Kenners zien in Robert Long een tv-persoonlijkheid Barbapappa terug op tv Commissie moet geschillen bij VARA onderzoeken Artiesten-gala in circustent TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE ZATERDAG RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG Radioverslag kranslegging koningin TERUGBLIK PAGINA 2 VRIJDAG 29 AUGUSTUS 197!V' (Van onze radio- en televisieredactie) HILVERSUM Het VARA-personeel en het dagelijks bestuur hebben besloten het hoofdbe stuur te verzoeken een commissie in te stellen, die een aantal verschillen van mening over beleidsonderdelen tussen het dagelijks bestuur en de afgetreden ondernemingsraadsleden moet onderzoeken. De commissie moet bestaan uit een vertegen woordiger uit het bestuur, het personeel en een door hen beiden aan te wijzen derde en dient zo spoedig mogelijk zijn bevindingen over de lopende problemen te rapporteren aan de me dewerkers en aan het verenigingsorgaan. Dit besluit werd genomen op de plenaire perso neelsvergadering, die was belegd, nadat de ondernemingsraad de vorige week was afgetre den. De afgetreden ondernemingsraad zette uiteen, dat binnen het huidige klimaat bij de VARA geen vruchtbaar georganiseerd overleg mogelijk is. De ondernemingsraad refereerde hierbij o.m. aan kwesties als de herstructure ring bij de televisie, de Vogel-vrijdag-affaire, het hoofdredactioneel collectief en de Portugal- zaak. In al deze affaires heeft de ondernemings raad kritiek uitgeoefend op de gevolgde gang van zaken. De ondernemingsraad was van me ning, dat het persoonlijk optreden van de heer Kloos als voorzitter van de ondernemingsraad en als voorzitter van de VARA vaak debet was aan het gevoelde gebrek aan een goed overleg- klimaat. HILVERSUM In een ingelas te uitzending zal de NOS-radio op zaterdag 30 augustus om 15.30 via Hilversum 2 een korte reportage verzorgen van de kranslegging door koningin Ju liana bij het monument ter na gedachtenis van de slachtoffers in de Japanse vrouwenkampen in het voormalig Nederlands In- dië. Het monument staat in het Prinsenpark in Apeldoorn. Het radioverslag wordt verzorgd door Jan de Visser. NEDERLAND I DUITSLAND I NEDERLAND DUITSLAND II 18.20 VSter der Klamotte. tv-serie 18 5 U Barbapapa 19.00 Journ. 19.30 Buiten journaal. 2015 Die Strassen von s4x Francisco, tv-serie. Aansluitend: Spas7j an der Freud. 21 15 Journ. 21.15 Journ'; 21.30 Ein Jungen wird zum Mann, Bul"2 gaarse speelfilm uit 1971 23.00 Sport d< 23.30 Jpurn. BELGIE NEDERLANDS NEDERLAND I 15.20 Roy Rogers, de zingende cowboy Ontmaskering der veedieven 16.30 Sport HILVERSUM I HILVERSUM II HILVERSUM III l!IIUJd;MH,'JI HILVERSUM II HILVERSUM III De KRO opent het avondpro gramma met opnamen die zijn gemaakt tijdens het „Gala de l'union des artistes 1974". In deze benefit galavoorstelling die jaarlijks in een circustent wordt gegeven, treedt een aan tal Franse artiesten op in een andere bezigheid dan waardoor zij bekend werden. Zo treedt de enige maanden geleden overle den Josephine Baker op met een ponynummer, werken Clau de Bessy en George Piletta aan de trapeze, treedt Geneviève Casik op met de zeehond Oscar. En zo doet iedereen weer wat anders; spreekstalmeester is Jean-Claude Brialy Ned. I, 19.05 uur. (Buur)vrouw Vanavond de derde aflevering in de serie „Mijn vrouw de buurvrouw", onder de titel „Hu welijksverjaardag". Susy wordt door haar moeder telefonisch aan haar huwelijksdag herin nerd. Als je gescheiden bent valt zo'n dag niet te vieren, Michel Fugain et Ie big bazar vanavond op het scherm. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM In het afgelopen jaar was Barbapapa 29 keer de gast in het programma met de muis op zondagmiddag. Vanaf zondag kunnen de kleuters, tot eind september, opnieuw kennis I «naken met Barbapapa, maar nu dagelijks voor het slapen gaan. I De kleuterserie wordt via beide netten uitgezonden van 18.45 tot m Inctpnhinp Rater wan 18.50 uur; 's zondags van 18.55 tot 19.00 uur op Nederland I en awonH «lil van 18 35 tot 18 40 uur °P Nederland II. Het is een programma avond met een ponynum-[ vaB A^gtte Tison en Talus Taylor. De stem is van Leen mer- Jongewaard. Maar deze keer vergeet George het niet. Dat een zelfstandig le ven zó dicht bij elkaar dan pro blemen kan opleveren, blijkt NedT^l uur. Michel Fugain Pe KRO herhaalt de op 3 janua ri uitgezonden show „Michel Fu gain et le big bazar", opgeno men in het Parijse Olympia. Het is geen musical, geen toneelstuk, geen popconcert, maar één groot spektakel, waarin vele genres zijn verwerkt. Ned. I, 20.50 uur. Prof. V.d. Meer. In de tweede aflevering van „Ten huize van spreekt Joos Florquin met prof. Van der Meer, die bekend werd met zijn „Atlas van de westerse bescha ving", later gevolgd door een „Kleine atlas". Hij kreeg in 1964 de P.C. Hooftprijs voor litera tuur. Ned I, 21.55 uur. Hans van de Waarsenburg, de dichter die op uitnodiging van de redactie van het NCRV-radioprogramma Literama een reisbezoek aan Portugal bracht, is maandagavond om 22.15 uur te horen in Literama. Hij leest dan het eerste deel van zijn Portugees reisverslag voor. Het tweede deel volgt 8 september. Van de Waarsenburg schreef voorts voor de poëziekroniek Poërama een cyclus Portugese reisgedichten, die worden uitgezonden zondagavond om 20.10 uur en zondag 7 september. De terugblikkende programma- serie van de Vara „Zo was het" was gisteravond aan zijn laatste aflevering toe. Daarin werden, om Letty Kosterman te citeren, zo maar „wat krenten uit een twintigjarige televisie-koek" ge pikt. Een ietwat substantiële beeldspraak, die overigens de aard van het gebodene aardig recht deed wedervaren. Want af en toe keek een mens natuurlijk wel zijn ogen uit; zich waar schijnlijk afvragende „hebben wij daar destijds echt met z'n allen naar zitten kijken"?. Wat niet wegneemt dat er natuurlijk ook ijzersterke televisie-werk bij was. Ik noem nou maar dat brok interview waarin Koos Postema Simon Carmiggelt ter gelegenheid van diens 60ste ver jaardag ondervroeg. Maar ja, dat was nog zo recent, dat men nauwelijks van terugzien kon spreken. Het meest frapperende vond ik echter nog een gedeelte uit een „tv-rechtbank"-program- ma uit het begin van de jaren zestig. Maar ik herinner mij nog zeer wel dat die serie mij des tijds ook al in hoge mate intri- greerde, in zoverre ik steeds maar weer geheide amateurs to neel zag spelen met een „echt heid" die men bij beroepsac teurs zelden of nooit tegen komt. Dat zette destijds wat mij betreft „het gewone leven" min of meer op losse schroeven, want waar blijven wij als de dagelijkse realiteit inderdaad slechts een „schouwtoneel" blijkt te zijn? En waarachtig, toen ik gisteren mr. Belinfante weer die magistrale rechter zag neerzetten, overviel mij de zelf de verbazing. Overigens heb ik tot mijn genoegen vernomen, dat iets dergelijks het komende seizoen weer terug komt. Maar goed, mensen uit het publiek kon je horen zeggen dat de tele visie „vroeger" beter was". En daar werden dan vrijwel de o tijden van het medium mee be doeld. Het is allemaal natuurlijk maar betrekkelijk en over weer 20 jaar zullen er ongetwijfeld lieden te vinden zijn, die ver heerlijkend op de televisie i nu zullen terugwijzen. Ik hoop alleen, dat de televisiemakers van nu voor dit soort labiele overwegingen niet al te gevoelig zullen zijn. Leo van Laak, „de ongekroonde koning der blokkeerders", werd in Achter het Nieuws mi meer geportretteerd. Men had hem althans enige (turbulente) dagen gevolgd, toen hij met „zijn" binnenvaartschippers drastisch actie aan het voer< was. Men werd dus geconfron teerd met een vastberaden jon geman, kennelijk niet gehinderd door enige twijfel. Maar nu was hij dan toch „hartstikke moe". Waarschijnlijk heeft hij dat ge meen met de staatssecretaris. Herman Hofhuizen HOU HET SCHERM IN HET OOG Wij schreven het al; kenners zien in Robert Long een tv-persoonlijkheid. Deze heldere kijk op de zonnige toekomst van deze zanger staven zij met een reeks argumenten: van zijn eerste en tot nu toe enige elpee „Vroeger of later" werden er in een jaar tijd een kwart miljoen verkocht, een debuut dat door Bovema-mensen met grote kennis van zaken werd begroot op 5000 stuks. In een zangshow op de tv gebouwd rond Robert en zijn liedjes van eigen maak en smaak, bracht het zien-zingen de strekking van zijn repertoire eens zo duidelijk aan het licht als het horen-zingen; bij het optreden in een zaal met zang en conference bleek hij de beschikking te hebben over wat men in arties tenkringen uitstraling noemt en waarmee wordt aangeduid de gave om mensen voor zich in te nemen, een man aan wie men zich gaarne gewonnen geeft Hoe reageert Robert daar zelf op? Ten eerste die blijkbaar niet te stelpen vraag naar zijn plaatwerk, ten tweede die innemende persoon lijkheid, ten derde die hooggestemde verwach tingen en ten vierde: wat vindt hij van de hier en daar uitgesproken vrees, dat zulk een geado reerde jongeman (31) over het paard getild zal raken? Robert: „Ik kan me er allen maar over verheu gen, maar met geen mogelijkheid verklaren, dat die elpee alsmaar blijft verkopen. Mensen die de platenmarkt goed kennen hebben daar ei genlijk ook geen antwoord op. Het is een verschijnsel waar je je bij neer moet leggen. Ik vind het niet terecht. Er zijn meer goede elpees die het niet halen. En wat dat fluidum of uitstraling betreft, daar kan ik moeilijk prat op gaan, net als de beste leerling van de klas die het ook niet kan helpen, dat hij zo goed kan leren. Daar kun je alleen maar dankbaar voor zijn. Trots wil ik hoogstens zijn op wat ik met veel moeite me eigen heb gemaakt. En als je het dan toch over een tv-persoonlijkheid hebt, ik zou best met een zekere regelmaat iets op de tv willen doen, al moet je niet zo gek vaak op het scherm. Mijn gedachten gaan hierbij niet uit naar quizzes en zo die uitslui tend dienen om echtparen aan uitzetten te helpen. Het zou iets heel anders moeten zijn, iets waarin je jezelf kwijt kunt Ik denk hier bijv. aan Wim Sonneveld, die in Willem Parel iets van zichzelf kon leggen, of zoals Tom Manders als Dorus. Ik ben altijd bereid om met hoofd amusement VARA-tv Joop Koopman hierover te praten. Ik voel me bij de VARA thuis, omdat deze omroep steeds met een zeke re gedurfdheid nieuwe programma's heeft ge pousseerd, denk maar aan Hadimassa en Zo is het. De AVRO bijv. heeft het wel eens moeilijk gehad met de inhoud van mijn liedjes. Of ik voor zulk tv-werk over zal moeten schake len van zanger naar bijv. acteur weet ik niet Ik heb in Dimitri's cabaretshow in de Brakke Grond gestaan in „Songs, satire scherts en ander snoepgoed". Dat is me uitstekend beval len. Ik voel me geen acteur, omdat ik alleen maar rollen kan maken van mensen waarin ik iets van mezelf kan doen. Dat wil ik graag uitdiepen. Ik voel me zeker geen showmaster of entertainer, iemand die het publiek iets verkoopt wat er eigenlijk niet is, waarin ze zelf niet aanwezig zijn. Ik probeer in de omgang met het publiek mezelf te zijn, mezelf te laten zien. Veel mensen voelen zich daardoor aange sproken. Tijdens mijn ziekte kreeg ik wel dui zend brieven van mensen, zeer openhartige, waaruit blijkt dat ik voor die mensen veel beteken. Die mag je niet in de prullenbak lazeren. Ik heb ze allemaal persoonlijk beant Robert Long: „Ik probeer zeer bewust om met beide benen op de grond te blijven". woord. Ik ben er niet bang voor, dat ik over het paard getild zal raken. Daarvoor ben ik zelf op mijn hoede. En ik heb gelukkig mensen in mijn omgeving die mij erop zullen wijzen als het die kant op gaat. Ik ben toevallig gezegend met een goed zangorgaan. Daar mag ik me niet op laten voorstaan. Ik probeer zeer bewust om met beide benen op de grond te blijven". Bedenkingen Wij hebben bij bet uitkomen van de elpee „Vroeger of later" bedenkingen geuit tegen de strekking van enkele van zijn liedjes, waarbij overigens zeer mooie, zoals het lucide gezon gen „Kalverliefde" en „Afscheid" en het even komische als mens-kritische „Mien". Vindt hij de paus nou echt verantwoordelijk voor het probleem van de wereldbevolking (Jezus redt) en is hij oprecht van mening, dat lelijke meisjes (Vieze Lieze) alleen maar dienen om kinderen te krijgen en mogen alleen mooie meisjes koketteren? Nee, vindt hij, dan zijn deze teksten blijkbaar niet goed overgekomen. Robert meent, dat er in naam van kerk en geloof verschrikkelijke dingen zijn gebeurd en nog gebeuren. Zonder de paus daarvoor per soonlijk aansprakelijk te willen stellen, heeft hij de drager van die functie toch wel als symbool willen zien. En in Lieze heeft hij alleen maar willen vertellen hoe hardvochtig de mensen zijn door anderen op grond van wat ze eens hebben gedaan of hebben gehad leven slang op te zadelen en af te schepen met een scheldnaam. Dat heeft hij meegemaakt in het kleine boerendorp waar hij geboren en getogen is. Als dat niet goed is overgekomen, dan moet dat wellicht worden toegeschreven aan de omstandigheid, dat de taal van een lied en de vertolking ontzettend moeilijke instrumenten zijn. In zijn eerste liedjes heeft hij deze instru menten misschien niet voorzichtig genoeg ge bruikt. Beide liedjes doen wat smalend aan, terwijl het juist de bedoeling was er iets van bekommernis in te leggen. Vanuit zijn christe lijke opvoeding denkt Robert diep over de dingen na. Hij vindt dat er zo ontzettend veel mis isin de samenleving, wil daar eigenlijk niemand een verwijt over maken, maar zou samen met anderen willen zoeken naar een nieuwe moraal, in het besef, dat die nieuw gevonden moraal ook weer aan kritiek onder hevig zal worden gesteld door latere genera ties. Geen held op gitaar en piano begon hij op zijn veertiende jaar te zingen in bandjes, die hij zelf oprichtte. Dit leidde tenslotte tot „Unit Gloria" met hits en buitenlandse tournees. Maar tegen dat hij dertig werd en steeds meer jongens en meisjes van 13, 14 jaar naar de pop toestroom den, begon Robert zich een soort Bill Hailey te voelen, de aftandse poprakker, die destijds door Elvis van de planken werd geveegd. Die bezinning draaide uit op het schrijven van eigen teksten, het van zich afschrijven. Net als elk ander heeftRobert liefde en anderen nodig, maar hij kon het niet over zijn hart verkrijgen te vervallen in de clichés „I love you" en „I need you". Hij stond al vrij jong zelfstandig in de wereld. Dat heeft zijn denkproces ver- noods stukdenken. Dit hele proces kwam ui teindelijk ten grondslag te liggen aan zijn lied jes, die in honderdduizendvoud van mond tot mond en van oor tot oor gaan. Natuurlijk heeft Robert mensen om zich neen (gehad) die hem hun wijze ervaringen hebben voorgehouden, maar toch heeft hij alles zelf aan lijf en ziel willen ondervinden. Geen mens kan daarbuiten en je wordt er lekker rijp van. Regelmatig krijgt hij ae geest en schrijft hij tot diep in de nacht teksten, niet alleen voor de tweede elpee, maar ook voor zijn eigen zaalshow, die hij momenteel samen met Coby Schreijer doet. Een roze-kleurige toekomst als tv-persoonlijk heid? Hij wil het als hij weet dat hij anderen daar een plezier mee doet en als hij vanuit zijn eigen overtuiging kan werken. Zo hij al talen ten heeft, wil hij die niet verkopen aan de meest biedende. Een artiest die niet eerlijk meer is, houdt zijn publiek voor de gek. En dat past niet in zijn denkwereld. Robert: „Je moet het publiek serieus nemen, ook die mensen die je op straat aanklampen. En dat gebeurt nogal eens. Artiesten die zich daarover beklagen hebben het verkeerde be roep gekozen. Het hoort erbij, je accepteert het Daar moet je het met je zelf over eens zijn als je er aan begint". TON OLIEMULLER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1975 | | pagina 2