van Thomas Mann Weelderige verbeelding van „Voetreis naar Rome" TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG TERUGBLIK PAGINA 2 VRIJDAG 7 NOVEMBER 1975!, NEDERLAND I Teleac 18.15 DuKs NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal NCRV 19.05 Van nature 19.55 Luister van het orgel 20.15 Brlggs, de schrik van de Geheime Dienst 20.40 Kojak NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Farce Majeure 22.20 Gevallen 22.50 Muzikale Dagsluiting 22.55 Praten met de minister-pre sident NOS 23.05 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal AVRO 19.05 Toppop met de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 Een mens wil. 22.00 De Gebroeders Hammond 22.50 Televlzler Magazine NOS 23.35 Journaal DUITSLAND I 18.05 Unter einem Dach. 18.40 Hier und Heute. 19.20 Gestern gelesen. 20.00! Tagesschau. 20.15 Die Legende von! Paul und Paula, speelfilm. 22.00 Die Kriminalpolizeirat. 22.05 Bericht aus Bonn. 22.30 Tagesschau. 22.45 Bauern, Bonzen und Bomben (5) 0.25 Tages schau. DUITSLAND II 18.20 Zwei Herran dick und doof. 18.40 Manner ohne Nerven. 19.00 Heute. 19.30 Auslandsjournal. 20.15 Aktenzei- chen: XY... ungelöst 21.15 Heute. 21.30 Carmina Burana. 22.30 Sport am Frei-! tag. 23.00 Aktenzeichen: XY... ungelöst. 23.10 Heute. 23.15 Zugast im ZDF. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti ta tovenaar 18.05 Open school.! 18.30 Uit de dierenwereld. 18.55 Traject. 19.40 Mededelingen. 19.45 Journaal.j 2015 Antwerpen boven 20.40 11.11.11.-1 aktie. 20.45 Rubenskwis. 21.25 Les rois maudits (4). 23.05 Journaal. NEDERLAND I Teleac 10.00 Hulsartsen 10.30 Computerkunde 14.30 Voorlichting schooltv TROS 15.32 Slmonskoop 15.55 Het geheim van de Nljl 16.55 TROS-Sport 17.25 Ren |e rot 17.50 Heldl HILVERSUM I KRO: 18.30 Nws. 18 42 Akt 18.50 Ver kenning. 18.58 Marktber. 19.00 (S) Uit het operette album 19.30 Sprong in het heelal, hoorspel. 20.10 Als in ons hart een lied weerklinkt, klankbeeld. 21.10 (S) In antwoord op uw schrijven. 22.00 K(r)omische humor en jolijt. 22.25 Over weging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. 19.02 (S) Drie loopt achter, AVRO: 20.02 Radiojourn. 20.05 (S) Burengerucht. 21.02 (S) De Negen-Uur-Show. 22.02 Radiojourn. 22.05 (S) Superclean Dreammachine. 23 02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radio journ. 0.05 (S) Weekend Muziek Magazi ne. 1.02 (S) Soultime USA 2.02 (S) Continue de nacht door. 4 02 (S) Voor dag en dauw. NCRV: 6.02-7.00 (S) Klaar wakker. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.4 Akt. 8.30 Nws. 8.36 Gym.) 9.00 (S) Wegwezen. 9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktua-sport. (10.30-10.32 Nws) 11.00 (S) Hartje Amsterdam. OVER HEIDSVOORLICHTING: 12.16 Franco huis. TROS: 12.26 Med. 12.30 Nws. 12.42 Akt. 13.00 (S) TROS-Country. 14.00 (S) Steiger-B: amusementsprogr. 15.30 Nws. 15.33 (S) Als dat zou kun nen. verzoekplaten. 17.30 Nws. 17.32 Akt. HILVERSUM II 8.23 (S) Z.O. voor iedereen. 10.30 (S) Z.l. muziek en informatieshow. (11.00 Nws.) 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie Haan, VARA's zaterdagmiddagca fé. NOS: 15.00 (S) NOS-jazz. 15.30 Gam ma van Alpha en Beta 16.00 Nws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap. 17.00 (S) Har monie en fanfare in Nederland en Euro pa. 17.30 (S) Kwart uur amateur. 17.45 Voor blinden en slechtzienden. 17.55 Med. en SOS BERICHTEN. HILVERSUM III Het zij nogmaals gezegd: als de VPRO de eerste helft van de donderdagse televisieavond te vullen heeft, kan geen zinnig sterveling erover klagen, dat er te weinig aan het vertier wordt gedaan. Dat begint al met Lau rel en Hardy en dat zet zich met Archie Bunker en het Simplis- ties Verbond voort tot de humor van Monty Python, die de mijne nou toevallig niet is, maar die dan weer anderen tot vervoe ring schijnt te brengen. Wat ik uiteraard respecteer, mede op gr on van het feit, dat natuurlijk niemand kan ontkennen dat zo'n programma door bijzonder gewiekste jongens wordt ge maakt, en zeer vakkundig ook. Het zal ook wel een zeer Brits soort humor zijn dat het pro gramma uitstraalt. Soms krijg ik zelfs weieens de indruk, dat het weer een parodie is op dat typische Britse punt. Een vrij gecompliceerde affaire dan. Maar geef mij toch maar Stan en Oliver, Archie en zeker ook Koot en Bie. Die twee afgekorte jongens waren gisteravond weer uitstekend óp dreef. Zij waren met deze aflevering zelfs enigs zins actueel, want hun spotternij betrof o.a. de laatste aflevering van „Sonja's avonds". Een van de sterkste kanten vind ik nog steeds de doeltreffende manier waarop met name Koot het taal bederf dat allang in ernstige mate is doorgedrongen ook tot de tv aan de kaak stelt. Af en toe is zijn infantiel gebrabbel niet van echt te onderscheiden. Gelukkig richtten beide heren zich ook weer tot „wij simplis- ten". Want dat „wij" dat willen wij wel degelijk weten. Het gevarieerde VPRO-pakket - geen avondje waar je voor thuisblijft misschien, maar wel een van de soort dat je aan je stoel gekluisterd houdt als je er eenmaal aarv begonnen bent en zo hoort het -had voor de zo. broodnodige ernst dan weer „Landgenoten" en „Voor geld en goede woorden", een docu mentaire van Rob Klaasman en Emile Fallaux. In het eerst ge noemde programma ontving Netty Rosenfeld het Tweede Ka merlid Dolf Coppes van de PPR. De directe aanleiding was kennelijk het feit dat deze on langs gewezen had op de wense lijkheid dat de twee PPR-minis- ters uit het kabinet zouden tre den als het door zou gaan mei die steunverlening aan de bouw van een kernreactor in Zuid- Afrika. „Dreigen met een kabi- netskrisis" noemde Netty Ro senfeld het niet helemaal juist maar ook niet helemaal ten on rechte. Het uitgangspunt werd echter al spoedig verlaten en toen kwam kwamen heel ande re, ook persoonlijke zaken aar de orde. Interessante zaken, maar zij vie len echt niet samen te persen ir 1 de tijdsduur van een kwartier Zelfs niet door Netty Rosenfeld die toch over een uitstekende interviewtechniek beschikt. De rubriek zal het in deze opzet var één uitgediept onderwerp moe ten hebben. Het documentaire programme in de serie „Het Midden-Oosten' ging over zoiets als een „joodse lobby" in de Verenigde Staten In de VPRO-gids deed Fallaiu ondermeer weten dat het zijr bedoeling was „het proces var het lobbyen een beetje doorzich tiger te maken als een normaa democratisch gebeuren, zoda' niet het spookbeeld van d( „slimme jood" die het allemaa even in elkaar zet, opdoemt.' Dat laatste zou dan ook eer afschuwelijke zaak zijn geweest Gegeven het feit dat het hiei gaat om een terecht zeer gevoe lige kwestie, moet men zegger dat Fallaux er wel in geslaagc was het bovenaangeduide desa streuze misverstand te vermij den. Hij verschafte ons althans enig inzicht in het hier te landt onbekende fenomeen van hel lobbyen op zich. Dat de Ameri kanen het in het geval van Is raël erg intensief en ook effec tief schijnen te doen is gezier het gruwelijke verleden zeer te begrijpen. Dat werd ook duide lijk uit deze documentaire. De lobby op zich lijkt mij overi gens geen al te begerenswaardig politiek pressie-middel. Maai dat is dan een andere kwestie voor een eventuele andere docu mentaire. HERMAN HOFHUIZEN lllllllllllllllllll „Als een gedicht een maal is gepubliceerd, behoort het niet meer aan de dichter toe. Het is dan het bezit van ie dereen geworden en kan iedereen ermee doen wat hij wil". Dit was het antwoord van Bertus Aafjes, toen hem door KRO-tv en BRT-tv gevraagd werd zijn goedkeuring te wil len hechten aan het plan om zijn episch gedicht „Voetreis naar Rome", dat meer dan 2000 hym nische verzen telt, op de tv te brengen. Hiervoor was nodig de tekst in beelden te vangen, niet te illustreren met plaat jes, maar de geest van het gedicht zichtbaar te maken. Het resultaat ziet men zondag op Ned. I om 20.55 uur. Nu heeft Bertus Aafjes er nooit een geheim van ge maakt, dat Vlamingen hem be ter liggen dan Hollanders, en hoezeer hij ook afstand neemt van het geestelijk eigendom van zijn gedicht, het moet hem goed hebben gedaan te verne men, dat de Vlaming Marcel Duchateau er een filmische vorm voor zou zoeken. „De voetreis naar Rome" be vat het verslag van een werke lijk gemaakte reis in 1936 door Bertus Aafjes, welke hij tij dens de hongerwinter in 1944 beschreef. Opgezet als een toe ristisch verhaal in versvorm, geeft het tevens een relaas van de innerlijke omwenteling van de dichter, de gesjeesde pries terstudent, voorgevormd tot versterving en verzaking aan de wereld, die tenslotte de vol heid van het aardse omarmt. Bij zijn verschijning ing direct na de oorlog viel dit werk de allerhoogste literaire lof ten' deel, maar moralisten zagen er toch ook de omhelzing van het heidens humanisme in. Hoe het ook zij, het beleefde een ongekend hoge oplage van 50.000 stuks. Toen het triomfa lisme van de Roomse blijheid nog alom heerste, herkende men 'er al een aanzet in tot een herwaardering van het natuur lijke. De tocht voerde van Am sterdam naar Rome en zonder één inzinking vindt men het lichamelijk en geestelijk we- HOU HET |Tv-spel „Getallen" SfïHFRM IN 77 SCHERM IN HET OOG gedeeld door wat er rest van deze beelden weelderig in vor men en lijnen te vatten. In de hotelscène echter, waarin de dichter de weelde van de lief de leert, legt hij zich grote beperkingen op, terwijl toch Aafjes de woorden van de wij ze abt weergeeft: „Gij moet tot op uw huid beleven, al der wereld liefde en leed, gij moet geheel uw zijn verweven met de wereld, gij zijt poëet". En over de vrouw zegt de dichter: „O, het feest van weer te ont waken naast het eeuwige won der: vrouw". Duchateau laat het slechts bij het tonen van een meisjesgezicht, dat of schoon lang in het beeld wei nig onthult over 's dichters ontdekking van het wezen van de vrouw en de liefde, zoals in de regels: „Zwervende leert men afscheid nemen, nog het meest van zijn eigen hart". Ook anders Marcel Duchateau: „Ik ben me ervan bewust, dat ik de tv-im- pressie van dit gedicht op hon derd' manieren anders had kunnen maken. Nu alweer loop ik er over te denken hoe ik het ook had kunnen doen, terwijl ik toch twee jaar heb lopen dubben over de realisa tie ervan en veel heb gewikt en gewogen". Zeker, het had anders gekuld, misschien met minder weelde rig, wegschietend beeld, omdat de woorden van de dichter al zoveel te peinzen geven in zijn gang van God naar Venus. Over God: „Hij noopte mij mijn lot, als op vleugelen voort te dragen. Ik had een vriend, Zijn naam is God". En over Venus: „En door oude dichters bezongen, ziet men hoe ook Venus opdaagt Maar zo kuis voor een kleine jongen als Ma ria, de H. Maagd". Verzen, die prachtig in afwisseling worden gezegd door Els van Rooden, Frits Hassolt, Ben Aerden en Wim de Haas. Door zijn bedwelmende over vloed aan beelden en verzen werd deze visuele „Voetreis" een vervoerende ervaring, waarvoor men tegenstrijdig genoeg echt een uur moet gaan zitten. TON OLIEMULLER Op de valreep van het Thomas Mann-jaar zendt de NCRV een film uit, gemaakt naar een van de verhalen van deze beroemde schrijver. Het is het verhaal „Gefallen" uit zijn bundel „No vellen aller Welt". Drie mannen op een terras hebben het over „de gevallen vrouw", alsof zij overal de schuld van is. Eén van de mannen vertelt dan het verhaal van de student die ver liefd wordt op een actrice. Voor de jongeman is het echt, voor de actrice is het spel. Ned. I, 22.20 uur. Van nature De aflevering „Van nature" van vanavond komt voor een groot deel uit het Natuur Studie Cen trum en Museum in Asten. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar de Peel, het moerasge bied op de grens van Brabant en Limburg. Het gebied moet zo'n tienduizend jaar oud zijn en in de loop van duizenden jaren zijn omgevormd van toen dra tot veengebied. Ned. 1,19.05 uur. In de tweede aflevering van „Luister van het orgel" staat het orgel van de Grote of Lebuïnus- kerk van Deventer centraal. De organist van de kerk geeft een aantal uitvoeringen. De heer Steketee uit Zaandam demon streert hoe blaasbalgen werken. Ned. 1,19.55 uur. Hammond In „De gebroeders Hammond" verschijnt Edward in een nieuw pak en met een gloednieuwe auto; hij voelt zich al echt presi dent-directeur van een groeien de N.V. Brian en Edward ma ken kennis met een financier en niet zonder succes. Brian thuis is een heel andere man. Daar breekt hij los, hij heeft zich lang ingehouden, maar nu moet het uit zijn. Ned. II. 22.00 uur. Morgenmiddag De TROS verzorgt morgen het middagprogramma, dat begint met het filmmagazine Simons- coop, om 15.32 uur. Dit wordt vervolgd door deel 2 van Het geheim van de Nijl, waarin Ken neth Haigh als Richard Burton zijn eerste speurtocht naar de bronnen van de Nijl maakt. (15.55 uur). Vervolgens TROS- sport met beschouwingen, ach tergronden en vraaggesprekken en o.m. een samenvatting van de voetbalwedstrijd OWIOS Noordwijk en de gaffelschoener „Eendracht" (16.55 uur). Voorts Ren je rot om 17.25 uur en een aflevering Heidi om 17.50 uur. Bij Mies Bouwman, in haar programma „Een mens wil" op Ned. II om 20.25 uur is te gast de zanger Juliën Clerc. Briggs De commandant wordt in „Briggs", wanneer hij met Spen cer en Buxton uit een pub stapt, in Londen ontvoerd. Dit speelt zich af op klaarlichte dag. Bux ton ziet nog kans een van de daders te overmeesteren, maar deze man is, ondanks de onder vragingstechniek van Briggs niet van plan iets te zeggen. Spencer heeft het adres van de andere overvaller, die vermoe delijk de commandant verbergt. Briggs bedenkt een goed plan om de commandant vrij te krij gen, waarbij hij weer alle geluk van de wereld heeft. Ned. 1,20.15 uur. Zanger/componist Paul Anka maakt vanavond in een aflevering van Kojak zijn debuut als twacteur. schijnt voor het geestesoog het ene beeld na het andere, die men aangegeven vindt in de tekst, zowel in de beschrijving van het geziene als in de ont hullingen van de reacties daar op in het gemoed van de dich ter. Aafjes schreef in beelden de taal en richtte langs de weg van zijn vers tekens op die zijn stemming en geestelijke stand van zaken markeren. Het lijkt ternauwernood nodig hier nog iets aan toe te voegen. Maar wil je dit gedicht op de tv verbeelden, dan blijft er geen andere keus. Nu trof het dat Marcel Duchateau van huis-uit een recensent beelden de kunst is, die de weg weet in alle musea van Europa en precies weet waar de stand beelden staan. Duchateau heeft deze overvloed toege voegd aan die van Aafjes, we liswaar in geïnspireerd came rawerk en n bewogen benade ring, maar alles tesamen een stroom van beelden, die ver moeit en in elk geval het uiter ste aan concentratie van de kijker vergt. Marcel Duchateau: „Normaal werk je voor de tv zo, dat je eerst de beelden bedenkt voor hetgeen je wil gaan zeggen en daaraan pas later de woorden verbindt die nodig zijn om iets geheel duidelijk te maken. Hier lag de werkwijze anders om, omdat het om het'gedicht zelf ging, waarin uiteraard is gekort, maar dat toch het be langrijkste van allés moest blijven. Zowel bij het inkorten als bij het bedenken van beel den bij dit gedicht heb ik me laten leiden door de innerlijke evolutie van de dichter, zijn gang van het bovenzinnelijke naar het aardse." Maar dan blijven er toch nog vragen over, bijv. de opvallen de tweeslachtigheid in behan deling van de scènes, die in het hotel spelen en in de hof van de Vestaalde maagden. De verrukking van de dichter bij het aanschouwen van de klas sieke beelden heeft Duchateau Simon van Collem stelde voor morgenmiddag, Ned. I om 15.32 uur, het filmmagazine „Simonscoop" samen. In Kojak debuteert de zanger/- componist Paul Anka als tv-ac- teur. Er is nog een bijzonder heid, want deze aflevering, „Het verraad", werd geregisseerd door Telly Savalas (Kojak) zelf. Paul Anka speelt de rol van tipgever, die een van Kojaks detectives al heel wat zaken heeft bezorgd, maar nu wel iets al te moois belooft. Ned. I, 20.40 uur. Vanavond weer een aflevering Farce Majeure op Ned. I om 21.50 uur, waarin het team minister Westerterp een „fietspak" demonstreert. Bertus Aafjes: „Als een gedicht eenmaal gepubliceerd is, kan iedereen ermee doen wat hij wil". dervaren in stuwend en sterk rijm weergegeven met als cli max de Heilige Stad, waar de dichter de Vestaalse maagden aanroept: „Ik zoek als gij, god delijke priesteressen, een kuis heid die van deze aarde is, de oude Eros. goddelijk en rein, ik wil zo diep in het lichaam geloven, tot waar zijn dromen ongeschonden zijn". Bij lezing van dit gedicht ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2