in Ame rika geen moeite te veroorzaken, betaalde deze Compagnie de be lasting maar vooraf in Londen. Maar toen de schepen in Ameri ka aankwamen, weigerden de Amerikanen toch de thee te ont vangen. En toen is er in Boston een incident geweest. Enkele jongelui, vermomd als Indianen, beklommen een paar schepen van de Compagnie en smeten de thee overboord. Zowel aan En gelse als aan Amerikaanse zijde werd dit optreden betreurd. Een verontschuldiging en een schik king lag voor de hand. Maar de Engelse koning wilde nu opeens zijn vuist tonen. De Engelse re gering sloot de haven van Bos ton en alle privileges van Massa chusetts, de kolonie, waarin Bos ton lag, werden door een specia le wet, door beide huizen in Lon den goedgekeurd, vervallen ver klaard. En er werden troepen naar Amerika gezonden, om alle verzet te breken. De Amerika nen zagen het gevaar en in Phi ladelphia kwam een congres bij een van alle zich bedreigd voe lende koloniën, die samen één lijn wilden trekken. Burke en Pitt deden verzoenende voorstel len in het Engelse parlement, maar die werden verworpen. Toen besloot het Congres te Phi ladelphia, zich met de wapenen te verzetten, en het vormde een leger, waarvan George Washing ton de opperbevelhebber werd. Op 19 april 1775 had het eerste treffen plaats, het gevecht bij Lexington, dat onbeslist bleef. De Amerikaanse Vrijheidsoorlog was begonnen, die acht jaar la ter zou eindigen met de volledige onafhankelijkheid van de Ver enigde Staten van Amerika. Op 4 juli viert de Verenigde Staten het tweede eeuwfeest van de onafhankelijkheid. De ontwikkelingen die tot deze gebeurtenis hebben geleid, stellen wij in een serie korte artikelen aan de orde. Vandaag: één van de voornaamste oorzaken van het conflict met het moederland Engeland, de belastingkwestie. Eerdere artikelen verschenen in onze edities van 1 en 8 mei.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 15