Ik heb witte
plekken in mijn
persoonlijkheid
Music-all-in
uit Antwerpen
PRESENTATOR
BEREND BOUDEWIJN:
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE ZATERDAG
RADIO VANAVOND
RADIO ZATERDAG
Alice Toen
krijgt prijs voor
tv-werk
Mensen met opleiding
volgen Teleae-cursus
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 31 OKTOBER 1975
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Duits
NOS
18.45 Kortweg
18.55 Journaal
TROS
19.05 De man van zes mll|oen
19.55 Alles of niets
20.40 Pepper
NOS
21.35 Journaal
TROS
21.50 Music-All-ln Concert
22.50 Interview met de minister
president
NOS
23.00 Journaal
23.05 Jumping Amsterdam
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's Toppop presenteert
de Nationale Hitparade
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.25 De gebroeders Hammond
21.15 Voor de Vuist weg
22.35 Televlzler Magazine
NOS
23.20 Journaal
DUITSLAND I
18.05 Zu Gast in urwerem Land. 18.40
Aki. 19.20 Zu Gast in unserem Land.
vervolg. 19.45 Was gibt's noues?). 20.00
Joum. en weertwr. 20.15 Grenzen der
Liebe, A szerelem hatarai. Hongaarse
speelfilm. 21.30 Der 7 Sinn. 2135 Rep.
uit Bonn. 22.00 Kerkelijk nieuws. 22.10
Journ. en weerber. 22.25 Sport. 22.50
Bauem. Bonzen un d Bomben. 0.25
Joum.
DUITSLAND II
19.10 Dschungelkatzen. film van Walt
Disney. 19.00 Joum. 19.15 Zeichen des
Dienens. gesprek over diakonie. 19.30
Rep. an buit. korr. 20.15 Spuren des
Gerechtigkeit. dok. film 21.55 Joum.
22.10 Rlmportret van Johann Strauss.
23.10 Joum.
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 mpen
School 18.35 Filmrep. 19.10 RK Gods
dienstige uitz. 19.40 Med. 19.45 Journ.
20.15 Amus. prog. 21.15 De vervloekte
koningen, tv-feuilleton. 22.55 Joum.
NEDERLAND I
NOS
15.30 Journaal
AVRO
Teleac 15.32 Runa's Paardje
10.00 Nascholing hulsartsen 16.00 Weet je wel
10.30 Hoe word ik de computer 16.15 De Holle Bolle Boom
de baas? 17.00 Stuif es in
HILVERSUM I
PP: 18.19 PSP. KRO: 18.30 Nws. 18.41
Akt. 18.50 Verkenning. 18.58 Marktbe
richten. 19.00 (S) Springplank. 19.30
Sprong in het heelal, hoorspel. 20.10
(S) In antwoord op uw schrijven. 21.50
K (r)omische humor en jolijt: 50 jaar
KRO-radio amus. 22.15 Rep. v.h. bezoek
van H.M, de Koningin van Denemarken.
22.15 Overwefling. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Goal. 23.55 News.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Rechtstreeks schakel-
prog. met nieuws, achtergrondinf. en
muz. 19.30 Radio Vrij België. NOS:
HILVERSUM III
18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost
mag niet eten. 19.02 (S) Dire loopt
achter. AVRO: 20.02 Radiojoum. 20.05
(S) Burengerucht. 21.02 (S) De Negen-
Uur-Show. 22.02 Radiojoum. 22.05 (S)
superclean Dreammachine 23.02 (S)
Vanavond laat. 0.02 Radiojoum. 0.05 (S)
Weekend-Muziek-Magazine. 1.02 (S)
Soultime USA. 2.02 (S) Continu de
nacht door. 4.02 (S) Voor dag en dauw.
NCRV: 6.02 Klaar wakker.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-soos.
(7.30 Nws. 7.41 Akt. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. voor de huisvr.) 9.00 (S) Wegwe
zen. 9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktua
Sport. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Hartje
Amsterdam. OVERH. VOORL.: 12.16
Werk en welzijn TROS: 12.26 Med. voor
land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41
Akt. 13.00 (S) Tross-country. 14.00 (S)
Steiger B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Luister
uit. en thuis. 17.30 Nws. 17.32 Akt.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) ZO voor alle kinderen die
op zijn. 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de
dag. 8.23 (S) ZO gaat verder voor
iedereen met om 9.35 Waterst. 10.30 (S)
Zl muziek en inf.show met om 11.00
Nws. 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie
Haan met om 13.30 Rede van Minister-
President Den Uyl t.g.v. het 50-jarig
bestaan van de VARA. NOS: 15.00 (S)
NOS-Jazz. 15.30 Gamma van Alpha en
Beta. 16.00 Nws. 16.03 (S) Het Zwarte
Schaap. 17.00 (S) Harmonie en fanfare
in Ned. en Europa. 17.30 (S) Kwart uur
amateur. 17.45 Voor Blinden en Slecht
zienden. 17.55 Med.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham.
8.03 (S) Pers Vers. 9.03 (S) Tot uw
dienst. 10.03 (S) Muz. bij de koffie.
12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03
(S) Schrijf es 'n kaartje. 16.03 (S) De
Sportshow.
Swingle II.
HOU
HET
SCHERM
IN HET
OOG
(Van onze radio- en tv-redactie)
MAASTRICHT De Belgische actrice, dramaturge en schrijf
ster Alice Toen is onderscheiden met de Edmond Hustinxprijs
1975. De prijs is ingesteld door de Vereniging van Vlaamse
toneelauteurs en de Vereniging van Nederlandse toneel-, radio-
en televisieschrijvers. Eerder werd de prijs toegekend aan oju
Hugo Clans, Dimitri Frenkel Frank, Annie M. G. Schmidt en
Jan Staal.
Alice Toen ontvangt de prijs, omdat zij haar creativiteit als
dramaturge en schrijfster volledig in dienst heeft gesteld van
de jeugd. Zij heeft een groot aantal hoorspelen en televisiestuk
ken voor jongeren op haar naam staan. Sinds 1969 werkt zij
als directrice werkzaam bij de werkgroep jeugd en theater die
zich met vormingstoneel richt tot de Belgische jeugd.
Haar toneelstukken voor jongeren zijn zowel opgevoerd in
België en Nederland als in Joegoslavië, Polen, Chili en Duits
land.
Utrecht De cursussen van de stichting Televisie Academie,
Teleac, worden vooral gevolgd door mensen met een opleiding
op hoger of middelbaar niveau. Van de cursisten heeft 51 pet
een dergelijke opleiding, terwijl het landelijk gemiddelde
slechts 4 pet bedraagt.
Dit blijkt uit een onderzoek van Teleac naar het "profiel van
een Teleac-kursist". Er komt verder naar voren, dat twee-derde,
66 pet, van de in een beroep werkzame cursisten een functie
heeft in een hoger beroep of in het middenkader. Landelijk
gezien is dat maar een kwart van de beroepsbevolking.
Het grootste deel van de cursisten valt in de leeftijdscategorie
varf 30 tot 50 jaar (65 pet). Uit vergelijking met landelijke
gegevens blijkt dat 65-plussers en 15- tot 29-jarigen zijn onder
vertegenwoordigd. Over het algemeen zijn de cursisten mannen.
„We hebben achteraf wel eens wat kwissen
bekeken en vastgesteld wat wel en niet goed
was. De kritiek, die dan loskwam, heeft me
nooit gestoord, maar ik heb tics, die ik alleen
ken en waaraan ik me dood erger bij het
terugzien van mezelf'.
Zo praat over zichzelf Berend Boudewijn, die
zozeer is ingekapseld in het KRO-tv-wezen, dat
je niet meer op deze omroep kunt afstemmen
of je loopt hem visueel tegen het lijf. Je kunt
terecht „In de -keuken bij Berend", waarin
Marty onlangs zijn zwakke punten uitspeelde
tegen zijn sterke kanten en waarin binnenkort
Juliette Gréco iets zal gaan onthullen van het
in haar belichaamde Parijse mysterie. Verder
ben je „Welkom thuis bij BB', zien we hem in
de Zonnebloem-gala's en in „Breng eens een
bloemetje" en deed hij ook nog vertaling en
regie van de Johnny Speight-serie „Met goed
fatsoen".
Is hij aanvaard en/of gewaardeerd als tv-per-
soonhjkheid en zo ja, waaraan schrijft hij dat
dan toe? En hoe denkt zo'n man over zichzelf
en over zijn werk?
Berend Boudewijn: „Langer dan vijftien jaar
geleden maakte ik mijn eerste tv-programma.
Dat was „Per seconde wijzer" voor de VARA.
Sindsdien ben ik bij de tv niet meer weg
geweest. Merkwaardig vind ik, dat ik pas de
laatste jaren meer en meer als tv-persoonlijk-
heid word gezien. Dit duidt op een langzame
groei. Als je in één keer doorstoot, kun je ook
in één keer wegvallen. Ik geloof, dat het voor
de Beatles destijds heel goed is geweest, dat
zij toen zij nog onbekend waren lange tijd in
Hamburg hebben gespeeld. Daar hebben zij
veel ervaring opgedaan. Zij waren daardoor in
staat alles over zich heen te kunnen laten gaan
en zichzelf te blijvea De praktijk is ook wat
dit betreft de beste leermeester. Toen ik begon
waren er nog geen kijkcijfers. Van je werk
werd alleen maar gezegd of het wel of niet leuk
was. Een reden waarom ik denk dat ik als
presentator aardig overkom, is dat ik werk
vanuit de onbekommerde gedachte, dat als de
roem eenmaal over is en niemand er nog
behoefte aan heeft mij te zien, ik me rustig
aan mijn andere werk, het drama, over kan
geven. Ik hoef niet krampachtig aan de rol van
presentator vast te houden. Ik kan gemakkelijk
wat anders gaan doen. Ik heb zoveel contacten
in de tv-wereld. Er is nog zoveel te doen. Ik
kan er zo uitstappen. Koos Postema zei eens
een keer tegen mij, dat als de kijker je eenmaal
als presentator heeft geaccepteerd, dat als je
eenmaal over de drempel van aanvaarding
heen bent, je gemakkelijk een desastreus pro
gramma kan overleven. Ze zijn aan je gewend.
Als je dat de eerste de beste keer zou overko
men, zou je afgaan. Zo gezien zou ik nog een
hele tijd mee kunnen".
Witte vlekken
„Een man die veel over tv nadenkt en van wie
ik heel wat adviezen krijg, Gied Jaspers, zegt
dat goede presentatoren in hun persoonlijkheid
niet in kaart gebrachte stukken hebben. Je
moet je dat zo voorstellen, dat je een landkaart
hebt, waarop wel de kustlijnen staan aangege
ven, maar het binnenland oningevulde witte
plekken vertoont. Die witte plekken kunnen
door de kijkers zelf worden ingevuld. Daar
moet iets van waar zijn, want het is me wel
overkomen, dat ik voor een bepaalde manier
van doen of zeggen complimenten kreeg met
de opmerking erbij, dat men die typerend voor
mij vond. Het ging dan om dingen, die ik niet
van mezelf ken en dus ook niet bewust heb
kunnen uitspelen. Het ging dan kennelijk om
een „oningevuld gebied", dat werd ingevuld
door iemand die door iets in mij werd getrof
fen. Verder schijn ik iets te hebben wat Dick
Cavett ook heeft, die ik ten zeerste bewonder,
nl. je kunt niet direct zeggen uit wat voor
milieu hij komt Dat doort mensen heeft iets
onbepaalds, althans er is geen achtergrond
zichtbaar. Je bent opgebouwd uit een heleboel
kleine stukjes, een mozaïek van mogelijkheden.
Misschien heb ik dat wel meegekregen uit mijn
verleden.
Mijn vader, de schrijver-journalist Johan v.d.
Woude, wat als Groninger een heel ander mens
dan mijn moeder uit het westen des lands, die
bovendien viool speelde, al schreef ze ook wel.
Mijn vader was gesloten. Mijn moeder open.
Bovendien wilde de omstandigheid, dat ik in
mijn jonge jaren nogal vaak verhuisde. Ik heb
daardoor op een heleboel scholen gezeten. Daar
werd telkens een ander stukje persoonlijkheid
ingevuld en ging ik weer met heel andere
kinderen om, waar ik me weer naar moest
richten. Daar komt nóg bij, dat ik een soort
van journalistieke instelling heb, d.w.z. dat ik
over alles geïnformeerd wil blijven zonder me
er nu bepaald in te verdiepen. Dit alles heeft
er volgens Jaspers mee te maken, dat de kijker
van mij kan maken wat-ie zelf wil. Elke kijker
maakt zijn eigen presentator. Ik kom niet over
als een uitgesproken persoonlijkheid, zoals bijv.
een figuur als Wigbold. Dat wil niet zeggen, dat
ik een karakterloze figuur ben want als je als
presentator een hele vage figuur zou zijn, heeft
de kijker ook geen trek in je. Je optreden wordt
Berend Boudewijn: "Je bent niet voor jezelf bezig, maar met anderen
ook bepaald door een zekere mate van emotio
naliteit. Bij mij wordt dat veroorzaakt doordat
ik afstand hou van mezelf. Terwijl ik presen
teer denk ik voortdurend wat en hoe zal ik het
zeggen, hoe ik ingewikkelde zaken begrijpelijk
onder woorden kan brengen en wat de kijker
graag nog meer zou willen weten. Dat leidt tot
een zekere spanning in mijn optreden".
O ja-houding
„Wat ik in de Kamerdiscussies bijv. mis, is, dat
nog nooit een spreker tot een andere heeft
gezegd: „Wat jij daar nu zegt, zo heb ik het
nog niet gezien en dus verander ik van stand
punt". Die mensen spreken dan ook geheimtaal,
die ze alleen zelf begrijpen. Maar je moet
helder zijn. De mensen moeten weten waar je
het over hebt. Ton Planken van „Den Haag
vandaag" slaagt daar altijd uitstekend in. Die
gebruikt nooit woorden, waarmee feiten ver
sluierd worden, zoals alle politici wel doen. In
de Kamer of voor de tv moet je steeds de „O
ja-houding" aannemen, d.w.z. openstaan en be
grijpelijk zijn voor anderen. Je bent niet voor
jezelf bezig, maar met anderen, die wijzer van
je willen worden. Over de serie „Met goed
fatsoen" heb ik hele gesprekken gehad met
Johnny Speight, die het helder schrijven heeft
afgekeken van Shaw. Een zin moet niet alleen
mooi zijn, hij moet ook betekenis hebben en
hij heeft allebei als de inhoud direct begrepen
wordt. Nu ben ik van huis-uit acteur en dus
zou men kunnen denken, dat ik niet presentator
ben, maar slechts voor presentator speel. Na
tuurlijk, een acteur kan zich goed in een ander
inleven, kan bepaalde dingen van zichzelf weg
laten en andere juist laten uitkomen. Hij weet
hoe hij moet bewegen en spreken, kan het
tempo vertragen of versnellen en hij kan op
een bepaalde manier op het publiek inwerken
doordat hij de werking van effecten kent. Maar
een acteur werkt zijn rol uit in de repetities,
een heel moeizaam proces soms, terwijl het
werk voor de presentator wacht tijdens het
werk. Hij moet slagvaardig zijn en reageren op
wisselende en onverwachte situaties. Een pre
sentator kan dus niet zijn wat de acteur Hugo
Metsers van zichzelf vindt: een handelsreiziger
in gesproken tekst Er zijn ook mensen die het
toestel uitzetten als ze mij zien. Die zien liever
iemand anders. En huwelijksaanzoeken krijg ik
hoegenaamd niet. Was het maar waar. Ik ben
38, vrijgezel en eigenlijk te oud om nog te
trouwen. Ik ben alleen, ik ben graag alleen,
maar met een hechte relatie zeker niet een
zaam. Verder ben ik erg blij met mijn werk.
Als ik employé was bij de AMRO-bank, zou
ik mijn vrije tijd besteden aan de personeelsto-
neelclub. Met dat werk verdien ik nu mijn
brood. Ik ben een gelukkig mens, als je ziet
hoeveel rotbaantjes er overal vervuld moeten
worden".
TON OLIEMULLER
Melanie.
Ter gelegenheid van de Belgi
sche Radio- en televisiesalon,
vergelijkbaar met de Firato in
Nederland, brengt de Tros in
co-productie met de BRT van
avond vanuit de Koningin Eliza
beth Zaal in Antwerpen een Mu-
sic-all-in-Concert Onder andere
treden in dit programma op Me
lanie, Het Saxofoon Kwartet
van Francois Daneels, Thijs van
Leer en Swingle II. De presenta
tie blijft bij Pim Jacobs.
Ned. 1,21.50 uur.
Pepper
Onder het kopje "De sluier-
moorden" moet Pepper aan de
oplossing werken van een serie
moorden op jonge blonde vrou
wen. Zij doet dat samen met een
voormalige partner, Tom Foley.
De situatie wordt pijnlijk, wan
neer de vrouw van Tom het
vijfde slachtoffer wordt en
Tom, ondanks alles aan de zaak
wil blijven doorwerken.
Ned. I, 20.40 uur.
Hammond
In de Gebroeders Hammond
gaan de strubbelingen gewoon
door. Bill Riley vraagt zich af
wat de chauffeurs ervan vinden,
als de zaak van een firma in een
NV wordt omgezet. Brian heeft
het privé moeilijk. Hij stelt Ann
voor om buiten te gaan wonen,
maar Ann heeft daar geen zin
in en zij bekent haar verhou
ding met Nicholas Fox. David
wordt er op onprettige wijze
aan herinnerd, dat hij is ge
trouwd met een rijke vrouw,
wanneer zij hun eerste huwe
lijksverjaardag vieren.
Ned. II, 20.25 uur.
Morgenmiddag
In het kinderprogramma van de
AVRO zendt deze omroep de
eerste aflevering uit van "De
holle bolle boom", waarin een
gelijknamig hotel centraal staat
Voor dat hotel staat .een kolos
sale boom en bij die boom zit
een man die vertelt wat er alle
maal in dat hotel gebeurt. Daar
bij blijft het niet; de kijkers
krijgen ook te zien, wat er alle
maal voorviel. De belevenissen
zijn steeds rond één thema op
gebouwd Het is de bedoeling
dat de kinderen thuis opgewekt
meedoen
Zaterdagmiddag Ned. I, 16.15