S1 'V Nieuwe verwikkelingen in Zaal Concordia THERESE BLIJFT VELEN AANSPREKEN MET HAAR ZANG JUKEBOX 2008 VOLKSTONEEL VAN HERMAN VAN VEEN TELEVISIE VANAVOl ?L -D RADIO DINSDAG IMiü'li'Jili LEIDSE COURANT MAANDAG 22 MAAlfAND' Geschoold door Herman Scheij en met het diploma Conservatorium op zak dook There- se Steinmetz nochthans nimmer in het diepe van de Schubert-Lieder of ander klassiek klassewerk. Zij ontplooide op zoveel terrei nen talenten dat het recital-repertoire tussen wal en schip bleef zweven. Thérèse Steinmetz: „Na het Conservatorium heb ik inderdaad liederenavonden gegeven, klassiek werk voor de ingewijden. Maar ik raakte met mijn stem in de knoei en kwam op het toneel terecht, bij de Ned. Comedie van Guus Oster, Gijsbreght, Roosje van Klo ris, Maria Stuart en de Vrouwen van Troje. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ben ik toch weer gaan zingen, eerst met Ramses Shaffy. Zijn genre biédt mogelijkhe den voor een eigen repertoire, dat door eigen tijdse mensen naar je maat en naar je smaak gemaakt wordt. Bovendien kun je experimen teren met je stem en de muzikanten om je heen. Als klassieke zangeres loop je gemakkelijk in een keurslijf en als je je daar niet helemaal op werpt, bereik je nooit de routine om oneffenheden weg te zingen en krijg je de techniek nooit helemaal in je greep". Zij heeft er altijd op gestaan baas in eigen stemband te zijn. Dat leidde destijds al tot de plaat „Accent op Thérèse" en nu weer tot een elpee, die simpelweg „Thérèse" heet, om dat zij na zorgvuldig pluizen en exploreren daarop al die liedjes bijeen heeft gezet waar zij helemaal achter staat, die zij als haar geestelijk eigendom beschouwt, een rijkdom waarvan zij graag aan anderen deelt. Meer dan een zangeres of vocaliste ontwikkelde Thérèse zich tot een chansonnière. Zij boogt niet alleen op vocale kwaliteiten, want die vindt men ook bij zangeressen met inhoudslo ze liedjes. Thérèse staat voor een bepaald levensgevoel, een persoonlijke levensinstel ling, vanwaaruit zij zoekt naar het wezen van de dingen, geen uitgesproken diepe dingen, maar dat wat ons dagelijks overkomt of voor ogen wordt gezet. Omdat zij dit dan ook nog welluidend onder woorden brengt, mag men haar een chansonnière noemen. Zij vindt ge makkelijk aansluiting bij mensen als Jacques Brei, Gerrit den Braber, Pieter Goemans, Charles Trenet, Buffy St Marie, Ramses Shaffy, Ernst van Altena, Cook en Greenway, Anne Sylvestre en Edith Piaf voor wat het woord betreft en voor de muziek bij Jacques- Jean Datin, Sophie Makhno, Jimmy Walter en Marguerite Monnot Van al deze illustere lie den van het lichte lied op diepgravende grond heeft zij werk op haar laatste elpee, alles bezield gezongen, met in melodie en tekst nuanceringen en fraseringen, die elk lied tot iets typerends persoonlijks doen zijn. Het is juist dit vermogen dat haar tot een veelge vraagde zangeres op avonden maakt, waarbij zij elke nationaliteit in de eigen taal toezingt, vooral Frans en Roemeens. Alleen Engels zingt zij niet, omdat zij daar vocaal niet mee rond komt, misschien ook wel een te gepo lijste taal is voor wie daarin gevoelens in fijnzinnige accenten wil uitzingen. Thérèse Steinmetz: „Het emotionele, de ro- maanse karakteristiek zoals bij Brei ligt mij beter dan de zoetgevooisde zang van een man als Perry Como. Ik ben er niet direct het type naar om te lijden aan zielestrijd, de ouder wetse dramatiek ligt mij. Ik mag graag een zaal vol geluid zingen. Dan geef ik 'm flink van Jet. Op de plaat kan dat niet zo. Daar moet je je inhouden. Veel publiek verwacht van mij altijd iets zigeunerachtigs en als er een zigeunerensemble in de buurt is, laat ik me daar graag door begeleiden. Eeuwen ach tereen zijn er aria's gezongen. En door zovelen dat het de vraag blijft of je het ooit beter zal kunnen. Het is bijna een ondoenlijke zaak om beroemde voorgangers te overtreffen. Mijn kracht ligt in het middenregister en componisten als Joop Stokkermans en Bert Paige, welke laatste de hand heeft in vrijwel alle nummers bij het samenstellen van mijn repertoire, houden daar rekening mee. Zelf hou ik daarbij het laatste woord. Ik mag niet eigenwijs zijn en moet me aan vakmensen gelegen laten liggen, maar uiteindelijk moet ik het zelf zingen en dat kan alleen als je er achter staat Op die maier maak ik mijn eigen tour de chant en daar ben ik gelukkig mee, ook al omdat ik eigen ideeën en eigen ervaringen door vakmensen op muziek en Therese: „Wat je zingt moet je helemaal van binnenuit kunnen zingen". tekst kan laten zetten. Dan kan ik echt hele maal vanbinnenuit zingen. Op de jongste el pee met mijn naam staat een classic als „Plaisir d'amour", maar verder geen ever greens en geen meezing-liedjes. Zingen is voor mij zo'n onuitwisbaar deel van mijn leven, dat ik geen dag mag overslaan. De laatste jaren heb ik eigenlijk geen vakantie meer gehad. Je bent er altijd mee bezig en dat moet ook. Als je een keer een vrije dag neemt, merk je de volgende dag toch een soort terugval. En als je niet op hetzelfde hoge niveau blijft werken, ben je voor je het weet een amateur. Zodoende is mijn leven zang, met hart en hersens bedreven. Ik zal het blijven doen zolang er nog iemand wil luisteren. Maar lievige liedjes- moet je van mij niet verwach ten. Alles wat ik zing moet een eigen karakte ristiek hebben, moet mooi klinken en vanuit mij zelf gemotiveerd zijn. Daarom doe ik de dingen zoals ik vind dat ik het doen moet. Dat heeft ook te maken met zelfdiscipline. Breng je die niet meer op, dan kun je beter ophouden met dit werk". Er bestaan bewonderaars van Thérèse die stellen, dat zij maandelijks op de hitparade zou kunnen staan als zij maar bereid was om water in de wijn te doen. Na bovenstaand relaas moet je daar bij Thérèse niet mee aankomen. Zij zingt het hoogste lied uit diepe re drijfveren. Dit heeft ook iets te maken met de achting die zij haar publiek toedraagt, of dit nu haar plaat beluistert, voor haar naar de zaal komt of zich voor de tv zet Intussen is zij met NCRV-regisseur Dick van Bommel naar Roemenië geweest, waar zij graag komt sinds zij daar het festival won. Zij is op de zangfilm gezet, ook door de Roemeense regis seur Alexandre Bocanet. Zodoende kan men haar volgende winter tweemaal op de beeld buis zien. In Roemenië is men wild op haar doorleefde zang. Die treft men ook weer op de plaat met liederen over de stervende vader, de eerste liefde, de nostalgie naar wat verdween, ons bloeiende land en wat leven is zonder liefde. Thérèse zingt erover alsof ze met je praat. Misschien wel daarom blijft zij zovelen aan spreken. Hans van Willigen burg was verleden week temidden van bet HariiAijnp«>i«fh^p van Herman van Veen druk in de weer teneinde in de april-uitzending van zijn tv-rubiek „Rondje theater" de meespelenden voor het scherm te halen in bet tweede door Herman van Veen geschreven toneelstuk. We meldden hier al van, dat het „Juxebox 2008" heet, dat het temidden van en voor de jeugd speelt en dat het na de première volgende maand in Botterdam in 130 voorstellingen door het hele land moet Voor de hand liggende vraag aan Herman van Veen, die zelf ook vindt dat zijn eerste spel „De Spinse" barstte van de goede bedoelingen die in vaag symbolisme bleven steken, is waarom hij zich opnieuw aan het schrijven van toneel heeft gewaagd? Hij heeft waarach tig hoofd en hart en handen vol aan zijn eigen zaaloptreden, waarvan er niet eens gelijk is aan de vorige, omdat hij de sfeer van de dag en stemming van zijn gemoed in elke voorstel ling opnieuw inbouwt Herman van Veen: „Ik heb vreselijk veel geleerd van mijn eerste spel. Daar zaten te introverte gevoelens in, die niet naar buiten kwamen. Met „Juxebox 2008" ligt dat heel anders. Ik moest dat stuk wel schrijven. Het gaat over mijn eigen jeugd, maar ook over die van vandaag. In dit stuk meen ik te moeten zeggen hoe men vandaag in de maat schappij staat. Be doe dat zelf al in mijn eigen Harlekijn-theater, maar anderen kunnen dat ook envoor die anderen heb ik dat spel geschreven. Er zal een stuk herkenning van uitgaan. De tneeelvorm leent zich er het best voor om anderen te betrekken in jouw gevoe- Het gezelschap, dat het stuk „Juxebox 2008" gaat spelen v.l.n.r.; Hetty Blok, Bram v.d. Vlugt, Theo Pont, Trudy Labij, Michiel Kerbosch, Fransjes Gelderblom, Frits Hassoldt, Marlous Fluitsma, Caroline v.d. Berg, Cees Pfaff en Drik Celis. lens. Ik sta achter elke voorstelling en daarom volk en daarom te winig volk voor het toneel, voer ik zelf de regie". Herman wil daarmee breken. Toneel is niet Hij schreef strouwens niet zomaar een toneel- iets onbereikbaars. Het is er voor iedereen en stuk. Met nadruk meldt hij dat het een „volk- voor deze brede groep hoopt Herman in de stoneelstuk" is. Er is toneel genoeg en volk toekomst nog veel te gaan schrijven en dan genoeg, maar onvoldoende toneel voor het over dingen die over de mensen zelf gaan. Hij verwacht zoveel succes van dit volksto neelstuk, dat er zelfs al plannen bestaan om er een film van te maken. Ook de tv toonde als interesse. Tijdens het spelen van het stuk draait op de juxebox de elpee, die Harlekijn/Holland intus sen in de handel heeft gebracht Het karakter van de muziek en de zang op deze plaat wordt bepaald door uiteraard Herman van Veen, zoals we hem kennen uit zijn optreden, maar mede door Erik v.d. Wurff, de muzikant die niet weg te denken is uit het Harlekijn-huis, en Loeki Knol, die vederlicht vocaal bijdraagt Zij passen beiden in het eigene van Heiman van Veen; dat is in een verhevigde vorm van gevoel ontsnappen aan het alledaagse leven dat zich slopend voortsleept Het stuk speelt in een achterbuurt en alles wat men daar kiest om uit de tredmolen te treden, zoals voetbaloorlog, popidolen, het ontladen als ant woord op de dagelijkse manipulatie door agressief op te komen voor de eigen gemeen schap. Marlous Fluitsma, die de directie voert over de Stichting Harlekijn Toneel, speelt een rol in dit spel, evenals Hetty Blok, Bram v.d. Vlugt, TÏieo Pont, Trudy Labij en anderen. Bram v.d. Vlugt vindt zelfs, dat Herman een stuk met tien hoofdrollen heeft geschreven. Dat acht hij een knap stukje werk. En Hetty Blok: „Jukebox 2008" heeft zo'n authentieke sfeer, dat je er geen etiket op kunt plakken". Als lukt wat Herman van Veen voor de geest staat, dan zal er een volkse toneelvorm ont staan, die alle gecultiveerd gedoe in schouw burgen weg zal blazen. Marjolijn de Vries, een van de samenstellers van „Samen of apart". HOU HET SCHERM IN HET OOG Vanavond is Zaal Concordia opnieuw het toneel van vele verwikkelingen rond de centra le figuur van eigenaresse Maya Bouma, ober Herbert Joeks en garderobe-juffrouw Corrie van Gorp. Deze keer houdt speel- - turnvereniging ,,'t Schommel tje" een bijeenkomst, die wordt opgeluisterd door artiesten als Rita Corita, Nico Haak en Cees en Marian. Ook telepaat Jan Vos levert een bijdrage. De tek sten zijn van Jan Blaaser. Ned. II, 20.25 uur. Samen of apart De VARA gaat vanavond in op samenwerking tussen gewoon basisonderwijs en buitengewoon onderwijs. Onder meer komt ter sprake de mening van Harm de Vos, hoofd van een LOM-school in Leeuwarden, dat als het ba sisonderwijs wordt verbeterd, minder kinderen na school zullen gaan. Ned. I, 21.00 uur. Pallisers gen. Ned. II, 19.05 uur. Het is weer verloven geblazen m deel 24 van De Pallisers. Want het is lente geworden en dat heeft zo zijn gevolen. Frank Tregear en Lady Mary verloven zich in het geheim om de familie niet in verwarring te brengen en Baretta Silverbridge loopt een blauwtje bij Lady Mabel Grex. Maar hij treurt daar niet lang over, want de mooie Isabel Boncassen dient zich aan. Plantagenet is helemaal in de versukkeling ge raakt. Ned. I, 21.50 uur. in aflevering 3 van de Zingende Kaars. Het tweetal heeft de be manning van het kanon met be hulp van een list overmeesterd ean door slaapdrank te gebrui ken wordt iedere tegenstandèr onschadelijk gemaakt. Zo kun nen zij de wijn van Sus Anti- goon bij El Capitano bemachti- Suske en Wiske Tony Baretta krijgt het be nauwd, wanneer hij tot de ont dekking komt, dat zijn vriend Sandy drugs verkoopt en daar door een groot aar.tal doden op zijn geweten moet hebben. Bo vendien heeft hij sympathie voor Sandy's verlamde zusje Annie. Wanneer Sandy echter duidelijk schuldig is, verliest Baretta veel van zijn vriend schap voor deze man. Ned. II, 21.25 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Nederlands voor Bui en- landse Werknemers NOS 18.45 Informatie voor Surinamers en Surinaamse Nederlanders 18.55 Journaal VARA 19.05 De Tommy Cooper Show serie 19.30 FC Avondrood sportpro gramma 20.20 2 voor 12 spel 21.00 Samen of Apart over onderwijs NOS 21.35 Journaal VARA 21.50 De Pallisers serie 22.45 Gedicht 22.46 Symbiose NOS 22.50 Journaal NEDERLAND II 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Suske en Wiske strip 19.30 Doctor Who seie 20.00 Journaal 20.25 Zaal Concordia amuse ment 21.25 Baretta politieserie 22.15 Aktua TV 22.55 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-magi 19.26 Het detectivevei WDR 18.00 Nieuws uit Ni Westfalen 18.02 Intermezzo 19.15 Hier und Heute 19.45 Spel om kwart vi 20.00 Journaal 20.15 Report feiten 21.00 Het programma serie 21.45 Toverzakje Oosl documentaire 22.30 Journaal DUITSLAND 3T 1 I an een DUITSLAND I NDR 18.00 Sportjournaal 18.30 Journaal HILVERSUM I EO: 18.00 (S) Wij hebben een woord voor de wereld: gewijde muziek. PP Uitz. van de KVP. EO 18.30 Nws. 18.41 EO-mededelingen en grammofoonmu- ziek. 18.45 (S) Lichte orkestmuziek. 19.00 (S) Ronduit: muzikaal en informa tief progr, voor jongeren. 19.40 (S) De bijbel open. 20 00 (S) Snaar en spel: gitaarmuziek. 20.25 (S) EO-metterdaad christelijke hulpverlening. 20.30 (S) Leer mij, o heer. uw lijden recht betrachten: kerkdienst. 21.35 (S) Grammofoonmu- ziek. 21.40 (S) Verzoening en lijden: het woord werd vlees NOS: 22.00 Voor blinden en slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar Kunstbezit. 22 25 BOND ZON DER NAAM. NOS: 22 30 Nws. NCRV 22 40 (S) Hier en nu VERONICA 22 55 (S) Veronica op 1: akt. en muziek. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II 18.20 Chicago Teddyl serie 19.00 Journaal 19.30 Uit wetenschap 20.15 Kinderen, kinder enig kind 21.00 Journaal 21.15 Beslissingen vit jideN ?3.05 Journaal Ejdse aan |jdenter i de pi i de 1 18.00 Ti-Ta-Tovenaar F 18.05 Klein, klein kleuteif^. er 18.20 Hond op de vlucht f 18.45 Open School 19.15 Sporttribune 19.39 Mededelingen e 20.15 Micro-Macro spi 20.45 Edward VII seri 21.35 Wikken en Wegen f1 mentenrubriek 22.10 Journaal 22.30 Open School sche rubriek 18 40 Bandstèl muziek. PP 1900 Uitz. NCRV: 19.10 Bij de tijd sociale zekerheid. 19.25 Eert de maat progr over ondervf voeding. 19.45 Met uw lied van de week 20 00 I Werken van Russische KoiL klassieke muziek. 21.00 O ufo muziek 21.35 Literama: mek. 22.15 Poerama. poezie. Een doodgewone zaak, hoor# 23.00 Met het oog op r Akt. overzicht. 23 20 Den aaq 23.55-24.00 Nws HILVERSUM NOS 18.03 De Vakaturebank. NOS-Maal AVRO 19.02 again. 20 02 Radiojourn 22 0 avond laat 23.02 (S) Cande (0.020 05 Radiojourn) 1-02—7.00 (S) De nachtwacht kers en suppoosten Ferry I Brandsteder en Ad Roland. In „Zaal Concordia" treedt vanavond op Ben Cramer. Merkwaardige Edward VII in Suriname PARAMARIBO Het Surinaamse dagblad „De Vrije Stem" toonde zich wat teleurgesteld over de service die de Surinaamse televisie haar kijkers verleent. Het blad memoreert dat er op zondagavond een mooie filmserie wordt vertoond over de Engelse koning Edward VII, „waaruit veel te leren valt". Maar, zo gaat men verder, „het is alleen jammer, dat we totnutoe het verhaal niet goed hebben kunnen volgen. We zagen Edward eerst als schooljongen, daarna als baby, vervolgens als volwassen man en daarna als student De uitvaart van zijn vader. Prins Albert, hadden we al meegemaakt, waarna we hem weer in leven zagen". In een poging de vreemde levensloop van de vorsten te verklaren, vraagt „De Vrije Stem" voorzichtig: „Zijn de afleverin gen misschien niet genummerd?" HILVERSUM i AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Dag met een gaatje (7 30 Nws. 7.41-7.55 Radiojourn.) 8 30 Nws. 8 36 Gvmn. voor de huis vrouw. 8 45 Progr.-overzicht. 8 50 Mor genwijding. 9.00 (S) De platenkeuze van Willem Strietman. 10.00 Radio Lawaai- papegaai. kinder progr. 10.10 Arbeidsvi taminen populafr verzoekplatenpro- gr. (10 30 Nws. 10 33-10.35 Radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf, een uur aller lei voor iedereen (11.55 Beursberich ten). 12.26 Mededelingen. 12.30 Nws 12.41 Radiojourn. 13.00 Knipperlicht, verkeersmagazine. 13 25 'n Middagje AVRO: muziek, informatie en service (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) Over heidsvoorlichting: 17.20 De Ned. Antil len. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radio journ. 17.50 (S) Orkesten uit de regio. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7 20 Het levende woord. 7.25 Badinerie klassieke muziek. 7.54 Overweging 8 00 Nws. 8.11 Echo: akt. en kommentaren. 8 30 Aubade klassieke muziek. 9.10 Schoolradio. 10.00 De Letter M geva rieerd progr. (11.00 Nws.). 11.54 Bericht Vastenaktie. 11.55 Scheepspraat infor matie voor schippers. 12.00 Vijf tellen na nu, een progr ook voor UI Over heidsvoorlichting: 12 49 Uitz. voor de landbouw KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo In (zeer) zekere zin hadden de drie gasten, die Sonja Barend gisteravond ontving, allen iets met „show" te maken. Van Rob de Nijs was dat natuurlijk zon der meer duidelijk, maar met enige goede (of kwade) wil kon men ook de politicus Frans An- driessen wel binnen de grenzen van het showwezen trekken evenals de historicus dr. Lou de Jong; dat laatste dan met die verstande dat de wereld nu een maal een schouwtoneel is. De uit het bovenstaande voort vloeiende paralellen werden tij dens het gesprek dan ook ijver ig getrokken. Waarbij het opviel dat de show nogal eens werd gestolen door de geschiedkundi ge. In ieder geval niet zozeer door Rob de Nijs, wiens vak het is. De brave kerel raakte trou wens toch nogal bekneld tussen zijn twee partners, met name toen het gezinsleven ter sprake kwam en toen hij (Rob) ver klaarde expres geen kinderen te hebben „genomen". Andriessen hield hem voor dat „het familie leven, het hebben van kinderen een rijkddom is" en dr. De Jong riep vrij pathetisch uit dat hij om de opvattingen van De Nijs „verdriet" had. Maar er hielp natuurlijk toch geen moedertje lief aan. Een aardig gesprek was het zeker. En wellicht heb ben De Jong en Andriessen na afloop ervan De Nijs bij nader inzien nog geadopteerd. Na de ook door hemzelf toege geven mislukking van vorige keer kwam Rudi Carrell zater dagavond met een show die ten minste de volle, geplande, an derhalf uur duurde. En was toen het gehalte van de deelne mers een twistpunt, ditmaal kon daar geen sprake van zijn. Zij bestonden nu voor een goed deel uit komische nummers. Met name onze vlaamse vrienden hadden een jolig duo gestuurd, ven ngs magazine 13.40 Een mens a. gesprekken. 14.00 Schoolradio^ "dl de wachtkamer 16.00 Nws 16j~' Disch ontvangt op zijn Spjfnsct 17.00 (S) De hutsgeklutste kinjbleke 17.20 (S) Country time. 17.4iancië ning: sociaal-maatschappelijkL yo tie. 17.55 Mededelingen r^aak iters HILVERSUM II urthi p su VARA 7.02-900 akt. via Dingt ar ge Dag. 7.02 (S) Gesodemeuri jelza progr. 9.03 (S) Pep op en. Elles Berger en Piet Wieli 'aa^ 12.02-14.00 Akt via Dingen vai ops 12.03 (S) VARA's zoekplaatje ling plaat achter de zoekzin. 14 03 16.03 (S) Lp-Top-40 en w AllroH I inorrla LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. ïsves aster TROS 7,00 Nws. 7.02 (S) G 9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbet (S) Het kind en wij. 10.00 (S) 0 tot twaalf 12 00 (S) intermezzo, Radio-Kamerorkest 13 30 (S) C verkochte Klassieke Tien 14 14 02 Aktua-spec.al 14 30 (S) kunst kuituur- en kur.stuitmge 17.00 (S) Belcantonum. dat door op te komen al 1 een lachsalvo ontketent J gold het een vlcesgewordl genmop. Maar ook de ra ff uit de Amsterdamse hore tor mochten er wezen. A elkaar werd het bijna teve het knotse. Want Rudi (over de show stelen j ken") moest er natuurlij p nog bij. Wij konden onze bijna niet op Maar Carrel een tikje slordig doen. En kan een losse slordigheid soort zaken een zekere cl hebben, maar zonder die v me is het natuurlijk g< a slordigheid. Wij hadden al de van Napoleon" in „Brand a mochten wij een blik teru pen op de 1000 dagen vani ter-president Den Uyl. Wa - afgezien nu even van alle tieke bijgedachten - tijdens uitzending vooral opviel, dat de premier in de loop de jaren bepaald gegroeid i laat ik het nu ook maar zeggen, tv-persoonlijkheid, is zich beter gaan uitdru) hij spreidt een moedgei kalmte ten toon en zelfs k af en toe een vleugje humi Wie had dat ooit gedacht? Ad Langebent en Charl Sd tert hadden hun zaken voorbereid en ook aaar werd het dus een zeer gesprek, dat bijna iets tv-portret kreeg. Er werden Uyl ook cijfers gegeven. Va leiders van de regeringspal kreeg hij een 7 (uitgezon van Andriessen die met hem zeer karakteriserend o gesproken zesje op de prol kwam) en van Wiegel een wat moet je anders als opl tieleider. Goed. Langebent Schwietert krijgen a deze een 8-. Die - geef ik a opdat zij ook in het vervolg best zullen blijven doen. HERMAN HOFHUI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2