LIEFDESGESCHIEDENIS
VAN WILLIAM TREVOR
COBY SCHREIJER
ZINGT ALS EEN
REBELSE MEID
BEELD
SPRAAK
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
Teleac-cursus
„Pech onderweg'
PAGINA 2
LEIDSE COURANT,
MAANDAG 3 NOVEMBER 1975
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Graven naar het verleden
NOS
18.45 Suriname deze week
18.55 Journaal
VARA
19.05 Tommy en Charlie, twee
vrienden
19.30 FC Avondrood
20.20 2 voor 12
21.00 Golda Melr
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 Een liefdesgeschiedenis
22.45 VARA-Jublleumprent (3)
23.00 Gedicht
23.01 Symbiose
NOS
23.05 Journaal
NEDERLAND II
NOS
19.45 Brigadier Oog
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wlske
19.30 Doctor Who
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 De Johnny Kraaykamp
Show
21.25 Baretta
DUITSLAND I
Programma van en met Erika Sklorz.
18.07 Unter Ausschluss der OHentlich-
keit 18.40-19 20 Journaal. 20 00 Jour
naal en weerbericht. 20.15 Reportages
- analyses - meningen. 2100 Bio-
scoopnws. 21.45 Reportage uit Peru.
22.30 Journaal.
DUITSLAND II
18.20 Die gelbe Karawane. 19.00 Jour
naal. 19.30 Informatief programma.
20.15 Maga2ino voor levensvragen.
21.00 Journaal. 21.15 Don Juan in die
Holle 22.15 Amusementsmagazine.
23.00 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.45 Informatief programma. 19.15
Sporttribune. 19.40 Mededelingen 19.45
Journaal. 20.15 Antwerpen boven,
sketchprogramma 20.40 Rubens, leven
en werken 21.20 Monsieur Ie Presedent.
22.10 Journaal met o m. Wetstraat
NEDERLAND I
HILVERSUM I
TROS 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto
concert. EO 20.00 (S) Orgelbespeling
20.20 (S) Gedenken en verwachten.
21.30 DE VRIJE GEDACHTE. NOS 21.45
(S) Eurolight. 22.25 Bond zonder naam
NOS 22.30 Nws. NCRV 22.40 (S) Aktuali-
teiten. NOS 22.50 (S) Hobby-scoop.
23.20 (S) NOS-Jazz: jazz in aktie. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S)
Jeugdtoer. P.P.: 19.00 DS'70. EO 19.10,
(S) Wij hebben een woord voor de
wereld. 19.40 De Bijbel open. NCRV
20 00 Nws. 20 05 (S) Overdenking. 20.15
(S) Klassieke gewijde muziek. 21.05 (S)
Klassieke kamer- en orkestmuziek.
2200 (S) Literama-Live. 23.00 Hou ie
van me. hoorspel 23 20 (s) Klassieke
kamermuziek. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
leder heel uur nws. NOS 18.03 De
Vakaturebank. 18.10 Joost mag niet
eten AVRO 19.02 Drie loopt achter
VPRO 20.02 VPRO-Maandag met nieu
we platen op het terrein van pop, jazz
en blues. AVRO 1.02 Continue de nacht
door. VARA 4.02 Lichte grammofoon-
muziek. 6.02 Leo van der Groot
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S)Badlnerie. 7.30 Nws. 7.41 Akt.
7.50 (S) Badlnerie. 8.24 Overweging.
8.30 Nws. 8.36 Gymn. v. d. huisvrouw.
8.45 De wonderlijke letter M. 9.40
Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S)
Aubade. (10.30-10.32 Nes.) 11.30 Bejaar
denprogramma. 11.55 Scheepspraat.
12.00 (S) Van twaalf tot twee (12.26
Mededelingen. 12.30 Nws. 12.41 Aktuali-
teiten.) 14.00 Huisbezoek. 14.15 School
radio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) In
terlokaal op dinsdag. (15.30-15.32 Nws.)
OVERHEIDSVOORL.: 17.00 Taal en on
derwijs in de Ned. Ant. KRO: 17.10 De
hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws.
17.32 Akt,
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00
Nws. 8.11 Akt.) 8.50 Morgenwijding.
NOS: 9.00 Reportage. 9.35 Waterstan
den. AVRO: 9.40 (S) Klassieke pianomu
ziek. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10
(S) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03
Akt). 11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55
Beursberichten.) OVERHEIDSVOORL.:
12.30 Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 12.40 (S) Kinderen maken mu
ziek. 13.00 Nws. 13.11 Akt. 13.25 (S)
Componerende vrouwen: Nederlandse
componistes. 14.05 Suriname (III),
klankbeeld. 14.35 (S) Met het oog op
luisteren. 15.25 (S) Essay, kunstrubriek.
16.00 Nws. 16.03 Akt. 16.05 (S) Gebak
ken vensterbanken en andere smoezen.
17.00 (S) Mobiel. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: Van 7.02-18.00 (S) Akt. via Din
gen van de Dag. 7.02 (S) Drie op je
boterham. 9.03 (S) Pep-Ofxlrie. 11.03
(S) Drie draait op verzoek. 12.03 (S)
Drie tussen de middag. 14.03 (S) Geso-
demeurders. 16.03 (S) LP-top-20 en LP-
tip. 17.03 (S) Alfred Lagarde.
De nostalgie droop werkelijk af
van „Etablissement" door een
freudiaanse vergissing had ik
bijna „Establishment" geschre
ven - het programma waarmee
de VARA zaterdagavond in de
Congreshal in Utrecht haar gou
den jubileum vierde. Maar dat
ging dan ook om „melodieën
door de jaren heen". En een
halve eeuw gaat een mens niet
in z'n kouwe kleren zitten. Dat
werd schrijver dezer regelen alt
hans zeer gewaar toen hij ach
termekaar weer eens werd ge
confronteerd met de charleston,
Soerabaja-Johnnie, Malando,
Charles Trenet, Joan Savage,
Jetty Pearl en de Derde Man in
de gestalte van Anton Karas en
de speeltuin.
Af en toe werd het hem werke
lijk even te veel. En de presente
rende Frederik, Freek of Fred
Florussen bleek er ook al de
man niet naar om ons relative-'
rend en wel wat op ons heden
daagse gemak te stellen. Inte
gendeel, hij dikte de toch al te
snijden sfeer van heimwee naar
het verleden met z'n onverveer-
de conférences nog even ferm
aan. Ik neem overigens aan dat
zelfs TROS-aanhangers (met
mij) best hebben genoten van
dit soms ietwat rommelige,
maar erg aardige VARA-feest.
En daar ging het toch maar om
Bij wijze van pauze-vulling
werd verslag uitgebracht van
min of meer serieuze VARA-
feestelijkheden: een kaderbij
eenkomst in Utrecht en weer
een andere bijeenkomst in Am
sterdam. Op laatstgenoemde sa
menscholing bleken o.m. Gerard
Cox en Freek de Jonge van
„Neerlands Hoop" elkaar ge
troffen te hebben, en zij namen
de gelegenheid te baat een ken
nelijk nogal persoonlijke vete
uit te vechten. Althans hoorde
men Freek op een gegeven mo
ment zijn broeder in de lichte
muze voor „hoer" uitmaken.
Een ietwat deprimerende jubi-
leumbijdrage, die beter „onder
ons" en nog beter geheel achter
wege had kunnen blijven. Van
familiefeestjes behoren de ru
zies nooit tot de meest aanlokke
lijke momenten.
„Brandpunt" bracht ons defini
tief terug in de alledaagse reali
teit. Met o.m een reportage van
weer een andere familieruzie,
die op een vergadering van de
CDA-partners in Berg en Dal
(hoe toepasselijk) werd uitge
vochten. Zij het achter gesloten
deuren. En Charl Schwietert
deed wel zijn best maar hij
kreeg in de „wandelgangen"
van deze en gene toch met veel
meer los dan de gebruikelijke
„slimme" leuterpraat van lie
den, die op verschillende manie
ren zeggen dat ze niets te zeggen
hebben. Voor de rest moesten
wij het vooral doen met een
shot van de afhangende broeks
pijpen van Prof. Piet Steen
kamp. Die overigens boekdelen
leken te spreken, daar niet van.
Sonja Barend vatte haar ge
sprekken gisteravond weer op.
En zij liet de heer Cees Egas,
een en al gewezen AJC'er, Sieto
Hoving, die ons voortdurend in
het onzekere liet of hij het
meest op Charles Laughton of
op prins Claus zat te lijken, en
dr. Jan Terlouw, waarschijnlijk
een van de meest pragmatische
van alle dominee's zonen, vooral
praten over (hun) huwelijk, het
al of niet hebben van kinderen
en over vrouwen- en zelfs man-
nenemancipatie. Een vlotte en
toch hoogstaande gedachtenwis-
seling, waardoor je nog heel wat
te weten kwam Vooral over de
betrokken personen. Maar de
meest opzienbarende uitspraak
kwam dit t.v.-weekeinde uit de
mond van scheidsrechter Frans
Derks. Hij constateerde in stu
dio-sport bij Jantje Peters „ve
dette-neigingen". Een klassiek
voorbeeld van wat onze joodse
broeders „gotspe" noemen.
HERMAN HOFHUIZEN
(Van onze radio- en tv-redactie)
Hilversum De stichting Te
leac en de ANWB zullen in
januari beginnen met een tele
visiecursus „Pech Onderweg".
De eerste les wordt uitgezonden
op zondag 11 januari om 14.00
uur via Nederland I. De daarop
volgende zaterdagochtend om
10.30 uur is er een herhaling. Zo
gaat het dertien weken lang
met uitzendingen van een half
uur.
De cursus kost 24.90. Wanneer
men ook twee aanvullende
praktijkavonden volgt, die de
ANWB in 35 verschillende plaat
sen gaat geven, komt dat op
49.90. Voor de aanvullende
praktijkavonden geldt wel: wie
het eerst komt, het eerst maalt
De gelegenheid tot deelneming
is namelijk zeer beperkt.
De schriftelijke begeleiding zal
in een aantal nummers van de
„Autokampioen" staan. De in
schrijvers krijgen deze num
mers thuisgestuurd. Zij, die de
„Autokampioen" los kopen of
reeds een abonnement hebben,
hebben een meevallertje. Zij
kunnen de cursus zonder meer
volgen.
HOU HET
SCHERM
IN HET OOG
Rita Corita werkt mee in de Johnny Kraaykamp-show.
Tommy
Charlie krijgt een geweldig goed
idee. Hij heeft van Tommy al
een paar keer gehoord, dat de
man zich zo eenzaam voelt en
Charlie denkt de oplossing te"
hebben gevonden. De oude me
vrouw van de winkel waar hij
soms boodschappen doet, is ook
eenzaam en Charlie gaat bemid
delen.
Ned. 1,19.05 uur.
Meir
De VARA zendt vanavond,
zoals gemeld,het tweede deel uit
van het portret dat van Golda
Meir is gemaakt. Ben Eikerbout
had in het verleden vaker een
gesprek met de voormalige pre
mier van Israël, maar dan ter
gelegenheid van actuele gebeur
tenissen. Deze keer verliep het
gesprek wat afstandelijker en
voor Eikerbout toonde Golda
Meir zich bijzonder openhartig.
Ook Willy Brandt en Joop den
Uyl spraken over de politieke en
persoonlijke betekenis van Meir.
Ned. 1,21.00 uur.
Kraaykamp
De TROS presenteert vanavond
voor de tweede keer een show-
programma rond Johnny
Kraaykamp. Aan dit program
ma werken voorts mee Adèle
Bloemendaal, Rijk de Gooyer,
Piet Ekel, Rita Corita, Wim
Suurbier en de pin-up van de
maand.
Ned. n, 20.25 uur.
Baretta
De aflevering van Baretta gaat
vanavond de deur uit onder het
kopje „Onder verdenking". To
ny Baretta werkt aan een narco
tica-zaak, waarmee ook een col
lega zich gaat bemoeien. Voor
die collega gaat het erop lijken,
dat Baretta steekpenningen aan
neemt. En hoe bewijst hij zijn
onschuld?
Ned. H. 21.25 uur.
i/ODy Schreijer maakt zonder omwegen duidelijk waar zij staat
In het jaar van de vrouw kon het uiteraard
niet uitblijven, dat de rebelse meid Coby
Schreijer met een elpee terecht kwam op de
draaitafel. De positie van de vrouw gaat haar
in hoge mate aan het hart en sinds jaar en
dag zingt zij daar ook over, heldere klanken
in niet mis te verstane teksten, die op muziek
zijn gezet door Robert Long, met wie zij dit
jaar op tournee is.
Coby behandelt in haar teksten moderne on
derwerpen volgens de naturalistische stijl, die
we kennen van mensen als Heijermans. Het
heeft niet alleen allemaal iets van een aan
klacht, maar ook van een fier zelfbewustzijn,
dingen om voor te vechten. Neem het lied
„Rebelse meid": „Haar handen zijn hard van
het werken, en haar jurk zit niet steeds zoals
het hoort, maar er klopt wel een hart onder
d'r donder voor de mensen van haar eigen
soort, want de zuiverste edelvrouw blijft toch
zo'n rebelse meid".
Een pakkend lied, dat direct duidelijk maakt
waar Coby staat. Zij neemt het op voor
Marietje op de arbeidsbeurs, voor de vrouwen
van 50, voor meisjes die lijden onder de
boosheid van moe als zij een scheur in haar
kleren haalt wat juist van jongens wordt
geprezen. Zo'n vrouw als Coby wil natuurlijk
ook baas in eigen buik zijn en terecht, maar
in haar lied daarover wendt zij zich tot de
wetgever, terwijl het vooralsnog verstandiger
lijkt om onvoorzichtig manvolk daarop te
wijzen. Daar voorkom je een hoop narigheid
mee. Maar .Marianne" en het „Meisjes op de
fabriek" kunnen bij haar geen kwaad en bij
ons ook niet, want de samenleving houdt
maar heel weinig rekening met hun dromen.
Coby komt op deze elpee duidelijk voor haar
mening uit, welluidender zingend dan je van
een rebelse meid zou verwachten. Haar liedjes
zijn trouwens in leuke muziekjes gestoken.
Zwarte dag
voor Gerard Cox
Hij heeft lang op zijn liedjes gezwoegd, maar
zeer binnenkort is het zover en komt er een
elpee uit van Gerard Cox. Hij bedacht er de
titel „Voordeel van de twijfel" voor en vulde
de groeven met een stok of tien eigen werk
jes en drie van anderen, tw. Michel van der
Plas, Cees Noteboom en de goede klassieke
bekende Koos Speenhof f.
Van de studio-opnamen is een bandje naar
de KRO gegaan. Men heeft de zaak daar
beluisterd en in principe aan Gerard Cox
toegezegd een tv-showtje te zullen bouwen
rond deze plaat. Dit gebeurt begin volgend
jaar.
Dat is allemaal vreugdevol nieuws voor Ge
rard Cox, die graag goed voor de dag komt.
Maar eerst moet hij nog heen door wat hij
zelf een „zwarte dag" noemt.
Gerard Cox: „Je kunt je dood ergeren aan
recensies over een plaat of een optreden. Je
hebt met hart en ziel gewerkt aan je voorstel
ling of aan je plaat en dan is het heel moeilijk
om kritiek te verwerken. Je kunt je als artiest
soms beledigd voelen. Dan staat een kritiek
voor mij gelijk met het vergallen van een dag
in het leven van de artiest. Dat geldt vooral
voor grote olifanten. Als die er even bij gaan
liggen, springen ze gelijk op hem. En dat
gebeurt dan ook nog allemaal op krantepa
pier, dat de minister wil gaan subsidiëren."
Nu zijn we het direct met Gerard Cox eens,
dat kritiek op je werk heel hard kan aanko
men. Dat dat heel pijnlijk kan uitpakken,
vooral als er in zo'n kritiek van dik hout
planken worden gezaagd of als er recensenten
zijn, die er een bepaalde maatschappijvisie op
na houden en zich verstoord tonen als ze die
visie niet terugvinden in het werk van een
artiest, met voorbijgaan van de artistiek-tech-
nische bekwaamheden van zulk een artiest
Los hiervan bestaat er ook veel eerlijke kri-
Gerard Cox: „Kritiek staat voor mij
gelijk met het vergallen van een dag
uit het leven van de artiest."
tiek, hoezeer die ook de subjectieve mening
van één man kan zijn. Zo'n recensent weet
dat het creatieve proces heel diep in een
artiest kan ingrijpen en vanuit die wetenschap
tracht hij tot een zekere eerlijkheid te komen.
Die kritiek, hoe scherp ook, heeft o.a. tot doel
voor de artiest een aansporing te zijn tot
zelfkritiek. Gerard Cox heeft talent maar dit
heeft bij onvoldoende kritiek of al te gemak
kelijk succes de neiging te verwateren. Gege
ven het feit dat hij met zijn talent voor het
publiek treedt, heeft het publiek er recht op,
dat hij voortdurend het uiterste van dit talent
vergt, er uit haalt wat er in zit. In die plicht
jegens het publiek staat de kritiek hem bij.
Het publiek bezit het recht veel van de artiest
te eisen, omdat de artiest zich geheel vrijwillig
voor het publiek gooit Op die manier dwingt
de artiest zichzelf het onderste uit de kan van
zijn talent te halen. De kleinkunst kan daar
alleen maar wel bij varen.
Gerard Cox: „Ja, als je het zo ziet, dan
hebben de kranten en de artiesten elkaar hard
nodig".
FC Avondrood wordt gepresenteerd door Frits Barend en Henk van Dorp.
Regisseur John Jacobs heeft op
het internationale tv-festiva!
van Monte Carlo een prijs ge
kregen voor de wijze waarop
hij „Een liefdesgeschiedenis"
van William Trevor regisseer
de. In dit spel, dat vanavond
wordt uitgezonden, gaat het
over een man die het in het
leven niet mee zit. Zijn vrouw
vindt hem een mislukkeling en
zijn baas, een rijschoolhouder,
door Ton Oliemufer
JOOST NUISSL
MINSTREEL MET
LUISTERLIEDJES
In zalen en in „Op losse groeven" gooit Joost
Nuissl, de minstreel van het Nederlandse
luisterlied, steeds hogere ogen. De uitnodi
ging, vervat in zijn stijgende topper „Laten
we maar samen verder gaan", vindt men op
de jongste Harlekijn-elpee „Ja, nee en sa
men". Joost heeft op het eerste gehoor wel
iets van de ego-tripper, omdat hij met zeer
persoonlijke beelden zijn levensgevoel illus
treert Dat levensgevoel is echter op een
bepaalde manier zo representatief voor de
algemeen heersende opvattingen, dat we bij
nader toeluisteren moeten vaststellen, dat hij
het heeft over dingen die ons allemaal beroe
ren.
En dan hebben we het even niet over het
kennelijk door Herman van Veen geïnspireer
de mini-lied met lange muzikale intro: „Als
je het gelooft, staat aan het eind van de
regenboog een pot die gevuld is met goud".
Overdrachtelijk gezien klinkt dat allemaal
nogal vaag en nemen we het heel letterlijk,
dan lijkt het erop, dat Joost er op uit is om
snel rijk te worden van zijn kunst Dat is
weliswaar een leuke bijkomstige omstandig
heid, maar dat mag niet het doel zijn waar
naar een kunstenaar streeft.
Maar nu dan even een collage van zaken, die
we allemaal net zo aanvoelen: „Geboren op
een snelweg, een leven lang tussen vangrails
en vluchtstrook als een levenslange straf';
verder: „Wat ben ik blij, dat ik je niet verge
ten ben, je nog van zoveel kleine dingen ken";
en dan: „Geef ons maar de pest, dan zal er
tenminste vrede zijn". En dit zeer radicale
voorstel, dat iets zegt van de weerzin tegen
oorlog, staat dan weer tegenover de vervloch
ten póëzie van een lied als: „Alle jongens
hebben meisjes hebben jongens, maar ik ben
alleen".
Joost Nuissl ziet een pot goud aan
het eind van de regenboog.
Joost Nuissl kan dus wel wat, al zou hij meer
spanning kunnen brengen in het zingen van
zijn teksten. Het voordeel van zijn soms laco
nieke manier van zingen is dat je zelfs een
nieuw lied van hem herkent als iets dat er
al veel eerder had moeten wezen) het nadeel
is dat de slapte van de vocale spanningsboog
zulk een liedje snel weer doet vergeten. Nu
zal dat de echte minstreel een zorg zijn. Die
wandelt verder op zoek naar nieuwe oorden.
Maar dan vergeet hij toch ons, achterblijvers.
Een mooi ding op deze elpee is, dat alle liedjes
zijn verrijkt met en gevat in unieke muziekjes.
Daarvoor kreeg Joost de medewerking van
Nard Reijnders en Harry Emmery, die tesa-
men en in vereniging piano, klarinet, sax,
akkordeon, zang, contrabas, basgitaar en cello
beheersen, wat soms een heel orkest oplevert
van levendige hoempa-schetter tot gedragen
romantiek op een dromerig ritme. Al bijeen
is Joosts werk te karakteriseren als gezongen
gebruikspoëzie, geënt op het innerlijk, afwis
selend droefgeestig en gevleugeld, maar altijd
met de minstreel, die Joost is, daar duidelijk
achter.
is het met haar eens. Maar er
verandert nogal wat, wanneer
een doortastende dame ver
schijnt in de lesauto van de
Ned. I, 21.50 uur.