Ik heb witte plekken in mijn persoonlijkheid Music-all-in uit Antwerpen PRESENTATOR BEREND BOU TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG Alice Toen krijgt prijs voor tv-werk Mensen met opleiding volgen Teleae-cursus PAGINA 2 LEIDSE COURANT VRIJDAG 31 OKTOBER 1975 NEDERLAND I Teleac 18.15 Duits NOS 18.45 Kortweg 18.55 Journaal TROS 19.05 De man van zes miljoen 19.55 Alles of niets 20.40 Pepper NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Muslc-AIMn Concert 22.50 Interview met de minister president NOS 23.00 Journaal 23.05 Jumping Amsterdam NEDERLAND II 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert de Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal AVRO 20.25 De gebroeders Hammond 21.15 Voor de Vuist weg 22.35 Televlzler Magazine NOS 23.20 Journaal DUITSLAND I 18.05 Zu Gast In unserem Land. 18.40 AM. 19 20 Zu Gast in unserem Land. vervolg. 19.45 Was gibt's neues?). 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Grenzen der Uebe, A azerelem hatarai. Hongaarse speelfilm. 21.30 Der 7 Slnn. 21.35 Rep. uit Bonn. 22.00 Kerkelijk nieuws. 22.10 Journ. en weerber. 22.25 Sport. 22.50 Bauem. Bonzen un d Bomben. 0.25 DUITSLAND II 19.10 Dschungelkatzen, film van Walt Disney. 19.00 Joum. 19.15 Zeichen des Dienens, gesprek over diakonie. 19.30 Rep. an buit. korr. 20.15 Spuren des Gerechtigkeit. dok. film 21.55 Journ. 22.10 Filmportret van Johann Strauss. 23.10 Joum. BELGIE NEDERLANDS NEDERLAND I Teleac 10.00 Nascholing hulsartsen 10.30 Hoe word ik de computer de baas? NOS 15.30 Journaal AVRO 15.32 Runa's Paardje 16.00 Weet je wel 16.15 De Holle Bolle Boom 17.00 Stuif es In HILVERSUM I PP: 18.19 PSP. KRO: 18.30 Nws. 18.41 AM. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktbe richten. 19.00 (S) Springplank. 19.30 Sprong in het heelal, hoorspel. 20.10 (S) In antwoord op uw schrijven. 21.50 K (r)omische humor en jolijt: 50 jaar KRO-radio amus. 22.15 Rep. v.h. bezoek van H.M. de Koningin van Denemarken. 22.15 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal. 23.55 News. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Rechtstreeks schakel- prog. met nieuws, achtergrondinf. en muz. 19.30 Radio Vrij België. NOS: HILVERSUM III 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. 19.02 (S) Dire loopt achter. AVRO: 20.02 Radiojoum. 20.05 (S) Burengerucht. 21.02 (S) De Negen- Uur-Show. 22.02 Radiojoum. 22.05 (S) superclean Dreammachine 23.02 (S) Vanavond laat. 0.02 Radiojoum. 0.05 (S) Weekend-Muziek-Magazine. 1.02 (S) Soultime USA. 2.02 (S) Continu de nacht door. 4.02 (S) Voor dag en dauw. NCRV: 6.02 Klaar wakker. HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos. (7.30 Nws. 7.41 AM. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvr.) 9.00 (S) Wegwe zen. 9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktua Sport. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Hartje Amsterdam. OVERH. VOORL.: 12.16 Werk en welzijn. TROS: 12.26 Med. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 AM. 13.00 (S) Tross-country. 14.00 (S) Steiger B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Luister uit. en thuis. 17.30 Nws. 17.32 AM. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) ZO voor alle kinderen die op zijn. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) ZO gaat verder voor iedereen met om 9.35 Waterst. 10.30 (S) Zl muziek en inf.show met om 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie Haan met om 13 30 Rede van Minister- President Den Uyl t.g.v. het 50-jarig bestaan van de VARA. NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma van Alpha en Beta. 16.00 Nws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap. 17.00 (S) Harmonie en fanfare in Ned. en Europa. 17.30 (S) Kwart uur amateur. 17.45 Voor Blinden en Slecht zienden. 17.55 Med. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham. 8.03 (S) Pers Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst. 10.03 (S) Muz. bij de koffie. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Schrijf es 'n kaartje. 16.03 (S) De Sportshow. HOU HET SCHERM IN HET OOG (Van onze radio- en tv-redactie) MAASTRICHT De Belgische actrice, dramaturge en schrijf ster Alice Toen is onderscheiden met de Edmond Hustinxprijs 1975. De prijs is ingesteld door de Vereniging van Vlaamse toneelauteurs en de Vereniging van Nederlandse toneel-, radio- en televisieschrijvers. Eerder werd de prijs toegekend aan o.a. Hugo Claus, Dimitri Frenkel Frank, Annie M. G. Schmidt en Jan Staal. Alice Toen ontvangt de prijs, omdat zij haar creativiteit als dramaturge en schrijfster volledig in dienst heeft gesteld van de jeugd. Zij heeft een groot aantal hoorspelen en televisiestuk ken voor jongeren op haar naam staan. Sinds 1969 werkt zij als directrice werkzaam bij de werkgroep jeugd en theater die zich met vormingstoneel richt tot de Belgische jeugd. Haar toneelstukken voor jongeren zijn zowel opgevoerd in België en Nederland als in Joegoslavië, Polen, Chili en Duits land. Utrecht De cursussen van de stichting Televisie Academie, Teleac, worden vooral gevolgd door mensen met een opleiding op hoger of middelbaar niveau. Van de cursisten heeft 51 pet een dergelijke opleiding, terwijl het landelijk gemiddelde slechts 4 pet bedraagt. Dit blijkt uit een onderzoek van Teleac naar het "profiel van een Teleac-kursist". Er komt verder naar voren, dat twee-derde, 66 pet, van de in een beroep werkzame cursisten een functie heeft in een hoger beroep of in het middenkader. Landelijk gezien is dat maar een kwart van de beroepsbevolking. Het grootste deel van de cursisten valt in de leeftijdscategorie van 30 tot 50 jaar (65 pet). Uit vergelijking met landelijke gegevens blijkt dat 65-plussers en 15- tot 29-jarigen zijn onder vertegenwoordigd. Over het algemeen zijn de cursisten mannen. Swingle II. Thijs van Leer. Berend Boudewijn: "Je bent niet voor jezelf bezig, maar met anderen „We hebben achteraf wel eens wat kwissen bekeken en vastgesteld wat wel en niet goed was. De kritiek, die dan loskwam, heeft me nooit gestoord, maar ik heb tics, die ik alleen ken en waaraan ik me dood erger bij het terugzien van mezelf'. Zo praat over zichzelf Berend Boudewijn, die zozeer is ingekapseld in het KRO-tv-wezen, dat je niet meer op deze omroep kunt afstemmen of je loopt hem visueel tegen het lijf. Je kunt terecht „In de keuken .bij Berend", waarin Marty onlangs zijn zwakke punten uitspeelde tegen zijn sterke kanten en waarin binnenkort Juliette Gréco iets zal gaan onthullen van het in haar belichaamde Parijse mysterie. Verder ben je „Welkom thuis bij BB', zien we hem in de Zonnebloem-gala's en in „Breng eens een bloemetje" en deed hij ook nog vertaling en regie van de Johnny Speight-serie „Met goed fatsoen". Is hij aanvaard en/of gewaardeerd als tv-per- soonhjkheid en zo ja, waaraan schrijft hij dat dan toe? En hoe denkt zo'n man over zichzelf en over zijn werk? Berend Boudewijn: „Langer dan vijftien jaar geleden maakte ik mijn eerste tv-programma. Dat was „Per seconde wijzer" voor de VARA. Sindsdien ben ik bij de tv niet meer weg geweest. Merkwaardig vind ik, dat ik pas de laatste jaren meer en meer als tv-persoonlijk- heid word gezien. Dit duidt op een langzame groei. Als je in één keer doorstoot, kun je ook in één keer wegvallen. Ik geloof, dat het voor de Beatles destijds heel goed is geweest, dat zij toen zij nog onbekend waren lange tijd in Hamburg hebben gespeeld. Daar hebben zij veel ervaring opgedaan. Zij waren daardoor in staat alles over zich heen te kunnen laten gaan en zichzelf te blijven. De praktijk is ook wat dit betreft de beste leermeester. Toen ik begon waren er nog geen kijkcijfers. Van je werk werd alleen maar gezegd of het wel of niet leuk was. Een reden waarom ik denk dat ik als presentator aardig overkom, is dat ik werk vanuit de onbekommerde gedachte, dat als de roem eenmaal over is en niemand er nog behoefte aan heeft mij te zien, ik me rustig aan mijn andere werk, het drama, over kan geven. Ik hoef niet krampachtig aan de rol van presentator vast te houden. Ik kan gemakkelijk wat anders gaan doen. Ik heb zoveel contacten in de tv-wereld. Er is nog zoveel te doen. Ik kan er zo uitstappen. Koos Postema zei eens een keer tegen mij, dat als de kijker je eenmaal als presentator heeft geaccepteerd, dat als je eenmaal over de drempel van aanvaarding heen bent, je gemakkelijk een desastreus pro gramma kan overleven. Ze zijn aan je gewend. Als je dat de eerste de beste keer zou overko men, zou je afgaan. Zo gezien zou ik nog een hele tijd mee kunnen". Witte vlekken „Een man die veel over tv nadenkt en van wie ik heel wat adviezen krijg, Gied Jaspers, zegt dat goede presentatoren in hun persoonlijkheid niet in kaart gebrachte stukken hebben. Je moet je dat zo voorstellen, dat je een landkaart hebt, waarop wel de kustlijnen staan aangege ven, maar het binnenland oningevulde witte plekken vertoont. Die witte plekken kunnen door de kijkers zelf worden ingevuld. Daar moet iets van waar zijn, want het is me wel overkomen, dat ik voor een bepaalde manier van doen of zeggen complimenten kreeg met de opmerking erbij, dat men die typerend voor mij vond. Het ging dan om dingen, die ik niet van mezelf ken en dus ook niet bewust heb kunnen uitspelen. Het ging dan kennelijk om een „oningevuld gebied", dat werd ingevuld door iemand die door iets in mij werd getrof fen. Verder schijn ik iets te hebben wat Dick Cavett ook heeft, die ik ten zeerste bewonder, nl. je kunt niet direct zeggen uit wat voor milieu hij komt. Dat doort mensen heeft iets onbepaalds, althans er is geen achtergrond zichtbaar. Je bent opgebouwd uit een heleboel kleine stukjes, een mozaïek van mogelijkheden. Misschien heb ik dat wel meegekregen uit mijn verleden. Mijn vader, de schrijver-journalist Johan v.d. Woude, wat als Groninger een heel ander mens dan mijn moeder uit het westen des lands, die bovendien viool speelde, al schreef ze ook wel. Mijn vader was gesloten. Mijn moeder open. Bovendien wilde de omstandigheid, dat ik in mijn jonge jaren nogal vaak verhuisde. Ik heb daardoor op een heleboel scholen gezeten. Daar werd telkens een ander stukje persoonlijkheid ingevuld en ging ik weer met heel andere kinderen om, waar ik me weer naar moest richten. Daar komt nóg bij, dat ik een soort van journalistieke instelling heb, d.w.z. dat ik over alles geïnformeerd wil blijven zonder me er nu bepaald in te verdiepen. Dit alles heeft er volgens Jaspers mee te maken, dat de kijker van mij kan maken wat-ie zelf wil. Elke kijker maakt zijn eigen presentator. Ik kom niet over als een uitgesproken persoonlijkheid, zoals bijv. een figuur als Wigbold. Dat wil niet zeggen, dat ik een karakterloze figuur ben want als je als presentator een hele vage figuur zou zijn, heeft de kijker ook geen trek in je. Je optreden wordt ook bepaald door een zekere mate van emotio naliteit. Bij mij wordt dat veroorzaakt doordat ik afstand hou van mezelf. Terwijl ik presen teer denk ik voortdurend wat en hoe zal ik het zeggen, hoe ik ingewikkelde zaken begrijpelijk onder woorden kan brengen en wat de kijker graag nog meer zou willen weten. Dat leidt tot een zekere spanning in mijn optreden". O ja-houding „Wat ik in de Kamerdiscussies bijv. mis, is, dat nog nooit een spreker tot een andere heeft gezegd: „Wat jij daar nu zegt, zo heb ik het nog niet gezien en dus verander ik van stand punt". Die mensen spreken dan ook geheimtaal, die ze alleen zelf begrijpen. Maar je moet helder zijn. De mensen moeten weten waar je het over hebt. Ton Planken van „Den Haag vandaag" slaagt daar altijd uitstekend in. Die gebruikt nooit woorden, waarmee feiten ver sluierd worden, zoals alle politici wel doen. In de Kamer of voor de tv moet je steeds de „O ja-houding" aannemen, d.w.z. openstaan en be grijpelijk zijn voor anderen, J& bent niet voor jezelf bezig, maar met anderen, die wijzer van je willen worden. Over de serie „Met goed fatsoen" heb ik hele gesprekken gehad met Johnny Speight, die het helder schrijven heeft afgekeken van Shaw. Een zin moet niet alleen mooi zijn, hij moet ook betekenis hebben en hij heeft allebei als de inhoud direct begrepen wordt. Nu ben ik van huis-uit acteur en dus zou men kunnen denken, dat ik niet presentator ben, maar slechts voor presentator speel. Na tuurlijk, een acteur kan zich goed in een ander inleven, kan bepaalde dingen van zichzelf weg laten en andere juist laten uitkomen. Hij weet hoe hij moet bewegen en spreken, kan het tempo vertragen of versnellen en hij kan op een bepaalde manier op het publiek inwerken doordat hij de werking van effecten kent. Maar een acteur werkt zijn rol uit in de repetities, een heel moeizaam proces soms, terwijl het werk voor de presentator wacht tijdens het werk. Hij moet slagvaardig zijn en reageren op wisselende en onverwachte situaties. Een pre sentator kan dus niet zijn wat de acteur Hugo Metsers van zichzelf vindt: een handelsreiziger in gesproken tekst Er zijn ook mensen die het toestel uitzetten als ze mij zien. Die zien liever iemand anders. En huwelijksaanzoeken krijg ik hoegenaamd niet. Was het maar waar. Ik ben 38, vrijgezel en eigenlijk te oud om nog te trouwen. Ik ben alleen, ik ben graag alleen, maar met een hechte relatie zeker niet een zaam. Verder ben ik erg blij met mijn werk. Als ik employé was bij de AMRO-bank, zou ik mijn vrije tijd besteden aan de personeelsto- neelclub. Met dat werk verdien ik nu mijn brood. Ik ben een gelukkig mens, als je ziet hoeveel rotbaantjes er overal vervuld moeten worden". TON OLIEMULLER Ter gelegenheid van de Belgi sche Radio- en televisiesalon, vergelijkbaar met de Firato in Nederland, brengt de Tros in co-productie met de BRT van avond vanuit de Koningin Eliza beth Zaal in Antwerpen een Mu- sic-all-in-Concert. Onder andere treden in dit programma op Me- lanie, Het Saxofoon Kwartet van Francois Daneels, Thijs van Leer en Swingle II. De presenta tie blijft bij Pim Jacobs. Ned. 1,21.50 uur. Pepper Onder het kopje "De sluier- moorden" moet Pepper aan de oplossing werken van een serie moorden op jonge blonde vrou wen. Zij doet dat samen met een voormalige partner, Tom Foley. De situatie wordt pijnlijk, wan neer de vrouw van Tom het vijfde slachtoffer wordt en Tom, ondanks alles aan de zaak wil blijven doorwerken. Ned. I. 20.40 uur.' Hammond In de Gebroeders Hammond gaan de strubbelingen gewoon door. Bill Riley vraagt zich af wat de chauffeurs ervan vinden, als de zaak van een firma in een NV wordt omgezet. Brian heeft het privé moeilijk. Hij stelt Ann voor om buiten te gaan wonen, maar Ann heeft daar geen zin in en zij bekent haar verhou ding met Nicholas Fox. David wordt er op onprettige wijze aan herinnerd, dat hij is ge trouwd met een rijke vrouw, wanneer zij hun eerste huwe lijksverjaardag vieren. Ned. n, 20.25 uur. Morgenmiddag In het kinderprogramma van de AVRO zendt deze omroep de eerste aflevering uit van "De holle bolle boom", waarin een gelijknamig hotel centraal staat Voor dat hotel staat een kolos sale boom en bij die boom zit een man die vertelt wat er alle maal in dat hotel gebeurt. Daar bij blijft het niet; de kijkers krijgen ook te zien, wat er alle maal voorviel. De belevenissen zijn steeds rond één thema op gebouwd Het is de bedoeling dat de kinderen thuis opgewekt meedoen Zaterdagmiddag Ned. I, 16.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6