<w
„Succes is betrekkelijk"
VARA zendt „Spook
van Canterville" uit
GISTEREN OP TV:
ZINGJE MOERSTAAL!
m
I2CIEKI:NWI:I:K
HOLLANDS HOOP SANDRA:
min
TELEVISIE VANAVOI
TELEVISIE DONDERD/
RADIO VANAVOND
RADIO DONDERDAG
TERUGBLIK
Top-
Tien
.LILiJJöJi, CO UK Aim i
WOENSDAG 31 MAAKT,,,
Herman
De KRO-televisie gaat de
Herman van Veen-theaters
how „En nooit weerom" ge
heel of gedeeltelijk op het
scherm brengen. Hiervoor
heeft de KRO opnamen in
het Amsterdamse Carré ge
maakt. Het is de bedoeling
de show medio september
1976 oit te zenden. De KRO
voert verder onderhandelin
gen met Herman van Veen
over een uitgebreid portret
van de artiest.
Dave
De Franse zanger Dave, van
huis-uit een Hollander met
zwerfdrift, zal te zien zijn in
het eerste VOO-tv-program-
ma op woensdag 31 maart
Hij zal zingen „Dansez main-
tenant" en dat doet de VOO
op die dag volop, temeer
waar Rob Out destijds bij
het vernemen van het ver
krijgen van tv-zendtijd moest
zeggen: „Dit is meer dan
waarop wij hebben gere
kend".
Louis
Violist Theo Olof heeft de
kristallen wisselkaraf der on
sterfelijkheid, die hij een
jaar lang in zijn bezit heeft
gehad, overgedragen aan de
pianist Louis van Dijk. Deze
is de negende Nederlandse
artiest, die met deze onsterfe
lijkheid bij het ingaan van
iedere lente tot zijn dood toe
12 flessen sherry thuis ge
stuurd krijgt Zijn acht voor
gangers zijn Paul van Vliet,
Wim lbo, Mies Bouwman, Al-
bert Mol, Conny Stuart, Ko
van Dijk, Mary Dresselhuys
en Theo Olof.
Leontien
Leontien Ceulemans, die er
als buurmeisje in de tv-serie
„Vader en zoon" zo lekker in
begon te komen in Hilver
sum, viste nu lelijk achter
het net. Zo zou bij Walter
v.d. Kamp mee mogen doen
in „Hollands glorie" naar
het boek van Jan de Hartog.
Zat zij echter ook al bij de
AVRO in het kleuterpro
gramma van „De Holle
Boom" en de werkzaamhe
den daarvoor bleken niet te
combineren met „Hollands
glorie". Leontien wacht nu
weer op betere tijden, waar
in interessante werkzaamhe
den niet steeds samenvallen.
Michel
Michel Sardou, de Franse
zanger die in eigen land al
veel naam heeft, is met een
single op de Nederlanse
markt gekomen. Het de laat
ste tien, twintig jaar in ons
land verwaterde chanson zou
weer een lift kunnen krijgen
met twee van zijn liedjes, nl.
„Le France" en „Fais des
chansons". Zijn singles stij
gen steevast hoog op de
Franse hitlijsten, ver boven
het werk van vakbroeders
die met angelsaksisch reper
toire werken. Daarom waagt
hij hier ook een kansje. In
Frankrijk haalt hij een mil
joenenverkoop en kreeg hij
al enkele gouden platen.
Vraag is nu: wat gaat zijn
lied in ons land doen?
Erik
Erik Jurgens heeft in Hilver
sum geruststellende geluiden
laten horen. Dringt het effi-
ciency-rapport van het bu
reau Berenschot op bezuini
gingen aan en vreesden men
sen op diverse posten voor
hun baantje, baas Jurgens
heeft laten weten, dat nie
mand bang hoeft te zijn voor
zijn job. Er gaat niemand de
deur en de laan uit, integen
deel, er zullen zelfs nieuwe
mensen worden aangeno
men. Deze nieuwe mensen
zullen vooral belast worden
met de bewaking. We hebben
in Beilen en Amsterdam ge
zien, dat het gemakkelijk is
om gewapend binnen te ko
men. Dat risico wil men in
Hilversum niet lopen.
Theo
„Rechtstreeks verslag van
de festiviteiten op Jamaica
vanuit Montego Bay, door
Vincent van Engelen en
Theo Stokkink", meldde Hil
versum III vanmiddag om
14.03 en om 15.03 uur.
Een kostbaar verslag dus,
voornamelijk leuk voor Vin
cent en Theo, te meer omdat
de KRO niet aangaf om wel
ke festiviteiten het ging. Men
diende de aankondiging ook
niet serieus te nemen: de uit
zending kwam heel gewoon
vanuit Hilversum en het be
trof een 1 april-grap. Iemand
merkte op: „Nou, de KRO
wou een 1 april-grap op de
radio, maar er was alleen
zendtijd op 31 maart. Daar
om ging die grap vanmiddag
de lucht in. Leuk hoor!"
Zo. Poppetje gezien, kastje
dicht. Paul van Gorcum sluit
met een voldaan gebaar zijn
tv-kastje af. En daarmee is ook
het zingende poppetje van het
scherm verdwenen. Maar dat is
geen verlies, want het gracieuze
poppetje in kwestie staat in le
vende lijve naast hem: Sandra
Reemer, 26 jaar, „Hollands
Hoop" bij het Internationale
Songfestival dat zaterdag in het
Nederlands Congresgebouw los
barst. Zojuist hebben Sandra en
haar bewegingsleermeester Paul
van Gorcum nog 'ns de video
opname van het Nationaal
Songfestival gezien.
„Dat was goed, San", prijst Paul
van Gorcum met zijn fraai
schallende toneelstem, „maar
denk aan de détails hé. Vergeet
niet dat je 'n open liedje zingt,
dus de armen wijd open en de
handen vooral ook open. Kijk
zo", en hij doet 't voor met veel
gevoel voor theater voor terwijl
Sandra met haar grote bruine
ogen aandachtig toekijkt en
hem onberispelijk immiteert
„Zo is het perfect", galmt Paul
de Haagse toneelspeler die een
zeer speciale band met Sandra
heeft Je zou kunnen zeggen dat
hij en yoga de grote krachten
achter het frêle, donkere zange
resje zijn. Zij geven Sandra de
rust en het zelfvertrouwen die
ze op het toneel uitstraalt. „Ja
zo ts dat", knikt de songfestival-
deelneneemster, die enkele da
gen voor het Grote Liedjesge-
beuren uiterlijk volkomen rela
xed bij Paul thuis praat over
het Songfestival. Alleen af en
toe een nauwelijks te horen aan
zet tot stotteren, waarvan ze zelf
verlegen moet blozen, verraadt
dat ze. toch wel een tikje ner
veus is. Maar Paul van Gorcum
roept er geruststellend over
heen: „Ben je gek. Jij komt er
wel. Je hebt 't net zelf op de
video gezien, wat je uitstraalt
die ogen. En dan die opkomst,
dat was toch perfect. Wat zeg
ik, wat jij doet dat is geen opko
men meer dan heet verschijnen.
En dat is belangrijk. Vanaf het
moment dat je 't toneel opkomt,
moeten de mensen de illusie
hebben dat er echt wat komt.
Zoals Marléne Dietrich en Jo-
séphine Baker dat zo prachtig
konden. Hoe die vrouwen op
kwamen .Maar San kan er
ook wat van", besluit hij zijn
„ode aan Sandra".
Sandra lacht maar wat en
kaatst het balletje terug: „Ja
maar Paul als ik jou niet had".
En ze vertelt dat ze Paul via
haar vrienden de Haagse zang-
broeders Bolland op het spoor
is gekomen. „Rob en Ferdi had
den les van hem en die raadden
me aan om het ook te doen. Ik
heb er geen spijt van gehad.
Paul zet mijn hele Bühne-show.
Hij komt altijd luisteren naar
mijn nieuwe liedjes en dan doet
ie voor hoe ik me er het best
bij kan bewegen".
Paul: „Ja, dat kan ik natuurlijk
niet zomaar. Ik heb een dansop
leiding gehad en jarenlang to
neelervaring. Ik heb wel geleerd
hoe je bij een zaal moet overko
men. Veel zangers en zangeres
sen maken van die loze bewe
gingen. Dat moet niet Sandra
is een fijne leerling. Ze heeft
een eigen mening, maar ze luis
tert enorm goed. Ze is van zich
zelf al een persoonlijkheid op
toneel. Ik sleutel alleen wat aan
de stand van het hoofd bij be-
Sandra: „Succes? Ach succes is zo betrekkelijk".
paalde tekstwendingen, ik sleu
tel wat aan de armen".
„Ho, ho, mag ik even", komt de
stem van Sandra's manager An-
dré Soomers tussenbeide. Tot
dan toe heeft hij alleen zakelijk
meegeluisterd, maar nu meent
hij ook te moeten spreken om
dat er in zijn ogen sprake is van
zoiets als heiligschennis: „Sleu
telen aan d'r armen, zoiets zeg
je toch niet Hé, dat klinkt naar.
San zo is het toch niet, zo voel
je dat toch niet?". San: „Eh nee.
Hoe moet ik dat nou goed zeg
gen? Weet je, ik kijk wat Paul
doet en verwerk dat op mijn
eigen manier. Paul geeft alleen
de grove lijn aan".
André knikt tevreden en Sandra
zakt behaaglijk weg in de grote
leunstoel.
Wat denkt ze zelf van haar kan
sen op succes? „Ach", aarzelt
ze, „succes. Ik waag me niet
aan voorspellingen. Zou na
tuurlijk leuk zijn als ik door
het Songfestival zou doorbre
ken in Frankrijk, want. dat is
mijn grote wens als Francofiel.
Maar dat zien we nog wel. Weet
je succes is zo ontzettend be
trekkelijk";
Ze klinkt heel serieus nu en
staart voor zich uit: „Met An-
drés had ik jarenlang als duo
ontzettend veel succes. En toen
zei Andrés opeens tegen me dat
hij me niet meer kon gebruiken.
Pats boem. Ik heb een jaar lang
diep in de put gezeten. Ik wist
niet meer wat voor en wat ach
ter was. Die ellende hoop ik
echt niet nog eens door te ma
ken. Daarom, ik heb wel geleerd
om succes te relativeren. Het
ene moment ben je iets, het
volgende ben je niets".
„Natuurlijk ben ik ontzettend
blij dat ik nu 't Nationale Song
festival heb gewonnen. Ik wilde
eerst helemaal niet meedoen. Ik
moest nota bene uit de krant
vernemen dat ik mee zou doen.
Maar achteraf heb ik geen spijt.
Al die reakties die ik na het
winnen van het „Nationale"
kreeg, vond ik ontzettend fijn.
Ik was er helemaal onderstebo
ven van. Maar gek, na 'n paar
dagen was die roes over. Ik
moest wat verwelkte bloemen
wegruimen en toen ging ik de
dingen eens op een rijtje zetten.
Ik dacht: zoveel mensen waar
van je een jaar lang niks hebt
gehoord die weten je nu opeens
wel te vinden. Toen ik zo geeste
lijk in de knoop zat, was er
niemand. Dan denk je: hé jon
gens, waarom waren jullie er
niet toen ik je zo nodig had?".
(Foto Simon E. Smit)
„Nou ja", besluit ze haar over
peinzingen met een schouderop
halen. Even later straalt ze al
weer: „Ik moet opeens denken
aan die twee oud-Indische
vrouwtjes, typisch van die
Haagse, die gisteren toen ik op
straat liep, mijn handtekening
vroegen en zeiden „Kind, wij
zijn trots op je". Zo schattig".
Sandra heeft zich de paar laat
ste dagen voor het Songfestival
in 'n Haags hotel genesteld. „Ik
moet nu rust hebben. Relaxen
om me in te leven in mijn num
mer. Ik wilde eerst in mijn boer
derijtje blijven bij Den Bosch.
Maar daar komt niks van rus
ten. Ik ben namelijk een puntje
precies: als ik thuis ergens stof
zie, pak ik meteen de stofzuiger.
En als ik dat niet doe, ga ik wel
ramen lappen. Nou dan heb ik
geen moment rust. Nu op mijn
hotelkamer wel. Ik lees wat, ja
nog steeds in hetzelfde boek dat
ik tijdens het Nationale Song
festival las. 't Gaat over oorlog,
erg goed. Ik doe mijn yoga-oefe-
ningen. Af en toe kijk ik in de
kast op mijn jurk er nog hangt.
En de radio laat ik lekker uit,
want ik wil geen andere song
festivalliedjes horen. Ik zou
beïnvloed kunnen raken".
Margriet Borghols
een steeds verder uitvallen van
de spierfunctie optreedt. Enkele
deskundigen komen aan het
woord.
Ned. I, 23.00 uur.
Help!
Wie geen belangstelling heeft
voor de cup-wedstrijd St. Etien-
nePSV (Ned. I om 19.25 uur)
of na de eerste helft wil om
schakelen, kan bij de VARA
terecht voor „Het spook van
Canterville", een tv-spel dat is
gebaseerd op het bekende ver
haal van Oscar Wilde. Een
Amerikaans gezin koopt een
oud Engels kasteel, inclusief
spook. Maar het gezin is niet zo
bang voor dat spook, integen
deel, men begroet het beleefd
en de rollen worden omge
draaid, want niet het gezin
wordt achtervolgd, maar het
spook, dat ook medelijden ont
moet en zich diep beledigd
voelt.
Ned. II. 20.30 uur.
Panoramiek
De NOS-rubriek „Panoramiek"
besteedt vanavond aandacht
aan de vorming van politieke
partijen op Europees vlak. In de
landen van de Europese ge
meenschap beraden de nationa
le partijen zich op vormen van
samenwerking in verband met
de voorgenomen rechtstreekse
verkiezingen voor het Europees
parlement in 1978.
Ned. I, 22.05 uur.
Sprekershoek
In „Sprekershoek" krijgt de
Vereniging Spierdystrofie Ne
derland de gelegenheid zich aan
de kijkers te presenteren. Spier
dystrofie is een tamelijk zeldza
me ziekte, waarvan ook huisart
sen weinig weten. Veel vormen
van deze ziekte openbaren zich
bij kinderen in de peuterleeftijd,
die aanvankelijk de indruk wek
ken dat zij „wat laat zijn met
lopen", maar bij wie gaandeweg
De vierde en laatste film uit de
IKON-serie „Help!" gaat over
het leven in een inrichting voor
„moeilijk opvoedbare" jongens.
Een leven dat hen isoleert en
daardoor ook vervreemdt van
de maatschappij. Toch zullen
die jongens allemaal eens terug'
moeten naar die maatschappij.
Op het vakinternaat „Valken-
heide" probeert men daar iets
aan te doen.
Ned. II, 19.05 uur.
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Wetenschap in beweging
NOS
18.45 Verkeers(p)licht
18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot gewest
<^.lo europacupwedstrijd wed
strijd St. EtiennePSV (1e
Helft)
20.15 Politieke partijen
20.25 2e helft
21.15 Rijksweg 58
21.30 Journaal
21.50 Den Haag vandaag
22.05 Panoramiek
22.35 Studio sport (samenvatting
Europacupwedstrijd Real-
Madrid Bayern München)
23.00 Sprekershoek
23.15 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
IKON
19.05 Help
19.30 Kenmerk
NOS
20.00 Journaal
20.25 Stichting Socutera
VARA
20.30 Het spook van Canterville
(film)
21.30 Bij Ischa
22.15 Vroeger of later
22.45 Gedicht
22.46 Journaal
DUITSLAND I
NDR
18.00 Uur-journaal
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau Magai
19.26 Motief liefde
19.59 Programma-overzfcj
zicht
WDR
18.00 Nieuws uit Noordrij
Westfalen
18.05 Intermezzo
18.45 Hoe het toegaat ii^
19.15 Hier und Heute
19.45 Tip om kwart voor a!
20.00 Journaal
20.15 Europa en het nab
ten
21.00 Geen commentaar
rieerd programma)
21.45 Thailand, dominost
land van de vrijen?
22.30 Journaal
DUITSLAND
18.20 Gezocht wordt.
19.00 Journaal
19.30 De sportspiegel j
20.15 ZDF-magazine
21.00 Journaal
21.15 Beroepsmensen zon
ding
21.45 De versierders
22.35 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.50 Star trek (serie)
19.40 Mededelingen
19.45 Toespraak Koning
wijn
19.55 Journaal
20.25 Nationale loterij
Daarna (tijden onbekend)
Het meisje van de TV
Voetbal
De vijfde windstreek
Journaal.
NEDERLAND I
15.00 Van hart tot hart (Si
sterdam)
HILVERSUM I
18.30 Nws. 18.41 De Blauw Zaden 19.00
(S) Muziektriptiek van zeven tot tien.
(19.00 Jazz Sir. 20.00 Eight o'clock
special 21.00 (S) Kruis en Mol.) 22.00
(S) Alles moet weg. 22.30 Nws. 22.40
Aktua. 22.50 Dodelijke liefde. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
en finish. 19.30 (S) Malando'
20.00 Nws. 20.05 (S) Radio Fil
21.30 Kees Verwey. (IV). 22.00 (S
pianomuz 22.45 (S) Radiokoor
23.00 Met het oog op morgen'
Akt overz. 23.20 Den Haag v»
23.55 Nws
HILVERSUM III
NOS: 18.03 (S) De Vakatureban
(S) NOS-Maal. 19.30 (S) Lans t
Met om 19.38 Paardekoersen. 2
NOS-Jazz 002 (S) Metro's Ij
Music. 1.02 (S) Take it easy, i
Dat wordt weer nachtwerk. 4.0?
Meurders Methode.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te deum laudamus 7.30
Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 (S)
Muziek in uw straatje. 8.24 Op de man
af. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvr.
8.45 (S) Tot uw dienst. 9.45 (S) Onder
de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Een
uur natuur. 11.30 Muziek uit film en
musical. 12 00 (S) De Kilima Hawaiians
Show. 12.15 Boer en tuinder. 12.26
Med. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu.
12.55 Middagpauzedienst. 13.15 (S)
Goed gestemd. 14.00 (S) Klanksnoer.
15.00 (S) Globaal. 15.30 Nws. 17.30
Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 Dag met een gaatje. (8.00 Nws.
8.11 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding.
9.00 Ga d'r maar aan staan (3), dok.
9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Radio lawaaipapegaai. 10.10 Arb.
vit. (11.00 Nws. 11.03 Radiojoui
Rondom twaalf. 12.30 Sportrevi
Per saldo. 13.00 Nws. 13.11
13.25 Een middagje AVRO. (11
16.03 Radioioum.) 17.00 (S)
OVERH. VOORL.: 17.40 De po
VARA: 17 55 Med.
HILVERSUM
TROS: 7.02 (S) Drie op je bof
9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S
draait op verzoek. 12.03 (S) Dné
tussen de middag. 14.03 (S) Pd
takt. 16.03 (S) De Hitmeesters.
HILVERSUM
KRO: 7.00 Nws 7.02 jS) Badinerj
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voort)
Echo. 9.30 Ouders in de school
(S) Aubade. 11.59 Bericht Vastej
12.00 (S) De beste plaat voor uwf
kop. 14.00 Nws. 14.02 Schod
15.00 Kollage.
Dat verzen van dichters worden
getoonzet door componisten is
in de geschiedenis van de mu
ziek allerminst een onbekend
verschijnsel, zoals iedereen weet
die bijvoorbeeld wel eens van
Schubert heeft gehoord, of van
Goethe.
Dat de boekenweek-plaat die
onder de duidelijke, zij het iet
wat irritante titel „Zing je
moers taal" is verschenen als
„een stunt" wordt beschouwd,
moet waarschijnlijk dan ook
hier uit verklaard worden, dat
het niet iedere dag voorkomt
dat serieuze poëten (geen tekst
schrijvers dus) op muziek wor
den gezet door lichte muze-jon-
gens. Althans aanzienlijk min
der ongetwijfeld dan dat, over
eenkomstig de oud-vaderlandse
zegswijze „soort zoekt soort",
lichte componisten teksten van
lichte dichters zoeken, al zijn ze
het zelf.
Overigens zijn ook in dat genre
meesterwerkjes geschreven, al
was het bijvoorbeeld maar door
Harry Bannink-Michel van der
Plas of door Cor Lemaire-Annie
M. G. Schmidt.
tig
>te lied, zo wi
n, werd gebij
net „Avondij
„Help" gaat vanavond over het vakinternaat Valkenheide
voor moeilijk opvoedbare jongens.
1 2) Fernando Abba
2 5) Saterday night Bay City Rollers
3(1) The alternative way Anita Meyer
4 6) I love to love Tina Charles
5 (13) December 1963 Four Seasons
6 3) Forever and ever -r- Slick
7 7) All by myself Eric Carmen 1
8 (12) Let your love flow Belamy Brothers
9 (14) Love is the drug Roxy Music
Speciale boekenweek-elpee plus
tekstboek.
Uitsluitend verkrijgbaar bij de boek
handel voor maar f 12,50.
10 (10) Georgie Pussycat
David Niven speelt in
„Het spook van Canterville"
de rol van het spook.
Het merkwaardige overf
was dat in het geval val
„moers taal" in het geheel
namen van componisten we
genoemd. Aangenomen
evenwel worden, dat de e*
tanten zelf zich in de mollé
kruisen hadden geworpen, 1
daarmee is men in die krif
niet kinderachtig.
Welnu, het beste I
mij voorkomen,
door Focus met
van Jules Deelder.
Dat beantwoordde althans!
meest aan zijn bestemminj
die van de popmuziek dus -{
het had tenminste iets van
oorspronkelijkheid, die ik ii
andere oer-conservatieve m
dietjes smartelijk miste. Ei
hemel bewaar je ervoor daf
ongenoemde knapen
gaan componeren.
Amusant waren zeker ook 1
ren van Carmiggelt, Buddi
en Scheepmaker, maar
schien waren dat ook maai
wone teksten. Het kwam
maal tot ons in een even
doenlijke als kitscherige
pop"-beelden, en de numi
-werden door Ad Visser en
kikker aan elkaar gekwaak
een Ot-en-Sien-achtige mai
die sterk te denken gaf, dat
van doen had met een man
tatie ter gelegenheid van
mislukte kleuterboekenw
Foei.
Hoe dan ook, het idee lijkt
niet omkeerbaar. Verzen
Vader Abraham en Johi'
Hoes op muziek van Bading
Peter Schat zie ik tenminste 1
zo zitten. Ofschoon....
Rest de vraag of de boe#
week-stunt een renovatie vai*
chansonkunst of een masf
bekering tot de „zware litf
tuur" ten gevolge kan heb#
Ik betwijfel zowel het eenf
het ander ten zeerste. Enfini
terdag hebben wij tenmiij
weer gewoon het Eurosong!
tival.
HERMAN HOFHUI