Serie Jan Blaaser
„Zaal Concordia"
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT.
MAANDAG 1 MAART 1976
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Nederlands voor buiten
landse werknemers
NOS
18.45 Informatie voor Surlnamers
en Surinaamse Nederlan
ders
18.55 Journaal
KRO
19.05 De Fllntstones
19.30 Mijl op zeven
20.20 'n Rondje Theater - spelpro-
gramma
21.15 Uit de agenda van een bis
schop
NOS
21.35 Journaal
KRO
21.50 Een stuk van je leven pro
gramma over mensen
22.15 In de keuken van Berend
met Sylvia de Leur
22.45 Symbiose
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter
18.55 Journaal
TROS
19.05 The Lone Ranger - serie
19.30 In Londen staat een huls -
serie
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Pepper - politieserie
21.15 Zaal Concordia - amuse
ment
22.15 Aktua TV
NOS
22.55 Journaal
DUITSLAND I
NDR
18.00 Sportjournaal
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Nordschau-magazlne
19.26 een doodgewone geschie
denis
WDR
18.00 Nieuws uit Noordrljnland-
Westfalen
18.05 Intermezzo
20.00 Journaal
20.15 Der Flleger - klucht
21.45 Als dat geen vooruitgang
Is - collage
22.45 Journaal
22.50 Un Dollaro per 7 Vlgllacchi
-film
00.20 Journaal
DUITSLAND II
17.40 De Draaischijf
18.20 Chicago Teddybeer Co -
serie
21.00 Journaal
21.15 Every Home Should Have
One - speelfilm
22.45 Eln Narr packt aus - kritisch
carnaval
23.30 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 T-Ta-Tovenaar
18.05 Klein, klein, kleutertje
18.20 Hond op de vlucht - serie
18.45 Open School
19.15 Sporttrlbune
19.39 Journaal
20.15 Het rad van fortuin spel
21.00 Edward VII - serie
21.50 Journaal
22.10 De andere film: Zwitserland
HILVERSUM I
EO: Wij hebben een woord voor de
wereld. P.P.: 11.19 Uitz. PVDA. EO"
18.30 Nws. 18.41 EO-meded. en gr.
muz. 18.45 Lektuur op tafel. 19.00 Ron
duit. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S)
Orgelbespeling. 20.25 (S) EO-Metter-
daad. 20.30 (S) Ga er eens voor zitten.
21.45 Avondoverdenking. NOS: 22.00
Voor blinden en slechtzienden. 22.15
(S) Openbaar Kunstbezit. 22.25 BOND
ZONDER NAAM. NOS: 22.30 Nws.
NCRV: 22.40 (S) Hier en Nu. VERONI
CA: 22.25 (S) 3600 Seconden. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
Een, twee. uit de maat. 1945 Met uw
instemming. 20.00 Nws. 20.05 (S) Sla
visch conc. 21.35 Literama-live. 22.40
Een fragment uit De Dubbelganger van
Dostojewski. NOS: 23 00 Met het oog
op morgen, hierin: 23.05 Akt. overz.
radio-tv. 23.20 Den Haag vandaag.
23.55-24.00 Nws.
ilU'H.-LHIIIIIIffl
NOS: 18.03 (S) Dr Vakaturebank. 18.10
(S) NOS-Maal. AVRO: 19,02 (S) Let's
twist again. 20 02 Radiojourn. 20.05 (S)
Superclean Dleammachinj I 21.02 (S)
De Negen-Uun-Jazz-Show. 22.02 Radio
journ. 22.05 (S) Vanavond baat. 23 03
(S) Candlelightshow. (0.02-0.05 Radio
journ.) 1.02-7.00 (S) Continu de nacht
door. (1.02 Karin de Vries 3.02 Ad
Visser. 5.02-7.00 Jan Steenman).
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Dag met een
gaatje. (7.30 Nws. 7.41-7.55 Radiojour
naal). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de
huisvrouw. 8.45 Progr.-overzicht. 8.50
Morgenwijding. 9.00 Gevar. klassieke
muziek. 10.00 (S) Radio Lawaaipape-
gaai: kinderprogr. 10.10 Arbeidsvitami
nen: populair verzoekplaten progr.
(10.30 Nws. 10.33-10.35 Radiojournaal).
11.30 (S) Rondom twaalf, met om 11.55
Beursberichten. 12.26 Mededelingen.
12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 13.00
Knipperlicht: verkeersmagazine. 13.25
'n Middagje AVRO: muziek, informatie
en service, met om 15.30 Nws. Over
heidsvoorlichting: 17.20 De broze Antil
liaanse Eenheid. AVRO: 17.30 Nws.
17.32 Radiojournaal. 17.50 Tout a toi.
HILVERSUM II
Nws. 16.03 Fons Disch ontvangt op zijn
Spreekuur. 17.00 (S) De hutsgeklutste
kinderspelen. 17.20 (S) Country time.
17.45 Verkenning: nieuws, feiten en
achtergronden op sociaal-maatschappe
lijk terrein. 17.55 Mededelingen.
VARA: Van 7.02-18.00 Aktualiteiten via
Dingen van de dag. 7.02 (S) Gesode-
meurders: een mieters progr. 9.03 (S)
Pep-op-drle. 11.03 (S) Drie draait op
Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade: I
muziek. 9.10 Schoolradio. 9 30 Informa
tie over schoolradio. 9.35 Waterstanden.
,9.40 Schoolradio. 10.00 De Letter M,
een progr. op de middenberm van het
Ned. gebeuren. (11.00 Nws. 11.30 Ouder
worden we allemaal). 11.55 Scheep
spraat. 12.00 Vijf tellen na nu, een
progr. ook voor UI Overheidsvoorlich
ting: 12.49 Uitz. voor de landbouw.
emuhseh®
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio:
klassieke muziek. 9.00 Nws. 9.02 Aktua-
Klankbeeld. 9.30 (S) Het kind en wij.
10.00 (S) Opus tien lot twaalf: klassieke
muziek. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S)
De meest verkochte Klassieke Tien.
13.30 (S) Korén en Korpsen: Omroep
Kamerkoor. 14.00 Nws. 14.02 Aktua-spe-
cial. 14.30 (S) Om de kunst: kuituur en
kunstuitingen. 15.00-17.00 (S) Belcanto-
rium: Eros uit de andere wereld van
Gotovac door koor en orkest.
Waarschijnlijk heeft het afgelo
pen weekeinde de ene helft van
het Nederlandse volk zich onle
dig gehouden met het vieren
van carnaval en de andere met
het kijken naar de schaatsrepor-
tages uit Heerenveen. Ik behoor
de (dus) tot de laatste categorie
en was deelachtig in de glijden
de Hollandse glorie. Wat 'mij
overigens bij de verslagen het
meest bij opviel was de verbluf
fende computer-snelheid, waar
mee tijden en klassementen op
het scherm werden doorgege
ven. Daar was werkelijk geen
persoonlijk rekenen tegen opge
wassen. Honeywell Bull nam
ons al het werk uit handen. En
ik onderging het bijna als een
troost, dat de „ondertitelende"
tijdmetingen soms haperden in
geval van bij voorbeeld een te
veel aan valse starts. Het moet
ook een tikje mensenwerk zijn
om te kunnen blijven boeien. De
hemel zij dank hadden wij daar
voor ook de vallende Pasman en
de geheel verkeerd uit de start
blokken komende ,Vriends.
Maar goed. Wij wonnen en wij
werden uitermate deskundig
voorgelicht door Ard Schenk,
die zelf meermalen met dat
zaakje had geschaatst.
In bijna lachwekkend gebrek
aan coördinatie viel zaterdag
avond vast te leggen (lees een
bijna) toen AVRO en KRO vrij
wel gelijktijdig een (oude)
hoofdfilm projecteerden. Zulks
natuurlijk afgezien van het feit
dat het allemaal getuigt van ook
een fnuikend gebrek aan eigen
initiatief.
Ik heb gekeken naar „Orfeu
Negro". Een meesterlijke rol
prent, daar niet van. Maar men
moest natuurlijk wel over een
kleurentoestel beschikken om
dat echt en volledig te kunnen
ondergaan.
„Brandpunt" is niet meer zo
brandpunterig, dat wil dus zeg
gen niet meer zo actueel sinds
die rubriek op de vaste KRO-za-
terdagavond is geprogram
meerd. Het nieuws valt ook zel
den in het-weekeinde. De ach
tergrond-informatie betrof deze
keer onder meer de aanschaf
van een koophuis en het werk
loosheidsprobleem en aanver
wante zaken.
Willebrord Nieuwenhuis felici
teerde aan het slot van de uit
zending „alle Nederlanders die
morgen (gisteren dus" eindelijk
weer eens jarig zijn.
Aan het schrikkeljaar werden
wij zondagavond ook herinnerd
in de rubriek „Oten hoe zit
het nou met Sien". Zij bestond
uit een eenactertje waarin de
veronderstelde rollen drastisch
werden omgekeerd: vrouwen
deden zoals mannen veronder
steld worden te doen en mannen
reageerden uiteraard van de
weeromstuit als vrouwen. Het
was dus een komisch spelletje.
Men kon inderdaad soms een
glimlach niet onderdrukken.
Wat mij betreft overigens met
inachtname van het feit dat het
natuurlijk wel ging om een dub-
bel-karikaturale toestanden, dat
wil zeggen om vrouwen die te
keer gingen als runderen van
mannen, en om mannen die zich
gedroegen als schapen van
vrouwen. Het wil mij echter
voorkomen dat het mogelijk
blijft dat personen van beiderlei
kunne zich gewoon als mensen
gedragen.
Als alle Otten en Sienen dat
maar in het achterhoofd hebben
gehad, was er uiteraard geen
vuiltje aan de lucht
„Pleisterkade no 17" ontleende
zijn belang deze keer aan een
fraai en amusant staaltje sa
menspel van Jan Blaaser en
Kees Brusse. Zij hadden er zelf
kennelijk ook plezier in. En dat
mocht onze pret geenszins druk
ken integendeel.
VERBROKEN CONTACT TUSSEN OMROEP EN PUBLIEK
In geen jaren hebben we zulk een machteloos
en moedeloos boek over radio- en tv-zaken
gelezen als „Marges in de media", dat on
langs verscheen bij Het Wereldvenster te
Baarn met als ondertitel: Het verbroken con
tact tussen omroep en publiek. Voor de tekst
tekenen collectief Jo Bardoel, Jan Bierhoff,
Ben Manschot en Peter Vasterman en hieruit
moeten waarschijnlijk de tegenstrijdigheden
verklaard worden, die her en der opduiken.
Heet het in de inleiding van dit boek, dat het
de schrijvers begonnen is om een omroep-
praktijk die het publiek niet alleen een tijde
lijke vlucht uit de dagelijkse sleur wil geven;
maar integendeel handvatten wil bieden aan
mensen om greep te krijgen op hun eigen
situatie, aan het slot van het boek blijkt de
veel engere doelstelling: Om dit doel te berei
ken zal een blijvende en relevante doorbraak
van buitenaf moeten komen. Radicaal door
bijv. de oprichting van een nieuwe linkse
omroep. De komende jaren zullen moeten
uitwijzen of een meer systematische en open
lijk progressieve programmapraktijk nog mo
gelijk is binnen de huidige omroepen. Tal van
recente ontwikkelingen wijzen er op dat de
Gooise kringen die stap niet op eigen kracht
kunnen zetten.
De VARA had er nog veel aan kunnen doen,
maar de veranderde strategie van de vakbe
weging tijdens het bewind-den Uyl, waarbij
acties in bedrijven werden ingedamd, heeft
deze omroep parten gespeeld. De programma
makers hadden zich hiertegen kunnen wape
nen, maar hebben dit nagelaten. En de meeste
andere omroepen hebben het contact met hun
achterban verloren doordat zij dezelfde weg
zijn opgegaan als de kapitalistische gestructu
reerde media. Programma-kers werken vanuit
een eigen denk- en leefwereld en daardoor
hebben zij een zeer vaag en individualistisch
beeld van het publiek dat rij bereiken. Dat
volgens dit boek in deze beide laatste opzich
ten AVRO en TROS de kroon spannen laat
zich begrijpen, maar waarom juist deze beide
omroepen de meeste leden trekken onder de
mensen, die door deze omroepen het minst
begrepen heten te worden, laten zij buiten
beschouwing. Dit duidt minstens op onder
schatting en minachting van de bewuste en
vrijwillige kijk-keuze van deze mensen.
Dit achterwege laten van noodzakelijk onder
zoek, nodig om tot juiste uitspraken te komen
en niet zoals in dit boek ongefundeerde maakt
dit boek tot een machteloos en ook moedeloos
boek. Het gaat uit van vooraf verondersteld
eigen gelijk. En terwijl programmamakers te
horen krijgen, dat zij niet de taal van het volk
spreken en dat ook niet kunnen omdat ze te
zeer in het vakje van het eigen beroep inge
kapseld zijn, stellen de vier auteurs 26 regels
op waaraan programma's moeten voldoen
willen zij trefzeker aankomen bij het grote
publiek. In de terminologie van de schrijvers
van dit boek is het derhalve raadzaam om
prioriteiten te leggen binnen je doelstellingen
complex, te letten in proportie op de eigenhe
den van het medium en rekening te houden
met de terugval van eigen motivatie.
Met dit jargon vrezen we het ergste voor een
spoedig herstel van het verbroken contact
tussen omroep en publiek, een contact waar
van de vier auteurs het bestaan ontkennen
ondanks elke avond miljoenen oplichtende
schermen.
HET LOT HIELP
AAD V.D. HEUVEL
EN VAN SPEIJK
Soms helpt het lot de programma
maker een handje. Dit is nu overko
men aan Aad v.d. Heuvel, die on
danks een team van medewerkers
zozeer achter de van Speijk-show
staat, dat hij zelf af en toe het
gevoel heeft met hem de lucht in
te gaan. Als hij dat gevoel weer
heeft, sluit hij zich af van de buiten
wereld, krijg je aan de telefoon een
dame die zegt dat hij niet "ver weg
maar nochtans onbereikbaar is".
We laten hem dan liever ongemoeid in het
besef, dat er weer een show in wording is,
die nog beter moet zijn dan de vorige en als
ons iets vreemd is dan wel de behoefte om
ons te plaatsen tussen kijker en programma
maker.
We spraken Aad voor het laatst bij de start
van zijn van Speijk-show in het begin van dit
seizoen. Hij zat toen met het probleem, dat
dit avondvullende programma werd door
kruist door de ontkoppeling van het journaal,
het uitzenden van een compleet journaal op
het andere net om half tien. We zijn daar nu
weer zo'n beetje aan gewend, maar Aad zat
toen met zijn van Speijk-Show uitgerekend op
"het andere net". Dit betekende dat zijn show
in het zenith werd doorbroken door een zeer
ongelijksoortig programma, het kille journaal.
Aad heeft daarvoor naar een oplossing ge
zocht, een overbrugging om de sfeer van zijn
show te handhaven, sterker, om het journaal
dienstbaar te maken aan zijn show. Hij be
dacht hiervoor satirische STER-spots op tekst
van Simon Carmiggelt, omdat het journaal
begon en eindigde met reclame. We hebben
een paar pogingen om de journaal-kloof te
overbruggen op het scherm kunnen waarne
men, maar om nou te zeggen dat de resultaten
evenredig waren aan de vindingrijkhëid, nee,
dat gaat te ver.
Intussen bleef Aad knap zitten met dat Jour
naal-blok aan zijn been. Toen greep het lot
in. Bij de uitzending van de van Speijk-show
KRO-TV LIET LADY
VERDWIJNEN
Van de coördinatiecommissie voor radio en
tv verneem je eigenlijk alleen wat als het
fout loopt en volgens zeer kritische kijkers
loopt het om de andere avond fout, omdat
men altijd wel twee gelijksoortige program
ma's onderkent in verschillende uitzendin
gen, dan wel uitzendingen ziet die een gelijk
soortig publiek aanspreken (ballet en voetbal
van een balletdansende Cruijff) of overlap
pingen waarneemt.
Maar loopt er iets goed door het ingrijpen van
de coördinatiecommissie, dan hoor je er niet
van. Met die gewoonte willen wij hier voor
een keer breken, omdat genoemde commissie
dezer dagen frappant raak greep in de pro
grammeringen van AVRO en KRO en dat wel
zodanig dat het publiek er niet alleen niets
van merkt maar er bovendien beter van
wordt.
Voor 27 maart zette de KRO-tv een film van
Hitchcock op het programma, nl. „Lady vanis
hes", terwijl de AVRO eveneens voor die
avond naar een film van Hitchcock lonkte en
wel „Topaz". Twee maal Hitchcock op één
avond zou teveel van het goede worden. Op
verzoek van de coördinatiecommissie ging de
KRO een stap opzij en liet de lady verdwij
nen.
De keus van de KRO viel toen op de film
„The miljonairs" met Peter Sellers en Sophia
Loren. Een film van Anthony Asquith. En dat
is nu eenmaal geen Hitchcock.
uitgebracht. Bij die gelegenheid zullen de vijf
artiesten, die zo'n fantastisch succes hebben
met hun Monty Python-tv-show dat zij ook
deze film hebben gemaakt, naar ons land
komen. Met aan zekerheid grenzende waar
schijnlijkheid zullen zij in de van Speijk-show
verschijnen.
En wat doet nu de afdeling gevarieërde pro
gramma's van de KRO-tv 's avonds tussen
tien en elf als Aad opnieuw onbereikbaar zal
zijn en het journaal zal zijn afgelopen? Geen
nood. Zij hebben nog een bandje liggen met
de show, die Charles Trenet vorig jaar gaf
in het Parij se Olympia. Het heeft geen enkele
zin om die nog langer te bewaren. Die gaat
er dus ook op 12 maart uit. Laat in de avond*
dat wel.
Aad v.d. Heuvel: eindelijk balans in de van Speijk-show.
op 13 februari jl. moest de KRO vroeger de
ether uit om plaats te maken voor de tv-beel-
den van de Olympische Winterspelen in Inns
bruck. Aad moest toen met zijn show al om
zeven uur beginnen en werd om half tien
geacht de hielen te lichten. Aad deed zulks
en bepaald niet met tegenzin, omdat hij er
dankzij die buitengewone zendregeling in
slaagde zijn show in één lange spanningsboog
zich te laten voltrekken. Hij wil voortaan
vasthouden aan die zendtijd tussen zeven en
half tien en van de afdeling gevariëerde pro
gramma's kreeg hij daarvoor medewerking.
Die laten zich op 12 maart a.s. niet horen
tussen zeven en acht en zien om tien uur wel
weer verder met hun opgeschoven zendtijd.
Een woordvoerdster namens de nog steeds
onbereikbare Aad: "Met zoveel onderdelen als
in de van Speijk-show is het moeilijk om een
zekere balans in het geheel te krijgen. Dit
lukte in de tijd van de onderbreking door het
journaal niet, maar als we kunnen blijven
werken tussen zeven en half tien, dan kan
dit onze show alleen maar ten goede komen.
Het is overigens wel zo, dat omdat we precies
om half tien klaar moeten zijn de van Speijk-
show voortaan een kwartier korter wordt.
Maar dat levert in geen enkel opzicht een
probleem op. We halen overal een paar minu
ten af'.
Overigens heeft de van Speijk-show voor de
uitzending op 12 maart een schitterend onder
werp in petto. Op 13 maart wordt in Neder
landse première de film "jDe heilige Graal"
Van Jan Blaaser zendt de
TROS maandelijks uit een afle
vering „Zaal Concordia"; van
avond daarvan de eerste.
Steeds terugkerende figuren in
„Concordia" zijn Maya Bouma
als beheerster, Corrie van Gorp
als haar dochter, tevens garde
robe-juffrouw en Herbert Joe les
als ober. Tijdens de eerste
avond in Zaal Concordia is de
Anti Alcoholisten Vereniging
in vergadering bijeen en heeft
de personeelsvereniging van
Koekfabriek de Krakeling een
gezellige avond belegd. Een ju
bilaris bij de Krakeling wordt
gehuldigd en diverse artiesten
treden op.
Ned. II, 21.15 uur.
Mijl op zeven
De Mikrostudiobus maakt een
rit door een gebied, dat niet tot
de toeristische trekpleisters kan
worden gerekend: een industrie
gebied, de Baronie van Breda.
In „Mijl op Zeven" een reisin
druk van dit gebied, met aardi
ge mensen en dingen om te
ontdekken.
Ned. 1,19.30 uur.
Dirk Waarts, eindcontroleur en aandeelhouder van een
schoenfabriek, vertelt over de huidige situatie van de eens
bedreigde fabriek.
Bij Berend
Vanavond is de actrice Sylvia
de Leur te gast „In de keuken
van Berend", een programma
van Peter Flik, Berend Boude-
wijn en Gied Jaspars.
Ned. I, 22.15 uur.
Pepper
De politieserie Pepper heeft de
ondertitel „Bill Crowley in
moeilijkheden". Deze politieman
Crowley is geschorst, nadat hij
ervan is beschuldigd een on
schuldige jongen van vijftien te
hebben gedood tijdens een over
val. Pepper schiet te hulp.
Ned. II, 20.25 uur. |n „Zaal Concordia" treden ook artiesten op, zoals deze groep „Los Allegres".
Rondje theater
Waarts
„Een stuk van je leven" brengt
inbeeld Dirk Waarts, eindcon
troleur en aandeelhouder van
een schoenfabriek in Drunen.
De fabriek werd vier jaar gele
den gelikwideerd. Waarts en
tweehonderd (van de veertien
honderd) collega's brachten
200.000,- bijeen. De vorige ei
genaar en de overheid deden
daar nog eens resp. 500.000,-
en 400.000,- bij en de zaak
ging weer draaien. Waarts ver
telt over de nieuwe situatie.
Ned. I, 21.50 uur.
Het KRO-programma „Rondje
theater" biedt opnieuw spel,
waarin het theater en de men
sen die erin werken, in het mid
delpunt staan. In deze aflever
ing onder meer een fragment uit
Alan Ayckboums blijspeltrilo
gie „Zo zijn onze manieren",die
toneelgroep Theater dit seizoen
uitbrengt. Voorts een fragment
uit „Ramses en Liesbeth/Shaffy
en List" en Josefine van Gaste
ren met haar solo „Juffrouw
Margreet, een tragikomische
monoloog voor een onstuimige
vrouw". De gasten in dit pro
gramma zijn Georgette Hagen
doorn, Guus Hermus en Ko van
Dijk. De cabaretgroep Don
Quishocking, die na drie jaar
een nieuw prögramma in voor
bereiding heeft, brengt hieruit
het slotlied „Dankzij het caba
ret".
Ned. I, 20.20 uur
In deel 1 van „Zaal Concordia" speelt Corrie van Gorp de dochter van de
zaalbeheerster en Paul Meyer de voorzitter van de personeelsvereniging van koekfabriek
„De Krakeling".