Meer bezinning dan bezieling in doorwrochte KRO-studie Dick van Dyke twee keer over alcoholisme VARA-radio: twee nieuwe programma's Tf'Hu, Ad Langebent chef Brandpunt TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT/.,.. Bij Amboboeken Bilthoven liet de KRO onder de titel „Visies op kommunikatie" een gedegen studie verschijnen, die voorlopig zal worden gehanteerd als beleidsvisie. In zijn voorwoord zegt het bestuur, dat het geen prestatie is om 50 jaar te worden, maar veeleer een geschenk: je mag er zijn. Voorzover er sprake is van een prestatie, dan werd die geleverd door de honderdduizenden, die door hun steun de KRO hebben laten bestaan. In deze studie wordt ingegaan op het veelvoud aan aspecten, die te maken hebben met massakommunikatie, christelijke levensvisie en de KRO in relatie tot de godsdienst, de politiek, de maatschappij en de cultuur. Het is in het korte bestek van dit artikel niet wel doenlijk om een uittreksel te geven van de inhoud. Onvermijdelijk maakt men dan standpunten los van de overwegingen, die eraan ten grondslag liggen en daarmee zou men aan de doorwrochtheid van dit werk tekort doen. Daarom lijkt het beter de lezing ervan in ruime kring aan te bevelen en hier te volstaan met het plaatsen van enkele kanttekeningen. Voor het samenstellen van deze studie werd de volgende werkwijze gevolgd: Aan de leden van de programma adviesraad, met name drs. H. Hoekstra, dr. L. ter Steeg, drs. R. Lubbers (de huidige minister), dr. J. 'van Putten en P. Beugels, werd gevraagd nota's te schrijven over onderwerpen die liggen op het terrein van hun deskundigheid. Samen met de bedrijfsleiding werden deze vervol gens uitvoerig doorgesproken van opmerkingen voorzien en tenslot te door dezelfde auteurs herschreven en verwerkt tot eindtekst. Bij dit alles werd ervan uitgegaan de doelstelling van de KRO uit te werken en grijpbaar te maken. Kort samengevat luidt deze doelstelling: „Ter voorlichting, ontplooiing en ontspanning van kijkers, luisteraars en lezers streeft de KRO er in het bijzonder naar visies, waarden, normen en smaken, die vanuit evangelisch oogpunt van belang worden geacht voor mens, kerk en maatschap pij te weerspiegelen, te verhelderen en uit te drukken. De KRO doet dit alles in verbondenheid met het katholieke volksdeel". Dit lijkt een tamelijk complete weergave van wat een man of vrouw, werkzaam in de omroep, kan bezig houden bij het gebrui ken van de media, die hem of haar ter beschikking staan. Toch mag men hierbij de vraag stellen of omroepen niet meer is dan weerspiegelen, verhelderen en uitdrukken. Zeker een omroepver eniging moet het hebben van creatieve medewerkers, programma makers die voortdurend zoeken naar nieuwe visies,, waarden, normen en smaken. Aan het rijtje „weerspiegelen, verhelderen en uitdrukken" zou daarom „vernieuwen" kunnen worden toegevoegd. De aanleiding voor deze wens ligt in het boekje zelf. In het hoofdstuk „KRO en godsdienstigheid" lezen we: „Wie zich door het evangelie laat inspireren in zijn kijk op de wereld ervaart evenzeer hoe het niet mag blijven als dat hij weet hoe het moet worden". In het hoofdstuk over „KRO en cultuur" alsmede in het hoofdstuk over „KRO en maatschappij" wordt met als uitgangspunt de fundamenteel-evangelische noodzaak tot verandering gewezen op het in stand houden c.q. scheppen van cultuur als omroeptaak. En in de bijdrage aan dit boek van de Diocesane Contact Commis sies lézen we, dat amusementsprogramma's de mensen moeten herscheppen en niet in slaap wiegen. Zo kunnen we tal van citaten aanhalen. In de overwegingen, die ten grondslag hebben gelegen aan de formulering van de doelstelling, wordt „vernieuwing" in de vorm van omschrijvingen van dit begrip wel degelijk als deel van de omroeptaak genoemd. Maar waarom dan ook niet in de doelstelling zelf? Hiermee hebben we het bezwaar naar voren gebracht, dat zich tijdens het lezen van deze studie steeds sterker opdrong. Het is allemaal zo doordacht geschreven, zo rationeel uitgewerkt en zo verstandelijk worden citaten en cijfers aangedragen ter staving van het betoog, dat er bijna geen plaats overblijft voor de spiritualiteit, die aan het begin staat van alle ondernomen arbeid, zeker als men zich zo rechtstreeks tot miljoenen richt. In het hoofdstuk „KRO en godsdienstigheid" worden gedachten ontvouwd over verkerkelij king en verwereldlijking en over de religieuze thema's van de 70-er jaren als daar zijn de herwaardering van de plaats van de mens in de natuur, de aandacht voor de relatie tussen man en vrouw, de bezinning op de houding tegenover het sterven, de demping van de kloof tussen clerus en leken, de nadruk op de intimiteit en de vriendschap in de godsvoorstelling, het besef van de uiteindelijke eenzaamheid van de mens tegenover God, het zoeken van een evenwicht tussen eenzaamheid en saamho righeid en de kerk als actiegroep van gelovigen. Voor deze en tal van andere bespiegelingen wordt in deze studie aandacht gevraagd met als conclusie, dat de KRO zijn taak als omroep wil vervullen in verbondenheid met het katholieke volks deel. Dit zou, zo lezen we, niet zo moeilijk zijn als er onder de katholieken meer eenheid was. De KRO maakt zich dan ook zorgen om de polarisatie, het verscherpen van de tegenstellingen tussen voorhoede en achterhoede. Blijkens deze studie zou de KRO behulpzaam kunnen zijn bij het signaleren van de bestaande problemen en een bijdrage kunnen leveren voor het gesprek tussen veranderingsgézinden en behou denden. De formule van de Belgische radio en televisie, waar men nu eens een conservatieve en dan weer een progressieve aan het woord laat, draagt niet bij tot de oplossing van het conflict, zo wordt geconstateerd. Aan de opstelling van de KRO tegenover deze beide polen zouden we willen toevoegen, dat het er vooral om gaat om te wijzen op de mate van geloof in beide kampen. Voorzichtigheid De kritiek, die wij op dit boek hebben inzake de te weinig aan bod komende creatieve en vernieuwende aspecten, eigen aan de omroeptaak, staat onze bewondering ervoor niet in de weg. Of schoon een te grote voorzichtigheid in het kiezen van de formulerin gen zou kunnen leiden tot een weinig heldere positiebepaling van de KRO, een verwijt dat binnen zowel als buiten de kath. kring kan worden vernomen, gaat het hier toch om een werkstuk van helderdenkende mensen, die na uitvoerig overleg tot een preciese duiding kwamen waar de problemen liggen en hoe die in de dagelijkse omroeppraktijk benaderd moeten worden. Het boek kan niet alleen fungeren als een handleiding voor hen die het omroepen als vak bedrijven, maar ook voor hen die als begunstigers van de KRO zich tot inspraak geroepen voelen bij het bepalen van het (progfamma)beleid. Enkele praktische punten verdienen verder de aandacht. Zeer terecht wenst de KRO het evangelie niet te benutten als een spoorboekje, zoals de Ev. Omroep geneigd is te doen. Voorts gaat de KRO ervan uit, dat haar medewerkers speciaal die in de journalistieke en documentaire branche bij het verwerven, beoordelen, selecteren en becommentariëren van nieuwsfeiten zich niet zullen laten leiden door eigen opinies, maar die zullen toetsen aan de idee van waaruit de KRO werkt Jammer is dat in dit boek niet nader het begrip „katholieke traditie" wordt omschreven. De KRO zet zich in voor het behoud ervan, maar als lezer zou men dan graag willen weten in hoeverre hierbij gedacht wordt aan geestelijke waarden en/of ook humane aspecten hierin worden onderkend. De KRO is in het huidige tijdsbestek de vrucht van de complica ties in de samenleying, Kerk en maatschappij. Het „eigen gezicht" is daardoor een moeilijke zaak. Bezinning wint het momenteel bij de KRO Van bezieling, ook in dit doorwrochte boek. TON OLIEMULLER Jacques Yves Cousteau, die de pinguïns van het Zuidpoolgebied bestudeerde. De AVRO zendt hiervan een documentaire uit op Ned. I om 19.30 uur in „Geheimen der zee". „De ochtend na de vorige avond", is de film waarin Dick van Dyke een succesvol journa list speelt De man heeft echter een probleem: alcohol. Zowel in zijn werk als in zijn gezin ver dringt de drank alle geluk. De film geeft een keihard beeld van een man die een wanhopig gevecht voert tegen zichzelf en die telkens het onderspit moet delven. Zijn vrouw, de goede wil van zijn baas, de kinderen en professionele hulp staan hem ten dienste, maar hoe moeilijk het is om van alcolho- lisme af te komen, wordt in deze film duidelijk getoond. Ned. I, 20.20 uur. Wanneer hij zich weer kan ver plaatsen, stuurt Pouderou hem naar de gebroeders Wright in Amerika. Ned. II, 19.05 uur. Tweekamp Dick (2) Muziek in „De koperen tuin" o.l.v. dirigent Cuperus, een rol van Leo Beyers Ad Langebent, chet Brandpunt. (Van onze radio- en tv-redactie) Ad Langebent, 42, redacteur/verslaggever van KRO's aktua- liteitenrubriek Brandpunt, is per 1 november benoemd tot chef Brandpunt. Hij volgt Ed van Westerloo op, die eind december de KRO verlaat Langebent is twintig jaar werkzaam in de journalistiek, waarvan tien jaar bij de KRO. In tegenstelling tot het huidige beleid zal Ad Langebent voorlopig Brandpunt mede blijven presenteren. Voorlopig behoudt hij ook de redactie en presen tatie van het programma „Heel de mens". Dick van Dyke legt in een ge sprek met Dick Cavett uit, waarom hij zo graag de rol wil de spelen van de journalist in de film „De ochtend na de vori ge avond" (The morning after). Van Dyke is zelf alcoholist ge weest. Overdag raakte hij geen glas aan. zodat niemand hem ooit dronken heeft gezien. Be halve zijn vrouw, die 's avonds de fles evenmin kon laten staan. Drie jaar geleden liet Van Dyke zich in een ziekenhuis opnemen. Toen hij genezen werd ver klaard, nam zijn vrouw zijn plaats in. Ned. I, 21.50 uur. De lucht in Het voorbeeld van graaf Zeppe lin heeft Edouard Dabert weer moed gegeven, in de serie „Zij gingen de lucht in". Jeanne, die weer bij haar man is, stuurt hem via oom Pouderou zon der dat Edouard het weet geld voor het bouwen van zijn nieuwe constructie, de Dabert II. Bij een poging daarmee te vliegen raakt Edouard zodanig gewond, dat hij invalide blijft. In poule A van „Tweekamp" heeft de vorige week het Stede lijk gymnasium van Leiden zich van-een finaleplaats verzekerd. Vanavond beginnen de wedstrij den in poule B, waarin het Was- senaarse Rijnlands Lyceum is ingedeeld. De Wassenaarders treden vanavond aan tegen leer lingen van het Vartesius Ly ceum in Amsterdam. Ned. II, 19.30 uur. Koperen tuin De NCRV start vanavond met de eerste van de vijf afleverin gen tellende tv-bewerking naar Vestdijks boek „De koperen tuin". Zoals wij gisteren al schreven gaat het om een versie, waarin bewerkster Yvonne Keuls en regisseur Bob"Lowen- stein naar een sterke verbeel ding hebben gezocht van wat Vestdijk schreef. In de eerste aflevering wordt de rol van de jonge Nol vervuld door Dickie Vestdijk, de zoon van de auteur. Later staat in deze rol Aus Grei- danus. Verder Liesbeth van Santvoord als Trix, Leo Beyers als dirigent Cuperus, Ina van Faassen' als de moeder van Nol, Steye van Brandenburg als de .vader en vele anderen. Ned. II, 20.25 uur. Voetbalshow In de Mini-voetbalcompetitie treedt vanavond debutant Dom stad Utrecht binnen de lijnen. Tegenstander is „Rest van Ne derland". Scheidsrechter van deze wedstrijd, gespeeld door oude helden van het voetbal veld, is Leo fan der Kroft Ned. II. 21.35 uur. DINSDAG 11 NOVEMBER 1975 NEDERLAND I Teleac 18.15 Les Gammas 18.45 Tv-lnformatle voor Span- laarden NOS 18.55 Journaal AVRO 1t.05 M.A.S.H. 19.30 Geheimen der zee na tuurfilm 20.20 De ochtend na de vorige avond film NOS 21.35 Journaal AVRO 21.50 Dlck Cavett In gesprek met Dick van Dyke NOS 22.40 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal NCRV 19.05 Zlf gingen de tucht In - feuilleton 19.30 Tweekamp kwls voor middelbare scholleren NOS 20.00 Journaal NCRV 20.25 De koperen tuin (1) serie 21.35 Mlnl-voetbal-show 22.25 Hier en Nu 23.05 Tot besluit NOS 23.10 Den Haag Vandaag 23.25 Journaal DUITSLAND Akt. 19.20 Wort-Woertlich. 20.00 Jour- naai en weerbericht. 20.15 Akademisch Choreografisch Ensemble van de USSR. onachtdienst. W-film. 22.00 In San Fran cisco leven. 22.45-23.05 Journaal, kom- mentaar en weerbericht. 18.20 Popeye, tekenfilm. 18.35 Teken- filmtijd. 19.00 Journaal. 19.30 Die Insel der Krebse. W-film. 21.00 Journaal. 21.15 Blickpunkt. 22.00 Filmforum. 22.30 Journaal. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti ta tovenaar. 18.05 Boy Dominic. 18.30 Informatief programma. 19.00 Tie nerklanken 19.45 Journaal 20.15 Cir cus. 20 30 Galaconcert. 21.30 Adverten tie. 22.20 Helen, een vrouw van van daag. 23.10 Journaal. NEDERLAND I 15.35 De familie Kettle op reis kinderfilm 16.45 De stadsmuis sn de veld muis Japans sprookje 16.55 Ganzenmarkt In Coevorden reportage 17.05 De film van Ome Willem kinderprogramma 17.30 Hans met de hoed HILVERSUM I P. P.: 18.19 Uitzending van an GVP. KRO. 18.30 Nws. 18 40 Echo. 18.50 Programmavoorbeschouwing. 19.00 (S) Limburgs Symfonie Orkest. 19.45 In stemmen met velen. AVRO 20.00 Van avond. muziek, vrolijkheid en ver- strooing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio journaal. 23.00 (S) Licht ensemble. 23.20 (S) Er floot een vogel in de wei. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Gesproken brief. 18.25 (S) Tout a toi. 18.50 Toppers van toen. 19.30 Bronnen van inkomsten. NOS: 19.501 Den Haag vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.05 Overweging. 20.15 (S) Le Martyre de Yaint Sebastien. oratorium 21.45 (S) Rijnpromenade, hoorspel. 23.00 Pastoor Perquin. wat goed gezien. 23.30 (S) Alwiool en piano: klassieke muziek. 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18 10 (S) Joost mag niet eten. VARA: 19.02 (S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Nasvil- le./c,—.USSR. 21.00 21.02 Jazz en Blues. 22.02 (S) Popdonder. 23.02 (S)' Wachten, op middernacht. 0.02 (S) Nacht-Drie-Draai. 2.02 (S) Help. 4.02 Truck. KRO: 6.0^-7.00 (S) Scheer je: weg. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.41-8.00 Aktua 1, 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gym.) 9.00 Toeraktua. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 Voor de kleuters (S). 10.30 Nws. 10.33 (S) Sp hinx. 11.45- (S) Cafe-chantad. 12.26 ed. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 Aktua-mag. 13.15 (S) Sporl na sport. 13.45 (S) Lichte orkestmuz. 14.15 (S) Close-up. 15.30 Nws. 15.33 (S) After- susjun. NCRV: 16.00 middagdienst. 16.20 (S) Een uur natuur. OVER- HEIDSV.: 17.20 Mens en samenleving. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (SI In de Roode Cirkel. (8.00 Nws.) 9.00 (S) Licht orkest met zangsolisten 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Schoolradio. 10.00 (S) Radioweekblad. NOS: 11.00 Nws. 11.03 Jazz uit het historisch ar chief. 11.30 Spiegel van Duitsland. VA RA: 12.00 Vlissingen-Centraal. 13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag. 1325' (S) Een middagje stoomradio. 16.00 Nws. 16.03 (S) Moordbrigade Stock holm, hoorspel (7). 16.55 Promenade Orkest. RVU: 17.35 Educatief progr. VARA: Med. HILVERSUM KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham 9.03 (S) Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de mid dag. van 12 tot 2. 14.03 (S) Pop-Kon- takt. 16.03 (S) De hitmeesters. Afgezien dan even van „The Flintstones" en „Kareltje Kolde rieke Kapriolen" was het totale KRO-pakket van gisteravond nogal zwaar op de hand. Het was althans in donkere tinten gehouden. Waar natuurlijk geen enkel bezwaar tegen kon be staan, ookal niet omdat de TROS aan de andere kant uit sluitend lichte kost bood. In fei te was er dus sprake van een ideale (ongetwijfeld ongezochte) coördinatie. Maar goed. Men zag dus een tv-bewerking van „Een zekere Vincent....", het stuk dat Jules Croiset zelf had geschre ven naar aanleiding van de brie ven van Vincent van Gogh aan zijn broer Theo en dat hij al veelvuldig op het toneel heeft gebracht. De „adaptatie" was van Joes Odufré en natuurlijk is er nauw samen gewerkt tus sen schrijver-acteur en regis seur. Met een bijzonder verheu gend resultaat. Althans onder getekende heeft geboeid geke ken naar deze in beeld gebrach te zelf-analyse van een merk waardig man. die door Jules Croiset kennelijk zeer goed werd begrepen. Zijn inlevings vermogen uitte zich dienover eenkomstig. Ik bedoel: hij ac teerde voortreffelijk en dwong ons zodoende bijna tot meele- Bij het op handen zijnde schei den van de markt kwam de KRO ook met „Een land om mee te leven", een rolprent van Frank Zichem over zijn land: Suriname. Hij had „zomaar een dag" gefilmd. Ik moet eerlijk bekennen dat ik naar de docu mentaire kijkende mij soms (met nauw verholen jaloezie) zat af te vragen wat al die Surina-j mers in 's hemelsnaam in zo'n! groten getale hier, in het lage! land komen zoeken. Maar ik geef graag toe dat het om een uiteraard vrij oppervlakkige vraagstelling gaat. De film van Zichem gaf er wel enige aanlei ding toe. Na het nieuws volgde een repor tage van André Truyman over Ben Verberne, Nederlands mis sionaris op de Philippijnen. Een goede, maar ook vrij deprime rende reportage, die duidelijkj aantoonde dat missionering in: dat gebiëd vooral een kwestie is van een strijd voor het verkrij-| gen van enige sociale rechtvaar-] digheid. En men kreeg wel dej indruk van een vrij hopeloze! strijd. De titel van de documen taire was dan ook: „een zwijgen de pater". Maar zwijgen is het tegendeel van „verkondigen". En zelfs „In de keuken van Be-j rend", waarin Boudewijn deze keer Juliette Greco ontving - een in opzet toch diverterend: programma - had een ernstige] ondertoon. Gesprekken, tussenj het broodbakken door, waren soms wat droefgeestig, vooral; door toedoen overigens van dej chansonniére. Maar ook nu| werd het een voortreffelijke uit-i zending. De formule heeft het: voordeel van het verrassende enj het nieuwe. En Berend Boude wijn is een man die onder alle omstandigheden zichzelf blijft HERMAN HOFHUIZEN. Dick van Dyke, die met Dick Cavett praat over alcoholisme en in de film „De ochtend na de vorige avond" een aan de drank verslaaf de journalist speelt. (Van onze radio- en tv-redactie) De VARA brengt met ingang van bomende zaterdag, twee nieuwe programma's: „Rooie Oortjes" en „Voor wie niet kijken wil..." „Rooie Oortjes wordt uitgezonden via Hilver sum 2, van 18.30 tot 19.30 uur. Dit is een programma over programma's en mensen ach ter die programma's Vooral gaat het over het wel en wee, het lief- en leed van Hilversum, zoals het overkomt op iemand die zelden iets anders doet dan radio luisteren en tv-kijken. Zo iemand is „De mediaman". De Mediaman registreert zorgvuldig de frisse en wrange staal tjes van Hilversums vakmanschap en laat aan het einde van de week frappante fragmenten nog eens de revue passeren. Zaterdag gaat het onder meer over Neerlands Hoop en Gerard Cox, in VARA's Z.I. over een telepatisch radio-experiment bij de NOS en over het amateurisme van Radio Amsterdam (STAD). Via Hilversum 1 brengt de VARA elke zater dagavond om 21.00 uur het nieuwe programma „Voor wie niet kijken wil", met radiovermaak voor de niet-kijker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2