Columbo in strijd met
illusionist
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
Mensen van de techniek zijn
ook mensen
Toekomst Sesam
Straat onzeker
ME HET JAARTJE WEL
1975 OP ELPEE WAS
MAANDAG 5 APRIL 197
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Nederlands voor buitenland
se werknemers
NOS
18.45 Informatie voor Surinamers
en Surinaamse Nederlanders
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's 3 x 20 service
programma
20.00 Columbo serie
NOS
21.35 Journaal
AVRO
21.50 Wie van de drie spel
22.20 M.A.S.H. serie
22.45 Tekstpierement cabaret
23.15 Symbiose
NOS
23.19 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wiske poppen-
filmserie
19.30 Doctor Who serie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Op losse groeven amuse
ment
21.25 Baretta serie
22.15 Aktua TV
22.55 Journaal
DUITSLAND I
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau-magazine
19.26 Het detectiveverhaal
WDR
18.00 Nieuws uit Noordri|nlan{
Westfalen
18.05 Intermezzo
19.15 Hier und Heute
19.45 Spel om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Report feiten e.a.
21.00 Alles of niets hobbykwi
21.45 Breuk of hervorming?
film over Spanje
22.30 Journaal
■■mum'i.iiM
18.20 Chicago Teddybeer Co -
serie
19.00 Journaal
19.30 Doorsnede
20.15 Gezondheidsmagazine
21.00 Journaal
21.15 Der Nerz tv-film
22.50 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Ti-Ta-Tovenaar
18.20 Hond op de vlucht serk
18.45 Open School
19.15 Sporttribune
19.39 Mededelingen en Journal
20.15 Micro-Macro spel
20.45 Edward VII serie
21.35 Wikken en Wegen consu
mentenrubriek
22.10 Amada, de rode mission»
rissen politiek programma
23.05 Journaal
NEDERLAND I
NOS/NOT e.a.
10.45-11.35 Schooltv
14.0014.50 Schooltv
HILVERSUM I
HILVERSUM II
HILVERSUM III
HILVERSUM I
AVRO 7.00 Nws. 7.02 Dag met een
gaatje (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal)
8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 845 Programmaoverzicht
8.50 Morgenwijding 9.00 (S) De platen-
keuze van Willem Strietman. 10 00 Ra
dio Lawaaipapegaai 10.10 Arbeidsvita
minen 10.30 Nws. 10 33 Radio Journaal
11.30 (S) Rondom twaalt (11.55 Beurs
berichten) 12.26 Mededelingen 12 30
Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knip
perlicht. 13.25 'n Middagje AVRO.
(15.30 Nws. 15.33 Radiojournaal) OVER-
HEIDSVOORL. 17 20 De Nederlandse
Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radio
journaal. 17.50 (S) Muzikaal gemoti-
HILVERSUM II
KRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi-
nerie. 7.54 Overweging 8 00 Nws. 8.11
Echo. 8.30 Aubade. 9.10 Schoolradio
10.00 De Letter M: (11.00 Nws.) 11 54
Scheepspraat 11.59 Bericht vastenaktie
12.00 Vijf tellen na nu OVERHEIDS-
VOORL 12.49 De Nederlandse Antillen.
KRO 13.00 Nws. 1311 Echo magazine
13.40 Een mens als jij en ik 14.00
Schoolradio 15.00 In de wachtkamer
16.00 Nws. 16.03 Fons Disch ontvang!
op zijn spreekuur. 17.00 (S) De hutsge
klutste kinderspelen. 17.20 (S) Country
time 17.45 Verkenning 17.55 Med elm
HILVERSUM III
leder heel uur nws. VARA van 7 02-
18.00 Aktualiteiten via Dingen van d«
Dag. 7.02 (S) Gesodemeurders. 9.03 (S|j
Pep-op-drie. 11 03 (D) Drie draait op
verzoek van mensen uit de sportwereld
12 03 (S) VARA zoekplaatie. 14.03 (S|
Spitsbeeld 16.03 (S) LP-top 20 en de
tip-LP 17.03 (S) Alfred Lagarde.
TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio oude'
en klassieke muziek. 900 Nws. 9.02
Aktua-klankbeeld 9.30 Het kind en wi|
10.00 (S) Opus tien tot twaalf 12.00 (S)
Intermezzo 13.00 (S) De meest verkoch-
te klassieke-tien 13.30 (S) Koren en
Korpsen. 14 00 Nws. 14.02 Aktua-spe-
cial 14.30 (S) Om de kunst. 15.00 (S)i
Relcantrioum kamermuziek en liede-1
Het NOS-programma „Infor
meel" boog zich gisteravond
over het verschijnsel van de
steekpenningen. Dat wil zeggen:
W. L. Brugsma trachtte vier ju-*
risten, t.w. prof. mr. Rüter, mr.
Van Mierlo, mr. van Riel en mr.
Sandberg in toom te houden.
Dat lukte hem zeer goed, maar
het zou, gegeven de samenstel
ling van het gezelschap, enige
verbazing kunnen wekken dat
zulks ook nodig was. Dat de
discussie hoog op dreigde te
laaien lag ongetwijfeld aan het
feit dat tot de te behandelen
kwesties uiteraard ook het on
derzoek van de commissie-Don-
ner naar de gedragingen van
Prins Bernhard behoorde. En
dat is dan een onderwerp, dat
politieke en zelfs constitutionele
facetten heeft. Vandaar. Maar
zelfs naar aanleiding 'van strikt
juridische aangelegenheden kan
men kennelijk vrij bewogen ra
ken, zoals het optreden van
prof. Rüter bewees. Bijzonder
spannend werd de discussie
toen van Riel naar aanleiding
van de perspublikaties over de
Lockheedaffaire „een conspira
tie van links" in het geding
bracht. Helaas kon zij door het
onuitroeibare tijdsgebrek niet
helemaal worden uitgediept.
Daar begon men kennelijk aan
toen Brugsma het samenvattend
slotwoord reeds gesproken had.
Toen werden de heren zoetjes
uit de ether gelicht. Tot diepe
spijt althans van ondergeteken
de, want een debat op dit niveau
maakt men nu ook weer niet
alle dagen mee.
En zaterdagavond dus weer een
nieuwe lente en vele oude gelui
den. Ik bedoel het 21e Euro
songfestival. Het onderscheidde
zich in weinig of niets van de
20 voorafgaande. In ieder geval
niet voor wat het gehalte van de
liedjes en van de deelnemende
executanten betreft. Daar was
niets bij wat ook van maar een
behoefte aan enige originaliteit
blijk gaf. Je kon af en toe wel
lachen.
Om de Grieken bijvoorbeeld,;
die een klassieke schikgodin
bleken te hebben gestuurd, en
om de Finnen, die hun plaatse
lijke Geesink schenen te hebbén
afgevaardigd. En ook als ik (van
Willem Duys) mag vernemen
dat de Belgische deelnemer ei
genlijk Aepsaet heet, maar als
nom de plume Rapsat heeft ge
kozen, is mijn avond weer goed.
En als ik bij de puntentelling
moet constateren dat de Ierse
jury slechts 3 punten over heeft
voor het winnende Engelse lied
je dan denk ik onwillekeurig,
dat er achter de schermen van
zo'n festijn waarachtig nog „po
litiek" bedreven moet worden
ook.
Over Brotherhood gesproken
Maar het laatste chanson van dei
Joegoslavische „Ambasadori"|
klonk mij tenslotte toch heel
toepasselijk in de oren: „Ik kan
mijn pijn niet verbergen". Want
alle water van de zee wast niet
af dat wij dan toch maar met
450 miljoen over 40 landen ver
deelde zielen een hele avond
naar die rare snorrepijperij heb
ben zitten kijken en luisteren.
Hoe krijgen ze „ons" eigenlijk
zo gek, dat is de vraag die mij
bezig houdt. En het heeft alle
maal nog een smak geld gekost
ook. En met dezelfde smak had
men waarschijnlijk enige tien
tallen echte programma's kun
nen maken. Engeland won dus.
En het mag volgend jaar het 22e
festival organiseren. Je zal er
maar door bezocht worden.
Sandra Reemer was tenminste
nergens. Laten wij haar da?
eeuwig dankbaar voor blijve*-
HERMAN HOFHT"
„Poppetje gezien. kistje gaat
dicht" is de titel van de Colum-
bo-aflevering die de AVRO
vanavond uitzendt. Centraal in
deze vertelling staat een suk-
sesvol illusionist, Santini, die
onder zijn echte naam een oor
logsverleden heeft waaraan hij
liever niet wil worden herin
nerd. Dat weet Jerome, eige
naar van een nachtclub, die de
illusionist tracht te chanteren.
Santini weet oaar één probaat
middel tegen Jerome: de man
uit de weg ruimen. Met al zijn
vakmanschap lukt hem dat; Co
lumbo krijgt het geval te be
handelen.
Ned. I. 20.00 uur.
3 x 20
In het blokprogramma van drie
onderwerpen van 20 minuten
elk, geeft de AVRO in „3 x 20"
informatie over autotochten
door Friesland en een wandel
tocht door West-Overijssel, de
Mercedes Diesel 200 D, „wonen
en ons huis" en reistips.
Ned. I. 19.05 uur.
Thérèse Steinmetz zingt in
,,Op losse groeven" op
Ned. II om 20.25 uur „Tus
sen acht en half negen".
Morgenavond doet zij dat
opnieuw in „Herkent u deze
tijd", dat aan de laatste af
levering toe is
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Tekstpierement
Vanavond voor de derde keer-
komt „Tekstpierement" op het
scherm met een serie cabaret-
programma's. Deze program
ma's zijn gekozen uit theater-
produkties van voorgaande sei
zoenen, „Wit of zwart" en „Blijf
zitten waar je bent" Te horen
en te zien zijn onder meer de
liedjes Junta, Abortus en Melk
boer.
Ned. I. 22.45 uur.
Suske
Van de serie „Suske en Wiske
en de Zingende kaars" wordt
vanavond aflevering vijf uitge-
zondén. Het tweetal is in moei
lijkheden gekomen, maar Jerom
en Lambiek schieten te hulp.
Raaf wil het dorp laten plat
schieten, maar zijn manschap-
LEIDSE COURANT
In en rond de Hilversumse studio's spitst
zich voortdurend heftiger de discussie toe
tussen laten we zeggen de jongens van de
techniek en de artistiek bevlogen lieden, die
uiteindelijk hoofdelijk verantwoordelijk zijn
voor het resultaat, d.w.z. voor datgeen wat
men op het scherm te zien krijgt. Zeggen de
technische jongens, belichters, geluidsmensen
en de mensen aan de spoelen, die gewend zijn
als team de electronica naar hun hand te
zetten: „Er zijn programmamakers en regis
seurs, die tijdens de opnamen, dus over onze
ruggen heen hun inspiratie uitproberen. Die
inspiratie blijkt een grillig gegeven te zijn,
waarnaar wij ons moeten zetten. Dat gaat
natuurlijk niet".
De mensen op de vloer en aan de knoppen
zijn gehouden de aanwijzingen van de regis
seur op te volgen. Het overkomt hun dat ze
met een regisseur te maken krijgen, die mis
schien mooie of zelf wel vage ideeën heeft
over hoe zijn uiteindelijke beelden er uit'
moeten zien, maar die onvoldoende vertrouwd
is met de werking van het medium. Dat zijn
regisseurs die in kennis van zaken ver onder
doen voor de uitvoerders van hun ideeën.
De regisseurs laten zich deze kritiek uiteraard
niet aanleunen, maar er bestaan voorbeelden
om te bewijzen, dat die operationele jongens
best eens gelijk zouden kunnen hebben. Vrij
wel alle regisseurs hebben een voor hun
functie geschapen opleiding gevolgd bij de
NOS. Die kennen het klappen van de zweep.
De moeilijkheden beginnen als er regisseurs
van buitenaf worden aangetrokken. Neem
Eric Herfst, die het liefst zelf de regie voert
als zijn vrouw Jasperina in scène wordt gezet.
Eric kan dan terecht op de stoel van de regie
gaan zitten, omdat hij ofschoon cabaretier een
voltooide opleiding in Hilversum heeft ge
volgd. Later komt echter bijv. de VPRO op
het idee om de beeldende kunstenaars Schip
pers en v.d. Linden als regisseurs aan te
trekken voor Hachee-shows en zelfs ook een
Herodotus-spel. Producer Ellen Jens van de
VPRO neemt dan zoveel mogelijk de hon
neurs waar voor de beide Wimmen, inzonder
heid voor haar verloofde Schippers, zo dat
het net nogallemaal kan in de studio. Maar
er zijn operationele medewerkers die met hun
oren staan te klapperen als zij horen wat voor
onmogelijke aanwijzingen zij krijgen. Er zijn
vloermensen, die ons in vertrouwen hebben
verteld, dat zij op gezag van de beide Wimmen
maar zo'n beetje aan rotzooiden, omdat zij het
als een leuke onderbreking beschouwden van
het routineuze werk. Vooral jonge vloer-men-
sen zijn gesteld op een dergelijk verzetje. De
beide Wimmen vertellen vrolijk verder, dat zij
richtlijnen verstrekten aan vloer-mensen die
niet te realiseren bleken. Ter verhoging van
de algemene chaos, diepleegt te heersen bij
de opnamen van de Hachee-Shows, gaven zij
evenwel toch uitvoering aan dergelijke op
drachten. Zo ontstonden soms de meest merk
waardige electronische en visuele effecten, die.
nergens op sloegen, maar de beide Wimmen
tot grote hilariteit brachten. Zij lieten de zaak
dan maar zoals die was, omdat hun tijd om
uit de studio te verdwijnen aanbrak. De beide
Wimmen vonden dan altijd wel ergens een
verlichte journalist, die haarfijn wist uit te
leggen hoe zij er opnieuw in waren geslaagd
om het algemeen gangbaar patroon te ontre
gelen.
Bij operationele medewerkers met verant
woordelijkheidsgevoel gaat er dan toch wel
even een lampje branden. Zij zeggen, dat door
de regisseurs de produkties beter moeten
worden voorbereid door denkwerk vooraf.
Dezen kunnen dan bij het begin van de
opnamen een lijst voorleggen, waarop precies
staat aangegeven welke opnamen hoe moeten
worden gemaakt. Dat zou een aanzienlijke
arbeids- en tijdsbesparing opleveren. Dan
hoeft de studiotijd niet te worden gebruikt
voor het uitwerken en toetsen van ideeën. Dan
hoeft het realisatieproces niet meer te horten,
verdwijnt de irritatie over onnodig gedaan
werk bij opnamen die later weer worden
weggeknipt en wordt voorkomen, dat opera
tionele mensen met de handen in de schoot
zitten, terwijl de (onbekwame) regisseur weer
eensiets zit uit te proberen.
Zo zal de regisseur, de creatieve leider van
het opnameproces, behalve voor een gaaf
produkt ook zorg moeten dragen voor zinvol
werk voor zijn operationele medewerkers.
Niet elke regisseur beschouwt zijn werkstuk
als een unieke creatie, waaraan alles en iede
reen geofferd wordt. Laatst zei ons, een ar
tiest wat hierop van toepassing is: „Een een
dagsvlieg kan een keer op zijn inspiratie
drijven, maar als je je vak serieus neemt,
moet je zoveel vakkennis hebben, dat je daar
mee redelijk uit de voeten kan als de inspira
tie eens uitblijft".
Vooral gelegenheidsregisseurs schijnen nogal
eens te denken, dat operationele medewerkers
er zijn om ze naar de hand te zetten bij het
werken in de trant van god zegene de greep.
Tijdens de produktie fungeert de regisseur
mentaal gezien als werkgever. Dit stelt behal
ve aan zijn vakkennis mede eisen aan zijn
mens-benadering.
Bekend beeld uit Sesam Straat, blij
ven of niet?
De toekomst van „Sesam Straat", het gezellig-
belerende kinderprogramma, staat niet hele
maal vast. Op de laatste NOS-vergadering
kwam dit programma ter sprake in verband
met het zendschema in de zomer Programma
commissaris Jan de Troye zei. dat het zeker-
niet in de bedoeling ligt om dit programma
te stoppen. Een verlenging van het contract
met de producenten is echter alleen mogelijk
als er vaker afleveringen op het scherm ko
men. Dat is nu eenoaal per week. ,Of we voor
vaker vertoning geld en mankracht voldoende
hebben is echter de vraag", aldus Jan de
Troye.
André van Duin: ..Een tv-recensent schreef, dat hij mij zo slecht vond dat
hij niet eens gekeken had".
„Het aanzien van 1975" heet de elpee, die
AVRO, Dureco en Amsterdam Boek in geza
menlijke aanmaak hebben bedoeld als een
geschiedenisboek in plaatvorm. Zolang je
deze plaat niet als een videoband op je
scherm kunt reproduceren, maar moet vol
staan met geluid is het echter juister te
spreken van „het aanhoren van 1975". En
daarbij heeft het ook niet veel uitstaande
met geschiedenis, ofschoon het over feiten
uit het verleden gaat. Het is meer een jaar
overzicht, zoals we dat jaarlijks van de radio
krijgen. Geschiedenis immers is meer dan het
op een rijtje zetten en reproduceren van de
feiten, omdat deze wetenschap tevens beoogt
daarin een ontwikkeling aan te duiden en te
verklaren. Het gaat in deze plaat niet de
samenhang der dingen maar om het opstape
len van feiten onder het motto: het was me
het jaartje wel.
In deze trant wordt ook de tekst uitgesproken
door Philip Bloemendal, die we kennen met
intonatie en al van Polygoon. Met nu geen
beeldnieuws, maar twaalf maanden wereld
nieuws in geluid. En dit eigenlijk allemaal
volstrekt willekeurig, al krijgen we het wel
in de juiste volgorde te horen. Dit levert in
hetgeen te beluisteren is hiaten op die storend
werken. Een voorbeeld: Er bestaat een duide
lijk verband tussen de oproep van ir. Manusa-
ma bij de viering van 25 jaar republiek der
Zuid-Molukken: „Ik roep u op tot de voortzet
ting van onze strijd en niet te versagen, ook
al wórden onze idealen door onze tegenstan
ders voor irreëel versleten", en de kapingsdra
ma's in Wijster en Amsterdam. Op deze plaat
wordt de relatie tussen deze beide gebeurte
nissen niet gelegd. Het eerste gebeuren staat
op kant 1 en de kapingen op kant 2. Dat is
acceptabel in een jaaroverzicht, en daarin
ternauwernood, maar noem het vooral geen
geschiedenis. Daar heeft het n.l. niets mee te
maken.
Die chronologische volgorde kan zelfs leiden
tot ongewilde, althans niet zo bedoelde humor.
Aan elkaar gepraat verneemt men van de
koppeling van Apollo-Sojoez en de koppeling,
pardon huwelijk van prinses Christina en
Giuliermo. Komisch en toch niet leuk.
Wat er van de geluidsopnamen van verschil
lende gebeurtenissen voorhanden is, hoort
men op deze plaat terug, voortdurend aan
elkaar gepraat door Philip, die men wel wat
teveel te horen krijgt, waaruit dan weer de
wens ontstaat, dat aan deze plaat een stuk
meer-charme meegegeven had kunnen wor
den als men de feiten meer voor zich had
laten spreken. Die mogelijkheid had er zeker
ingezeten, maar dan had Johan Jongma, die
de redactie voerde, meer graaf- en spitwerk
moeten verrichten. Heel de plaat heeft iets
weg van haastwerk.
Met Philip Bloemendal zijn we het eens: het
was me het jaartje wel. Ga maar na: Monu
mentenjaar, Heilig Jaar, 700 Mokumjaar en
Jaar van de Vrouw met als op- en uitroep
op de Emancipade: „Dit jaar zullen we moe
ten benutten om gemotiveerde medestanders
te scheppen". Intussen werd er gedebatteerd,
gepolariseerd en gedemonstreerd en werd van
Riel boos op Wiegel, omdat deze als liberaal
had moeten begrijpen, dat hij op het Dom
plein in Utrecht tijdens het protest tegen de
Spaanse excecuties niet tussen de „deinende
rode massa" had moeten gaan staan, ook al
voerde premier den Uyl daar het woord.
NW-voorzitter Kok kwam kort daarop werk
gelegenheid eisen, maar liet na zelf een fa
briekje te stichten. Pronk reed zijn auto in
de prak en betuigde spijt en Samkalden zei
weinig klachten te hebben vernomen over de
ontruiming van de Amsterdamse Nieuw-
markt, waar op dat slagveld 15 agenten en
12 demonstranten gewond raakten. Teach in
redde het met Dingedong, PSV werd lands
kampioen en doorbrak de Amsterdams-Rot
terdamse hegemonie. „Voor het eerst sinds
twaalf jaar kan ik me eens helemaal uitle
ven", zei een vrouwelijke supporter. Den Uyl
hield Wiegel voor, dat hij geen land kan
aanwijzen, waar de sociale voorzieningen zo
prettig zijn geregeld als in ons land, maar dat
is nou net precies waar Wiegel pijn aan heeft,
omdat misbruik van de sociale wetten hier
niet als misdrijf wordt aangemerkt, maar als
onterecht gebruik. En maar liefst twee we
reldkampioenen vorig jaar, Harm Kuipers en
Dianne de Leeuw, zij het dat we die ervoor
helemaal uit Amerika moesten importeren,
terwijl we juist van de export ons sterkste
punt pogen te maken. Prinses Margriet kreeg
haar vierde zoon en André van Duin de
Televizierring, waarbij André van Duin een
tv-recensent aanhaalde, die eens had geschre
ven: André was zo slecht, ik heb niet eens
gekeken".
Dit was allemaal op de radio en nu dus op
de plaat. Ook Leo van Laak, de onbekende
Rotterdammer van 21 jaar, die uit het niets
omhoog schoot als de grote actieleider van
de binnenvaartschippers. Men hoort niet meer
van hem in tegenstelling tot Veronica, die als
VOO het hoogste woord heeft.
Tot slot de kersttoespraak van de koningin,
die harten vol tegenstellingen om zich heen
zag. En dat is ook wel ongeveer de strekking
van deze plaat
Voor de derde keer „Tekstpierement" met v.l.n.r. Henk Bokkinga, Jos Brink, Guuske
Kotte, Frank Sanders en Sytha Bolt
pen zijn te versuft om iets aan
zijn bevelen te doen.
Ned. II, 19.05 uur.
Baretta
Rudv Davis, collega van Baret
ta, zou een hoofdverdachte in
een moordzaak in de rug heb
ben geschoten en wordt ge
schorst. Baretta wil zich inzet
ten om de goede naam van Da-
vis te herstellen, maar wordt
daarin bemoeilijkt. Want Baret
ta moet een man bewaken, die
door de onderwereld op de
zwarte lijst is gezet Maar Baret
ta slaat zich er wel doorheen.
Ned. II. 21.25 uur.