KRO zoekt voor serie vlot Indonesisch meisje LANGZAAM STIJGT FESTIVAL KOORTS IN DEN HAAG Congresgebouw een nauwgezet bewaakt bolwerk TELEVISIE VANAVOND DERTIEN KEER „KRIS-PUSAKA" TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG Achter het Nieuws samen met Ombudsman tAMi\A 2 LE1DSE CO U KANT' DONDERDAG 1 APRIL 1976 400 miljoen kijkers aan de buis Langzaamaan loopt de Songfestivalkoorts in Den Haag op. Ook voor de Haagse burger the gentleman in the street, zo men wil zijn de symptomen ervan onder hand duidelijk waarneembaar. Niet alleen door de frivo le vlaggetjes waarmee het openbaar vervoer in de stad deze week is opgetuigd ten teken van het feit, dat de vaak voor stijf uitgemaakte residentie op z'n tijd leuk mee kan doen, maar ook door de invasie van vreemde lingen. Een slordige achtthonderd mensen die op de één of andere manier iets met het festival te maken hebben zijn met kleine plukjes tegelijk in de stad neergestreken. Lieden van platenmaatschappijen, begeleiders, mana gers, journalisten en ook nog de muzikanten om wie het hele festivalcircus uiteindelijk draait. In de zaal waarop de ogen van achttien landen zaterdagavond gericht zijn, de Prins Willem Alexanderzaal, schaven op het ogenblik de deelnemende groepen en solisten koortsach tig aan het maximaal drie mi nuten per persoon of groep durende nummer, waarmee ze zaterdag in één klap naar de top van de internationale lich te muze willen doorstoten. Her en der in de zaal luisteren kleine groepjes mensen wat landerig naar de verrichtingen op het podium, elders wordt druk gespeculeerd over de vraag wie de beste kans op de eindzege maakt. Hoog genoteerd bij de „book makers" is de Engelse groep The Brotherhood of Man, een uit twee heren en twee ranke dames opgetrokken kwartet, dat al geruime tijd bestaat, een aantal hits op zijn naam heeft staan en bijgevolg ge wend is aan het meekijken van tv-camera's. Een duidelijk nadeel dat de groep volgens de kenners heeft, is dat men za terdagavond als eerste moet starten. De leden van de groep zitten daar zelf niet zo erg mee: „In het begin luistert ie dereen nog fris, later, als de mensen het ene lied na het andere over zich heen gekre- Les Humphries Singers, die als tweede keus (na diskwalificatie va?i de nationale winnaar) voor Duitsland op het podium komen, zitten momenteel met een zieke. Hopelijk is die zaterdag beter. Zelfs van zo'n grote groep kan er niet eentje gemist worden, want dat verstoort de harmonie. gen hebben, heb je kans dat ze het een beetje zat worden. Bovendien: waar het om gaat is dat je een goed lied hebt, een zeer commercieel num mer, dat op het eerste gehoor aanslaat. Zo'n lied hebben wij volgens ons met „Save your kisses for me". Mocht de groep niet winnen, dan is er overigens nog geen Engelsman overboord, betogen de leden. „Het is voor ons een hele eer om hier te staan. Denk je eens in, 400 miljoen mensen zullen er zaterdag naar de tv kijken. Dat haalt anders alleen Moha- med Ali". Engelands hoop ziet het alle maal dus zonnig in. De con currentie zal echter hevig zijn. Als duidelijke kanshebbers gelden ook België, dat Pierre Rapsat heeft afgevaardigd, Noorwegen dat wordt verte genwoordigd door de blonde schone Anne-Karina, Luxem burg dat weer eens een beken de gastarbeider in het veld brengt in de persoon van sch- lager-held Jürgen Marcus, en ook „onze eigen" Sandra Ree- mer. Duitsland zou op papier ook tot de kanshebbers moe ten behoren. Het land dat op de 20 Songfestivals die er tot nog toe gehouden zijn nog nooit in de prijzen viel, treedt ditmaal aan met de gerouti neerde Les Humphries Singers (Tweede keus overigens: de winnaar van de landelijke eindstrijd werd gediskwalifi ceerd). De repetitie van Les en de zijnen in het begin van deze week viel echter nogal tegen. „Sing, sang, song" swingt we liswaar behoorlijk (een beetje a la James Last) en het komt er hard en enthousiast uit, maar daarmee is eigenlijk al les ook wel gezegd. Les heeft daar wel een verkla ring voor: „Ach, het zijn nog maar repetities. De piano zit ritmisch nog niet helemaal lek ker, en de show moet nog De KLM-bussen rijden speciale festivaldiensten tussen Schiphol en Den Haag. Hier staat de Britse groep „Brotherhood of Man" gereed voor vertrek naar het Ned. Congresgebouw. geperfectioneerd worden. Bo vendien is één van de zangers ziek geworden. Gelukkig ech ter bestaat mijn groep uit meer dan de zes mensen die een land maximaal mogen ver tegenwoordigen, zodat ik mak kelijk een vervanger kon kie zen. Overigens had ik hier het liefst met mijn hele groep ge staan, want ik zie dit festival toch wel als een hoogtepunt in m'n carrière. Winnen vind ik niet eens zo belangrijk. Miljoe nen mensen over de hele we reld zullen ons zien en horen, en daardoor kan onze popula riteit alleen maar toenemen". Behalve „grote kanonnen" krijgen de toeschouwers in de zaal, die elkaar periodiek op de schouders meppen, want iedereen kent iedereen, van zelfsprekend ook mindere go den te zien. De Zwitserse af vaardiging bijvoorbeeld, Pe ter, Sue en Mare. In 1971 mochten ze al een keer mee doen, toen kwamen ze niet verder dan de twaalfde plaats. Of er ditmaal meer in zit is zeer de vraag.De drie spreiden een bijna aandoenlijk amateu risme ten toon, dat een cyni sche toeschouwster de uit spraak ontlokt,, Ach, Zwitser land is altijd het land van de huisvlijt geweest". Een man die zich tot vrijdag van alle voorspellingen wil onthouden is Harry van Hoof, die het Metropole orkest zal dirigeren als Sandra Reemer haar „The party is over now" zingt, en die als dirigent van het gastland de leiding over het orkest moet overnemen wanneer onverhoopt een bui tenlandse collega uitvalt. Harry staat voor zijn vijfde Songfestival in successie. Hij heeft er nog altijd plezier in. „Al is dit natuurlijk voor ons een fluitje van een cent, één liedje dirigeren", zegt hij met de Nacht van het Hart, waar in hij negentig partituren moest doorworstelen, nog vers in het geheugen. „Dit is een soort circus, 'ook al door dat de commercie een dikke vinger in de pap heeft". Harry verklaart overigens niets te weten van de hier en daar gesignaleerde boosheid van Dolf van der Linden over het feit dat hij dien Metropole Orkest dirigeert Bert van Dommelen (Van onze speciale ver slaggever) De staat van beleg lijkt te zijn afgekondigd rond het Nederlands Congresgebouw in Den Haag, waar zaterdag avond de finale van het Eurovisie Songfestival plaatsgrijpt. Het in net vliesverscheurend blauw uitgevoerde bol werk is omgetoverd tot een soort vesting, aan alle kanten omgeven door ijzeren dranghek ken, waar het zwart ziet van de uniformen van politie-agenten en vei- I igheidsbeambten. Eu dat is nog maar het begin: zaterdagavond tijdens de uit zending zullen enkele honder den politiemannen op de been zijn om te beletten dat kwaadwillende lieden de kans krijgen om het vreedzame mu- Het binnentreden in de arena waar de artiesten sinds dins dag repeteren is deze dagen uitsluitend weggelegd voor wie zich zeer tijdig heeft laten bij schrijven in de speciale kaar tenbak, die de NOS voor de gelegenheid heeft samenge steld. En zelfs wie het speciale legitimatiebewijs heeft, dat terstond na het binnengaan in geruild moet worden tegen een „badge" die men om de nek dient te hangen, is nog lang niet in de Prins Willem Ale xanderzaal. Tassen, koffers, zakken en aanverwante hand bagage wordt eerst grondig geïnspecteerd door veiligheids beambten, en zelf dient men door een poortje te lopen, dat onmiddellijk verraadt als men niet van vreemde smetten, zoals daar zijn bommen en schiettuig vrij is. Een bode van het Haagse stadhuis, gehuld in dienstkledij, diende in het be gin van de week pijlsnel de zakken te legen en zich aan fouillering bloot te stellen, toen de elektronische beveili ging alarm sloeg. De man bleek toegerust te zijn met een „pieper", een apparaatje waar mee hij desgewenst opgeroe pen kan worden, en op dat apparaatje reageerde de me taaldetector. Een hermetisch afgesloten ge heel, derhalve. Bovendien zijn de hotels van deelnemers die meer dan normale risico's lo pen (Israël, Ierland, West- Duitsland) eveneens tot on neembare vestes getransfor meerd. Of de drie pronte jon gedames, die Israël vertegen woordigen, helemaal gerustge steld zijn door alle veiligheids maatregelen? Ze giechelen wat nerveus als je het ze vraagt, en ze maken zich er met wat clownerie vanaf. Maar je ziet aan ze af, dat ze een zucht van verlichting zullen slaken als het festival veilig en wel ach ter de rug zal zijn. De Haagse politie zal stellig in koor mee- zuchten. Naar een idee van filmproducent Carl Tewes en op teksten van Anton Quiniana gaat de KRO de komen de maanden aan de slag voor een dertien delige serie „De kris-Pusaka", waarvan de eerste aflevering be gin volgend jaar wordt uitgezonden. Hoofdrollen worden gespeeld door Willem Nijholt en Erik van 't Wout, die in de Q Q-series de rol van Aristides bekwaam tot leven bracht. Voorts een nog onbekend Indonesisch meisje, naar wie de KRO naarstig speurt. Het meisje dat aan de volgende omschrijving voldoet kan schrif telijk contact opnemen met de regisseur van deze serie Bram van Erkel, KRO, Emmastraat 52 in Hilversum. Zij moet Bahasa- Indonesisch en Nederlands spreken, er uitzien als een 15, 16-jarige, kunnen acteren en een vlot type zijn. Mocht iemand dit alles eigerl zijn, dan wordt zij in „De kris-Pusaka" de dochter van een hooggeplaatste Indone siër. Bram van Erkel: „Het is onze gewoonte niet de inhoud van een nog te produceren serie te verklappen. Je haalt er de span ning uit; soms zie je in de pro grammabladen al zo uitvoerig gemeld wat die avond op de buis komt, dat je niet meer hoeft te kijken. Wat onze nieuwe serie betreft kan ik alleen zeg gen dat het om een magische kris gaat, die op een onzuivere plek terecht is gekomen en te rug moet naar de rechtmatige eigenaar". Pusaka Carl Tewes: „Het wordt een serie die avontuurlijk begint, spannend blijft en inhoud heeft. De kern is: wat is een pusaka". Tijdens de research heeft Joop 't Hart van het Tropeninstituut goede adviezen kunnen geven wat pusaka betreft; de serie, die voor de helft in Nederland speelt en voor de andere helft op Java, maakt dat verder dui delijk. Tewes: „Tijdens een vorig be zoek aan kennissen op Java was ik al geïnteresseerd en gefasci neerd geraakt over de verhalen die over de speciale krissen, de pusaka de ronde deden. Bij die kennis mocht ik een verzame ling krissen zien maar ik zag alleen wat handvaten en wat, lege, ik bedoel daarmee de niet magisch-beladen krissen. Daar om vroeg ik, waér zijn nu de krissen. Maar de kennis glim lachte vriendelijk en zei, o, maar u ziet nu de derde katego- rie. De pusaka-krissen kreeg ik niet te zien. Trouwens, de eige naar van een pusaka-kris gaat er heel omzichtig mee om, wendt het gezicht af als de kris wordt getrokken; hij kijkt pas als hij de kris toonbaar in han den heeft". Familiebezit Producent Tewes: „Zoals een Amerikaan een Nederlander plaatst in klompen of op de schaats, tegen een achtergrond van windmolens, zo kennen wij van Indonesië de wajangpop pen en de krissen. Er zijn echte en er is toeristische troep. Een echte kris, kostbaar of niet, kan een pusaka-kris zijn, waar aan de maker magische kracht heeft gegeven. Gesmeed met de mond of met de vingers, met persoonlijke afdrukken, voor een bepaald persoon bestemd. Zo'n kris kan honderden jaren oud zijn en daardoor bij die familie behoren. Een vreemde krijgt hem niet te zien. Nee, het heeft niets te maken met stille krachten of zwarte magie, wel magisch beladen voor zover het de familie betreft die zo'n kris in bezit heeft". Hierover gaat de nieuwe serie, waarvan elke aflevering 25 mi nuten telt. Om het feit, dat een pusaka-kris niet is, waar hij hoort. Hij moet terug. Quintana, Van Erkel en Tewes hebben gezamenlijk een werk bezoek aan Java gebracht en zijn gedrieën tot een serie geko men. Van Erkel: „We konden elkaar corrigeren, we zijn el- kaars geheugen geweest. We hebben bewust alle zwarte kunst geneden, we hebben ons gehouden aan de werkelijkheid en de oude familie-verhalen. Niemand zal ons kunnen be trappen op onjuistheden". Broers Willem Nijholt en Erik van 't Wout spelen de oudere en de jongere broer, Ben en Mark. Willem speelt wetenschappelijk medewerker aan het Tropenin stituut en krijgt in die functie te maken met een pusaka-kris. Van Erkel: „Je moet het ook zo zien. Het gaat iemand goed, hij wordt rijk. Hij is ook in bezit Regisseur Bram van Erkel: „Vlot Indonesisch type gezocht" van een pusaka-kris. Een ander, wie het niet zo goed gaat, kan op de gedachte komen die kris te stelen, om daardoor de voor spoed van de rechtmatige eige- NEDERLAND I I DUITSLAND I NOS 18.45 Toeristische tips 18.55 Journaal VPRO 19.05 Laurel en Hardy 19.25 Landgenoten! 19.40 Zendtijd van het symplis- tlsch verbond 19.55 All in the family (serie) 20.20 Libanon 21.00 Herenleed 21.50 De eerste 600 jaar na Chris- NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 't Spant erom. (kinderspels how) VARA 20.25 Achter het nieuws (1) 20.40 De Pallisers 21.35 De ombudsman/Achter het nieuws 22.35 Terug naar de natuur 23.05 Gedicht NOS 23.06 Den Haag vandaag 23.21 Journaal NDR 18.00 Het woord is aan de verde diging 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau Magazine 19.26 Het woord is aan de verde diging WDR 18.00 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Truc om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Plusminus 21.00 Kojak 21.45 Contrasten 22.30 Journaal DUITSLAND II nis 19.00 Journaal 19.30 Freddy Quinn (liedjespro gramma) 21.00 Journaal 21.15 Journalisten vragen, politici antwoorden 22.15 Gehandicapt 23.50 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 TI-Ta-Tovenaar 18.05 Jonger dan je denkt 18.45 Leef nu 19.10 Verkeersveiligheid 19.15 Uit de dierenwereld 19.45 Journaal 20.25 Coronation Street 20.50 Panorama 21.40 Standpunten 22.00 Basketball 22.45 Première 23.30 Journaal NEDERLAND I HILVERSUM I 18.00 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 De kerk vandaag. 19.10 Leger des Heils kwartier 19.25 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.05 (S) Schuttersweg 8. (20.30 Zojuist verschenen. 21.00 In ge sprek met Dr. Max. Euwe). 22.25 Avond- overdenkina 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 (S) Stairway to the stars. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. PP: 18.20 Uit. v.d. CPN IKON: 18.30 Kleur. VARA: 19.00 (S) Concoursmuz. door de J. W. Friso Kapel. 19.30 (S) Operette-fragmen ten. 20.00 Nws. 20.05 Raoiojourn. 20.10 (S) Draag het hoofd niet hoger dan de hoed. 20.35 (S) Vrouw aan de bron. musical. 22.05 (S) Je zou het ook zo kunnen zien. 23.00 Met het oog op morgen (23.05 Akt. overz. 23.20 Den Haag vandaag.) 23.55 Nws. HILVERSUM III naar over te nemen". Tewes: „Het wordt een spannend ver haal. Maar we zitten nog wel op dat Indonesische meisje te wachten". F. J. BROMBERG HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Licht prog, met Hans van Willigenburg. (7.03 Nws.) 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvr. NOS: 8.45 Spie gel van België. KRO: 9.15 (S) Licht prog, met Anne van Egmond. (10.30 Nws.) 11.59 Bericht vastenaktie. 12.00 (S) Lunchprog. met Hans van Willigen burg. (12.26 Med. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. prog, met Anne van Egmond. •(15.30 Nws.) 16.00 (S) Jacques van Kollenburg ontvangt op zijn spreekuur. 17.00 (S) Kinderprog. 17.30 Nws. 17.32 HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Vinger wijzing. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Rozegeur en prikkeldraad. NOS: 9.00 De dokter is verziekt, dok. (2). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Wat heeft dat kind? 10.15 De taal in je hand. 10.30 Eurolight. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Toeris- mo. OVERH.VOORL: 12.49 Uitz. v.d. Landbouw. NOS: 13.00 Nws. 13.11 NCRV Hier en Nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 Repertorium van de NOS- koren en -orkesten. 15.00 Zoeklicht op Nederl. (16.00 Nws.) 16 30 Kijk op het buitenl. VPRO: 17.00 Welingelichte krin gen. 17.45 SYMBIOSE: Gesprek. NOS: 17.55 Med. HILVERSUM III EO: 7.03 (S) Gospelsound 8.03 (S) Tijdsein: inf. en muz. (8.03, 8.30 en 8.45 Klankbord.) 9.03 (S) De Muzikale fruit mand. 10.03 (S) Te elfder ure. TROS 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) De Hugo van Gelderen Show. NCRV: 13.30 (S) Pop-Kontakt. NOS: 16.03 (S) De Hitmeesters. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof der eeuwen. 10.30 (S) Vocalise. 12.00 (S) Uit eigen produktie. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 Klankbord. 14.20 (S) Sefer t Hillira 14.45 (S) Woord der waarheid. VPRO: 15.00 Muziek-op-vier. HOU HET SCHERM IN HET OOG De VARA-rubrieken Achter het Nieuws en de Ombudsman zijn met ingang van vanavond aan elkaar gekoppeld. De reden hiervan is een gezamenlijke re dactionele aanpak van een aan tal aktuele zaken die behoren tot de portefeuille van de Staatssecretarissen van Volks huisvesting en Ruimtelijke Or dening, Van Dam en Schaefer. Het tweetal wordt geïnter viewd over verkrotting van ou de wijken, met name in Nijme gen en Amsterdam. Het pro gramma „Terug naar de na tuur" begint daardoor om 22.35 uur. Ned. II, 21.35 uur. Libanon Sinds de stichting van de staat Libanon door de Fransen be staat er in dit land een even wankel als kunstmatig even wicht tussen Christenen en Isla mieten. Het ideaal was een rust punt in het Midden-Oosten, waar beide groepen vreedzaam naast elkaar konden leven. Maar onder meer het conflict tussen Israël en zijn buren, de komst van Palestijnse vluchte lingen hebben het evenwicht verbroken. In het VPRO-pro- gramma „Waarom het mis ging" wordt een en ander uit de doe ken gedaan. Ned. I, 20.20 uur. Pallisers Deel 25 van „De Pallisers" brengt een ernstig zieke Glenco- ra voort, die weinig tijd wordt gelaten de verloving tussen La dy Mary en Frank Tregear be kend te maken. Silverbridge schaft zich een renpaard aan dat hij „De Eerste Minister" noemt; maar het edele dier heeft geen zin zich overmatig in te spannen, hoewel Silverbridge 40.000 pond op zijn paard had ingezet Ned. D, 20.40 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2