BEELD SPRAAK TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK TROS reikt tien grammofoons uit De voorzeggende geest van Jan Blokker FAGliXA 2 LEIDbE COUKAlN i' MAANDAG 29 MAART NEDERLAND I Teleac 18.15 Nederlands voor buitenland se werknemers NOS 18.45 Informatie voor Surinamers en Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal KRO 19.05 The Flinstones tekenfilm serie 19.30 Mijl op Zeven 20.20 Gunsmoke serie 21.15 Uit de agenda van een bis schop NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 Een stuk van je leven documentaire 22.15 In de keuken van Berend met Donald Pleasence 22.45 Symbiose NOS 22.49 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 The Lone Ranger serie 19.30 In Londen staat een huis serie NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 TROS-Gala van de Neder landse Plaat 21.40 Aktua TV NOS 22.40 Journaal DUITSLAND I 18.00 Sportjournaal 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-magazfne 19.26 Het detectiveverhaal WDR 18.00 Nieuws uit Noordriji Westfalen 18.05 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart voor aci 20.00 Journaal 20.15 Monitor 21.00 De Maandagsschild* spel 21.45 De snelle jaren van j Sigi zelfportret 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Chicago Teddybeer serie 19.00 Journaal 19.30 Doorsnede over pi den 20.15 Het Joods theater ii Derde Rijk 21.00 Journaal 21.15 De beste mens die ij speelfilm BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Klein, Klein, Kleutertje 18.20 Hond op de vlucht 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.39 Mededelingen en Joij 20.15 Rad van Fortuin spel 21.00 Edward VII - serie 21.50 Journaal 22.10 Filmforum: Les Gaul| Bleues NEDERLAND I HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM III HILVERSUM I AVRO 7.00 Nws. 7.02 Dag met een gaatje (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal) 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Programmaoverz. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Gevarieerd. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvi taminen (10.30 Nws 10.33 Radiojour naal) 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beursberichten) 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00 Knipperlicht. 13.25 Middagje AVRO. (15.30 Nns). OVERHEIDSVOORL. 17.20Nws. uit de Nederlandse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toutatoi. HILVERSUM II 7.54 Overweging 8 00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.10 Schoolradio 10 00 De Letter M (11.00 Nws). 11.54 Scheepspraat. 11.59 Bericht Vastenak- tie. 12.00 Vijf tellen na nu. overheids- voorl. 12.49 Uitzending voor de land bouw. KRO 13.00 Nws. 13.11 Echo magazine 13.40 Een mens als jij en ik. 14.00 Schoolradio. 15.00 In de wachtka mer. 16.00 Nws. 16.03 Fons Disch vangt op zijn spreekuur. 17.00 (f hutsgeklutste kinderspelen 17.2{ Country Time 17.45 Verkenning, Mededelingen. HILVERSUM III Gesodemeurders 11.03 Drie draait op verzoek v sen uit de sportwereld. Van 12.02-ij Dingen van de Dag 12.02 VARA's plaatje 14.03 Spitsbeeld 16.03 W van Beusekom en de LP-top-2C Tip-LP Van 17.02-18.00 Dingen v Dag. 17.03 Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS 7.00 NWS. 7.02 Caprioccio k Nws. 9.02 Aktua 9.30 Het kind enu 10.00 Opus tien tot twaalf. 12.00 IC mezzo 13.00 De meest verkochte f' sieke tien. 13.30 Koren en kor# 14.00 Nws. 14.02 Om de kunst. lEi Belcantorium. HOU HET SCHERM IN HET OOG pen. Waarschijnlijk het b4>' wat hij in de gegeven omsP' digheden kon doen, maar was zodoende wel zeker geleken bij die amerikaanse voering vooral en hoofdza J lijk (beweg ende) plaatjes ken. Bijzonder mooie plaat daar niet van, maar plaatjes. vooral bij massa-scenes ra men weieens het overzicht dus het juiste inzicht kwijt, kon niet anders. Al die rest ties in acht genomen, was toch een zeer boeiende belev is. De muziek van Prokofjet natuurlijk een verrukking v j het oor, maar bovendien Is men zich met een beetje aanvr lende fantasie best inleven een balletgebeuren, dat, n maals bij de Amerikanen ver1 leken, ongetwijfeld wat oudl wets aandeed, maar binnen begrenzing daarvan dan c! van grootse allure was. Joost Reuten had in „Heel mens" een gesprek met een me die 12 jaar geleden met gen kinderen als weduwe v achtergebleven. Zij verte onopgesmukt, maar op een p soonlijke manier over haar dervaren, waarbij waarschi lijk wel alle in zo'n geval v< de hand liggende problem aan de orde kwamen. Dat f aan de uitzending iets van 1 algemeen geldende, dat niet leen heel de mens, maar o alle mensen die gekeken hebb zal hebben getroffen. Herman Hofhuiz1 De Britse acteur Donal op Ned. I om 22.15 uur. door hem met een stukje uit z'n oor te schieten. Wat wil die Garth? Zijn bedoeling is de dood van zijn vader te wreken, die naar zijn mening onschuldig werd gehangen terwijl hij mach teloos moest toezien. Zijn doel is nu iemand te hangen, terwijl zijn vrienden moeten toekijken. Maar hoe loopt het af... Ned. I, 20.20 uur. Agenda De KRO brengt in „Uit de agen da van een bisschop" beelden Pleasense op bezoek bij van een werkbezoek dat Mgr. J. W. Bluyssen, bisschop van's- Hertogenbosch 17 maart bracht aan de theologische faculteit van de Katholieke Hogeschool in Tilburg. Ned. I, 21.15 uur. Je leven „Een stuk van je leven" brengt in beeld Reinder van Tijen, een veertiger in Dieren, free-lance verbonden aan het Tropen Insti tuut in Amsterdam. In het ka der van de toepassing van een Berend, vereenvoudigde technologie maakt hij onder meer eenvoudi ge gereedschappen voor de der de landen. ■Ned. 1,21.50 uur. In Londen „Een gewaarschuwd mens telt voor twee" heet de aflevering van „In Londen staat een huis". Deze keer komen Mike en Sally met iets bijzonders thuis en va der Sid vindt het nodig hen te waarschuwen. Ned. II, 19.30 uur. Ballet is, dunkt mij, principieel niet de meest geëigende kunst vorm voor de televisie. Men kan dat puur theoretisch zeer goed beredeneren: het dansen moet het hebben van dimensies en van ruimtelijke werking en kom daar maar eens om bij het kast je, al is het honderdmaal groot beeld en kleur. Toch is, wij we ten het al lang, alle theorie grauw en elke regel kent zijn uitzondering. Zo kon men nog niet zo heel lang geleden op een zondagavond een balletopname zien van het New York City Ballet met de „Pulcinella" van Strawinsky, in de choreografie van Balanchine, die werkelijk adembenemend was. De opvoe ring was toen speciaal voor de televisie in scène gezet, dat wel: maar dat was dan ook met zo'n verbluffende op de suggestie ge richt vakmanschap gedaan, dat men er volkomen intrapte om het een tikje triviaal uit te druk ken. Wie dat deed had een ver rukkelijk uur. Gisteravond zond de NOS ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan van het Bolsjoi-theater in Moskou, (tegelijk met nog honderd over de ganse aardbol verspreide tv-stations en dat schept wel een band) een com plete, 2,5 uur durende, ter plek ke gedanste opvoering van „Ro meo en Julia" op muziek van Prokofjev uit. Dat was dus de registratie van een zaalopvoe ring. En dat was er waarachtig wel aan af te zien. John Vernon, de engelse regisseur, had zich vooral op totaalbeelden gewor Jan Blokker: „Het is bij definitie de taak van de VPRO om af en toe op zijn bek te vallen". premie voor elk gereed produkt. Hiermee kan ook voorkomen worden dat men zich bij de keuze van de stukken laat leiden door de kwaliteiten van een bepaalde regisseur inste- de van door de inhoud van het stuk zelf. Gesprekken over een acteurspoule hebben door allerlei gegroeide omstandigheden nog weinig succes gehad, maar het welslagen van dit en andersoortige noodzakelijke voorzienin gen bepaalt volgens Wim Hazeu de zin of de onzin van het schrijven voor de tv. Herman Fortuin van de VARA wijst er op hoe er door de drama-makers van de verschil lende omroepen binnenskamers wordt ge werkt aan kwaliteitsverbetering door bijv. studie van buitenlandse voorbeelden. Passief kijken naar het buitenlands produkt is niet genoeg. Als drama-maker wil je wel eens weten hoe die voor je ogen opdoemende resultaten verkregen werden, wat voor organi satie achter het produkt zat, hoeveel gelden, studiotij d en andere hulpmiddelen gebruikt werden. Om dit en nog veel meer gewaar te worden dienen tv-makers ader landen samen te komen, eikaars produkten te bekijken en door te praten. De BBC ontpopte zich al meermalen tot een voortreffelijk gastheer, andere landen schroomden hiervoor kosten te maken. Maar misschien kan de NOS iets doen om het 25-jarig huwelijk tussen tv en kijker op deze wijze cachet te geven. De kijker kan er mogelijk direct maar zeker op de langere termijn zijn voordeel mee doen. Dat de Werkgroep Drama/Kunstzaken, waarin alle omroepen een vertegenwoordiging heb ben, in dit opzicht niet stil zit, maakt voorzit ter Con Nicolaï van deze Werkgroep duidelijk. De omroepwet met de daarin vervatte getal scriteria verplicht de omroepen tot concurren tie en daar zijn bij alle nadelen al vele nuttige gevolgen uit voortgevloeid. Daarnaast is er veel dat de omroepen bindt, omdat ze alle maal met dezelfde problemen zitten, die het best tesamen en in vereniging kunnen worden opgelost. Een van de problemen die daarbij voorop gaat is om de droomfabriek tv zo soepel mogelijk draaiend te houden. Nicolaï wijst erop, dat zonder de samenwerkende tv dit Jaarboek niet verschenen zou zijn, omdat de NOS financieel kon bijdragen, maar dat evenzeer zonder dit Jaarboek een behoorlijke documentatie van tv-werk zou ontbreken. Bo vendien is door ingrijpen van de Werkgroep bereikt, dat voor de toekomst interessant tv- werk wordt overgeschreven op film, die in een archief kan worden geplaatst, zodat men niet jaren later van iemand die het toevallig gezien heeft (en nog in leven is) moet horen hoe Paul Steenbergen of Ko van Dijk of die en die regisseur in dat spel die problemen en inhou den vorm hebben gegeven. Nieuw scheppend talent krijgt door middel van dezelfde Werk groep gelegenheid om in de Open Studio thuis te raken in de eisen die het tv-drama stelt. Toegegeven, het kost allemaal geld, tijd en moeite en het is echt niet zo, dat de tv-kijker nog dezelfde avond de vruchten ervan kan plukken. Maar dit alles zal er wel toe kunnen leiden, dat Adèle Bloemendaal, gevraagd naar haar oordeel over de kwaliteit van de Ned. tv, niet meer vanuit de grond van haar hart en uit de diepte van haar misnoegen met een basstem, oprispend uit de maagstreek, het antwoord „laag" zal hoeven te geven. Gouden Grammofoon: van Willy Dobbe aan (onder anderen) Herman van Veen. Tien Nederlandse artiesten worden vanavond, zoals eerder uitvoerig aangekondigd, onder scheiden met een Gouden Grammofoon voor een platen- produktie, die werd uitgeroe pen tot de beste van het vorig jaar. Willy Dobbe zet het gou den tiental in het zonnetje; het zijn Herman van Veen, Mike Rondel 1, Martine Bijl, Thijs van Letr, Frans Halsema en Gerard Cox, Tita Reys, André van Duin en Frans van Dusschoten, de groep Lucifer, Alexander Cur- ley en Conny Vandenbos. Het optreden van de onderscheiden artiesten wordt onderbroken door Guys and Dolls, Gloria Gaynor en Gilbert O'Sullivan. Ned. II, 20.25 uur. Gunsmoke In de aflevering van Gunsmoke, vanavond, ontvoert de vreemde ling Garth, Kitty uit Dodge City. Hij brengt haar naar een uitge storven stadje. De enige bewo ner van dat stadje, een oude gouddelver, heeft hij al eerder de stuipen op het lijf gejaagd door Ton Oliemuller in, maar niet Herodotus, wiens ironie ver strekkend over de tijden heenreikt. In dit verband mag de titel „Hardleers" boven het artikel als een aanwijzing worden be schouwd voor wat hij toen al zag aankomen als de verzanding van zijn ambitieuze project. Op papier leken minstens tien of twaalf ver- haal-elementen in Herodotus* wijdlopige „His toriën" geknipt voor een dramatische uitwerk ing van het grondthema: de botsing tussen het hoge staatkundige of religieuze ideaal en het lage menselijk gedrag. Tenminste zes tv-scrip- ten bleken bruikbaar genoeg om op dat spoor aan de gang te gaan. De VPRO heeft het geweten. De eerste twee afleveringen, „De Dief" en „De Steen", leken nog iets, maar daarna heeft Herodotus geen goed meer kun nen doen. Op zoek naar de oorzaak hiervan wil hij niemand enig verwijt doen. Hij komt niet verder dan het geijkte rijtje tegenvallers, welke ook op hun weg worden gevonden door regisseurs die wel met geslaagde producties komen, als daar zijn het gebrek aan (voorbe- reidings)tijd, tekort aan geld, het onvermogen om in dit land, waar tv voor acteurs nog steeds een bijverdienste is, een ideale casting te bereiken, gebrek aan routine en tegenslag van incidentele aard. Men mag zich terecht afvragen waarom Jan Blokker niet wat dieper heeft gegraven in de grond der mislukking. Wij zijn het met hem eens, dat het ook op tv mogelijk moet zijn mensen in merkwaardi ge jurken en ongewone culturele contexten geloofwaardig te maken voor toeschouwers die in een spijkerbroek zojuist uit een Opel- Kadett zijn gestapt. Wij durven Jan Blokker nauwelijks te vertel len wat wij vinden, dat er fout ging in deze serie. Want schrijft hij zelf niet: „Ik wil noch rancuneus zijn en beweren dat de Nederland se tv-kritiek op het gebied van drama vol strekt incompetent is (wat natuurlijk zo is.Nu gold hijzelf destijds jarenlang als een gezaghebbend filmcriticus en kan men zich afvragen waarop dit gezag steunde? Niet op „Fanfare", want dit was een typische Haanstra-film op een slap verhaal van Blok ker. En toch schreef hij wekelijks pagina's vol. Op zijn gezag zwijgen we dus stil als het over de oorzaak van de mislukking van de Herodotus-serie gaat, maar we mogen hem wel wijzen op een artikel in hetzelfde Jaar boek van de hand van Karei Eykman van IKOR-tv, die in verband met door deze zend gemachtigde vervaardigde bijbelse spelen naar de VPRO verwijst aldus: „Het moet mogelijk zijn, geloven we, om op basis van bijbelse, lees klassieke, thematieken zelfstan dige tv-spelen te maken, die alleen indirect en associatief relaties hebben met de oor spronkelijke tekst. Het zou me trouwens ook niet verbazen als de VPRO tot soortgelijke conclusies was gekomen n.a.v. het Herodotus- project. Of zoals Huub Oosterhuis me eens zei: „Jullie zouden inzoverre Jezus (Herodo tus) moeten durven navolgen, dat je niet meer zijn gelijkenissen navertelt, maar zelf eigen gelijkenissen gaat maken. Dat is juist gezegd en moeilijk te realiseren". Als Jan Blokker eerder op dit idee was gekomen, had hij niet met een geldverslinden de cast naar het Midden-Oosten gehoeven, teneinde wat authentiek Perzisch zand voor de lenzen te krijgen. Op de Veluwe kan het immers ook lekker stuiven. Dit vast te stellen bleek achteraf de enige zinnige bijdrage van Wim T. Schippers aan het Herodotus-project, toen hij door geldgebrek niet verder dan Achterveld kwam. Wim Hazeu van de NCRV tast dieper naar de oorzaken van het slagen of mislukken van tv-drama's. Ons tv-bestel, hoe democratisch van opzet ook (en de jaloezie van buitenlandse collega's op het punt van concurrentie en vrijheid van meningsuiting is best te begrij pen), is in staat een soepel verlopende drama productie te stagneren. Immers, geen zendge machtigde kan lange tijd in eenzelfde grote studio produceren. Men moet of snel produce ren, wat ten koste kan gaan van de kwaliteit, of men is verplicht lange tijd een cast aan te houden en decors opnieuw op te zetten, hetgeen kostbaar is. Volgens hem moet het mogelijk zijn, dat de ene zendgemachtigde twee of drie weken lang de studio kan gebrui ken, waarna de volgende, naar behoefte, op een even grote periode kan rekenen. Te den ken valt ook aan een regisseurspoule, waarbij de regisseurs een vast salaris krijgen en een Onder de geheide gaven van het VPRO-hoofd Jan Blokker ressorteert niet als minste die van zijn voorzeggende geest. Nu ongeveer een half jaar of langer geleden deed hij vrijwel gelijktijdig twee dingen. Op verzoek van Harry Mulisch verstrekte hij aan Wim T. Schippers de opdracht voor de regie van het tv-spel „Volk en vaderliefde" naar gegevens van Herodotus. Tezelfdertijd bereikte hem van de samenstellers van het Nederlands Theater- en Televisie Jaarboek de uitnodi ging om een bijdrage te schrijven over het verschijnsel tv-drama. In wat Jan Blokker toen schreef en dat nu te lezen is in het inmiddels verschenen Jaar boek vindt men de frustraties opgetast, die hij overhield aan de door hem met veel pretentie opgezette en hier en daar deerlijk mislukte Herodotus-serie en die hij inzonder- üjk moet hebben opgelopen, toen hij Hachee- show-maker Schippers op aandringen van Mulisch toestond van Herodotus hachee te maken. Blokker schrijft nu met betrekking tot deze serie, waarin hij persoonüjk een stuk eerzucht had ingecalculeerd: „Het is de VPRO niet gelukt het streven (met betrekking tot Herodo tus) te honoreren. Maar ik denk altijd maar: er is de VPRO wel vaker iets niet gelukt en het is tenslotte bijna per definitie de taak van de VPRO af en toe op zijn bek te vallen op het ijzige terrein van nog niet verkende stre ken. De VPRO is intussen genezen van het Herodotus-syndroom. En bereidt zich hard leers voor op zijn volgende „dramatische" desillusie". Waarmee maar gezegd wil zijn, dat Jan Blok ker toen al geweten moet hebben, dat „Volk en vaderliefde" tegelijkertijd eind- en diepte punt van deze serie zou worden, hetgeen geen verbazing hoeft te wekken, want ten eerste beoefent Wim T. Schippers van huis-uit het beroep van beeldhouwer, dat is iemand die in tegenstelling tot erkende tv-regisseurs de voor zijn geestesoog bewegende beelden laat verstarren tot het ene beeld, waarin alles wordt uitgedrukt wat hij aan de mensheid heeft mee te delen. Ten tweede tobt Wim T. Schippers met een kinderlijke geest en meent hij geestig en eigentijds te zijn met anachro nistische grapjes, waar iedere middelbare sch olier na het afsluiten zijner humaniora de buik van vol heeft, zoals de blinde ziener-dich ter Homerus op zijn horloge laten kijken. Daar trappen Harry Touw en Barend Servet Wim Hazeu: „Het moet mogelijk zijn voor een groot tv-spel twee of drie weken lang de studio te gebruiken".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2