„Klaaglied om Agnes" over lyrische liefde van Marnix Gijsen zondag op NCRV-tv De Hollandse ronselaar naar oud Engels spel Jan de Cler terug op KRO-radio TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG TERUGBLIK LEIDSE COURANT VRIJDAG 17 OKTOBER 1975 NEDERLAND I NOS 18.45 Kortwog 18.55 Journaal VARA 19-05 Tommy an Charlie, twee vrienden 18.30 Hollandse ronselaar NOS 21.35 Journaal VARA 21.50 In Haagse kringen 22.35 Hoe bestaat 't 22.45 De Commissaris 23.45 Gedicht NOS 23.46 Journaal NEDERLAND NOS 18.45 Brigadier Dog 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Toppop presenteert op Nationale Hitparade NOS 20.00 Journaal 20.45 AVRO's Wle-Kent-Kwis 2145 De gebroeders Hammond 2Z35 TelevlzJer Magazine DUITSLAND I 18.05 Te gast in pns land (I) 18.40 Att. 19.20 Te gast in ons land (II) 1945 Sendung und Echo 20.00 Journaal en weerbericht 20.15 In der Stadt S. Russi sche speelfilm 21.55 Der 7 Sinn 22.00 Reportage uit Bonn 22.25 Journaal en weerbericht 22.40 Sport 23.20 Tatort 0.55—1.00 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Slapstick 18.40 Slapstick 19.00 Journaal 19.30 Buitenlands journaal 20.15 lm Zweifel gogen den Angeklag- ten. film. 21.45 Journaal 22.00 Interna tionale korte film 22.30 Die Strassen von San Francisco tv-serie. 23.15 Jour- BELGIE NEDERLANDS 18.00 Tita-tovenaar 18.05 Informatief programma 18.35 Concert voor piano en poot 18.40 Sportportret 19.05 Tra ject. informatief programma 19.40 Me dedelingen en weerbericht 19.45 Jour naal 20.15 Filmkwis 20.40 Les Rots Maudits tv-serie 22.15 K.T.R.C. 22.45 Journaal. NEDERLAND I 10.00 Huisartsen 10.30 Computerkunde NOS 15.00 Journaal KRO 15.02 Twee (aar vakantie 16.20 De rode autobus 17.00 Australisch weekend Teleac 18.15 Duits HILVERSUM I P.P. 18.19 Uitzending van de WD. KRO: 18.30 Nws 18.41 Echo 18.50 Verkenning 18.58 Marktberichten 19.00 (S) Sprirv plank 19.30 Sprong naar het heelal, hoorspel 20.10 (S) In antwoord op uw schrijven 22.00 K(r)omische humor en jolijt 22.25 Overweging 22.30 Nws 22.40 (S) Goal: programma rondom de sport 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VPRO: 18.00 Nws 18.11 VPRO-vrijdag rechtstreeks schakel programma 19.30 Radio Vrij België NOS 19.50 Den Haag Vandaag 20.00 Nws VARA 20.05 (S) Wiener Symphoniker met solist 21.30 (S) Melos Kwartet uit Stuttgart 22.15 (S) De Staalkaart 23.15 Jazzprogramma 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS 18.03 De vakaturebank 16.10 (S) Joost mag niet eten 19.02 (S) Drie loopt achter. AVRO: 20.02 Radio journaal 20 05 (S) Burengerucht 21.02 (S) De Negen-uur-show 22.02 Radiojournaal 22.05 (S) Superclean Dreammachine 23.02 (S) Vanavond laat 0.02 Radiojour naal 0.05 (S) Weekend-Muziek-Magazi- ne 1.02 (S) Soultime USA. 2.02 (S) Continu de nacht door 4.02 (S) Voor dag en dauw NCRV 6.02-7.00 (S) Klaar HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijtsoos. (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de hulsvrouw). 9.00 (S) Wegwezen: tips voor weekendtrips. 9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktua Sport. (10.30 Nws 11.00 (S) Hartje Amster dam. OVERHEIDSVOORL.: 12.16 Expor- tiviteiten. TROS: 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12 41 Aktua. 13 00 (S) Tross-Country 14.00 (S) Stei ger B. 15.30 Nws. 15.33 (S) Luister uit en thuis. 17.30 Nws. 17.32 Aktua-maga- HILVERSUM II van de dag. 8.23 (S) Z.O. met om 9.35—9.40 Waterstanden. 10.30 (S) Z.I. (11-00 Nws.) 13.00 Nws. 13.11 (S) In de Rooie Haan. NOS: 15.00 (S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma van Alpha en Beta 16.00 Nws. 16.03 (S) Het Zwarte Schaap: programma voor Surinamers en Antillia- nen in Nederland. 17.00 (S) Verslag van de Duits-Nederlandse Blokfluituitslagen in Ede. 17 45 N voor blinden en slecht zienden. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III NCRV: 7.02 (S) Drie op je boterham. 8.03 (S) Drie op je boterham: Pers Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: klassieke mu ziek. 12.03 (S) Drie tussen de middag: Los Vast. 14.03 (S) Schrijf es 'n kaartje. 16.03 (S) Sportshow. HOU HET SCHERM IN I HET OOG Men kan onmogelijk beweren dat de donderdagse televisie avond van de VPRO, zoals die gisteren voor het eerst in het nieuwe seizoen werd vertoond, ons een tekort amusement zou brengen. Er was achtereenvol gens een Laurel en Hardy-filmp- je, „All in the family", het Sim- plisties Verbond en Monthy Py thon. Te veel om op te noemen, zou je haast zeggen. Afgezien even van de dikke en de dunne ging het overigens geenszins om, ongecompliceerd lachwerk. Wat het Simplisties Verbond.betreft: dat zette nogal letterlijk de te ring naar de nering, zoals dat in deze dagen steeds maar weer heet Niet alleen werd door de VPRO toegestane zendtijd tot een kwartier terug gebracht maar ook was er sprake van „een verschraalde uitzending". Die verschraling werd zelfs zover gedreven dat heer Kooten werd aangeduid als heer Koot. En dat men verder kon kijken naar een tv-programma vrijwel zonder enig beeld. Het idee zal ongetwijfeld fonkelnieuw zijn geweest maar dat neemt niet weg dat ik er toch de voorkeur aan geef bij een volgende gele genheid heer Kooten en heer de Bie in levende lijve voor mij te zien. Het oog wil ook wat. Monthy Python werd enige tijd geleden al eens door de VARA op het scherm gebracht Bij ver toning door de VPRO bleek de soort humor precies dezelfde te zijn gebleven: de absurdistische soort dus, of de surrealistische, of de morbide, of hoe u het ook maar noemen wilt Ik moet be kennen dat het ook een soort is die mij volkomen onberoerd Iaat Ik vertrek er geen spier bij, noch van lachen, noch van enig misnoegen. Maar ik voeg er on middellijk aan toe, dat ik ern stig rekening houd met de mo gelijkheid dat ik iets beslissends mis om dit pretwerk te kunnen waarderen. Er was ook „heilige plaatsen" een film van Hans Verhagen. Verhagen is een lyricus. Hij is dat als dichter, hij is het (na tuurlijk ook) als televisiefilmer. Talrijke bijdragen die hij in het verleden leverde aan een ru briek als „Het gat van Neder land" bewezen dat Met zijn nieuwste documentaire bracht hij, op zijn hoogst exclusief-per- soonlijke manier, verslag uit van een reis, die hij onlangs door Israël maakte en waarbij hij met name die oorden be zocht die voor de aanhangers van verschillende godsdiensten een gewijde betekenis hebben. Zijn reportage was niet beto gend, maar zij was wel door drenkt van een bijna lucide'poe- zie. Bij al zijn dichterlijke bewo genheid is Hans Verhagen ech ter ook een scherp waarnemer. Als zodanig gaat hij te werk met een onbevangenheid die aan de argeloosheid van een kind doet denken. Maar sommige kinde ren, zo is bekend, bezien de mensen en dingen met een wel haast onbarmhartige nieuwsgie righeid en helderheid. Verhagen bleef door de jaren heen aan hen gelijk. Men zou zijn .heilige plaatsen" de triomf van zoiets paradoxaals als de doortrapte argeloosheid kunnen noemen. De film was naar mijn smaak een meesterwerkje. Herman Hofhuizen (Van onze radio en tv-redactie) Ter gelegenheid van het 50—jarig jubileum brengt de KRO radio „K(r)omische humor en jolijt", een aantal programma's over vijftig jaar KRO—radio—amusement, waarin bekende stemmen en fragmenten uit programma's die destijds voor velen een begrip, waren, opnieuw te horen zijn. De uitzending van vanavond is geheel gewijd aan „Jan de Cler-produkties". Samenstelling en presentatie: Jacques van Kollenburg. Hilversum 1 22.00 uur. Luk de Koninck als Jan aan het ziekbed van Agnes, een rol van Marleen Maes. Klaaglied om Agnes, de roman van de Vlaamse schrijver Mar nix Gijsen over een Lyrische liefde met een trieste afloop, komt in de vorm van een filmi sche herschepping zondagavond op NCRV-tv op Ned. I om 20.30 uur. Dit beschrijvende boek, een soort verslag van zeer per soonlijke gevoelens, werd door Yvonne Keuls vertaald in tas tende dialogen. Regisseur Raud Keen leverde in zoekende beel den evenzeer een bezield werk stuk af, waarvan Marnix Gijsen zelf moest erkennen: „Ik heb het wenend aangezien." Al het werk van Gijsen is sterk autobiografisch. Hij zegt de fan tasie te missen om boeken te kunnen verzinnen. Zijn leven, denken en voelen kan men uit dit boek distelleren. Van uitbun dig beschouwer van het leven van St Fran cis cus in zijn jonge 'jaren ontwikkelde hij zich tot een sobere, soms zelfs bittere auteur, met de gave van een wonderlijk indringende ironie. In 1947, op 48-jarige leeftijd, maakte hij in zijn boek „Joa chim van Babyion" zich los van de (structuur van de) kerk en van de burgerlijke geloofsbele ving, die hij in zijn naaste omge ving aantrof. De roman „Klaaglied om Ag nes", die hij niet lang nadien schreef, bevat een helder beeld van deze ontwikkeling. In dit boek laat hij zich zien als een jongen van rond de 20 die in verzet kwam tegen de gewoon ten van kerkgang en zondagse wandeling, maar ook tegen de grofheden van de Vlaamse volksaard. Al vormde dit voor hem reden om te breken met religie en regelmaat, in zijn le vensvisie heeft hij zich nooit willen en kunnen losmaken van het wezenlijke van christelijke intenties. In zijn opstandige jaren wordt Jan dat is dus Marnix verliefd op Agnes, een liefde die in een flits naar binnen slaat Bij de eerste aanraking is het al raak, twee mensen weerloos tegen de lyriek van de geestelij ke overgave, een liefde waaraan Agnes en Jan weerloos tegen de liefde. lichamelijkheid vreemd is. Jan verdedigt de zuiverheid ervan tegenover zijn grofbesnaarde vrienden. Agnes ervaart de lief de als een met zorg te omgeven geschenk, dat vooralsnog dieper gaat dan intimiteiten kunnen ge ven.. Marnix Gijsen: „Klaaglied om Agnes is een van mijn boeken, die ik met grote regelmaat her lees. Het is autobiografisch en heeft zozeer te maken met mijn eigen belevenissen en gevoelens, dat ik er nu op mijn 75e jaar nog niet los van ben. Wat in dit boek staat, gaat over mijn leven rond mijn 20e jaar en ik schreef er pas over toen ik al ver in de 50 was. Ik ben er al die tijd mee blijven rondlopen en toen ik het schreef, was het nog op drin gend aanraden van mijn naaste omgeving. Als u zegt dat dit boek iets bevat van de christelij ke mystiek van de liefde, anders dan dit vandaag blijkbaar be leefd wordt, dan moet ik zeggen, dat geen mens, ook ik niet, ooit los komt uit de visie, die hij in zijn jeugd mee kkreeg. Ik heb grote bewondering voor Yvonne Keuls voor haar bewerking van mijn boek, voor regisseur Keers, die ervoor heeft gezorgd, dat ik me zelf weer als jongeman zie gaan, en voor de beide acteurs Marleen Maes (Agnes) en Luk de Koninck (Jan). Zij spelen geen rol. Zij zijn wat ik heb geschreven. Ik ben er erg van onder de indruk." Dood De dood is sterker dan de lief de. Agnes sterft aan tb, de volksziekte van die dagen. Mar nix Gijsen beschreef dit tege lijk dramatisch en gevoelig, maar in een afstandelijke stijl met weinig dialoog. Hij schreef er over zonder Agnes stem te geven, alsof hij wilde zeggen: Agnes is dood, niemand zal haar ooit meer horen. Yvonne Keuls had echter te re kenen met het feit van een tv- film, waarin gesproken moet worden. Zij gaf Agnes opnieuw woorden in de mond, woorden die zij volgens het boek onge veer gebruikt moet hebben. En juist die woorden hebben Gijsen zeer getroffen. Voor hem veran derde zijn verleden in een he den. Zo ervaar je het ook als kijker, omdat elke generatie op nieuw gegrepen wordt door de weerloosheid van de eerste lief de, een nooit te vergeten zachte teistering van het gevoel. Regisseur Ruud Keers en came raman Reindér Richters konden met dit verhaal naar alle kanten fout gaan. En slechts op één manier goed. Het wezen van de liefde is niet te doorgronden. Gijsen had dertig jaar nodig voor hij het op paier kreeg. Weinig eerbied voor de stof of geringe begaafdheid hadden tot sentimentele ontsporingen kun nen leiden. In hun benadering van de personages, in het note ren van de dialogen en in het schetsen van de beelden hebben regie en camera ook iets van die afstandelijkheid, die we kennen uit het boek. Ruud Keers heeft zelfs niet geschroomd om met behulp van slow-motion dit ef fect versterkt op te roepen. En dan zien we enige malen Agnes in wuivend wit gewaad over de hei zweven. Werkelijkheid Rand Keers: „Toen ik er met Wim Hazen, die de leiding had over deze produktie, over sprak, zei deze, dat ik dat niet kon doen, omdat het zon doen denken aan de shampoomeisjes van de STER. Maar mijn beel den maken van Agnes geen va ge figuur in ijl bladgroen, eer der een vrouw gevangen in een zuivere liefde. De STER ver koopt onwerkelijkheid als waarheid, ik laat de werkelijk heid zien waarin Agnes leefde. Hun liefde uit zich niet in wil de kussen of rollebollen op de hei, waar ik dan ook nog eens honderd violen achter had kun nen zetten, maar bestond in be leving en toenadering. Het hoek van Gijsen is geen „love-story". Deze film zoekt net als het boek naar de puurheid van wat er tussen twee mensen gaande kan rijn." Vaak zijn de geliefden zwijgend in beeld. Hun gevoelens liggen dan gevat in de muziek, die Henk Alkema schreef naar de opera Orpheus en Eurydice" van Von Gluck, waarin Orpheus zijn Eurydice verliest De sferen van bode, film en opera liggen zozeer in eikaars verlengde, dat ze in samenhang elkaar verster ken. Dit maakt deze film mede tot een gave belevenis. Deze film is het eerste project van een 10-jarenplan, dat de NCRV maakte met de BRT, om elk jaar in gezamenlijkheid af wisselend een zuid- en noordne derlandse roman te verfilmen voor tv. Het volgende boek zal „Wierook en tranen" van Ward Ruislinck zijn, waarna A. den Doolaard volgt met „De herberg met het hoefijzer". De bezetting en uitwerking zullen wisselend Vlamingen en Noord-Neder- landsers zijn. Voor Gij sens boek koos men Vlaamse acteurs, van wie men vooral Marleen Maes en Luk de Koninck niet snel zal vergeten, zo doorleefd als zij Agnes en Jan zelf zijn. Het komt niet zo vaak voor, dat de schrijver van een verfilmd hoek kan zeggen: „Het is of ik me zelf zie gaan, het is of Agnes weer bij me is." Maar ook de kijker zal Agnes niet snel ver geten. TON OLIEMUI J .ER In AVRO's Toppop, vanavond via Ned. II om 19.05 uur is te zien en te horen Piet Veerman van The Cats, solo met „Rollin' on a river". Minister niet verantwoordelijk voor uitspraken van mr. Jurgens HILVERSUM Minister van Doorn van CRM vindt het niet wenselijk om uitspraken van de NOSvoorzitter mr. Jurgens van commentaar te voorzien. Dit blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Keja en van Dijk (heiden WD). De Kamerleden hadden om het commentaar gevraagd naar aanleiding van uitlatingen van mr. Jurgens, die voorkwamen in een vraaggesprek, gepubliceerd in „De nieuwe linie" halverwege de vorige maand. „De minister van CRM is geen tekst en uitleg verschuldigd voor uitspraken van de, voor hem onafhankelij ke, voorzitter van de NOS, aldus het antwoord. In dit interview betoogde mr. Jurgens, dat mani pulaties zijn toegestaan als men iets wil bereiken. Fred Oster presenteert weer de Wie-kent-kwis. Chiem van Houweninge heeft een Engels spel, in 1707 ge schreven door George Farqu- har, opnieuw bewerkt. De titel destijds was „The recruiting Officer"; het spel komt van avond als „De Hollandse ronse laar" op het scherm. Chiem van Houweninge situeerde het spel in een welvarend. Zuiderzees tadje. Er zijn soldaten nodig om handelsschepen van de Oost-In dische Compagnie te begeleiden en er is weinig belangstelling voor die functie. De Compagnie weet daar wel raad op. Een ronselaar is gul met drank en wanneer stevige Hollandse jon gens dronken naar huis gaan, worden ze ingerekend wegens openbare dronkenschap. Ze staan dan voor de keus: twee jaar celstraf of twee jaar varen naar de oost. Ned. 1,19.30 uur. Haagse kringen De VARA begint vanavond een nieuw programma „Haagse kringen". Deze vierwekelijkse uitzending geeft een omlijsting van het gebruikelijke gesprek met de minister-president Pre sentator Joop van Tijn ontvangt als gasten politieke prominen ten. Vanavond zijn in de studio oppositieleider Hans Wiegel, mi nister Van Agt de PvdA-fractie- leider Van Thijn en de Ar-frac- tieleider Aantjes. Ned. I. 21.50 uur. Wie-kent-kwis AVRO's Wie-kent-kwis is terug gekeerd Vein een zomertoernee door het land. Vanavond zullen Fred Oster en de zijnen weer vanuit de studio in Hilversum vier aanstaande echtparen de kans bieden een deel van hun Kika Mol speelt Jolein in De rode autobus, morgenmid dag op het scherm. uitzet te winnen. In deze eerste kwis van het nieuwe seizoen wordt een combinatie van spel letjes van het vorig jaar ge speeld, aangevuld met spelletjes die tijdens de toernee zijn be proefd. De Nederlandse groep „Lucifer" zorgt voor het muzi kale intermezzo. Ned. II, 20.25 uur. Hammond In de Gebroeders Hammond be sluiten Ann en Nicholas Fox hun verhouding voort te zetten. Brian nodigt Martin Farrell uit toe te treden tot de staf, waarin Farrell meteen al zijn gaven kan ontplooien. De firma zou in een open vennootschap moeten wor den omgezet, maar Edward is bang dat hij daardoor zijn in vloed op de zaak kwijtraakt Brian ontdekt een post op zijn telefoonrekening waar hij niets van weet Ned. II, 21.45 uur. Morgenmiddag De KRO zendt morgenmiddag deel 2 uit van de tv-feuilleton „Twee jaar vakantie" naar de gelijknamige roman van Jules Verne. Zaterdag Ned. 1,15.02 uur. Autobus De rode autobus brengt mor genmiddag nieuwe avonturen van Droef en zijn vriendjes. Ki ka Mol als Jolein speelt met de „honden" Droef 1 (stem Ger Smit) en Droef 2 (stem Adriaan- sen). Zaterdag Ned. 1,16.20 uur. Illilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Tv-ploeg naar Suriname Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Een gezamen lijke televisieploeg van AVRO's Televizier Magazine, KRO's Brandpunt, NCRV's Hier en Na en van Achter het nieuws van de VARA vertrok naar Suriname. De ploeg zal regelmatig verslag uitbrengen van de gebeurtenissen, die voorafgaan aan de Surinaamse onafhankelijkheid op 25 novem ber. De ploeg bestaat uit Jaap van Meekren, Jan de Graaf en cameraman Chris van Duuren. De TROS, die aanvankelijk ook mee zou doen, heeft zich terug getrokken. Een TROS-woord- voerder: „Gezien de ruime aan dacht die aan de onafhankelijk heid van Suriname is besteed en nog besteed zal worden, vonden wij het niet relevant om op dit moment één of enkele medewer kers voor een aantal weken naar Suriname te zenden". De TROS heeft er wel een radio- medewerker zitten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2