Suske en Wiske met diepte op beeldbuis
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE DINSDAG
RADIO MAANDAG
RADIO DINSDAG
TERUGBLIK
PAGINA 2
LEIDSE COURANT,
MAANDAG 6 OKTOBER 1975
„EEN FRAAI STUK
BURENGERUCHT"
VAN WIETEKE
„Een fraai stok burengerucht" werd als titel
meegegeven aan de eerste elpee, die de Defti
ge Dame Wiekteke van Dort heeft volgezon-
gen met verhalende, lyrische, weemoedige en
volkse liedjes. Dit opschrift heeft producer
Frans Boelen genomen uit het lied „Angst
voor geluk", waarin de vrees voor bet verlies
van een mooie liefde zich oplost is een fikse
ruzie, die de gelieven weer met beide benen
op de grond zet.
Uit de ruim een dozijn gezongen teksten op
deze plaat viel juist hierop onze aandacht
omdat het voor ons gevoel representatief is
voor wat Wieketke en haar secondanten hoor
baar hebben bewerkstelligd. Vooropgesteld
zij, dat Wieteke geen zangeres is. Zij is een
actrice die in de loop der jaren bewees, dat
zij meer pijlen op haar boog heeft dan men
aanvankelijk veronderstelde. Dit voerde haar
via het toneel en de musical „Sajjuns Fiks-
jun" naar de tv, waarvoor zij een ruime reeks
rollen en typeringen waar maakte. Ter opluis
tering van de Stratemaker op zee-show en ter
illustratie ook van wat daarin te berde werd
gebracht is zij gaan zingen betogende werkjes,
maar ook relativerende liedjes. Die pakten
over het algemeen goed uit, omdat zij goede
teksten meekreeg en al even goede muziek.
Een geboren zangeres kan zelfs slechte liedjes
goed zingen, Wieteke als vertolkster van zang
teksten is afhankelijk van wat haar wordt
aangereikt Maar dan is er ook wel wat te
horen.
Willem Wilmink weet er raad mee in rijmende
en rake taal neer te leggen wat de gemiddelde
mens in het leven zoal aan den lijve ervaart
En Harry Bannink, de lijf-componist van An
nie M. G. Schmidt bezit de gave een tekst
die muziek te geven die de inhoud schragen
en zelfs sterker maken.
Dat Wieteke meer vertolkster dan zangeres is
laat zich horen aan de verschillende stijlen
in de verschillende liedjes. Brecht hoor je
zowel vocaal als muzikaal in de protestsong
.Alabama" en „De oude school" klinkt wat
Sonneveld-erig. „Arie Safari" gaat meer de
kant op van het Jordaancabaret.. Wel geeft
Wiekteke aan elk lied iets eigens mee en dat
is behalve soepele zang ook het onbevangene
en openen, de verborgen vraag naar het waar
op van de dingen, die in elke tekst van
Wilmink en ook in de muziek van Bannink
hoorbaar is. Een de makers van deze sterke
teksten en even karakteristieke als weldadige
muziek mogen blij zijn in Wieteke vooral een
vertolkster te vinden, die niet alles wegmoffelt
in een eigen stijl, maar stem geeft aan de
eigen stemming van elk liedje, zoals in „Dia
manten bruidspaar" en „Het meisje spreekt".
Wieteke van Dort gevat in goede teksten en goede muziek.
WAT WILLEM
NIJHOLT
WEL EN NIET KAN
MET ZIJN STEM
Willem Nijholt hebben we in de loop der
jaren leren kennen als een begenadigde musi
cal-figuur. Hij beschikt niet over uitgespro
ken toneeltalent, zijn stem klinkt niet als een
klok en een solo-carrière als danser is ook
niet voor hem weggelegd, maar in de vorm
van een mozaïek zijn al deze uitingsmogelijk
heden in hem aanwezig. Willem kent zijn
weerga in Nederland niet als hij de kans
krijgt op het toneel alles tegelijk te doen,
zoals in een musical wordt vereist Hij is een
echte theaterman.
Conny Stuart zet van hem: „Als ik aan Willem
Nijholt denk, doemt hij altijd voor mij op in
het licht van een schijnwerper, op een toneel,
zeer geconcentreerd bezig, zingend, dansend,
acterend. Want zo ken ik hem het beste na
enige honderden voorstellingen, elke avond
samen op het toneel in de musical „Wat een
planeet".
En toen Conny dit schreef, wist zij nog niet,
dat Willem Nijholt in een hoofdrol momenteel
elke avond de musical van Bram en Freek
„Een kannibaal als jij en ik" vaart geeft, ook
nu weer door zijn mixture aan talent aan te
spreken.
Juist omdat zijn talenten zo veelzijdig zijn
heeft het misschien wat langer geduurd voor
hij zijn draai gevonden had in de vaderlandse
theaterwereld. Maar om dezelfde reden moet
hij ook erg op zijn hoede zijn als hij met een
van zijn vele talenten afzonderlijk aan de weg
wil timmeren. En dat heeft hij nu gedaan door
DE
MACHTELOOSHEID
VAN ERIC
JURGENS
In een fraaie oude villa schnin tegenover het
KKO-huis aan de Emmastraat in Hilversum
heeft mr. Eric Jurgens intussen zijn intrek
genomen als nieuwe NOS-voorzitter. Of
schoon iedereen hem al uitenterna kende uit
dagbladpublicaties rond zijn omstreden be
noeming is hij zich uiteraard aan al zijn
nieuwe medewerkers wezen voorstellen.
Daarbij liet hij zijn meestertitel weg, omdat
hij vindt, dat juridisch meesterschap niet «o
heel veel beeft te maken met de kennis van
het omroepvak en die juist wil hij zich zo
spoedig mogelijk eigen maken. Hij zei er wel
overal bij, dat hij van zijn voornaam Eric
heet, maar dat dat niet inhoudt, dat iedereen
nu zomaar Eric tegen hem mag zeggen. Het
gaat niet goed in een bedrijf als er al te
familiair wordt omgesprongen tussen hoog
en laag, sei hij, er aan toevoegend dat hij
graag tussen zijn mensen in blijft staan.
Eric (of mijnheer) Jurgens meent het op korte
termijn goed te zullen kunnen vinden met de
omroepmensen, al spartelt men hier en daar
nog een beetje tegen. Het zou wel eens kunnen
zijn, dat hij het met de kijkers en de luiste
raars veel moeilijker krijgt Ternauwernood
zat hij achter zijn bureau of er kwamen
stapels brieven binnen van kijkers en luiste
raars, die schreven in de trant van: „Nu u
toch de hoogste NOS-ba as bent wilt u dat
en dat programma even veranderen, die en
die programmamaker even het zwijgen opleg
gen en ervoor zorgen, dat we voortaan weer
eens goede televisie krijgen zoals vroeger etc.
etc."
In een interview met het omroepblad „Spreek
buis" heeft Eric (of mijnheer) Jurgens daar
als volgt op gereageerd: „Het is voor de
buitenwereld, de consument, erg ingewikkeld
geworden. Ze weten, dat er een NOS-voorzit
ter is, die krijgt dus nu de post binnen. Ik
Willem Nijholt kan meer dan zingen
alleen.
éen elpee vol te zingen met vertaalde en
oorspronkelijke liedjes. Daar zitten zowel
stemmipgswerkjes bij als verhalende, c.q. dra
matische liedjes. Met het eerste soort kan hij
duidelijk niet uit de voeten. Daarvoor heeft
zijn stem au fond te weinig expressie. Hij
vertaalde zelf liedjes van Lancaster, Nilsson,
Dempsey e.a., maar sfeerwerkjes als „Lu-le-
la" en „Ga maar mee" (Daydreamer), die
weinig van zichzelf bezitten en heel veel van
de zanger mee moeten krijgen, liggen hem
niet Het liefst horen we hem in verhalende
liedjes, epiek in een notedop, met een soepel
muziekje van Ruud Bos erbij en als het kan
ook nog een kleine gedachte er achter. We
denken dan aan „Met mijn ziel onder de
armen" naar Bruants „Autour du chat noir"
en Michel v.d. Plas' „Donkere dagen voor
Kerstmis". Juist die liedjes komen er op deze
elpee het minst gelukkig af waar Willem zelf
het meest van houdt. Het is dus een kwestie
van een zeer persoonlijke keuze. Die zou je
eigenlijk moeten respecteren, maar wat een
stem wel of niet kan is niet een zaak van de
zanger alleen.
Eric Jurgens: „Ik heet Eric, maar het
gaat niet goed in een bedrijf waar al
te familiair wordt omgesprongen tussen
hoog en laag".
denk, dat de bestuurders van de omroeporga
nisaties ook dergelijke post ontvangen van
mensen met het idee, dat de voorzitter van
KRO of VARA gemakkelijk kan ingrijpen in
een programma. Dat is juist het gekke, weet
je. Er blijft blijkbaar een paradox bestaan.
Door de democratie wordt het volk be
schermd tegen de autoritaire uitoefening van
macht, maar juist door die verdeling raakt
men het inzicht kwijt in het verloop van het
maatschappelijk proces van machtsverhou
dingen. Bijvoorbeeld, neem de koningin, afge
zien van de romantische aspecten, veel men
sen zien hierin een bron van macht Nou, het
blijkt dat de NOS-voorzitter, noch de koningin
de macht hebben die men van hen verwacht".
De avonturen van Suske en
Wiske als strip in deze krant
te volgen worden met ingang
van vanavond met duidelijke
dieptewerking op de buis ge
bracht Met de getekende strip
als basismateriaal heeft produ
cent Wies Andersen een ge
slaagde poging gedaan om het
tweetal en de andere goede be
kenden als tante Sidonia, Lam-
bik en Jerom ais handpoppen
tot leven te brengen, in nieuwe
verhalen van de Belgische
striptekenaar Willy Vander-
steen. De technische moeilijk
heden waren aanvankelijk
groot; zo staat Jerom altijd met
zijn ogen dicht in de strip en
heeft hij een onwezenlijk stevi
ge tors. In de tv-bewerking
komt hij er wat smalletjes af,
maar blijft, evenals de andere
figuren, duidelijk herkenbaar.
Ook wilde Andersen diepte
werking en was hij gebonden
aan de beperkte mogelijkheden
van de handpop, met alle stun
teligheid vandien.
Hoe Suske en Wiske te maken
krijgen met Minilotten, een plui
zig soort bijen die rechtop lopen
en alleen honing eten op hun
kleine planeet Kokonera, laat de
TROS vanavond zien. Zoals eer
der gemeld is een meteoor op
Kokonera ingeslagen waardoor
alles in goud is veranderd
ook de honing. Hulp van Suske
en Wiske en de anderen wordt
geboden, al werkt de gemene
Krimson tegen.
Ned. II, 19.05 uur.
waarvan de eerste aflevering
vanavond wordt uitgezonden.
Voor de shows is gebruik ge
maakt van teksten van Frans
Halsema en een aantal Engelse
specialisten op dit gebied. Ook,
maakte Rijk de Gooyer, die in
sommige afleveringen gast is,
een groot aantal tekstbewerkin
gen. Vaste gasten zijn voorts
Adèle Bloemendaal en Albert
Mol.
Ned. II, 20.25 uur.
Baretta
In de aflevering „De vrienden
dienst" uit de serie Baretta
wordt een goede vriend gedood
en Tony Baretta moet de moor
denaars opsporen en de wedu
we van de gedode vriend wat
opbeuren. Het vrouwtje is niet
alleen in verwachting, maar ook
verslaafd aan verdovende mid
delen.
Ned. II, 21.25 uur.
Tommy
De VARA gaat regelmatig afle
veringen uitzenden van de serie
„Tommy en Charlie", waarvan
de eerste vanavond op de buis
komt Tommy Budler is een ge
pensioneerde spoorwegman, die
bij zijn dochter en schoonzoon
komt inwonen. Hij is eenzaam
en gaat op zoek naar een vriend.
Dat is de 12-jarige Charlie Haw
kins, die hem een duurzame
vriendschap biedt
Ned. I., 19.05 uur.
Zo was het
Herman Wigbold presenteert
„Zo was het extra" waarin de
VARA terugkijkt op het tv-ver-
leden in de jaren zestig en later,
met gebeurtenissen en ontwik
kelingen in binnen- en buiten
land. Aan de orde komen onder
werpen als abortus, homofilie
en euthanasie, het Nederlandse
leger in Indonesië en Wigbold in
Borneo.
Ned. 1,20.15 uur.
Kraaykamp
De jongen Charlie Harris en Jimmy Jewel in de serie
Tommy en Charlie.
Een serie van acht shows rond
Johnny Kraaykamp heeft de
TROS op het programma staan,
NEDERLAND I
Teleac
18.15 Graven naar het verleden
NOS
18.45 Suriname deze week
18J>5 Journaal
VARA
19.05 Tommy en Charlie
1940 2 voor 12
20.15 Zo wat het (extra)
2145 Journaal
VARA
2140 FC Avondrood
22.40 Gedicht
22.41 Symbiose
22.45 Journaal
IfH'HiüM'ilM
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
TROS
19.05 Suske en Wiske
1940 In Londen staat een huls
NOS
20.00 Journaal
TROS
2045 Johnny Kraaykamp Show
2145 Baretta
22.15 Aktua TV
NOS
22.55 Journaal
DUITSLAND I
17.00 Voetbal: Oinamo Kiev—Bayern
Munchen 10 45 Akt 19.20 Familie auf
Zeil? 20.00 Journ en weerber. 20.15
Panorama. 21.00 Spel progr 21.45 Ver-
gewaltigt Frauen sagen aus.
22.30—22.50 Journ.. komment. en weer-
miMT.ifi'iu
10.20 Diana. 19,00 Journ. 19.30 Der
schwarze Doktor. 20.15 Opvoedingsma
gazine. 21.00 Journ. 21.15 Das Kind.
film. 22.20 Lastor-Lexikon. de wet en
zijn mannen. 23.05 Journ.
BELGIE
NEDERLANDS
10.00 Ti-ta-tovonaar. 10.05 Poppenkast.
10.20 De familie Partridge. 10.45 Open
School. 19.15 Sportlribune. 19.30 Me-
ded. en weerber. 19.45 Journ. 20.15
Baisers voles, film. 21.45 Inspraak '75.
22.35 Journ,
NEDERLAND I
HILVERSUM I
P P.: 10.19 Uitz. KVP. TROS: 10.30 Nws
10 41 Belcanto-concert. EO. 20.00 Licht
klass. muz. 20 20 Perspektief bij een
open bijbel. NOS: 21 30 DE VRUE GE
DACHTE. 21.45 (S) Eurolight. 22.25
Bond zonder naam 22.30 Nws. NCRV
22 40 (S) Akt. NOS. 22 50 (S) Hobby-
scoop. 23.20 NOS-Jazz in akt»
23.55-24.00 Nws
P.P.: 19.00 Uitz. DS '70. EO. 19.10 (S)
Wij hebben een Woord voor de wereld.
19.40 Componist Carl Nielsen. 21.30 (S)
Klas. muz. 22.00 (S) Literama live. 23.00
(S) The Dansant, hoorsp. 23.20 (S) Ei
gentijdse klavecimbelmuz. uit Italië
23.55-24.00 Nws
HILVERSUM III
NOS: 10.03 De Vakature bank. 1010
Joost mag niet eten. AVRO. 19 02 Drie
loopt achter. VPRO: 20 02 VPRO-maarv
dag (20 02 Tilt. 21.02 Han Reiziger.
22 02 Rik Zaal. 23.02 Wim Noordhoek.
24.02 Jan Donkers. 1 02 War of worlds,
hoorsp. EO: 3.02 The gift of songs.
18.11 Klankbord. 18.30 (S) Jeugdtoer. VARA: 6.02—7.00 Alfred lagarde.
HILVERSUM II
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws 7 02 Het levende woord
7.07 (S) Badinerie (7 30 Nws. 7 41 Akt.)
8-24 Overweging. 0.30 Nws. 8.36 Gym.
voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke
letter M. 9.40 Schoolradio. 9 50 School
radio. 1000 (S) Aubade. (10.30—10.32
Nws.) 11.30 Bejaardenprogram. 11.55
Scheepspraat. 12.00 (S) Van twaalf tot
twee. (12.22 Wij van hef land. 12 26
Meded. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14 00
Huisbezoek. 14.15 Schoolradio. 14.25
Schoolradio. 14.45 (S) Interlokaal op
dinsdag. (15.3015.32 Nws.). OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17.00 Bauxiet-
winning en hel industnalisatiestreven in
Suriname. KRO 17.10 (S) De hutsge-
klutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32
Akt.
HILVERSUM II
8 11 Radiojourn) 8 50 Morgenwijding.
NOS: 900 Report. 9 35 Waterst AVRO:
9.40 (S) Orgel en ork 10 00 (S) Kleuter
tje luister. 10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws 11.0311.05 Radiojourn.)
11.30 (S) Rondom twaalf. (11.55 Beurs-
berOVERHEIDSVOORLICHTING: 12.30
Uitz. voor de landb. AVRO: 12 40 (S)
Kinderen maken muziek. 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. 13.25 (S) Compone
rende vrouwea 14.05 Ons onderwijs.
14.35 (S) Met het oog op luisteren, j
15.25 (S) Essay. 16.00 Nws. 16.03 Radio-
journ. 16.05 (S) Gebakken vensterban
ken en andere smoezen. 17.00 (S) Mo
biel. 17.55 Meded
HILVERSUM III
VARA. Van 6.02—18 00 Aki. yia Dingen
van de Oag. 7.02 (S) Drie op je boter
ham. 9 03 Pep-op-drie. 11.03 Drie draait
op verzoek van mensen uit de sportwe
reld. 12.03 Drie tussen de middag. 14.03
Gesodemeurders. 16.03 Mix.
i Acht keer „De Johnny Kraaykamp-show".
Met „Kiss me Kate" in een be
werking van Seth Gaaikema als
.jubileumproduktie" (het ging,
werd er bij gezegd om de repor
tage van een „éénmalige opvoe
ring") kon de VARA zaterdag
avond best voor de dag komen.
Het was een uitmate verzorgde
voorstelling met verdraaid aar
dige decors; maar ook anders
zins getuigde het allemaal van
een royale, feestelijke aanpak.
Daar was niet kinderachtig mee
gedaan. Ook de rolbezetting was
er een van de eerste orde. Men
zag een bijzonder zwierig Frede-
rik Graham van Coen Flink en
een goed tegenspelende Willeke
Albert! En hun optreden was
kenmerkend voor het „totaal",
dat door Guus Oster was geïn
spireerd tot een Shakespea-
riaanse loszinnigheid, die overi
gens waarschijnlijk enigszins
buiten het kader viel van de
oorspronkelijke, Amerikaanse
musical van Cole Porter en de
zijnen. Maar dat mocht de pret
geenszins drukken. Integendeel,
het is mijn stellige overtuiging
dat de hele zaak er alleen maar
op vooruitging.
„Brandpunt" besteedde natuur
lijk veel aandacht aan de ont
voering van de heer Herrema in
Ierland. Willibrord Nieuwenhuis
was ervoor naar Dublin gereisd
en had er ondermeer een inter
view met diens echtgenote. Een
precaire aangelegenheid en hij
had haar, dunkt mij, in ieder
geval niet meer moeten vragen
naar de verklaring die zij al
eerder voor de Ierse televisie (en
daarna ook voor de onze) had
afgelegd. De andere Willibrord,
Frequin dus, kwam met een
goede reportage uit het Basken
land. En in ieder geval bevestig
den zij royaal wat Charl Sch-
wietert ter inleiding zei: dat er
geen enkele reden kon hebben
bestaan voor een boerenkapel
om in het voorafgaande KRO-
programma ,3ij ons in Bra
bant" het „Eviva Espana" aan
te heffen.
„Panoramiek" kwam gister
avond in een min of meer als
aktualiteitenrubriek in de ether.
Men zou ons inlichten over het
verloop van de verkiezingen in
Oostenrijk. Wat we zagen was
een (uiteraard) niet al te flatteus
overzicht van de geschiedenis
van dat land gedurende de laat
ste decennia: „Oostenrijk heeft
nooit schoon schip gemaakt met
de nazi's". Hoe zeer dat ook het
geval moge zijn en hoezeer dat
dan vooral valt te betreuren,
men had toch graag wat meer
informatie over de dag van van
daag gehad. Misschien moet
„Panoramiek" wat dat betreft
nog wat oefenen. En daarmee
kan men dan toch nog wel „aan
de basis van het nieuws" blijven
opereren.
En verder gingen dan voor de
NOS ook weer Aart Gisolf en
Jack van Belle op pad voor ons
respectievelijk lichamelijk en
geestelijk heil. Al kan dat nogal
eens door elkaar heen lopen,
zoals bleek uit het verhaal van
een heer die aan „dokter ja
dokter nee" vertelde dat hij aan
de excorsist moest denken toen
hij zijn kind met rollende ogen
aantrof (zonnesteek) maar nog
meer aan de rubriek Zienswijze
waarin „het geheim van TM" ter
bespreking werd voorgelegd
aan de psycholoog dr. Uyen, de
capucijnerpater prof. Smits en
aan de arts mevrouw Simons-
Deen. Het bleek te gaan om een
uit het oosten ingevoerde trans
cendentale meditatie: een „heel
simpele" zaak, zoals door Jack
van Belle herhaaldelijk werd
betoogd, en zij bleek bij nader
inzien ook alleen maar iets te
maken te hebben met bijv. „Het
stappen in éen klankvoertuig".
Simple comme bonjour mag
men wel zeggen.
Maar Jack was wel helemaal de
oude gebleven. Wat ook bete
kent dat hij nog steeds belooft
ergens nader op terug te komen
en het dan nooit doet Zo houd
je zo'n rubriek dan wel in stand.
Herman Hofhuizen
I ADVERTENTIE!
de smaak
blijft raak!