Het lied „Algebra"
is Loeki Knol uit
het hart gegrepen
Verschil van inzicht bij NOS
over verdeling van taken
Cupvoetbal of Evangelisch
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DONDERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Wetenschap in beweging
(les 13)
NOS
18.45 Staatsloterij (eerste trekking
6468te loterij)
18.55 Journaal
19.05 Van Gewest tot Gewest
19.45 Politieke partijen (ARP)
19.55 Eerste helft PSV-St Etienne
(Europacup 1)
20.45 Oost- togen West-Dultsland
(ijshockey)
20.55 Tweede helft PSV-St. Etien
ne
21.45 Journaal
22.05 Panoramiek
22.35 Studio Sport
23.- Sprekershoek
23.15 Oost- tegen West-Duitsland
(Ijshockey)
23.45 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
IKON
19.05 Who is this man? (popzan
ger Alan Price)
IKON/KRO/RKK
19.30 Kenmerk
NOS
20.- Journaal
20.25 Socutera
EO
20.30 The Waltons („Gastvrij
heid")
21.20 Zie de mens (passie- en
paasmuziek)
22.- De Piramiden documentaire
22.45 Tenslotte
NOS
22.50 Journaal
IKON/NCRV
22.55 Lied van de Week
NAVQND J
NOR El
18.- Emigrantenreportage
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau Magazine
19.26 Motief Liefde
WDR
18.- Nieuws uit Noordrijnlai
Westfalen TT
18.05 Een meisje valt uit de hent (J
(afl. 9)
18.45 Hoe het gaat in het le>
19.15 Hier und Heute
19.45 Truc om kwart voor acht
20.- Journaal Van
20.15 Jack Anderson docunu LEj
talre De
21.-Een plaats voor dieren rj
21.45 China-Report - document
re Shirley MacLaine h
22.45 Journaal
DUITSLAND II
18.20 Een zaak voor Stein TV-
rie
19.- Journaal
19.30 Sportsplegel
20.15 ZDF-Magazine
21.- Journaal
21.15 Vragen op religieus terr
21.45 Oost- tegen West-Duitsli
(Ijshockey)
23.50 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
17.50 Atelier jeugdmagazine
18.50 Bonanza („De wedren")
19.45 Journaal z
20.15 Hel meleje van de TV (M, c
Tyler Moore Show) r.
21.15 Première Magazine j
22.30 Journaal r
b
NEDERLAND I BELGIE
NEDERLANDS
15.30 Wielrennen (finish
Pijl)
17.- Apocalypse der dieren
W.J
I
HILVERSUM I
TROS: 18.30 Nws. 18.41 De Blauwe
zaden, science-fiction serie. 19.00 (S)
Muziektriptiek. van zeven tot tien. 22.00
(S) Alles moet weg. gevarieerd muzikaal
progr. 22.30 Nws. 22.40 Aktua. 22.55 (S)
Een zomer nog, hoorspel. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. P.P.: Uitz. van de PSP. VARA:
18.30 (S) Tussen start en finish: sport
en muziek. 19.30 (S) Orkest Malando.
20.00 Nws. 20 05 Radio Kameroil
met solisten: klassieke muziek. 2
Kees Verwey, schilder te Haarlem
21.55 (S) Muziek van Nederlanc
NOS: 23 00 Met het oog op moi LI
(23.05 Aktualiteiten-overzicht. 23.20 ke
Haag vandaag). 23.55-24.00 Nws m(
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 Or
NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn: si w,
en muziek, met om 19.38 PaardeÖ u
sen. 23 02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) I n'
tro's Midnight Music. 1.02 (S) TaM en
easy. 2.02 (S) Dat wordt weer na» lis
werk. 4.02-7.00 (S) De Meurders Mell ve
HILVERSUM I
DONDERDAG 15 APRIL
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te deum Laudamus
gewijde muziek. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier
en nu. 7.55 (S) Muziek in uw straatje.
8.24 Op de man af: evangelisch kom-
mentaar. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw
dienst: klassieke muziek. 9.45 (S) Onder
de hoogtezon: pastoraal, muzikaal zie
kenbezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) Een
uur natuur; over het buitenleven. 11.30
(S) Film- en musical-muziek. 12.00 (S)
De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Voor
boer en tuinder. 12.26 Mededelingen
12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55
(S) Middagpauze-dienst. 13.15 (S) Goed
gestemd: lichte zang. 14.00 (SJ Klank-
snoer: klassieke muziek. 15.00 (S) Glo
baal: muziek, mensen, meningen. 17.30
Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 Dag met een gaatje 18.00 Nws.
8.11 Radiojournaal). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Voor de laatste woorden:
stervensbegeleiding (2). 9.35 Waterstan
den. 9.40 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. (10.0010.10
Radiolawaaipapegaai, kleuterprogram
ma 11.00 Nws. 11.0311.05 Radio
naai). 11.30 Rondom twaalf: gevarij
programma. 12 30 Sportrevue. 12.4T
Saldo. 13.00 Nws. 13.11 Radiojoui
13.25 'n Middagje AVRO: muziek,
maties en service (16.00
16.03—16.10 Radiojournaal). 17.
Mobiel, een beweeglijk programmaf
beweeglijke mensen. OVERHEi
VOORLICHTING: 17.40 Den Haagf
de lijn. AVRO 17.55 Mededelingen
HILVERSUM III
HILVERSUM IV
klassieke muziek. 9.00 Klws 9.021
Aan woorden voorbijgedachtenis-
overweging. 9,10 Echo. 9.30 Ouden -
de school. 10.00 (S) Aubade: Symfa f
Orkest van de Oostenrijkse OmrqV.
12.00 (S) De beste iilaat voor uw sta
kop. 14 00 Nws. 14.02 Schoolra T
15.00—17.00 (S) Kollage: van alledajf
en zeldzaam.
Onze vriend Oscar Lautensack,
de aan de historie ontleende ro
manfiguur van Lion Feucht-
wanger, drong gisteravond ver
door in de hogere nazi-kringen.
Aan het slot van de tweede afle
vering zagen wij hem zelfs oog
in oog met Adolf Hitler zelve
staan. Laatstgenoemde zag men
(gelukkig) slechts op de rug,
maar ook zo was de gelijkenis
benauwend frappant. Inmiddels
wordt het wel steeds duidelijker
dat we hier te maken hebben
met een tv-feuilleton, dat bol
staat van een adembenemend
soort humbug, waar in de Oost-
duitse televisiejongens zich ken
nelijk helemaal hebben uitge
leefd. Zij hebben daarbij de
zaak geheel in een soort nibbe-
lungen-sfeer gehouden, die no
gal ouderwets aandoet. Kortom,
HJIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIII
krankzinnige toestanden al
maal, die overigens door
werkelijkheid van toen ong
wijfeld nog in absurditeit wej'
den overtroffen.
„Hier en nu", de actualiteiteni
briek van de NCRV bracht
der meer de heer Aronson
het scherm, die er ernstig v£
wordt verdacht banken in
sterdam en Wenen voor de li<
som van 60 miljoen gulden
hebben opgelicht. Zijn rea<
op deze toch niet weg te cijfei
beschuldiging was een verbli
fende: hij sprak van „storm
een glas water", en beperkte
zich voor de rest toe een gedic
van de schoolmeester te recit
ren. Een kapitale grap om zo
zeggen.
Herman Hofhi
TOP-TIEN
1(1) Fernando Abba
2 5) Save your kisses Broth, of Men
3 3) December 1963 4 Seasons
4 9) In dulce jubilo Mike Oldfield
5 2) I love to love Tina Charles
6 8) Get up and boogie Silver Convention
7 (14) Banaple gas Cat Stevens
8 (12) Baby I'll give you everyth. Saskia en Serge
9 (10) Love is the drug Roxy Music
10 6) Let your love flow Bellamy Broth.
De cupwedstrijd PSV—St. het Engelse tv-spel „Een kwest- net alle overige programma's
Etiënne, die vanaf 20.00 uur via ie van aanvoelen" en „Muziek tien minuten later dan in de
Ned. I wordt uitgezonden, heeft om naar te kijken". Na het omroepbladen is vermeld. De
twee programma's verdrongen: voetbalgeweld beginnen op dit nietvoetballiefhebbers kunnen
De Waltons ontfermen zich vanavond over het weeskind Stevie.
een half uur na de aftrap een
kijkje nemen bij de Waltons,
die de E.O. op de buis brengt.
Men kan vernemen hoe pa en
ma Walton regelmatig een
weeskind in huis nemen. Deze
keer is het de aanvankelijk ach
terdochtig en eenzame Stevie,
met wie het uiteraard best in
orde komt. Kwestie van vrien
delijk zijn.
Ned. II, 20.30 uur.
Wie is deze?
Eerder op de avond kan men
kijken naar het IKON-program-
ma „Wie is deze?" waarin de
popzanger Alan Price eigen
composities op het thema van
de lijdensweek zingt. Het pro
gramma is genoemd naar zijn
eerste lied: „Who is this man",
door de IKON vertaald in „Wie
is deze?" over de verbaasde
vraag van de discipelen.
Ned. II, 19.05 uur.
De piramiden
Na het E.O.-programma „Zie de
mens", met passie- en paasmu
ziek om 21.20 uur, gaat deze
omroep verder met „Het oudste
wonder: de piramiden". Het
gaat in deze BBC-film over de
piramiden van Gizeh, die onge
veer 5000 jaar geleden werden
gebouwd. Wel hadden de Egyp-
tenaren er zo'n 600 jaar voor
nodig, om 2.300.000 steenblok
ken op elkaar te stapelen. Ar
cheologen denken nu een ant
woord te kunnen geven op het
hoe, waarom en voor wie.
Ned. II, 22.00 uur.
Bisschop
Simonis in
discussie met
Robert Long
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Bisschop Simo
nis van Rotterdam zal vanavond
voor de NOS-radio in het pro
gramma „Met het oog op mor
gen" discussiëren met de zanger
Robert Long. Bisschop Simonis
zal zijn bezwaren uiten tegen
Long's liedje „Jezus redt". Het
gesprek is te horen tussen 23.00
en 24.00 uur op Hilversum 2.
Internationale
uitwisseling
jongeren in
Sprekershoek
HILVERSUM Internationale
uitwisseling van werkende en
studerende jongeren, vormt een
van de onderwerpen die van
avond worden behandeld ip de
NOS-televisierubriek,,Sprekers-
hoek".
De American Field Service
deelt mee hoe Nederlandse jon
geren een jaar in een buiten
lands gastgezin kunnen wonen
en een plaatselijke school bezoe-'
ken. Nederlandse gezinnen kun
nen via deze instelling een jeug
dige buitenlander in huis ne
men. Verder komt de vereniging
„Onkruid", een groepering van
totaal-dienstweigeraars, aan het
(Van onze radio- en tv-redac
tie)
HILVERSUM Er bestaat
controverse tussen NOS-voor-
zitter mr. E. M. C. Jurgens en
de overige leden van de raad
van beheer van de NOS over
het functioneren van de raad.
Dit blijkt uit een pre-advies
dat de raad op 23 april het
NOS-bestuur zal voorleggen
inzake de hoofdlijnen van de
het efficiency-rapport, uitge
bracht door het bureau Beren
schot.
De raad is het in grote trekken
eens met het rapport, waar het
verbetering van doelmatigheid
bij de NOS betreft. Beren
schot acht echter de raad van
beheer een overbodig lichaam
dat kan worden opgeheven als
het bestuur beleidsbesluiten
neemt en deze binnen het be
drijf worden uitgevoerd. De
raad beroept zich echter op de
wettelijke bepaling van haar
bestaan. Hij is niet alleen vol
gens de wet belast met de
coördinatie van de binnen
landse omroep en de dagelijk
se leiding van de NOS, maar
omvat ook commissariaten
voor alle taakonderdelen. Er
bestaat echter in de raad van
beheer verschil van inzicht
over de verdeling van beleid
en uitvoering.
Alle leden, behalve de voorzit
ter, zouden via een door Be
renschot voorgesteld beleids-
bureau geleidelijk taken willen
delegeren aan diensthoofden.
Voorzitter Jurgens acht het
beter om drie directeuren met
volledige uitvoeringsbevoegd
heid op het gebied van respec
tievelijk technische facilitei
ten, programma's en coördina
tie aan te stellen. Dan houdt
de raad van beheer uitsluitend
de beleidskwesties over. Hier
mee wordt dan een absolute
scheiding tussen beleid en be-
Els van Rooden heeft de stem van Anne, in het
luisterspel „Eén zomer nog", dat vanavond in een verta
ling van Yvonne Keuls wordt uitgezonden op Hilversum
1 om 22.55 uur.
Joop
Koopman wil
weg bij
'Orpheus'
Hilversum Joop Koopman,
sinds twee maanden directeur
van het Cultureel Centrum met
schouwburg Orpheus in Apel
doorn, heeft de commissarissen
laten weten per 1 februari 1977
of zoveel eerder als mogelijk, te
willen stoppen met het werk
als schouwburgdirecteur.
Er is volgens een communiqué
van de gemeente Apeldoorn tus
sen Koopman en de meerder
heid van de commissarissen een
diepgaand meningsverschil ge
rezen over de vorming van de
topstructuur van het bedrijf. De
beslissingen van de commissa
rissen waren voor Joop Koop
plan aanleiding om zijn functie
ter beschikking te stellen.
Koopman was hoofd afd. geva
rieerde programma's tv bij de
VARA en is kwisleider gebleven
van „2 voor 12". „Terugkeer bij
de VARA is niet automatisch",
aldus deze omroep.
Als woordvoerder van het per
soneel deelde de heer M. Diele-
mans mede, dat allen „zeer ver
drietig en boos zijn". Het perso
neel heeft, aldus de heer Diele-
mans, in twee maanden grote
waardering gekregen voor Joop
Koopman. Het cultureel cen
trum Orpheus bestaat elf jaar.
De heer Koopman is de achtste
directeur, maar de eerste die het
personeel goed begrijpt. De sa
menwerking is zo goed, dat het
personeel protesteert tegen zijn
voorgenomen heengaan. Het
eist, dat de raad van commissa
rissen het ontslag niet accep
teert. Het personeel staat in zijn
geheel achter de heer Koopman
en zijn bezwaren, aldus de
woordvoerder.
Alan Price zingt eigen
composities in „Wie is de
ze?"
drijf voltrokken.
De heer Jrugens heeft deze
mening vastgelegd in een min
derheidsnota, die samen met
de meerderheidsnota van de
overige leden het bestuur ter
beoordeling zal worden aange
boden. De raad van beheer
heeft geen verschil van me
ning over het onderschrijven
van andere punten in het Be
renschot-rapport. Deze betref
fen onder andere verbeterde
beleidsvoorbereiding, meerja
renplanning als basis daar
voor, verduidelijking van dele
gering en een beheerst over-
legpatroon.
T/OENSDAG 14 APRIL 197b LEIDSE COURAN
De logica van „Algebra", door Loeki Knol in
het gelijknamige lied tot vocale macht verhe
ven, verdraagt zich moeilijk met de ongerijmd
heden waar het leven je voor kan plaatsen.
Loeki Knol weet er alles van en waar haar
hart vol van is loopt haar mond van over. Zij
vindt het een diep lied, omdat de keus tussen
meerdere sympathieën soms moeilijk is.
Loeki Knol: „De school is iets anders dan het
leven. Ik weet niets met al die schoolvakken
te doen als ik voor de levensvragen wordt
geplaatst. Wat heb je dan aan al dat geleerde?
Het leven zet je voor de onmogelijkste dingen.
„Algebra" is een vrij luchtig liedje. Dat wil nog
niet zeggen, dat ik luchtig in het leven sta.
Zomin als ik uitgesproken zwaarmoedig zou
zijn als ik een zwaarmoedig lied zing. Elk mens
heeftele mogelijkheden in zichzelf. Als zange
res spreek je dat gevoel in je zelf aan dat je
voor een bepaald lied nodig hebt."
Nu willen wij de zwaarte van de keus uit twee
geliefden niet onderschatten noch ook Loeki's
inlevingsvermogen als te licht beoordelen maar
juist daarom zit ons een storende regel in dit
liedje dwars, nl. dat zij net zo lief een boterham
met kaas als een met jam heeft. Dit zijn
onvergelijkbare grootheden. Het zal een boter
ham een zorg zijn als je hem laat staan, maar
een mens laten staan komt ons voor als iets
ingrijpender gehalte.
Loeki Knol: „Zo voel ik dat niet aan. Het gaat
maar om de relatie die je met mensen en
dingen hebt. Een boterham is iets dat mij in
leven houdt, zoals een plant niet buiten mij kan
omdat ik in zijn groei voorzie."
Hieruit mogen wij concluderen, dat Loeki een
intense band onderhoudt met al wat ^ond haar
staat: mens, plant of boterham, een mystieke
beleving van de wereld waarin zij zich voelt
opgenomen.
Dit verleent haar zang een zeer persoonlijke
toets. Haar elpee „Loeki Knol", uitgebracht
door Harlekijn, bevat liedjes, die een weerslag
zijn van haar eigen ervaringen. Tekstschrijver
Chrispijn kende Loeki niet, maar was getroffen
door haar lyrische stem geschikt voor het
zachte schrijnen van gevoelig werk, het net
even uit de werkelijkheid wegtillen van alle
daagse zwarigheden met Loeki, over haar jeugd
en hoe zij in het leven staat. Dit leidde tot bijna
biografische liedjes, zoals „Van de prins geen
kwaad" over een kind dat een smeerpoets is,
dat om aandacht vraagt Dit is direct opgeno
men uit het leven van Loeki. Van haar ouders
niets dan goeds, maar haar vader heeft tijdens
jarenlange zelfstudie, overigens met vrucht be
kroond, stilte in huis verlangd. Nooit mocht er
vriendjes of vriendinnetjes binnen. Loeki rea
geerde door als smeerpoets aan de weg te
timmeren. Ander biografisch voorbeeld bevat
het liedje „Benul", dat het verschijnsel signa
leert, dat er in het gemiddelde gezin te weinig
rekening gehouden wordt met de ontplooiings
kansen van dochters, omdat die alleen maar
een geschikte man hoeven te trouwen om bin
nen te zijn. Aan jongens worden daarentegen
weer te hoge verwachtingen gesteld. En zo
maken de mensen zelfs binnen gezinsverband
het elkaar moeilijk in plaats van elkeen kans
te bieden eigen aspiraties te ontwikkelen.
Doris Day
Als kind droomde ze ervan Doris Day te zijn,
omdat het bezit van een gave stem al vrij jong
werd vastgesteld. Zij huisde toen nog in het
Drentse Vledderveen. Zodoende zag zij die
droom ook niet zo duidelijk zitten. Het werd
later na verhuizing naar het Gooi een optreden
in Nieuwe Oogst, Cabaret der Onbekenden, en
vanwege enkele bijzonder gaaf gezongen werk
jes een zilveren harp van Conamus, ter aan
moediging. Dit viel op bij „Harlekijn", die haar
uitnodigde de gelederen te komen versterken.
Zij staat nu ook met enige liederen op de elpee
van Herman van Veen's tweede toneelstuk.
„Jukebox 2008", dat nog deze maand in Rotter
dam in première gaat. Herman wilde haar stem
op deze plaaten in dat stuk hebben, omdat hij
zijn teksten veilig weet bij de gevoelens die
Loeki in haar zang weet te leggen. Zij is blij
met die lof voor haar stem, maar maar haar
interesses en aanleg doen haar bewegen op
breder terrein. Zij deed klassiek ballet en jazz-
dans, maar moest afhaken toen haar voeten te
zwak bleken voor die zwevende weelde. Zo
kwam het zwaartepunt toch weer bij de za^ig,
al legde zij acteergaven aan de dag in de rol
van Lidwientje Walg in de KRO-serie „Hame
ien" en in de Johnny Kraaykamp-show. In die
periode raakte zij overvoerd met werk. Diep
in de nacht thuis komen uit de show, 's mor
gens vroeg weer naar de studio voor tv-opna-
men of voor haar eerste plaat. Het brak haar
op, knobbeltjes op de stembanden. Hard wer
ken is niet erg, maar acht uur slaap per etmaal
heeft de dokter haar als strikte leefregel voor
geschreven. Zij houdt daar rekening mee. Voor
Loeki Knol: „Het gaat om de relatie met mensen en dingen."
het overige volgt zij haar eigen regels, haar
eigen ingevingen. Zo weigert zij iets te verande
ren aan haar naam Knol". Op haar elpee geeft
zij dat weer in het liedje „Suykerbuik".
Loeki Knol: „Het artiest-zijn blijkt uit je capaci
teiten, niet uit een aangenomen naam. Ik heb
geen behoefte aan een artistennaam. Ik vind
dat nergens voor nodig. En die droom van
Doris Day ben ik ook al lang kwijt Doris Day
zong uitsluitend lieve liedjes over de liefde.
Daar kun je nu riiet meer mee aankomen. Er
bestaan nog hele mooie grote liefdes, maar
iedereen weet ook dat het niet altijd allemaal
even mooi afloopt. Daar moet je eerlijk in
blijven en over zingen en het niet mooier
maken dan het is. Het is vermoeiend om tegen
je eigen gevoelens in te zingen. En verder
zeggen veel mensen, dat ik mijn krachten niet
moet versnipperen, niet moet willen zingen,
willen dansen en willen acteren. Maar ik wou
alle drie blijven doen. Het is met hard werken
te combineren. Ik heb groot respect voor Wil
lem Nijholt die dat allemaal kan en nog goed
doet ook.
Haar eerste elpee betekent voor haar geen
eindpunt. Zij heeft contacten met de tekst
schrijfster Hilda Naef en Karei Winkelman, die
voor haar een programmaatje van anderhalf
uur maken, waarin lied en voordracht in elkaar
overlopen en dat voor het podium bestemd is.
Bovendien zit het er dik in, dat zij een rol krijgt
in de musical „Een vrouw als Beppie", dat uit
het Engelse „Gipsy" op het lijf van Beppie
Nooy vertaald is. Daar zal zij dan vijf avonden
in de week druk mee zijn en overdag zorg
kunnen hebben voor pianostudie, vrienden,
planten en al wat haar bezig houdt op gebied
van theater en muziek. Zij werkt dat allemaal
rustig af. Zij wil geen carrièremens zijn die'
precies bepaalt wanneer wat gebeurt. Daarvoor
komt haar ook vrouw blijven, geen feministe.
Dolle Mina vindt zij een verkrampte zaak.
Meestal ligt de fout bij dat soort vrouwen zelf.
Als zij trouwt wil zij een man die sterker is
dan zij.
Loeki Knol: „Ik zie het zingen en een gezin
niet samengaan. Als er een kindje zou komen,
zal ik mijn werk drastisch moeten verminde
ren. Ik voel er niets voor om mijn kind uit
te besteden bij de NOS, wat sommige collega's
doen als ze in de studio aan het werk moeten."
TON OLIEMULLER