FREEK EN HERMAN
OVER HANS
RUDI WEET PRECIES
WAT MIES DOET
OMROEPVROUWEN DOEN
EEN BOEKJE OPEN
Paul Vlaanderen
weer op radio
TELEVISIE VANAVOND
Daltons
western „De
laatste dag"
«■min
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
De gemiddelde tv-kijker moet een beeld bij
zich dragen van het gummiegezicht van Hans
Otjes, de Amsterdamse grappenmaker, die
wat hij voelt in grimassen omzet. Op de tv
beeft men daarom met hem al eens een reeks
geschiedenissen zonder woorden gemaakt,
omdat al wat op het gelaat van Hans af te
lezen is reden tot denken genoeg geeft Maar
Hans is meer. Hans is ook wat Herman van
Veen en Freek de Jonge ervan vinden. Be
luister de volgende lyriek:
Herman van Veen: flans Otjes, is een man,
een jongen die vreugde geeft, een der laatste
blije, een clown, een liedjeszanger, een ver-
strooier, krullen, kleine hondjes en kan heel
verdrietig kijken. Dat is de Hans die ik ken.
Dag".
Freek de Jonge: „Als je vanavond naar hem
kijkt ldjk dan niet als de zakenman, de
onderwijzer of de keuterboer, maar kijk als
het kind dat je was en je ziet niet alleen dat
mannetje in het licht maar ook die speelka
meraad op het schoolplein".
Hans Otjes mikt trouwens niet alleen op tv.
Hij vindt, dat hij ook in de zaal thuis hoort
Hij heeft zojuist weer een nieuw programma
in_ elkaar gezet en geeft daarvan morgen in
Amsterdam de première in het Tingel-Tangel-
theater. In dit programma laat hij zich zien
overeenkomstig de beschrijving, die hij van
zichzelf geeft: een zwierige zwerver, die zich
Hans Otjes man met gummiegezicht.
op geheel eigen wijze een weg baant door de
humor en het theater. Soms zie je hem als
liedjeszanger, dan weer kijk je naar hem als
komiek, op andere momenten ontdek je clow
neske kanten in zijn talent. De toekomst zal
moeten uitmaken waarin Hans Otjes uiteinde
lijk zijn bestemming zal vinden. Op dit mo
ment is het nog niet mogelijk hem een etiket
op te plakken. Hij zingt, vertelt, beweegt, doet
mimisch, en dit alles op muziek van Dolf
Pierie en in het licht van Ruud Brandenburg.
Hij trekt zijn toeschouwers in een sfeer waar
in de dingen gebeuren, die de mensen op de
lachspieren werken. Van zijn droeve tranen
hou je geen natte zakdoek over. Laat de
waterlanders van vrolijkheid of verdriet rus
tig biggelen. Die zijn bij de toegangsprijs
inbegrepen.
WIE WEET DE WEG IN HILVERSUM?
Mies Bouwman zou wat moeite hebben met haar hartelijkheid in het Duits.
Bij de WDR de Westdeutsche Rundfunk
schijnt er iets niet helemaal te kloppen.
Rudi Carrell zegt er kind aan huis te zijn,
maar niets af te weten van de uitnodiging
aan Mies Bouwman door de WDR om een
quiz te maken. Mies heeft daar positief op
gereageerd, maar zal deze quiz niet zelf pre
senteren, omdat bet haar niet zo goed lukt
om haar hartelijkheid in bet Duits tot uit
drukking te brengen.
Daarover zegt Rudi: „Ik kan me niet voorstel
len, dat Mies op verzoek van de WDR iets
schrijft Bij de WDR doen ze alles op het
gebied van amusement in overleg met mij.
Het is zelfs zo, dat de intendant daar aan mij
vraagt wanneer hij met vakantie mag. Ik zou
het dus moeten weten als Mies voor de WDR
werkt Ik ben dus zo vrij daarover mijn
twijfels te hebben. Dat heeft niets te maken
met de kwaliteiten van Mies, want die bewon
der ik hogelijk".
Mies Bouwman bleek in deze feestelijke da
gen niet bereikbaar, maar er lijkt iets mis te
zijn in het Westeuropese amusement als Rudi
niet meer precies weet wat Mies zoal uit
spookt Tenminste, als je Rudi mag geloven.
Ooit dreigde het lied van Gerard Cox „Wie
weet de weg in Hilversum" een schlager te
worden, althans in omroepkringen, waar men
vertrouwd is met de werking van de satire.
Bij het gewone volk viel het in minder goede
aarde, want in die kringen vormen de sluip
wegen van de radio inderdaad een wazige
werkelijkheid.
Een onderzoek van NOS heeft nl. uitgewezen,
dat nog geen 10 pet. van de ondervraagden
het juiste antwoord wist te geven op de vraag
naar de golflengten, waarop Hilversum uit
zendt, intussen op vier zenders. Dertig pet
van de luisteraars zit altijd weer te tobben
als ze zoeken naar een zender. Zeventig pet.
heeft daar geen last mee, maar dat komt
omdat ze het toestel constant afgestemd heb
ben staan op de zender van hun voorkeur,
zodat ze alleen maar hoeven in te schakelen.
Soms zoeken ze wel, maar dan niet naar een
bepaalde zender. Ze gaan op het geluid af dat
hun op dat moment het meest welluidend in
de oren klinkt Welke omroep op welke zender
zit hoe laat de uitzendingen beginnen en
eindigen, vraag het niet want de mensen
weten het niet.
Een radio heb je voor de gezelligheid, voor
een stukje muziek, of voor de informatie,
nieuws of ander gesproken woord, maar het
getal radio-hobby-isten, die zorgzaam met de
wijzer over de schaal gaan, telt ons land niet
veel. De radio is er voor het gemak en niet
voor het ongemak
En zo is het ook met alle verfijningen, die
Hilversum aanbrengt zoals de FM. Ongeveer
de helft van de luisteraars weet daar het fijne
niet vanaf, weet waarschijnlijk niet eens of
hun toestel wel geschikt is voor FM-ontvangst.
Dat het nieuwe programma Hilversum 4 van
af gisteren wordt uitgezonden tussen 07.00 en
17.00 uur was slechts bij ruim eenderde van
de radioluisteraars bekend. Maar 14 pet. wist,
dat vanaf gisteren Hilversum 2 overdag niet
meer via FM te beluisteren is, omdat de
klassieke zender op die golf is gaan zitten.
Minder dan de helft van de ondervraagden
was ermee bekend, dat Hilversum 1 zowel op
AM als FM te beluisteren blijft
Ons land telt ruim 11 miljoen radiotoestellen.
Maar miljoenen weten nog steeds de weg niet
in het Hilversumse omroepland. Laat de PTT
het derhalve allemaal zo eenvoudig mogelijk
houden en niet nog meer verfijning nastreven.
De in de omroep werkzame vrouwen, van wie
door heren nogal eens wordt beweerd dat zij
onderling afgunstig kissebissen terwijl de
heren gezellig een pilsje pakken, zijn momen
teel bezig het tegendeel te bewijzen. Zij
hebben zich verenigd, daartoe gedreven door
echte of vermeende miskenning van het aan
deel, dat zij aan radio en tv leveren. Zij
willen eens in de maand open huis houden.
Dit doen zij in het Vrouwenhuis, Nieuwe
Herengracht 95 te Amsterdam, wat in dit
verband een alleszins merkwaardig adres mag
heten. Op de eerste bijeenkomst waren zeker
vijftig dames aanwezig, waaronder ook bij de sies, maar staan elkaar ook met raad en daad
film werkzame vrouwen. Tegen onderwaarde- terzijde door elkaar opmerkzaam te maken
ring door de buitenwereld gaan zij elkaar op vacatures. Daarvóór is het nodig, dat men
steunen. Zij steken elkaar niet alleen een riem eikaars capaciteiten en kwaliteiten kent, zodat
onder het hart tijdens bemoedigende discus- de ene vrouw bij het lezen van een oproep
om te solliciteren, waarvoor zij zelf geen
interesse heeft, onmiddellijk denkt aan een
collega, die daar misschien wel zin in heeft
Om dit „denken aan elkaar" te vergemakkelij
ken, zal er een boek gemaakt worden, waarin
alle namen van collega's worden opgenomen,
met daarbij korte beschrijvingen van interres-
ses en capaciteiten. Zo vormen alle omroep-
vrouwen voor elkaar een open boek, terwijl
zij in gesloten gelederen door Hilversum gaan
om voor zichzelf en voor elkaar aandacht te
vragen.
i FC-Avondrood-medewerker Frits Barend
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum Paul Vlaanderen keert terug voor de radio. Dinsdag
6 januari zal van 21.25 tot 22.05 uur het eerste deel worden
uitgezonden van „Paul Vlaanderen en het Margot-mysterie", een
hoorspel in acht delen door Francis Durbridge.
De AVRO maakt voor deze heruitzending gebruik van de oorspron
kelijke opnamen, die in september 1962 talloze luisteraars aan het
toestel hebben gekluisterd. Daarin vertolkte Jan van Ees de rol
van Paul Vlaanderen, met naast hem Eva Janssen als Ina. Het
zijn deze opnamen die nu onverkort opnieuw acht opeenvolgende
weken op dinsdag te horen zullen zijn. Huib Orizand, Louis de
Bree, Rob Geraerdg, Donald de Marcas, Dick van 't Sant, Harry
Bronk, Dogi Rugani, Nora Boerman, Ingrid van Benthem en Jo
Vischer jr. spelen naast Jan van Ees en Eva Janssen de hoofdrollen
in dit door Dick van Putten geregisseerde radio-drama.
De Daltons zwerven rond, komt
Betty haar man vertellen, die
zich na een roerig leven in een
rustig plaatsje heeft terugge
trokken. Deze man, Will Spence
(gespeeld door Richard Wid-
mark) trekt zich van het be
richt niet veel aan, hij zal zich
niet meer op de vlucht laten
jagen. Maar de bewoners van
het stadje vrezen, dat Wills aan
wezigheid de Daltons zal aan
trekken. Ze komen dan ook,
maar niet voor Will. Ze waren
van plan de bank te beroven en
dan vallen er 'doden. Deze
(speel)film is nooit in de Neder
landse bioscopen vertoond.
Ned. H, 21.25 uur.
Avondrood
In de laatste uitzending van
1975 gaat VARA's FC Avon
drood diep in op de functie van
de vrouw in de sport, met on
der meer aandacht voor het mi-
krokorfbal. Voorts in Avon
drood een 14-jarig biljart-talent
en ongevallen in de sport. Geen
jaaroverzicht, wel een regen
van doelpunten.
Ned. 1,19.30 uur.
Waarom wij niet
Onder de titel „Waarom wij ei
genlijk niet" wordt onder meer
een film getoond die het Om-
budswerk anderhalf jaar gele
den maakte over vormingswerk
voor jongeren die op sociale
werkplaatsen werkten. Hoewel
de invloed van de televisie vaak
sterk wordt overschat, blijkt de
tv toch wel te kunnen activeren.
Niet alleen werd de film 150
keer in verschillende plaatsen
getoond, ook de kijker liet zich
niet onbetuigd.
Ned. 1,21.00 uur.
In de Pallisers heeft Phineas
Laura kunnen helpen vluchten
tijdens een feestje, maar dat is
niet het belangrijkste. Omnium
zakte in elkaar, zojuist door Ma
dame Max afgewezen. Max en
Glencora verplegen de hertog,
die al aardig opknapt. Er komt
een rechtzaak van, wanneer Liz
zie Eustace de diamanten wil
behouden die door de familie
worden opgeëist
Ned. 1,21.50 uur.
Soske
In de derde aflevering van „Sus-
ke en Wiske en de gouden loko-
motiefis de boef Krimson een
eind vooruit op Suske, Wiske en
Lambiek. Ze zijn op zoek naar
een gouden lokomotief. Lichte
Veder heeft inmiddels ontdekt
dat Krimson niet zo'n beste is.
En zeker geen vriend van Suske
en Wiske.
Ned. H, 19.05 uur.
Morgenmiddag
Voor de jongere kijker heeft de
NCRV morgenmiddag twee
films: échter de horizon ligt
nog een land" en „De notenkra-
S£w o£"van mevrouw Spence.
naar Singapore gaan omdat, zo
meent een regisseur, het aardig
is te weten wat twee jongens
van zo'n ver land vinden. Maar,
ontdekken de jongens, de regis
seur was op een reisje uit.
Een uur later wordt een teken
film van een half uur uitgezon
den op muziek van de Noten
krakersuite van Tsjaikowsky.
Dinsdag Ned. 1,14.30 uur.
NEDERLAND I
NOS
18.45 Informatie voor Surinamer»
en Surinaamse Nederlan
der»
18.55 Journaal
VARA
19.05 Tommy en Charlie, twee
vrienden
19.30 FC Avondrood
20.20 2 voor 12
21.00 Waarom wij eigenlijk niet
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 De Pallisers
22.45 Gedicht
NOS
22.46 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier DOG
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wiske (7)
19.30 Doctor Who
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 De Johnny Kraaykamp
Show
i Barbara Rush speelt in de film „De laatste dag" de
HOU HET SCHERM
IN HET OOG
21.25 De laatste dag
NOS
23.00 Journaal
DUITSLAND I
18.05 Intermezzo. 18.07 Urrter Aussctv-
luss der Offentlichkeit. 18.40 Akt. 19.20
Zu Gast in Aachen. 20.00 Journ. en
weerber, 20.15 1975-lerugblik op het
afgelopen jaar. 21.15 De gouden roos
van Montreux. 22.00 Auf der Suche
nach der Welt von Morgen. 22.45
Journ., komm. en weerber.
DUITSLAND II
18.20 Die gelbe Karawane. 19.00 Journ.
19.30 Die Neun. 20.15 Leopold Trepper.
21.00 Journ. 21.15 Am Abend des tol-
genden Tages. Amer. speelfilm. 22.45
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Ti-Ta-Tovenaar. 18.05 Kleuter-
prog. 18.20 Wij saampjes. 18.45 Doe.
19.05 Tekenfilm. 19.15 Jaaroverzicht
sport. 19.39 Med. en weerber. 19.45
Journ. 20.15 Een boevenbende (Grand
Slam), speelfilm. 2225 Enquête. 23.10
Journ. m.o.m. Wetstraat.
NEDERLAND I
NCRV 14-30 Achter de horizon Is i
14.00 Aan boord van de „Nooit een land
terug". 15-30 De Notenkraker
HILVERSUM I
18.00 (S) Wij hebben een woord voor
de wereld. PP: 18.19 Uitz. van de KVP.
18.30 Nws. EO: 18.41 EO Med. en
gramm.muz. 18.45 (S) De Trekvogels.
19.00 (S) Jeugdtoer. 19.40 (S) De Bijbel
open. 20.00 (S) Orgelbespeling. 20.25
EO Metterdaad. 20.30 (S) EO radio in
1975. NOS: 22.00 Voor blinden en
slechtzienden. 22.15 (S) Openbaar
Kunstbezit. 22.25 Bond zonder naam.
22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu.
VERONICA: 22.55 (S) De Paul Meyer
Show. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
Bandstand. 19.00 PP: DS 70. NCRV:
19.10 Bij de tijd. 19.45 Met uw instem
ming. 20.00 Nws. 20.05 (S) Weihnachts-
oratorium. 21.25 (S) Fluit en gitaar.
21.35 (S) Literama. 22.05 (S) Spoorloos,
hoorspel. NOS: 23.00 Met het oog op
morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal. AVRO: Drie loopt achter.
20.02 Radiojourn. 2005 (S) Superclean
Dreammachine. 21.02 (S) De negen-uur
Jazz show. 22.02 Radiojourn. 22.05 (S)
Vanavond laat. 23.02 (S) Candlelights-
how. (0.02 Radiojourn.) 1.02.(S) Continu
de nacht door.
HILVERSUM
AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Dag met een
gaatje. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30
Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw.
8.45 Program -overzicht. 8.50 Morgen
wijding. 9.00 (S) De platenkeuze van
Willem Strietman. 9.35 (S) Harold King
80 jaar, moderne muziek. 10.00 (S)
Kleutertje luister. 10.30 Nws. 10.33 Ra
diojourn. 10.35 Arbeidsvitaminen, po-
pul. verzoekplatenprogr. 11.30 (S) Ron
dom twaalf, een uur allerlei voor iede-
ren. (11.55 Beursberichten). 12.26 Me-
ded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
1241 Radiojourn. 13.00 'n Middagje
AVRO. muziek, informatie en service,
met om 15.30 Nws. en om 15.33 Radio
journ. OVERHEIDSVOORLICHTING:
17.20 Nieuws uit de Ned. Antillen. 17.30
Nws. AVRO: 17.33 Radiojourn. 17.50 (S)
Orkesten uit de regio.
een progr. ook voor u, muziekprogr.
OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitz.
voor de landbouw. KRO: 13.00 Nws.
13.11 Echo. 13.40 Een mens als jij:
gesprekken. 14.00 Klassieke muz. 15.00
In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03
Fons Disch praat met Peter Bennink
Bolt. 17.00 (S) De hutsgeklutste kinder
spelen. 17.20 (S) Country Time. 17.45
Verkenning: nieuws, feiten en achter
gronden op sociaal-maatschappelijk ter
rein. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: 7.02 (S) Gesodemeurders, een
mieters progr. 9.03 (S) Pep op Drie.
11.03 (S) De C. Flink Show. 12 03 (S)
VARA's zoekplaatje zoek de plaat
achter de zoekzin. 14.03 (S) Spitsbeeld.
16.03 (S) Elpee-Top 30 - Lichting 75.
HILVERSUM II HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20
Het levende woord. 7.25 Badinerie;
klassieke muz. 7.55 Overweging. 8.00
Nws. 8.11 ECho. 8.30 Aubade: moderne
muziek. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00
De letter M: progr. op de middenberm
van het Nederlands gebeuren. (11.00-
11.03 Nws.). Tl.30 Ouder.worden we
allemaal. 11.55 Scheepspraat: inf. voor
de schippers. 12.00 vijf tellen na nu.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio
(gr.): oude en klassieke muziek. 9.00
Nws. 9.02 Aktua-klankbeeld. 9.30 (S)
Het kind en wij. 10.00 (S) Opus tien
tot twaalf: klassieke orkestmuziek (gr.).
12.00 (S) Intermezzo (gr.): licht klassie
ke muziek. 13.30 (S) Koorzang. 14.00
Nws. 14.02 Aktua-special. 14.30 (S) Om
de kunst. 15.00-17.00 (S) Belcantorium
(gr).
De ene televisie-zaterdagavond
is de andere toch niet Die van
eergisteren springt er wel dege
lijk uit Berend Boudewijn
kwam met wat werd genoemd
„een omgekeerde BB-kwis". Die
omkering bestond dan hierin,
dat de drie deelnemende echtpa
ren een hoofdprijs, tw. een
heen en weer reisje van respec
tievelijk Australië, Canada en
Nieuw-Zeeland met inbegrip
van een veertiendaags verblijf
in het moederland, al binnen
hadden voor zij nog maar een
mond hadden opengedaan. Een
hoofdprijs, die er dus in het
geheel niet om loog. Maar zij
konden nog meer „verdienen",
door allerlei herinnerende vra
gen te beantwoorden. Daar het
echter ging om mensen, die het
lieve vaderland voor een jaar of
twintig de rug hadden toege
keerd, werd er nogal eens op
•een hoogst komische manier
„fout" geantwoord. Zo werd bij
voorbeeld ons aller Mies Bouw
man voor een dochter van de
koningin aangezien, en Hans
Wiegel voor een oplichter,
schuilgaande achter de naam
„het goede heertje" en Boer
Koekoek net niet voor de secre
taris-generaal van de NAVO. De
vraagstellingen waren overigens
van die aard, dat men wel terde
ge kon merken, dat voor „het
idee" achter dit programma
Gied Jaspars verantwoordelijk
was. Maar het werd gaande de
uitzending toch geheel genaast
door Berend zelve. Hij maakte
er een bijzonder touchante zes
voudige „dit is uw leven"-uitzen-
ding van. Een lach en een traan
lagen vlak bij elkaar en het
werd zodoende een programma
dat helemaal paste bij de vrolij
ke weemoed, die de laatste da
gen van zo'n stervend jaar toch
al kenmerken. Boudewijn is
overigens een van de weinige
televisiemensen die zo'n onder
neming aankunnen, zonder on
gelukken te maken. Hij treft
daarvoor precies de juiste, rela
tiverende maar toch geenszins
ongevoelige toon.
En de muziekliefhebbers lieten
zich daarna natuurlijk de lang-
beloofde en dan toch eindelijk
gekomen film van Frangois Rei-
chenbach over de pianist Art
hur Rubinstein niet ontgaan.
Want het was een adembene
mende film over een adembene
mende man: een eminent musi
cus natuurlijk, maar ook een
voortreffelijk causeur en een
humorist in de beste zin van dat
veelbeladen woord. En zelden
heeft men iemand gezien die
zozeer „met God en met ere" zo
oud "as geworden. Enfin, Ru
binstein zei een keer aan Ein
stein gevraagd te hebben: „wat
de ziel nou precies is" en geen
antwoord te hebben gekregen.
Hij speelde vervolgens piano en
toen hadden wij er althans enig
idee van.
Gisteren werd door het plotse
linge inlassen van een reportage
van de voetbalwedstrijd Barce
lona - Real Madrid het aan
schijn van de televisie-avond
wel drastisch veranderd. Alt
hans voor mij. Ik moet zeggen
dat de verleiding van zo'n repor
tage mij altijd te groot is, wat
er zich ook op het andere net
afspeelt. Ik heb dus naar Cruyf-
fie en Nees gekeken. Met genoe
gen ook nog. Om daama toch
weer terecht te komen in de
ernst des levens. Zulks door toe
doen van Jack van Belle, die
deze keer aan een zuster bene
dictines, een benedictijn en een
trappist vroeg waarom zij „in
deze tijd" nog bleven kiezen
voor een leven van gebed en
afzondering. Hij stelde ook ver
der de in dit verband van de
grondvesting der wereld af
geëikte vragen. Ik maak hem
daar geenszins een verwijt van.
En om dus o.m. te betogen dat
zij toch „solidair" met de bui
tenwereld zijn gebleven. Meni
geen zal het wel zoals mij zijn
vergaan: hij (zij) voelde zich
weer een beetje thuis.
HERMAN HOFHUIZEN