Generatiekloof in film: ,Heb nimmer voor vader gezongen' TELEVISIE VANAVOND! TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG TERUGBLIK PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 22 SEPTEMBER I97P WILLY DOBBE HET GEZICHT VAN DE TROS Willy Dobbe blijft in de komende winter het gezicht van de TROS bepalen. Een zeer ver zorgd gezicht, hetgeen vanaf het scherm zichtbaar is, maar dat wij ook van zeer dichtbij persoonlijk hebben mogen vaststel len. Zelden krijgt een vrouw de kritiek, dat zij te lief is, waarmee men bedoelt te zeggen, dat zij te licht zou zijn voor het zware tv-werk, dat de presentatie meer behoefte zou hebben aan karakteristiek. Willy Dobbe: „Mijn werk en de manier waar op ik het doe wordt door de TROS zozeer op prijs gesteld, dat ze mij gevraagd hebben me vrij te houden voor de presentatie van een stuk of acht grotere amusementsshows, die er in het komende seizoen uit moeten. Dat doe ik nu al enige jaren. Tussen de bedrijven door treed ik op beurzen e.d. op. Dat is geen licht werk, maar omdat men dat niet van mijn gezicht kan aflezen, ervaart men mij mis schien als lief". Gezichtsbepalende TROS-Willy komt voor haar eerste show a.s. donderdag al op het scherm. In samenwerking met de Sender Freies Berlin en in de regie van Ralph Inbar maakte de TROS een amusementsprogramma onder de titel „De grootste portable show". Het idee hiervoor kwam van de Berlijnse zender zelf, die ter gelegenheid van de verle den maand gehouden Funkausstellung een reeks internationale shows uitzond, waarbij voor ons land werden uitgenodigd Liesbeth List, Henk Elsink, Rob de Nijs, The Cats, Lex Goudsmit en Willy Dobbe. Aan dit program ma werkten ook buitenlandse artiesten mee en wel Katja Ebstein, Reinhard May en de Irving Davis Dancers. Het geheel werd gevat in de muziek van de SFB-Big Band o.l.v. Paul Kuhn. Omdat de show in de eerste plaats voor Duitsland bestemd was, doet iedereen alles in het Duits, maar omdat er zoveel Hollands talent in zit, vond de TROS als titel „Made in Holland" uit. Zal dit contact van de TROS met de Sender Freies Berlin kunnen leiden tot nog meer gezamenlijke uitzendingen? Wij vroegen het aan hoge TROS-mensen, die er geen geheim van maken, dat goede tv-programma's steeds meer geld kosten en dat in Duitsland al te merken is, dat men er daar soms ook geen gat meer in ziet. Men zou dus kunnen gaan denken aan gezamenlijk show-werk. Bij de TROS reageerde men als volgt: „Er is bij het maken van deze show leuk samengewerkt en dan hoor je al gauw mensen zeggen, dat we dat vaker moeten doen. Maar meer dan het eerste contact bestaat er niet Het is echter niet onmogelijk, dat er in de toekomst iets van samenwerking tot stand zou kunnen ko men". Rob Out: „Ik geef toe, dat het slechts om een klein verschil in volgorde gaat ROB OUT ZIET NOG NET VERSCHIL TUSSEN AVRO, TROS EN VERONICA Wat is nu het verschil tussen AVRO, TROS en Veronica werd aan Rob Out gevraagd door een redacteur van het omroepblad „Spreekbuis". Rob Out: „Het verschil tussen ons en de AVRO en de TROS is niet zo erg groot, omdat wij allemaal van het neutraliteitsbeginsel uit gaan, maar er is wel degelijk een verschil. Je zou kunnen stellen dat de AVRO en de TROS amusement en informatie geven. Onze bedoeling is om informatie en amusement te brengen". Dit levert zo'n duizelingwekkend klein ver schil op, dat je je afvraagt of hier inderdaad nog wel sprake is van verschil. Rob geeft toe, dat het slechts om een klein verschil in volgor de gaat, maar ook hij moet zich aan de omroepwet houden. Veronica is echter van plan een grote hoeveelheid informatie te bren gen. De informatie, die tot nu toe bij de kijker en de luisteraar komt, noemt hij te elitair, teveel gericht op de bevoordeelde groepen in de samenleving. Het komt niet over. Dat blijkt ook uit de geringe luisterdichtheid van Hilver sum 2. De mensen schakelen over naar Hilver sum 3 en vroeger naar de zeezender. Dit is een fout van de programmamakers, niet van de luisteraars. Veronica wil speciaal aandacht besteden aan de werkende jongeren, maar dan wel op een manier, dat het ook voor het grote publiek aantrekkelijk blijft. Het is niet de bedoeling van Veronica om voor de drie uur zendtijd op de radio en één uur op de tv direct allerlei mensen aan te trekken. Rob Out wil starten met zijn eigen kleine staf, die mensen op de juiste plaatsen zien te zetten en daarbij in tweede instantie aanvulling zoe ken. Hij probeert overigens gedaan te krijgen, dat hij die één uur tv-zendtijd in de week per 1 april telkens mag opsparen tot een maande lijkse avond, zodat hij op die avond een volgens de wet vereist totaalprogramma zal kunnen brengen. Rob Out: „Veronica heeft in het verleden een bijzonder waardevolle inbreng gehad in het omroepsysteem. Zonder Veronica was er nooit gedacht aan zenderstylering of Hilver sum 3. Er zouden nog steeds meneren en mevrouwen de luisteraars belerend toespre ken. Ik ben niet overtuigd, dat wij het zoveel beter zullen doen als al die anderen, maar wij kunnen misschien nieuwe impulsen toe voegen aan het gehele omroepbestel". Veronica gaat er vanuit, dat zij rond 1 januari 100.000 leden zal hebben, zodat zij direct de overstap kan maken van aspirant naar c-om- roep. Verder is zij voor het voorstel van minister Van Doorn in de medianota, dat het lidmaatschap van een omroepvereniging los gemaakt moet worden van het betalen van kijk- en luistergeld. Toen Veronica zendtijd aanvroeg, had zij meer dan 250.000 leden. Rob Out noemt dezen momenteel „slapende le den", maar als Veronica eenmaal gaat draaien, zullen dezen ongetwijfeld spoedig wakker worden. VPRO WIL AF VAN HET SECTARISME Over het algemeen was de stemming in Hilversum na de toewijzing van zendtijd aan Veronica zo, dat de grote omroepen er zich bij neerlegden en dat de kleintjes er enige moeite mee hadden om het feit-Veronica te accepteren. Bij Ad Kooyman, die de publici teit van de VPRO verzorgt, viel het blijkens een artikel in het VPRO-blad al helemaal verkeerd. Hij schrijft o.m.: „De verscheidenheid in ons omroepbestel heeft opnieuw toegeslagen. Het wachten is nu nog op de 40.000 eenbenige homofielen en er is weer een nieuwe zendgemachtigde. Met een werkelijke ver scheidenheid heeft dit alles niets meer te maken. Laten we wel wezen, dit omroepbestel is de krakkemikkige erfenis van een typische Nederlandse kruideniersmentaliteit, van el kaar het licht uit de ogen kijkende dominees, pastoors en socialisten, die slechts de buit willen binnenhalen. Pas toen de buit binnen was werd er naarstig naar een legitimering voor de machtsposities gezocht. Met de komst van Veronica krijgen de kruideniers een koek je van eigen deeg in de maag gesplitst. Met verscheidenheid heeft dit alles niets meer te maken. Slechts met geperverteerd sectarisme. Als deze omroepwet niet drastisch wordt ge wijzigd, dan komen er nog tientallen Veroni ca's". Ad Kooyman heeft niet helemaal ongelijk. De complicatie zit hem vooral in de omroepwet, voorzover die eerder feitelijk dan ideëel toordt geïnterpreteerd. Minister Van Doorn was te gen Veronica, omdat deze omroep naar zijn mening niet een levensbeschouwing of een in het volk wortelende culturele behoefte verte genwoordigt Dat kan wel zijn, vond de Raad van State, het hoogste adviesorgaan voor de koningin, maar op papier biedt Veronica een totaalprogramma en dat moet gehonoreerd worden. Zo kwamen we aan Veronica. Als Ad Kooyman van het sectarisme af wil en dat willen wij ook, dan zou een zodanige interpretatie van de huidige omroepwet ge vonden en geaccepteerd moeten kunnen wor den, dat alleen brede levensbeschouwingen een kans krijgen in de ether. Op datzelfde moment zouden we nog maar vier omroepen hebben en dat is meer dan genoeg in plaats van het verderfelijk sectarisme, elke kijker zijn eigen zuiltje. Waarom zijn er voor de protestanten drie omroepen nodig, van de uiterst orthodoxe Ev. Omroep via de genuan- ceerd-christelijke NCRV tot de V(rijzinnige) PRO? Het is zelfs niet ondenkbaar, dat er een eind komt aan de historische gescheidenheid van de christelijke broeders KRO en NCRV. Als socialistische omroep heeft de VARA bestaansrecht, maar AVRO, TROS en Veroni ca halen de vis uit hetzelfde water. In Hilver sum ziet het kennelijk toch wel zo in elkaar dat als de VPRO zichzelf op zou heffen, de NCRV waarschijnlijk rechtzinniger zal wor den wat zou kunnen leiden tot verdwijning van de Ev. Omroep. Dat lijkt ons nou de ware bestrijding van het sectarisme: niet morrelen aan de omroepwet in de eerste plaats, maar vooral zoeken naar de geest van samenwerk ing, van zich schikken naar een brede levens beschouwing. Daarvoor moet de VPRO zijn gevestigde positie prijs geven, gelegitimeerd of niet. Zou overigens jammer zijn voor Blok kers wervende schermteksten en alle ander speels gesnater van de VPRO-eenden in de omroepbijt SERENADE OP TOPSNELHEID Willy Dobbe: „De TROS heeft mij gevraagd me vrij te houden voor de presentatie van acht grote shows". De deejees van de klassieke zender BBC 3 blijven onder alle omstandigheden uiter mate voorkomend jegens bun luisteraars. Laatst op een ochtend werd de „Sere nade" van Torricelli aange kondigd. Hoorbaar werd vervolgens een muziekje, dat melodieus enige gelijkenis vertoonde met dit werkje, maar als een flits heenvlood langs de oorschelpen. Deejee: „Sorry, de plaat stond op te hoge snelheid. We hopen dat u niet uw och tendgymnastiek er op uitge voerd hebt We nemen nu enige minuten pauze, zodat zij op adem kunnen komen die dat wel gedaan hebben". Ad Kooyman: „Zendtijd voor Veronica leidt tot geperverteerd sectarisme". De generatiekloof is het centrale thema van de speelfilm die onder de Nederlandse titel „Ik heb nimmer voor mijn vader gezongen" vanavond op het scherm wordt gezet. Ondanks hun beider pogingen daartoe slagen vader en zoon Garrison, ook op latere leeftijd als beiden al weduwnaar zijn, er niet in de altijd bestaande generatiekloof te overbruggen. Tom Baker, die de rol speelt van Doctor Who, vanavond in deel 3 op Ned. II om 19.05 uur: „Het ruimtestation". Gene Harrison, de zoon, is het nimmer gelukt aan de toekomst verwachtingen van zijn vader te voldoen; de vader Tom Garri son op zijn beurt, ex-burgemees ter en welgesteld, moet ervaren dat hij zijn tijd heeft gehad en dat hij alleen herinneringen over heeft. Ned. I, 20.21 uur. Dick van Dyke In de nieuwe Dick van Dyke- show gaat de temperamentvolle ster van Those who care, Mar- got Brighton, een tijdje naar Europa en Dick en Jenny pas sen zo lang op haar hond. Die ontsnapt natuurlijk en wanneer Dick raad zoekt bij Max en Dennis eindigt het er mee, dat Dick met twee hondjes wordt opgezadeld. Ned. 1,19.30 uur. De wereld In de vierde aflevering van de documentaire-serie „Op zoek naar de wereld van morgen" wordt de wereldindustrialisatie belicht Nieuwe landen scharen zich in in de rij van naties, die hun eerste schreden op het ge bied van de industrie al vele jaren geleden hebben gezet Waarom worden de grootmach ten van de industrie nagevolgd? Deze vraag komt vanavond aan de orde. Ned. 1,21.50 uur. Pepper Een juwelierszaak wordt over vallen door vier gemaskerde mannen en een vrouw. De gesto len diamanten worden gevon den in een vliegtuigwrak, waar door de politie op het spoor wordt gezet van een diamant smokkel naar Mexico. Bill en Pepper worden naar dit land gestuurd en moeten zich daar voordoen als internationale he lers. Ned. n, 20.21 uur. Winterseizoen Vlak voor de start van het nieu we winterseizoen geeft de TROS de kijkers een overzicht van het programmapakket dat vanaf 29 In de speelfilm „Ik heb scP'emt*r °P he< scherm wordt nimmer Unn, miin gebracht. Dit programma, waar- ™nüln» 2ÏL»r u 9T m de TR0S medewerkers allen ZOngen speelt Gene Hack- even aan de beurt komen, wordt man de rol van de zoon, gepresenteerd door Pim Jacobs. Gene Garrison. Ned. n, 21.10 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Archeologie NOS 18.45 Darbapapa 18.55 Journaal AVRO 19.05 Je hoeft niet ver te zoeke- n....dlerenfilm 19.30 The New Dick van Dyke Show NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Ik heb nimmer voor mijn vader gezongen Ameri kaanse speelfilm uit 1969 21.50 Op zoek naar de wereld van morgen documentai re serie 22.25 SYMBIOSE NOS 22.29 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Barbapapa 18.55 Journaal TROS 19.05 Doctor Who 19.30 N.L. Tippers NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 Pepper 21.10 TROS 75-76 22.10 Aktua TV NOS 22.50 Journaal DUITSLAND I 18.05 Intermezzo bietet an. 10.07 Sport progr. 18.40 Akt 19.20 Familie auf Zeitl Op dit nummer geen gehoor.) 20.01 Journ. en weerber. 20.15 Akt. 21 Amus. prog 21.45 Tatort BundesrepiJ blik. rep. 22.30 Journ. DUITSLAND II 18.20 Diana, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 I Die Neun: sociale werkelijkheid in Euro] t pa, rep. 20.15 Kontakte, Int magaz1 21.00 Journ. 21.15 Die Halde apocalyptiJ sche komedie 22.55 Journ. 1 BELGIE NEDERLANDS ll 18.00 Paulus de boskabouter 18.05, Voor de kleuters. 18.20 De familie Par-" tridge. 18.45 Open school. 19.15 Sport- tribune. 19.39 Med. en weerber. 19.45 Journ. 20.15 Valparaiso, Valparaiso,! speelfilm. 21.50 Ten huize van. 22.40 Journ. NEDERLAND I 15.00 Van hart tot hart HILVERSUM i PP. 10.19 KVP. TROS: 18.30 Nws. 18.41 (S) Belcantoconcert. EO: 20.00 (S) Licht over het verre oosten. 20.30 (S) Finale voor U: gevar. progr. DE STEM DER HOOP: 21.30 Voordracht NOS: 21.45 (S) Eurolight. 22 30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Akt NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop. 23.20 NOS Jazz-jazz in aktie. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Klankbord, lö.au Jongeren slaan de Bijbel open. PP: 19.00 DS '70. EO: 19.10 Boekbespre king. 19.20 (S) Wij hebben een woord voor de wereld. 19 45 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S) Overden king. 20.15 Lucia di Lammermoor 2215| (S) Literama. 22.45 (S) 25e Werkweak voor Kerkmuz. 23.4 (S) De toespraak, hoorspel. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Driej loopt achter. VPRO: 20.02 VPRO-Maan-j dag. (20.02 Tilt, een aktieprogr. met' bonus-top-tien 21.02 Han Reiziger 22.02 Rik Zaal. 23.02 Wim Noordhoek. 24.02 Jan Donkers). NOS* 1.02 Tineke. 4 02 (S) Washand. VARA: 6.00 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord 7 07 (S) Badinerie (7.30 Nws 7.41 Akt.; 8.24 Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn voor de huisvrouw. 8.45 De wonderlijke letter M. 9.40 Schoolradio. 9.50 School radio. 10.00 (S) Aubade. (10.30 Nws.) 1130 Bejaardenprog. 11.55 Scheep spraat, int. voor schippers. 12.00 (S) Van twaalf tot twee (12.26 Med. 12.30 Nws. 12.41 Akt.) 14.00 Huisbezoek RKK. 14.45 Schoolradio -14.25 Schoolradio. 14 45 (S) Interlokaal op dinsdag. (15 30 Nws.) OVERH.VOORL 17.00 Het Suri naamse woud. KRO: 17.10 (S) De Huts- geklutste kinderspelen. 17.30 Nws. 17.32 Akt. HILVERSUM II AVRO- 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Rep. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 (S) Klarinettenkwartet. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S) Arbeids- vit. (11.00 Nws. 11.03 Radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf, gevar. prog. (11.55 Beursber.) OVERH.VOORL. 12.30 Uitz. voor de landbouw. AVRO: 12.40 (S) Kinderen maken muziek 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. 13.21 (S) De Intern. Harpweek in Maastricht 14 00 (S) van Wilhelmina Drucker tot Dolle Mina. 14.30 (S) Met het oog op luisteren. 15.20 (S) Essay 16.00 Nws. 16.03 Radio journ. 16.05 (S) Gebakken vensterban ken en andere smoezen. 17.00 (S) Mo biel. 17.55 Med. HILVERSUM III VARA: Van 6 008.00 Akt. 7.02 (S) Drie op je boterham 9.03 (S) Pep op drie. 1103 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) Drie tussen de middag. 14.03 (S) Geso- demeurders. 16.03 (S) Mix, met o.a. na 17.00 de LP-top 20. Wij zitten wat de televisie be treft toch nog met de stilte, die aan de storm van het nieuwe seizoen (dat op 1 oktober moet beginnen) voorafgaat. De NOS herhaalde gisteravond een reeds in 1972 uitgezonden televisiepor tret van jonkheer dr. W. Sand- berg, oud-directeur van het Am sterdamse Stedelijk Museum, die onlangs de Erasmusprijs kreeg. Het was een goed portret, daar niet van, maar men had, naar het mij wil voorkomen, toch best eens iets nieuws kun nen proberen. De prijs was er belangrijk genoeg voor. De man trouwens zeker. Binnenkort komt er een nieuw boek over Johan Cruyff van de pers, onder de nogal vreemd soortige titel „Boem". Het nieu we eraan schijnt te zijn, dat ook zijn echtgenote Danny (zoals be kend mag worden verondersteld de dochter van Cor Coster) erin aan het woord komt Cruyffie en zijn echtgenote vertellen, zo is beloofd', hun levensverhaal. En daar zijn zij dan bijzonder vroeg bij, vooral als het waar zou zijn dat „het leven" pas bij 40 begint In ieder geval was Mies Bouwman naar Barcelona gereisd om daar ten huize van de echtelieden door middel van een dubbel-interview vast wat op het boek vooruit te lopen. Zij, dat wisten wij allang, ver staat uitstekend de kunst van de ongecompliceerde, bijzonder na tuurlijk aandoende conversatie. Voor haar geen gekunstelde toe standen. Zoals ook wel te ver wachten was hadden Johan en zijn vrouw weinig opzienbaren de mededelingen te doen. En als het niet over voetballen gaat zijn het natuurlijk gewone, schatten van mensen, van wie er precies 11 in een elftal gaan. Een bijzondere kijk op het leven is er niet bij. Toch was het ongetwijfeld een interessant vraaggesprek; maar dat was het vooral vanwege al lerlei, grotendeels onuitgespro ken zaken, die toch een rol speelden. Met name was dat het feit, dat het hier ging om twee jonge mensen, die de afgelopen jaren door absurde publiciteit rond hun (frêle) personen ken nelijk boven hun krachten wor den beproefd. Mies Bouwman wist zelfs te vertellen dat Johan Cruyff na Nixon de meest „be schreven" man ter wereld was. En blijf daar maar eens nor maal onder, als eenvoudige Mo- kumse jongen. De spanning waaronder het jeugdige echt- paar dientengevolge gebukt gaat, kwam er wel uit dit ge sprek. En dat was de grote ver- dienste ervan. De Engelsen schijnen bijna een passie ontwikkeld te hebben voor het maken van tv-feuille- tons over kinderlevens. Nauwe lijks hebben wij „Sam" achter de rug of „Joby" wandelt al weer onze huiskamers binnen. Een jochie, dat aan het leven begint precies op het moment dat de tweede wereldoorlog op het punt staat uit te breken, en die op de achtergrond dan ook meespeelt. De schrijver Stan Barstow, is ook een van de au teurs, die aan Coronation Street meewerkte. Het is een verhaal in ongeveer dezelfde veristische stijl. Men raakt er onderhand toch wel een beetje op uitgeke ken. En het nieuwe is er in elk geval grondig af. Wat niet weg neemt, dat het ook nu best weer gaat om een ontroerende ge schiedenis over een ontluikende kinderziekte. En natuurlijk, het is allemaal weer uitstekend ge daan. Zouden nog ergens ter wereld kinderen zo kunnen ac teren als zij dat in Engeland steeds maar weer blijken te doen? De zaterdagavond werd hoofd zakelijk bepaald door The Last Night of the Proms" een even jaarlijks weerkerend verschijn sel als bijvoorbeeld het carna val, waar het ook anderzijds wel het een en ander mee te maken heeft. Ik bedoel dit geenszins denigrerend. Integendeel, ik heb aan het muzikale festijn al jaren geleden mijn hart verpand. Er zijn tradities, die in stand die nen te worden gehouden, omdat er in het andere geval sprake zou zijn van een onherstelbaar verlies. Dat is met de Proms, dukt mij, het geval. Het com mentaar bij de reportage uit de Royal Albert Hall in Londen werd dit jaar verzorgd door Jan Willem Hofstra. Hij deed het voortreffelijk en hij had veel kleine, maar belangrijke achter grondinformaties, bij de hand, die bijzonder verklarend waren. HERMAN HOFHUIZEN'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2