Kerstdiners
bijzonder intrek
Nieuwe avonturen
van Herbie, het
Volkswagentje
Schelmenstreken van
twee overjarige rakkers
DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN
WOENSDAG 24 DECEMBER 1975 LEIDSE COURANT
VEEL LEIDSE RESTAURANTS DESONDANKS
MET DE FEESTDAGEN GESLOTEN
Van een onzer verslaggevers
LEIDEN Veel restaurants in Leiden (vooral de kleinere) zijn
met de aanstaande feestdagen gesloten. De horecabedrijven die
wel open zijn zitten wat de kerstdiners betreft vrijwel allemaal
vol. Nergens valt hier de economische teruggang te bespeuren.
Integendeel: veel bedrijven hadden bij het begin van deze maand
al een flink lijstje met reserveringen.
Opvallend is dat vooral de klei
nere horecabedrijven er de
voorkeur aan geven met de
kerstdagen te sluiten. Voor 'de
meesten van hen is het open
blijven met de kerst geen renda
bele zaak meer. Veelal kunnen
ze het met de beperkte man
kracht niet bolwerken en „wat
je van uitzendkrachten krijgt
moet je ook nog maar afwach
ten" zo wordt geredeneerd. Bij
de bistro's die het vooral van de
studenten moeten hebben, zoals
de Gevulde Trog (Kaiserstraat)
speelt dan ook de omstandig
heid dat vele studenten de feest
dagen bij de ouders doorbren
gen een rol.
Ook de Vergulde Kruik (Haar
lemmerstraat) en de „In den
Gapenden Eter" (Rapenburg)
blijven echter dicht. „De prak
tijk heeft mij geleerd, dat het
vrijwel niet rendabel is om met
de kerstdagen open te zijn", al
dus de baas van de Vergulde
Kruik. Voor de exploitant van
„In den Gapenden Eter" weegt
de extra betaling voor het per
soneel met deze dagen weer te
Het zijn echter niet alleen de
kleinere zaken die dicht zijn met
Kerst: ook Nieuw Minerva en
Oudt Leyden zijn dicht, zoals al
jaren het geval is met deze
feestdagen. De eigenaar van
Nieuw Minerva: „Traditiege
trouw houden we de Kerstdagen
voor ons zelf. We hebben nooit
vakantie en daarom sluiten we
liever. Bovendien zouden we an
ders extra personeel moeten ne
men en afgezien van het feit dat
dat te duur wordt moet je de
kwaliteit daarvan altijd nog
maar afwachten. Wat echter
voor ons ook een rol speelt is
dat je de mensen bij kerstdiners
beperkt in hun keuzemogelijk
heid, mogelijkheid, en dat vind
ik fout".
Ook voor Oudt Leyden is de
(verplichte) 50% extra beloning
voor het personeel een bezwaar.
Aan de andere kant ziet zij van
kerstdiners af, omdat dan alle
faciliteiten (bistro, pannekoe-
kenhuisje, rotisserie) hiervoor
benut zouden moeten worden
waarbij iedereen het liefst in het
gezelligste deel wil eten. En om
allerlei nare ervaringen en te
leurstellingen te voorkomen
blijft men maar liever dicht.
Vol
Gelukkig zijn er nog wel heel
wat eetgelegenheden open met
de Kerst, al zitten de meesten
al aardig, zo niet helemaal, vol.
Bij Holiday-Inn worden voor de
kerst al twee wekèn geen reser
veringen meer aangenomen. Op
beide kerstdagen komt men
daar met een exclusieve rijstta
fel met 20 exotische gerechten,
compleet als diner dansant
Kosten 65,- per couvert Het
nieuwjaarsdiner is echter nog
niet vol. Voor 32,50 per cou
vert kan men nog terecht en
genieten van de Hot Club de la
Haye.
De heer Spaargaren van Holi-
day-Inn zei ons bijzonder tevre
den te zijn. „Het gaat veel beter
dan vorig jaar, hoewel toen ook
het kerstdiner wel goed bezet
was". Holiday-Inn heeft dit jaar
ook zijn hotelaccommodatie
open met kerst en ook daar zit
men goed gevuld. Personeel
sproblemen doen zich dank zij
de inzet van een groot aantal
Australische, Ierse en Maleise
krachten niet gelden. „We moe
ten het wel buitenslands zoeken,
want hier uit de buurt krijg je
niets meer". Nieuw voor de Ho-
liday-Inn is dit jaar de mogelijk
heid voor 20 gulden per stuk
telefonisch hors d'oeuvres te be
stellen: voor hen die liever thuis
willen genieten.
Ook de Beukenhof in Oegst-
geest is met de kerst al vol. Ook
hier een diner-dansant met de
fameuze Hongaarse violist La-
jos Veres, die het kerstdiner met
als hoofdschotel zalm en ree
biefstukjes zal opluisteren. Voor
90 gulden per couvert kan men
verder smullen van een speciali
té de la maison in de vorm van
een pSté vooraf en een keuze uit
diverse nagerechten. Op nieuw
jaarsdag is de Beukenhof ook
open en er is nog plaats; alleen
is het dan weer la carte. Ook
bij dit restaurant geen perso
neelsproblemen. „We kunnen
Het personeel van de horeca-bedrijven die de komende feestdagen zijn geopend, is al dagen in
de weer om de cliënten iets bijzonders te presenteren.
het met onze vaste staf makke
lijk verwerken. En al zou je
extra mensen in dienst moeten
nemen: je bent er tenslotte voor
je klanten en dus moet je wel
open zijn met deze dagen", al
dus de Beukenhof.
Wie toch liever wat goedkopers
wil kan nog terecht In den Ver
gulden Turk aan de Steenstraat.
Voor 32,30 kan men hier (al
leen op Tweede Kerstdag) kie
zen uit hazebout in rode wijn
saus of kalfsbiefstuk met cham
pignons in roomsaus, voorafge
gaan door een cocktail met gar
nalen, crab en fruit en een hel
dere ossestaartsoep. Voor een
tientje meer kan het diner met
een gang worden uitgebreid be
staande uit zeetong in witte
wijnsaus en met gepelde drui
ven. Er is voor dit diner, waar
voor geen vaste tijd is gesteld
nog plaats. Men wordt bediend
door vaste krachten of door
part-timers. Nieuwjaarsdag is
de Turk gesloten.
Bellevue (Steenstraat) heeft bei
de kerstdagen alleen het restau
rant geopend. Men kan kiezen
uit een menu van 35, 40 of
45. Eerste Kerstdag zit Belle
vue praktisch vol, voor Tweede
Kerstdag kan nog worden gere
serveerd.
Ook op z'n Italiaans kan er
gegeten worden en wel bij de
Pizzeria 'Pinocchio aan het
Noordeinde. Voor 45,- per cou
vert kan men alles uitzoeken
wat er aan Italiaans lekkers te
vinden is en dat is heel wat
meer dan pizza's alleen. Voor
wie zin heeft: er is nog plaats.
Dat geldt ook voor het Karre-
wiel (Steenstraat), zij het alleen
voor het late diner van 20.00 uur
op Tweede Kerstdag. Hier de
keuze voor wat het hoofdge
recht betreft tussen kalkoen in
saus sultana of tournedos. Ook
bij het nagerecht een keuze en
voor iets meer dan de prijs van
45 gulden kan men naar belie
ven aanvullen met zalm.
Een steekproef leerde ons dat
ook de Chinees-Indische restau
rants vrijwel allemaal open zijn.
Hier zal behoudens wat denne-
naalden echter weinig van Kerst
te merken zijn.
Tenslotte de Blauwe Huzaar,
een café-bistro vooral in trek bij
jongeren, dat zich in tegenstel
ling tot vele andere soortgelijke
zaken erg heeft ingespannen er
iets leuks van te maken. Op
Tweede Kerstdag draait hier de
grill-canard en spelen en zingen
„Les Clochards", een jong Leids
zangersduo vanaf 18.00 uur. Tij
dens het optreden kan voor 35
gulden per persoon worden ges
muld van gegrilde eend en nog
vier andere gangen, alles ver
zorgd door het eigen personeel.
Het was de wens geweest van
de Blauwe Huzaar voor het vas
te publiek ook met oudjaar wat
gezelligs te doen: een kwartier
na de jaarwisseling wilde men
voor de vaste gasten open gaan
om hen een sfeervol begin aan
te bieden compleet met zang en
dans. De Leidse politie gooide
echter roet in het eten: „Bijzon
dere wetten" weigerde een ver
gunning om tot vier uur door te
mogen gaan.
Een erehaag voor Herbie, de winnaar.
0 Trianon: Vol gas met Herbie (a.l.)
met Helen Hayes en Ken Berry. Re
gie: Robert Stevenson.
De Walt Disney-studio's brengen al jaren naast
een periodieke uitbarsting op het gebied van
de getekende hoofdfilm, een serie speelfilms
„voor het hele gezin". Vriendelijke, maar nogal
zoetige werkjes waarin de spanning op een laag
pitje wordt gehouden en lieve clichéfiguren de
helden zijn. In Amerika doen dit soort werkjes
het beter dan bij ons in Europa, met misschien
als duidelijke uitzondering „The love bug",
waarin het eigenzinnige Volkswagentje Herbie
de grote held was.
Het mag verwonderlijk heten, dat er nu pas
een vervolg op de avonturen van Herbie komt
„Herbie rides again" laat zien hoe het Volkswa
gentje de strijdbijl weer opgraaft, dit keer
tegen de gewetenloze supermarktbouwer Alon-
zo Hawk (Keenan Wynn), die om zijn grootse
plannen te kunnen verwezenlijken, de weduwe
van een brandweercommandant uit haar huis
wil verjagen. Het lieve oude dametje (Helen
Hayes) verzet zich en gesteund door Herbie, een
oude tram uit San Francisco en een juke-box
die als waakhond fungeert en uit zichzelf alarm
slaat, lukt dat haar voortreffelijk.
Ken Barry en Disney's vaste keus voor „the
all American girl next door", Stephanie Po
wers, zorgen voor wat keurige romantiek, maar
het zijn de oudjes als Helen Hayes, Keenan
Wynn en John Mclntire die met Herbie de show
stelen. Naast enkel slapstick-effecten en wel
dwaze trucages, als Herbie „ten strijde" trekt,
zitten er ook een paar kostelijke vondsten in
dit vervolg op Herbie, zoals de nachtmerrie van
Hawk, waarin hij net als de slotbeelden van
„King Kong" boven op het Empire State
Building de strijd moet aanbinden met vliegen
de Volkswagens. Ook de climax als Herbie zijn
vriendjes allemaal Volkswagens oproept
voor een charge op de bulldozers van Hawk,
is een duidelijke persiflage van een bekend
filmgenre, dit keer de western.
Maar hoewel men zich met dit charmante
grapje best anderhalf uur pretentieloos kan
amuseren, missen we toch wel een komiek als
de vette Buddy Mackett, die Herbie in „The
love bug" zulk kostelijk tegenspel bood. Maar
ja, dat wisten we al: een vervolg is meestal net
iets minder dan zijn voorganger. Daar heeft
Robert Stevenson, zo langzamerhand ook al een
vaste kracht in de Disney-gelederen, als regis
seur niets aan kunnen veranderen.
MILO
LEIDEN - Op het
kerstprogramma van de
Leidse bioscopen staan
slechts twee nieuwe
films: „Heb meelij, Jet"
(in Rex) en „Vol gas met
Herbie" (in Trianon).
Luxor prolongeerde ui
teraard de angstaanja
gende film „Jaws". Lido
deed dat met de Neder
landse film „Sherlock
Jones" en Studio met
„Elckerlijc" ook al een
produktie uit eigen land.
In Camera draait een
oude film van Louis de
Funes: „Gerndarme van
Saint Tropez".
9 REX: Heb medelij
Jet! (14) met Johnny
Kraaykamp en Piet Ro
mer. Regie: Frans Weisz.
Van de twee nieuwe Neder
landse. speelfilms, die onlangs
in de Internationale filmweek
Arnhem hun première beleef
den en dan ga je onwille
keurig vergelijken is Frans
Weisz' "Heb medelij, Jet" bij
Bert Haanstra's "Dokter Pul
ver zaait papavers" de duide
lijke verliezer geworden.
Weisz kreeg na de vertoning 'n
beleefd applaus, Haanstra een
ware ovatie. Of het nu komt
omdat men "Heb medelij. Jet"
kost wat kost klaar wilde heb
ben voor de filmweek, het zal
voor iedereen duidelijk zijn
dat er uit het gegeven van
twee oude rakkers, die elkaar
bij toeval na tien jaar weer
ontmoeten veel meer te halen
was geweest dan een serie
soms echt wel vermakelijke
schelmenstreken van mannen
op middelbare leeftijd, die no
gal krampachtig de leut, die
zij in hun jeugd hebben be
leefd nog 'ns trachten op te
fokken.
Er zitten een paar onvergete
lijke grappen in "Heb medelij
Jet" zoals die van de tuinka
bouters, maar zoals de film in
z'n geheel op je afkomt voel
je het toch als 'n mager gege
ven. Heere Heeresma trok zich
als auteur al snel terug en
Dimitri Frenkel Frank schreef
nog wel een mooi rolletje voor
Ton van Duinhoven als de ge
slepen oplichter Kwint, maar
de rest kwam uit de pen van
Rob du Mee, die het in de film
helemaal op de versiertoer
gooit en 'n komedie wilde ma
ken vyaar Frans Weisz mis
Johnny Kraaykamp samen met Elsje de Wijn in de nieuwe film van Frans Weisz.
schien het trieste element had
willen accentueren van twee
gezworen kameraden, die tien
jaar na hun hoogtepunt nog
eens en zonder echte over
Johnny Kraaykamp en Piet Romer, het oplichtersduo
in "Heb medelij Jet!"
tuiging de goede oude tijd
willen herbeleven.
In sommige fragmenten, zoals
het kroeggevecht, herkent men
de Frans Weisz van de Drum
reclamespots, maar Piet Ro
mer heeft duidelijk minder
consideratie met Johnny
Kraaykamp, die van Rijk de
Gooyer altijd het volle pond
kreeg als 'de komiek' en speelt
de wat narrig reagerende
Johnny vaak van het doek.
Elsje de Wijn als de fatale
Friese schone, die het ritme
tussen het duo bewust ver
stoort is nu ook niet de figuur,
die de film kan redden en als
geheel is "Heb medelij, Jet"
dan ook niet de rolprent die
men voor ogen had toen men
er aan begon.
Aardig om naar te kijken, te
vaak onverstaanbaar om hem
helemaal te kunnen volgen, 'n
Werkje dat als komedie nog
net 'n voldoende haalt maar
de Nederlandse speelfilm geen
stap verder helpt.
Het tempo wordt bepaald door
een oppeppend muziekje van
Ruud Bos dat je in de beelden
van Ferenc 'Kdlmón Gdll
met vele totalen en slechts 'n
enkele close-up in de telefoon
celscènes niet terugvindt.
Frans Weisz heeft inmiddels
zijn contract met producent
Rob du Mee verbroken. Mis
schien dat hij nu weer eens de
speelsigheid van „Grande Jat
te" terugvindt.
MILO
Ton van Duinhoven demonstreert zijn doortrapte
maniertjes met kelner Pieter Lutz aan Piet Romer.