Roomse blijheid mondde uit in roomse roerigheid Een degelijkhuis? Dan ookeen degelijke IPS-hypoiheek! KRO ZIET TERUG OP HALVE EEUW CcidócSoiwcMit ZIJ ONTROEREN ZEER, AL DIE BRUIDJES, PATERTJES EN SOMS ZELFS KLEINE PAUSJES UIT DE JAREN DEr,7.ü Rijkspostspaarbank IILVERSUM Nostalgie, in weemoed terugzien op een hal- ïw roomse blijheid, ranke bruidjes, ferme koorknapen, stoere religieuzen, vaandeldra gers, baldakijntorsers en par- nantige processies, dat is niet iet oogmerk van KRO-tv, wan neer zij te beginnen dinsdag 30 september in vier uitzendingen de jubileumproductie „De ka tholieken tussen ^25 en 15" op het scherm zet „Maar als je op film opnieuw getuigenisdrift gewaar wordt die gloed van geloof, die zekerheid van het helemaal bij het rechte eind te hebben, ver pakt in machtige manifestaties, die nergens ruimte lieten voor enige twijfel, dan raak je wel ontroerd, vooral als je dat zelf allemaal nog hebt meege maakt", zeggen Frans Wijsen en Hans Wortelboer, die tekenen voor de presentatie. Samen met regisseur Peter Kee- som en Bep de Vree van de produktie hebben zij bij benade ring 75 uur film door de spoelen laten draaien, beverige 8 mm- probeersels, maar ook vakwerk van Hin en anderen, alles af komstig uit de archieven van Iwat nog rest aan kloosters, in stellingen, congregaties en parti culieren met bewaardrang. Na een oproep vlogen overal de deksels van de filmdozen en weerkaatste het gewillige witte doek een wereld vol geloofsijver en toewijding aan de katholieke zaak. We kennen dat nu niet meer zo. Ligt in het nu wat worden zal, het heden moet men uit het verleden kunnen verklaren. Nu er wat rust in de roerigheden schijnt te komen - al kan een nieuwe aartsbisschop van Ut recht nog voor verrassingen zor gen - werpt de wetenschap zich op het materiaal op zoek naar de oorzaak van de onverwachte breuklijn in de geloofsbeleving in de jaren '60. En zo willen de makers van deze jubileumpro ductie ook te werk gaan. In het weelderige geloofsleven van de *20-er en "30-er jaren met een nieuwe, korte opleving na de oorlog inclusief het bisschoppe lijk mandement en de uitbundi ge Kromstaffeesten in de jaren '50 moeten de aanzetten te vin den zijn voor de ontwikkelin gen, die dermate diep ingrepen dat zelfs het woord schisma viel. Mgr. Mutsaerts, bisschop van Breda, wijdt in Sambeek een kerk in. Roepingen In de laatste honderd jaar toon de Nederland zulk een rijkdom aan roepingen voor de religieu ze staat, wereldheren, actieve en contemplatieve orden en vooral ook missionarissen, dat ons land de als katholiek bekend staande landen ver overtrof en in Rome heel hoog stond De vele tientallen groot- en kleinseminaries zaten altijd overvol en er voer geen schip de Rotterdamse haven uit of er waren missionarissen en zusters aan boord. Roeping leek kinder spel en zo beleefden we het ook. Als een jongetje 10, 12 werd vroeg hij een priesteruitrusting voor zijn verjaardag, waarop het grootwinkelbedrijf reageer de met voordelige, complete sets, zodat ook mensen met een smalle beurs hun zoon op zolder de mis konden laten doen. Een beetje jongen in die dagen dien de roeping te voelen en als-ie dan ook nog wat goede cijfers op school haalde, dan ging hij op studie, terwijl zijn ouders al rekening hielden met de dag waarop hij als neomist de fami lieluister kwam vergroten. De Katholieke Illustratie en andere vrome tijdschriften bevatten re gelmatig foto's van gezinnen met meer dan één priester of (missiejzuster. Soms leek een ware wedijver gaande tussen gezinnen met de meeste religieu zen. In de eerste aflevering gaat Hans Wortelboer op dit ver schijnsel in, wanneer hij de rol van de priester in de katholieke samenleving uit de doeken doet Hij schetst het beeld van de „oude" priester en die van nu. Hij kreeg daarvoor de mede werking van pastoor Arie Juf fermans, een boerenzoon uit Stompwijk, die enige jaren stu deerde op Hageveld, het kleinse- van het bisdom Haar lem, zich daar niet thuis voelde en overstapte naar de Witte Pa ters. Acht jaar werkte hij in de Afrikaanse missie, die hij om redenen van gezondheid moest verlaten. Na nog enige jaren werkzaam te zijn geweest op de Bredase missieprocuur, vertrok hij als pastoor naar Frankrijk, omdat het clericaal klimaat in ons land hem niet lag. Toen hij Informeer eens naar de aantrekkelijke rente. Bel gratis 0017. Haal een folder in het postkantoor. Schrijf - zonder postzegel - naar de RPS, Amsterdam. LDIPS uw nationale spaaiinstelling in 1944 als neomist in de Stomp- wijkse parochie werd binnenge haald, fungeerde daar als kape laan Alex Hammers tein, nu bouwpastoor in Leiderdorp. Hammers tein is de zoon van een Rotterdamse reder. Hij voelde ach op het toch wel chique Hageveld goed thuis. Zeer be trokken bij het zoeken naar nieuwe geloofsvormen, vertelt pastoor Hammers tein over de priester van vroeger, de hoge status en de oorzaak daarvan. Tot gelovigen werden vroeger uitsluitend praktiserende gelovi gen gerekend en de kapelaans dienden als de administrateurs van de parochies. Zij hielden boek van al of niet nagekomen plichten, drukten geloof uit in cijfers. Oudergewoonte bleven zij dit doen, toen zij al volop in discussie lagen over de geschrif ten van de Parijse kardinaal Suhard, die in de priester vooral een pastorale begeleider wilde zien en minder een parochiële boekhouder. Samen met deken dr. L. van Noort OSC van Lei den en kapelaan Thijs Oomens uit Voorschoten, drie jaar gele den de enige neomist uit Rotter dam, komt pastoor Hammer- stein tot een schets van het beeld van de nieuwe priester. Ook de gehuwde priester Jos Hogenboom komt aan het iwoord. De nieuwe priester zal niet meer de alles wetende en alles bedisselende figuur zijn, maar zal begeleidend werken om van aanwezig geloof bewust geloof te maken. Hiervoor zal hij zich ook moeten verdiepen in de menswetenschappen. Veel priesters zijn doende zich om te scholen op de cursussen van pater Winkeler SCJ. onverdraagzame elementen in. Bruidjes, vooral veel bruidjes vroeger, hier bij de terugkeer van een missionaris in zijn dorp. olieken door middel van het grote gezin de macht van het getal in de samenleving wilden laten gelden. Dezen vergaten, dat grote aantallen mannelijke en vrouwelijke religieuzen door hun celibaat van de vorming van een gezin afzagen. Het grote gezin van vroeger was alle bere kening vreemd. Het ontstond uit godsvertrouwen, uit het onder houden van de wet en werd gedragen door devoties, het aan kruisen van het brood, het bid den van de rozenkrans en veel bezoek aan mis en lof met de pastoor als patriarchale vader, die ook weer vanuit zijn geloof dacht en deed. mij katholiek!". De strijdbaar heid van de in dit gedicht gebe zigde taal verschilde nauwelijks van de katholieke levenshou ding van die dagen. De katholie ken waren achteruit gezet, in een isolement gedrongen, wel, ze zouden laten zien, dat ze er waren. Neogothische kerken schoten als paddestoelen uit de grond. Behalve in het zuiden werden ook boven de grote ri vieren pompeuze H. Hartbeel den geplaatst langs de openbare weg in Amsterdam, Diemen, Delft en Leiden en van het in ternationaal eucharistisch con gres in 1924 werd een manifes tatie gemaakt, waarvan Amster dam geweten heeft, met feestbo- ten op het IJ en landauers in de binnenstad. In vol ornaat verschenen de Malthezer Rid ders, de Ridders van het H. Graf, Geheime Kamerheren van de Paus, afgevaardigden met vaandels van alles wat we aan congregaties, orden en op kath olieke grondslag gevestigde ver enigingen in huis hadden. We straalden eerbiedige trouw uit aan de H. Stoel en onverbidde lijke gehoorzaamheid aan het episcopaat. Mysteriespelen, Graal en Klare Waarheid ver- Onmisbare bron Wie niet in katholiek verband zijn liefhebberijen of politiek bedreef werd al gauw verdacht van modem heidendom. Je ui terlijke gedragingen werden ge meten in graden van zonden en heiligheid en zo kwam het vrij heid-blijheid wel eens in het ge drang bij de roomse blijheid. Heel scherp spitste zich dat toe in de jaren '50, toen kardinaal De Jong vanaf zijn sterfbed op riep tot het handhaven van de eenheid, omdat er katholieken waren die het socialisme om helsden en Weiter zijn eigen katholieke partij stichtte. Dit al les behandelt Frans Wijsen in de tweede uitzending een maand later, die gaat over het katholieke openbare leven. Uit elk beeld zal de apostolaatsdrift van de '30-er jaren spreken, het sentiment om Nederland en de hele wereld te bekeren. Het lijkt Een hoofdstuk apart vormt de vierde aflevering over de ge schiedenis van de katholieke so ciale leer, gebaseerd op de pau selijke encyclieken Rerum No varum en Quadragesimo Anno °«rdede zeer oprecht geloof in Gods ^beid en de plaats daar- van in de samenleving. De KAB-film „Kentering" bood hiervoor voortreffelijk mate riaal. sterkten de katMeken in hun getuigend ge- geloof, dat ze poogden uit te 4r„ Het gezin voedingsbo- 'tuigend ge beuren naast een ingetogen le- Strijdbaarheid Professor-dichter Anton van Duinkerken schreef het al: „Daarom, mijnheer, noem ik «dragen naar anderen. Het getui- - - gen zat niet alleen de katholle- venshouding vormde he_t_kath ken in het bloed. Het paste in de geest van die tijd. Koos Vor- rink deed met zijn AJC-ers nau- Grote Gezinnen. Er waren an- welijks onder voor de roomsen- ders- en helemaal-niet-denken- dat-zijn-wij. Maar er slopen wel den die vreesden, dat de kath- Geen omzien in weemoed in dit KRO-tv-product, wel zoeken naar een verklaring uit het ver leden voor wat ons later is over komen. Maar zij ontroeren zeer al die bruidjes, patertjes en soms zelfs kleine pausjes in de Kindsheidprocessies. TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 13