De Scherpschutter: western uit 1964 r Willy Langestraat een self-made duizendpoot TELEVISIE VANAVONI TELEVISIE WOENSDA RADIO VANAVOND TERUGBLIK RADIO WOENSDAG PAGINA 2 LEIDSE C0URAN1 DINSDAG 27 april lj DIN NEDERLAND I Teleac 18.15 Les Gammas NOS 18.45 Informatie voor Spanjaar den 18.55 Journaal AVRO 19.05 M.A.S.H. 19.30 Geheimen der Zee 20.20 Udo Jürgens 20.40 300 jaar na De Ruyter NOS 21.35 Journaal 21.50 Scherpschutter 23.15 Ontdek je plekje 23.20 Stichting Socutera NOS 23.30 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 De geheime schatten van de Rode Zee 19.30 Tweekamp NOS 20.00 Journaal NCRV 20.25 De gebroeders Lautensack 21.20 NCRV-MInlvoetbalshow 1975-1976 22.10 Hier en Nu 22.50 Muzikale dagsluiting NOS 23.05 Den Haag Vandaag 23.30 Journaal DUITSLAND I NDR 18.00 Trefpunt New York 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-Magazine 19.26 Vrijwillige brandweer 19.59 Programma-overzicht WDR 18.00 Nieuws uit Nordriji Westfalen 18.05 Intermezzo 18.45 Commissariaat 9 19.15 Hier und Heute 19.45 Grap om kwart voor ad 20.00 Journaal 21.00 Herinnering 22.15 De onttoverde Gatsby 23.00 Journaal DUITSLAND II 18.20 Popeye de zeeman 18.35 De Enterprise 19.00 Journaal 19.30 De opzienbarende zaal leraar Adam Juracek 21.00 Journaal 21.15 Gezichtspunt 22.00 Aspecten 22.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 14.00 Schooltelevisie Schooltelevisie 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Wickie de Viking 18.30 Paling en Co 18.40 Habeas Corpus 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 My song to you 20.50 Mag ik u iets vragen, ter? 21.40 Naakt onder de wolven 23.40 Journaal NEDERLAND I NOS/NOT 9.30 Schooltelevisie Teleac 15.00 Sociale Verzekering KRO 15.30 Wat heet oud (9) 16.15 De rode autobus 17.00 Wickie de Viklnq HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM III NOS-maal VARA: 19 02 (S) Popi struktie. 20.02 (S) Nashville. 21 d Jazz en Blues. 22.02 (S) Opdo 23.02 (S) Wachten op middernacht (S) Nacht-drie-draai 2.02 (S) Help (S) De rode dageraad. 5 02-7.0 Truck, programma voor vrachtw chauffeurs. HILVERSUM I HILVERSUM I! VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 In de Roode Cirkel. (8.00—8.11 Nws.) 9 35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio 10.00 Radioweekblad. 11.00 Nws. 11.03 Johan van Minnen - Ombudsman. 11.15 Even 'bij' draaien 12.00 Borger - centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.25 Een middagje stoomradio. 16.00 Nws. 16.05 HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterhai (S) Pep-op-drie. 12.03 (S) Drie l de middag. 14.03 (S) Pop-kontakt. (s De Hitmeesters. HILVERSUM IV NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het woord. 7.08 (S) Te Deum Lauc 7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 7.a Onder schooltijd. 9.30 Theologl etherleergang. 10.00 Orkest palet. (S) Pianowerken uit de Romaj 12.30 (S) Zangers portret. 13.00 de schaduw van de meesters. Nws. 14.02 Hier en nu. 15.00 (S) K voor Diaghilev 15.55 (S) In kleine Ij. ting 16.40—17.00 (S) Muziek v" tijd. Er werd in het programma-pak ket dat de KRO ons.gisteravond thuis bezorgde wel wat afge praat. Afgezien van „de Flint- stones" was het praktisch een interview, al interview. Maar het gesprek dat Berend Boudewijn in zijn keuken voerde met Jan Wolkers was daarbij ongetwij feld de kroon op het werk. In feite ging het trouwens meer om een langgerekte monoloog. Want je hoeft de schrijver-beeldhou wer maar één woord te geven en hij maakt er wel een taaibrij van, waar je nauwelijks meer bovenuit kan kijken. Wat niet wegneemt dat hij niet alleen een radde, maar bij tijd en wijle ongetwijfeld ook een bijzonder Tijdens een voorstelling in Dunser- land zakte op het toneel de Britse blijspelacteur Sidney James inel- kaar. Hij overleed direct erna. In ons land is hij bekend geworden door een rol in de tv-serie "In Londen staat een huis". die op i goudschaaltje weegt maar jrf wel zeer exact en uitera „beeldend" weet over te biP. gen wat hij gezegd wil hebtf,' Hoe dat verder zij, sinds gi ren weten wij dan in ieder g( ook weer dat de kat Wolkers zozeer vermenselijkre „dat hij alleen nog maar ili mes en vork eet". Er zit toekomst in de beschaving. Het programma van Hans Willigenburg ,,'n Rondje Tl u ter" heeft in de loop van a seizoen wel een merkwaarau metamorfose ondergaan, begon als een nogal omslach theater-agenda, waaraan soortement quiz met een dob 4 steen was verbonden. Gis avond verklaarde Hans edfo dat hij „het spelletje maar spelletje zou laten". Op het i ste gezicht een vrij ingrijpeij wijziging, maar bij nader in; viel het niet eens op, dat er was geschrapt. Waaruit overigens wel konden aflei j dat wij destijds min of ni voor Jan Joker naar dat ganzenborden hebben zitten ken. Enfin, Van Willigenbi had dus nu uitsluitend gespi jes met artiesten, die „in pixture" zijn, ofschoon hij een overliet aan een mevrt die een erge (begrijpelijke) wondering voor Herman Veen bleek te hebben en die aan hem honderduit mocht gen. Welaan, iedereen bleek praatje klaar te hebben. Mi Hans zelve toch het meest W wat je ook van de brave k< zou kunnen zeggen (of niet zeggen), niet dat hij daar om verlegen zit. Ook hij komt dus het volgi seizoen terug. Met een rondje een praatje. En misschien wel meer met die dobbelsteei HERMAN HOFHUIZ Geef de 62-jarige Willy Lange- straat een wandelstok in han den, hij prikt er een aantal gaten in en blaast er een sona te van Bach op. Of de Rhapso dy in Blue. Geef hem een bakje en een autoband en bin nen de kortste keren roffelt hij Noord Oost-, Zuid-, of West-Afrika de lucht in. Met het gezicht van iemand die wil zeggen: „Fijn hè, muziek maken." En dat hij het zijn hele leven fijn moet hebben gevonden, bewijst hij morgen avond in het NOS-programma „Solo for seven" waarin Lan- gestraat onder zijn artiesten naam Laguestra op Ned. I om 21.25 uur een samenvatting van tien minuten geeft, van waarmee hij van kindsbeen af bezig is geweest. Nippend aan bier, dat als een kabbelend beekje zijn leven begeleidt: „Ik zat op de am bachtschool haalde negens en tienen en zou scheepswerk tuigbouwkundig tekenaar wor den of machinetekenaar, deed examen en zakte als een bak steen. Had er het hoofd niet meer naar, ik was als veertien jarige bezeten van de klarinet Het was, als of alle kennis van het ene vakje van m'n hoofd naar het andere was overge gaan. Want die klarinet... Ik zou meedoen in de kapel van mijn vader die daarin Cornet Piston speelde maar daar konden ze geen trompettist meer gebruiken en ik wilde eigenlijk trompet spelen. Kwam hij thuis met zo'n rare zwarte buis met klepje, moest ik dat maar leren. Na twee weken lukte het al heel aardig, binnen een jaar was ik eerste klarinettist Ik had er wel ple zier in, ja, ik was ervan beze ten." „De crisisjaren braken aan, ik had een baan in een fabriek waar mijn vader de leiding had over zo'n honderd man. Ik nam m'n ontslag, hoewel iedereen zei dat ik gek was, in die tijd, toen tachtig man mijn baantje wel wilden heb ben. Twee weken heb ik stem pelend gewacht, toen werd ik in een orkest opgenomen." Rusteloos als Willy Lange- straat is, zwerft hij door het verleden; hij raakt hoogtepun ten aan en goochelt met be kende namen. „Ik was al gauw krijgsgevangen toen de Moer- dijkbrug stuk was, werd vrij gelaten, had me in Breda moe ten melden om in Duitsland te gaan werken. Daar trap ik niet in, dacht ik en daarom dook ik onder. Even later werkte ik tóch in Duitsland, maar toen als musikus, vrij man. Ik heb nooit onder iemand willen werken, ik moet mijn gang kunnen gaan. Goed, ik geeft toe dat ik behalve klari net en saxofoon eigenlijk niet éen instrument echt goed be speel. Maar wie merkt dat? Ik studeer nu dwarsfluit, maakte in mijn eentje een sextet voor klarintet, saxofoon, slagwerk- Nam eerst het ritme op, spoed de de band terug en op dat ritme bespeelde ik één voor ALS LAQUESTRA SOLO FOR SEVEN" een de andere instrumenten. Ik dacht, als je dat ritme maar goed in de gaten houdt, wordt het een éénheid; je hebt het resultaat gehoord. 'Het was toch goed?" Voor zeven Morgenavond bespeelt Lan- gu es te ra in tien minuten ab stract slagwerk met klokken, twee toongeneratoren, India fluit, swing slagwerk, sop raansax, tenorsax in C, altsax, elektrische bas en klarinet. Maar dit aantal is slechts een greep, want Langestraat is in staat uit elk instrument een geoefend geluid te laten horen. „Ik ben verzamelaar. Ik verza mel niet alleen grammofoon platen, ook instrumenten. Ik heb op de plaat alle Engelse orkesten, alle zwarte zangeres sen, je kunt zo gek niet beden ken of ik heb het. En elk instrument dat ik in handen krijg, wil ik kunnen bespelen. Noem ook de cameraman, Lex Richters, met wie ik dat televi sieprogramma maakte. Met hem heb ik drie weken fijn samengewerkt." Nog niet genoemd is de sithar, waarmee Langestraat uitste kend uit de voeten kan. „Ik heb het eerste concert voor sithar en orkest geschreven, als Westers componist". Het is uitgevoerd door het Promena de Orkest, waarbij Lange straat de solopartij voor zijn rekening nam. Langestraat be luisterde het werk nog eens uitvoerig en kwam tot de con- cluise dat het einde anders moet. „Ht eindigt te Oosters. Ook Strawinsky, door wie ik me beïnvloed voel, moest het slot van een werk later bij de Westerse maatstaven aanpas sen. En de sithar moet door een ander worden bespeeld, door iemand die het echt goed kan..." Beperkingen Langestraat weet wat hij heeft bereikt en kent te gelijk zijn beperkingen. „Ik bracht het van ambachtschooljongen tot componist van dit werk. Ik heb nergens les op gehad, kreeg alleen spraakles omdat ik dat Rotterdamse accent kwijt wilde". Maar hoe goed hij Von Weber, Mozart maar ook Glenn Miller uit zijjn kla rinet haalt, zijn veelzijdigheid staat een specialiteit in de weg. Langestraat weet het, maar heeft er geen moeite Elke woensdagmorgen om 10 uur op Hilversum 1 zendt de TROS „Van heide en verre" uit, met het onderkopje „Met Laguestra naar vreemde lan den". Willy Langestraat: „Dat programma maak ik ook met plezier, het is een kwestie van logica. Met de luisteraars zoek ik vreemde landen op, laat exotische muziek horen, ik weet dan waar ik het over heb. Overal duiken zigeuner-invloe den op. Dacht je dat het ole- geroep Spaans was? Welnee. Zigeuners brachten dat. En vergeet de invloed van de Mo ren niet in Zuid-Spanje op de muziek van die landstreek. En neem Afrika. Negers die in steenachtig bergland wonen, hebben steenachtige instru menten of maken gebruik van beenderen. Het ligt voor de hand dat een neger in bosge bied houten fluiten maakte en houten slaginstrumenten. De auto kon pas worden uitgevon den na de uitvinding van het wiel, de harp kon pas worden gemaakt na de uitvinding van pijl en boog; logisch naden ken, dan kom je een heel eind." Willy Langestraat heeft zijn leven lang logisch nagedacht en daarom zit hij niet aan een tekentafel, maar maakt hij met heidens plezier muziek. En met wat minder plezier de muziek bij de Loeki de Leeuw reclamespots. „Ik heb er nu zo'n zeshonderd achter de rug. Maar ja, een mens moet z'n inkomen hebben. Maar het wordt wél taai. Hoewel, alles bij elkaar ben ik enorm blij zo totaal in muziek te kunnen werken". F. J. BROMBERG aan een gelijkspel reeds vol doende, maar ook Roermond heeft nog kansen, al zal het team van deze school met een grote voorsprong moeten win nen. Ned. H, 19.30 uur. Lautensack In deel vier van „De gebroe ders Lautensack" klaagt Os kar Lautensack, gedwongen door de partij, de journalist Paul Cramer aan, die een felle opponent van de nazi's is. Cra mer bereidt zich voor op de krachtproef met de NSDAP, die zich achter Lautensack heeft geschaard. Hildegard von Trettnow heeft kans ge zien het proces uit te stellen tot een gunstiger tijdstip voor de nazi's is ontstaan. Het wordt een show-proces en Cramer wordt veroordeeld. Lautensack wordt één van de machthebbers en hij kan zijn geluk niet op, wanneer zijn secretaresse Kathe Severin naar zijn paleis komt. Zij is niet erg onder de indruk. Ned. H, 20.25 uur. Minivoetbal Ook de Mini-voetbalshow van de NCRV is toe aan de finale. Vanavond komen de ploegen op het scherm die deze finale haalden: Hoofdstad Amster dam en Domstad Utrecht. De spanning van deze strijd, on der leiding van Leo van der Kroft en Theo Boosten, zal tot het einde toe te snijden zijn, want het spectaculaire doel- puntenverloop wordt pas en kele seconden voor het laatste fluitsignaal beslist Ned. U, 21.20 uur. Morgenmiddag De KRO zendt morgenmiddag voor de negende keer „Wat heet oud" uit, een programma van en over de ouder worden de mens. In deze rubriek wordt aandacht besteed aan arbeidsbureau's voor 65-plus- sers, het Scheepvaartmuseum, de blindenbibliotheek en een gesprek met mevrouw Rita dé "Boer, die op haar zeventigste naar de Sociale Akademie ging en daar ook afstudeerde. Woensdagmiddag Ned. I, 15.30 uur. Willy Langestraat, „Solo for seven". De jonge cowboy Clint Cooper haalt zich de haat van zijn stadje op zijn hals, als hij in een vuurgevecht twee zoons van een machtige veeboer doodt. Hoe de omgeving hem daarna ziet, is te volgen in de western uit 1964 „De scherp schutter". Cooper wil na het gevecht terug naar zijn stad en hij wil ook de liefde her winnen van een onderwijze resje dat hij sterk bemint. De stad staat echter niet met open armen klaar en Cooper zal zich op een of andere ma nier moeten bewijzen. Ned. I, 21.50 uur. Jürgens De AVRO zendt uit „Das klei ne portrat" waarvoor de Oos tenrijkse zanger Udo Jürgens model stond. Hij zingt vier nummers: Griechischer Wein, Ein ehrenwertes Haus, Ein Neuer Morgen en Illusionen. Ned. I, 20.20 uur. De Ruyter In de geschiedenisboekjes staan de heldendaden van on ze zeelieden en scheepsbou wers breed uitgemeten en niet geheel ten onrechte, want op de wereldranglijst van zeeva rende naties prijkte Nederland als nummer 1. Dat is echter 300 jaar geleden; Nederland staat nu op de dertiende plaats. De AVRO zendt van avond een reportage uit, over de afgelopen drie eeuwen waarin ons land naar dat nummer 13 duikelde. Dieper wordt daarna ingegaan op de situatie nu in de scheepsbouw en de havens, waar de proble men zich net zo opstapelen als in de scheepsvaart. De docu mentaire „300 jaar na De Ruy ter" is samengesteld door Joop Scheltens. Ned. I, 20.40 uur. Rode Zee In deel vijf van „De geheime schatten van de Rode Zee" ontmoet Henri de Monfreid op de terugweg naar Djibouti een rijke koopman die hem vraagt een lading handelswaar mee te nemen. Bij het inladen van de Judith Bosch en Dick Passchier presenteren dit seizoen voor de laatste keer - dus de finale - Tweekamp. ^llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ I HOU HET SCHERM I IN HET OOG llllllWIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIUIIIIIIIIÉ Van Udo Jürgens zendt de AVRO een portret uit. Oskar Lautensack, steeds hogerop. schepen ontmoet Henri de ne gerslaaf Gabre, voor wie hij onmiddellijk sympathie opvat. Die sympathie wordt vergroot, wanneer Gabre vertelt hoe hij getuige is geweest van de moord op zijn vader en vervol? gens als slaaf is behandeld. Henri wil alles doen om mee te helpen aan Gabre's ideaal: zijn broers terugvinden en te rugkeren naar zijn geboorte land. Ned. II, 19.05 uur. Tweekamp Vanavond wordt de dertigste en laatste aflevering in dit sei zoen van Tweekamp uitgezon den. In deze uitzending wordt ook beslist, wie zich winnaar mag noemen van de win terse rie. De eindstrijd gaat tussen leerlingen van het Rijnlands Lyceum uit Wassenaar en het Bisschoppelijk College uit Roermond. Wassenaar heeft Audy Murphy speelt in „De scherp schutter" de rol van Clint Cooper.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2