Paul Newman in The hustler" BEELD SPRAAK THEO EN ELLEN MAKEN SAMEN DE „O-SHOW" JAN FILLEKERS NIET VAN GRAPPEN ONTBLOOT TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 MAANDAG 27 OKTOBER 1975 Theo Stokkink, die al jaren zijn best doet om pop op KRO-tv een woordje te laten meespreken en heel wat teleurstellingen heeft moeten wegslikken, staat morgenavond als een soort Phoenix uit zijn as in zijn fonkelnieuwe popshow, die de titel „O-show" heeft meegekregen. We kennen Theo van zijn gedanste hitparade „Waaauw" en van zijn latere diepgravende pop-analyses onder de titel „Sessie", terwijl hij op Hilversum 3 voortdurend aan het woord bleef. Maar nu krijgen we hem ook weer in beeld, terzijde gestaan door Ellen Soeters, een foto model van 19 uit Eindhoven, die vijfde werd op de onlangs in Scheveningen gehouden Miss Holland-verkiezing, zich daarbij zo gemakke lijk bewoog, dat het oog van KRO-producent Jo Wetering op haar viel. En dat was precies wat Theo Stokking in deze show nodig had, een beweeglijk meisje, dat niets hoeft te zeg gen, maar door natuurlijke spontaniteit als levendig elemement moet fungeren in deze popshow, die het karakter krijgt van een spel in aanwezigheid van publiek. Theo Stokkink (33): „Ik ga in dit programma vooral progessieve muziek behandelen. Niet het commerciële werk la George Baker. Dat kan je volgens mij ook popmuziek noemen, maar dat is gewoon een groep die zich her haalt vanwege de commercialiteit De mensen, die George Baker willen horen, moeten maar naar Top-pop kijken. Begrijp me goed, Top- pop is een uniek programma in de wereld en redelijk knap gedaan ook, omdat ze er in slagen al die topgroepen er in te krijgen. Maar hun begrip pop is vervaagd. Het gaat daarin alleen om de best verkochte platen. Het is een vergaarbak en iemand, die Deep Purple wil horen, moet wel eerst door Kamahl en zo meer heen. De „O-show" is gerichter en van een heel andere aanpak dan Toppop. Het gaat ons echt om de pop. We geven er ook meer informatie over. Met name besteden we aan dacht aan nieuwe experimenten in de pop, de ontwikkelingen daarbinnen". Die „O" in de naam betekent van alles en niets. Het is een uitroep, een vraag, een bevestiging, een ontdekking. Die „O" hoort en ziet men steeds weer terug, omdat ze op verschillende manieren in deze show is ge monteerd. Bovendien suggereert die letter „O" iets dat draait. Het is zeker niet de bedoeling, dat de „O- show" een gebeuren wordt alleen bestemd voor de minnaars van de schoonheid van de pop, al worden er duidelijke grenzen getrok ken tussen popmuziek en amusementsmuziek. Dat kun je rustig aan Theo overlaten. Die Ellen Soeters en Theo Stokkink staan schouder aan schouder voor de „O-show". heeft zich altijd een fijnproever getoond. Maar een fijnproever, die een ander wil laten delen in wat mooi is in deze muziek. In elk geval wordt het niet iets om bij stil te zitten, want het programma krijgt een spelvorm en is in zijn geheel eigenlijk een parodie op het wezen yan de hitparade. Om dat duidelijk te maken, dient het spel in deze show. Theo Stokkink: „Zoals het mogelijk is hoog te stijgen op de hitparade zonder eigenlijk iets bijzonders te doen of te kunnen, zo is het mogelijk in dit spel als winnaar uit de bus te komen zonder één vraag te beantwoorden". Dit spel wordt in vijf ronden gespeeld door drie kandidaten, t.w. een popartiest, iemand die in zijn werk met pop te maken heeft en iemand voor wie pop een hobby is. Deze kandidaten krijgen vragen te beantwoorden, die gesteld worden door een team, samenge steld uit Theo Stokkink, Elly de waard en Jip Golstijn. De kandidaten kunnen stijgen van dertig naar nr. één en op de weg daarheen max. zestig gulden verdienen. De winnaar krijgt een gouden plaat. Dit alles speelt zich af rond een jackpot, een omgebouwde fruitau tomaat, waar je wat in moet stoppen en waar cijfers en zo uitkomen, maar ook geld, dat je weer kwijt kunt raken. Enfin, een heel beweeglijk gedoe, waarvoor de nieuw gewon nen Ellen Soeters onophoudelijk in de weer Ellen Soeters:„Ja, ik vind het erg leuk om te doen. Ik ben nu fotomodel en sta in het modellenboek van Corrinne Rotschafer in Amsterdam. Maar als mijn tv-werk een succes wordt, zou ik best voor altijd iets voor de camera's willen doen. Zenuwachtig ben ik voor geen cent, want ik ben gewend voor de camera's te staan. Ik heb ook helemaal niets van dat mysterieuze, dat je nogal bij mooie meisjes ziet. Ik doe gewoon mijn werk. Daar om juist koos Jo Weterings mij. Het viel hem op, dat terwijl alle meisjes een beetje gieche- lig-nerveus deden,juist ik er ijskoud onder bleef. En dat hebben ze blijkbaar nodig bij de tv, althans bij zo'n spel, waarin je moet weten op te treden. Ik stel me er veel van voor en heb er de beste verwachtingen van". Intussen komt er met de „O-show" eindelijk weer eens wat pop op KRO-tv. Theo Stokkink heeft er bij herhaling voor gepleit, maar het zat hem niet altijd mee, ook de kijkcijfers niet Pop op tv is mooi, maar behalve te beluisteren moet er ook iets te zien zijn. De KRO meent met deze show in het jubileum jaar op de goede weg te zijn. Jan Fillekers: „Het maatschappelijk leven is hard, maar Johan van Minnen is harder". Jan Fillekers was op de middelbare school al een kiene jongen. Niet dat hij zich op de voorgrond drong, maar men wist van hem, dat hij leuke stukjes kon schrijven en ook op het toneel zijn mond best wel open durfde doen. En als men hem vroeg voor zoiets, dan deed hij dat, niet uit ijdelheid, maar uit die dienstbaarheid jegens anderen, die op bijzon dere scholen nog steeds aan kinderen wordt bijgebracht. Het kan best zijn, dat bovenstaande schets van het verleden van Jan Fillekers niet hele maal juist is, al staan wij in voor de correct heid in grote lijnen. Mankeert daar wat aan, dan moet Jan ons dat maar laten weten, dan kunnen wij daar nog eens nader op ingaan. Een niet te loochenen feit is, dat de Jan in zijn jonge jaren sterke gelijkenis vertoonde met de Jan van de beginjaren van Farce majeure. Hij begon in die satirische groep heel diep op de achtergrond met op zijn gelaat opzichtig de levensvraag: hoor ik er eigenlijk wel bij? Gaandeweg schoof hij steeds meer naar voren. Zijn typeringen werden steeds overtuigender en zijn teksten vonden voortdu rend meer bijval bij de Grote Jongens van het Vermaak als Alexander Pola, Fred Bena- vente, Ted de Braak etc. Tenslotte stond Jan bijna helemaal vooraan en daar hoort hij ook. Hij is niet alleen meer weg te denken uit Farce mejeure, maar evenmin uit het solo- programma van Ted de Braak, die daarmee regelmatig de zalen afreist en waarvoor Jan blijkens het programma teksten levert en ideeën aangeeft. In de NCRV-gids schrijft Jan ook wekelijks leuke stukjes. In de gids van verleden week maakt hij zich zorgen om de kijkdichtheid. Die hoeft niet te dalen, vindt hij, als we de tv-programma's maar net zo aankondigen als de bioscoop het doet. Jan schrijft dan: Dat is nog eens wat anders dan de bedaagde aankondigingen van televisieprogramma's: 20.00 uur (NOS) Journaal. Zo moeten ze bij de televisie maar doorgaan als ze nog meer kijkers willen verliezen. Het is toch een kleine moeite er iets pakkends van te maken: 20.00 uur Fel realistisch! Fred Emmer presenteert meedogenloos het onver bloemde NOS-journaal, met alonverbiddelij ke climax: Het Weerbericht Een aankondiging als „Voor de vuist weg" is natuurlijk allang niet meer wervend voor een oud programma, dat van zolder is gehaald. Dat moet iets hebben als: „Willem Duys is er weer! De rechtse rakker met de twee linkerhanden slaat weer toe! Babbels met intellectuelen en mafkezen uit binnen- en buitenland. Nog nooit geziene kunstjes met al het gedierte des velds. Hier nog wat tips: Aart C. Gisolf, koel en bikkelhard in Dokter Ja Dokter Nee! Een Kick met Stokhuizen in het bloedstollend kwisgebeuren: Herkent u deze tijd? Op de vuist voor het recht! Het maatschappe lijk leven is hard, maar Johan van Minnen is harder. Zie hem in zijn doorleefde creatie van De Ombudsman. Zo zal de tv zijn kijkers moeten terugwinnen. Niet met annonces als: 13.00 uur Samenvat ting van de Opening der Staten-Generaal. Dat kan toch veel aanlokkelijker: 13.00 uur De Derde Dinsdag in September Show. Op nieuw een opzienbarende hoofdrol van H.M. Koningin Juliana! Prachtige bijrollen van Prins Bernhard en Prinses Beatrix. Tekst: Joop den Uyl. Zenuw slopende fragmenten. Hoogspanning op topni veau: Welke belasting zal er nu weer stijgen? En van Jan mogen we dan wel zeggen: Komt dat zien, onverhuld satirisch realisme, of hoe Jan niet van grappen ontbloot bleek. Piper Laurie en Paul Newman in „The hustler". Speelfilms waarin de een of andere sport centraal staat doen het nooit bij het grote publiek, is een van de slagzin nen van Hollywood. „Godfa- ther"-producent Al Ruddy leg de dat ons kort geleden als volgt uit. Het publiek ziet al zoveel sport op de beeldbuis, dat het er echt niet voor naar de bioscoop gaat, te meer om dat men de uitslag bij voorbaat kan raden. De held moet im mers winnen. Er zijn echter uitzonderingen op de harde Hollywood-regel zoals Steve McQueen's spelletje Po ker in „The Cincinnati Kid" en Paul Newman's heldendaden op het groene laken in Robert Ros- sen's „The hustler", vanavond op uw scherm. „The hustler" is Eddie Felson, een zogenaamde „pool ghark", die de kost verdient met spelle tjes Amerikaanse biljart. Een gehaaide jongen, die het nogal hoog in z'n bol heeft en maar één verlangen koestert: zich eens te kunnen meten met de ongekroonde koning in deze sport „Minnesota Fats". Tot gro te schrik van zijn vriend en manager Charlie Burns (Myron McCormick) doet die gelegen heid zich voor en wat dan volgt is zelfs voor diegenen, die nooit van hun leven ook maar één carambole gemaakt hebben, een uitermate boeiende krachtme ting. Onder het toeziend cynisch oog van George C. Scott, die weer 'n geweldige rol speelt, zien we hoe Felson alias Paul Newman het tegen „Fats" alias Jackie Gleason wel uiterst zwaar te verduren krijgt. Het liefdesverhaaltje met Piper Laurie nemen we dan maar op de koop toe. Ned. II. 20.25 uur. Springtrofee De NCRV begint weer met een aantal uitzendingen „Springtro fee", die op een vroeger tijdstip dan in vorige jaren worden uit gezonden, ter wille van jeugdige kijkers. Vanavond wordt een klassiek springconcours gebo den, waaraan onder anderen Piet Mooy uit Delft deelneemt. Rond de wedstrijden wordt ook aandacht besteed aan andere fa cetten van de paardesport Ned. 1,19.05 uur. Enterprise De vijfde aflevering van „De tijd stond even stil" brengt de herinnering aan de ondergang van de „Flying Enterprise" op 10 januari 1952. Dit Amerikaan se vrachtschip raakte door stor men in moeilijkheden en gezag voerder Kurt Carlsen moest zijn bemanning opdracht geven het schip te verlaten, nadat het schip zwaar was beschadigd. Carlsen bleef aan boord, toen de Flying Enterprise werd ge sleept. Maar ook hij verliet het schip, toen de tros brak en het schip naar de bodem van de Atlantische Oceaan verdween. Ned. 1,20.15 uur. Nes Ammim Onder het kopje „100 idealisten op een heuvel", brengt de NCRV een reportage over de Nederlandse nederzetting Nes Ammim in het noorden van Is raël. Er worden rozen gekweekt ter bevordering van de Israeli- Lone Ranger De TROS begint vanavond aan een jeugd-westemserie over de gemaskerde Lone Ranger en zijn trouwe metgezel, de Indiaan Tonto. In de eerste aflvering maken we kennis met de Lone Ranger, als hij met Tonto een jonge man helpt die graag sher iff wil worden in het mijnstadje Smoke Tree. Het wordt de nieu weling niet gemakkelijk ge maakt, want een ruwe bende maakt het stadje onveilig. Ned. II, 19.05 uur. NEDERLAND I TELEAC 18.15 Graven naar het verleden NOS 18.45 Suriname deze week 18.55 Journaal NCRV 19.05 NCR V-Springtrofee 1975- 1976 19.50 Briggs, de schrik van de geheime dienst 20.15 De tijd stond even stil (6) NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Kojak 22.40 100 idealisten op een heuvel 23.05 Symbiose NOS 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal TROS 19.05 The Lone Ranger 19.30 In Londen staat een huis NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 Paul Newman-serie (2) The Hustler 22.35 Aktua TV NOS 23.15 Journaal DUITSLAND I 18.05 Intermezzo bletet an. 18.07 Unter Ausschluss der Offentllchkelt, de gezus ters Rocha. 18.40 Akt. 19.20 Van de Eifel tot aan Weserbergland.) 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Aki. 21.00 Die Montagsmaler. 21.45 Staatsstreich n. Rom. 22.30-22.50 Joum., komment. en DUITSLAND II 18 20 Diana. 19.00 Joum. 19.30 Tage- sausflug. 20.15 Reportag. over gezond heidszorg. 21.00 Joum. 21.15-22.45 Feuerwehrgasse 25. BELGIE NEDERLANDS 18.00 Ti-ta-tovenaar. 18.05 Kleuterprogr. 18.20 De famillo Partridge. 18.45 Open School. 19.15 Sport. 19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.15 De vrouw van Jean. 21.55 Dokument. progr. 22.45-23.00 Joum. met wetstraat. NEDERLAND I HILVERSUM I P.P.: Utz. PvdA. 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcanto-concert. EO: 20.00 (S) Weg wijs. 20.20 (S) EO Metterdaad. 20.30 EO concert vanuit het concertgeb. in A'dam. 21 15 (S) Avondoverdenking. NOS: 21.30 Het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap. 21.45 (S) Eurolight. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. NCRV: 2240 (S) Akt. NOS: 22.05 (S) Hobbyscoop. 23.20 (S) NOS-Jazz, Jazz in aktie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer. 19.00 Lektuur op tafel. 19.10 <S) Hoe verwachten we Jezus' weder komst? 19.40 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 (S) Radio Symfonie Orkest van Frankfurt 21.45 (S) Viool, klavecimbel en cello. 22.15 (S) Literama. 22.55 (S) Sopraan en piano 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. Avro: 19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.02 VPRO-Maan- dag. TROS: 1.02 (S) De Nachtwacht VARA: 6.02-7.00 (S) Leo van der Groot. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het Levende woord. 7.07 (S) Badinerie. 7.30 Nws. 7.41 Akt. 7.50 (S) Badinerie. 8.24 Over weging. 8.30 Nws. 8 36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 9.50 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade. (10.30-10.32 Nws) 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Scheep spraat. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.25 Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15.30-15.32 Nws.) 17.00 OVERHEIDSVOORLICHTING: Nws uit de Nederlandse Antillen. KRO: 17.10 (S) De hutsgeklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Akt. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met om 8.00 Nws en om 8.11 Radiojourn. 8.50 Morgenwijding: NOS: 9.00 Uitgebreide report. 9.35 WATERST. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tot muziekbegrip. 10.00 (S) Kleutertje luister. 10.10 ArbeidsviUmi- nen. (11.00 Nws. 11.03—11.05 Radio journ.) 11.30 (S) Rondom twaalf, met om 11.55 Beursberichten. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12 30 Uitz. voor de landb. AVRO: 12.40 (S) Muzikale Impro visaties. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.25 (S) Componerende vrouwen. 14.05 Suriname (11). klankb. 14.35 (S) Uit de muziekpers. 15.25 (S) Essay een progr. waarin over kunst wordt doorgepraat. 16.00 Nws. 16.03 radio journ. 16.05 (S) Kindermagaz. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Meded. HILVERSUM III NOS: 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. VARA: 19.02 (S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Nashville. 21.03 (S) Jazz Blues. 22.02 (S) (P)op- donder. 23.02 (S) Wachten op midder nacht. 0.02 (S) Nacht-drie-draad. 2.02 (S) HELP 4 02 (S) Truck. KRO: 6.02—7.00 (S) Scheer je weg. „De STER-reclame moet binnen vijf jaar worden afgeschaft", dat was de stelling, die gister avond in de eerste aflevering van „Frontaal" - een licht gewij zigde voortzetting van het pro gramma „Kort Geding" - aan de orde werd gesteld. Zij werd ver dedigd door de heer mr. J. N. Scholten, lid van de tweede ka-' mer voor de AR en (uiteraard) aangevallen door drs. C. J. Smeekes, directeur van de STER. En zij gaf soms aanlei ding tot vrij heftige discussies, met name toen dr. Anne van der Meiden, media-socioloog, aan het woord kwam. Hij behoorde, op het eerste gehoor nogalin strijd met wat hij betoogde, tot de bestrijders van de stelling. De getuigen van de heer Schol ten, het kamerlid Voogd en me vrouw Fransen van de Consu mentenbond spraken naar mijn smaak de meest heldere taal. Tijdens de af en toe vrij emotio nele debatten werd overigens nogal wat tijd verdaan met de bestrijding van on-standpunten. Het beste argument voor de stel- Jan van Hillo (links) in gesprek met gezagvoerder Kurt Carlsen van de in 1952 gezonken Flying Enterprise sche economie; een gebaar van en Kenneth Dancy, destijds stuurman van de sleeptboot vriendschap, die destijds met best werd begrepen. Turmoil, die probeerde het schip in veilige haven te brengen, Ned. i, 22.40 uur. een poging die mislukte. ling leek mij overigens het on nozele filmpje te zijn, dat de heer Smeekes ter inleiding op zijn betoog liet zien. Dat zal waarschijnlijk veel hebben be vat van wat zijn tegenstrevers bedoelden. Enfin, van het aan wezige publiek bleken aan het slot van de uitzending 38 men sen het eens te zijn met de geponeerde stelling, 22 oneens, en 10 personen stemden blanco. In een daarvoor gehouden stem ming waren de verhoudingen geweest 42 eens, 21 oneens en 7 blanco. Herman Wigbold, die de zaak voor de rest goed leid de, vond daarin aanleiding de heer Smeekes te feleciteren van wege het feit dat hij 4 stemmen van zijn opponent zou hebben „gewonnen". Een vluchtige ver gelijkende beschouwing van de cijfers echter leert dat dit geens zins met de werkelijkheid klop te. De TROS had weer een mooi verhaal van Roald Dahl: „Een frisse duik"; zoals gewoonlijk door Jan Keja uitstekend in sce ne gezet. Af en toe moet het toch weer eens, een inzamelingsactie op de televisie. Welnu, de KRO bestaat 50 jaar, de Zonnebloem 25 jaar en dus kon het zaterdagavond weer eens: Zonnebloemgala- 1975. Van iedereen een tientje voor een gehandicapte, die daar dan een dagje van op stap kan. Het programma zelf bestond ge woon uit een wat uitgebreid „Piste", en het werd dan ook geregisseerd door Jos van der Valk. Maar wie was er aange steld om de centjes bij elkaar te presenteren? Berend Boude- wijn. En naar mijn smaak is hij voor zulk soort zaken dan de ideale man, hij is lekker vlot en toch niet onbenullig, hij is ge voelig en toch niet sentimenteel, en hij heeft een leuke smoes bij de hand en is toch nooit flauw. Waar vind je verder nog zo'n En in de kortste keren, in nau welijks anderhalf uur, had hij nog een miljoen bij elkaar ook. Wat zijn „wij" eigenlijk toch een aardige mensen. Bij wijze van toetje (dat wil zeggen bij wijze van koffie met cognac) heb ik daama Farce Majeure tot mij genomen. Toch slagen die jongens er - ofschoon afstevenende op de 150 ste uit zending - er steeds maar weer in om met wat kleinere wijzigin gen betrekkelijk „nieuw" te blij ven. Een mooie satire-naar-vele- kanten was dat nummer over een tweede huisje in Suriname. Voortreffelijk werk. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2