Blijspel: „Ik slaap
de bank"
op
Ron
Wunderink
van KLM
schreef
misdaadserie
voor TV in
zes landen
TELEVISIE VANAVOND
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT.
MAANDAG 12 JANUARI 1976'
Ron Wunderink: „Als je aan een
internationale tv-serie schrijft, moet er
met heel wat wensen rekening gehou
den worden".
Ron Wunderink uit Amstelveen, in
het dagelijks leven een bezig baasje
bij de verzorging van de publieke
relaties van de KLM, kan in zijn
vrije tijd het schrijven van thrillers
niet laten. Hij doet dit overigens
samen met zijn vrouw, die er op
haar beurt plezier in heeft om de
onwaarschijnlijkheden te verwijde
ren uit de weelderige fantasie van
Ron.
Zo hebben zij nu tesamen en in vereniging
onder de titel "Brainwave" een tv-reeks afge
scheiden, waarin een Nederlandse archeoloog
tussen zijn wetenschappelijke bedrijvigheden
door over de hele wereld duistere zaakjes
oplost ten behoeve van zijn broer, die in
Amsterdam recherchewerk leidt. Deze archeo
loog beschikt over een helder verstand, een
soort ontledend denkvermogen, waaraan hij
zijn bijnaam van "Mister Brainwave" ont
leent.
Op 25 januari krijgen we daarvan op AVRO-
tv de eerste aflevering van zes stuks te zien,
maar ook in de landen waarin deze serie
speelt: Frankrijk, België, Zwitserland, Japan
en Thailand, komt deze misdaadserie op het
scherm. Japan had er zelfs aan zes niet
genoeg en liet per omgaande vragen of er niet
tegelijk 36 afleveringen voorhanden waren.
Uit allerlei aanwijzingen blijkt, dat deze serie
internationaal bijzonder goed ligt. Er wordt
gedacht over een Engelse versie en als die
een beetje wil lopen, krijgt mogelijk de halve
wereld deze thriller voor ogen gezet.
Al die kijkers zien dan niet alleen staaltjes
van oorspronkelijk Nederlandse thriller-
schrijfkunst, maar evenzeer gekwalificeerd
Nederlands acteertalent. Viel voor de hoofdrol
van "Mister Brainwave" de keus op de Franse
acteur Pierre Vaneyck, die in België geboren
en getogen het Nederlands meester is, de
broer van Brainwave wordt gespeeld door
Maxim Hamel. En Josine van Dalsum, die in
geen enkele aflevering ontbreekt, dwaalt
voortdurend ingrijpend door deze serie als
dochter van Brainwave, omdat zij als stewar
dess meer in de wolken verkeert dan op de
begane grond. De regie werd een zaak van
Nederlands-Franse samenwerking. De Franse
regisseur Victor Vicas, de man van de door
de NOS uitgezonden "Tijgerbrigade", nam
drie afleveringen voor zijn rekening, terwijl
John v.d. Rest zijn naam schreef onder de
andere drie stuks.
Dat is allemaal snel verteld, maar Ron Wun
derink zal blij zijn als hij op 25 januari naar
zijn eigen werkstuk kan gaan kijken, want er
zijn wel enige jaren verlopen tussen het
schrijven van deze thriller en het uiteindelijke
verbeelde resultaat.
Ron Wunderink (35): „Ik werk al jaren bij de
KLM, in de eerste jaren op de afdeling navi
gatie. Ik reisde toen veel en schreef reisverha
len in diverse bladen. Daarnaast geldt film
voor mij als een persoonlijke hobby. Met
filmers kreeg ik te maken, toen ik later
overstapte naar de pr-afdeling van de KLM
en filmers en filmploegen behulpzaam was,
die op Schiphol hun werk kwamen doen,
zowel voor voorlichtende als fictiefilms. Het
schrijven combinerend met mijn filmliefde
besloot ik een scenario te maken voor een
speelfilm. Die kwam in handen van Pim de
la Parra en Wim Verstappen. Zij zagen er wel
iets in, maar tot verfilming is het nooit geko
men. Het script verhuisde naar de AVRO,
waar Ger Lugtenburg zich erover ontfermde.
Hij zond mij Hugo Heinen en René Solleveld,
die toen nog voor de AVRO werkten, twee
bekwame jongens van wie ik veel heb geleerd
en met wie ik samen het script ombouwde
tot op zichzelf staande afleveringen. Als KLM-
man vlieg ik veel. Afstanden spelen voor mij
geen rol. Iets kan zich voor mij even gemak
kelijk in Amsterdam als in Parijs of Bangkok
spelen. En dat gebeurt in "Brainwave" dan
Josine van Dalsum reisde de halve wereld af voor haar hoofdrol in de
misdaadserie "Brainwave".
Maxim Hamel speelt de rol van Am
sterdamse hoofdrechercheur.
ook. Zo kreeg deze serie een internationaal
karakter. De AVRO interesseerde de film
maatschappij "Polyskoop" ervoor en die stap
te er mee naar de ORTF. Toen rolde de bal
verder naar de andere landen via de hoofdste
den als plaats van handeling: Brussel, Genève,
Bangkok, Tokio etc. Joop Vis van "Polys
koop" zorgde voor de nodige vertalingen,
terwijl de Franse tv voor de Franse dialogen
Claude Brulé inschakelde, een vakman op zijn
gebied, die ook voor Roger Vadim heeft ge
werkt. Van hem maar ook van de anderen
heb ik bijzonder veel geleerd. Ik heb al die
mensen regelmatig in Parijs gesproken of bij
mij thuis over de vloer gehpd. Elk land wil
het weer anders hebben. Als je aan een
internationale tv-serie schrijft, moet er met
heel wat wensen rekening gehouden worden".
Regisseur Victor Vicas nam de eerste drie
afleveringen voor zijn rekening, waarvoor hij
met ploeg en hoofdrolspelers naar diverse
landen reisde. Voor de bijrollen kon hij tel
kens een beroep doen op de tv-maatschappij-
en in die landen. In zijn gevolg bevond zich
ook John v.d. Rest, die voor de tweede serie
van drie afleveringen de ploeg met toebeho
ren overnam.
Maar waar ter wereld deze serie ook speelt
en misdrijven moeten worden opgelost, een
rol van belang in al deze verhalen speelt die
mooie molen in Rijnsaterswoude. Daar heet
de helderdenkende archeoloog Pieter Ver
meer te huizen.- Daar bereiken hem de verzoe
ken van zijn broer om als hij waar ter wereld
ook toch opgravingen doet tegelijkertijd wat
sporen te volgen van moordenaars, vervalsers
en smokkelaars. Bepaald geen kleine jongens
al die misdadigers, maar nimmer heeft schrij
ver Ron Wunderink een figuur als Kojak voor
ogen,gestaan en derhalve geen harde bestrij
ding van harde misdaad. Zo is al werkend
aan deze thriller de kwalificatie soft-thriller
ontstaan, een thriller van een losse, ontspan
nende aard, niet verstoken van humor en
vooral draaiend rond het denkwerk van Mis
ter Brainwave. Vanwege de locaties in zoveel
verschillende landen wordt er in deze serie
ook veeltalig gesproken. Voorzover nodig zul
len de Nederlandse afleveringen van onderti
teling worden voorzien. In landen waar dit
een minder gebruikelijk systeem is zullen de
teksten in de eigen taal worden ingesproken.
Voor zichzelf zullen in al die landen de echt
Hollandse beelden spreken, de molen in Rijn
saterswoude, het Hollandse landschap, Hol
lands speurwerk en Hollandse doortastend
heid.
Ron Wunderink heeft bij het monteren al
flarden van zijn eigen tv-spel gezien. Hij zal
er met groot genoegen kennis van nemen,
maar er niet al te lang bij stilstaan. Voor het
geval de serie bij de kijkers hier en in het
buitenland goed overkomt, heeft hij al een
lijstje met nieuwe plots voorhanden, die hem
bij tijd en wijle te binnen schieten en waarom
heen hij nieuwe afleveringen wil schrijven.
Intussen heeft hij ook al een kinderserie voor
de AVRO in geschrifte gereed, d.w.z. dat zijn
vrouw dat keurig netjes heeft uitgetypt. Ron
tikt niet zelf. Dat remt zijn denkvermogen.
Zijn fantasie werkt het meest ongestoord als
hij het aloude handwerk van het schrijven
beoefent. Schrijven is per slot iets anders dan
typen.
HOU HET
SCHERM IN
HET OOG
Doris van Caneghem speelt de rol van Mikky in het
blijspel „Ik slaap wel op de bank", waarin Luc Lutz de
ambtenaar Hendrik is, die Mikky onderdak biedt
„Ik slaap wel op de bank" is
een blijspel van Ray Cooney en
Gene Stone, bewerkt door Gre-
gor Frenkel Frank. De oor
spronkelijke titel was „Why not
stay for breakfast", dat letter
lijk kan worden vertaald in
„Waarom zou je niet tot het
ontbijt blijven?" Daarvan uit
gaande, is het een blijspel
waarvan de gebeurtenissen no
gal uit de hand lopen. Een zorg
zame ambtenaar krijgt plotse
ling bezoek vin een hip meisje
dat graag wil blijven en genoe
gen neemt met de bank. Het
vervelende is, dat zij op die
bank een baby krijgt. Daar
komt gekibbel van, want de
ambtenaar is in zijn opvattin
gen oerdegelijk. En dan doet
zich de bijkomstigheid voor,
dat het meisje is weggevlucht
bij een vriend, die boven de
ambtenaar woont.
Ned. II, 20.25 uur.
3 x 20
In „AVRO's 3 x 20" test Fred
van der Flugt de nieuwe Ford
Taunus, die deze week op de
autotentoonstelling in Brussel
voor het eerst aan het publiek
wordt gepresenteerd. In het
Lambiek komt vanavond
weer een avontuur van Sus-
ke en Wiske aankondigen
tweede deel van dit drieluik in
formatie over Limburg als va-
kantiegebied. Tenslótte centrale
verwarming in „Wonen en ons
huis". Het gaat over vloerver- oUSKG
warming.
Ned. 1,19.05 uur.
Columbo
Peter Falk als inspecteur Co
lumbo krijgt vanavond te ma
ken met de moord op de heer
Henderson, die een agent is ge
weest van de CIA. Columbo
heeft een verdachte, die recla
me-adviseur is, maar ook al
agent van de CIA. Dat is een
reden voor de leiding van deze
organisatie om in te grijpen.
Ned. I, 20.05 uur.
Superstars
De vierde serie in de strijd der
kampioenen om de titel „Euro
pees Superstar 1975" werd de
afgelopen zomer afgewikkeld op
de terreinen van de Technische
Hogeschool in Enschede. De Ne
derlandse deelnemers Ard
Schenk en Gijs van Lennep
kwamen daar te staan tegen
over een aantal buitenlandse
sportsterren met klinkende na
men, onder wie Emmerson Fitti-
paldi uit Brazilië en Jef Jurion
uit België.
Ned. 1,21.50 uur.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Informatie voor Surinamers
en Surinaamse Nederlanders
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's 3 x 20
20.05 Columbo
NOS
21.35 Journaal
AVRO
21.50 Super Stars 1975
22.55 Ontdek je plekje
23.00 Symbiose
NOS
23.04 Journaal
NEDERLAND II
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wiske
19.30 Docor Who
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Ik slaap wel op de bank
22.10 Aktua TV
NOS
22.55 Journaal
DUITSLAND I
NDR
18.00 Sportjournaal
18.30 Journaal
18.45 Klaas Vaak
18.55 Magazine
19.26 Een doodgewone geschie
denis
cv
Emmerson Fittipaldi, een
van de superstars tegen wie
Ard Schenk en Gijs van
Lennep het op moeten ne
men
Lambiek de terugtocht aanvaar-
dep. De boef blaast de brug op
die het dappere drietal moet
nemen, maar zij kunnen nog
steeds de hulp inroepen van
professor Barabas,
Ned. II, 19.30 uur.
19.59 Programma-overzicht
WDR
18.00 Nieuws
18.10 Intermezzo presenteert
18.12 Zijn jullie er allemaal?
18.20 Omaruru
19.15 Hier und Heute
19.45 Spel om kwart voor acht
20.00 Journaal
20.15 Report
21.00 Alles of niets
21.45 De zee als krachtbron
22.30 Journaal
DUITSLAND II
17.40 De draaischijf
18.20 De gele karavaan
19.00 Journaal
19.30 Betreft: TV
20.15 Vakantie op maat
21.00 Journaal
21.15 Une coupe 10 francs
22.55 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Ti-Ta-Tovenaar
18.05 Klein, klein kleutertje
18.20 Wij saampjes
18.45 Open school
19.15 Sporttribune
19.39 Mededelingen en journaal
20.15 Micro-Macro
20.45 De razende Roeland
21.50 Wikken en Wegen
22.25 Laatste Nieuws
22.40 Open School
Nws. 18.41 (S) EÖ-Med.
muz. 18.45 (S) De Trekvogels. if.OO (S)
Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open 20.00
(S) Orgelbespeling. 20.25 (S) EO-Metter-
daad. 20.30 (S) Wij stellen u voor. 21.45
(S) Avondoverdenking. NOS. 22.00 Voor
blinden en slechtzienden. 22.15 (S)
Openbaar Kunstbezit 22.25 BOND ZON
DER NAAM. NOS: 22.30 Nws. NCRV:
22.40 (S) Hier en nu. VERONICA: 22 55
(S) Veronica op I: De Paul Meyer Show.
23 55 Nws.
HILVERSUM II
19.10 (S) Bij de tijd. 19.25 (S) Een. twee.
uit de maat. 1945 (S) Met uw instem
ming. 20.00 Nws. 20.05 Klass. muz.
21.25 (S) Basklarinet. 21.35 (S) Litera-
ma. 22.35 (S) Poerama. 22.45 (S) Pro
motie. hoorspel. NOS: 23.00 Met het
oog op morgen, met Den Haag van
daag. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. AVRO: 19.02 Drie loopt ach-
ter. 20.02 Radiojoum. 20.05 (S) Super- I
clean Dreammachine. 21 02 (S) De Ne-1
gen-Uur-Jazz-Show 22.02 Radiojourn.
22.05 (S) Vanavond laat. 23.02 (S) Cand-1
lelightshow. (0.02 Radiojourn.). NCRV: t
1.02 (S) Bent u daar nog? 4.02 (S) Bent J
u daar al?
HILVERSUM I
10.00 (S) Radio Lawaaipapegaai
10.10 (S) Arb. vit. (10.30 Nws. 10 33
Radiojourn) 1130 (S: R) Rondom
twaalf. (11.55 Beursber.) 12.26 Med.
12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 13.00 'n
Middagje AVRO. met om 15.30 Nws.
OVERH VOORL. 17.20 Nederl. over de
Ned. Antillen. AVRO: 17.30 Nws. 17.33
Radiojourn. 17.50 (S) Muzikaal gemoti
veerd.
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7,20
Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.55
Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30
Aubade 9.10 Schoolradio. 9.30 Inf. over
schoolradio. 9.35 Waterst. 9.40 School
radio. 9.50 Schoolradio. 10.00 De letter
M. (11.00 Nws.) 11.55 Scheepspraat.
12.00 vijf tellen na nu. OVERH. VOORL.
12.49 Uitz voor de landbouw. KRO:
13.00 Nws. 13.11 Echo Magazine. 13.40
Een mens als jij. 14.00 Schoolradio.
14.10 Schoolradio. 14.30 Schoolradio.
15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nws.
16.03 Fons Disch in gesprek met Chriet
Tutulaer. 17.00 (S) De hutsgeklutste
kinderspelen. 17.20 (S) Country Time.
17.45 Verkenning. 17.55 Med.
■ringmuur»
VARA: Van 7.02 tot 18.00 (S) Akt. via
Dingen v.d. Dag.' 7,02 (S) Gesodemeur-
ders. 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie
draait op verzoek vaa.mensen uit de
sportwereld 12.03 (S) VARA's Zoek-
plaatje. 14.03 (s) Spilsbéélcf ~-f£03 (S)
LP-top-20 en Tip-tip.. 1W3 (Spared
Lagarde. - -
HILVERSUM IV
9.00 Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. 9.30
(S) Het kind en wij 10.00 (S) Opus tien
tot twaalf. 12.00 (S) Intermezzo. 13.30
(S) Fanfare-ork. 14.00 Nws. 14.02 Aktua-
special. 14.30 (S) Om de Kunst. 15.00
Belcantorium.
Wie gisteren gewoon naar „De
bekentenis", de film van Costa-
Gavras, die door de NCRV werd
uitgezonden, heeft gekeken,
moet in ieder geval een goede
avond hebben gehad. Maar de
NOS op de andere kant bood
dan in ieder geval uitkomst voor
degenen, die er behoefte aan
voelden bij het gebeuren van de
dag betrokken te blijven. Met
name in de rubriek „Informeel",
waarin W. L. Brpgsma aan de
vooravond van het gesprek dat
de regering met een Zuidmoluk-
se delegatie gaat voeren, vast
een soort ronde-tafelconferentie
had belegd, waaraan twee Zuid-
molukkers onder wie Appon
en twee Nederlanders, het
kamerlid Nypels en Paul van 't
Veer, deelnamen. Het gesprek
kwam neer op een uitstekend
„exposé" van een barre proble
matiek. Aan het slot zei Brugs-
ma samenvattend dat „praten
tot je erbij neervalt altijd beter
is dan schieten tot je erbij neer
valt". Hij ried ons ook aan
„vooral door te blijven praten".
Het programma bood daarvoor
in ieder geval een goede grond
slag.
Zaterdagavonden zijn op de tv
steeds minder spannend gewor
den naarmate de vrijdagavond
kennelijk meer als de kroon op
de werkweek wordt beschouwd.
Eergisteravond viel er bijvoor
beeld weer bijzonder weinig te
beleven. De TROS bestond op
het eerste net vrijwel uitsluitend
uit afleveringen van filmseries
(„De man van zes miljoen",
„Pepper", „Wordt u al gehol
pen") en er was behalve het
onnozele „Op losse groeven" en
verder „Tros-Sport" geen beeld
eigen werk bij. De KRO op het
andere Nederland deed het niet
zo erg veel beter, maar gezegd
moet worden dat die omroep
dan nog altijd bijvoorbeeld
„Pleisterkade 17" had. Maar ik
begin in die serie toch wel een
hard hoofd te krijgen. Zij lijkt
mij door Annie M. G. Schmidt
toch iets te zeer op de routine
te zijn geschreven. Je ziet de
ontknoping al aankomen voor
er bij wijze van spreken iets is
gebeurd want de routine van
de gemiddelde tv-kijker is in de
loop der jaren ook toegenomen
en bij deze aflevering wist je
natuurlijk dus al na een paar
beelden dat in ieder geval „Me- j
neer Halema" door de mand zou
vallen. Waarschijnlijk was „De
familie Doorsnee" destijds in dit
opzicht ook niet zo verrassend,
maar die serie had ongetwijfeld
de charme van een lichtvoetige
parodie op het „Hollandse bin
nenhuisje". Misschien is het An
nie Schmidt wel ontgaan dat
aard en karakter daarvan zich
inmiddels sterk hebben gewij
zigd. Ik geef toe dat zij wel
allerlei „modern" aandoende
bijverschijnselen heeft inge
schakeld, maar ik vrees dat zij
het deed, zonder precies te we
ten wat ermee aan de hand is.
Zij parodieert vrees ik nauwe
lijks meer bestaande toestanden
en mentaliteiten. En dat maakt
de zaak er niet toegankelijker
op. Ook niet grappiger.
„Brandpunt" had vier zèër ui
teenlopende onderwerpen: de
„cosmetische therapie", het mis
bruik dat verworden geesten in
steeds toenemender mate van
de telefoon schijnen te maken
de directeur van de PTT,
district Amsterdam, had er in
zijn nieuwjaarsrede gewag van
gemaakt de kennelijk be
staande syndromen die mensen
in Stavenisse van de stormramp
van 1953 hebben overgehouden,
en een reportage van de politie
ke situatie in Israël. In feite had
alleen het laatste item, in ver
band met het op handen zijnde
debat in de Verenigde Naties,
enige direct aktuele betekenis.
Voor de rest ging het om zaken
die net zo goed of beter
in een andere rubriek of ook
zelfstandig hadden kunnen wor
den behandeld. Aktualiteiten
ubrieken echter hebben, dunkt
mij, pas goed reden van i>e-
staan, als zij „de dingen van de
dag" of de direkte achtergrond
en daarvan als uitgangspunt ne
men. Ik heb wel eens de mening
dat men dat bij „Brandpunt" in
afnemende mate beseft.
Herman Hofhuizen