C&Ais: goed in nachtgoed! Paus: christelijke beschaving kan Europa identiteit teruggeven STERDANSER NOEREJEF REPETEERT Basisgroepen spraken over verhouding tot officiële kerk KERKELIJKE MAATREGELEN TEGEN DUITS THEOLOOG V Links: De badstofbeestenpyama. Katoen/polyamide. 104-140 1Q.<J KORTE METTEN Kardinaal Ugo Polletti, vica ris-generaal van het bisdom Rome heeft de geestelijkheid van het diocees opgeroepen tot een kruistocht tegen het communisme. Met een verwij ling naar de gemeenteraads verkiezingen van komend voorjaar zei de kardinaal: „Over een paar maanden zou de stad Rome ook door onze schuld op onverantwoorde wijze in handen van een mar xistische gemeenteraad kun nen vallen". Hij noemde de verklaring van het Italiaanse communisme, dat het de gods dienstvrijheid zal eerbiedigen een „gelegemheidsbelijdenis". De in West-Europa levende Armeniërs zullen op zondag 9 november in Brussel de zestig ste verjaardag gedenken van de slachting onder de Arme niërs in Turkije. Bij vervolgin gen daar in 1915 vielen naar schatting anderhalf miljoen slachtoffers. De herdenking wordt voorbereid door een commité onder leiding van de aartsbisschop van Brussel en Mechelen, kardinaal Leo Sue- nens. Onder meer zal een mis van requiem worden opgedragen door de apostolisch delegaat voor de in Europa wonende Armeniërs, aartsbisschop Se- robé Manoukin. Een der belangrijkste ortho doxe kerken in de Sovjet Unie, de uit de middeleeuwen daterende kathedraal van Wladimir, is in opdracht van de burgerlijke autoriteiten ge sloten. Als reden hebben zij aangegeven, dat de kathe draal dringend aan restaura tie toe is. Uit het feit, dat aartsbisschop Nikolaj van Wladimir onlangs is overge plaatst valt echter af te lei den, dat de sluiting niet met de instemming van de gelovi gen en van de bisschop is gebeurd. Men neemt aan, dat de autoriteiten de kerk willen veranderen in een museum. Het aantal uittredingen uit de katholieke kerk in de Bondsre publiek is vorig jaar ten op zichte van 1973 met veertien duizend toegenomen tot 83.277. Dat is vier maal zo hoog als het aantal uittredingen in 1955 en duidelijk boven het „re cord" tot nu toe van 1970, toen het aantal 69.454 bedroeg. Het aantal priesterwijdingen liep vorig jaar terug met 41 secu liere en 18 reguliere geestelij ken. Er werden 165 seculiere en 31 reguliere priesters ge wijd. Voor het eerst sinds lang is echter het aantal katholieke theologiestudenten, die zich op het priesterschap voorberei den gestegen en wel met tien tot 1835. LEIDSE COURANT DINSDAG 21 OKTOBER 1975 Het gezonde studio- zweet loopt hem tappe lings langs het pezige tartarenlijf. De gehele Nederlandse balletpers kijkt gespannen toe. Zo heel prettig vindt Ru- dolf Hametowitsj Noe- rejef dat niet, maar het is een deel van zijn wes ters artistiek asiel se dert zijn befaamde spurt in 1961 op het Pa- rijse vliegveld Le Bour- get. Voor de derde maal werken nu de beide be faamde Rudi's samen. De eerste keer ging het om Rudi van Dantzigs „Monument voor een ge storven jongen", dat het allereerste moderne bal let werd, waarin de Russische sterdanser ooit optrad. Daarna nu vijf jaar geleden Ropes of Time" en dit maal heeft Van Dantzig zijn virtuoze vriend vol le 27 minuten op het podium nodig voor „Blown in a gentle wind". Deze titel is het laatste gedeelte van een dicht regel de dichter wil Van Dantzig niet verra den die voluit luidt: „Days pass like the pa-, ges of a calendar blown in a gentle wind". Nogal romantisch dus, waarbij de muziek van Richard Strauss. „Tod und Ver- klarung" zeker wel past. Zijn leven lang heeft Strauss dit werk uit 1889 voor zijn beste symfoni sche muziek gehouden. Het ontstond na een zware ziekte, die de toen 25-jarige componist bij- na in het graf bracht. Het symfonische gedicht houdt zich bezig met koortsvisioenen en ster ven, vaak muzikaal beangstigend getrouw, maar de fortissimo ge speelde slotmelodie, sti listisch terugvoerend naar Wagner en Liszt, bewijst dat dit mens heidsprobleem van alle tijden verlossend wordt opgelost Te zeggen dat de cho reograaf deze muziek op de dansvoet volgt, ware onjuist, maar de geest van de overwinning van de gedachte op de stof is volop aanwezig. Is niet ook het dansen een overwinning van de geest op de lichamelijke materie? Niemand weet dat wellicht beter dan Noerejef, ook al onder breekt hij zijn danswerk in de grote Amsterdam se balletstudio nu eens voor afzakkende schou derbandjes, dan weer voor onwillige ballet schoenen. Zijn podium- partners, waaronder de prima ballerina Sonja Marchiolli, dansen even wel onverstoord verder en alleen als Rudolf de Tartaar bijna aan het slot al te geïrriteerd en kele handbewegingen van zijn mededansers corrigeert, is er na afloop enige discussie. Na een douche wil Noe rejef wel praten, ook al ziet hij er ook nu nog uit of een lange beauty sleep hem goed zou doen. Zijn haar is korter dan vijf jaar geleden en hij is ook nog magerder geworden. Geen wonder overigens, want als een opgejaagd hert stuurt zijn impressario hem kris kras door de gehele danswereld. Voor zijn partnerschap met Mar- got Fonteyn heeft hij niet zo heel veel tijd, maar net als zij zo zegt hij wil ook hij nog zeker twintig jaar dansen. Dame Margot is nu 57, dus dat klopt wel. Als iemand opmerkt, dat Margot Fonteyn iets heel bijzonders is, ant woordt Noerejef trots: „Ik ook!" De nu 37-jarige topdan ser heeft geen enkel ver langen meer naar Rus land. Hier in het westen kijk ik artistiek veel bre der uit. Is er bijv. eens een enkele vrije dag, dan vliegt hij naar Pa rijs, waar continu ballet, toneel, concert en film worden genoten. Wereld steden ook Amster dam trekken Noerejef trouwens toch meer dan een landelijke omgeving. In zijn Franse huis is hij zelden. Hij danst nu even graag en even veel klassiek als modern bal let. Graham en Béjart zijn hem stilistisch niet vreemd meer en in Van Dantzigs jongste ballet heeft Noerejef zelfs en kele meer klassiek opge zette gedeelten een mo derner versie gegeven. Op 29 oktober a.s. kun nen wij het in het Cir custheater gaan zien. Repetitiefoto van „Blown in a gentle wind" met Sonja Marchiolli en Rudolf Noerejef. Voor avontuurlijke kussengevecht-figuren, héél vroege vogeltjes, langslapers en woeste dekenwegtrappers is er wel een pyama of nachtpon te vinden bij C&A_ Als ze maar een uitgeslapen moeder hebbea Midden: De kimono-pyama. Katoenen trikot in rood of kobalt met zwartl28-176 18.-20? Rechts: De ruitjes-bloemetjes-streepjes-nachtpon. In licht-geruwde katoen. 116-140 22r Paus Paulus heeft erop gewezen, dat een nieuwe geestelijke eenheid van Eu ropa niet met alleen politieke middelen verwezenlijkt kan worden. Daarvoor is meer nodig. Hij gaf als zijn mening, dat de christelijke beschaving, waaruit Eu ropa ontstaan is, de mogelijkheid kan verschaffen aan Europa zijn identiteit terug te geven. Paus Paulus verklaarde dit tegenover de ruim zeventig bisschoppen die als -afgevaardigden van de ongeveer negen honderd Europese bisschoppen hebben deelgenomen aan het derde bisschop- pensymposion in Rome. Namens de Nederlandse bisschoppen hebben kardinaal Alfrink en bisschop Moeller van Groningen aan deze verga dering deelgenomen, die gediscussieerd heeft over het ambt van de bisschop in deze tijd. De paus pakte het facet der Europese eenheid op bij het spreken over de taak der bisschoppen. Hij maakte hierbij duidelijk, dat de bisschoppen zich hier voor niet op politiek terrein dienen te begeven. „Het geloof is geen zaak van politiek", zo zei hij. „Het is de taak der bisschoppen het christelijk bewustzijn van Europa opnieuw te ontdekken. Geen burgerlijke instelling kan van de bisschoppen deze taak afnemen". Tijdens het derde symposion van Euro pese bisschoppen is krachtig de nood zaak van de dialoog in de uitvoering van het bisschoppelijk ambt beklem toond. Kardinaal Poma, voorzitter van de Ita liaanse bisschoppenconferentie, her haalde bijna letterlijk wat kardinaal Wojtyla uit Polen op de openingsdag had gezegd, toen hij verklaarde, dat het voor een bisschop noodzaak is steeds bereid te zijn tot de dialoog en tot Deze tijd eist van de bisschop een nieu we wijze van ambtsuitoefening. Hij ont komt niet aan de dynamiek van veran dering, die deze tijd kenmerkt. Vernieu wing is noodzakelijk, willen geloof en kerkelijke gemeenschap existentiële werkelijkheid worden. De dialoog tus sen bisschop en zijn diocesanen is nood zakelijk, omdat deze gemeenschapvor mend werkt en het geloof doet groeien. Aldus kardinaal Poma. Bisschop Tenhumberg van Munster heeft de theoloog en canonist Horst Hermann aan de universiteit van Münster de kerkelijke leeropdracht ontnomen vanwege diens boek „Ein Unmoralisches Ver- haltnis". In dit boek valt de theoloog de gegroeide kerk staatverhouding in West- Duitsland aan. Horst Hermann geeft als zijn mening, dat de r.k. kerk hier door wel grote macht heeft verworven, maar tevens grote schade geleden zelfs in een mate, dat de theoloog over de kerk spreekt als een „wolven pak". Bisschop Tenhumberg heeft gebruik makend van het con cordaat van 1929 de Noor- drijn-Westfaalse minister Rau van wetenschappen verzocht om voor Horst Hermann een andere theoloog te benoemen. Het concordaat houdt name lijk de mogelijkheid open, dat theologen, die onderwijs geven aan priesterstudenten of toe komstige goddienstleraren, door de staat vervangen moe ten worden, wanneer zij zich tegen de kerk opstellen of dwalingen leren. Het optreden van Bisschop Tenhumberg tegen de Mun- sterse theoloog heeft onder hoogleraren en theologiestu denten verzet uitgelokt Hon derden theologen en meer dan duizend theologiestudenten hebben tegen de bisschoppelij ke maatregel geprotesteerd. Prof. Hermann zelf heeft te gen de bisschop een rechts zaak aangespannen. In zijn toelichting heeft prof. Her mann uitvoerig uiteengezet, waarom en op welke punten de bisschop naar zijn mening discriminerend tegen hem is opgetreden. Minister Rau heeft op het ver zoek van de bisschop voorlo pig geantwoord, dat hij wil onderzoeken of het conflict tussen de bisschop en de theo loog Horst Hermann wel iets heeft uit te staan heeft met het concordaat en of de intrekking der kerkelijke leeropdracht theologisch gegrond is, of dat deze een politiek disciplinaire maatregel is. Ongeveer tweehonderd leden van basisgemeenten in Nederland voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, en Ton van nebben in Amsterdam een conferentie belegd over de verhou- der Stap van de Amsterdamse Ekklesia. ding tussen basisgroepen en de officiële kerk. Aan de vergade- Prof. Berkhof sprak de hoop uit dat de basisgemeenten zich ring werden stellingen voorgelegd van prof. dr. H. Berkhof, in dienst willen stellen van het grote geheel van de kerk. „De oecumene in Nederland staat er niet rooskleurig voor", zo zei hij. „Als het niet aan de basis gebeurt, gebeurt het nergens". Hij achtte pluriformiteit binnen de kerken noodzakelijk, maar meende toch dat deze alleen nuttig kan zijn als de verschillende delen blijven streven naar eenheid. Hij zei dat de basisgemeen ten de oecumene en zichzelf een dienst zouden bewijzen door te komen tot een gestructureerd beraad. Ton van der Stap onderstreepte dat de basisgemeenten conflic ten vaak krijgen aangepraat en opgelegd door de officiële kerk. Hij meende dat de basisgemeenten op de eerste plaats plekken moeten zijn Vvaar dingen gezegd worden die elders verzwegen worden. „De gemeenten moeten plaatsen zijn voor de scholing van de ziel". Er moet bemoediging en troost plaatsvinden en mensen moeten er gewezen worden op mogelijkheden waartoe zij zichzelf nauwelijks in staat achten. Hij zei het als een zegen te ervaren dat het conflict tussen de Amsterdamse Studentenekklesia en de officiële kerk voorbij is omdat „we nu van veel nodeloos gesprek bevrijd zijn". Als je de kerkorde achterlaat, zo stelde hij, kun je pas de echte problemen zien, namelijk de machten die veel gevaarlijker zijn dan de kerkorde. „Pas dan gaat het ook ergens om", zo meende hij. In de vergadering bleek veel animo voor nieuwe ontmoetingen.; Daarin zou dan minder de nadruk moeten liggen op de conflic ten die de diverse gemeenten hebben, maar meer op wat er in de gemeenten gebeurt. Vanuit de „Informatiebrief voor Basisgemeenten" waarvoor veel belangstelling bestaat is in oprichting een Werkgroep Kritische Gemeenten in Nederland, die zal pogen het contact tussen de basisgemeenten gaande te houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 6