Het rode boekje van de Werkgroep Socialistiese VARA Sterke rol Paul Newman in „Cool Hand Luke" k BEELD SPRAAK LEVEN ZONDER TV EEN KWELLING i ELS VAN SCHERM NAAR HOORSPEL TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK LEIDSE COURANT iAN MAANDAG 15 MAART 197 - Als u in Hilversum rondloopt en daar men sen met een rood boekje ziet zwaaien, ver moedt in hen dan geen door de rode wol geverfde aanhangers van Mao. U hebt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk met ludieke leden te doen - of uiteraard met meelopende manifestanten - van de „Werk groep Socialistiese VARA", welke werkgroep haar doelstellingen en idealen heeft neerge legd in een roodgekaft boekje. Voorzover men enige achterdocht zou koeste ren omtrent de beginselen van deze mensen, zij hier vermeld, dat het niet in hun bedoeling ligt om de VARA van binnen uit te overvallen. Zij zijn de opvattingen van het democratisch socialisme toegedaan en willen het spel blij ven spelen volgens de regels van de helft plus één. Wat zij met de minderheid zullen doen moge afwijken van wat zij momenteel als minderheidsgroep ondergaan. In het rode boekje worden de spelregels nauwkeurig aangegeven met in kleine letter tjes aan het slot - het gif in de staart zogezegd - de opwekking om de vergaderingen van de VARA te bezoeken, want daar moet het wor den gemaakt als de aanhangers van de VA- RA-huidige-stijl vanwege het mooie voorjaars weer of omdat het allemaal wel niet zo'n vaart zal lopen verstek zullen laten gaan. Misschien wel in slaap gewiegd door het rode boekje, waarin wij lezen, dat de Werkgroep de VARA niet kleiner maar groter wil. Ze gaan daarom niet zo werken dat degeen die de VARA ook bij haar verbleking trouw zijn gebleven wor den weggejaagd. Zij willen niet de macht overnemen op de manier van een overval, een coup, van bovenaf door bijv. een stel intellec tuelen die weer zo nodig moeten. Zij willen ook niet „op personen spelen", in de sfeer van kleinmenselijke conflicten en ruzies hun heil zoeken. Ook zijn ze niet van plan „nieren te proeven", elkaar door te zagen op zuiverheid in de leer. Nee. daar gaat het de Werkgroep Socialistiese VARA niet om. Zij wil de VARA helpen aan een grote, goed gemtiveerde en actieve achter ban. Zij wil de weg gaan van onderop, de weg via de afdelingen en de gespreksgroepen door actief lidmaatschap aan de basis van de vereniging. Zij wil een VARA die rood en groot is. Een VARA die functioneert in een brede, socialistise strategie, waarin ook de vakbeweging, de linkse politieke partijen en antikapitalistiese actiegroepen bijdragen. Zij wil een VARA die een klankbord is voor de brede massa waar de VARA voor staat. Er moeten programma's komen die ervaringen uitwisselen tussen de kaders van de arbeiders beweging, programma's die de werkende mensen helpen bij het herkennen van hun positie en van hun belangen in deze maat schappij, programma's die een actieve be moeienis met de eigen levensomstandigheden stimuleren. Daarmee is niet in tegenspraak een VARA die ons amuseert, ofschoon de TROS hier al haar hoofdtaak van maakt. De werkgroep ziet ook graag, dat de arbeidersbe weging hiervoor zelf inbreng pleegt. Tussen twee haakjes zien wij dit laatste niet zo zitten. De arbeidersbeweging heeft altijd meer aan trekkingskracht uitgeoefend op harde door douwers (zie Groeneveld) dan op humoristen (zie André van Duin die zegt op eigen houtje de gewone mens te willen amuseren). Maar hoe ook, naar de wijze van zien van de werkgroep moeten de VARA-programma's deel uitmaken van een bredere informatie- strategie. VARA-voorzitter Kloos, van wie wordt be weerd in werkgroepkringen dat hij nog nooit een arbeider van dichtbij heeft gezien, hoeft er geen nacht wakker van te liggen. In het rode boekje staat dat de Werkgroep Socialis tiese VARA een aflopende zaak is, dat haar strategie er op gericht is zichzelf overbodig te maken. Kloos persoonlijk vindt deze werk groep nu al overbodig, omdat hij op zijn VARA-programmering en plannen het fiat heeft van NW en PvdA. De enige echte a-socialist blijft derhalve Dorus, geestig en groot in zijn geslagenheid, de underdog zon der werkgroep om zich heen. Els Buitendijk: „Ik heb nog nooit iets hoeven te laten, omdat ik vrouw ben". Er zijn nog steeds kijkers, die bij de NCRV vragen naar het welzijn en de blijvende afwezigheid op het scherm van Els Buiten dijk, de omroepster die met onderbrekingen o.a. door haar huwelijk tussen 1960 en 1975 regelmatig programma's aankondigde. Zij heeft intussen twee kinderen, maar dat is niet de reden waarom zij met tv-werk is gestopt, want ondanks haar gezin is zij volop actief in de omroep. Dit laatste is bekend in Hilversum en ver daarbuiten, maar toch vroeg de redactie van de NCRV-gids haar hiernaar. Els doet tegen woordig hoorspelwerk en wie haar stem nog kennen uit haar tijd als omroepster zullen dit geluid regelmatig herkennen uit hoorspelen. Els zegt dat je omroepen voor de tv niet te lang moet doen. Zij vindt het een vak waar voor je talent moet hebben en over een aantal eigenschappen moet kunnen beschikken. Maar als zij 's avonds om twaalf uur thuis kwam, kon zij meer dan eens geen direct antwoord geven op de in haar woelende gewe tensvraag: Wat heb je nou eingelijk gedaan? Het werk boeide haar op zeker moment in houdelijk niet meer. Met zelfs het kleinste hoorspelrolletje heeft zij dat nooit. Daar moet je iets van maken en daar is zij intensief mee bezig. Dat bevredigt haar meer dan opzitten en zeggen dan wel zitten en opzeggen wat er nu weer komt Daarom zien we Els niet meer op het scherm. Met man, kinderen en hoor spelwerk maakt zij het verder uitstekend. Over de man-vrouw-verhouding wil zij nog wel even kwijt, dat zij binnen de beperking van huis en kinderen nooit iets heeft hoeven te laten, omdat zij vrouw was. Zij vindt dat je als man en vrouw alles samen doet. Onze correspondent in Bonn zond onder staand verhaal, waaruit we kunnen leren hoe we zouden reageren als we voor het feit zouden worden gesteld plotseling zonder tv te moeten leven: De Duitse televisie wilde precies weten wat er zou gebeuren wanneer er geen tv meer zou zijn. Dat resultaat was uiterst vleiend voor haar. Als proefkonijnen waren twee arbei dersgezinnen in West-Berlijn uitgekozen. Met inbegrip van hun kinderen verklaarden zij zich bereid, dat men gedurende vier weken de kijkkast uit hun kamers zou verwijderen. Mogelijk achtten zij zichzelf sterk genoeg om de beproeving te doorstaan, maar reeds na twee dagen gaven zij zonder enige schaamte toe, dat zij zich stierlijk verveelden. De „ontwenningskuur" bracht een van de moeders na twee weken zelfs onbedaarlijk aan het huilen. Met tranen in haar stem vroeg zij wanneer het apparaat eindelijk zou terug komen, want haar man maakte bijna dage lijks ruzie met haar, een soort „tijdverdrijf" dus, waarvoor hij zich vroeger voor de beeld buis niet de gelegenheid had gegund. In het andere gezin, waar het kennelijk iets vreedza mer toeging, waren de le4en ook eerlijk ge noeg om te bekennen, dat zij met de beste wil van de wereld niet wisten hoe zij over de berg van de vrije tijd moesten heenkomen. Het einde van het experiment kan men zich gemakkelijk voorstellen en zo werd de terug keer van de tv's dan ook met meer vreugde begroet dan de verloren zoon in de bijbel. Er viel echter nog een belangrijker les te trekken, want na enkele weken biechtten de families op, dat zij meer tijd voor de kijkkast door brachten dan ooit tevoren. Datgene, wat een ontwenningskuur had kunnen worden, werd een aanleiding tot een nog grotere verslaving. Na het experiment waren de media-deskundi gen er als de kippen bij met verklaringen. Zij ontdekten de „nieuwe mens", die door het tv-tijdperk was gecreëerd, maar die heel an ders was uitgevallen dan die welke men in onze vrijheidslievende eeuw had verwacht. In plaats van individuele creativiteit te ont plooien zijn miljoenen mensen op een en hetzelfde moment blindweg consumerenden geworden. De beeldbuis is weliswaar een huis genoot, maar een die moeilijkheden verdringt en conflicten neutraliseert in plaats van deze tot een noodzakelijke oplossing te brengen. Zo is hij ook een huisgenoot, die de zelfstandig heid van de bewoners aantast, omdat zij door de permanente afleiding niet meer in staat zijn de realiteit van hun eigen leven te beheer sen. Het Berlijnse experiment maakte vooral dui delijk. dat de mensen een revolutie hebben doorgemaakt, waaraan zij zichzelf niet bewust zijn. De meest deprimerende conclusie van de deskundigen was wel de verzuchting, dat waarschuwingen voor „de gevaarlijke macht van het medium" geen enkele zin hebben. Telly Savalas moet als Kojak op kerstavond in ac tie komen. Paul Newman werd voor zijn rol van Luke Jackson in de film „Cool Hand Luke" wel voorge dragen voor een Oscar, maar kreeg hem niet. Een Oscar ging wel naar George Kennedy voor zijn rol van Dragline in deze film en dat wekte hier en daar verbazing. De rol van Luke Jackson past heel goed bij Newman, die de weerbarstige Jan van Hillo in gesprek met de heer Wiechers en burgemeester Schols van Den Haag voor „De tijd stond even stil". rebel speelt Hij belandt in een strafkamp om daar twee jaar uit te dienen in de vorm van dwangarbeid. De weerbarstige Jackson verzet zich tegen de strenge discipline en raakt hier door in conflict met de aan voerder van de gevangenen, Dragline. Hoewel Jackson li chamelijk de mindere is, ont wikkelt hij zich toch tot de held van het kamp. Hij schendt de regels van het kamp zonder enige reden dan om het schen den zelf. Hij is niet klein te krijgen tot het moment waarop hij wordt neergeschoten en op zijn sarcastische wijze de woor den van een bewaker kan cite ren. Ned. II, 20.25 uur. Kurhaus Zoals eerder uitvoerig gemeld is het NCRV-programma „De tijd stond even stil" geheel gewijd aan het Scheveningse Kurhaus. In deze uitzending heeft Jan van Hillo een lang gesprek met mr. Anthony Adema Zijlstra, de thans 70-jarige oud-directeur van het Kurhaus, die thans in Frankrijk woont en aan het be gin van het gesprek opmerkte: „Het heeft mij wel enige zelf overwinning gekost om hier te komen". De heer Zijlstra heeft de glorie jaren van Schevenin- gen meegemaakt en vertelt daar boeiend over. In dit programma worden onder meer flitsen ge toond van beroemde voorstellin gen en wordt met prominente figuren gesproken. Aan het slot geven Scheveningers hun me ning over de toekomst van hui\ woonplaats. Ned. I, 20.15 uur. Kojak HOU HET SCHERM IN HET OOG Ned. I, 21.50 uur. In Londen Aflevering 18 van de komische, serie „In Londen staat een huis" is getiteld „Wie past op de ba by?" De kijker krijgt te maken met een meningsverschil tussen Sid en zijn echtgenote, wanneer buurvrouw Betty even binnen komt om een kleine gunst te NEDERLAND I Teleac 18.15 Nederlands voor buitenland se werknemers 18.45 Staatsloterij NOS 18.55 Journaal NCRV 19.05 NCRV Springtrofee 1975- 1976 20.15 Oe tijd stond even stil (Kur haus) NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Kojak 22.40 Tot besluit 22.45 Symbiose NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 The lone ranger (11) 19.30 In Londen staat een huis (18) TROS 20.25 Paul Newman-serie: Rebel in ketenen 22.30 Aktua TV op in, maar zijn vrouw -.- aan het spreekwoord van die TOl V3D 06 rebelse LUKe goede buur en zijn verre vriend Jackson in de film „Cool Hand Luke". Ned. U. 19.30 uur. uke De Kojak-aflevering heeft van avond de ondertitel „Gewapend en gevaarlijk". Op kerstavond is de afdeling van Kojak op zoek naar twee gewapende mannen. De een heeft het voorzien op zijn hem ontrouw geworden George Kennedy won een vrouw, de ander is van plan het Oscar VOOT Zijn TOl van wapen te gebruiken om een no- Dragline in de speelfilm gal kostbaar kerstcadeau voor q00| Hancj Lu|<e zijn verwende vriendin te ver sieren. NDR 18.00 Wort-Wörtlich 18.30 Journaal 18.45 Klaas Vaak 18.55 Nordschau-Magazlne 19.59 Programma-overzicht WDR 18.00 Nieuws uil Noordrljnli Westfalen 18.05 Intermezzo 18.45 Het detectiveverhaal: bastiano 19.45 Grap om kwart voor acht 20.00 Journaal 20.15 Gastster: Peter Frankerd 21.00 Rest des Lebens 23.00 Journaal DUITSLAND II 18.20 Popeye 18.35 De Enterprise 19.00 Journaal 19.30 Urn zwei Erfahrungen cher 21.00 Journaal 21.15 Gezichtspunt 22.00 Aspecten 22.45 Journaal Van 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Wickie. de Viking 18.30 Open School 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 Sweet Betsy from Pike 20.55 Kijk mensen 21.45 John McNally's Ireland 22.10 Nachttrein 23.15 Journaal NEDERLAND I 10.45 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie HILVERSUM I i woord 'artij vai de Arbeid. EO: 18.30 Nws. 18.41 EÖ-me dedelingen. 18.45 (S) Lektuur op tafel, informatie over boeken en periodieken. 19.00 (S) Ronduit, muzikaal en informa tief programma voor jongeren. 19.40 (S) Oe Bijbel open. 20 00 (S) Orgelbespe ling. 20.25 (S) EO-metterdaad 20.30 (S) Ga er eens voorzitten, een gezellig muziekprogramma 2145 (S) Avond- oVerdenking. NOS: 22.00 Voor blinden en slecht zienden. 22.15 (S) Openbaar kunstbezit. 22.25 Bond zonder naam. NOS: 22.30 Nws. NCRV: 22.40'(S) Hier en nu. VERONICA 22.55 (S) Veronica op 1. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 Nws. 8.11 (S) Hier en nu 18.40 (S) Blaasmuziek. 19.10 (S) Bij tijd. 19.25 Een. twee. uit de maat. IS (S) Met uw instemming. 20.00 N 'or' 20.05 (S) Radio-Filharmonisch ortt een I 21.10 (S) Liederen van Moussorgi bezo 21.35 (S) Literama. 22.19 Poer» 22.44 (S) Over de dood gesprok HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. WO (SI NOS-Maal AVRO 19.02 Left toil again. 20.02 Radiojournaal. 20$ (SJ Superclean Dreammachine. 2Kft$| De negen-uur-iazz-show. 22.02 n journaal. 22.05 (S) Vanavond laat 1 jfchi 'Jeze .ui'; HILVERSUM I AVRO 7.00 Nws. 7.02 Dag met een gaatje (7.30 Nws. 7.41—7.55 Radiojour naal). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 Programmaover zicht. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Geva rieerd muziekprogramma 10.00 Radio- lawaaipapegaai, kinderprogramma. 10.10 (A-M) Arbeidsvitaminen, populair verzoekplatenprogramma. (10.30 Nws. 10.33-10.35 Radiojournaal. 11.30 (S) Rondom twaalf: allerlei voor iedereen; met om 11.55 Beursberichten. 12.26 magazine 13.25 'n Middagje AVRO muziek, informatie e* Nws. 15.33 Radioj HEIDSVOORLICHTINC- wikkelingshulp aan de Nederlandse An tillen. AVRO: 17.30 Nws 17.32 Radio journaal 17.50 (S) Y'AII come, een Country- en Westernprogramma programma ook voor U! OVERHEI VOORLICHTING: 12.59 Uitzending v< de landbouw. KRO: 13.00 Nws 13, Echo magazine 13.40 Een mens als gesprek. 14.00 Schoolradio. 15.00 In wachtkamer 16.00 Nws. 16.03 Ffljun Disch ontvangt op zijn spreekuur. 1" (S) De hutsgeklutste kinderspelen 1 17.55 Mededelingen. c V 17 1IT VARA: Van 7.02—8.00 Aktualiteite Dingen van de Dag. 7.02 (S) C meurders. een mieters programma. 9f (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draaitf verzoek van mensen uit de sportwerel 12.03 (S) Vara's zoekplaatje: zoekl plaat achter de zoekzin.. 14.03 (S) Se" beeld 16.03 (S) LP-top-40 en de Tl LP 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM II HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas tiek. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badi- nerie: klassieke muziek. 7.54 Overwe ging. 8.00 Nws 811 Echo. 8.30 Aubade: klassieke kamermuziek 9 10 Schoolra dio (9.35 Waterstanden) 10.00 De Letter M: Gevarieerd programma met om 11.00 Nws. 11.54 Scheepspraat:. Infor matie voor schipper. 11 59 Bericht vas- tenaktie. 12.00 Vijf tellen na nu, een TROS: 7.00 (S) Capriccio oude- m klassieke muziek. 9.00 Nws. 9.02 (Akfti klankbeeld. 9.30 (s) Het kind en i 10.00 (S) Opus tien tot twaalf: klas» muziek 12.00 (s) Intermezzo: met I 'be Concertgebouworkest 13.30 (S) meest verkochte Klassieke tien. 14 tee Nws. 14.:2 Aktua-special. 14.30 (S) Kej De stelling: „Nederland moet een vrijwilligersleger krijgen in plaats van een "leger met dienst plichtigen", leek er typisch één om een inderdaad „frontale" discussie te ontketenen. Gister avond trokken dienaangaande de heren J. van Eisen, generaal b.d. en militair specialist in de Tweede Kamer voor de KVP, en kolonel M. H. von Meyenfeldt, gouverneur van de Koninklijke Militaire Academie in Breda, het rapier. En zonder nou direct te willen beweren dat de harts tochten hoog oplaaiden, moet toch wel gezegd worden dat er vrij bewogen gedebatteerd werd. Niet alleen door toedoen van beide bovengenoemde he ren overigens, maar vooral ook doordat van de getuigen die zij hadden meegenomen. Opzienba rend was overigens wel de stern- verschuiving. Vóór het debat waren de cijfers 31 voor, 15 tegen en 4 geen mening, na afloop ervan luidden ze respec tievelijk 21, 26 en 3. Een bijna revolutionair te noemen ontwik keling. Maar ik wijs er met Her man Wigbold nadrukkelijk op: wetenschappelijke waarde heeft het onderzoek niet. Omdat de Berend Boudewijn- quiz vanwege de te lage kijkcij fers toch nog vrij onverwacht uit de roulatie was gelicht, zat de KRO zaterdagavond met een niet onaanzienlijk gat. Het werd opgevuld met een geregistreerde zaalopvoering van „Privé voor twee" van Noel Coward. Ik heb een onuitroeibaar zwak voor dit soort evenementen, voor door de televisie verslagen schouw burgvoorstellingen dus. Men jsci 7 h heeft althans de illusie van di reet bij de feestelijke zaak b«i(X)( trokken te zijn. Maar dan m« ve er natuurlijk geen technisch r storing optreden, zoals het gevi was. Dan is het toch weer ,,ec.' an televisie", dat wil zeggen: da fre ligt dé schone schijn toch wee p j aan gruzelementen. Wat he >en stuk zelf betreft, dat bood uite efJ raard genoeg onbekommef pj. amusement. Voor zo maar zaterdagavond. De ietwat wat ;re, kele moraal ervan, die suggf reert dat een duurzaam huwi lijk slechts kan bestaan bij gratie van voortdurende, zij hf "lf vrolijke, véchtpartijen, moe I men natuurlijk even doorprü I ken, maar dan was het ook bcS i- lachen geblazen. Want die Co ward was een erg malle mat Naar aanleiding van de affaire- Werkspoor had „Brandpunt een beroep gedaan op de H&' Sidney van den Bergh, gewet president-directeur van de lf- lever. Om iets meer te verteffl over de gewoonten bij het hogf re zakendoen. Ad Langebfl" had het daarbij over steekpg1 ningen als over „smeergeld een plastische term, die de ke." van de (kwalijke) zaak iets dicfr ter benadert. Enfin, Willibrora Nieuwenhuis voerde een vaag blijvend gesprekje met heer Van den Bergh, die p erg zei te geloven in internat* nale overeenkomsten om d soort praktijken de kop in drukken. Overigens constat#' de ik met vreugde dat „Brand punt" zich weer uitstekend o? de dingen van de dag had Herman Hofhüi*1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2