1975 TE KIJK tisch< 5 (hit Nachtwacht beschadigd De internationale kunstwereld werd in september opgeschrikt, toen een geestelijk gestoorde met een mes de Nachtwacht van Rem brandt in het Rijksmuseum zwaar beschadigde. De diepe sneeën in het doek bleken voor de restaura teurs echter geen onoverkomelijke problemen op te leveren. Ze be loofden het meesterwerk onzicht baar te herstellen. Songfestival gewonnen Een gouden plak voor de Twentse popgroep Teach in. Dat gebeurde in maart, toen 't goed gebekte zangeresje Getty en haar muzikanten de eerste plaats behaalden op het Eurovisie Songfestival in Stockholm. Naam van de successong: „Dinge Dong". De traditionele consequentie van deze overwinning is dat het komende jaar het Songfestival in Nederland wordt gehouden, en wel heel dicht bij huis: in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. we schrijvers van musicals r kort hield men Annie M. G. Schmidt voor de enige landgenote i welversneden pen, die in staat was om een musical te schrijven, opzicht bleek het afgelopen jaar een openbaring. Freek de Jonge leerlands Hoop schreef de musical „Een kannibaal als jij en ik", net veel succes in Amsterdam loopt, en Lennaert Nijgh schreef engel van Amsterdam", waarin Jasperina de Jong in Carré momen- riomfen viert. r Steenbergen terug enlai 9 9 tl tijd van afwezigheid op de n kwam Paul Steenbergen r weer terug op het toneel- i met de voorstelling „Alles efde". Het was een van de broducties, die in tegenstel- ot veelal de kluchten van aande jaren meer diepgang p. Dat was ook het geval bij liljoenenproject „Cyrano de ic", waarin een ster-bezet- wees dat het publiek ook nder lichtvoetige voorstel- a trekken is. De' Identie-Orkest ha Je nit ^n thuis en bijna duizend uit- enden op het po- vei waart de isulta noee mei L Q de C av f van de Prins Wil- Alexanderzaal in Nederlands Con- lebouw in Den werd onder lei van dirigent Jean non in juni het nder'<fnd Fes,iva' ^9^ i. Het uitgevoerde de „Symfonie de duizend" van Mahler, was te- de opening van aansluitende Inter naal Koorfestival. Residentie-Orkest, len belangrijk aan had in het pro- ima van het Hol- J Festival, oogstte »!wfp|e maanden later successen tij zijn tournee door Verenigde Staten, ovationele toejui- i van het Ameri- publiek werden overschaduwd de diefstal van aantal instrumen- >p de dag van aan- ist in Amerika. Tijdens een sobere begrafenisplechtigheid werd in juli afscheid genomen van de Haagse actrice Fie Carelsen. Bij de Koninklijke Schouwburg in Den Haag legde Paul Steenbergen bloemen op de kist. In haar testament stelde Fie Carelsen de Pisuisse-prijs in voor jonge kleinkunstenaars. Josephine Baker, de cabaretière die in de jaren twintig grote opschudding verwekte, overleed in april. De laatste jaren van haar leven wijdde ze aan de opvang van weeskinderen uit alle wereld delen. De zorg voor deze kinderen kostte haar zoveel geld, dat ze herhaaldelijk werd gedwongen een come-back op het podium te maken. In februari nam haar publiek definitief afscheid van de op 87-jarige leeftijd overleden kleinkunstenares Heintje Davids. Heintje Davids had de laatste jaren diverse malen afscheid genomen, maar de liefde voor de planken dreef haar steeds opnieuw voor het voetlicht. Ook dit jaar ontvielen ons weer enkele prominenten uit de filmwereld. Het meest schokkend was de dood van de Italiaanse regisseur Pier Paolo Pasolini, die begin november door een jeugdige landgenoot werd vermoord. Pasolini kwam dit jaar al eerder in het nieuws, doordat men een deel van zijn laatste film „De 120 dagen van Sodom" uit het laboratorium had gestolen. Rien van Nunen, die als Stiefbeen in de televisie-serie „Stiefbeen en zoon" grote bekendheid kreeg, overleed in september. Door een slopende reuma-aandoening was de in Lisse woonachtige acteur al enkele jaren niet meer voor de camera's opgetreden. De dood van Robert Stolz in juni betekende de afsluiting van het tijdperk van de Weense klassieke operette. Anderhalve maand later overleed de Russische componist Dimitri Sjostakovitsj, die tijdens zijn leven op artistiek gebied vele concessies had moeten doen aan het politieke systeem in zijn land. Vloedgolf Nederlandse speelfilms Met dertien Neder landse speelfilms in één jaar heeft onze na tionale filmproduktie kwantitatief een onge looflijk resultaat ge boekt. Maar films als „Mijn nachten met..." en „Mens, erger je niet" van Pim en Wim, Dit- voorts „Flanagan", „De laatste trein", „Rufus" en Frans Weisz's ,Heb medelij, Jet" hielden het aanmerkelijk korter uit dan „Rooie Sien", „Keetje Tippel" „Kind van de zon", „Zwaar moedige verhalen" en Haanstra's „Dokter Pulder zaait papavers" waarvan we op de foto nog eens 'n spelmo ment zien met Kees Brusse, Dora van der Groen en Sacco van der Made. Voorspellin gen over het succes van „Sherlock Jones" en „Elckerlijck", die deze maand in premiè re gingen zijn nog niet te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 21