Erik v.d. Wurff emotioneel gebonden aan zijn muziek Koning Klant en kijkers over verpakkingsmethode RENÉ V.D. WATER NAAR AVRO-SPORT Beperkte reclame voor omroepen blijft mogelijk Rosi leert Rudi ski-lopen TELEVISIE VANAVON RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG PAGIN A 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 8 APRIL lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllMIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op 15 mei as. zal René van de Water in dienst treden van de AVRO. Als regisseur-producer zal hij deel gaan uitmaken van het team van AVRO's Sportpanorama. Van 1972 af heeft René van de Water (30) voor het sport-paleis Ahoy te Rotterdam verschillende sportevenementen georganiseerd. Zijn eerste „grote actie" was het terugbrengen van de Zesdaagse naar Rotterdam, met Peter Post als wedstrijdleider. René van de Water is zelfs ook actief sportbeoefenaar geweest. In 1966 behaalde hij het nationaal kampioenschap verspringen en in hetzelfde jaar werd hij tweede in de nationale finale van de Tienkamp. IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUIUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Minister van Doorn (CRM), die eerder de omroe pen aanbeval om de reclame voor eigen huis te beperken, heeft nu laten weten hoe naar zijn smaak de omroepwet op dit punt begrepen moet worden. De omroepwet verbiedt ook reclame in het kader van de ledenwer ving. Nochtans kan in beperkte mate hiervoor reclame worden toegestaan. Gedacht wordt aan een maximum van een minuut per uitzenddag voor iedere omroeporganisatie. Reclame voor het pro grammablad e.d. kan echter niet getolereerd worden. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll op Hilversum 4 HILVERSUM Zon dag 11 april verzorgt de AVRO, in samen werking met de BRT, „Passiemuziek naar circa 16.15 uur zal de een rechtstreekse uit- het Evangelie van Mattheus Passie in zending vanuit het Mattheus" van Jo- het radioprogramma Concertgebouw te hann Sebastian Ba- van Hilversum 4 te Amsterdam van de ch. Van 12 uur tot beluisteren ziin. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllilllllltlillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Rudi Carrell: „Tot nu toe kan ik met die planken alleen maar over de schouder lopen" (Van onze correspondent) BONN Rudi Carrell krijgt de beroemdste skilerares ter wereld. Tijdens een bezoek aan Keulen deelde hij mede, dat hij voor de tweevoudige winnares van gouden medailles tijdens de Olympi sche Spelen van Innsbruck, Rosi Mittermaier, was uitgenodigd om bij haar de ski-kunst machtig te worden. Rosi wil Rudi in 14 dagen tijds in haar woonplaats in de buurt van de Oostenrijkse grens tot een geoefende ski-loper maken en zal hem deze cursus zelfs geheel gratis aanbieden. Rudi's bij hem passende commentaar: „Tot nu toe kan ik met die planken alleen maar over de schouder lopen". Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Erik v.d. Wurff: „Muziek maken met Herman van Veen is een kwestie van samen-doen" Schreef de show-recen sent van het gezagheb bende blad „Die Zeit" bij een optreden van Herman van Veen in Duitsland: „Alle lof voor de magiër van Veen, maar componis t/organist/pianist Erik v.d. Wurff draagt als geen ander deze voor stelling muzikaal. Hij valt nauwelijks op, maar hij is de ziel van de avond". Erik v.d. Wurff desge vraagd: „Als je die paar lovende zinnen over mij in een hele lange recen sie over Herman los maakt van de rest lijkt het inderdaad of daar staat, dat ik belangrijker ben dan Herman. Mu ziek vormt een essen tieel deel van de shows van Herman en in de praktijk van een jaar of tien is het nu zo, dat wij samen deze muziek ma ken. Ik heb die recen sent in de zaal zien zit ten. Van zijn plaats af moet vanachter de piano voor hem alleen mijn voorhoofd zichtbaar ge weest zijn. En waar ik die avond misschien erg geïnspireerd heb zitten spelen, moet die man hebben gedacht: Die pianist verdwijnt goed deels achter zijn piano, maar hij fungeert op de achtergrond als een man die de show muzikaal draagt. In die geest moet hij zijn recensie hebben geschreven". Nu kan Herman van Veen een hoop, maar te veel hooi op zijn vork zou hem kunnen opbre ken en waar hij en Erik al jarenlang sinds het Utrechts Conservato rium muzikale maten zijn, ligt het voor de hand te veronderstellen, dat Herman, druk met tekst en vorm van zijn shows, de muziek zo'n beetje voor rekening van Erik laat, omdat die toch altijd al op zoek is naar die ene noot die net iets mooier klinkt. Erik laat de buitenwacht rus tig gissen naar het zwaartepunt in deze sa menwerking. Hij ervaart het vooral als samen doen. Komt Herman met een nieuw melodietje of enkele maten daarvan, dan giet Erik het mees tal direct in een geraam te, omdat hij zich van vak en passie muzikant voelt en van hun beiden over de meeste moge lijkheden en kennis be schikt. Daarna volgt bij wijze van spel de in breng van twee kanten. Herman verzint een nieuw vervolg, Erik stuwt het weer naar een speelse kant, waarna Herman opnieuw zijn muzikale fantasie laat gaan en Erik het geheel in een speelbare vorm brengt. Herman weer houdt met zijn fantasie en vindingen Erik van al te ingrijpende muzikale regels, die de muziek dood zouden maken, ter wijl Erik de vondsten van Herman binnen de perken van de redelijk heid houdt, zodat de mu ziek niet als een golfslag van ongecontroleerd ge luid door de zaal slaat. Erik zowel als Herman hebben, ofschoon zij van het begin af sterk in el- kaars straatje werkten, elkaar leren aanvullen. We herinneren ons le vendig de eerste shows, waarin tekst en muziek min of meer naast el kaar bestonden. Pas in de loop der jaren hoorde men de vervlochtenheid groeien en in „En nooit weerom" bestaat het één vrijwel niet zonder het ander, sterker: stuit men op muzikale grappen van soortgelijke ver strekkende diepgang als de tekst. Het komt alles op de toeschouwer over als uit één stuk gegoten. Dit samen-doen heeft zulk een unieke beteke nis gekregen, dat die Duitse recensent uit zichzelf niet eens op de gedachte kwam van een dergelijk verschijnsel en Erik als de belangrijkste Geen zin En toch had Erik hele maal geen zin in mu ziek, toen hij op zijn zevende jaar als te doen gebruikelijk in het ge middelde Nederlandse gezin naar pianoles moest. Als kind wil je ook wel eens buiten spe len. Per jaar nam de ambitie in de muziek echter toe en dit leidde tot het Conservatorium, waar hij leerde voor pianoleraar, mitsgaders de theorie onder handen nam, waarbij hij nogal eens voor problemen werd geplaatst die hij middels gesnuffel in al lerlei muziekboeken in zijn tienerjaren al zelf standig had opgelost. Hij onderzocht alle din gen, belüeld het goede, maar kon het niet op brengen'vijf a zes uur per dag te pingelen, no dig om je de techniek van het pianospel eigen te maken. Erik v.d. Wurff: „Ik heb altijd veel te weinig ge daan aan de verplichte nummers. Ik zal me dan ook niet beroepen op een formidabele tech niek, nodig om in het klassieke genre uit de voeten te kunnen. Daar voel ik me ook niet -toe aangetrokken. Ik creëer liever zelf muziek. Be geef je je in de klassieke muziek, dan word je een vertolker van de tradi tie, waarbij je altijd mensen op je weg vindt die beter zijn dan jij. Dat leek me een heilloze zaak. Iedereen heeft de plicht de sterkste kanten in zijn talent te ontwik kelen. In die richting heb ik altijd gewerkt en dat geeft mij de meeste bevrediging. Toen ik van het Conservatorium kwam, heb ik als sessie muzikant allerhand pla ten-artiesten begeleid. Je steekt daar veel van op, maar als het je levens werk wordt, is dat fnui kend. Ik heb er collega's van aan de fles zien ra ken". Zijn voorkeur voor de lichte muziek bracht hem op het Conservato rium in conflict met do centen, die hem met de nek aankeken. Erik kan dat niet goed plaatsen. Want daardoor wordt klassiek iets heel hoogs, terwijl het er niet min der om is als het op de hoek van de straat zou worden gespeeld. Zo lang dat niet gebeurt, wordt het nooit iets van de mensen zelf". Heimwee naar herfst klassiek heet wat de mens door alle tijden heen aanspreekt, omdat men er zijn eigen emo tie in herkent. Verre van zich een klassieke- ling te vinden zoekt Eric in zichzelf constant naar die emotie. En poogt hij die ook te ver wezenlijken in zijn mu ziek. Uit alles wat in de loop der jaren aan com posities, melodieën en ideetjes in hem is opge weld heeft hij zijn in strumentale lepee „Heimwee naar de Herf st" samengesteld, mede gebaseerd op de gevoe lens die hem elk jaar in de herfst overvallen, een jaargetijde dat voor zijn gemoed schijnt ge schapen. Eric: „Alle ideologische achtergronden van mijn werk zitten er in, door mijzelf gespeeld, omdat iedereen de beste vertol ker is van zijn eigen ideeën. Dit laatste vind ik ook het sterkste punt in de theatershows van Herman. Ik zelf luister weinig naar mijn plaat, maar wel speel ik dezelf de muziek weer vaak door, omdat ik er be hoefte aan heb in die sfeer te verkeren, waar bij alles elke keer toch net weer even anders klinkt. Ze vragen ook wel eens aan mij of het niet afstompt vier avon den per week achter de muziek bij Herman. Maar geloof me, geen avond is die muziek een der. Je dwingt elkaar tot speelplezier. Dat levert elke avond weer iets an ders op dat boeit. Dat ligt ook besloten in de hele werkgemeenschap van „Harlekijn": alleen zij doen die dingen waar ze plezier in hebben". En dat mag dan wel slaan op alle muziek waar Erik de hand in heeft gehad. Het is niet mis in tien jaar tijd: mu ziek voor Robert Long, Loekie Knol, Rob de Nijs, Mieke, The Cats, Utrechts Jazz Orkest, VARA 's Dansorkest, bij het toneelstuk „De droom van een midzo mernacht", Ramses Shaffy, Liesbeth List, Gerard Cox, Bea Brandts Buijs, ook to neelmuziek voor Her man van Veen's tweede stuk „Jukebox 2008" en dan stoppen we met de opsomming in het besef verre van volledig te zijn. Hij ontvangt van de kritiek veel lof voor al dit uiteenlopende werk, omdat het nooit routine is geworden. Eric: „Het is nonsens om mensen te verheer lijken die muziek ma ken. De grootste compo nisten waren mensen die hun muziek als vak beoefenden. Je moet waar maken waar je voor wil staan, emotio neel aan je artikel ge bonden zijn". TON OLIEMULLER NEDERLAND I Teleac 18.15 Bedreigde landschappen (les 9) NOS 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal EO 19.05 Kinderkrant 19.30 The Waltons 20.20 Windkracht 16 20.45 Glory to God 20.55 Nader Bekeken 21.25 Tenslotte NOS 21.35 Journaal VPRO 21.50 Machiavelli NOS 23.10 Journaal dediging (I) 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau Magazii 19.26 Het woord is aan dediging (II) WDR 18.00 Nieuws uit Noordd Westfalen 18.05 Het woord is aan dediging 19.15 Hier und Heute 19.45 Harten troef 20.00 Journaal 20.15 Beelden uit de schap 21.00 Detective Rockford 21.45 Cultureel magazine 22.30 Journaal 22.50 Sport (ijshockey, g heffen) NEDERLAND II DUITSLAND I NOS 18.15 Tsjechostowakijke-Oost Duitsland (WK ijshockey) 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Jornaal VARA 19.05 Het intieme leven van de fuut 19.30 Dat ik dit nog mag mee maken...- show NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Achter het Nieuws 20.40 Terug naar de natuur serie 21.10 Koning Klant 21.35 Onbestorven weduwen - spel 22.30 Achter het Nieuws 23.05 Gedicht NOS 23.06 Den Haag Vandaag 23.21 Journaal DUITSLAND I 18.20 De advocaat - serie 18.55 Die Nibelungen 19.00 Journaal 19.30 Hatten sie heut' 2 mich? - show 20.30 Notities uit de pr< 21.00 Journaal 21.15 Werk voor iedereen 22.00 Pilatus en anderen 23.30 Journaal BELGIE (Nederlands) BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Ante, de Laplander 18.30 Tienerklanken 19.15 Allemaal beestjes 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Panorama 21.30 Luitrecitial 21.40 Standpunt 22.00 Fragmenten nj HILVERSUM I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Concoursmuziek '76. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 De kerk vandaag. 19.10 (S) Leger des Heilskwar- tier: gewijde muziek. 19.25 (S) De we reld zingt Gods lof: verzoekplaten van gewijde muziek. 20.05 (S) Schuttersweg 8 (20.30 Zojuist verschenen: nieuwe boeken. 21.00 Hilversum 13: Kabaret). 22.25 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 (S) Stairway to the stars. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitzending van de PPR. IKON: 18.30 Kleur: informatie en kommentaar over zaken van kerk en samenleving. VARA: 19.00 (S) 25 Jaar Kapel Koninklijke Luchtmacht. 20.0f 20 05 Radiojournaal. 20 10 Proc overzicht. 20.15 (S) Soirée i" klassieke viool- en pianomuziek (S) Essay: programma over kuns (S) Jazzspectrum live. NOS: 23l het oog op morgen (23.05 AktuaJ overzicht. 23.20 Den Haag 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III groeten voor militairen. 22.02 (S) Als <6 kunnen: verzoekplatenprog^ werk. 1.02-7.00 (S) De Nachtwar.h HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Licht progr. met Hans van Willigenburg (7.30 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw. NOS: 8.45 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. KRO: 9.15 (S) Licht progr. met Anne van Egmond (10.30 Nws.) 11.59 Bericht Vastenaktie. 12.00 (S) Lunchprogr. met Hans van Willigenburg (12.26 Mededelingen. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. progr met Anne van Egmond (15.30 Nws.). 16.00 (S) Jacques van Kollenburg ontvangt op zijn Spreekuur: Willem van Hanegem. 17.00 (S) Kinderprogr. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo Magazine. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgymn. 7.20 Te Deum Laudamus: gewijde mu ziek. 7.54 Vingerwijzing. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Rozegeur en prikkel draad. NOS: 9.00 „De dokter" is ver ziekt: dokumentaire (3). 9.35 Waterstan den. AVRO: 9.40 Schoolradio. NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?: pedagogi sche rubriek 10.15 De taal in je hand: rubriek over het leven in de taal. 10.30 Eurolight. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder: de stem van de sprekende minderheid. 1230 Toerismo: toeristi sche informatie. OVERHEIDSVOOR LICHTING: 12.49 Uitz. voor de land bouw. NOS: 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: .13.30 Vonken onder de as: Nederlandse volksverhalen en -gebruiken. 13.45 Onder de grol de- oude liedjes en balladen! Omroeporkest. 15.00 Zoeklicht f derland: reg. nieuws (16.00 Nwsj Kijk op het buitenland. VPRO: Welingelichte kringen: rechtstrel batprogr. SYMBIOSE: 17.45 NOS: 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II EO: 7.02 (S) Gospelsound 87' Tijdsein: Informatie en muziek t> 8.30 en 8 45 Klankbord). 9.03 Ol Muzikale Fruitmand: verzoekplat^, 10.0: ziek. Elfder Ure nonstop 11.03 (S) Drie draait op verzoekt (S) Hugo van Gelderenshow. n? Nederlandstalige top-10 en Kv^j NCRV: 13.30 (S) Pop-Kontakt NaL tip-30. NOS: 16.03 (S) De Hitmef Nationale Hitparade met de Top-3tc HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg k 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van 10.30 (S) Vocalise: klassieke rr operetteverzoeken. 12.00 (S) I produktie: viool en piano: moderrV ziek. EO: 13.00 (S) Klankspiegel^, sertgebeuren uit heden i 14.00 Nws. 14.02 Klankbord. akt(' formatie en kommentaar. 14.15 terregio: Bolsward (Fr), t Woord der waarheid. 15.00—17.00 (S) Muziek-op-vie tiek, bobastiek en lage sentime HOU HET SCHERM IN HET OOG „Dat ik dit nog mag meemaken": Jongewaard Adèle Bloemendaal maakt zich zorgen over de gezondheid van Leen Koning Klant maakt in de uitzen ding vanavond de resultaten be kend van een onderzoek dat vele honderden kijkers op verzoek van Koning Klant hebben gedaan naar de vraag in hoeverre de op de verpakking van verschillende produkten aangegeven hoeveel heid klopt met de werkelijke in houd. Voorts wordt.ingegaan op de twijfelachtige handel in baan tjes door de firma „Golden Pro ducts". VARA's konsumentenru- briek presenteert verder „De mis koop van de maand", een twee dehands gekochte auto die de onfortuinlijke koper vrijwel altijd meteen naar de schroothoop kan brengen. Ned. II. 21.10 uur. Waltons Van de E.O. weer een aflevering De Waltons, waarin oma het be richt krijgt, dat een vriendin haar 250 dollar heeft nagelaten. Het huis is te klein, al weet iedereen dat het niet om een kapitaal gaat. Maar oma weet zich zeer verant woordelijk voor haar bezit. Ned. I, 19.30 uur. Machiavelli Twee alternatieve Brabantse artsen praten in „Machiavelli" over hun werk. Bij de buitenlandse onder werpen is een verslag over het politieke klimaat in Zuid-ltalië on der de titel „Wordt Napels commu nistisch?' De Britse commentator VV6dUW6n Lord Heorge Brown spreekt over dé. hiëfrfid fuwmier van Engeland. achtertuin terug naar de natuur gegaan en ontdekken voor- en nadelen. Zo is Tom driftig bezig vogels te verjagen, verheugd over de komende oogst, terwijl Barbara overweegt dat de beschikking over gas en elektriciteit bepaald zijn voordelen had. Ned. II. 20.40 uur. Fuut Drie seizoenen is het intieme leven van de fuut per camera gevolgd. Gebleken is dat deze (water)vogel geen sterke vlieger is en op het land moeilijk uit de voeten kan. Te water echter presteert deze vogel sterke staaltjes en het paringsge drag is zeer veelzijdig. Ned. II, 19.05 uur. Naar de natuur Tom en Barbara Good zijn in hun De VARA zendt vanavond het tv- spel van William Trevor uit: „Onbe storven weduwen". Het gaat over een echtpaar op leeftijd, dat elke zomer naar het zelfde hotel in Ierland gaat. Voor de man schitte rend, want het hotel ligt aan een viswater en hij is gek op vissen. Voor de vrouw echter helemaal niet. Wanneer het echtpaar op nieuw naar dat hotel gaat, blijkt alles te zijn veranderd. Voor de man geeft dit niet, want hij ont moet een getrouwde oud-leerling, met wie hij fijn gaat vissen. De twee vrouwen blijven achter. Ned. II. 21.35 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2