Leen Jongewaard na opa de oudste man van Nederland Nieuwe komische serie leder zijn deel" Wereldomroep in zorgen om zender TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND RADIO VRIJDAG DONDERDAG 8 JANUARI 1976 „Ik had schatrijk kunnen wor den als ik opa was gebleven", zegt Leen Jongewaard (48). te rugkijkend op de jaren van „Ja, zuster, nee zuster", toen het persoonlijk succes onver biddelijk toesloeg. Op die roem heeft hij niet willen te ren. In het theater en op tv vindt hij zijn voldoening in een goede rol, in de uitdaging of je het kunt. Als Mies Bouw man het vroeg wilde hij als opa nog wel eens komen op draven en ook opende hij in die rol eens een bejaardencon gres. Voor de rest deed hij er het zwijgen toe. Hij maakte opa monddood. Leen Jongeaard: „Ik voelde er niets voor om een soort Swie- bertje te worden of een Pipo de Clown. Ik heb er niets op tegen om oude heren te spelen, al was het maar Sinterklaas. In mijn 12-jarige toneeltijd bij Het Centrum heb ik heel wat van dit werk gedaan. Maar er lopen op het toneel meer figu ren rond die om gestalte vra gen. En ook al omdat ik na het „Citroentje" wel eens van de tv afwilde, was ik blij met de rol van Vosmeer de Spie in de „Engel van Amsterdam", de musical van Lennaert Nijgh, die na enige maanden Carré nu door het land gaat. Eric Herfst vroeg mij ervoor. Ik dacht: er is rond Jasperina (als engel in de hoofdrol) nog nooit iets mislukt. Vosmeer kan dus alleen maar goed gaan. Dat klopt, ik krijg er complimentjes voor. Het is een schalkse rol vol speelse moge lijkheden, een man met een eigen visie, die duidelijk op het toneel aanwezig is. Voor het eerst sinds jaren weer op het toneel elke avond geeft een hele verandering in je leven. Als je 's morgens wakker wordt, denk je: wat doen we vandaag? Dat en dat en dat en dan om vijf uur de bus in en om acht uur het toneel op. Daar kun je overdag geen tv- werk bij doen. Dat is slopend, vooral voor mij, omdat ik diep over een rol kan peinzen Wat zit er in en wat haal je er uit? Ik breng thuis overdag vaak uren in volstrekte stilte door, alsmaar denkend over dingen die met je werk of met het leven te maken hebben. Van nature schud ik geen rollen uit mijn mouw. En nu heb ik toch weer geheel in strijd met de afspraak, die ik met mezelf heb gemaakt, de rol van de oudste inwoner van Nederland geaccepteerd in de jongste VARA-serie „Dat ik dit nog mag meemaken", die over be jaarden gaat, maar mikt op alle kijkers" Leen Jongewaard: ,,Nu ik de 50 nader, ontdek ik, dat ouderdom geen verval van krachten betekent, maar juist de toename van je mogelijkheden". In zak en as „Waarom heb ik dat nou ge daan9 Dat heeft met verschil lende dingen te maken. Om te beginnen heb ik nee gezegd, omdat het verzoek kwam kort voor de première van de „En gel van Amsterdam". Ik zat in de zenuwen, een beetje ook in zak en as, omdat ik kort tevo ren mijn schouder had gebro ken. Vroeger toen ik een auto wilde, had ik geen geld. En nu ik geld heb, wil ik geen auto, omdat ik iets tegen autorijden heb. Ik behelp me met de fiets en daarvan sloeg op zeker mo ment het stuur dubbel bij het nemen van de bocht. Ik zie me voorover met mijn kop de grond naderen, trek in een reflex mijn arm bij en toen brak de schouder. Vier dagen in het ziekenhuis. Ik zag Vos meer niet meer zitten. Eric Herfst praatte me er over heen. „Dan speel je die rol maar in een mitella", zei hij. En zo begon ik ook aan de voorstellingen, met mijn arm in een draagverband onder mijn jas. Dat was moeilijk, maar toch een verademing, omdat ik na het tv-werk mijn comeback in het theater en nog wel Carré al in het water had zien drijven. En toen ook nog de VARA, met op de ach tergrond Adèle, die had ge zegd, dat Leen het wel zou doen als je maar een beetje aandrong. Adèle speelt een van de gezusters Haaibaai, sa men met Wieteke van Dort de directie van een bejaarden huis. Ik ben voor de druk be zweken. omdat ik bewonder ing heb voor het werk van het team van schrijvers, die de „Stratenmaker" maakten en nu deze serie. Bovendien ont dekte ik, dat er met die rol van de oudste man van Nederland wel iets te doen viel waar ik zelf plezier in vind, nog los van de andere rollen die ik in deze serie ga spelen, zoals een afgeleefde conferencier en een mannetje in een restaurant. Dat heeft iets te maken met de leeftijd die ik nu heb be reikt. Bijna vijftig jaar. Nog niet bejaard, maar wel duide lijk ouder. Ik begin langzamer hand de rijkdom daarvan te ontdekken. Ouderdom bete kent geen verval van krachten, maar juist de toename van je mogelijkheden Je krijgt macht over het leven. Vroeger en dat was een instelling waar ik lang mee heb gedaan, ging ik uitsluitend uit van de idea listische, zeg maar argeloze opvatting, dat je jezelf en daarmee ook je rol onderge schikt moest maken aan wat een gezelschap van je verlang de. Noem het maar een naïef geloof in de collectiviteit van mensen, van wie je iets wilde leren en bij wie je je wilde aanpassen. Daardoor verkeer de ik altijd in een soort span ningssituatie, zodat het niet ge makkelijk was om een rol te geven wat-ie nodig had. Je stelde je teveel open voor een ander. Die krampachtigheid raak je kwijt als je ouder wordt. Je hoeft niet meer zo nodig. Ik heb nu het gevoel, dat ik in de gelukkigste periode van mijn leven ben beland. Ik laat mezelf en trouwens de hele boel een beetje los en het ef fect is, dat alles nu veel meer op je af komt, dat het allemaal gemakkelijker gaat. Als je ou der wordt, kun je iets gaan doen met de dingen, die je vroeger ook wel had, maar die je onaangesproken liet, omdat je je teveel naar een ander richtte. Je werkt minder onder druk, veel plezieriger ook. Je zet je eigen lijn uit. werkt met je verworvenheden. Je hangt je plezier in je rol niet op aan je succes. Je hebt jaren daar voor in een donker hoekje aan je vak gesmeed en je weet dat je na het verstrijken van de roem opnieuw moet voldoen aan de eisen, die het métier aan je stelt". Iemand anders De oudste man van Nederland gaat inderdaad iemand anders worden dan de opa van we leer, de anarchist, die nogal wat venijn in zijn gein goot. De oudste man van Nederland benadert de dingen genuan ceerder, wordt door Jonge waard met meer gemak ge daan, soms melancholisch, soms nostalgisch, in het begin wat komiekerig, opgezet uit de losse hand, later levensech ter. Met de bejaarden krijgt hij gemeen, dat hij zich niet laat koejonneren. Bejaarden zijn niet seniel, zijn geen afge dankte vaatdoeken, maar we ten van wanten en zullen in de loop van deze tv-serie iets heroïsch krijgen, als het aan Jongewaard ligt. „Misschien wel eens een beetje cru", zegt hij er zelf van, „maar de wer kelijkheid is altijd nog de gru welijkste film die er is". Om de communicatie die het biedt met de samenleving hecht Leen Jongewaard aan het theater. En om die beter te laten verlopen, aanvaardt hij alleen nog die rollen, waar van hij vindt, dat hij er zich zelf in kan uitdrukken. Velen zien in hem de leuke Amster damse jongen, die met een pilsje in de hand door het leven walst. In die hoek wil hij niet zitten. Hij heeft een eigen kijk op het" leven en die -,wil hij in de vorm van inhoud aan zijn rollen meegeven. Dat kan ingrijpend contact met het pu bliek opleveren en dat is wat hij zoekt. Dat is voor hem theater, zowel als oudste inwo ner alswel als Vosmeer, die hij ofschoon zijn schouder intus sen is genezen in mitella blijft spelen, omdat choreograaf-re- gisseur Michael Kidd vindt, dat dat past bij het karakter van de speelse Spie, die als eenarmige weerloos lijkt, maar menige psychische pijl afschiet. Leen Jongewaard: „Ik ben ie mand die min of meer buiten de gevestigde orde staat. Die gaarne schopt tegen het klei ne fatsoen, die zegt: dat maak ik zelf altijd nog wel effe uit. Deze gesteldheid kan ik hart grondig neerleggen in Vos meer de Spie en in de oudste man van Nederland. Net als de bejaarden wil ik een dikke vinger in de pap van mijn eigen toekomst". TON OLIEMULLER De plannen van Alexander Pola en Chiem van Houweningen om samen een komische serie te schrijven, waarover wij eerder schreven, krijgen vanavond ge stalte. „Ieder z'n deel" heet de serie, waarin de rolpatronen van ouders en kinderen zijn omgedraaid. André van den Heuvel en Kitty Janssen spelen het oudere echtpaar Van Die ren; Manfred de Graaf en Canci Geraerdts zijn hun zoon en schoondochter. Het viertal be woont een boerderij, waarvan „ieder z'n deel" heeft. Vader Van Dieren heeft zijn functie van fabrieksdirecteur eraan ge geven en is beeldend kunste naar geworden, met ketting tus sen de borstharen en een ge breide muts op het hoofd, hui zend in aangename rommel, zonder telefoon, ijskast of tv. Zoon en schoondochter zijn de typische vertegenwoordigers van het nieuwe, jonge establish ment: prima in de kleren en een beetje blasé. De misverstanden liggen acht keer, eens in de veertien dagen voor de hand. Ned. II, 22.00 uur. Laurel Het vriest dat het kraakt, maar evengoed moeten Stan en Oliver hun brood verdienen in de straatmuziek. Geen pretje dus en de boze blikken van dikke dames maken het nog erger. Wanneer zo maar een portemon nee wordt gevonden lijkt het leed geleden. Maar Ned. I. 19.05 uur. Family De waterleiding van de familie Bunker wordt gerepareerd. Het huis is echter te klein als Archie merkt, dat een van de loodgie ters in de gevangenis hoort. Ned. I, 19.30 uur. Proomland „Droomland" is een reeks pro gramma's over de bewustzijn- sindustrie. Vandaag een fel rea listische avond. Een programma over dromen van geluk, liefde en rijkdom, schoonheid, vrijheid en avontuur en over de wijze waarop een omvangrijke indus trie - radio, televisie, film, recla me, platenmaatschappijen, tijd schriften, reisbureau's, dames romannetjes en nog veel meer - niet aflaat onze dromen te exploiteren. Met name met be hulp van de damesromannetjes, te koop bij sigarenhandelaar, supermarkt en kiosk, wordt on derzocht hoe de daarin aange boden droomwerelden worden gefabriceerd, verkocht en be leefd en welke relatie er is met die andere produkten van de „culturele" industrie. Ned. 1,19.55 uur. In de beginne... De EO zendt de documentaire uit „In de beginne. God". Deze film van het Moody Weten schappelijk instituut laat zien hoe ver de vorderingen zijn in het verstaan van ons heelal. Met radio-astronomische golven van uit het universum werd in 1931 de deur van het heelal op een kier gezet en werden veel nieu we dingen ontdekt. Ned. I. 22.25 uur. Pa, midden (Andrè van den Heuvel) is beeldende kunstenaar geworden in „leder z'n deel". Op deze foto links Kitty Janssen als zijn vrouw en rechts Jeröme Reehuis, die belangstelling heeft voor het werk van vader. HOU HET SCHERM IN HET OOG Pipo Liefde bloeit op tussen Ernesto en Tamara tijdens de vertolking van het lied „Droomeiland", een happy-end-scène uit een in beeld gebrachte damesroman Per ongeluk heeft Plom, spli- terwten in de brandstoftank van de raket van Ben Ziene gegooid, zoals vorige week was te zien. Plom, Pipo en Ben Ziene zitten erin, wanneer de kipachtige ra ket vertrekt. Mammaloe han denwringend achterlatend. Waar naartoe? De titel „Pipo en de lachplaneet" doet al iets ver moeden. Op deze lachplaneet groeien tot bloemen veranderde lachjes, die Plom al wilde van gen. De lach is lichter dan lucht, was de ingeving van schrijver Wim Meuldijk, die elke soort lach op de lachplaneet bracht. Vriendelijke, de bloemen, maar ook boze lachjes: het onkruid. Ned. II, 19.05 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal VPRO 19.05 Laurel en Hardy 19.20 Landgenoten 19.30 All In the family 19.55 Droomland NOS 21.35 Journaal EO 21.50 Stuff tot nadenken 22.00 Van u wil ik zingen 22.25 In de beginne. God NOS 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Pipo en de lachplaneet 19.30 Horen zien zwijgen NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Achter het Nieuws (1) 20.40 De Pallisers 21.35 De Ombudsman 22.00 leder z'n deel 22.30 Achter het Nieuws (2) 23.05 Gedicht NOS 23.06 Journaal DUITSLAND I 18.10 Wat is er voor nieuws 18.15 Dieren achter hekken 18.20 Arsène Lupin, tv-serie 19.15 Actualiteiten 19.45 Tekenfilm 20.00 Journaal 20.15 Einsatz in Manhattan, de tective-serie 21.45 Contrasten 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Spannagl en zoon, tv-serie 18.55 Hainzelmannchen 19.00 Journaal 19.30 De grote prijs, spelprogram- ma 21.00 Journaal 2.15 Controverse 22.00 Skiën 22.15 Goldflocken, film 00.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-Ta-Tovenaar 18.05 Gevarieerd en informatief programma 18.45 Programma over vrijetijds besteding 19.10 Verkeersveiligheid 19.15 Dierenfilm 19.40 Mededelingen 19.45 Journaal 20.15 Coronation Street 20.40 Actualiteiten 21.30 Gitaarmuziek 21.40 Standpunten 22.05 Fragmenten uit nieuwe film 22.50 Journaal NEDERLAND I 11.10 Schooltelevisie HILVERSUM I NCRV: 18 00 Tijd vrij voor muziek in vrije lijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpano rama 18.53 De kerk vandaag. 19.10 Leger des Heilskwartier. 19.25 (S) De wereld zingt Gods lof. 20.05 (S) Schut- tersweg. 22.25 Avondoverdenking. 22.30 Nws. Nws. 22.40 (S) Hier en nu 23.00 (S) Stairway to the stars. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM II 18.00 Nws. AVRO: 18.11 Radiojournaal. P.P.: 18.20 Uitzending CPN. IKON: 18.30 Kleur, informatie en commentaar. AVRO: 19.00 (S) 310 jaar corps mari niers. 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 Programmaoverzicht. 20.15 (S) Residentie Orkest. 22.00 (S) Het laby rinth, hoorspel. NOS. 23.00 Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Als dat zou kunnen. 23 02 (S) Sesjun. 0.02 De Hugo van Gelderen Show. 1.02-7.00 (S) Oe Nachtwacht KRO: 7.00 Nws 7 02 Het levende woord. 7.10 (S) Gevarieerd progrmet o.a akt. (7 30 Nws) 8.30 Nws. 8 36 Gymn voor de huisvrouw. 8.45 NOS Spiegel van België 915 (S) Gevarieerd progr. (10.30 Nws). 12.00 (S) Gevarieerd progr. (12.26 Meded. 12 30-12.40 Nws en akt14 00 (S) Gevarieerd progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur 17 00 (S) Voor de kinde ren. 17.30 Nws. 17.33 (S) Echo magazi- HILVERSUM II NCRV 7 00 Nws 7 11 Ochtendgymn. 7.20 Te Deum Laudamus, klassieke, gewijde muziek 7.54 Vingerwijzing. 8.00 Nws. 811 Hier en Nu. 8.25 Plein Publiek, van rozegeur en prikkeldraad NOS: 9.00 Werken moet, zo ben je opgevoed. 9 35 Waterstanden. 9 40 Schoolradio 10 00 Wat heeft dat kind9 10.15De taal in je hand 10.30 Eurolight. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder, de sprekende minderheid 12.30 Toerismo. OVERHEIDSVOORLICHTING 12 49 Uitz voor de landbouw. 13.00 Nws NCRV 13.10 Hier en Nu. NOS. 13.30 Vonken onder de As, volksverhalen en -gebrui ken. 13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 (S) Repertorium van de NOS koren en orkesten. 15.00 Zoeklicht op Nederland: regionale zaken nader beke ken (16 00 Nws.) 16.30 Kijk op Buiten land. beschouwingen en berichten over de Derde Wereld en Oost- en West-Eu ropa VPRO 17.00 Welingelichte krin gen. 17.45 SYMBIOSE HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound, progr boor devol muziek speciaal voor jonge men sen 8.03 (S) Tijdsein: inf. en muziek. 9 03 (S) De Muzikale fruitmand ver- zoekplatenprogr van en voor zieken 10 03 (S) Musicado TROS 11 03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) De Nederlandstalige Top-Tien en Kwiswijs. NCRV 13.30 (S) Pop-Kontakt De Natio nale Tip-30 NOS: 16.03 (S) De Hitmees- ters De Nationale Hitparade met de top-30. NOS 7 00 Nws 7 02 (S) Vroeg klassiek. 9 00 Nws 9.02 Grepen uit de muziekge schiedenis. 10.30 (S) Vocalise, operaf ragmenten 12 00 (S) Uit eigen produk- tie oude muziek. EO: 13.00 (S) Klank- spiegel, concertgebeuren heden en ver leden 14.00 Nws. 14.02 (S) Klankbord 14.20 (S) Sefer t'hillim, progr. rondom psalmen 14 45 (S) Woord der waarheid VPRO- 15.0017.00 (S) Muziek op vier, jazz, blues en experimentele en mo dern-klassieke muziek (Van onze radio- en tv- redactie) HILVERSUM De Wereldomroep verkeert in grote zorgen over het uitblijven van een beslissing aangaande vervanging van het zenderpark Lopik. De noodzaak van vervanging is in een tezamen met de PTT opgemaakt rapport aan de minister van CRM voorgelegd. Door te grote zenderdichtheid in de korte golf-omroepbanden komt de ontvangstkwaliteit bij de luisteraar ernstig in gevaar. Dit heeft de heer J. W. Acda, eerste directeur van de Wereldomroep, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst verklaard. Volgens de heer Acda heeft de Wereldomroep ook financiële zorgen. In 1976 kan men nog rondkomen, maar de algemene economische druk geeft reden tot ongerustheid over de beschikbare middelen voor 1977. De Wereldomroep is verheugd, aldus de heer Acda, dat Nederland de beschikking zal krijgen over een met België te delen kanaal in de lange en in de zogenaamde „korte" midden golf FEDDEMA DOET VAKATUREBANK (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De journalist- producer Fred Feddema (41) is door de NOS als freejancer be noemd tot presentator van de „Vakaturebank". Hij zal op 12 januari in functie treden en om de andere week het programma verzorgen. De heer Feddema is opvolger van de heer Philip Lezer, wiens free lance-overeenkomst met de NOS in december niet meer werd voortgezet. De heer Lezer had de NOS laten weten geen genoegen te nemen met de beëindiging van de overeen komst en zich op 5 januari nor maal weer te zullen melden. Hij deed dit, waarop hem de toe gang tot het studiogebouw werd geweigerd. In deel 2 van Pipo en de lachplaneet komt het antwoord of de raket van Ben Ziene echt de lucht in kan. Het lukte, met Plom, Pipo en Ben Ziene aan boord. „Omroep zonder NOS zootje ongeregeld" vindt mr. Jurgens HILVERSUM „Zonder de NOS is het omroepbestel niet meer dan los zand. En worden de omroepen een zootje ongeregeld. De belangrijkste taak van de NOS is een zootje ongeregeld bijeen te houden en laten zijn wat het nu is. Dit moeten we het komende jaar de onderzoekers van Berenschot zien duidelijk te maken", aldus mr. E. Jurgens, voorzitter van de NOS, in zijn nieuwjaarsre de. Hij zei verder dat de uitkomst van het rapport-Berenschot ook positieve kanten heeft. „De NOS", zo zei hij, „wordt gewezen op een aantal fouten. Fouten die we eigenlijk al lang wisten, maar waar we nooit wat aan gedaan hebben. Nu moeten we wel, en zo spoedig mogelijk, hopelijk nog voor de zomer. De NOS moet een nieuwe, moderne omroeporganisatie worden".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1976 | | pagina 2