Voorjaars- en zomermode dweept
met vaderlandslievende kleuren
Folklore speelt rol in de mode
PAGINA t>
ijUii/Ou ^uUnaii
MAANDAG 1 MAAKT ly/tj
De pettycoat met toebehoren. Maar ze is als
kledingstuk bevorderd tot onderdeel van de
bovenkleding door uit de zijsplitten te spoelen.
Er zijn nog weinig exacte lijnen aan te geven tussen de dag-, bad-, strand- en homekleding.
Sandalen, flatjes, baseball of gymschoenen, espadrilles met lange touwveters en
voor de avond is de naaldhak weer in zwang. Het „sokje" is modieus...
Wie vaderlandslievend is kan
in bet komende seizoen bet
hart ophalen. De voorjaars/zo-
mermode dweept met bet
rood, wit en blauw van de
Nederlandse vlag, in combina
tie met zwart. Natuurlijk zijn
er tientallen combinaties te
maken. Aanvullende kleuren
als oranjeTurkish blue, vio
lette, geranium, citroen, linde
groen, turquoise maken er een
vrolijke boel van. Denk eens
aan zwart/wit met turquoise,
geel met violette. Gewaagd
maar leuk
Styliste Bea de Roo (25, ge
huwd en één kind) maakte
voor het Nederlands Instituut
voor de Damesmode dat elk
seizoen een silhouetprogram
ma uitgeeft, een aantal teke
ningen geïnspireerd op de in
ternationale waarnemingen in
de modetrends van NEVEC
oördinator Günther Frank.
(NEVEC: Ned. Economische
verg. voor de Confectie-indus-
trie). Bea en Günther weten
samen wat er in 1976 in de
Nederlandse confectierekken
komt te hangen.
Zwaartepunt ligt op de aan-
vulmode, volgens Frank.
Waarmee maak ik de spullen
die ik nog in de kast heb
hangen up-to-date? Het is hele
maal niet nodig een totaal
nieuwe garderobe aan te
schaffen omdat de kleuren 90"
zijn omgezwenkt.
Geen poedertinten dus meer
uit zomer 1975, geen donkere
kleuren uit winter 1975. Maar
bij het camel van toen, het
mistig rose, het ton sur ton in
de pastels maakt een shawl in
hebben 't over „het smalle sil
houet" de wijdte is eruit, maar
van een koker is geen sprake.
De A-lijn is verschoven naar
de T-lijn (draperieën en ruimte
van boven), niet zo wijd maar
niet te verwarren met nauw!
De prognose is 4 lengtes naast
elkaar: taillelengte, heuplengte
(T-shirtpulli), en de 115-120
lengte. Het wemelt in de nieu-
canvas. Open borduursels,
gaatjes, ajours geven hier iets
„luchtigs" aan. Verder stoffen
met marmerachtige effecten,-
vlekdessins, panama (twee
draden in een schacht). Hoe
wel de mode legére is, soepel
om het lichaam vallend, is het
afgelopen met de zijdeachti-
gen, batist is geliefd. Kenmer
ken 1976 bestaan uit opvallen-
hau-lekijnskleuren veel goed.
Of een bloes met zuurstokstre-
pen bij een teergekleurde rok.
De dessins zijn veelal strepe-
rig, zigzagrichtingen, intensie
ve lijnen op donkere en lichte
fonds met ornamenten en gro
te bloemen ertussen, maar ook
veel motiefjes met kleine krie
beltjes, figuurtjes, ruitjes. Op
ruimvallende rokken bloeien
complete bloementuinen, soms
met biesverwerking. De bies
gooit hoge ogen. Modemensen
we mode van lange zijsplitten.
Uit een ballonjurk met een
zijsplit floept bijvoorbeeld een
ouderwetse „pettycoat". Die is
onderdeel van de garderobe.
Geen lingerie meer. Soms gul
pen er uit splitten ook banen
plissé's in wapperende over
vloed. Maar het is uit met de
wuiverigheid van chiffon, wol-
kende romantiek. Men gokt
meer op structuurstoffen met
meer „body" als linnen, ka
toenachtige materialen, veel
de veel mouwloze vestjes, bo
lero'tjes met folkloristische in
slag, gilets (herenvesten met
knoopjes) over een plastron.
Vrijwel alles is reversloos,
maar kinder- en kostschool-
kraagjes, staanders en bobbets
mogen. De „boothals" is terug.
De jurk is een overgooier of
„overdress" geworden, want
we denken nog steeds in „la
gen" over elkaar.
Veel japonnen en jassen zijn
asymmetrisch gesneden of ge-
sloten, gaan met banden dicht
of zijn verrassend gevoerd.
Het door de modemagazijnen
meest ingekochte artikel? „De
tuniek met volumineuze opge
stikte zakken over blouse op
nauwe broek. Een soort jas-
schortidee", weet Günther
Frank. Daarnaast het lekkere
losse opahemd, de kazuifel, de
derwisch- of harembroek,'.
Wijde shorts zijn er weer en
de broekrok won veld. In de
jassensector veel toppers, ge
streepte blazers (tennislook),
7/8 jassen, ook te dragen op
de nauwe broek. De pantalon
met wijde pijpen kunt u (voor
lopig) wel aan de kant gooien.
Maar niet wegdoen; straks is
die misschien weer bestseller...
De schoenen zijn een hoofd
stuk apart. Veel sandalen zul
len door het straatbeeld wan
delen. In de schoen is veel
textiel verwerkt, bloemetjes
linnen, satijn. De leest is slan
ker, soepeler geworden. Het
flatje duikt op onder de petty-
coatmode, halfhoge stofschoe-
nen worden dichtgebonden,
door avondmode aarzelt de
naaldhak. En let ook eens op
kousen en sokjes. Want die
zijn wel een nieuwtje voor de
zomerdag...
#- De toppers, blazers, de tunieks en 7/8 mantels hebben als bijzonderheid a-symmetrische sluiting, bijna geen revers, zijsplitten, band en blinde sluiting, ruime mouwinzet. Ze zijn
ongevoerd. Pantalon en tuniek nieuwe kledingvariatie die door de Nederlandse detaillist goed is ontvangen. Soms heeft de tuniek een buidelzak of zakken die zichtbaar zijn doorgestikt.
Folkloristische thema's, die
een rol gaan spelen: twinsets
op kilt, Schotse shawls, pen
nyshoes, kniekousen, deken-
spelden, poncho, omslagdoe
ken met lange franjes, buidel
tasjes, halve grove laarzen,
knielappen (Mexico), slaven-
banden, halskettingen, koor
den met kwasten, oorringen,
fel gekleurde cosmetica (N.
Afrika), tot tulband gevlochten
shawltjes, doeken en shawls
om de heup en over de sarong
gebonden, naaldhakschoenen
(Indonesië).
U-19. Intussen zat Paulus in bed, nog stond een eikelmannetje op zijn de-
steeds verkouden, ondanks de vliert- ken en die riep: „Majesteit, het hele
hee met de hoestbessen die hij voor volk wacht op u. We zijn er allemaal
zichzelf had klaargemaakt. Maar wat op uitgestuurd om u te vinden en
erger was: hij zag verschijningen, te bepraten. Ik smeek u, majesteit,
vermoedelijk door de koorts. Er kom toch bij ons terug. We kunnen
het niet langer stellen zonder ko
ning". „Denk je dat het nog lang
duurt, Eucalypta?" vroeg Krakras op
dat moment. „Maak me niet in de
war", gromde Eucalypta, „je ziet
toch dat ik de druppeltjes uittel?"
Agenda-
Bioscopen
Maandag 1 maart
Koninklijke Schouwburg 20 15 Geen
Haar op 't hoofd (Haagse Comedie)
Congresgebouw 20.30 Nederlands
Kamerorkest o.l.v. Szymon Goldberg.
Dinsdag 2 maart
Koninklijke Schouwburg 20 15 Laat
ste voorstelling van De arrestatie
(Haagse Comedie) (J)
HOT 20.30 Studio-avond Nederlands
Dans Theater (J)
Theater Aan de Haven 20.30 Aga-
memnoon (De Appel)
Woensdag 3 maart
Koninklijke Schouwburg 2015 Nie
mandsland (Haagse Comedie) (J)
HOT 20.30 Joseph, Joseph (voorpre
mière Haagse Comedie) (J)
Theater Aan de Haven 15.30 en 20.30
Agamemnoon (De Appel) (J)
Dillgentia 12.45 Lunchprogramma
APOLLO 1 (tel. 460340): Capone
(18) 2.30, 7.00. 9.15. APOLLO 2
(tel. 460340): Jaws (14) 2.00. 7.30,
10.00. Ver. voor vrije filmkeuze:
Deep throat. Dag. 12.00. ASTA (tel.
463500): Sherlock Holmes' slimme
re broer (a l.) 2.30, 7.00, 9.30. BIJ
OU (tel. 461177): Lat béte (18) 2.00,
7.30, 9.45. CALYPSO (tel. 463502):
Sneeuwwitje en de zeven dwergen
(a.l.) 1.30. 3.30. Nobody is back
(18) 7.15. 9.30. CAMERA (tel.
467200): Love and death (14) 2.15,
7.15, 9.30. CINEAC (tel. 630637):
Veel liefs uit Moskou (14) 7.00,
9.30. Kuifje en de blauwe sinaasap
pel (a.l.) 11.30. 1.30. 3.30. CORSO
(tel. 467200): Hang 'em high (18)
2.00, 8.15. DU MIDI (tel. 855770):
Cabaret (18) 8.15. Eiland aan het
einde van de wereld (a.l.) wo. 2.00.
EUROCINEMA (tel. 667066): La
wrence van Arabië (a.l.) 1.30, 7.45.
Wo. 3.45, 7,45. Pietje Bell (a.l.) wo.
1.30. FLORA (tel. 465224): Harde
jongens, zachte poesjes (18) 2.00,
7.00, 915. KRITERION (tel.
460330): Belle de jour (18) 7.00,
9.30. KIJKHUIS (tel. 651880): Bof
Dag. beh ma. 20.30 METROPOLE
(tel. 392244): Little big man (14)
2.00, 8.00.ODEON 1. (tel. 462400):
Pallieter de baldadige losbol (a.l.)
2.00. 6.45, 9.15. ODEON 2 (tel.
462400): ten leven lang (14) 2.00,
6.45, 9.30. OLYMPIA (tel. 330814):
Thunderball (14) 2.00, 8.00. PAS
SAGE (tel. 460977): Dog day after
noon (14) 2.30, 7.00, 9.30. REX (tel.
636747): Killer force (18) 11.30,
1.30. 3.30. 5.30, 7.30, 9.30. ROYAL
70: (tel. 462677): The battle for the
bridge (14). 2.15, 8.00, wo. 2.15.
ROYAL OP ZOLDER (tel. 462677):
In de klauwen van de draak
(18)2.15, 8.00. STUDIO DE LUXE
(tel. 461859): 't Gaat pas goed als
'n Tiroler het doet (18) 2.15, 7.15.
9.30. STUDIO 2000 (tel. 542288):
The paperchase (14) 7.00, 9.30.
(beh. di.) Aladin en de wonderlamp
(a l.) ma. en di. 2.00. DE UITKIJK
(tel. 542288): L'invitation (18) 2.00,
7.00, 9.30.
DELFT.
CITY (tel. 123251): Permission to
kill (18) 2.30. 7 00. 9.15. CITY SE- bidden
LECT (tel. 123251): Love and death
(14) 2.30, 8.15, wo. 8.15. Pirn Pan-
doer in 't nauw fa.l.l wo. 2.15.
DELFIA (tel. 123855): De bedrieger
bedrogen (a.l.) 2.30, 7.00, 9.15,
23.30. DOELEN KINO (tel. 126730):
Duel op de weg (18) 7.Ó0, 9.00.
FLORA (tel. 120814): Ik doe het
elke dag (18) 7.00, 9.15. STUDIO
D (tel.' 123280): Vandaag of mor
gen (14) 7.00, 9.15. FILMHUIS (tel.
140226): Landschap na de slag.
Dag. 8.00.
Leiden
LUXOR: (tel. 12.12.39) They called
him Amen (14). 14.30, 19, 21.15 zo
14.30, 16.45. 19. 21.15. LIDO: (tel.
12 41.30): Veel liefs uit Moskou (14).
14.30, 19. 21.15, zo 14.30, 16.15. 19,
2115 STUDIO (tel. 13.32.10), Scènes
uit een huwelijk (18) 20. De verknipte
melkboer (a.l.) 14.30. TRIANON: (Tel.
12 38.75) Reis naar de duivel (18)
14 30, 19, 21.15 zo 14.30, 16.30, 19.
21.15. CAMERA: (tel. 12.49,19). Re
becca (18) 19 21.30 Asterix en de
helden (a.l.) za ma di wo 14.30 zo
14 16.45 La nuit Amerlcaine vr. za.
24! REX (tel. 12 54.14) Je kunt mij er
midden in de nacht voor wakker ma
ken (18) 19. 21.15 Pinocchio wo.. za.
,14.30, De sexzoekers (18) vr. za.
23.30.