JHR, VAN E KRIJGT WEER GLOED UIT ZIJN OPEN HAARD arx Brothers humor in wilde westen Er staat een échte auto voor u .De Alfetta Oom" Hugo Verkaik beheerste -vijftig jaar de Kagerplas n de Leidse bioscopen Agamemnon: poging de onmacht van een volk te tonen Liefde en sex VALKENBURG (Z.-H.) ^Austin Allegro MG - Rover. ADVERTENTIE LEIDEN Het verhaal van de terugkeer en de moord op Aga memnon" na zijn overwinning bij Troje, vijfentwintig eeuwen geleden door Aeschylos gedra matiseerd, is momenteel erg in zwang bij Nederlandse toneel groepen. In het Lak-Theater gis terenavond toonde de theater werkgroep F-act in de drama turgie van Marlies Cordia en onder regie van Rein Edzard haar opvatting van dit stuk. Wat zij, naar ik ook uit het programmablad meen te mogen opmaken, vooral wilden bena drukken, is de machteloosheid van een volk (hier dat van Ar- gos) om op enigerlei wijze in vloed uit te oefenen op de on derlinge aangelegenheden en twisten van de machthebbers, die dat volk in wezen niets zeg gen; het ervaart slechts de ge volgen. En als het volk wil han delen, is het machteloos. De tegenstelling volk-machtheb bers, komt in de voorstelling van F-act in zovenre sterk naar voren, dat de gewone mensen het geïndividualiseerde koor trouwens arm, aards, zelfs platvloers zijn en dus iedere „Griekse" verhevenheid missen, terwijl koningsmacht in haar af gegleden vorm een zekere ver fijning, ja zelfs decadentie in zich heeft De wreker Aegistos is decadent; met Troje heeft Agamemnon de decadentie ver nietigd. De tussenpositie van Agamemnon is daarmee tegelij kertijd aangegeven. In spel en tekst zien we dan ook voortdurend een wisseling tus sen de wat verheven tragedie stijl, die afstandelijk is, en de ingeleefde tot bezeten manier van spelen. Deze laatste blijft te veel een poging. Zoals ook een poging blijft het drama tot „De tragedie van het volk van Agamemnon" te ma ken. Het volk wordt pas drama tisch op het moment dat het tot het inzicht van zijn machteloos heid komt; en dat gebeurt pas tegen het slot als alles (de moord op de koning Agamem non) al achter de rug is. Daar voor hebben de bode en Kassan- dra wel al reeds gewaarschuwd, maar dit appeleren gaat ten on der in resten andere thematiek, zoals de bloedwraak en de wil der goden (waaraan de konin gen en koninginnen oorspronke lijk ook onderworpen waren). Niettemin een interessante po ging tot actualisering. Het decor was fraai aards en primitief. Misschien dat het nog sterker had kunnen functioneren ais scheidingswand tussen bezitters en bezitlozen. Paul van der Plank ADVERTENTIE In de ST. LODEWIJKSKERK aan de Steenschuur TE LEIDEN zullen, als voorbereiding op het paasfeest, op de zondagen tot en met Pasen, 's avonds te 19.00 uur lijdensmeditaties worden gehouden door Rector Dra. A. M. E. Th. Vreeburg pr. De meditaties worden muzikaal omlijst en besloten met een kort lof. U BENT VAN HARTE WELKOM DOOR TON PIETERS Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen negen en tien uur kunt u mij telefonisch vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldige telefoon is 071 —12 22 44; u kunt dan naar toestel 19 vragen. Onze 900 m2 showroom staat voor u open. Hoofdstraat 104-106 te Valkenburg (ZH). GARAGE POOT BV VALKENBURG (ZH), Hoofdstraat 104-106. Tel. 01718-16947 LEIDEN (filiaal), Lammenschansweg 132. Tel. 071 - 766907 ^Mini - Austin - Triumph - - j IJDAG 19 MAART 1976 LEIDSK COURANT PAGINA 5 Dierenliefhebber „Oom" Hugo Verkaik voor boerderij Meerrust„Ik leef rijk en sterf arm." Burgerlijke stand Geboren: Suzette Willemijn dr. v. W. A. van Wijk en A. G. Philippo; Cornelia Margarehta, dr. v. H. J. Sloos en M M Verver; Miranda Theodora dr. v. H. Verbiest en D. van Veen, Marco, zn. v. B. H. C. Franke en T. Overdijk. Overleden: A. A. Heuzen, geb. 12 mei 1916 man. J. van der Laan geb. 11 aug. 1928, echtg. van C. van Bezooijen, A. H. G. Graftdijk, geb. 17 sep. 1918 vrouw; Af Af Bakker, geb. 13 apr. 1896 geh. gew. met H. J. Vaneman. k leef rijk en sterf arm, veel mensen leven arm sterven rijk". Tot deze slotsom is Hugo Verkaik romen. Hij heeft nu 68 jaar de tijd gehad om se rekening op te maken. Hugo („noem me niet neer Verkaik") is daar nu wel achter gekomen, ant een halve eeuw rond boerderij Meerrust te mond en zwalken over de Kagerplassen hebben wel tot deze slotsom bijgedragen. week kreeg „oom Hugo" de familie Opgenhaeffen „Meerrust" bestiert, we- zijn 50-jarige dienstverle- als „tuinman-schipper", sn prachtig horloge aangebo- en. Bij durft het bijna niet te ragen. Ik sprak oom Hugo istermiddag en ik ontmoette d mens apart In een niet al comfortabele woning, in de iduw van .Meerrust" :ger een van de meest be nde restaurants ter wereld leeft oom Hugo temidden herinneringen, tastbaar en met liefde en met een verteerd verlangen uitge- go Verkaik, eens in Zwam- erdam geboren („4 meter irderop en het was Bodegra- en geweest") is in Warmond en begrip geworden. Nu nog leeds komen maatschappelijk van „geboorte" hoogverhe- enen bij .Meerrust" aanleg en en informeren dan naar lugo's gezondheid. „Hoe is i. iet met z'n oog?" vraagt men an, want Hugo Verkaik noest jammer genoeg enige ijd geleden een oog missen. Os je nu bij Hugo komt praat dj alleen nog uit het verleden. „Honden zijn mijn grootste liefde. En kinderen. Mijn vrouw verloor ik in 1961, een maand vóór Tino, mijn jacht hond, die nog gespeeld heeft in een film van Walt Disney die met mij over de Kaag voer." Alleen ouwe Pietje, een rossige kater, die zich op een sleetse stoel tot een bal heeft opgevouwen, is Hugo nog overgebleven. Onder de zoete appelenboom rusten Tiro, „on ze lieve Miszka en onze lieve Olaf je" en nog een paar vriendjes. En daar liggen ook tal van poezen en eendjes be graven. Levende eenden zon der tal waggelen voor de deur, wachtend op een liefderijk strooiend gebaar van oom Hu- go. Op .Meerrust" brengt Hugo nog steeds zijn dagen door met het opknappen van aller lei klusjes. Hij is daarin zelf standig, want niemand weet beter dan hij-wat er allemaal omgaat in de leidingen en hoe ken en gaten van de fameuze boerderij, die sinds ontelbare jaren de groten dezer aarde geherbergd heeft Wie kwa men daar wel niet? Koning Leopold van België en zijn onvergetelijke eerste vrouw Astrid, toen zij te gast waren bij Wickevoort Crommelin aan het Warmonder Hek. Ook prinses Juliana legde er aan tijdens haar Leidse studieja ren. Haar vader prins Hendrik nam tal van gasten mee die met Hugo over de plas geva ren werden, maar de prins bleef aan land, eten in het kleine kantoortje, met een vriend of zo. Daar waren ook Buziau en Fientje de la Mar die de Kaag in zich opnamen, ook Duitse prinsessen, KLM- directeur Plesman en Richard Tauber, die op de plas bij de molen van de Laak het won derschone lied ,Mein Mad- chen, mein MSdchen" zong. Oom Hugo beschikt over een schat van schriftelijke dankbe tuigingen. Daarbij zijn haast vergeelde brieven van de Ne derlandse en Belgische ko ningshuizen. Binnen in het wo ninkje staat het dressoir vol kinderportretjes en foto's van honden, poezen en andere die ren. Hugo kijkt even naar zijn pasverdiende horloge en zegt „Kleren maken wel de man, maar niet de mens." Oom Hugo verdrijft met kwinkslagen en volkomen wijsheden in poëzievorm de tijd. „Kinderen maken de mens meer menselijk". En wat vroeg eens een gefortuneerde Zwitser die op de Kaag voer? „Schipper, zijn hier ook pira ten?" Nu zijn „piraten" jeugd- bootjes. „Kijk, dóór wees Hugo, waarop de Zwitser ant woordde: „Ach, zijn veel gro tere piraten." Jaa", zei Hugo toen, „vandaar dat bankge heim." Dat is al weer tal van jaren geleden. Hugo onder wees toen ook de hoge heren in het jagen, maar zó dat de natuur en het dier gehand haafd bleven. „Schipper", vroegen eens een paar jongens op Hugo's boot: „Kunt u net zo hard varen als die speedbo ten?" Hugo antwoordde dan steevast: „Och jongen, een slak en een kikker vieren tege lijk Nieuwjaar." Hugo Verkaik heeft een leven lang gewerkt, maar na drie operaties in één jaar is het voor hem een desil lusie, dat hij niet meer kan werken.Zijn boot is vorig jaar verkocht. Nog steeds declameert oom Hugo (tijdens het gesprek met mij) rijmen en gedichten, voor de vuist weg. Verzen die hij ooit heeft gemaakt en altijd in zijn hoofd zijn gebleven. Dat komt bij hem van binnen uit Dat is de taal der wijsheid, over lachen, geluk en verdriet Hugo is de vriendelijkheid zelf: royaal voor iedereen, maar zuinig met warmte en licht Verkaik groeit in het Ne derlandse verleden, terwijl hij vertelt over de mappen vol fo to's. Zo kent oom Hugo „die en die". En dat is heel War mond, net zo goed Eds destijd Clarence Hunter, de „grote man" van het Marshal-plan, film- en regeringsgroten. Zo gaat Hugo Verkaik zijn eigen weg, die gemarkeerd is door achteromzien en levensgelu- k, waarbij Warmond en de Kaag een hoofdrol spelen. Nu bevindt het secretarieper- soneel in het gehele gebouw zich in de straling van radiato ren, alleen die verdraaide con- vectoren van de jonkheer schroeven de stookkosten op. Daarom: radiatoren in de bur gemeesterskamer: tegen een luttel krediet van 3712 gulden te installeren. Nu gaat het me eigenlijk hele maal niet om die cv-proble- men in het Oegstgeestse ge meentehuis. Buitendien zit de heer Van Eysinga niet zozeer in de kou, ook al zou voor zijn lichamelijk welzijn een hogere aanvangstemperatuur wense lijk zijn. De jonkheer is name lijk een aanvoelend mens; hij koestert zich zo' al in de aard van zijn gemoedelijkheid. CAMERA: Blazing Saddles (18) met Cleavon üttle en Gene Wilder. Regie Mel Brooks. let is met de humor van Mei Brooks net zo als met die van de Marx Brothers in hun be ginjaren. Wie er van houdt slaat zich uitgelaten op de dij en van het lachen, bij anderen kan er zelfs geen glimlachje af. Dat was al zo met „The lucers", de geschiedenis van een theatergezelschap dat beslist een flop wil brengen, het is nog duidelijker in „Bla- Rex: Het Deense sleutel gat (18) met Marie Ekor- re en Svenska Stjom- -*|fyndet. Trainon: Sensuele bele venissen in Zweden(18) Wet Harry Reems en Maria Lynn. Lido: Farewell my love ly (18) met Robert Mit- chum en Charlotte Ram- pling. zing saddles" een parodie op de western. Een spoorwegmaatschappij moet door drijfzand z'n traject zo verleggen dat het dwars door 'n stadje komt te lopen. De kunst is nu de bevolking te verjagen om de grond goed koop in handen te kunnen krijgen. En wat is een proba ter middel in het Amerika van 1874, dan het aanstellen van een neger-sherriff. Brooks heeft veel van de Marx bro thers en hun anarchistische, allesvernietigende humor afge keken. De corrupte gouver- nèur bijvoorbeeld is niet in uiterlijk, maar wel in woord, gebaar en voorkeur een ge trouwe copie van Groucho. Ook maakt Brooks net als de gebroeders Marx gebruik van terzijdes, het recht in de came ra praten met de toeschouwer en allerlei anachronismen spe ciaal met betrekking op de filmwereld. De hoofdschurk Hedley La- maar wordt voortdurend Hedy genoemd, de sheriff brengt op een gegeven moment Ran dolph Scott in herinnering waarop een devote stiltevolgt, een dronken scherpschutter memoreert dat hij meer men sen doodde dan Cecil B. de Mille enz. enz. Ook de racistische grappen. zijn niet van de lucht en er is geen bevolkingsgroep die niet op de korrel wordt genomen, al was het alleen maar in de niet altijd even zorgvuldig ver taalde Nederlandse onderti tels. Het slot doet denken aan A night at the opera" van de Marx brothers. In een massale vechtpartij tussen de dorpsbe woners en de gehuurde boos wichten dringt men een belen dende filmstudio binnen waar juist een musical in scène wordt gezet onder regie van Dom de Luise. En ga zo maar door. Bewonderaars van de Marx Brothers weten nu welke film ze deze week beslist niet mo gen missen. MILO Prolongaties Luxor: Emmanuelle 11 (18) met Sylvia Kristel. Regie Francis Giacobet- tL Studio: Scènes uit een huwelijk (18) met Liv Ullmann, Erland Jo- sephson en Bini Anders on. Regie Ingmar Berg man. De Alfetta van Alfa Romeo. 1600 cc of 1800 cc motor voorin. 5 versnellingsbak met differentieel achterin en De Dion achterwielophanging. Perfekte wegligging. Kooiconstmctie met energie-absorberende zones. Topsnelheid boven 175 km/u, Alfetta 1,6-125 pk-17.990,- Alfetta 1,8 -140 pk-19.790,- AlfettaGT-140 pk-21.490,- Alfa Romeo is verkrijgbaar in 18 modellen vanaf 12.060,r bij meer dan 100 dealers. open haard eigenlijk niet?? „Tja", antwoordde de jonk heer-burgemeester, wat pijn lijk door de vraag getroffen: „Ik zou het echt niet weten. Maar laten we er eens naar gaan kijken." Er werd uitgebreid gekeken door daarvoor opgeleid perso neel en wat bleek? Jhr. Van Eysinga: „De schoorsteen zat zowaar vol kraaienesten. Niet één of zo, maar werkelijk tjok vol. Daar gaan we nu wat aan doen. Het komt nu best in orde met die open haard. Ik denk maar zo: aannemend dat-ie trekt, gaat-ie ook aan. Het ding is er nu eenmaal en ik zou zijn gloed best op prijs stellen. Voili." Niettemin kleeft aan de burge meesterskamer een aardige bijzonderheid: er staat een open haard. Een open haard, Burgemeester jhr. Van Eysinga voor zijn open haard. want ik ben erg gesteld op de open haarden. Maar je leeft erbij, je went aan alles. Ook aan een fraaie open haard die door iets in zijn functie wordt belemmerd." Hoe het ook zij, in kille ogen blikken blijft een even kille open haard een doom in het oog van iedereen die er iets behaaglijks van verwacht. Dat bleek onlangs, toen het senio renconvent (dat zijn geen be jaarden paters, maar de upper ten in een gemeentebestuur, zoals fractievoorzitter en wet houders bijvoorbeeld) bij de burgemeester op diens kamer zat te keuvelen. Toen zei zo'n senior, met opgetrokken wenk brauwen: „Hoe nu, burge meester? Waarom brandt uw Op het gemeentehuis van Oegstgeest wordt niet alleen een beleid uitgestippeld, naar ik aan mag nemen niet alleen de zorgen voor de gemeentena ren mag men hier in goede handen weten, men houdt op het raadhuis ook van warmte. Als het even kan van gezellige warmte zelfs. Het gaat hier heel speciaal om de burgemeesterskamer. Een praktisch puntje in dit aspect is, dat de gemeente raad gisteravond besloot, de burgemeester een meer economische verantwoorde verwarming te bezorgen. Tot nog toe wordt de tempera tuur in de kamer van jhr. T. A. K. van Eysinga op een rede lijk peil gehouden door wat men convectoren noemt Dat is zo ontdekten budgetge- voelige ambtenaren een vrij kostbare manier van verwar men, omdat een convector pas functioneert bij een hogere aanvangstemperatuur dan voor radiatoren voldoende is. die het niet doet Burgemees ter Van Eysinga gaf me tekst en uitleg hieromtrent: „Toen ik jaren geleden hier in Oegst geest kwam, merkte ik al dat die haard niet goed brandde. •Dat trof me in feite slecht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 5