Even Mjken
(want (lit is kuk!)
22!
19:
sous pulls
1Ö:m
Egypte wil tussenkomst
Edo de Waart klaagt
over de conservatoria
en handhaaft zijn
orkestrale formule
C&dliA
Fjjne zijdezachte polyamide.
Alle modekleuren.
Sous pulls met-
bijpassende panty
Streep-tuniek in ma- Gestreept zomervestje
trozenstijl. 100% Acryl.
J00%ActyL 4048
T-shirt met twee bijpas
sende slips.
V 3646
Mini-vestje in acryl
ribbeltje
aL 3644
Jn de wolken polo-
-g* truitje. 100%
Mm Katoen.
Variatie op de T-lijn.
Multicolor strepen op
Mg wit fond
gebreid
F acryl.
ÉM*mS 3640
Bouclé acryl gebreid
truitje in de ,>larine
JB. gTT Look".
V 3644
T-pull in fijn gestreept
katoenen velours.
MÊ 3844
Aktuele T-trui met felle
strepen op donker fond.
■M g\ 100% Actyl.
Hl 3846
„Battle dress -vest met
dikke kabels. 100%
Acryl.
W V 3644
Bloeson-pullover met Veelkleurige streeptrui Modieuse polo pull, Bouclé acryl vest met Grandioos overslagvest
diepe V-hals en kimono- met aangebreide speciaal voor de grotere veelkleurige mouwen met bindceintuur.
am mouw. /n, mouwen. maten. Zeer en boorden. 100% Acryl,
'p 100% Acryl. 100% Acryl, fijn acryl .Zfl B Houten X f 3846
3440 A jJ%™'3642 F mkot B™knopen.
Er is het volgend winterseizoen maar een enkele
mutatie in het Rotterdams Philharmonisch Or
kest. Bij het ontvouwen van de plannen daarvoor,
zegt Edo de Waart dat hij er erg gelukkig mee
is dat het verloop van orkestmusici tot staan lijkt
te zijn gekomen. Het gaat er niet alleen om, dat
nieuwelingen de ensemble-eenheid gemakkelijk in
gevaar brengen maar goede orkestmusici zijn
moeilijk te krijgen. Onder de studenten op onze
conservatoria heerst een anti-orkest-stemming.
De kwaliteit van de strijkers die zij afleveren,
is erbarmelijk, de blazers zijn wat beter maar ook
lang niet altijd eerste klas en uit het buitenland
komen ook steeds minder krachten van niveau.
Opmerkelijk is verder een "links" programma met
het pianoconcert "De gele rivier" van een Chinees
componistencollectief, een vioolconcert van Weill,
Brecht-liederen van Halffter en de première van
een serie "Liederen van de weg" van Konrad
Boelimer. Dit geëngageerde programma dat De
Waart dirigeert, wordt ook in Amsterdam en Den
Haag uitgevoerd.
Het Residentie-orkest zal, evenals het Amsterdam
se orkest, een bijdrage tot de Rotterdamse moder
ne serie leveren. Gelukkig wordt steeds meer
ingezien dat de veel voorbereidingstijd vergende
moderne programma's eigenlijk in de drie grote
steden zouden moeten circuleren. Dan hebben ze
in elk geval optimaal profijt
De Waart is er van overtuigd dat het jarenlange
verkeerde pedagogische beleid, dat het ministerie
van Onderwijs (in plaats van het ministerie van
cultuur!) met onze acht conservatoria bedrijft, zich
nu gaat wreken. „Voor een werkelijk hogere be
roepsopleiding hebben wij één gecentraliseerde
akademie of muziekhogeschool nodig met hoge
toelatings- en examen-eisen en een strak, op de
podiumpraktijk gericht leerplan. Voor acht conser
vatoria hebben we in ons land niet eens genoeg
eersteklas-docenten. We versnipperen onze krach
ten bij leerlingen en leraren. Dat is in Amerika
wel anders".
Geen nationaal chauvinisme zonder
niveau
Waarom doen De Waart en zijn Rotterdams orkest
niet meer met Nederlandse solisten en Nederland
se componisten? De Waart heeft er een heel
duidelijke visie op. „Het aantal Nederlandse solis
ten van hoog niveau is helaas zeer beperkt, ook
weer als gevolg van het conservatoriumbeleid. Wij
zouden zonder meer elke Prix d'Excellence als
solist moeten kunnen engageren, als het goed was,
Veilingen
Fantasy 200-280, gemengd 160-200, Co-
i 200-225. Blue Heaven 175-245, Red
Diamond 290, Moya 215-250, Aur
190, Golden M.-iody 195-210, Catalma 300-
245; tulpen. Leliebloemig: Alladin, May
Time. West Point. China Pink 200-270,.
Overige: Kees Nelis, Attila, Mickey Mouse.
Blcnda, Blondine parkiet gemengd, Karei
Doorman. 200-320; Apeldoorn, Golden
Apeldoorn, Couleur Cardinal. Yokohama,
Wonderland. Luckey Strike, Golden Eddy,
Prominence, Lustige Witwe. Topscore. Be-
175-258
BEIROET Egypte heeft gisteren de Ara
bische staten dringend verzocht onmiddel
lijk te interveniëren in de Libanese burge
roorlog. De Egyptische oproep is bedoeld
om te voorkomen dat er een eenzijdige
geconfereerd met de president van Syrië,
Hafez Assad. De Syrische president heeft er
bij Jumblatt op aangedrongen dat er onmid
dellijk een staakt-het-vuren moet worden
bereikt
Moslim troepen hebben gisteren na i
militaire interventie plaatsvindt van Syrië,
het broederland dat het met Egypte aan de 8enla?6® feU® de christelijke Falangis-
tZt oi-Lv^io tLioiri w ten hun belangrijke bolwerk in Beiroet
slok heeft over het algehele beleid in het het Hilton-hotel, verdreven.
Midden-Oosten.
Verscheidene honderden moslims bestorm-
De leider van de linkse Islamitische krach- den het aan de kust staande luxe hotel, waar
ten, die ook kan rekenen op de steun van zij elke étage in gevechten van man tegen
de Palestijnse verzetsstrijders, Kamal Jum- man op zich wanhopig verdedigende Faian-
blatt, heeft zaterdag negen uur in Syrië gisten moesten veroveren.
De strijdende legers in en rond Beiri
bestookten elkaar ook gisteren met raketti
mortieren en machinegweren. De gevecht
vertoonden het al dagen gebruikelijke be<
dat rechtse troepen die loyaal zijn aan pre
dent Soeleiman Frandjieh poogden zijn i
te voorkomen. Rechtse politieke en religi<
ze leiders hebben opgeroepen tot een I
stand maar de vijanden van Frandjieh sch
nen vastbesloten te vechten tot zij ee
tie hebben bereikt om voorwaarden te st
len vanuit een militaire suprematie.
Daar gaat De Waart met ingang van het seizoen
1977/78 telkens zo'n week of zeventien, achttien
naar toe als vast dirigent van het symfonieorkest
van San Francisco. Natuurlijk blijft hij vast diri
gent in de Maasstad, en met de Nederlandse Opera
doet hij binnen afzienbare tijd Rosenkavalier,
Falstaff en twee één-akters van Puccini. Voor
Philips maakt hij met het Rotterdams orkest zijn
Rachmanonov-projekt af: de derde symfonie komt
dan natuurlijk ook in de Doelen tot klinken,
evenals de derde symfonie van Saint-Saëns, die
wordt opgenomen en op een abonnementsconcert
vertolkt met Daniël Chorzempa aan het orgel. Het
ligt voor de hand dat De Waart in de komende
drie. vier jaar voor andere gastdirekties, een enke
le uitzondering daargelaten, geen tijd meer zal
hebben.
Een orkest moet het beste willen
bereiken
Een symfonieorkest moet een symfonieorkest wil
len zijn en alles op allee zetten in het repertoire
voor die bezetting het beste te bereiken wat te
bereiken is. Omdat het Rotterdams orkest in zijn
huidige formatie nog betrekkelijk jong is, wil De
Waart de eerste jaren nog geen al te avontuurlijke
programmering. Hij is er trots op dat volgend
seizoen Ormandy en Kondrasjin met zijn ensemble
als gastdirigenten wiDen optreden. Met Van Otter-
loo is een prettige relatie opgebouwd; die met
Leitner wordt bestendigd. Fournet treedt zowel
met zijn Radio Philharmonie als met het Rotter
dams orkest in de abonnementseries op. De Ham
burger Philharmoniker komen in november twee
gastconcerten geven.
Hoewel het bezoek aan de serie van vijf moderne
concerten is afgenomen, gaat men er toch mee
door. De Pool Lutoslawski dirigeert in deze serie
het Concertgebouworkest met uitsluitend eigen
werk. De Doen Per Nprgard, hier nog weinig
bekend, is d/oor het Rotterdams conservatorium
uitgenodigd enige tijd met de studenten te komen
werken. Hij geeft in die tijd met het Rotterdams
orkest ook (sen avond met eigen composities.
Edo de Waart
maar niemand verwacht dat van ons omdat zo'n
Prijs van Uitnemendheid een schoolprijs is en
geen enkele garantie biedt voor goed pocüumspel.
Wij geven geregeld de besten uit ons eigen orkest
solistische kansen en wij engageren alle Nederlan
ders die met recht van spreken in een abonne
mentserie kunnen optreden. Dat wij, voorzover
daar ruimte voor is, ook best wat voor echt
getalenteerde jongeren willen doen, blijkt nu en
dan heus wel. Ons orkestlid Roelof van Driesten
wordt nu assistent-dirigent en krijgt volgend sei
zoen vijf concerten. Ook Ed Spanjaard zal weer
een kans krijgen.
Wat de componisten betreft: als Nederlanders
goede stukken voor symfonieorkest maken, kun
nen ze rekenen op onze belangstelling. Er zijn er
twee, drie van wie we elk stuk voor deze bezetting
willen uitvoeren, omdat we volledig vertrouwen
hebben in huh kunnen. Maar helaas schrijven de
meesten erg onhandig en niet vakkundig. Als
blijkt dat het orkest na verscheidene keren spelen
een aversie tegen een moderne compositie be
houdt, heeft het nauwelijks zin er mee door te
gaan, omdat het stuk dan toch niet met voldoende
overtuiging op het publiek kan worden overge
bracht".
Het is De Waarts vaste overtuiging dat met een
enkele losse uitvoering van een moderne composi
tie niemand is gebaat: het publiek niet, de compo
nist niet en het orkest niet. Als het stuk zo goed
is. dat het verdient verdedigd te worden, moet het
enkele keren uitgevoerd kunnen worden en in een
volgend seizoen kunnen worden herhaald zodat
men er vertrouwd mee raakt. Alleen dan heeft het
zin zich voor een modern werk in te zetten.
"Ik vind "Abschied" van Rein bert de Leeuw een
goed stuk", zegt De Waart, "maar ik had pas bij
de derde, vierde uitvoering het gevoel dat ik het
goed bracht. Ik had het mee willen nemen op onze
Amerikaanse tournee maar de afwijkende bezet
ting was een onoverkomelijke praktische handi
cap. Daar moesten jonge componisten eens reke
ning mee houden. Mozart deed dat toch ook!"
J. KASANDER