Acteur Peter Faber Na bordenwasser, patatverkoper, een bakkerswijk, leerling-tekenaar, nu vertolker van Max Havelaar y „ZO GEWOON JA, HIJ ZO LEVEND MET DE MENSEN ALLEMAAL" een op volle toeren draaiende motor, die niet te stoppen is „Van regen word je nat Het waarom kan me niet veel schelen" Peter Faber met "zijn" hondje Tina, dat hij voor de film uit een kampong haalde. X me wantoestanden. Toch heb ik zelden zoveel blije, levenslustige mensen gezien. De film vormt uiteraard een groot deel van mijn ervaringen. Een fenomeen hoe Nederlan ders en Indonesiërs samen, ie der op hun eigen wijze, iets tot stand brengen. Het geeft vaak wel problemen, maar de inzet aan beide kanten werkt erg sti mulerend". Jan Droppie Peter Faber wekt geen moment de indruk één van de belang rijkste schakels in het Max Ha- velaar-filmgebeuren te zijn. "Jan Droppie" noemt hij zich zelf. „Het maakt volgens mij weinig uit welke plaats je in een groep formeel inneemt. Je moet zor gen dat je het goed doet, on geacht de sociale omschrij ving van je taak. Iedereen is afhankelijk van iedereen. Mijn directe verantwoordelijkheid bestaat uit het telkens weer klaar zijn voor een nieuwe op name. Goed, desnoods twintig keer achter elkaar". Het kan geen valse bescheiden heid zijn, Peter heeft echt wei nig binding met een begrip als hoofdrol. ,3>j het Werkteater krijgen we al vijf jaar les in akrobatiek van „The Como bro thers" uit Haarlem. Van hen heb ik geleerd dat de bovenman en de benedenman even belang rijk zijn. Dat zie je heel concreet bij acrobatiek. De bovenman is voor het publiek misschien inte ressanter, maar zonder de bene denman is hij niets. Bij een film maken gaat het net zo. Alleen duurt het langer voor je het merkt als er wat mis is. Wel moet je bij een grote rol zorgen dat je klaar bent voor de extra aandacht die je krijgt Dat moet je al van te voren verwerkt heb ben". De figuur Max Havelaar is voor Peter Faber een heel duidelijke. Met het boek had hij wat moei te, maar door het scenario van Gerard Soeteman is Max voor hem gaan leven. De drift van de man om met mensen iets goeds te doen zonder zich ergens wat van aan te trekken, spreekt Pe ter aan. „Hij blijft mij alleen te serieus". Echt verdiept in Have- laars achtergronden heeft hij zich niet „Die man is zoals hij is, meer hoef ik niet te weten. Van regen word je nat Waarom dat zo is kan me niet veel sche len". Het klinkt wat oppervlakkig, maar zo te zien wordt Max Ha velaar een heel intense rol. Het uitnemend talent van Peter Fa ber lijkt de uitdaging aan te kunnen. Hij staat er zelf niet erg bij stil. Het is een fase voor hem. Er liggen voor zijn gevoel nog andere kanten van hem braak. Zijn eindpunt is nog lang niet bereikt. Hij hecht zich ook niet aan dingen of verworvenhe den. Slechts aan weinig mensen. Zijn vrouw Shireen Strooker en hun drie kinderen zijn twee maanden bij hem in Indonesië geweest. Dat was Peters honora rium voor de film. Energie Waar hij de onuitputtelijke energie vandaan haalt lijkt een raadsel, 's Morgens het eerste op, de hele lange dag het volle pond geven en 's avonds vaak als laatste naar bed. „Ik voel me erg licht in dit klimaat, mede door het snel verteerbare eten. Na een dag opnamen op een paard heb ik geen enkele last van spierpijn. Bij de rijlessen in Holland na een uur of wat al. Het overzichtelijke van mijn taak hier geeft me verder veel ruimte om mijn impulsen de vrije loop te laten. Je zou het ook egoïstisch kunnen noemen. Ik volg uiteindelijk nijn impul sen. Soms voel ik daarbij wel eens dat ik over mensen heen wals. Verder heb ik een stuk of vijf boeken waar ik af en toe even in lees. Alles door elkaar. Na een paar bladzijden ben ik weer helemaal klaar om iets anders te gaan doen". Hij krijgt in Indonesië alle kans zijn liefde voor dieren te uiten. Of het nou paarden, torren of slangen zijn. Het hondje Tina haalde Peter voor haar filmop treden uit de kampong. Binnen de kortste keren waren ze onaf scheidelijk. De eerste twee nachten sliepen ze samen aan boord van de prauw waarop gefilmd werd. Peter in zijn Max Havelaar-uniform op het dek onder de sterrenhemel. Al pratend komt Peter telkens op andere mensen terecht Over Fons Hademakers: „Een uniek soort power-generator. Steeds maar doorgaan ondanks de gro te problemen waar hij als pro ducent/regisseur mee te kampen krijgt. Voor een groot deel dankzij hem hebben we dit toch maar kunnen doen. Zo'n man is van een heel bijzonder ras". Over cameraman Jan de Bont: "Een grote stimulans. Een actief rustpunt van constant niveau. Steeds alert Als hij zegt dat een shot er goed op staat weet je dat het klopt". Als Peter alweer laat naar bed gegaan is zegt een Indonesi sche figurant van Hollandse af komst: „In Indonesië, wanneer iemand hoofdrol, grote afstand. Maar hier, deze Peter Faber, zo gewoon ja. Hij zo levend met de mensen allemaal". Beter valt het niet te zeggen. PIM WALLIS DE VRIES Peter Faber staat als een zeerover op zijn beurt te wachten. Hij heeft zijn hemd bm zijn hoofd geknoopt tegen de zon. Peter Faber en het paard, waarmee hij een dag lang actief zal zijn. DJAKARTA „Machtig inte ressant, meneer Rademakers, machtig interessant. Werkelijk, ik geniet bijzonder van deze dag. Ik ben erg blij met uw reisgezelschap in zee te zijn ge gaan. Het is nog mooier dan in de folders". Peter Faber, titel- ftol vertolker van de Max Ha ve laar-film, dolt met regisseur Fons Rademakers. De act van de Hollandse tourist. Wel een grap met een ware ondertoon, want na drie maanden filmen in Indonesië heeft Peter Faber er op de avond voor zijn laatste draaidag nog steeds zin in. De zwaarste filmrol uit de vader landse filmgeschiedenis zit er voor hem grotendeels op. Toch maakt hij de indruk zo weer' drie maanden in de tropen te willen filmen. Zelfvoldaan op zijn lauweren rusten komt niet bij hem op. Peter Faber is nog steeds gewoon Peter Faber. Hij is 31 jaar en acteur bij het j Werkteater. Na de Mulo volgde hij mimelessen, op allerlei ma nieren in zijn onderhoud voor ziend. Bordenwassen, patat ver kopen, een bakkerswijk, leer ling-tekenaar. Gaf na enige tijd zelf les in pantomime en was vijf jaar geleden mede-oprichter van het Werkteater. Het filmpu bliek kent hem van zijn rollen in Keetje Tippel en Rooie Sien. En nu dan de filmversie van Multatuli's "Max Havelaar". Wie Peter bij de film bezig ziet, komt ogen te kort. Een op volle toeren draaiende motor die niet te stoppen is. 's Morgens vroeg op weg naar de locatie pakt hij al zijn bundeltje liedjes om de nog slaperige bus op een pot pourri te tracteren. Van „Porgy and Bess" via Louis' Davids naar „Het meisje van de Zang vereniging". -Na aankomst helpt hij vaak eerst met materiaal uitladen voor hij zijn kostuum aantrekt en zich laat schminken. Aan boord van een schip wordt in de Javazee een scène opgeno men waar Max het hondje van zijn zoontje redt door het in volle zee na te duiken. Met het grootste plezier plonst Peter overboord om enkele honderden meters af te drijven. Na door een klein bootje opgevist te zijn hijst hij zich druipnat aan boord. „Hè leuk, zo'n echte ac tiefilm" is het eerste wat hij zegt. Weer over? Goed hoor, vrolijk beent hij voor de zoveel ste keer naar de achtersteven voor een nieuwe duik. 's Avonds draagt hij schijnbaar moeiteloos Cameraman Jan de Bont, die zijn enkel in het gips heeft, door het water naar de kant. Op draaidagen in de kampong zingt hij Javaanse volksliedjes met de honderden kinderen. Houdt de vele toeschouwers uit het beeld van de camera door middel van een cowboyspelletje en rust niet voor hij na afloop zijn dank aan de figuranten heeft kenbaar gemaakt. On danks lappen tekst in het Indo nesisch is zijn kennis van de taal niet voldoende om met de bevolking te praten. Maar zijn rijke pantomime is internatio naal. Met allerlei rare toneel stukjes neemt hij telkens de ademloos kijkende omstanders voor zich in. Ook de filmploeg kan zelden zijn lachen houden. Tussen de opnamen door vindt Peter Faber ook nog tijd en energie voor allerlei andere za- Druipnat staat Peter Faber weer op het dek na zijn zoveelste duik in de Javazee. Max Havelaar is overboord gesprongen om het hondje van zijn zoontje te redden. Zijn vrouw Tine (Sacha Bulthuis). Max jr. (Mello Nieuwenhuis) en de Babu (Sofia W.D.) kijken gespannen toe hoe het afloopt. ken, hoewel hij helemaal in zijn rol opgaat Een kort moment van zoeken in zichzelf, van vol ledige concentratie en hij is weer Max Havelaar. Karwei Het zijn maar een paar flitsen, echter wel kenmerkend voor Pe ter Fabers opvatting van het loodzware karwei. Als alles niet zo natuurlijk overkwam zou je het uitsloverij kunnen noemen. Nu is het iets anders, heel per soonlijk, ongrijpbaar. Twee dagen voor hij als laatste Nederlandse acteur terug naar huis gaat, zoekt hij naar een uitleg voor zijn doen en laten. Net zo intens als in zijn werk. Hij heeft de gave zich erg be schikbaar te maken voor het moment waarop hij leeft. Bij een terugblik op het verblijf in Indonesië komt in de eerste plaats de omgeving boven. Het land, de mensen het klimaat. Natuurlijk ook het werk, maar dat was bekender. „Zo intensief met een totaal ander leven dan het Westerse kennis te maken, heeft me veel gedaan. Ik hoop dat perspectief een beetje vast te kunnen houden. Vooral op het land, in de kampong, zijn de mensen in volmaakt evenwicht met hun omgeving. De natuur, de familie, het werk. Een ont wikkeling in Westerse zin zou die harmonie verstoren. Ja, er zijn naar onze maatstaven enor-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 19